PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kenda Small Block Eight - täydellistä pitoa metsästämässä?

Ketjureaktio
20.09.2013, 10.29
Tarkoituksellisen raflaava otsikko. Kendan rengashan ei ole mikään uusi malli mutta tulipa kokeiltua tässä loppukesän kuivilla ja aamukasteisilla poluilla, sateen kastelemilla ja märillä kallioilla jne. sekalaisessa, lähinnä Helsingin keskuspuiston ajossa.

Sanoisin että jos olet metsästämässä täydellistä pitoa nappulaa ja ilmatilaa kasvattamalla, niin kannattaa kyllä kokeilla tuollainenkin ennen kuin siirtyy taas astetta DH:mpaan rengastukseen näillä meidän kohtalaisen kiinteillä XC-poluilla. Rullaavuus on todella merkittävästi parempi kuin korkeammilla ja irtonaisemmilla nappulakuvioinneilla varustetuissa renkaissa. Pitoa riittää silti älyttömästi, nappula ikäänkuin "mikropuree" esteisiin ja ajotuntuma on renkaan pyöreän profiilin vuoksi hyvä. Kalliomaastossa voittavat ajotuntumaltaan kokeilemani nappularenkaat ja lipsumisia ei ole tullut.

Silloin kun kysytään isompaa nappulaa eli löysässä sorassa/hiekassa ja mudassa, tai muuten pehmeässä maastossa, on nappularengas enemmän kotonaan.

niilo
20.09.2013, 10.50
On se yllättävän pitävä rengas. Suurin vika on mielestäni se, että kuvio menee todella helposti tukkoon jos on vähänkin kostea alusta. Ei tarvita edes mutaa, pelkkä aavistuksen kostea savi riittää muuttamaan renkaan sliksiksi ja sitten mennään. Mulla on nyt 29x2.1" SB8 tubelessina sinkulassa takana, mutta vielä en ole metsässä käynyt kokeilemassa miten toimii. Viime vuonna loppukesästä/alkusyksystä mulla oli sama rengas täpärissä edessä ja olin tosiaan tuota tukkeutumista lukuunottamatta kumiin tyytyväinen.

Marsusram
20.09.2013, 11.18
Kyljiltään myös niin löysä, että litkutus ei tahdo onnistua kuten SlantSixillä.
SB8 nappulat tosin kestävät kulutusta paremmin kuin SlantSixit.
Hyvä yleisrengas tosiaan, ilmatilaa on, rullaa ja pitää silloin kun pikkunappula saa jostain kiinni.

Kare_Eskola
20.09.2013, 11.24
Ehkäpä ketjun aloittajankin olisi hyvä kertoa kumiseos, tpi-luku, koko, tubelssiusaste, taittuvuus ja muu sellainen, joka tunnetusti vaikuttaa renkaan pitoon enemmän kuin kuvio.

Mutta kuvio on ainoa jonka härmäläinen silmällä näkee, joten siksi puhutaan typerästi vain siitä...

Eipä siinä, hieno rengas cyclocrossiin, ja on mulla yhdet kaksysäriinkin.

Ketjureaktio
20.09.2013, 12.58
Pidän eteenkin renkaan luontevasta ja pitävästä kanttausominaisuudesta, reunanappulat eivät "taitu alle" kun ovat matalat ja poluilla kanttailu on helppoa ja varmaa. Mielestäni tämä "gekkon jalka" tyyppinen idea on hauska ja itselleni uusi. Olen joskus ajellut jollain vanhan koulukunnan mini-salmiakkikuvioiduilla renkailla joissa on kuitenkin reunanappulat, mutta en pitänyt niistä erityisemmin.

Totta Kare, renkaan ominaisuuksiin kuten pito, vaikuttaa muutkin elementit (vaikka pito maastorenkaassa muodostuukin pääasiassa kuviosta). Tässä:

- Kumiseos, ei hajua. Taitaa olla Kenda Dual Rubber Compound
- TPI, ei hajua
- Sisärenkaallinen, paineet n. 1,5-1,8 bar
- teräsreuna
- 29 x 2,10 ja pyöränä täysjäykkismaasturi
- Ilman kosteus arviolta 69-79%
- Lämpötilat 15-21 C
- Kastepiste jopa 12,4 C

kmw
20.09.2013, 13.38
Rostsekissä on edessä 35mm ja takana 32mm sb8. Tykkään. Olen tosin aikojen saatossa jokusen saanut kyljestään repeämään. Park Toolin paikkoja (http://www.parktool.com/product/emergency-tire-boot-tb-2) kannattaa pitää mukana.

marco1
20.09.2013, 13.40
Ajomies-Eppu esitti joskus hyvin vaikuttavia stuntteja näillä renkailla niiden tukkeuduttua savisessa alamäessä... tässä vaiheessa vuotta mielenkiinto kohdistuu vähän röpelöisempiin renkaisiin.

Kiovan Dynamo
20.09.2013, 14.02
Jep. SB8 on kieltämättä loistava yleisrengas kaksysiin, mulla oli niitä kanssa käytössä aikanaan jokunenkin pari, mutta sittemmin hyppäsin Schwalben Rocket Roneihin, eikä ole oikeastaan tullut ikävä takaisin. Kuten Marko jo tuossa edellä totesikin, niin tuon kuvion saa tukkoon aivan käsittämättömän helposti. Muunmuassa Laajavuoren skaban muutama ylämäki märkänä on aivan toivotonta touhua noilla renkailla, missä taas Rocket Ronin kuvio puhdistuu vielä helposti.

Ja eräs hämmästyttävä seikka oli tuon kumiseoksen kovettuminen (?). En tiedä tapahtuiko tämä korvien välissä vai oikeasti siellä kumissa, mutta yksi vähän pidempään varastossa seissyt pari ei pitänyt yhtään, ei edes kuivalla kunnolla.

lansive
20.09.2013, 14.11
Mistähän muuten saa SB8 20 tuumaisena? Nuorimmaisen Islasta alkaa olla takarengas ihan sliksi ja tuon kokoiseen pyörään aivan loistava yleisrengas, koska lokarit mahtuu vielä päälle (toisin kuin vaikka Contin explorerilla).

kukavaa
20.09.2013, 18.37
hyvät ovat olleet täälläkin, 'krossarissa' tosin. 30 millisinä. hyvin noilla ajoi kovilla paineilla maantie matkaakin ja mökki hiekkatiellä renkaat tuntuivat olavan kotonaan. kuvittelisin näiden olevevat pätevät kumit gg-puuhissa. supertasaisella ja viivojen päällä näistä kuuluu nopea ääni, siitä plussaa
märkä nurtsi, niinkuin monilla muillakkin, on näillä riskaabelia alustaa.

Salaliittoteoria
20.09.2013, 18.41
Mistähän muuten saa SB8 20 tuumaisena? Nuorimmaisen Islasta alkaa olla takarengas ihan sliksi ja tuon kokoiseen pyörään aivan loistava yleisrengas, koska lokarit mahtuu vielä päälle (toisin kuin vaikka Contin explorerilla).

http://www.customriders.com/prodshow.asp?prodid=12107&cat=0&parent=0&sid=3

Vanteidenkin osalta hyvä liike, jos rakentelee parempaa lapsille.
Postimaksut muistaakseni sieltä korkeimmasta päästä.

arctic biker
22.09.2013, 08.43
Miten SB8 cc-kokoisena toimii talvella, lumisella tiellä oikeella pakkasella?

Kare_Eskola
22.09.2013, 10.09
Mulla on ollut talvikäytössä 35 mm 120 tpi taittuva. Se toimii tamppautuneella lumella tosi hyvin. Pehmeä ajotuntuma, hyvä pito matalilla paineilla.

Tarina kertoo että flättiherkät, mutta mulla ei edes tappajasepeli vaikuttanut mitenkään.

Juskola
22.09.2013, 10.56
Itse pidin myös Bontragerin vastaavasta XR1:stä. Nykyinen suosikkini pikkunappulaisista on Spessun Renegade.