PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyreneet päästä päähän maastopyörällä

MarkoSaukko
26.08.2013, 12.46
Moi, ajelin heinäkuussa maastosykällä Pyreneiden vuoriston Atlantilta Välimerelle GR 10 ja GR 11 reittejä pitkin.Reissuun meni 14 päivää, matkaa kertyi 1100 km ja korkeuseroa 34 000 mtr. Kurkkaa reissusta tekemäni video Vimeosta jos kiinnostaa! Marko https://vimeo.com/72972791

troh
26.08.2013, 13.35
Aika kuningasretki ja hienot maisemat. Retki taisi olla järjestetty? Majoituksesta ei videolla näy mitään; teltoissa? Ja ilmeisesti päiväreppujen kanssa ajoitte.

MarkoSaukko
26.08.2013, 14.02
Moi, opastettu reissu oli, niillä saa keskittyä ajamiseen pelkästään. Mukana oli päiväreput, olimme hosteleissa ja hotelleissa yötä. Näillä vuosilla arvostaa mahdollisuutta lakanoiden välissä nukkumiseen! Tehot nousee myös kummasti kun palautuu kunnolla.

Halloo halloo
26.08.2013, 15.43
Kohteliasta olisi mainita käytetyt musiikit, vaikkei niiden käytöstä maksaisikaan mitään.

rjrm
26.08.2013, 18.27
Ennen kuin edes katson videota, niin sanon omana mielipiteenäni, että liian usein pyöräily ym videoihin valitaan turhaan musiikkia. Vieläpä jotain kamalaa, ehkä sellaista, josta tekijä itse pitää. Miksi musiikkia pitää käyttää? Sittenymmärrän sen, jos esim. ajaa fillarilla VPK:N torvisoittokunnan ohi...

MarkoSaukko
26.08.2013, 20.02
Öö, ainakin mun tietokoneesta löytyy sellainen volumenappula millä saa musiikin vaikka kokonaan pois?
mutta katso silti leffa, tiedä vaikka meillä olisi sama musamaku!

Pyöräpummi
26.08.2013, 21.09
Hieno reissu!

Kiinnostaa tuo kalustopuoli koska olen hankkimassa täpäriä (ensimmäinen MTB, siksi voin kysyä vähän tyhmiäkin). Olivatko pyörät XC- vaiko trail-täpäreitä?

MarkoSaukko
27.08.2013, 08.10
Moi, kiitos! Tuo pyörän valinta on aihe mistä tälläkin foorumilla on satoja sivuja mielipiteitä... Mulla reissussa oli 110 mm joustava Spessun Epic. Monella oli reissussa ns allmountain-pyörä, 130-140 mm joustolla. Pari hurjaa päästeli reissun myös jäykkäperällä, miehestä se on kiinni! Itse arvostan luotettavuuden lisäksi keveyttä, kuitenkin juuri tuossa järjestyksessä. Ajomukavuus on tietty kiva lisä, mulle tuo 110 mm riitti. Suomessa kivisillä ja teknisillä poluilla kalustoon kuuluu myös Giantin Trance X1.

BONK
28.08.2013, 09.00
Hieno video! Varmasti ollut upea reissu.

jjyrki
28.08.2013, 09.50
Kerro vielä matkanjärjestäjä.
edit: näkyykin videolla lukasstoeckli.ch (http://www.lukasstoeckli.ch/)
kiitos

Itse menossa Argeles-Gazostiin kohta, maantiefillarilla nousuja.

artzi
29.08.2013, 17.20
Tuollaisesta retkestä lukisi mielellään vaikka jotain kertomustakin. Mutta komeeta on. Areenalla juuri katselin elukoita samoissa (http://areena.yle.fi/tv/1689964) maisemissa.

puuhapirkko
03.09.2013, 06.52
Todella mielenkiintoinen reissu! Olen itsekin suunnitellut lähteväni omatoimireissulle ajamaan Pyreneet päästä toiseen lähitulevaisuudessa, ja reissun suunnittelu on vielä kesken. Ajatuksena olisi myös olla sisämajoituksessa yöt. Tässä liuta kysymyksiä: Missä kylissä olitte yötä? Oliko teillä joitain karttoja käytössä, mitä karttoja olivat? Löytykö reitti / polut helposti? Oliko reitillä paljon variointimahdollisuutta (jos oli enemmän intoa pyöräillä joku päivä kuin muilla tai halusi vastaavasti tehdä välillä kevyemmän/lyhemmän pyöräpäivän? Mikä oli reissun keskimääräinen pyöräilyvauhti? Miten arvioisit voisiko sinne mennä vielä marraskuun alussa? Kiitos jo etukäteen vastauksista!

usko juntunen
03.09.2013, 18.50
Olipa huiman näköisiä polkuja! Jossain kohtaa näytti kuin mentäis melkein "tyhjän" päällä.

Jos en aivan väärin muista, niin Marko Saukon kirjoittama reissutarina alpeilta oli Fillari-lehdessä pari vuotta sitten ?

MarkoSaukko
09.09.2013, 11.02
Moi, kiitos kehuista, palautteesta ja kommenteista! Ajatus oli tehdä tällä kertaa video reissusta, jutun väsääminen Fillalehteen ei innosta. Usko muisti oikein, pari vuotta sitten tein yhdestä reissusta jutun. Puuhapirkolle vastausta: omatoimireissu on varmasti mahdollinen, mutta en kyllä ekaksi pitkäksi reissuksi tuota valitsisi. Reitin suunnittelu on vaativa homma, jonkun on nuo mestat tunnettava ja hyvin. Reitit löytyvät joo, mutta pitää olla tietoa onko se ajettava ja missä määrin.. Me kannoimme pyöriä pahimmillaan kaksi tuntia, ja tuo oli aivan huippuluokan oppaan erittäin huolella suunnittelema reissu. Kyseessä on selvästi Alppeja vähemmän asuttu seutu, jossa palveluita ei ole juuri missään juuri mitään. Eka pyörakauppa tuli vastaan 12 päivän jälkeen, Andorrassa... Variontimahdollisuuskia toki on, mutta reitinsuunnittelu vaatii erittäin paljon tietoa seudusta, kokemusta vuoristossa liikkumisesta. Olen kulkenut paljon vuoriseuduilla mm. Alaskassa, Alpeilla, Himalajalla, Norjassa jne, mutta en lähtisi tuonne itsekseen. Toinen kysymys liitty siihen millä tyylillä ja mitä reittejä tuon haluaa ajaa läpi. Meillä nousumetrejä oli joka päivä 2400-3100, ja ajoimme pelkkiä polkuja ja vuoristoteitä. Vertaisin noita peruspäiviä Tahkon 120 km ajamiseen, kovimmat päivät olivat siitä reippaasti rankempia ja viikon jälkeen rasitus kumuloituu niin että palautuminen ei oikein enää kunnolla onnistu. Marraskuussa tuonne on hyvä mennä, mutta randosuksilla, siellä on talvisin paljon lunta ja oikein hyvää hiihtoa! Toivottavasti auttoi, t.Marko

puuhapirkko
11.09.2013, 13.44
Kiitos Markolle vastauksista! Eli menen sinne sitten ensi kesänä, ja harkitsen valmispaketin ostamista.
Puhutaanko muuten Lucas Stöcklin reissuilla vain saksaa vai voiko sinne osallistua tällainen vain lontoota puhuva tyyppi?