Näytä tavallinen näkymä : Entä jos en pidä droppitangosta?
Haluan avata keskustelua ja kysellä ihmisten mielipiteitä ja kuulla kokemuksia.
Minulla on ollut Kona Jake the Snake cyclo jo vuoden verran. Olen kyllä ihan tykännyt pyörästä muuten, mutta jotkut asiat korpee melko paljon. En totu mitenkään droppitankoon. Ei onnistu!
Ensinnäkin vaihderatkaisu on älyttömän suuripiirteinen. Pienemmälle vaihtaminen vaatii tarkan liikkeen. Vähän liikaa liikettä niin käydään isommalla ja liian vähän niin jäädään jumputtamaan (säädetty on). "Naksaus" joillain vaihteilla riittää vaihtoon, joillain ei. Lapsuuteni sadan markan hybridien nappulavaihteet taas vaihtoivat aina oikeissa säädöissään ollessaan tarkasti ja kohdalleen, kuten myös nykyinen maastopyöräni. Sitten päästään jarrutukseen. Minun pulkannaruissa ei ole voimaa, lukuisten liikkeen säätöjen jälkeenkään, tehdä lukkojarrutusta cantilever -jarruilla. Sen pitäisi kaiken järjen mukaan tapahtua yhdellä sormella ja KEVYESTI, aivan niinkuin maastopyörässäni ja niissä markansaha hybrideissä männä vuosilta, joissa oli ihan tavalliset V-jarrut ja suorat tangot. Tangon geometria ei yksinkertaisesti minulla salli kunnollista otetta jarrukahvoista. Ne ovat aivan liian kaukana ja spacereilla niitä ei riittävän lähelle saa että saadaan aikuisten oikea PURISTUSOTE (tm) Jotta edes jonkinlaista voimaa saisi välittymään, joutuu ne säätämään todella myöhään purevaksi, jolloin taas loppuu liikerata kesken. No. näistä aiheista olen ennenkin täällä tehnyt threadia ja lopputulos on aina "cantit on paskoj".
Tai sitten "en vaan osaa".
Hyväksyn myös tuonkin vaihtoehdon. Mutta. Mitä jos minulla olisi kaikinpuolin katutreenaukseen soveltuva pyörä jossa olisi ihan suora tanko? Moni valmistaja ei tee tämmöisiä ihan noin vaan. Jos kyseessä on "road bike", siinä on dropit, koska sedillä jotka ajelevat säärensäkin on dropit. Ymmärrän että imago kärsii eikä yhteislenkeille ole mitään asiaa, mutta näin saisin jarrut joita ylettää puristamaan ja vaihteet jotka toimii oikein. Onko droppitangoissa joku taianomainen juttu joka puolustaa niiden paikkaa jos haluaa ajaa vaikka 50 tai vaikkapa 100 kilometriä urheilullisesti treenaten, joka ei suoralla tangolla onnistu? Saan sormet puutumaan dropeilla pidin sitten mistä hyvänsä kiinni. Suurimman osan ajasta ajankin suoratankotyyliin ihan stemmin läheltä kiinni pitäen (joo joo hommaa oikeen kokonen pyörä, 1500e kiitos nam). Pyörä lienee mulle liian isokin, mutta kahvoihin ylettymiseen se ei vaikuta.
Mitä minä missaan jos en ole droppitankoherrarotua? Onko edes olemassa katupyöriä joissa on suorat tangot? Onko Onko Trek 7.7 (kuvassa) sellainen?
http://www.boneshakersbikes.co.uk/smsimg/1/668-0-full-7-1.jpg
Nauretaanko minut ulos Tour de Whatevereistä ja pitäisikö minun välittää? Ei oteta kuitenkaan liian vakavasti aihetta. Haluaisin vaan tietää että onko se droppi onli tsois "road bikeen" vai ei.
Ja anteeks nyt taas.
Justiina
04.09.2013, 11.40
Droppitankojakin on vaikka mitä erilaisia! Minulla meni ensimmäisenä tanko vaihtoon; hankin hiukan kapeamman ja pienemmällä reachillä olevan compact-tangon (matala droppi), niin pikkukätösetkin yltää paremmin kahvoille - jotka toki nekin on sellaisilla välitilsoilla säädetty mahd. lähelle stongaa että yltää mukavammin jarrutella. Jotenkin epäilisin, että jotain muutakin on (jarruissa) pielessä, eikä kaikki ole droppistongan syytä. Ja tottakai sekin vaikuttaa mukavuuteen ja paljonkin, jos sinulla on liian pitkä runko! Viisaammat jatkakoon :)
Osta suora tanko. Ihmiset ovat erilaisia ja kaikille ei sovi kaikki ratkaisut.
Ainakin Rosella on suoraan maantiepyöriä vastaava fitness-sarja, jossa minun silmääni suurin ero on juuri tuo tanko (ja toki vaihde- ja jarrukahvat vähän pakolla). Osat ja geometria on muuten identtiset. Näiden välillä minunkin pohdinta kulkee...
Onhan noita suoratankoisia maantierenkailla varustettuja laitteita vähän joka valmistajalla.Mitä noihin ongelmiisi tulee, niin on minulla vaihteet aina toimineet maantiekahvoillakin. Crossarissanikin ovat jotain halpasarjaa tyyliin Deore-vaihtajat ja mitkälie halvat Shimanon kahvat, ja aina vaan toimii kaiken kurassa ryvetyksen jälkeenkin. Maantiepyörän 105 / Ultegra yhdistelmä on sitten toki vielä hieman täsmällisempi. Jarrujen puolesta olen Canteilla ja hyvillä paloilla pärjännyt. Minulle tosin riittää, että pyörän saa pysähtymään jyrkänkin laskun jälkeen risteykseen 20kg retkivarustuksen kanssa vesisateella. Yhden sormen lukkojarrutukselle en keksi käyttöä. Tankoja on erilaisella mitoituksella ja taivutuksilla, niitä voi kokeilla. Tangon asento kannattimessaan ja kahvojen paikka tangolla on todella tärkeää mukavuuden kannalta säätää oikein, ja samaten ajoasennon säätö muutenkin on tarkempaa, kuin suorilla tangoilla. Se vaan on niin, että sitten kun sen käyrän säätää kohdilleen, niin sitten se on hyvä. Itse en ole saanut suoria tankoja toimimaan pitkillä matkoilla ilman puutumisia millään säätämisen määrällä tai minkään muotoisilla kahvoilla. Ja anteeksi taasen pötköön kirjoittaminen, mutta kun sitä rivinvaihtoa ei jostain syystä tule edes shift+enter panalluksella.
Onko mielekästä vaihtaa pelkkä tanko cyclocrossiin ja mitä kaikkea siinä käytännössä menisi vaihtoon? Vissiin jarrut nyt ainakin.
Antti Salonen
04.09.2013, 11.58
Ensinnäkin vaihderatkaisu on älyttömän suuripiirteinen. Pienemmälle vaihtaminen vaatii tarkan liikkeen. Vähän liikaa liikettä niin käydään isommalla ja liian vähän niin jäädään jumputtamaan (säädetty on). "Naksaus" joillain vaihteilla riittää vaihtoon, joillain ei. Lapsuuteni sadan markan hybridien nappulavaihteet taas vaihtoivat aina oikeissa säädöissään ollessaan tarkasti ja kohdalleen, kuten myös nykyinen maastopyöräni.
Tästä sen verran, että vaihderatkaisu on droppitangon kanssa täysin samanlainen kuin suoralla tangolla, eli vaihtajakahva vetää tai vapauttaa vaijeria vakiomatkan per naksaus. Jos vaihteet eivät toimi kunnolla, ne ovat väärin säädetty tai jotain on rikki.
Maantietangon yksiselitteinen etu on se, että se antaa aivan toisella tavalla käsille ja yläkropalle erilaisia asentoja kuin suora tanko. Normaalissa ajoasennossa käsien tulisi olla kahvoilla, ja siirtämällä kädet alaotteelle tai tangon päälle voi ajoasentoa säätää kumpaan tahansa suuntaan. Tästähän pääsee nauttimaan vain jos pyörä on oikean kokoinen ja tanko ajajan mittojen ja notkeuden kannalta oikeassa paikassa. Uskon ihan vilpittömästi, että tämä on ongelmana jos joku "ei vain pidä droppitangosta", väittäköön potilas mitä väittää.
Cantileverit ovat monesti paskoja ja ikäviä säätää. Niiden tilalle voi vaihtaa halvalla ns. mini-V-jarrut, jotka vastaavat toimintaperiaatteeltaan ja jarrutusteholtaan täysin normaaleja V-jarruja. Cyclocrosspyörissäkin käytetään toki nykyään kasvavissa määrin levyjarruja, mutta niitä varten tarvittaisiin sitten uusi pyörä.
Tästä sen verran, että vaihderatkaisu on droppitangon kanssa täysin samanlainen kuin suoralla tangolla, eli vaihtajakahva vetää tai vapauttaa vaijeria vakiomatkan per naksaus. Jos vaihteet eivät toimi kunnolla, ne ovat väärin säädetty tai jotain on rikki.
Itselläni ainakin vaijerin "kiristysliike" on huomattavasti pitempi kuin maastopyörän nappivaihteilla. Etuvaihtajan kanssa pitää kurkottaa sormet äärimmilleen että vaihde löytyy ja se vaatii niin paljon voimaa että se pitää usein tehdä kaksi kertaa (kahva naksahtaa kahdesti liikkuakseen isommalle ringille).
En välttämättä ole luovuttanut droppien suhteen, mutta olisi äärimmäisen kiva kokeilla huomattavasti pienempää pyörää (nykynen 56cm runko, olen 176 pitkä 82cm inseamilla), kun 60mm stemmikin jättää tangon aivan liian kauaksi. Onpas siinäkin sitten kannattava "kokeilu" keksiä joku joka ostaa pilkkahintaan vanhan pyörän ja ostaa itse alle kallis kyklo joka ei edes sittenkään välttämättä sovi käyttöön. Ei ole helppoa mun elämä.
reappear
04.09.2013, 12.23
Itse olen hieman kahden vaiheilla siitä onko droppitanko itselleni sopiva. Se on kyllä paljon mukavampi, kai... mutta suora tanko oli myös mukava, joskin asentojen vaihtelu on rajoitetumpaa ellei siihen laita jotain lisäkikkareita. En vaan taida itsekään osata kun työmatkat, jotka koostuvat päällystetystä tiestä, menivät 29 maasturilla rivakammin kuin cyclocrossarilla. Tosin saa tuolla 29:llä pistettyä rivakammin joillain kuhmuraisilla kelveillä.
Tässä yksi hauska suoratankoinen edullisemmin kuin tuo Trekin hiilikuitu.
http://on-one.co.uk/i/q/CBOODDRIVFB/on_one_dirty_disco_flat_bar_gravel_bike
Erikoista ongelmaa kyllä noissa vaihteissa sulla, mutta siihen en osaa korjausehdotuksia ladella.
Justiina
04.09.2013, 12.23
Etuvaihtajassa on varmaan se "välinaksu", eli pitää vaihtaa tavallaan kaksi pykälää, ennenkuin ketju vaihtaa eturatasta :)
Itse ajelin ensin liian isolla rungolla. Kalliit oppirahat oli maksettava juu, mutta ei kyllä käynyt mielessäkään yrittää paikata isoa runkoa suoralla tangolla. Minun järkeen ei edes käy, miten se lopulta edes auttaisi? Minun amatöörin korviin kuullostaa kyllä siltä, että vaihteet ja jarrut ei nyt ole kunnolla säädöissä tms. Kyllähän se kahvojen sivuttaisliike on iso joo silloin kun vaihdetaan pari pykälää kerralla, mutta ei edes minusta vaihtaminen tunnu noin vaikealta, vaikka olenkin tosiaan pienikätinen ja lyhytsorminen 155cm sulkapäässä naisihminen. Eli kokeilisit ensin sitä oikean kokoista pyörää, joka on kunnolla kaikinpuolin säädetty.
Ja 6 cm stemmi kuullostaa ääresti lyhyeltä. Minulla on sellainen, mutta olenkin tosiaan kääpiö, isoissa pyörissä se kuullostaa vain.. no.. Aivan liian isolta rungolta.
Meillä oli toisessa crossarissa 105 setin etuvaihtajan kanssa jäykkyysongelmaa ja vika löytyi vaihtajan rullasta, joka ei pyörinyt. (tämä on siis runkoon pultattu rulla, mikä muuttaa crossarin ylävedon 105 vaihtajan tarvitsemaksi alavedoksi.
Ja se miksi etuvaihtajassa on 2-naksua, ennenkuin vaihde vaihtuu joshtuu siitä, että ensimmäinen naksu on niin sanottu trimmausnaksu, eli siirtää häkkiä vain vähän, että ketju ei siihen hankaa jos takana on pienet rattaat käytössä.
Ja mitään hyväksyntää sun ei tarvitse foorumilta hakea tangon vaihtoon, jos tuntuu, että se on oikea ratkaisu sinulle, niin tanko vaihtoon.
Jos taas jarruihin haluat tehoa lisää, niin moni on kokeillut vaihtaa niitä v-jarruiksi.
Etuvaihtajassa on varmaan se "välinaksu", eli pitää vaihtaa tavallaan kaksi pykälää, ennenkuin ketju vaihtaa eturatasta :)
Itse ajelin ensin liian isolla rungolla. Kalliit oppirahat oli maksettava juu, mutta ei kyllä käynyt mielessäkään yrittää paikata isoa runkoa suoralla tangolla. Minun järkeen ei edes käy, miten se lopulta edes auttaisi? Minun amatöörin korviin kuullostaa kyllä siltä, että vaihteet ja jarrut ei nyt ole kunnolla säädöissä tms. Kyllähän se kahvojen sivuttaisliike on iso joo silloin kun vaihdetaan pari pykälää kerralla, mutta ei edes minusta vaihtaminen tunnu noin vaikealta, vaikka olenkin tosiaan pienikätinen ja lyhytsorminen 155cm sulkapäässä naisihminen. Eli kokeilisit ensin sitä oikean kokoista pyörää, joka on kunnolla kaikinpuolin säädetty.
Ja 6 cm stemmi kuullostaa ääresti lyhyeltä. Minulla on sellainen, mutta olenkin tosiaan kääpiö, isoissa pyörissä se kuullostaa vain.. no.. Aivan liian isolta rungolta.
Ehkä se on sitten säädöissä vikaa, mutta jos ne ei siellä liikkeessä sitä saa korjattua niin en kyllä sitten minäkään. Kokeilin seista (ilman kenkiä) rungon päällä ja kyllä pallit osuu vaakaputkeen. Ehkä sekin kertoo liian isosta rungosta.
Jos ei droppi tunnu hyvältä niin hän lakkaa kitumasta ja vaihtaa sen sopivampaan. Niin minäkin tein.
https://lh5.googleusercontent.com/-pFSeEDOax1A/T8dUoQbg1LI/AAAAAAAABHY/fpLyWoXJQDA/s640/Valokuva1297.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-TCF1AqnzwVU/UUr2HhA5uqI/AAAAAAAABUI/K5paAYE0sGw/s640/Kuva0006.jpg
Ehkä se on sitten säädöissä vikaa, mutta jos ne ei siellä liikkeessä sitä saa korjattua niin en kyllä sitten minäkään. Kokeilin seista (ilman kenkiä) rungon päällä ja kyllä pallit osuu vaakaputkeen. Ehkä sekin kertoo liian isosta rungosta.
Auttaisi jos kertoisit pyörän ja itsesi mitat, niin voidaan esittää arvaus rungon sopivuudesta. Johtuen erilaisista raajojen mittasuhteista ei "pallit vaakaputkessa" kerro yhtään mitään rungon sopivuudesta.
Auttaisi jos kertoisit pyörän ja itsesi mitat, niin voidaan esittää arvaus rungon sopivuudesta. Johtuen erilaisista raajojen mittasuhteista ei "pallit vaakaputkessa" kerro yhtään mitään rungon sopivuudesta.
82cm inseam, 176cm. Mitähän vielä? Pyörä on 56cm Konan mittojen mukaan. 175mm kammet. Satula on pedaalin ala-asennosta 91cm korkeudella (äskettäin tiputettu 15mm alemmas). Tangon leveys 44cm (aavistuksen liian leveä, 42cm olisi enemmän linjassa hartioiden kanssa). Dropeilta ei oikein taivu ajamaan. Polvet hakkaa mahaa ikävästi. Huput ei oo "tasassa", vaan tankoa käännetty aavistuksen ylöspäin, että ne tulee vähän "vastaan" että ylettää paremmin. Hupuilta ajaessa kädet on lähes lukossa.
Nauretaanko minut ulos Tour de Whatevereistä ja pitäisikö minun välittää? Ei oteta kuitenkaan liian vakavasti aihetta. Haluaisin vaan tietää että onko se droppi onli tsois "road bikeen" vai ei.
Ja anteeks nyt taas.
Kokemuksesta voin sanoa, että kun esimerkiksi TDH:n loppumäissä paahtaa suoratanko"hybridillä" Lightweightin kiekoin varustelluista Cerveloista ohi, niin se hymähtely menee ihan toiseen suuntaan :)
Mutta vakavasti ottaen mulla on sekä maantiepyörä, että suoratankoinen fitness-pyörä aktiivikäytössä ja vaikka kesälenkit tulee heitettyä pitkälti maantiepyörällä, mutta sitten jos on tarkoitus ajaa todella pitkiä rupeamia vaikka useampi päivä putkeen, niin tuo suorasarvinen on ihan ehdoton vaihtoehto. Työmatkoja tulee ajettua molemmilla, ja talviajot puhtaasti suoratankoisella. Etenkin sateella tulee valittua usein alle tuo hypridi kun maantiehelmiä ei halua väenväkisin kurata. Hyvin sitä suorallakin tangolla maantielenkkiä heittää.
Runko kuulostaa liian isolta, ajan itse 56:lla Jake the snakella mukavasti ja oon sua 10cm pidempi.
maalinni
04.09.2013, 13.59
Sinulla on liian iso runko. Minulla on kona rove 56cm mitoilla 184/86. Mutta hommaa vaan suora tanko, sillä saat asentoa pystympään. Uusiksi menee jarrukahvat ja vaihteensiirtäjät.
Ne tuskin antaa liikkeestä pitkään koeajoon pyörää. Onko sen rajotuttava siihen parkkipaikan veivuuseen?
Pyöräsi on liian suuri ja se vaikuttaa koko ajoasentoo. Lisäksi säädöt kyllä löytyy kohdalleen kunhan homman oppii, ei tosiaan edes rakettitiedettä. Ainoa oikea vaihtoehto on että koitat päästä pyörästä eroon ja hankit sopivan kokoisen ja älä tosiaan osta maantietangolla jos et moiseen sopeudu. Oppirahat on maksettava eikös juu...
Kun runko kerran on käyrätankoiseksi liian pitkä, on se hyvä aihio suoratankoiseksi rossariksi. Shimanolla on maantiejarrujen (=cantien) vetosuhteella varustettuja, suoraan tankoon sopivia jarruvipuja (http://www.bike-components.de/products/info/p35317_Bremshebelset-BL-R780-mit-Zuegen-.html). Shimanon maantietakavaihtajan kanssa toimii Shimanon maasturivaihdevipu, kunhan vaihteiden lukumäärä täsmää. Etuvaihtajakin toimii jollain tapaa, mutta paremmin suorankoiseen maantiepyörään tarkoitetuilla vivuilla (http://www.bike-components.de/products/info/p31264_Schaltgriff-SL-R780-2--10-fach-.html), jotka on kyllä suhteellisen arvokkaat vastaaviin maasturiosiin verrattuna. Jos haluat canteista eroon, vaihdat niiden tilalle Mini-V:t (http://www.bike-components.de/products/info/p34111_BR-R353-v-h-Set-Felgenbremse-V-Brake-Modell-2013-.html). Tai vaihtoehtoisesti maasturin V-jarrulänget ja ostat tavalliset maastopyörän V-jarrukahvat.
E: Olettaen, että vaihdevaijerit on tankonauhojen alla piilossa, tekee vaijeri käyrätankoisessa paljon jyrkemmän mutkan kuin suoratankoisessa ja se tekee vaijerin liikkumisesta nihkeämpää - varsinkin jos vaijerinkuoret ovat yhtään kulahtaneet.
82cm inseam, 176cm. Mitähän vielä? Pyörä on 56cm Konan mittojen mukaan
Mahtanut kauppias olla tyytyväinen kun taas sai myytyä " sopivan" pyörän. Mulla 56 Kona, pituus 185, 60-senttistä yritettiin sopivana myydä.
Puolella kansasta on liian isot fillarit ja liian iso vaihde silmässä.
Risto Koivunen
04.09.2013, 15.46
Ne tuskin antaa liikkeestä pitkään koeajoon pyörää. Onko sen rajotuttava siihen parkkipaikan veivuuseen?
Menee toiseen liikkeeseen koeajolle? Itse sain aikanaan oman cyclocrossarini ihan vaivatta puolen tunnin koeajolle lähiympäristössä henkilöpapereita vastaan.
Oma ongelmani on päinvastainen, ajelin eilen suoratankoisella enkä ole tottunut siihen 18 v aikana, minkä olen pyörän omistanut =) Droppitankoon (oikeankokoisella pyörällä) tottui muutaman sadan metrin aikana.
Bianchi Camaleonte on esimerkki suoratankoisesta maantie-tyyppisestä fitness-pyörästä, joita saa käytettynä alkaen muutamalla satasella. Uudet hieman alle tonnin.
Joo liian iso on. Mulle 186 senttisen varren omaavalle asiantuntevassa liikkeessä myytiin 54 senttistä Cannondalea. Sulle lienee oikea koko 50cm.
sakuvaan
04.09.2013, 17.37
82cm inseam, 176cm. Mitähän vielä? Pyörä on 56cm Konan mittojen mukaan. 175mm kammet. Satula on pedaalin ala-asennosta 91cm korkeudella (äskettäin tiputettu 15mm alemmas). Tangon leveys 44cm (aavistuksen liian leveä, 42cm olisi enemmän linjassa hartioiden kanssa). Dropeilta ei oikein taivu ajamaan. Polvet hakkaa mahaa ikävästi. Huput ei oo "tasassa", vaan tankoa käännetty aavistuksen ylöspäin, että ne tulee vähän "vastaan" että ylettää paremmin. Hupuilta ajaessa kädet on lähes lukossa.
174cm ja mun rove on 53, vastaavia onglemia ei ole, tosin tuossa onkin shallow droppitanko vakiona... dropeilla ajamiseen meni ~10min tottua ja aikaisemmin en ikinä ole kippursarvella ajanut.
helmijak
04.09.2013, 18.48
Tässä fillariuunon vastaus: minä tykkään suorasta tangosta huomattavasti enemmän kuin droppitangosta (sitäkin tuli testattua, kun harkitsin vakavasti Roven ostamista), joten ajan suoralla tangolla. Jos tuo on vastoin sitä, mitä Rakas Johtaja Kim Jong-Il edellyttää, niin pitää vaan olla rohkea suomalainen ja tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu :). Tässähän kuitenkin kyse vain pyöräilystä....Sitä en tietenkään osaa sanoa, mistä kysyjän vastenmielisyys droppitankoa kohtaan johtuu.
Itse en millään oppinut pitämään droppitangosta, joten pyöräni seisoi käytännössä ajamatta kuukausia kunnes viimein vaihdoin siihen suoran tangon. Sen jälkeen sillä jopa viitsi ajaakin. Ei se droppi kaikille sovi.
Useat jotka ei pidä dropista kuvittelevat että täytyy ajella ala-asennosta, itse vallan suoralla nykyään ajavana useinkin kaipaan droppia monipuolisen otekirjon vuoksi...
Turha murehtia moista, hommaa sitten vaan suoratankoisen. Suoralla tangollahan on välillä mukava ajella. Muutama vuosi sitten kun tein vaimolle hieman kulkevampaa pyörää, kaupasta löytyvät "fitnesspyörät" oli hirveitä ankkureita (hypridejä, joihin oli vaihdettu kapeammat renkaat, osassa vielä pomppukeulakin tallella), niin päädyin sitten tekemään vaimolle kunnollisen kulkimen. Fillarin torilta löytyi aihioksi muutaman vuoden takainen voimakkaasti sloupattu M kokoinen Giant TCR Advanced runkosetti, josta rakentelin. Ei tämä(kään) oma idea ollut, vaan oltiin oltu Mallorcalla pyöräilemässä ja katselin, että monessa saksalaisperheessä rouva ajaa suoralla tangolla. Vaimo on ollut erittäin tyytyväinen ajokkiinsa. Tässä pari kuvaa.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=851&d=1241366643http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=852&d=1241366643
Ei tuo koko kaikkea selitä, vaikka pyörä hieman liian iso onkin. Reach 389 mm ja stack 576 mm 56 cm rungossa. Itse olen myös 176 cm (84 cm inseam), ja 90 mm stemmillä saisin varmaankin mukavan asennon. Jos sitä stongaa alkaa kiertää ikäänkuin taaksepäin ketjun aloittajan selostuksen mukaisesti, voi mukavan asennon alaotteelta kyllä unohtaa kokonaan. Silloin dropeilta ei taivu jarrukahvoille ja asento on muutenkin luonnoton. Droppitankojakin on erilaisia, ehkä vain nykyinen on sopimaton.
Pitkillä lenkeillä droppitanko tuo kaivattua vaihtelua otteisiin ja tarvittaessa matalan asennon vastatuuleen, joten en suoraan tankoon maantielenkkeilyssä vaihtaisi kovin kevyin perustein.
Sauli Lumikko
04.09.2013, 23.16
Droppitangon suosioon on syynsä: siitä on ihan selkeää ja kiistatonta etua.
Jos tykkää suorasta tangosta enemmän ja ei niistä eduista niin piittaa, vähemmän performance-henkiseen ajoon sopii ihan hyvin suorakin tanko. Omat työmatkani taittuvat pääasiassa suoratankoisilla pyörillä, koska ajan pystymmässä asennossa havainnoidakseni paremmin muuta liikennettä ja ei muutaman kilsan matkalla eri otteita kaipaa.
Mutta jos droppitangon, vaihteiden ja jarrujen kanssa on vaikeuksia, sitten kyse ei kyllä ole tankotyypistä, vaan vika on muualla. Tässä ketjussa tuli jo paljonkin asioita, joilla tilannetta voi korjata. Ja ei rungon vaihtaminen 1500 euron osuma ole, paitsi jos ostat 1400 euron rungon ja kaveri vaihtaa huntilla osat vanhasta pyörästäsi uuteen.
Niin, saisihan rahalla pienemmän rungon, mutta sen vaihdattaminen kuulostaa melko kalliilta. Liekö taloudellinen ja käytännöllinen kompromissi?
Mulla on suorassa tangossa ja nousukahvoissa kolme erilaista otevaihtoehtoa, tempokahvan lisäämällä saisi vielä pari lisää, droppitangossakin taitaa olla se kolme vaihtoehtoista?
kolistelija
05.09.2013, 05.54
Mulla on suorassa tangossa ja nousukahvoissa kolme erilaista otevaihtoehtoa, tempokahvan lisäämällä saisi vielä pari lisää, droppitangossakin taitaa olla se kolme vaihtoehtoista?
Droppitangossa on käyttäjästä riippuen yksi tai enemmän otevaihtoehtoa joilla saa erilaisia asentoja. Itse käytän viittä erilaista asentoa ja niistä kaksi tulee pienellä etomuutoksella joka sallii suuren muutoksen ajoasennossa. Ne ovat enemmänkin eri vaihtoehtoja nopean etenemisen asennoiksi, ettei kovaa ajaessa tarvitse puutua yhden asennon kanssa.
Dropitangon muoto on siitä kiva että pienellä otemuutoksella saa käsivarsien kulmaa muutettua sellaiseksi että koko ajoasennon muuttaminen onnistuu helpolla. Esimerkkinä vaikka alaote: ihan edestä pitämällä tanko pakottaa kyynärpäät alas ja asento on matala. Tangon päistä pitämällä asennosta tulee helpompi ja korkeampi. Samalla tavalla kahvoilla voi lepuuttaa käsiä tai niitä voi käyttää kuin ne olisivat pienet nousukahvat samalla kun lepuuttaa kyynärvartta tankoa vasten.
Kädet voi asetella siihen tangon mutkille mihin kohtaa tahansa, eli otteita voisi sanoa olevan vaikkapa 10-15. Itse tulee ihan säännöllisesti käytettyä ehkä 5-6 otekohtaa. Kahvoilta, alhaalta tangon mutkista, alhaalta tangon päistä, ylhäältä keskeltä, Shimanon kahvojen "nupeista" sekä kämmenet tangon mutkilla siinä, missä tanko lähtee kaartumaan eteenpäin. Perusvaihtoehdot ja eniten käytetyt on tietty ne, mistä voi käyttää jarruja ja vaihteita. Ja kuten edellä jo todettiin, otetta vaihtamalla muuttuu myös selän ja niskan asento, toisin kuin suoralla tangolla.
Niin, saisihan rahalla pienemmän rungon, mutta sen vaihdattaminen kuulostaa melko kalliilta. Liekö taloudellinen ja käytännöllinen kompromissi?
Sen huomioiden, että olet kai rungon lisäksi vaihtamassa aika hyvää läjää muitakin osia, järkevintä on varmaan vaihtaa koko pyörä. Pääset vanhasta todnäk paremmin eroon alkuperäisellä setupilla + voit miettiä koko homman uudestaan puhtaalta pöydältä. Alennusmyyntejä ja fillaritoria vaan penkomaan!
ostakaa vuoden vanha jake the snake! hp 800e!
Suora tanko on aika oikeesti hirveä työmatkapyörässä, ranteet kipeytyy. Se on lähes yhtä kamala kuin droppitanko.
Itse ajan 99% ajoistani tangoilla joiden kaffaosa on taivutettu aika reilusti takaviistoon eli Marylla, Titec J-barilla ja jollain Motonetin nimettömällä tangolla. Ranteet kiittää.
Yksi hyvä asento on parempi kuin pussillinen kompromissejä.
http://salsacycles.com/files/bikes/bikes_Fargo2_2013_3.jpg
Uskomattoman nätti pyörä. Miten musta tuntuu että tuo tankogeometria olis näin jäykälle kaverille erinomainen.
Droppitangossa on käyttäjästä riippuen yksi tai enemmän otevaihtoehtoa joilla saa erilaisia asentoja. Itse käytän viittä erilaista asentoa ja niistä kaksi tulee pienellä etomuutoksella joka sallii suuren muutoksen ajoasennossa. Ne ovat enemmänkin eri vaihtoehtoja nopean etenemisen asennoiksi, ettei kovaa ajaessa tarvitse puutua yhden asennon kanssa.
Dropitangon muoto on siitä kiva että pienellä otemuutoksella saa käsivarsien kulmaa muutettua sellaiseksi että koko ajoasennon muuttaminen onnistuu helpolla. Esimerkkinä vaikka alaote: ihan edestä pitämällä tanko pakottaa kyynärpäät alas ja asento on matala. Tangon päistä pitämällä asennosta tulee helpompi ja korkeampi. Samalla tavalla kahvoilla voi lepuuttaa käsiä tai niitä voi käyttää kuin ne olisivat pienet nousukahvat samalla kun lepuuttaa kyynärvartta tankoa vasten.
Mulla on yksi droppitanko, muttei kahvoja, olen kuitenkin testannut sitä ja jotenkin se ei toiminut, ehkä se koko viritys oli vaan liian alhaalla mulle, mutta dropeista ajaminen toi sellaisen etunojapunnertaja-fiiliksen.
Oikeilla kahvoilla varustettuna ehkä siitä saisi paremmin asentoja, mutta mun fillari on niin kiikkerä jo suoralla tangollakin, että oli se aika kamala droppitangolla.
Paras ote suorasta tangosta on mulla sellainen, että peukalon päät revoshifter vipujen takana ja sormen päistä lakskien ekan ja tokan nivelen välinen alue tangon päällä. Epäilen että tanko on liian alhaalla, muttei saa ylemmäs ellen osta sellaista muuttuvakulmaista kannatinta.
Ilmanvastushan on sitten yksi suuri tekijä joka kasvaa suoraa tankoa käyttäen, toki voi kuvitella ettei sillä merkitystä ole kun hitaasti ajaa, mutta kun tuulee 10m/s vastaan, niin kyllä sen eron huomaa. Suoraan tankoon tempokahvan laittamalla pääsee sitten suhteellisen kivasti madaltamaan ilmanvastusta, mutta siinä on omat haasteensa saada käymään tankoon.
Kiovan Dynamo
06.09.2013, 15.00
Minä en oikein missään vaiheessa ole tottunut cyclocross-pyörän käyrään tankoon yleiskäytössä, joten piti sitten rakentaa tuollainen:
http://1.bp.blogspot.com/-Yj65d9XFqds/Uim_ONtrDPI/AAAAAAAAB4o/oqFFg06B49E/s1600/DSC04940_www.JPG
Ensikokemusten perusteella todella pätevä kaikkeen yleisajeluun. Krossarilla sitten krossit ja maantiepyörällä maantielenkit.
bikes_Fargo2_2013_3.jpg (http://salsacycles.com/files/bikes/bikes_Fargo2_2013_3.jpg)
Uskomattoman nätti pyörä. Miten musta tuntuu että tuo tankogeometria olis näin jäykälle kaverille erinomainen.
Mikä tuon tyyppisen droppitangon nimi muuten on (tai mistä saa?)? Haluaisin sellaisen täysjäykkään maasturiin.
^Veikkaan Salsa Woodchipper (http://www.salsacycles.com/components/woodchipper/). Foxcomp myy Suomessa. Intewepissä useita kauppoja. Kuukkeli löytää.
K.D:llä pähee Salsa.
Justiina
06.09.2013, 15.53
Mulla on yksi droppitanko, muttei kahvoja, olen kuitenkin testannut sitä ja jotenkin se ei toiminut, ehkä se koko viritys oli vaan liian alhaalla mulle, mutta dropeista ajaminen toi sellaisen etunojapunnertaja-fiiliksen.
Siis kahvoiltahan sitä droppitangolla pääsääntöisesti ajetaan. Alaotteelta pusketaan sitten vastatuuleen, ylämäkeen, putkelta ajaessa jne. mutta harvemmin yhtä soittoa kovin pitkään. Älkää tuomitko droppitankoja, jos olette kokeilleet niitä "väärin". :P Jotenkin vaikea ymmärtää sitä, että normitanko aerohässäkällä olisi millään lailla kätevämpi ja mukavampi normiajoissa ja työmatkatempoiluissa kuin oikein valittu ja asennettu droppitanko.
Jos tykkää suorasta tangosta enemmän ja ei niistä eduista niin piittaa, vähemmän performance-henkiseen ajoon sopii ihan hyvin suorakin tanko. Omat työmatkani taittuvat pääasiassa suoratankoisilla pyörillä, koska ajan pystymmässä asennossa havainnoidakseni paremmin muuta liikennettä ja ei muutaman kilsan matkalla eri otteita kaipaa.
Itse olen tehnyt samoja havaintoja. Kaupungissa liikenteen seassa on helpompi ajaa suoratankoisella ja käyrän tangon edut ovat vähäiset niillä matkoilla. Se johti sitten karmean virityksen (http://i6.aijaa.com/b/00433/12431978.jpg) rakentamiseen.
kolistelija
06.09.2013, 16.00
Ajoin melkein koko TdH:n alaotteelta. Yleensä alaote tuntuu vähän epämiellyttävältä, mutta tuossa lopussa se tuntui suorastaan mukavalta kun siihen tottui. Yläote sen sijaan tuntui suorastaan typerän korkealta kun lopussa ajoin sillä pieniä pätkiä.
Mikä tuon tyyppisen droppitangon nimi muuten on (tai mistä saa?)? Haluaisin sellaisen täysjäykkään maasturiin.
Hyviä hakusanoja on "flared drop bar" tai vielä tasaisempi "moustache bar". Pari edullista vaihtoehtoa löytyy OnOnelta:
http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMI/on_one_midge_handlebar
http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMU/on_one_mungo_handlebar
Woodchipperin lisäksi muita tunnettuja malleja on Salsa Bell Lap, WTB Mountain Drop, ja klassikko WTB Dirt Drop.
Yleensähän nuo on tarkoitettu käytettäväksi maantiekahvojen kanssa.
Droppitangon suosioon on syynsä: siitä on ihan selkeää ja kiistatonta etua.
Jos ei tykkää käyrästä, niin sitten pitää ajaa jollain muulla. Toivoisin kuitenkin edes asiantuntevaksi olettamallani fillarifoorumilla lopetettavan tuon käsittämättömän ja sitkeän harhaluulon levittelyn, että tangon muodolla on jotain tekemistä näkyvyyden tai turvallisuuden kanssa tai edes ajoasennon korkeuden kanssa. Nuo asiat määräytyvät rungon geometrian, ohjainkannattimen ja tangon yhdistelmästä, ei tangon mallista. Jos katsot vaikka yllä olevaa Kiovan Dynamon pyörän kuvaa tai IncBuffin linkittämää kuvaa, ja vertaat niitä esimerkiksi omaan versiooni aiheesta: http://but.fi/i/nu , niin mikä tekee minun pyöräni ajoasennosta havainnoinnin kannalta vaarallisemman? Kahvojen ja satulan korkeuseroa on muutama sentti, vs. Dynamon pyörän arviolta 15-20cm. Minulla on maantiepyörässäkin kahvat ylempänä, kuin noissa suoratankoisissa. Muutenkin minulle käyrät sarvet ovat pelkästään mukavuustekijä, ja vain sitä. Sillä ei ole mitään tekemistä vauhdin tavoittelun kanssa. Keskinopeudet on yleensä maantiepyörälenkeilläkin useita kilometrejä alle kolmekymppiä, ja tuon kuvan retkipelillä ilman kuormaakin vielä reilusti vähemmän.
Meinaat että ajoasennon pituudella ei ole mitään merkitystä? Tuossa omassa virityksessä kun ajoasento on aika lyhyt ja siksi jää korkeaksi. Tuo kuvakulmakin vähän hämää. Oikeasti satulan ja tangon korkeusero on olematon.
Jake_Kona
06.09.2013, 16.44
Meinaat että ajoasennon pituudella ei ole mitään merkitystä? Tuossa omassa virityksessä kun ajoasento on aika lyhyt ja siksi jää korkeaksi. Tuo kuvakulmakin vähän hämää. Oikeasti satulan ja tangon korkeusero on olematon.
Eihän se tangon muoto siihenkään vaikuta kun stemillä sen saa juuri sille etäisyydelle mille haluaa.
Niin tohon pitäisi kai laittaa 30mm stemmi että kahvat jäisi samalle etäisyydelle kuin kädensijat nyt. Taitais olla hassu ajaa.
Jake_Kona
06.09.2013, 16.51
Nyt on unohdettu myös se jotta suorat tangot ovat leveämpiä. Eli kaikki on kuitenkin kiinni rungon geometriasta>> loppujenlopuksi
Ajoin melkein koko TdH:n alaotteelta. Yleensä alaote tuntuu vähän epämiellyttävältä, mutta tuossa lopussa se tuntui suorastaan mukavalta kun siihen tottui. Yläote sen sijaan tuntui suorastaan typerän korkealta kun lopussa ajoin sillä pieniä pätkiä.
Mulla on tänävuonna ollut vähän samanlaisia fiiliksiä. 2010 vuodesta ajanut maantiepyörällä ja pääsääntöisesti kahvoilta. Ala-otteelta tullut ajettua lyhyitä pätkiä ja lähinnä vastatuulen takia.
Nyt tänävuonna on tullut ajettua kovempivauhtiset lenkit pääsääntöisesti alaotteelta ja selkäkin on tottunut asentoon siinämäärin, että tuli madallettua ajoasentoa vielä entisestään.
Ei se emäputken pituuden takia nyt mikään supermatala ajoasento ole, mutta varsin matala kuitenkin.
Lähinnä nyt tällä ajan takaa sitä, että kun sieltä alaotteelta totuttelee ajamaan, niin se on myöhemmin jo ihan luonnollinen ote.
Foxcomp listaa jälleenmyyjäks riden täältä Jyväskylästä. Eikös se meinaa sitä että riden kautta saa salsan kuin salsan? Tuo jarrukahvojen asentokin näyttää paremmalta ylettävyyden suhteen
arctic biker
06.09.2013, 20.02
Kun maantiepyöräilyyn vakavammin palasin niin ensimmäinen iso asia oli tangon oikeat Drop ja Reach mitat. Vaati pientä kuukkelointia mitkä Feltin orkkistangon arvot oikein oli, variable reach. paskat. Hommasin sitten Ritscheyn Curven, aluna kun en hirvinnyt kuituista ostaa. Lue ei ollut kuituseen varaa. Kokeilin tietysti kannattimen vaihtoa ja noita spacereita. Nyt se on Curvella kohillaan, kahvoilta ajaessa semmonen rennon letkee, ei liika korkea ja ala-otteella pystyn ajamaan huoletta vaikka kuin pitkään. Sykkeitä kerran kattelin 32 kilsan kyyvissä, aika hyvin tipahti kun ala-otteelle muutin kohtuullisessa vastatuulessa. Tällä 60v notkeudella!
Tämä Kolistelijan kommentoima tilanne on mulle erinomaisen tuttu. Pitää muistaa ettei ajoasentoihin tottuminen ja tai tottumattomuus mikään hetken homma ole. Semmonen tuhannen kilsaa alle ja sitte saattaa tietää mikä on itelle hyvä.
Totta kai asennon pituudella on merkitystä. Pyörän hankinnassa ja säädössä varmaan suurin virhe on tehdä siitä itselleen väärän pituinen. Sellainen on epämukava ja pahimmillaan vaikea käsiteltävä eli vaarallinen, ihan riippumatta siitä onko tanko suora, käyrä vai jotain muuta. Ajoasennon pituuskaan ei määräydy pelkästä tangon taivutuksesta, vaan rungon, kannattimen ja tangon muodostamasta kokonaisuudesta, jossa jokaisen osan on oltava riittävän lähelle oikea, jotta kokonaisuus on toimiva ja käyttäjälleen sopiva.
Jos samaan runkoon ja kannattimeen vaihtaa kippurasarvien tilalle suoran, totta kai asento lyhenee. Jos joku saa sillä itselleen sopivan pyörän, niin hyvä hänelle. Aika monessa tapauksessa sama runko vaan ei sovellu molemmille tangoille edes kannatinta vaihtamalla.
Sauli Lumikko
08.09.2013, 03.26
Toivoisin kuitenkin edes asiantuntevaksi olettamallani fillarifoorumilla lopetettavan tuon käsittämättömän ja sitkeän harhaluulon levittelyn, että tangon muodolla on jotain tekemistä näkyvyyden tai turvallisuuden kanssa tai edes ajoasennon korkeuden kanssa. Nuo asiat määräytyvät rungon geometrian, ohjainkannattimen ja tangon yhdistelmästä, ei tangon mallista.
Ensinnäkin fillarifoorumilla on monenlaisia käyttäjiä, joilla on mielipiteitä. Ei ole mitään "asiantuntevaa foorumia", koska ainoa vaatimustaso tänne kirjoittelulle on se, että osaa rekisteröityä.
Toisekseen mikään määrä muutoksia rungossa ja stemmissä ei muuta sitä, että droppitanko on alaotteelta matalampi kuin yläotteelta. Ja kun ei alaotteita käytä, turha niitä ulokkeita on siellä pitääkään.
Onko kyse ollenkaan tangosta? Kona käyttää Käärme Jaakossa Shimanon osia. En minäkään pidä niiden tuntumasta. Kokeile SRAM'ia tai Campaa. :)
...Ja kun ei alaotteita käytä, turha niitä ulokkeita on siellä pitääkään.
...jonka jälkeen tuli ensimmäinen pidempi vastatuulipäivä... :D
Toisekseen mikään määrä muutoksia rungossa ja stemmissä ei muuta sitä, että droppitanko on alaotteelta matalampi kuin yläotteelta. Ja kun ei alaotteita käytä, turha niitä ulokkeita on siellä pitääkään.
Tangon voi myös nostaa niin ylös että se alaote tuntuu normaalilta.
...Tangon voi myös nostaa niin ylös että se alaote tuntuu normaalilta.
Kuntoilukäytössä itse pidän tankoa niin, että ote kahvoilta on sopiva pk-lenkeillä. Silloin alaote jää vastatuulipäiviä varten. Retkipyörässäni on tanko viritetty selvästi ylemmäs.
Nure kirjoitti asiaa tuolla aikaisemmin. Tangossa ei välttämättä ole mitään ongelmaa (eivät edes nuo virvelitehtaan osat :) ), vaan runko on liian pitkä. Lyhyempi stemmi ja/tai satulaa vähän eteenpäin voi olla riittävä muutos.
Justiina
08.09.2013, 13.01
Lyhyempi stemmi ja/tai satulaa vähän eteenpäin voi olla riittävä muutos.
Hällä taisi olla jo 6-senttinen stemmi, siitä ei enää lyhyemmäksi mennä ja tuokin on jo aika kiikkerä ajettava. Itselläni kun on noin lyhyt niin en ymmärrä miksi kukaan sellaista ehdoin tahdoin haluaa, jos saatavilla on lyhyempiäkin runkoja.
Sauli Lumikko
08.09.2013, 14.18
...jonka jälkeen tuli ensimmäinen pidempi vastatuulipäivä... :D
Muutaman kilsan työmatkalla? Älä viitsi. Työmatkalla homman nimi on "transport", ei "sport". Aikaa varaan sen verran, ettei ole kiire, koska kiire liikenteessä on vaarallinen asia. Ja jos joku kerta tuulee vastaan, sitten ajan hitaammin.
Pidempiä matkoja ja suoritusajoa ajatellen mulla on droppitanko.
Tangon voi myös nostaa niin ylös että se alaote tuntuu normaalilta.
Jep, mulla on maasturissani Midge asennettuna niin, että alaote on pääasiallinen ote ja yläotteet lepäilyä ja vaihtelua varten.
Penkkikin on siirretty jo niin eteen kun sen saa. Se helpotti kyllä huomattavasti. Kaveri on noin 5cm lyhyempi ja hänen maantiepyörään verrattuna mun tangon ja satulan välissä on noin 10cm enemmän tilaa. En sano että se pitäisi pituuden mukaan mennä samassa suhteessa, mutta onhan tuo kuitenkin tuplat. Hänen pyörä on ihan mitoitettu oikein.
Justiina
08.09.2013, 21.05
Siis sinulla on penkki etuasennossa, 60mm stemmi ja stongaa käännetty kummalliseen asentoon että yltää kunnolla kahvoille - ja edelleen pyörä on liian pitkä. Silti harkitset pitäväsi tuon fillarin? Herätys! ;)
Sauli Lumikko
08.09.2013, 22.17
Mitä pidempään ajaa vääränkokoisella pyörällä, sitä pidempään joutuu ajamaan vääränkokoisella pyörällä. Sopivan hankkiminen tietää jonkin verran rahanmenoa, mutta se on edessä kuitenkin jossain vaiheessa. Kun laskut on maksettu ja sopiva ajopeli alla, ainoa mikä harmittaa on se, että ei tehnyt vaihtoa aiemmin. (Toki ei sitä kauaa harmissaan ole, sopivalla fillarilla on niin kiva ajaa.)
Vaikka tota miten säätäisit ja stongaakin vaihtaisit, niin runko on silti liian iso. Ikävämämpi juttu, toivottavasti et ole sentään "asiantuntevalta" kauppiaalta ostanut.
Siis sinulla on penkki etuasennossa, 60mm stemmi ja stongaa käännetty kummalliseen asentoon että yltää kunnolla kahvoille - ja edelleen pyörä on liian pitkä. Silti harkitset pitäväsi tuon fillarin? Herätys! ;)
Olisko sulla heittää tuhatta viittäsataa? Mulla ei kyllä ole :/
Vaikka tota miten säätäisit ja stongaakin vaihtaisit, niin runko on silti liian iso. Ikävämämpi juttu, toivottavasti et ole sentään "asiantuntevalta" kauppiaalta ostanut.
No, ostin kyllä. Ns. "Bike fitting" oli muodossa "tuntuko toi koko hyvältä". No, kysy iteltäs tuntuuko ensimmäinen 1500 euron pyörä ja ensimmäinen "kilpapyörä" hyvältä kun ajat parkkiksella 50 metriä? Kyllä muuten tuntuu. Olisihan se ollut kiva että olisi ihan mies ja pyörä keskenään mitattu, mutta ei.
Mikä kauppa oli kyseessä?
No, ostin kyllä. Ns. "Bike fitting" oli muodossa "tuntuko toi koko hyvältä". No, kysy iteltäs tuntuuko ensimmäinen 1500 euron pyörä ja ensimmäinen "kilpapyörä" hyvältä kun ajat parkkiksella 50 metriä? Kyllä muuten tuntuu. Olisihan se ollut kiva että olisi ihan mies ja pyörä keskenään mitattu, mutta ei.
Näitä on aina niin ikävä lukea. Itse on tässä maailmassa asiat opiskeltava, näin se tuntuu menevän. Ei ole kaupanmyyjään lähtökohtaisesti luottaminen ja tässäkin tapauksessa oppirahat on kirpeän suuret :(
Se on ikävää, että vaikka olisi kuinka iso ja maineikas liike niin koko asioissa saatetaan kusettaa sumeilematta, että päästään varastosta eroon. Itsellenikin on kerran näin käynyt, kun piti saada joku mankeli jolla kulkea koululle. Onneksi kyse oli alle 500 euron pyörästä. Toistakin kertaa ko. liikkeessä tätä yritettiin, mutta silloin olin jo perehtynyt pyöräilyyn vähän enemmän ja osasin pitää puoleni. Se olikin sitten yli 3xhintainen pyörä.
Laajavuori Bike Park oli kyseessä. En nyt moiti enempää, vaikka selvä moka toi minun mielestäni oli. Huollot ja kaikki muukin on toiminut erinomaisesti, asiakaspalvelu muutoin kondiksessa ja mielellään tyrkyttävät koeajamaan pyöriä. Nuori myyjäkaarti, ilmeisestikin downhill/skeittaus -henkistä sakkia täynnä intoa, mutta vähän tuntuu että ekaa kertaa bisnestä pyöritetään. No, joka tapauksessa.
Tuon mun pyörän TT length, eli vaakaputken pituus on 56cm rungolla 565 millimetriä. Nykysetupilla se saisi olla ainakin 2cm lyhyempi, eli kuvitellaan nyt 545mm. Otetaan huomioon että penkki siirretään taaksepäin about puoliväliin ja stemminä olisi 60mm sijasta vakiona mukana tuleva 90 tai 100mm (ihan jo ajettavuudenkin kannalta), niin nämäkin syövät vielä tuota pituutta, eikö totta? Eli rungon vaakaputki pitäis olla ylettävyyden suhteen mielummin 505, eli jopa kuusi senttiä lyhyempi!
Eihän se pyörän mitoitus nyt ole näin yksinkertaista, mutta lyhyellä matikalla näin voisi ainakin luulla kun otetaan huomioon mihin kannikat penkissä asettuu ja mihin kämmenet laskee. Noin pieniä runkoja ei ole edes valikoimassa. 520mm on vaakaputken mitta 47cm kokoisella rungolla ja olen kuitenkin 176cm pitkä! Vähän tullaan siihen pisteeseen että jos päättelykyky heittelee noinkin paljon, on mahdollisuus osua nappiin kokomitoituksessa netti-ilmoituksen perusteella ostettavassa pyörässä suunilleen sama kuin amatööri heittäisi pubitikkaa 40 ekalla yrityksellä. Foorumin ammamiehet kyllä korjaa ylläolevan tekstin virhepäätelmät, this I know.
http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/16879-kona-honky-tonk-53cm/ <-- Tuollainen löyty fillaritorilta. Kona ei merkkinä ole mikään ehdoton, mutta jarruratkaisu, 28mm renkaat ja teräksen ehkä pehmeämpi kyyti (?) olisi näille kevyenliikenteen väylille erinomaisia ominaisuuksia. En ole valmis luopumaan droppitangon mahdollisista hyödyistä. Tosiaan pyörällä pitää pystyä heittää lenkkiä ja mukavuuteen voi panostaa. Läskille ei pyörän painolla niin ole väliksi.
Justiina
09.09.2013, 12.38
Olisko sulla heittää tuhatta viittäsataa? Mulla ei kyllä ole :/
No mutta onhan se sinun nykyinenkin fillarisi vielä kai jonkin arvoinen?
Itsekin makselin oppirahani, ihan samasta syystä. Kauaa en liian pitkän fillarin kanssa kärvistellyt vaan seuraavana keväänä alkoi uuden metsästys ja kun se oli löytynyt, myin vanhan pois (ja meni alta aikayksikön ihan kohtuullisella hinnalla). Ja kun sattui vieläpä niin, että uusi pyörä oli vanhaa halvempi niin ei niitä oppirahoja sitten niin hirveästi jäänyt maksettavaksi :) Ja kyllä todellakin kannatti!
Joku tuossa sinun laskukaavassasi kuitenkin mättää ja/tai sitten tykkäät tosi lyhyestä/pystystä ajoasennosta, sillä tuollaisia vaakapituuksia on meidän kääpiöiden fillareissa (olen 155 cm).
Jake_Kona
09.09.2013, 12.47
Uusia sopivampia runkoja on kyllä kaupan halvemmalla...
Vertasin tota "Reach mittaa". Elikkäs ohjainakselista vaakatasossa kampien keskikohtaan, se on nykyisessä 389mm. Hyvä, siis se että olisi kädet hieman koukussa hupuilta ajaessa olis ehkä noin kaks senttiä lyhvämpi. 47cm rungossa se on 373. Onko nyt tosiaan näin että koska olen ilmeisesti uniikki kummajainen, mun tarvii ostaa 47 tai 49cm runko ja nostaa satula tappiin?
Vaikeaa tämä hiihtäminen. Rungonvaihtotaitoa/halua ei kyllä ole ollenkaan, etenkin kun pyörää tarvitsisi lähes joka päivä. Olisikohan ilkeä mulkvisti ja kävis intersportissa koeajaa Focuksen valikoimia?
Justiina
09.09.2013, 13.52
^ Olitkos mitannut jalan sisämittaa? Sen mitan suhde koko pituuteen kertoo jo vähän siitä, oletko lyhytjalkainen ja pitkäselkäinen vai päinvastoin. Muilta suht samanmittaisilta saa sitten osviittaa siitä, millä hehtaareilla liikutaan rungon reachin ja korkeuden suhteen. Mutta jos olet todella uniikki kummajainen niin sitten varmaan se bikefitting olisi ihan paikallaan. En kyllä lähtisi noilla tiedoilla nyt ostamaan uudestaan umpimähkään fillaria, voipi tulla toinen huti. Ja jos tykkäät pystymmästä ajoasennosta niin sitten se fillarin geometriakin pitäisi olla sitä tukeva eikä kaikista kisakirein. Näistä jutuista viisaammat osaa kertoa lisää.
Terv: pitkäkoipinen lyhytselkäinen kummajainen
^ Olitkos mitannut jalan sisämittaa?
Olihan hän.
...82cm inseam, 176cm....
www.cube.eu/en/bikes/road-race/cross-race/cross-race-disc/
Oiskohan siinä sitten seuraavaa kooltaan 53cm. Tuossa on suhteessa aavistuksen lyhyempi vaakaputki kuin konan malleissa. 1199 bike discountissa. Ei kauheen kallis
82cm inseam, 176cm pituus, runko Konan 56cm, hmm, kaikki nettisuositukset olisivat sitä mieltä, että tämä olisi ok, ehkä hieman yläkanttiin, mutta ei missään tapauksessa “aivan liian iso”?
En välttämättä ole luovuttanut droppien suhteen, mutta olisi äärimmäisen kiva kokeilla huomattavasti pienempää pyörää (nykynen 56cm runko, olen 176 pitkä 82cm inseamilla), kun 60mm stemmikin jättää tangon aivan liian kauaksi.
Itselläni on myös Jake the Snake, vuosimallia 2009 ja koko 54. Omat mittani ovat hyvin lähellä mittojasi, n.177cm & 82cm inseam. Olen ollut tyytyväinen Konaan ja se on tuntunut sopivan kokoiselta. Isompaa en ainakaan haluaisi, pienempi varmaan menisi myös. Alkuperäisen 105mm stemin tilalla on nyt 90mm. Vaihdoin sen lähinnä uteliaisuuttani kun sain stemmin halvalla kaverilta. En huomannut juurikaan eroa ajoasennossa stemmien välillä.
Vaihteet vaihtuvat 105-kahvoilla ihan hyvin mielestäni, mutta cantilevereiden ongelmat tunnistan. Saan kyllä tehtyä tarvittaessa lukkojarrutuksen, mutta kyllä siihen vaaditaan useampi kuin yksi sormi. En kyllä aivan ymmärrä miksi sen täytyisi onnistuakaan yhdellä sormella. Maantiepyöräni jarrut ovat kyllä selkeästi ylivertaiset Jaken the Snaken jarruihin.
Jos ei droppitangosta tykkää ja haluaa suoran tangon niin ei kai ole mitään syytä 'väkisin' droppitangolla ajaa. Porukkalenkeilläkin suoralla tangolla saa ennemmin kunnioitusta kuin paheksuntaa, ainakin jos vielä hoitaa vetohommia hiukan keskimääräistä enemmän ;) Itse ajan keväästä syksyyn droppitangoilla ja talvipyörässä on suora tanko. Tykkään kyllä henk.koht. dropeista enemmän useamman otevaihtoehdon takia. Varsinkin pidemmillä lenkeillä ja monen päivän retkillä niitä osaa arvostaa.
En tiedä, ehkä cyclot ja maantiepyörät vaatii ajoasennon johon minä en taivu. Tunnen selvästi että jos pakotan itseni "ylettävään" asentoon, olen sillon täysin selkälihasten varassa eikä pylly paljon penkkiin koske. Onko mitään nyrkkisääntöä millä pystyis reachia mittaamaan? Kuulin jotain että jos selkä suorana istuu niin pitäisi nipinnapin sormenpäillä yltää tankoon, mutta ei kai sentään?
EDIT: Tässä on huonoja kuvia asennosta http://latuman.kapsi.fi/fit.jpg
Ja toinen jossa on joku PROO http://latuman.kapsi.fi/fit2.jpg
Eli mulla se 60mm stemmi ja penkki niin edessä kun saa.
latuman: osa meistä vain on lyhytselkäisiä ja vähemmän notkeita. Silloin tarvitaan lyhyt ja korkeampi runko. Jos olet tuossa ylemmässä kuvassa niin kyynärpäitä pitäisi vähän koukistaa ja selkää pyöristää. Venytysharjoituksia niin pystyt tuolla pyörällä ajamaan, mutta mahd. pian oikeankokoinen tai miel. vähän suositusta lyhyempi runko alle kuin kokoisellesi on tarkoitettu. Ongelma usein on että rungon koot ilmoitetaan korkeuden mukaan ja ajoasennon pituus voi eri merkin pyörissä vaihdella kuinka paljon tahansa. Ajoasennon pituus on usen se tärkeämpi mitta.
latuman: osa meistä vain on lyhytselkäisiä ja vähemmän notkeita. Silloin tarvitaan lyhyt ja korkeampi runko. Jos olet tuossa ylemmässä kuvassa niin kyynärpäitä pitäisi vähän koukistaa ja selkää pyöristää. Venytysharjoituksia niin pystyt tuolla pyörällä ajamaan, mutta mahd. pian oikeankokoinen tai miel. vähän suositusta lyhyempi runko alle kuin kokoisellesi on tarkoitettu. Ongelma usein on että rungon koot ilmoitetaan korkeuden mukaan ja ajoasennon pituus voi eri merkin pyörissä vaihdella kuinka paljon tahansa. Ajoasennon pituus on usen se tärkeämpi mitta.
Jeesbox. Mitä nyt äkkiä vertailin, niin Konassa on tuo pituus suhteessa pystyputkeen hieman pitempi kuin esim Cubessa.
Kumaraan mennessä alkaa puristaa tangosta kiinni ihan kunnolla, että siinä pysyy. Pitäisikö näin olla, vai pitääkö käsien olla pelkästään tukena suht rennosti?
kolistelija
10.09.2013, 17.47
Kaksi asiaa kuulostaa mielestäni aika oudoilta. Miten fillarin päällä voi istua niin ettei pyllyllä ole kunnolla painoa, ellei sitten penkki ole aivan liian edessä? Miten käsillä pitää puristaa tangosta kun istuu kumarassa?
Vaikea miettiä asiaa kun en oikein osaa hahmottaa näitä. Kuvasta päätellen ajoasento on kuitenkin kohtuullisen lyhyt ja korkea.
Kuvan perusteella satulaa voisi siirtää vieläkin eteenpäin. Siinä taitaa olla nyt satulatolppa offsetilla? Suoralla satulatolpalla tämä onnistuisi. Muutenkin, jos on vähemmän notkea, niin kuin minä, niin satula eteenpäin vähentää selän taivutuskulmaa ja ”pienentää” polkimet-ohjaustanko-satula kolmiota.
Pää on pyörällä. Katsoin jotain videoo missä mainittiin sellainenkin nyrkkisääntö että kun istutaan kädet huudeilla, niin etupyörän keskiakselin ei pitäisi näkyä, vaan sen pitäisi jäädä tangon taakse piiloon.
BUUULLLSHIT. Näen sen tangon yli ja kunnolla. Tämä havainto taas puoltaisi sitä seikkaa että en osaa istua maantie/cx -pyörän päällä tai multa puuttuu jotkut avainasemassa olevat lihakset jotka tämän mahdollistavat.
Polvia linjailin kampien kärkien suhteen ja ne puoltaisi sitä että penkki olisi hyvällä etäisyydellä. Voisi kai sitä vielä kokeilla vatkata joku 100mm stemmi tohon takas että jäisi se etupyörän akseli piiloon, mut hittoa minä tiedä taas :(
Kirjauduin juuri sisään naputellakseni tuon etuakseli tangon taakse ohjeen, mutta kerkesitkin jo. Itselläni se osuu aika hyvin niin.
eiks 'etuakselitangontaakse-sääntö' oo sillon kun on pystyasennossa, stongan suoralla osalla?
toisaalta neuvojiahan piisaa.
itsellä näkyy napa edessä, jos en aja ilman käsiä. ja saa näkyäkin, kun pidempi käy alaselälle.
Käsien, selän ja jalkojen mittasuhteistahan nuo kaikki riippuu, ja voi vaihdella pajonkin. Nuo "säännöt" sopii asennon karkeaan haarukointiin ensimmäistä pyöräänsä säätävälle. Koeajamalla sen tietää, mikä sopii.
Ja joka kerta näitä säätöjä tehdessä saa hämmästyä, miten mitättömän pienet siirrot muuttaa tuntuman ihan toiseksi.
kolistelija
10.09.2013, 19.07
Ei kai tuota etunapasääntöä voi niin vakavissaan ottaa? Sehän rippuu ihan siitä millaisessa asennossa tykkää ajaa. Itse näen navan tangon etupuolella kaikissa asennoissa joissa ajan. Se jää tangon taakse kahvoilta vain jos oikein suoristan kädet ja pidän päätä pystyssä. Tuon säännön mukaan mentäessä pitäisi kai olla noin 64cm runko vaikka olen 187cm pituinen. ;)
Jake_Kona
10.09.2013, 20.33
Latumanin kuvaa kun katsoo niin ei tuo runko minun mielestä ihan liian iso ole. Kuvan perusteella selkäsi on lyhyt, mutta kädet taas tosi pitkät. Jos ajoasento tulee pystytolpalla kuntoon niin hyvä.
Tietysti laihan pron ajoasentoa on helpompi katsella sivukuvasta kun luut näkyvät selvästi. ;)
Sellainen Mary-tanko on tietysti välimuoto joka toisi käsiä lähemmäs satulaa, eikä ole kalliskaan
Latumanin kuvaa kun katsoo niin ei tuo runko minun mielestä ihan liian iso ole. Kuvan perusteella selkäsi on lyhyt, mutta kädet taas tosi pitkät. Jos ajoasento tulee pystytolpalla kuntoon niin hyvä.
Johtuu siitä että stemmi on niin lyhyt ja eikös satulaakin ole siirretty eteenpäin, joten lopputulos on se että juuri ja juuri ylettää.
Yksi ratkaisu voisi olla pystymmässä kulmassa oleva stemmi, jos tuolla pyörällä haluaa vielä vähän aikaa ajella. Samalla tanko tulisi lähemmäs ja ylemmäs.
JustinTime
10.09.2013, 21.30
Minusta näyttää siltä, että tuolla edellisen sivun kuvassa olisi stemmi lievässä kulmassa alaspäin. Jos näin olisi, niin kannattaisi koittaa flipata stemmi tarjoamaan tankoa ylemmäksi.
Pieni todellisuustarkistus kokokeskustelun mittasuhteista. Nykyinen 56 cm runko ilman spacereita vastaa tärkeimmiltä mitoiltaan osapuilleen 47 cm pyörää 3 cm spacerpinolla 80 mm stemmi käännettynä nousuun. Ei se runko kovin karkeasti iso ole.
Sauli Lumikko
10.09.2013, 22.48
Heeetkinen. Penkki edessä, ja kädet tangolle pakotettuina painoa ei ole istuinluilla (=eli on käsillä)?
Satulaa samantien taaksepäin. Se säädetään keskiöön nähden, ei ohjaustankoon. Kun satula on riittävästi keskiön takana, painoa ei tule liikaa käsille, vaikka ne kurottuvatkin vähän pidemmälle.
Jos asennosta tulee liian makaava hupuilta ja alaotteiden käyttö on vaikeaa, ei hätää: olet ihan normaali ihminen, ehkä vähän lyhytselkäinen. Lääkkeen varmaan jo arvasitkin: lyhyemmän stemmin sijasta koeta korottaa sitä. Stemmi näkyisi olevan kuvassasi alakuloinen, käännä se ylösalaisin. Ylösalaisin asennettuna pidempikin stemmi voi alkaa tuntua sopivalta tai ehkä jotain noiden väliltä, vaikka 90-millinen. Kun stemmissä on nouseva kulma, sen pituus toki vie ohjaamoa kauemmas, mutta myös huomattavissa määrin ylöspäin.
Kokeile alkuun satulaa vaikka sentin verran taaksepäin ja stemmi nurinpäin iloisempaan asentoon. Tulee ihan takuuvarmasti mukavammat ajot.
Edit: niinjoo, ja jos haarukkasi ohjainputki on alumiinia, voit huoleti siirtää tuon stemmin päällä olevan spacerin sen alle. Ohjaamo nousee ylöspäin ja tulee hivenen taaksepäin.
hannupulkkinen
11.09.2013, 09.25
Sauli on ihan oikeassa. Pyörän säätäminen alkaa satulan korkeuden ja etäisyyden keskiöstä säädöllä. Tangon oikea paikka säädetään sitten stemmillä ja spacereilla.
Satulan etäisyys keskiöstä vedetyn pystylinjan suhteen on oikea kun tuo linja leikkaa polven joko ihan edestä tai kokeintaa sentin pari takaa kun jalka on vaakatasossa. Kuvan perusteella latumanin penkki on aika oikeassa paikassa ja hän itse sanoo sitä mittailleensa kohdilleen.
Navan tulee jäädä tangon taakse tai näkyä hieman edestä kun otetaan alaote.
Loppu on totuttelemista. Ei ajo heti muutaman kilsan ajon jälkeen tunnu hyvältä. Tarvitaan satoja kilsoja tottumiseen. Sitä tietenkin helpottaa venyttely. Kun saa kämmenet tai edes sormet lattiaan jalat suorana niin silloin voi olla tangon ja satulan korkedessa isompi ero. Ohjaintangon droppi ja jättö(reach) ovat myös tärkeät. Sekä tietenkin leveys. Hartioiden leveys on tangon leveys.
Latumanin tangon reach voisi olla jotain 80 millin luokkaa ja jos haluaa ala-asennosta ajaa niin droppi ei saisi olla yli 25 senttiä.
Tangosta ei tietenkään puristeta ja jos pano tuntuu olevan liikaa käsillä niin satulaa voi siirtää sentin pari taakse ja ihan ensin Saulin neuvomat stemmin kääntö ja stemmin yläpuolella olevan spacerin siirto stemmin alle. Jos ei vieläkään auta niin sitten uusi stemmin muutaman asteen nousulla.
Säätöjä ei kannata tehdä joka päivä. Kuten sanottu asentoon tottuminen kestää muutaman sata kilsaa niin kuin mihin tahansa pyörään tottuminen. Ja venyttely sekä eturessun laihduttaminen ovat tärkeitä myös.
Suoran tangon laittaminen käyrätankoiselle mitoitetulle rungolle ei ole järkevää kun rungon geometria ei siihen sovi. Parempi on sitten ostaa uusi suoratankoinen fillari.
Voi toki tuijottaa ilmaan piirrettyjä pystylinjoja ja säätää viimeisen päälle oikeiden sääntöjen mukaisesti, tai sitten säätää vaan mukavamman asennon. Triathlonistit keksivät jälkimmäisen aikoja sitten ja sen sijan että vääntää itseensä kyykkyyn, ovat vaan ”kaataneet” normaalin ajoasennon pystysuoraa linjaa nähden eteenpäin. Kaikki nämä pystysuoriin viivoihin perustuvat säännöt menevät rikki, mutta kumma kyllä niidenkin pyörät silti liikkuvat!
Mielestäni on älytöntä vääntää normaalia miestä samanlaiseen kyykkyyn, kuin surkastunutta ylävartaloa omaavaa kilpapyöräilijää. Kysyjällä on ongelma ylettyä ohjaustankoon, ja sen jälkeen, kun tanko on saatu mahdollisimman ylös ja tarpeeksi lähelle, lääkkeenä ei voi olla penkin siirto taaksepäin, vaan eteenpäin.
Kuvissa on täsmälleen ”sama” (kehon kulmat samoja) ajoasento, tanko ja keskiö samoissa paikoissa, toisessa on vaan penkkiä siirretty eteenpäin:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=11204&d=1378883571
Eturessu katoaa, kun ajaa riittävän jyrkkiä mäkiä riittävän usein, istualtaan, tässä maasturi on taas aivan ykkönen, kun voi yli 15% nousuja soraharjun yli tehdyillä metsä-autoteillä polkea istualtaan ylös, muistaa vaan tangosta pitää kädet melkein irti ja tekee töitä vatsalihaksilla, kun lihaksisto vahvistuu niin alkaa se rasvanpoltto.
Sitten kun keskivartaloa on saanut vahvistettua kuvittelisin olevan myös helpompaa maantiepyöräilyn asennon omaksumisenkin.
Toki voihan sitä tehdä vatsoja yms. mutta henkilökohtaisesti en ole saanut itseäni sisäliikkumaan koskaan, lumi ja pakkanen ei toisaalta ole mikään este, kummajainen kai.
Sauvakävely siten, että sauvalla työntää ja jalalla pistää vastaan kehittyy myös kohtalaisen hyvin vatsalihaksia, sillä saa sitä kiertoa aikaan, jos löytyy kunnon mäkiä, joita joutuu ihan kiipeilemään, niin aina parempi.
Nämä nyt tälläisiä ehkei aivan tyypillisimpiä keinoja vahvistaa vatsalihaksia, mutta mulla toimii, halkojen hakkuu toki myös, se toimii myös hyvin kehityksen mittarina, kun noita haasteellisempia pölkkyjä pätkii silpuksi, sen huomaa hyvin kuinka vatsalihakset eivät joudu rehkimään niin lujaa vatsalihasten kehityksen myötä.
Sillä kuinka tangosta roikkuu kiinni nousussa voi ainakin suoratankoisessa vaikuttaa siihen kuinka paljon nousu käy vatsalihaksiin, kannattaa olla repimättä (ja olla nojaamatta) tangosta, niin saa harjoituksen käymään enemmän vatsalihaksiin, samoin siinä oppii mielestäni tehokkaammin pyörittämään, kun tasapainottelemalla joutuu pitämään pyörän kulkusuunnan suorassa, vähän kuten yksipyöräisen päällä pitää vatsalihaksilla tehdä töitä, no hankala selittää, mutta yrittää ajaa ilman käsiä nousua ylös, niin löytää sen sweet spotin, jossa se pyöristys lähtee vatsasta, reisiin ja pohkeisiin, ei tosin kannata käsiä irroittaa tangosta kokonaan, kun nurinhan siinä äkkiä menee, ainakin mun pyörällä ja taidoilla.
Ilman lukkopolkimia tai varvaskoukkuja ei pysty tuotakaan sitten tekemään, kun tasapainottelu perustuu hyvin pitkästi siihen että toinen puoli kiskoo ylös.
Täällä BMI on yhä yli 30, mutta tällä tekniikalla se on tippunut aika lujaa ja tippuu jatkuvasti, kun riittävän laajalti on lihasryhmät töissä.
Tosiaan stemmi on jo ylöspäin menossa, kuva on vaan otettu ylhäältä. Spaceri oli alemmalla kokeeksi, taidan nostaa takaisin. Polvet pitäs olla kampien kärkien kohdalla.
En tiedä, onko se kounterintuitiivista jos laittas pitemmän stemmin... Ei luulis auttavan.
Sitäkin voisi kokeilla että pakottaa itsensä kumaraan. Siinä tulee joko selkävamma TAI lihasten vahvistuminen, jos se on siitä kiinni.
Dropeilta en voi ajaa jo senkin takia että jalat ei mahdu mahan kanssa samaan tilaan. Löysä t-paitahan tossa on. Ois pitäny laittaa pyöräilypaita niin olis nähny paremmin
Sitäkin voisi kokeilla että pakottaa itsensä kumaraan. Siinä tulee joko selkävamma TAI lihasten vahvistuminen, jos se on siitä kiinni.
Tuota kuvaa kun katsoo, niin minulle tarttui silmään sun alaselän pyöristyminen, siis verrattuna tuohon PRO:n kuvaan. Alaselän turha pyöristyminen johtuu yleensä ajajalle väärässä asennossa olevasta satulasta ja se tekee mahdottomaksi kurottaa kumarampaan asentoon. Kokeile vaikka ihan normaalisti selkänojattomalla jakkaralla istuen: imaise vatsalihaksilla alaselkä suoraan (pieni notko mahdollisesti) ja kumarru eteenpäin ajoasentoon. Toista sama pyöristämällä alaselkä pyöreäksi. Pysy asennoissa hetki ja mieti missä alkaa tuntumaan.
Selänhän ei pitäisi olla suorassa (kuten ei tuolla PRO:llakaan), mutta tuo alaselän ylimääräinen pyöristyminen tekee paljon hallaa alaselän lihaksille. Ealexin piirtämästä tikku-ukkokuvasta saa käsityksen, mistä on kyse, tosin välttämättä kovin radikaalia satulan eteentyöntämistä ei tarvita. Joten kokeile myös muuttaa satulan kulmaa, vaakataso on tietysti suositus, mutta jotkut satulat (ja takapuolet) vaativat selkeämmin satulan nokkaa alaspäin.
hannupulkkinen
11.09.2013, 12.24
Satulan eteenpäin laittaminen ei ole ratkaisu. Triathlonistit tekivät sen säästääkseen jalkoja juoksua varten. Liian edestä pyörittämien ei ole taloudellista eikä voimantuotossa ole taka- ja etureidet tasapuolisesti. Jos satulan vie eteen täytyy hankkia lisätanko, joka on kuntoilijan kannalta ihan turha väline.
Olen itse ajanut tuhansia kilometrejä tri-asentoon duunatulla pyörällä ja ajaahan sillä, mutta yhteislenkeille osallistuminen ja liikenteessä ajo on vaarallista.
Kun pyörä on säädetty niin ajoa vain, kyllä siihen tottuu..
Joopa-joo… Kukaan ei ole rakentamassa triathlon-pyörää, eikä varsinkaan triathlon-ajoasentoa, vaan kuskia pitäisi saada lähemmäs ohjaustankoa ilman, että keho taipuu liikaa.
0.0001% tehon menetys siitä, että asento kääntyy painovoimasuunnan nähden muutamalla asteella ei taida olla tässä tapauksessa ratkaiseva. Ja turha väittää, että näin ei pysty pyörää ajamaan.
En osa paremmin selittää, joten lisää tikku-ukkoja. Kuvissa on sama tikku-ukko samassa asennossa samalla pyörällä, tanko on samassa paikassa, satulasta keskiölle on sama etäisyys. Ainostaan satulaa on siirretty eteen - taakse:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=11205&d=1378894345
Eli mukavalla istuma-asennolla tarvittaessa hyvin yltää matalaan tankoon pelkästään satulaa säätämällä.
Tai sitten voi tuijottaa maksimisuorituskykyyn perustuvia sääntöjä ja säätää satulan paikkaa aina keskiön kautta kulkevan, ilmaan piirretyn pystyviivan nähden…
Painovoiman suunta ei kuitenkaan muutu satulaa nokalleen käännettäessä. Se vetää kuskia edelleen maata kohti, ei kohtisuoraan satulaan päin.
Painovoiman suunta ei kuitenkaan muutu satulaa nokalleen käännettäessä. Se vetää kuskia edelleen maata kohti, ei kohtisuoraan satulaan päin.
Tämän takia monessa satulassa on muotoa.:) Pysyy hyvin satulassa, vaikka painovoima vetääkin pikkusen vinoon.
hannupulkkinen
11.09.2013, 18.46
Taitaa nuo ealexin tikku-ukot johtaa ojasta allikkoon. Vanha tasapainoinen ajoasento on hyväksi koettu eikä siinä tule liikoja paineita käsille, niskoille tai persuksille.
Eteenpäin kaatuva asento muuttaa myös pyörän ajo-ominaisuuksia. Levotonta alamäkeä on noilla muutoksilla tiedossa ja tasamaatakin.
Sauli Lumikko
11.09.2013, 20.14
Oon Ealexin kanssa aivan samaa mieltä siitä, että ne pystyviivat sun muut urheilijoille kehitetyt "säännöt" (jotka urheilijoillakaan eivät aina toimi) joutavat mäkeen. Pyörän pitää olla mukava ajaa.
Ja joku eturepun hävittäminen ratkaisuna, mitä ihmettä? Fillarilla pitää pystyä ajamaan mukavasti sellaisena kuin on, ei sen päälle muuten viitsi hypätä. Järkevä laihduttaminen on useiden kuukausien tai vuoden-parin projekti. Tavoite sekin, mutta ei auta tähän tilanteeseen.
Haetaan siis mukavaa ajoasentoa normaalille ihmiselle. Ehdotan tähän satulan siirtoa taakse, jotta saadaan painoa persiille ja vähemmän käsille. Ylävartaloltaan kevyt pyöräurheilija voi laittaa satulan eteen muutamasta syystä: 1) suorituskyky menee mukavuuden yli 2) painoa on vähemmän 3) painoa on juurikin yläkehossa vähemmän. Pystyviivojen ja urheilusäätöjen sijaan ehdotan samaa kuin aiemmin: satulaa taaksepäin, niin käsille ei tule niin kovin painetta.
Kun satula on taaempana, yläkeho joutuu taipumaan terävämpään kulmaan. Tämän vuoksi nostetaan tankoa ylöspäin, niin ei hakkaa reidet mahaan tai mennä liiallisen notkistelun puolelle. Tangon nostaminen vaikuttaa painonjakaumaan käsien ja persiin välillä, satulan paikkaa saattaa päätyä vielä muuttamaan.
Tässä on erinomaista luettavaa aiheesta: http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm
Jos satula on asetettu keskiön suhteen oikein, en lähtisi enää siihen puuttumaan. Ei pitäisi tuon kokoisessa pyörässä pitäisi myöskään olla liian suuri droppi. Jos et kuitenkaan taivu ajamaan, voisiko siinä taipumisessa olla jotain? Silmiinpistävän lyhytselkäinen et ole.
Emmä ymmärrä miksi pitää väkisin sitä droppitankoa käyttää jos tuntuu, että ei taivu sellaiseen. Paskankaan väliä jos lenkin keskari sattuu kilsan kaks tunnissa tipahtamaan samoilla tehoilla, jos sillä välttyy erinäisiltä vaivoilta.
Sauli Lumikko
12.09.2013, 18.18
No ei sitä satulaa ilmeisesti ole säädetty keskiön suhteen oikein, jos se on tuupattu niin eteen kuin menee ja ajoasentoa tavoitellessa paino häviää persiiltä käsille.
Yks näppärä pikakoe satulan säädön selvittämiseksi: saatko ajoasennossasi irrotettua kädet ohjaustangosta pitäen ne ihan tangon lähellä (esim. kyynärpäistä vähän koukistamalla) ja yläkehon yhtä paljon eteenpäin taivutettuna ilman, että tuntuu kippaavan tai valuvan eteenpäin?
hannupulkkinen
12.09.2013, 18.37
Oon Ealexin kanssa aivan samaa mieltä siitä, että ne pystyviivat sun muut urheilijoille kehitetyt "säännöt" (jotka urheilijoillakaan eivät aina toimi) joutavat mäkeen. Pyörän pitää olla mukava ajaa.
Tässä on erinomaista luettavaa aiheesta: http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm
Jostakin pitää säätäminen aloittaa ja vuosikymmenten kuluessa on syntynyt hyviä standardeja siitä mitkä ovat keskimäärin hyvät säädöt. Jos nämä standardit heitetään romukoppaan säätäminen käy todella sattumanvaraiseksi ja pyörästä ei saa millään mukavaa. Tietenkin hienosäätöä pitää tehdä ja maantiepyörä nyt vain on sellainen värkki, että siitä saa mukavan vain totuttelemalla ajoasentoon. Jos perussäädöt eivät tunnu hyvältä muutaman satasen jälkeen niin pikkuhiljaa niitä voi yksilöllistää. Mitään suurta ei saa tehdä kerralla.
Tuossa linkissä ei ole mitään uutta. Epämääräistä kylläkin. Pyörän säätäminen ei ole mutua enenkuin sen on säätänyt pitkään kokemukseen perustuvien ohjeiden mukaan. Sen jälkeen vasta sitä mutua voi käyttää.
Jos ei pyöräänsä saa itse säädettyä mukavaksi kannattaa mennä ammattilaisen luokse, joka osaa auttaa.
Keskivartalolihavuus on sellainen asia josta jokaisen kannattaa pyrkiä eroon. Niin minäkin pyrin ja vähän olenkin jo saanut vyötä kiristää. Vaikka vähän vielä tuota röllykkääkin on niin pystyn kyllä ajamaan ala-asennosta melko pitkäkin rupeamia. Minulla kyse on siitä, että takareidet ovat hyvin venytellyt ja saan sormet lattiaan ja vähän vielä lisääkin jalat suorina eteentaivutuksessa. Röllykkä pieneksi ja rystyset lattiaan niin johan sujuu.
Sauli Lumikko
13.09.2013, 18.20
On hyviä standardeja, mutta on myös uskomuksia, joihin on turha uskoa.
Lisäksi on standardeja, jotka toimivat hyvin urheilijoilla, mutta heikommin normaalivartaloisilla.
Vielä lisäksi on standardeja, jotka on kehitetty prioriteettina maksimaalinen suorituskyky, mikä on joskus ristiriidassa mukavuuden kanssa.
Satulan eteenpäin laittaminen ei ole ratkaisu. Triathlonistit tekivät sen säästääkseen jalkoja juoksua varten. Liian edestä pyörittämien ei ole taloudellista eikä voimantuotossa ole taka- ja etureidet tasapuolisesti. Jos satulan vie eteen täytyy hankkia lisätanko, joka on kuntoilijan kannalta ihan turha väline.
Vähän ristiriitaista. Koska ensin sanotaan ettei ole taloudellista ja sitten että lisätanko olisi kuntoilijalle turhaa. Niin on talouden ja voimantuotannonkin maksimointi.
Pääasia, että on kivaa ja tekee jotain liikuntaa.
Meillä on niin kovin yleistä nähdä muiden tekemiset vääränlaisina :)
hannupulkkinen
13.09.2013, 20.49
Vähän ristiriitaista. Koska ensin sanotaan ettei ole taloudellista ja sitten että lisätanko olisi kuntoilijalle turhaa. Niin on talouden ja voimantuotannonkin maksimointi.
Pääasia, että on kivaa ja tekee jotain liikuntaa.
Meillä on niin kovin yleistä nähdä muiden tekemiset vääränlaisina :)
Jos on triasento niin pitää olla myös lisätanko. Molemmat ovat kuntoilijan pyörässä turhia jos ei nimenomaa triathlonia harrasta.
Jos on triasento niin pitää olla myös lisätanko. Molemmat ovat kuntoilijan pyörässä turhia jos ei nimenomaa triathlonia harrasta.
Eikös kuntoilijan pyörässä tärkeintä olisi mahdollisuus säätää kuormitusta mahdollisimman laajasti, eli ihan pienistä vaihteista suuriin, sekä tuulen mukaankin ehkä vähän asentoa pitäisi voida ottaa aerodynaamisempaan? Tietty riittävän pienillä vaihteillahan tuulestakin selviää.
Ajonopeudellahan ei kuntoilijalle pitäisi olla mitään merkitystä, vain aika x kuorma on mikä merkitsee.
Sitten jos samalla pyörällä tahtoo ajella vaikkapa pisempiä retkiä, niin onkin erilaiset varustelun prioriteetit.
Joillekkin kuntoiluajoa harrastavillehan voi vaikkapa lisäpainot tai jarrun laahaaminen olla miltei perusteltua, jotta saa pidettyä riittävän ja varsinkin tasaisen rasitustason, lyhyestäkin mäestä saa pisemmän moisilla keinoilla.
hannupulkkinen
13.09.2013, 21.39
Kuka haluaa juosta maratonin kumisaappaat jalassa. Kevytkenkäisenä on aina kivempaa.. ;)
Kuka haluaa juosta maratonin kumisaappaat jalassa. Kevytkenkäisenä on aina kivempaa.. ;)
Seuraava tuleva maratonin Suomalais-voittaja? :D
Sauli Lumikko
13.09.2013, 21.53
No jos oikein kuntoilumielessä pyöräilee, ennen mitään tempotankoa tai muuta hässäkkää kantsii olla mukava olo fillarin päällä, jotta tulee lähdettyä toistekin, ja ensimmäinen lisävaruste on sykemittari.
Vaan alkaa vähän mennä aiheesta ohi.
Paitsi jos triasento ilman tritankoa tuntuu hyvältä.
hannupulkkinen
13.09.2013, 22.07
Paitsi jos triasento ilman tritankoa tuntuu hyvältä.
Lisätankoiset ovat yksinäisiä. Yhteislenkeille ei ole asiaa. Ei ainakaan kovin isoon ryhmään.
Lisätankoiset ovat yksinäisiä. Yhteislenkeille ei ole asiaa. Ei ainakaan kovin isoon ryhmään.
Putosin jo kauan sitten. Totesit, ettei triasentoa saa olla ilman tritankoa, minä siihen että paitsi jos siitä asennosta tykkää, sinä jotta lisätankoiset ovat yksinäisiä jne. En löydä asiayhteyttä. Eikä haittaa. Koska olen ottanut tavaksi vain sanoa ääneen aina kun joku sanoo, että joku elää väärin muttei häiritse oikeasti ketään.
Ihmeellistä, että eniten sääntöjä pilkun tarkasti noudattavat ne, kenelle niistä on vähiten hyötyä, eli harrastajat, ja uskaltavat niitä rikkoa ne, kenelle säännöt on tehty, eli kilpa-urheilijat. Nyt näyttäisi jo maastopyöräilijöitäkin olevan kisoissa satulat eteenpäin siirrettynä, lisätankoihin vaan ilmeisesti ei riittänyt rahaa?
Sauli Lumikko
13.09.2013, 23.49
Ealex todistaa vahvasti. Erilaisten sääntöjen ulko-opettelua paljon hyödyllisempää kenelle hyvänsä pyöräilijälle on selvittää ja ymmärtää, millä tavalla eri säädöt vaikuttavat (ja mitä sivuvaikutuksia niillä on) mukavuuteen, taloudellisuuteen, ajotuntumaan ja niin edelleen. Kun nämä asiat valkenevat, on ihan yks hailee tieto siitä miten keskimääräinen maantiekisaharrastaja fillarinsa säätää.
Samalla kyllä ymmärtää, mikä pointti niissä säännöissä joissakin tapauksissa on, mutta ei ole niiden orja.
Ealex todistaa vahvasti. Erilaisten sääntöjen ulko-opettelua paljon hyödyllisempää kenelle hyvänsä pyöräilijälle on selvittää ja ymmärtää, millä tavalla eri säädöt vaikuttavat (ja mitä sivuvaikutuksia niillä on) mukavuuteen, taloudellisuuteen, ajotuntumaan ja niin edelleen. Kun nämä asiat valkenevat, on ihan yks hailee tieto siitä miten keskimääräinen maantiekisaharrastaja fillarinsa säätää.
Samalla kyllä ymmärtää, mikä pointti niissä säännöissä joissakin tapauksissa on, mutta ei ole niiden orja.
No mitä ne sitten vaikuttaa?
Pointti siis siinä, että eikös topicin aloittajalle olisi tässä juuri hyödyllisintä saada sellainen quick check listaus eri asioiden vaikutuksista, josta voi sitten ikäänkuin kartasta katsella että mikä se juuri omalla kohdalla voisi olla kokeiltava seikka?
Eiköhän tässä nyt puhuta vähän kahdesta eri asiasta. Jos haluaa heittää luotilangat sun muut romukoppaan siksi, että huomaa normisuosituksista poikkeavan ajoasennon toimivan itsellään paremmin, niin siitä vaan. Ihmisissä on eroja.
Mutta jos haluaa heittää ne romukoppaan siksi, että saisi liian ison rungon kanssa lyhyemmän ajoasennon, niin sitten ollaan vaarallisella vesillä. Eikä siinä ole kyse mistään tehohäviöistä, ja vielä vähemmän muotipoliisiudesta, vaan painojakaumasta. Minun ensimmäinen, käytettynä ostettu maantiepyöräni joskus 15 vuotta sitten oli pari-kolme senttiä liian pitkä. Pyöristä mitään ymmärtämättömänä ihmettelin, mitä asialle voisi tehdä, ja huomasin, että satulaahan saa säädettyä. Satula eteen, paino käsille, ja lopputuloksena oli toisessa kädessä järkyttävä hermopinne, mikä lamautti kädestä pikkusormen ja nimettömän moneksi viikoksi.
Eiköhän tässä nyt puhuta vähän kahdesta eri asiasta. Jos haluaa heittää luotilangat sun muut romukoppaan siksi, että huomaa normisuosituksista poikkeavan ajoasennon toimivan itsellään paremmin, niin siitä vaan. Ihmisissä on eroja.
Mutta jos haluaa heittää ne romukoppaan siksi, että saisi liian ison rungon kanssa lyhyemmän ajoasennon, niin sitten ollaan vaarallisella vesillä. Eikä siinä ole kyse mistään tehohäviöistä, ja vielä vähemmän muotipoliisiudesta, vaan painojakaumasta. Minun ensimmäinen, käytettynä ostettu maantiepyöräni joskus 15 vuotta sitten oli pari-kolme senttiä liian pitkä. Pyöristä mitään ymmärtämättömänä ihmettelin, mitä asialle voisi tehdä, ja huomasin, että satulaahan saa säädettyä. Satula eteen, paino käsille, ja lopputuloksena oli toisessa kädessä järkyttävä hermopinne, mikä lamautti kädestä pikkusormen ja nimettömän moneksi viikoksi.
Maksoit kipurahat ja ostit oikeankokoisen pyörän?
Maksoit kipurahat ja ostit oikeankokoisen pyörän?
Joo, seuraavaan kesään lähdettiin uudella ja oikean kokoisella pyörällä.
sledgehammer
14.09.2013, 12.30
Sama vika rahikaisella. Ensimmäinen vuosi koitettiin viritellä Fujia sopivaksi. Ei siitä mulle sopivaa saanut tekemälläkään. Ihan kaikki koitettiin. Se oli vielä ihan oikean kokonen taulukoiden antamien numeroiden mukaan. Myin Fujin ja ostin toisen pyörän. Geometria sopi kun nyrkki silmään ja siitä lähtien on ajeltu ilman vaivoja. Voi ajella vaikka alaotteelta 50km ilman vaivoja. Ennen puutui sormet, niska, kämmenet ja alaselkä. Nyt ei puudu mikään. Kyllä droppitangolla oleva pyörä voi olla oikein mukava ajaa ja sitä mukavaa ajoasentoa kannattaa pitää tavoitetilana. Ennen nykyistä fillaria uskoin vahvasti siihen myytiin, että maantiepyörällä ajon kuuluu olla vähintään pientä kärsimystä.
Tämä on totta, JOS oletetaan, että latumanille runko on aivan liian iso ja että juuri hänen ongelma korjaantuu juuri pienemmällä rungolla. Rungon istumageometria (ei kokonaisgeometria) kun on geometrisesti yksinkertainen asia – kolmio. :)
hannupulkkinen
14.09.2013, 13.43
Putosin jo kauan sitten. Totesit, ettei triasentoa saa olla ilman tritankoa, minä siihen että paitsi jos siitä asennosta tykkää, sinä jotta lisätankoiset ovat yksinäisiä jne. En löydä asiayhteyttä. Eikä haittaa. Koska olen ottanut tavaksi vain sanoa ääneen aina kun joku sanoo, että joku elää väärin muttei häiritse oikeasti ketään.
Triasento ei ole triasento jos ei ole lisätankoa. Eikä tuo muka triasento voi tuntua hyvältä. Ainakaan niin hyvältä kuin asento lisätangon kanssa. Sinä taida vain hyviksesi rölläillä.
hannupulkkinen
14.09.2013, 13.44
Joo, seuraavaan kesään lähdettiin uudella ja oikean kokoisella pyörällä.
Miten tarkkaanottaen uusi runko poikkeaai vanhasta?
Miten tarkkaanottaen uusi runko poikkeaai vanhasta?
Vaakaputki oli n. 3cm lyhyempi kuin vanhassa, tarkkoja mittoja en enää muista. Olihan rungoissa toki muitakin eroja, mutta tuon luulen olleen ajomukavuuden kannalta oleellisimman eron. Se vanha runko palveli kyllä myöhemmin ihan kelvollisena sadekelin pyöränä pari kesää, kun vaihdoin stemmin (tai siis mutkan, kyse oli wanhasta pyörästä) reilusti lyhyempään.
Noh, pistin Kona Rove 53cm tilaukseen. Reilumpikokoista testatessa oli jo kerrasta parempi tuntuma. Rungon ergonomia on vaan niin erilainen. Ja mielettömän pehmeä kyyti vielä tuo sitä mukavuutta. Kerron sitten jos rupee taas ottaa päähän!
Eikä muuten kipurahoille tullu enempää hintaa kuin 500e.
maalinni
15.09.2013, 11.37
Tervetuloa Rove Clubiin.
Sauli Lumikko
15.09.2013, 18.37
Juuri tällä tavalla latuman on tehnyt, paitsi että runko ei ole ainakaan noin paljoa (jos yhtään) liian iso.
Ja kun se satula on niin edessä, että persiillä ei ole painoa, niitä luotilankoja, viivapiirustuksia ja säätösääntöjä voi tapittaa loputtomiin, eikä tilanne korjaannu.
Luin ketjun avauksesta asti kursorisesti uudelleen. Itsellänikin on Jake the Snake ja sen ohjaamo on niin pitkä, että veikkaisin itsekin 56 kokoa aivan liian suureksi annetuille spekseille, jollei sattuisi olemaan makaavasta asennosta tykkäävä yksilö mikä nyt ei ole tilanne. 53:nkin on melko pitkä noilla spekseillä, jos haluaa kompaktin asennon ja pysyä tasapainoisena satulassa.
Tämä siis 178/81-yhdistelmällä sanottuna, pitkät kädet (ja kaula) mutta (siten) oikein lyhyt selkä -yhdistelmällä aion vaihtaa 53:ssakin stemmin senttiä lyhyemmäksikin, niin menee leppoisammaksi kahvoilta.
Vaihteiston ja jarrujen huonoa toimintaa per se en myöskään osta. Turusta matkanneena oma JTS:ni meni aikanaan muutaman viikon jälkeen ropeltaviksi ja vaativat peräpäässä lopulta reippaasti säätöä, koska vaijerinkaan toimitusasennus ei riittänyt vaan piti siirtää tiukemmalle. Sen jälkeen kun oli kaikki aivan kohdallaan, ei Ultegra/105-yhdistelmä hävinnyt tuntumassa juuri dura-acellekaan..
Jarruja en ole säätänyt yhden kauden aikana; eivät ole ihan millilleen kohdallaan mutta ainakin kevyen hepun alla kumit sutaisee aika monestikin kummajaisia ylläriväistellessä, muuten en jarruja hirmuisesti käytä, eikä palat pahemmin kulu fillareissa eikä moottorikulkineissa.
Itselläkin oli etenkin takajarrun vaijeri todella pitkällä luupilla, jonkin verran myös etummainenkin.
Ihmeellistä, että eniten sääntöjä pilkun tarkasti noudattavat ne, kenelle niistä on vähiten hyötyä, eli harrastajat, ja uskaltavat niitä rikkoa ne, kenelle säännöt on tehty, eli kilpa-urheilijat. Nyt näyttäisi jo maastopyöräilijöitäkin olevan kisoissa satulat eteenpäin siirrettynä, lisätankoihin vaan ilmeisesti ei riittänyt rahaa?
Aika-ajo ja tri-tankoja ei saa käyttää ryhmässä, koska ne ovat vaarallisia. Eli kyse ei ole mistään pilkunnussimisesta, vaan terveestä järjestä.
Samoin kaikki muut tangot tulee tulpata. Droppitangon pääkin työntyy syvälle lihakseen, jos siinä ei ole tulppaa.
Hyvä huomio, mutta mihin tämä liittyy? Itse puhuin satulan asennosta… Lisätanko maastopyörässä oli sarkasmia. :)
Allekirjoittaneella kanssa ensimmäinen pyörä droppitangolla ja lähellä vaihtaa tanko suoraan tankoon päätykahvoilla. 58cm levy trucker 188 pitkän kuskin alla ja ei meinaa ajoasennosta tulla siedettävää. Lähinnä selkä kiukuttelee ja tuntuu että saa kurotella tangolle. Olisiko ideaa käydä jossain paikan päällä pyytämässä apua ajoasennon kanssa ennen kuin lähtee vaihtamaa tankoa ja olisiko ideaa vaihtaa tuohon suoraa tankoa parani ajoasento sillä dropilla tai ei?
Sitten myös Cross-check SS dropilla lukee joulupukin kirjeessä, pitäisikö siinä mennä runkokoossa alaspäin vai pysyä tuossa ja etsiä sopiva asento/asetukset.
Ota kuva kun olet satulassa ja googleta bg-fit.
Halloo halloo
17.09.2013, 14.52
Minulla kesti n. 1000km tottua uuteen ajoasentoon, enää selkä ei juili.
Sitten myös Cross-check SS dropilla lukee joulupukin kirjeessä, pitäisikö siinä mennä runkokoossa alaspäin vai pysyä tuossa ja etsiä sopiva asento/asetukset.
Mulle 178 cm ja lyhyet jalat suositeltiin Cross-checkistä muistaakseni kokoa 50. Siinä on piiiiiiitkä vaakaputki, liekö sama tilanne Truckerissa? Niitä geometriataulukoita vaan kannattaa katsoa.
Sauli Lumikko
17.09.2013, 19.55
Allekirjoittaneella kanssa ensimmäinen pyörä droppitangolla ja lähellä vaihtaa tanko suoraan tankoon päätykahvoilla. 58cm levy trucker 188 pitkän kuskin alla ja ei meinaa ajoasennosta tulla siedettävää. Lähinnä selkä kiukuttelee ja tuntuu että saa kurotella tangolle. Olisiko ideaa käydä jossain paikan päällä pyytämässä apua ajoasennon kanssa ennen kuin lähtee vaihtamaa tankoa ja olisiko ideaa vaihtaa tuohon suoraa tankoa parani ajoasento sillä dropilla tai ei?
Kannattaa ihmeessä pyrkiä säätämään ajoasento sopivaksi droppitangon kanssa ennen tangon vaihtamista tai varsinkaan uuden rungon hankkimista. Surlyn geoilla 58 cm pitäisi olla sopiva 188-senttiselle, vaikka olisi vähän lyhyempikin selkä. Jos ei löydy osaavaa kaveria neuvomaan naamatusten ja fillarikauppaan et halua mennä, otata itsestäsi kuva suoraan sivusta pyöräsi päällä ajoasennossa. Yks kuva kammet vaaterissa ja toinen kammet pystysuunnassa.
Mulle 178 cm ja lyhyet jalat suositeltiin Cross-checkistä muistaakseni kokoa 50. Siinä on piiiiiiitkä vaakaputki, liekö sama tilanne Truckerissa? Niitä geometriataulukoita vaan kannattaa katsoa.
Samaa itsekin laskeskelin ja hylkäsin rungon sen takia jo valintavaiheessa ennen ostamista (siis se oli geometrialtaan väärä, joutuisi turhaan ostamaan lastenkokoisen).
Mitkäs on topicin aloittajan fiilikset droppitangosta nyt kun runko on vaihtunut?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.