PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kiekkojen päivitys edessä - 27,5 eteen 26 taakse?

JKeats
28.09.2013, 21.42
Kommentteja kaipaisin otsikon mukaiseen aiheeseen. Nykyinen täpäri tarvitsee kipeästi kiekkopäivitystä ensi kaudeksi ja yhtenä vaihtoehto on laittaa 27,5 eteen (Foxin keula, mahtuis hyvin) ja 26 taakse. Onko mitään järkeä? Fillarissa nyt 26" jäätävän painavat bulkki kiekot. Joustoa 100 mm.

HC Andersen
28.09.2013, 22.06
PMT-sedällä on Mondrakerissa kyseinen kombo, on kuulemma toiminut hyvin. Keula kuulemma rullaa hyvin esteiden yli.

Dude
28.09.2013, 22.15
PMT-sedällä on Mondrakerissa kyseinen kombo, on kuulemma toiminut hyvin. Keula kuulemma rullaa hyvin esteiden yli.
Mä vähän epäilen tollaisen setupin järkevyyttä. Keulanhan nyt saa menemään esteiden yli kiekkokoosta riippumatta. Kyllä koko fillarin rullaamiseen pelkän etukiekon koolla on aika pieni merkitys. Painostakin on valtaosa ajaessa takana, joten takakiekon rullaavuus on merkittävämpi. Ja siihen ei suurempi kiekko edessä auta.

Tuskin tosta isommasta etukiekosta haittaakaan on, mutta hyödyt jäänevät aika pieniksi.

Coasting
28.09.2013, 22.18
Itse laitoin täysjäykkään 29" vakio 26" sijaan. Se ainakin parani sikana. Ei varmaan yleispätevää.
Sanoisin että kokeile. Eiköhän kiekkoja saa myytyä ellei mielytä.

HC Andersen
28.09.2013, 22.41
Mä vähän epäilen tollaisen setupin järkevyyttä. Keulanhan nyt saa menemään esteiden yli kiekkokoosta riippumatta. Kyllä koko fillarin rullaamiseen pelkän etukiekon koolla on aika pieni merkitys. Painostakin on valtaosa ajaessa takana, joten takakiekon rullaavuus on merkittävämpi. Ja siihen ei suurempi kiekko edessä auta.

Tuskin tosta isommasta etukiekosta haittaakaan on, mutta hyödyt jäänevät aika pieniksi.

No, mun henkilökohtainen mielipide on että koko tämä 27,5" on pelkkää markkinamiesten kotkotusta. Henkilökohtaisesti pysyttelen 26" kiekoissa ja 9-speed vaihteistossa niin kauan kun osia saa.

Dude
28.09.2013, 22.58
Mulla on sekä 29" jäykkis, että 26" täpäri ja kyllähän isompi kiekko paremmin rullaa. 27,5" kyllä silti epäilyttää.ja kuten kirjoitin, pelkän eturenkaan merkitys on rullavuuteen pieni.

Sauli Lumikko
28.09.2013, 23.45
Kun 650B-kiekon eteen asennettuaan huomaa pyörän käytöksessä eron aiempaan, kyse on mitä todennäköisimmin löysentyneistä kulmista, trailin pitenemisestä, ja jos ei muuttanut ohjaamoa, tankokin on ylempänä ja taaempana kuin aiemmin. Ei mikään ihme, että tuollaisen jälkeen on sellanen fiilis, että voi vedellä päin vaan ja se isompi kiekko hoitaa esteet. Vaan kyllä siinä silloin muitakin muuttujia on.

Ite laitan vanhaan täyskäriini 650B:t eteen ja taakse, koska mahtuu, haluan keskiötä ylemmäksi ja oon muutenkin päivittämässä kiekot ja kumit. Ei varmaan mikään yllätys, että Prophet on kyseessä.

Jos ei mahtuisi 650B taakse, laittaisin sen kuitenkin ainakin eteen.

izmo
29.09.2013, 09.42
Kisakireään vanhaan titaani maasturiin laitoin 27.5 kumin eteen niin ohjattavuus parani, kivien ja juurien yli paremmin ja helpompi tulla jyrkkään alamäkeen

JKeats
30.09.2013, 22.36
Jos 27,5" eturenkaana hyödyt ulosmitataan ainoastaan siinä että rungon geometria muuttuu, loivempi keulakulma, keskiö snadisti ylempänä.. Ja jos oletetaan että pyörä olisi parempi näin, niin miksi runkoa ei olisi jo alunperin suunniteltu näille mitoille? Ohjaamoa joutuisi myös varmaan muuttamaan, eli laskemaan stongaa alemmaksi ettei ajo mene liian takapainoiseksi?

Eli summa summarum. Jos ei näe että 27,5 pelkkänä renkaana olisi parempi kuin 26, ei välttämättä ko. kokeilu kannata?

Reippailija
17.01.2015, 20.02
Itse kokeilisin ainakin jos olisi maasturi, mutta kun ei ole. Jos kohdalle sattuisi vanha 26 tuumainen projektiksi niin saattaisi päivittyä 27,5 (650b) etukiekko levyjarrrulla ja sopivalla, vaikka jäykällä keulalla.

izmo
17.01.2015, 21.47
Kyllä tässäkin asisssa on monella vanhan liiton uskovaisilla takki kääntänyt tänä aikana ja kokeilu kannattaa

tommi2
17.01.2015, 23.15
olen itse kokeillut 29er ja 26er etukiekkojen vaihtoa monessakin rungossa... en oikeastaan huomaa eroa. silti ketjun aloittajana kokeilisin ;)

maapaa
17.01.2015, 23.42
Litevillellä näitä virityksiä on ihan myynnissä.
http://www.liteville.de/t/25_579.html

Bulkkaaja
18.01.2015, 01.27
Litevillellä näitä virityksiä on ihan myynnissä.
http://www.liteville.de/t/25_579.html

Mahtavaa että tästä on kaupallinen versio, tai siis onhan 69er pyöriä vieläkin myynnissä. Itse olen ajanut ennen prätkällä metsässä ja niissä offroad pyörissä eri vannekoko ja rengas edessä ja takana on ollut jo todella kauan selvä juttu, ai miksi no varmaan kun tekevät eri hommaa. Sama pätee fillariin eri hommaa tekevät ja mitä vaikeammaksi maasto menee sitä isommaksi ero korostuu. itsellä on täysjäkkä 26er 29er etukiekolla ja ero 2 x 26" rengastukseen on valtava, mulla on lisäksi pitotuntuman tasapainottamisen takia takana leveämpi rengas, samalla jipolla saa hiukan pelattua ohjauskulmia 26 27.5 renkailla. Hold the press, leveemmällä takarenkaalla ja näillä sekakiekoilla olen todennut pyörän kääntyvän paremmin, niin siis prätkissähän on aina leveämpi takarengas myös samankokosilla kiekoilla. Johtunee varmaan siitä kun leveämmällä renkaalla ohjauskulma muuttuu jyrkemmäksi mutta luulisi myös sen vaikuttavan kun pyörän kallistuessa takapää kääntyy isommasta säteestä johtuen hiukan enemmän.

Mut jokatapaukses joustopyörään tuo 26/27.5 rengastus lienee ihan optimi jos kuski normaalin mittainen ja kyllähän nuo kiekot kiihtyvät rivakasti. Aavistuksen pienempi takapyörä tosiaan tippuu jyrkemmin alas jolloin alamäessä auttaan pahassa paikassa, eikä se nyt ylämäkeenkä niin huono ole, pyörä nousee hiukan jyrkemmin ja ajoasento muuttu samalla agressiivisemmaksi.

no-saint
18.01.2015, 11.08
Ketjua lainatakseni olen itse ajatellut seuraavaa->
Laittaisin 29" täpäriin 27.5" kiekot. Miksi ihmeessä? No, olen pitkä heppuli joten runko on 22", siihen 29" kiekot ja 120 joustoa 69-asteen keulakulmalla niin 5-metrin hirvi on valmis. Sitten tuolla yhteislenkeillä kun mennään hidasta puun kiertoa ja haastavaa kivikkoa niin onhan tuo aika kankea peli. Saisi hieman ketterämmän vekottimen..? Sitten aina aukean metsän harju-lenkeille taasen 29" kiekot. Tierä sitten...

zipo
18.01.2015, 12.16
Taitaa keskiö pudota liian alas ja seurauksena kampien ja spedujen kolistelua kiviin ja juuriin

no-saint
18.01.2015, 13.25
Kyllähän se keskiö tietysti vähän tipahtaisi. Juurikin vaihdoin kammet 180->170 kun kolisi niin iloisesti 29" kiekoilla. Tosin aikoinaan kokeilin 29" jäykkäperää 26" kiekoilla ja olihan se ketteryys / kiihtyvyys taas ihan jotain muuta. Matala keskiö toi huimasti lisää varmuutta ajamiseen mutta kampien kanssa sai kyllä olla tarkkana.