above_forum

Collapse

Syke yli 150, energia-, suola- ja nestetasapaino

Collapse
X
 
  • Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • maanma
    Vakiovieras
    • 08/2012
    • 109

    #1

    Syke yli 150, energia-, suola- ja nestetasapaino

    Onko jotain keskim. arvoja hiilarien, suoloJen ja veden tarpeelle suorituskyvyn pitoon. Siis tilanteessa jossa ei olla menossa hapoille?
    Harrastajasuoritteet http://www.strava.com/athletes/5930290
  • juusoj

    #2
    Varmastikin aika vaikea sanoa kun riippuu myös paljon tankkauksesta ja sen onnistumisesta.. Jos sitä on edes ollut.. Vallitsevasta lämpötilasta jne..

    jostain lukenut että alle tunnin suoritukset pärjää ilman vettä ja yli tunnin suorituksiin tarvitaan jo vettä.. Varmastikin yli 2h suorituksiin jo jotain muutakin..

    Comment

    • CamoN
      Palstajyrä
      • 06/2008
      • 3273

      #3
      Google saattaisi antaa noista melko fiksujakin arvioita kun lisätään vielä yhtälöön se aika.

      Tunnin suorituksesta sanoisin lyhyiden urheiluvalmennusoppien perusteella seuraavaa;

      Vesi/nesteet: Perussääntönä urheilussa aikuisen elimistö imeyttää tunnissa parhaimmillaan 0,8 litraa nestettä kulutetun tilalle. Jos siis tunnin aikana nauttii 0,75l pullon, on aika hyvissä kantimissa tehoista riippumatta. Imeytymisen tukena täytyy tietysti olla suoloja, jotka tulisi tankata ennen suoritusta tai nesteen mukana.

      Hiilarit: Ennen suoritusta sillä tunnissa ei ole tarvetta täydentää.

      Suolat: Sama juttu.

      Ja sitten oman kokemuksen perusteella XCM-kilpailuista, joissa koneen toimiessa keskisyke on ollut parhaimmillaan 160+ ja kilpailuajat keskimäärin 3h 30min;

      Nesteet: Tunnissa 0,75-1l, helteessä voi mennä vähän enemmänkin. Vettä ja energiatonta urheilujuomaa (sisältäen suolat) vuoronperään.

      Hiilarit: Yksi geeli (sisältäen suolat) 45-60min välein. Geelin energiasisältö on ollut esimerkiksi hiilihydraattia 27g (107kcal) ja sodiumia 0,21g. Tuhdin geelin ainut huono puoli on että sen kanssa nauttii mielellään ylimääräistä nestettä.

      Nestemäärä on ollut ehkä vähän liiankin reilu, mutta kun sitä vettä menee niin menee. Energian saannin suhteen olen sen sijaan tuntenut olevani lähellä järkevää alarajaa.
      "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

      Comment

      • kuovipolku

        #4
        Suomeksi on tavattu puhua natriumista. 400-800 mg/l (eli suunnilleen tuplamäärä ruokasuolaa) on joskus mainittu optimaaliseksi pitemmän suorituksen aikana normaaliolosuhteissa, mutta vähemmälläkin voi hyvin pärjätä.

        Hiilihydraateissa katoksi on mainittu 60 g/h, mutta monille sekin voi olla liikaa.

        Juomisessa 0,5 l/h voi riittää ja janontunteen mukaan juominen on edelleen hyvä ohjenuora, mutta ei tuo litrakaan liikaa ole. Monilla toimii parhaiten juuri edellä mainittu veden ja elektrolyyttijuoman vuorottelu.

        Comment

        • timoe
          Vakiovieras
          • 05/2007
          • 353

          #5
          Alkujaan tämän lähetti maanma Katso viesti
          Onko jotain keskim. arvoja hiilarien, suoloJen ja veden tarpeelle suorituskyvyn pitoon. Siis tilanteessa jossa ei olla menossa hapoille?
          Author Summary Marathon running, historically perceived as testing the physiologic limits of human endurance, has become increasingly popular even among recreational runners. Of those runners who test their endurance by racing the marathon distance, however, more than two in five report ‘hitting the wall,’ the rapid onset of severe fatigue and inability to maintain a high-intensity pace, resulting from the near-complete depletion of carbohydrate stores in the leg muscles and liver. An apparent paradox of long-distance running is that even the leanest athletes store enough fat to power back-to-back marathons, yet small carbohydrate reservoirs can nevertheless catastrophically limit performance in endurance exercise. In this study I develop and validate a mathematical model that facilitates computation of personalized estimates of the distances at which runners will exhaust their carbohydrate stores while running at selected paces. In addition, I provide a systematic approach to estimating personalized maximum speeds at which runners can safely complete a marathon, based on accessible physiologic parameters such as heart rate and running speed. This analysis provides a quantitative basis for improving the safety and optimizing the performance of endurance runners, evaluating midrace fueling requirements, and estimating limits of performance in human endurance running, for elite and recreational runners alike.


          Juttu meni multa näin lisensiaattipohjalta yli hilseen, mutta on näköjään energiankulutusta mitattu ja mallinnettu ;->
          Huonoilla teillä tarvitaan paksut kumit.

          Oli pyörä sitten kuitua, titaania tai terästä,
          niin kuntoni on perästä.

          Last man out of the water.

          Comment

          • -MSa-

            #6
            Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti

            Juomisessa 0,5 l/h voi riittää ja janontunteen mukaan juominen on edelleen hyvä ohjenuora, mutta ei tuo litrakaan liikaa ole. Monilla toimii parhaiten juuri edellä mainittu veden ja elektrolyyttijuoman vuorottelu.
            Hyvä olisi juoda jo ennen kuin tulee janon tunne.

            Comment

            • bomba

              #7
              Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
              Hiilarit: Yksi geeli (sisältäen suolat) 45-60min välein.
              tämä on toki yksilöllistä, mutta minusta tuo on liian vähän. Jos ollaan tekemässä niin pitkää suoritusta, että energiatankkaus on tarpeen suorituskyvyn ylläpitämiseksi, olisi energiaa hyvä nauttia kahdesti tunnissa suorituksen alusta alkaen. Minun mielipide siis, ei tieteellinen fakta.

              Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
              Juomisessa 0,5 l/h voi riittää ja janontunteen mukaan juominen on edelleen hyvä ohjenuora, mutta ei tuo litrakaan liikaa ole. Monilla toimii parhaiten juuri edellä mainittu veden ja elektrolyyttijuoman vuorottelu.
              Ei janon mukaan. Siinä vaiheessa on jo myöhäistä jos jano tulee. Nestettä pitää juoda tasaisesti alusta alkaen.

              Comment

              • juusoj

                #8

                Ei toiminut puhelimella mutta kertokaa, ketkä jaksavat testata, onko mistään kotoisin

                Comment

                • Maarakus

                  #9
                  Itsellä tuohon parin tunnin ei-hapottavaan menoon ei tarvitse mitään mukaan, muutamaa tuntia ennen syö tukevasti, ja heti harjoituksen jälkeen jotain palauttavaa (puoliska maito, vichyä, jotain energiapatukkaa tms..) Tämä tosin juoksulenkillä käytössä, mutta en ole huomannut fillarilla maantielenkillä sen kummempaa tarvetta. Juoksussa sykkeet siinä 75% huiteilla..

                  Comment

                  • maanma
                    Vakiovieras
                    • 08/2012
                    • 109

                    #10
                    Alkujaan tämän lähetti juusoj Katso viesti
                    http://www.gatorade.fi/nesteytys/nesteytyslaskuri/
                    Ei toiminut puhelimella mutta kertokaa, ketkä jaksavat testata, onko mistään kotoisin
                    Flashmedia sovellus. Toimintaa en osaa arvioida.

                    Alkujaan tämän lähetti http://www.gatorade.fi/nesteytys/negatiiviset-seuraukset/
                    Sydän-verisuonijärjestelmä

                    Nestehukka vaikuttaa sydän-verisuonijärjestelmään laskemalla veren määrää. Ruumiinlämpö kohoaa 0,3° C jokaista menetettyä nestelitraa kohden pitkäaikaisen harjoittelun aikana. Pulssi kohoaa noin kahdeksan lyöntiä minuutissa ja sydämen minuuttivolyymi (määrä jonka sydän pumppaa verta minuutissa) vähenee 1 litralla minuutissa.
                    Ruumiinlämmön säätely

                    Sen lisäksi, että sydän-verisuonijärjestelmä huolehtii hapen ja ravintoaineiden kuljetuksesta, auttaa se myös ruumiinlämmön säätelyssä. Tämä tapahtuu kuljettamalla lihasten tuottamaa lämpöä iholle. Nestehukan kasvaessa vaikeutuu sydän-verisuonijärjestelmän tasapainottama oikea kehon lämpötilan ylläpitäminen ja ruumiinlämpötila nousee 0,3° C jokaista harjoittelun aikana menetettyä litraa kohden. Lämpötilan nousu saattaa pitkän harjoittelun aikana johtaa lämmöstä johtuviin sairauksiin, mikä on vakava riski terveydelle.
                    Tiedollinen suorituskyky

                    Nestehukka voi myös vaikuttaa negatiivisesti urheilijan päätöksentekokykyyn erityisesti lämpimissä olosuhteissa.
                    Harrastajasuoritteet http://www.strava.com/athletes/5930290

                    Comment

                    • maanma
                      Vakiovieras
                      • 08/2012
                      • 109

                      #11
                      Voisin varmaan tarkentaa omaa kysymyksen asettelua sen verran että tavoite on ajaa mahdollisimman kovaa mahdollisimman pitkälle (80-200km).
                      Harrastajasuoritteet http://www.strava.com/athletes/5930290

                      Comment

                      • CamoN
                        Palstajyrä
                        • 06/2008
                        • 3273

                        #12
                        Alkujaan tämän lähetti maanma Katso viesti
                        Voisin varmaan tarkentaa omaa kysymyksen asettelua sen verran että tavoite on ajaa mahdollisimman kovaa mahdollisimman pitkälle (80-200km).
                        Maantiellä, maastossa vai sillä välillä? Mikä on keskinopeus jolla päästään 150+ sykkeeseen?
                        "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

                        Comment

                        • buhvalo
                          Jäsen
                          • 07/2005
                          • 603

                          #13
                          Alkujaan tämän lähetti maanma Katso viesti
                          Voisin varmaan tarkentaa omaa kysymyksen asettelua sen verran että tavoite on ajaa mahdollisimman kovaa mahdollisimman pitkälle (80-200km).
                          Varmaan oleellista ois arvata suorituksen kokonaiskesto. 3h on vahan eri asia kuin 8h. 8h:lle vois ottaa jo vahan raskaampaakin evasta. 3h menee vedella ja geeleilla.

                          Comment

                          • maanma
                            Vakiovieras
                            • 08/2012
                            • 109

                            #14
                            Maantiellä tasaisella ilman vastatuulta n. 34km/h. Yli 150 nostaa sykkeet niin voi mennä muutaman minuutin ennenkuin jaloissa alkaa tuntua väsymystä.
                            Tähän väsymyksen jarruttamiseen ajattelin kokeilla karnosiinia ja/tai beta-alaniinia. Hommassa ei ole järkeä, jos neste- ja energiahuolto ei ole kunnossa.

                            Nää on tällaisia aloittelevan harrastelijan lukuja.
                            Harrastajasuoritteet http://www.strava.com/athletes/5930290

                            Comment

                            • Markku Silvenius
                              Veteraani
                              • 04/2001
                              • 5332

                              #15
                              Tuossa hyvä opas asioista (ks.linkki aukeavan sivun oikeassa yläkulmassa):

                              Comment

                              Working...