PDA

Näytä tavallinen näkymä : DI2 ultegrat pimenivät, mitähän hajosi

sledgehammer
17.08.2013, 22.09
Viikko takaperin havahduin lenkin jälkeen siihen, että vaihteet eivät vaihdu. Akku oli ladattu päivää aikasemmin, joten ei se loppu voinut olla. Kotiin nilkuttaessa tein indeksoinnin vaihteille, ja sen jälkeen ne toimivat kohtuullisesti 10km matkan kotiin. Takapäässä ketju kyllä vähän rapisteli, mutta se varmaan johtui siitä, ettei ketjulinjaa oltu säädetty indeksoinnin jälkeen.

Eilen illalla aloin valmistella varusteita Route300 lenkkiin ja illan päätteeksi totesin, että vaihteet eivät toimi. Taas indeksointi ja kas, takavaihtaja heräsi eloon, mutta etuvaihtaja pysyi mykkänä. Irroittelin kaikki paitsi junction boxin liittimet ja kiinnitin ne uudestaan. Taas toimi hetken. Jopa etuvaihtajan trimmi toimi, mutta lehteä se ei suostunut vaihtamaan kahvasta. Välilä, kun patterin kytki, ei syttynyt mitään valoa patterinäyttöön. Välillä paloi punainen ja vihreä ja välillä pelkkä punainen. Satunnaisesti sain vaihteet toimimaan sen verran, että totesin etu ja taka-vaihtajan ainakin mekaanisesti toimiviksi. Parhaimmillaan akun kytkemisen jälkeen on tullut vihreä valo, mutta etuvaihtaja ei silti reagoi vaikka kahvan nappeja painelee. Pyöräkorjaajakin tutki vielä illalla fillaria ja totesi, että johtosarjassa, junction boxissa tai siinä patterinäytössä täytyy oll vika. Testattiin myös kahdella muulla akulla. Kaivoin junction boxin rungon sisältä esiin ja irroittelin johdot siitäkin. Kasasin takaisin pyörän läjään ja kas, kaikki toimi normaalisti. Hetken. Sitten tuli taas samat vaivat takaisin.

Täytyy laittaa postia s-tec sportsille ja tiedustella, miten menetellään. Olis kuitenkin helpompaa, jos tietäisi tarkkaan mitä on rikki. Jääköhän tuonne boksiin jotain vikakoodeja?

Edit:
Control box oli rikki. Uusi paikalle ja taas toimii.

Grandi66
17.08.2013, 22.17
Vie jollekin jolla on shimanon vika ilmoitus ohjelma. Vika on jossain johdossa/liitoksissa. Ohjelma löytää, ei voi päätellä ilman ohjelmaa. Valitettava tapahtuma.

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk 2

sledgehammer
17.08.2013, 22.39
Joo, näin se täytyy tehdä. Pitääkö noista purkaa junction box esille, että saa kiinni läppäriin? Kesäkuusta viime viikkoon toimivat kerrassaan mainiosti. En mä silti mekaanisia takas ota pikku vastoinkäymisen takia. On noi niiiin mukavat käyttää.

Grandi66
17.08.2013, 23.02
Ei tarte juctiota ottaa esiin vaan kahvan kautta läppäriin.

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk 2

Mattia
17.08.2013, 23.21
Yx "tyyppivika" joka kannattaa tsekata. Johto irti kahvasta. Ovat kuskit itse tökänneet paikalleen ja taas mennään. Tai sitten on jotain oikeata vikaa :(

samppa_75
18.08.2013, 10.41
Joo, tuo kahvan johto on yksi mahdollinen syy.
Vaikka se johto tuntuu olevan paikallaan ja vaihteet vaihtuu, niin se ei välttämättä ole pohjassa. Sen pitää napsahtaa paikoilleen.
Sillä työkalullakin se on vähän vaikea saada paikoilleen. Kannattaa vielä koittaa sitä.

sledgehammer
18.08.2013, 10.49
Kyllä ne kahvan liittimet ovat ihan paikoillaan. Otin irti useaan kertaan ja painoin pohjaan niin, että kuului nakhdus.Mulla on ne johdot teipattu niin monesta kohtaa kiinni sarviin, että se ei kyllä irtoa itsestään. Oli hankala saada irtikin repimättä teippejä. Ei noista liittimistä yksikään ollut mitenkään erikoisen tiukassa. Dura-acen liittimet on kuulemma ihan oikeasti tiukat. Oman tarkastuksen lisäksi tuon katsoi yksi turkulainen näihin vaihteistoihin erikoistunut ukko ja sekin totesi, että vika on varmaan jommassa kummassa boksissa tai johdoissa. Mitään silmin haaittavaa vikaa ei vaan löydy. Kunhan sinne verstaalle palautuu läppäri, niin saa sitten koneen nokkaan. On tää hauskaa; Kotoa löytyy jo ohjelmat ja kaapelit autojen ja motskareiden säätöön sekä huoltoon ja seuraavaksi täytyy varmaan hommata vielä se shimpan diagnoosisysteemi. Pari vuotta sitten en olisi uskonut tarvitsevani diagnostiikkaa polkypyörään :D

samppa_75
18.08.2013, 11.07
Ok. Kunhan saat diagnoosin, niin kerro ihmeessä meillekkin.
Itsellä tuo ultegran di2 toiminut moitteetta.

pikku-mihkali
18.08.2013, 12.30
Tuom takia vanhana automaatioinssinä en ikinä laita sähkövaihteita fillariin, automaatio härpäkkeiden kanssa on saanut tarpeeksi tapella yhdelle ihmiselämälle.

Mutta uskon että hyvät ne on jollei tälläisiä periaatteellisia estoja.

sledgehammer
18.08.2013, 13.09
No eihän kukaan ajojaan yhden kortin varaan jätä. Nyt paineltiin Cannarin cyclolla, kun storkki on telakalla ;) Yhtä hyvin niistä mekaanisista voi katketa vaijeri. No harvoin molemmat vaijerit menee, mutta kuitenkin. Jollekin osuu aina sunnuntaikappale ja nyt oli mun vuoro.

pikku-mihkali
18.08.2013, 15.38
Joo voi katketa vaijeri ja sen saa kivijalasta ja osaa jopa itse vaihtaa.Eikä tarvi diagnostiikkaohjelmaa eikä PC:tä, eikä päivittää niiden vaijerien softaversioita ja lopuksi uusi vaijeri maksaa euron kun uusi boxi maksaa xxx euroa

sledgehammer
18.08.2013, 17.24
Mua ei nyt kiinnosta se, mitä saa kivijalkakaupasta ja mitä maksaa vaijeri tai boksi. Rahalla selviää kaikesta, kun arkena pääsee kauppaan. Viikonloppuna ei saa mitään klo 16 jälkeen. Kivijalan vaijerivalikoimat ovat muuten olleet aika hanurista... Harvalla on Dura-ace tai Gore Ride on kaapeleita hyllyssä ja jos on niin niiden hinta on 2x verkkokaupan hinta ja se ei oo lähelläkään euroa tai kahta. Diagnostiikan hankkiminen ei haittaa. Niitä on jo ennestään muihinkin vehkeisiin hankittu. Se ei kuitenkaan liity tähän juttun mitenkään niin antaa sen olla. Tässä haarukoidaan nyt vikaa. Noilla haluan ajaa ja ajot menee käteen jos h-hetkellä katkeaa vaijeri tai sähkö katoaa johdosta. Se on vaan sellasta. Nyt sitten mun pahin painajainen vielä toteutui. Pyörä ehjäsi itse itsensä. Juuri tällä haavaa toivoin vähiten, että vika vain katoaisi. Täytyy ottaa maanantaina luuri käteen ja vähän soitella asian tiimoilta. Laitos johdon nokkaan ja pyörän myyneeseen firmaan laittelinkin jo postia. Kyl tää tästä. Ajellaan sillä aikaa perinteisillä vaihteilla niin osaa taas arvostaa noita, kun ne saa kuntoon.

Edit:
Oliskohan vuorokauden sisäsäilytys poistanut kosteutta jostain ongelmakohdasta kun nyt toimii. Täytyy varmaan käydä vähän testaamassa tota.

Pyöräpummi
18.08.2013, 19.57
Ei näitä Dura-Ace 9000 kaapeleita ollut missään Suomen kaupassa. Jostain syystä Shimano ei ole niitä toimittanut tänne vielä.
Kannattaa ottaa kokonaisina setteinä (35 euroa) koska sellaisen saa kahden vaijerin hinnalla.

Kosteus on pieni ongelma. Lupinekin suosittaa tökötin laittamista liitoksiin vetisissä olosuhteissa.
Kaikesta huolimatta sähköiset järjestelmät ovat tulevaisuutta.

Diagnosoinnissa tarvitaan tuollainen 170 euron mokkula (http://www.bike-discount.de/shop/a104387/pc-interface-sm-pce1-fuer-di2.html)
(http://www.bike-discount.de/shop/a104387/pc-interface-sm-pce1-fuer-di2.html)

CamoN
18.08.2013, 20.23
En haluaisi huudella vastarannan kiiskenä, mutta kun tuli noista toimitusajoista puhe niin mainitaanpa toinen samanlainen tapaus. Toukokuussa seurakaverilla tuli Shimanon sähkösarjan kaapelin liitokseen vika takavaihtajan päähän, en osaa sanoa tarkemmin menikö liitin rikki ihan kunnolla vai tuliko siihen jonkinlainen kosketushäiriö.

Joka tapauksessa, ilmeisesti noiden toimitusvaikeuksien takia pyörä seisoi (tai seisoo edelleen) varaosia odottamassa ja koko kausi meni puihin. Ilmeisesti käypää kakkospyörää ei ole ollut saatavilla tai vaihto takaisin vaijerivaihteisiin ei ole ollut mahdollista missään vaiheessa.

sledgehammer
18.08.2013, 21.23
Juu, toi diagnoosisarja oli tiedossa. Jääkö noihin jotain vikakoodeja vai saako tuolla vain testattua osan yksi kerrallaan ja sitä kautta poissuljettua ehjiä komponetteja. Tuolla vissiin saa myös firmiksen vaihdettua. Mistä sen uudemman firmiksen saa käsiinsä (vai saako mistään, ellei oo jälleenmyyjä)?

MatkaMies
18.08.2013, 21.37
E-Tube Project -softa päivittää komponenttien firmikset automaagisesti uusimpiin versioihin.

Pyöräpummi
18.08.2013, 21.41
Juu, toi diagnoosisarja oli tiedossa. Jääkö noihin jotain vikakoodeja vai saako tuolla vain testattua osan yksi kerrallaan ja sitä kautta poissuljettua ehjiä komponetteja. Tuolla vissiin saa myös firmiksen vaihdettua. Mistä sen uudemman firmiksen saa käsiinsä (vai saako mistään, ellei oo jälleenmyyjä)?

Tuossa on tietoa! (http://www.slowtwitch.com/Products/Components/New_Dura_Ace_Di2_Tech_3545.html)

Suomen Shimanohan on osa Shimano Nordicia, jonka pääkallonpaikka on Ruotsissa. Käsittääkseni tavarat tulevat sieltä kautta.
Mistäköhän se kiikastaa? Ultegrassahan kävi niin että aluksi kysyntä näytti kovalta ja niitä tuotettiin enemmän kuin mitä tarvitsi.
7970 Di2 taas on sitä vanhaa sarjaa, jota ei valmisteta enää eikä ole yhteensopiva uusien sarjojen kanssa.
Jos on liittimistä kysymys niin ostaisin niitä itse nettikaupoista.

Di2 eTube -järjestelmässä on hyvää että eri osasarjojen komponentit ovat yhteensopiva. Jos tarvitaan äkkiä uusi niin se voidaan korvata toisen sarjan osalla.

Jos nyt sitten itse ostaisin Di2-sarjan niin tuo diagno-mokkula olisi kyllä aivan vakio.
Saattaa jopa olla että tulee hankintaan XTR Di2.

pikku-mihkali
18.08.2013, 21.43
Laitatko pyöräpummi mulle linkin mistä niitä saa 35 eurolla ?.

Pyöräpummi
18.08.2013, 22.11
Laitatko pyöräpummi mulle linkin mistä niitä saa 35 eurolla ?.

Siis uudet DA 9000 -kaapelit!
Tässä on vaihdekaapelit (http://www.bike-components.de/products/info/p34138_Schaltzugset-OT-SP41-Polymer-Rennrad-fuer-Dura-Ace-9000-.html)
ja tässä on jarrukaapelit (http://www.bike-components.de/products/info/p34095_Bremszugset-Dura-Ace-9000-Modell-2013-.html)!

Jos tänään tilaat niin ne saattavat olla jo parhaassa tapauksessa torstaina perillä!
Todistusaineisto on tuossa pöydällä.
Weightweenien mukaan käyvät hyvin myös 7900 -sarjaan kunhan vaan muistaa raaputtaa jarruvaijerin pinnoitetta pois kohdasta jossa kiinnittyy jarruun.

KO. liikkeessä on vihdoinkin Assoksen tuotteita kuten säämiskävoidetta. Silloin on myöhäistä katua kun takapuoli on ruvella!

sledgehammer
18.08.2013, 22.24
Toi mun vaihteiden sekoilu kyllä tuntui ihan siltä, että siellä olisi joku bitti poikittain. Voisko firmiksessä olla joku bugi, mikä saa noi sekaisin? En mä tosin edes tiedä, mikä firmis siellä on sisällä. Varmaan joku, mikä tehtaalta on noihin laitettu. Missä niistä osista tuon systeemin aivot muuten on? Siinä kampien lähellä olevassa boksissako?

Pyöräpummi
18.08.2013, 22.36
Toi mun vaihteiden sekoilu kyllä tuntui ihan siltä, että siellä olisi joku bitti poikittain. Voisko firmiksessä olla joku bugi, mikä saa noi sekaisin? En mä tosin edes tiedä, mikä firmis siellä on sisällä. Varmaan joku, mikä tehtaalta on noihin laitettu. Missä niistä osista tuon systeemin aivot muuten on? Siinä kampien lähellä olevassa boksissako?

Käsittääkseni kaikissa osissa on jonkinlainen "prosessori" paitsi ns. sprinteri-shiftereissä.
Mielenkiintoista on että mihin kaikkialle se softa sitten päivitetään?

Siinä kampien lähellä olevassa boksissako?

Siinä ei ole muuta kuin liitoksia. Siitä etuboksista en ole aivan varma, mutta ei siellä mielestäni tarvittaisi mitään älyä vaan ainoastaan liityntä väylään.

MatkaMies
19.08.2013, 00.02
Kaikissa komponenteissa paitsi ulkoisessa akussa ja keskiön tienoilla olevasta jakoboksista löytyy tosiaan firmis. Jos versiot poikkeavat paljon toisistaan, voi tulla ongelmia. Tosin jos vaihteet ovat toimineet tähän asti, kuullostaa softavika epätodennäköiseltä. Pikemminkin mieleen tulee kosteuden aiheuttama häröily.

Omassa pyörässä on kuvassa näkyvät firmisversiot. Systeemi poikkeaa standardiultegrasta, koska käytän tolpan sisään tulevaa akkua ja sen vuoksi EW90-liitäntäboksia edessä.

https://lh4.googleusercontent.com/-K69qmVMqAsc/UhE0KnVDztI/AAAAAAAAMQ8/nF_O5Oe640o/w954-h509-no/e-tube.jpg

Warlord
19.08.2013, 06.14
Onko tuo ohjelma Mac-yhteensopiva?

Jman
19.08.2013, 07.44
Onko tuo ohjelma Mac-yhteensopiva?

Ei ole.

Ja jos ei ole sisäistä patteria, niin kuten jo mainittua pitää ostaa 200$ hintainen SM-PCE1, että saa tietokoneeseen kiinni.

Itse olin miettinyt että jos päivittäisi tuohon sisäiseen patteriin, niin saisi samalla tuon mahdollisuuden laittaa koneeseen kiinni.

sledgehammer
19.08.2013, 08.54
No siis voisi tuo macillakin toimia, jos asennat winukan minimisennuksen OSX:n rinnalle. Joku pelle-peloton saattaisi koittaa vielä virtuaalikoneellakin. Niissä tuo USB:n toiminta ei vaan aina ole ollut ihan luotettavaa. Ehkä jonkinlainen riski, jos firmistä päivitettäessä menee joku pieleen. Mä mietin, että pitäisköhän nyt sitten vaan ottaa puutarhaletku käteen ja koittaa saada vika uusiutumaan, jos jonkun komponentin sisään pääsee kuitenkin kosteus/vesi... On tota ihan sienellä ja letkulla kyllä pesty, mutta johtoja irroitellessani tarkistin, että liittimet olivat ihan kuivat.

Grandi66
19.08.2013, 09.29
Tolla ohjelmalla saa katsottua myös sen meneekö tieto kaikista piuhoissa perille asti. usb paikka löytyy tosiaan yllämainitusta palikasta ja myös kahvoista löytyy piuha paikka mihin voi liittää (se kolmas liitin.).

scf_
19.08.2013, 13.28
Jostain syystä tulee mieleen autohuollot ja niissä tarvittavat kaikenmaailman vianlukijat ja vikakoodit ennenkuin mitään voidaan tehdä.

Ei, Mac-yhteensopiva... win-miniasennus, pelle-peloton... ei sisäistä patteria, maksa 200 rahaa... firmware-päivitykset... "ei meillä kivijalkakaupassa näitä vehkeitä oo, ei voida tehdä mitään, sori nyt vaan." Asiakas testaa ja kävelee, tai ajaa kakkospyörällä jos sattuu olemaan ;)

Toivottavasti tulee pikasesti kuntoon.

LeJeune
19.08.2013, 13.39
No siis voisi tuo macillakin toimia, jos asennat winukan minimisennuksen OSX:n rinnalle. Joku pelle-peloton saattaisi koittaa vielä virtuaalikoneellakin. Niissä tuo USB:n toiminta ei vaan aina ole ollut ihan luotettavaa. Ehkä jonkinlainen riski, jos firmistä päivitettäessä menee joku pieleen. Mä mietin, että pitäisköhän nyt sitten vaan ottaa puutarhaletku käteen ja koittaa saada vika uusiutumaan, jos jonkun komponentin sisään pääsee kuitenkin kosteus/vesi... On tota ihan sienellä ja letkulla kyllä pesty, mutta johtoja irroitellessani tarkistin, että liittimet olivat ihan kuivat.

Kyllä mulla on päivitykset onnistuneet Macilla ainakin Parallels + Windows 7-yhdistelmällä.

Iletys
19.08.2013, 17.59
En tiedä onko vika vielä olemassa, mutta mulla oli aivan sama vika ja ongelma oli siinä ohjausboksissa. Ehkä kosteutta sisässä tai jotain. Uusi sellainen ja kaikki taas toimi. Uudessa boksissa oli nuo kahvoista tulevien johtojen läpiviennit boksiin tiivistetty kunnolla. Eli ilmeisesti on ollut ongelmia tämän kanssa.
Vika tuli tosiaan pikkuhiljaa. Välillä toimi ja välillä ei.

sledgehammer
19.08.2013, 22.50
Joo, toi voisi olla hyvin syy. Ohjausboksilla tarkoitat ilmeisesti sitä patterinäyttöä? Se boksi kyllä kastuu fillaria pestessä. Tänään vaihteet meni päälle hienosti. Outo homma oli vaan se, että indeksoinnin jälkeen ei vaihtanut ykköselle, ennen kuin sääteli trimmin tappiin. Shimanon maahantuonnin mukaan indeksointia ei saa tehdä turhaan ja se rasittaa kovasti takavaihtajaa. Minkähän takia sitä ei sitten lue käyttöohjeissa? Kaveri oli vielä vähän tuohtuneen oloinen tuosta termistä ja kiukutteli, että mistä kaikki ovat saaneet sen päähänsä. Kiukutteli myös siitä proseduurista, jolla olin vikaa yrittänyt selvitellä. Kiukutteli vielä siitä, että liikkeet eivät ole ottaneet tavaraa hyllyyn ja nyt sitten soitellaan heille. Joku oli vissiin kussu sen muroihin ennen mun soittoa... Se on kuulemma resetointi, eikä indeksointi. No ihan paska hailee mulle mikä on, pääasia, että asia tulee selväksi. Nyt sitten on vielä ihan mahtavaa se, että Turkulaisissa fillariliikkeissä, jotka kyllä myyvät Di2 pyöriä, ei tunnu olevan diagnostiikkalaitteita. Ei ollut liittimiin rasvaa, eikä myytäväksi asti työkaluja johtojen nyppimiseen. Pitää varmaan pistää sitten oma henkilökohtainen oman pyörän korjaamo pystyyn, kun muuten ei hommista tule mitään. No on vielä se mukava jamppa, joka lauantai iltanakin auttoi, mutta sen kone on lainassa.

sakuvaan
19.08.2013, 22.54
Täähän on hienoa että IT osaston vitutus saadaan venytettyä jo polkupyörän osiin.

Sorry offtopicista.

sledgehammer
19.08.2013, 23.57
Tää on ihan normaalia saksalaisella "premium" autolla kulkevalle ihmiselle :P Ei näitä niin vakavissaan kannata ottaa. Ymmärrän kyllä yskän, jos ajetaan vaikka SM-pisteistä ja lähtöviivalla menee vaihtajat mykäksi. No ei niilläkään varmaan yhtä ainoaa fillaria ole sitä touhua varten, mutta kuitenkin.

Iletys
20.08.2013, 07.42
Joo, toi voisi olla hyvin syy. Ohjausboksilla tarkoitat ilmeisesti sitä patterinäyttöä? Se boksi kyllä kastuu fillaria pestessä. Tänään vaihteet meni päälle hienosti. Outo homma oli vaan se, että indeksoinnin jälkeen ei vaihtanut ykköselle, ennen kuin sääteli trimmin tappiin. Shimanon maahantuonnin mukaan indeksointia ei saa tehdä turhaan ja se rasittaa kovasti takavaihtajaa. Minkähän takia sitä ei sitten lue käyttöohjeissa? Kaveri oli vielä vähän tuohtuneen oloinen tuosta termistä ja kiukutteli, että mistä kaikki ovat saaneet sen päähänsä. Kiukutteli myös siitä proseduurista, jolla olin vikaa yrittänyt selvitellä. Kiukutteli vielä siitä, että liikkeet eivät ole ottaneet tavaraa hyllyyn ja nyt sitten soitellaan heille. Joku oli vissiin kussu sen muroihin ennen mun soittoa... Se on kuulemma resetointi, eikä indeksointi. No ihan paska hailee mulle mikä on, pääasia, että asia tulee selväksi. Nyt sitten on vielä ihan mahtavaa se, että Turkulaisissa fillariliikkeissä, jotka kyllä myyvät Di2 pyöriä, ei tunnu olevan diagnostiikkalaitteita. Ei ollut liittimiin rasvaa, eikä myytäväksi asti työkaluja johtojen nyppimiseen. Pitää varmaan pistää sitten oma henkilökohtainen oman pyörän korjaamo pystyyn, kun muuten ei hommista tule mitään. No on vielä se mukava jamppa, joka lauantai iltanakin auttoi, mutta sen kone on lainassa.

Patterinäyttö joo. Ei siinä ollut mitään logiikkaa miten tuo vaihteisto toimi silloin kun se edes vähän toimi. Eli ei kannata asiaa enempää ihmetellä.

supera
20.08.2013, 07.48
Mistä näkee Ultegran Di2:n akunvarauksen tilan kun akku kiinnitetty pyörään ?

juu-zo
20.08.2013, 08.27
Painamalla jotain nappia pitkään ja katsomalla ledin värin ja toiminnan tuosta etuboksista.

Talisker
20.08.2013, 08.27
Mistä näkee Ultegran Di2:n akunvarauksen tilan kun akku kiinnitetty pyörään ?
Painat kevyesti ja pitkään takavaihtajan nappulaa, "joko ylös tai alas" ja valo ilmaisee varaustilan.

Kiinteä vihreä = 3/4 - 4/4 varaus
Vilkkuva vihreä = 1/2 - 3/4 varaus
Kiinteä punainen = 1/4 - 1/2 varaus. Tässä vaiheessa olen akun ladannut, 3 - 4000km:n jälkeen.

supera
20.08.2013, 09.22
^ kiitos nopeasta ja selkeästä vastauksesta !

Tony
20.08.2013, 15.02
http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/dm/DM-0001A-004-FIN.pdf ja sieltä sivu 40. En kyllä ymmärrä mistä tämä kovasti puhuttu indeksointi on keksitty.. :)

sledgehammer
26.08.2013, 21.35
Control box vaihdettu ja vaihteet rokkaa :D Boxin rakennetta oli muutettu siitä kohtaa, mistä kahvojen johdot tulevat sisälle boxiin. Uudet johdot olivat myös napakammat työntää liittimiin. Propsit S-tecille nopeasta varaosan toimituksesta.

sledgehammer
05.09.2013, 19.59
Voi hel*etin p*rkele. Kauan sitä riemua kestikin. Muutaman satkun taisin ehtiä ajamaan tyytyväisenä. Toissapäivänä pesin pyörän ihan sienellä ja puutarhaletkulla. About tunti sen jälkeen lähdin lenkille ja kas, taas pimeni vaihteet. Irroittelin johdot ja kopistelin takavaihtajaa ja sen jälkeen ne taas toimi. Hetken. Taas irroitin akun ihmettelin sitä sun tätä ja hetkellinen ihmeparantuminen tapahtui taas. 40km myöhemmin vaihtajat pimenivät taas lennosta. Tällä kertaa koputtelin varovasti vain takavaihtajan linkkua, ja samointein vaihteet alkoivat taas toimia. Taitaa ongelmia olla nyt takavaihtajassa. Täytyy kyllä seuraavaksi tehdä ihan testi ja kastella noita vaihteita komponetti kerralla ja katsoa mitä pimenee. Täytyy myös hakea lainaan diagnoosisarja. Ei tää ultegroiden laadukkuus nyt ihan kauheasti vakuuta. Ehkä enemmänkin alkaa kallitua v*tutuksen puolelle.

PatilZ
03.06.2019, 13.41
Nostetaan säiettä.

Tilanne päällä perjantai-iltana. Mulla on käytössä Wu-111 palikka langatonta tiedonsiirtoa / BT + ANT+ varten. Palikka rupesi päivittämään ohjelmistoa ja kesken päivityksen pudotti pois yhteyden puhelimeen. Tämän jälkeen ei sitten pelannu mikään. Koko vaihdesetti ihan mykkä. Puhelimen mukaan BT-paritus oli, mutta e-tube softa ei nähnyt palkikkaa. Tietsikka kiinni: ei tunnistanut Di2 ollenkaan, oli sitä mieltä, että ei ole piuha kiinni pyörässä. Ainoa keino herättää vaihteet pelaamaan oli irrottaa kaikki piuhat irti: akku, vaihtajat, vaihteet jne. Sen jälkeen piuhat kiinni: vaihteet toimii, mutta WU-111 on edelleen mykkä eikä tietsikka tunnista piuhallakaan järjestelmää. Lataa akkua, vaihtaa vaihteita, mutta ei sen enempää. Ei näy myöskään Garminissa eli ANT+ puoli on myös mykkä.

No jopas. Pitääkö olla huolissaan?

MRe
03.06.2019, 13.48
Shimanon BT-toteutus on scheisse. Osa porukkaa on saanut sähköpyörän pimennettyä, kun yhteys on katkennut kesken BT-päivityksen. Päivitykset aina piuhan kautta.

Di2:sta en tiedä, mutta sähköavusteisten kanssa Shimanon sivuilla on ohje, jolla pimennyttä laitetta voi yrittää elvyttää.

Fuuga
03.06.2019, 21.52
^^En sen enempiä tiedä noista sähkövaihteista ja -seteistä, mutta jos ajatellaan firmiksen päivitystä minkä tahansa median (BT/piuha) kautta, on loogista, että jos firmiksestä on tuupattu laitteeseen osa ja yhteys katkeaa, on tuloksena melko varmasti tiiliskivi. Vakiota niin puhelimissa kuin muissakin päivitettävissä laitteissa. No, tämän nyt oli aika OT eikä vienyt kenenkään asiaa mitenkään eteenpäin. Sledgehammerin vika kuulostaisi vahvasti kosteusongelmalta. Toinen voisi olla, että joku piuha on poikki ja välillä päät ottavat kontaktia ja välillä ei, mutta kosteutta epäilen.

jone1
04.06.2019, 07.13
Ite asensin viime kesänä saman palikan (wu-111) ja käyttöönoton yhteydessä piti tehdä ekä päivitys bt kautta joka pasko koko systeemin viestissä no.41 kuvaillulla tavalla. Vein paikalliseen shimano service centeriin jossa on perempi palikka pyörän ja pc:n väliin (perempi kun toi laturi), jolla saavat sen toimimaan. Pari kolme kertaa olen sen jälkeen kun saivat systeemin pelaamaan päivittänyt bt:n kautta ja hyvin pelannut.
edit. tais pari kymppiä maksaa toi remontti

MRe
06.06.2019, 09.58
^^En sen enempiä tiedä noista sähkövaihteista ja -seteistä, mutta jos ajatellaan firmiksen päivitystä minkä tahansa median (BT/piuha) kautta, on loogista, että jos firmiksestä on tuupattu laitteeseen osa ja yhteys katkeaa, on tuloksena melko varmasti tiiliskivi.
Sähkisketjussa tätä on pohdittu enemmänkin, mutta jos valmistaja on tehnyt päivitysrutiinin kunnolla, ei tiiliskivestä ole pelkoa tai ainakin sen todennäköisyys on pienempi. Ongelmana näissä kirpuissa taitaa olla se, että muistia on niin vähän, että uusi firmis kirjoitetaan vanhan päälle suoraan samalla kun sitä pudotetaan BT:n yli. Kun se pitäisi mennä niin, että ensin koko firmispaketti ladataan päivitettävän laitteen muistiin, tarkistetaan eheys (CRC-summa) ja sitten suoritetaan päivitys laitteen sisäisenä toimintona. Sekään ei ole toki 100% varma, mutta varmempi kuitenkin kuin tuo lennosta päivitys.

PatilZ
12.06.2019, 10.00
Bitit vinoon päivityksessä. Tiiliskivi heräsi henkiin Shimano Service Centerin käsittelyssä 10€ korvausta vastaan.

TMo
12.06.2019, 10.33
Bitit vinoon päivityksessä. Tiiliskivi heräsi henkiin Shimano Service Centerin käsittelyssä 10€ korvausta vastaan.
Tää on kyllä melko /c:stä että Shitmano Service Centerit kehtaa tuosta veloittaa mitään jos Shitmanon omat firmis päivitykset tekee vehkeistä tiiliskiviä.

oppes
12.06.2019, 17.32

No "hyvä" puoli tuossa on kuitenkin kohtuullinen hinta. Sylettää, mutta ei kuitenkaan vie kalsareita jalasta ojentaessaan rasvapurkkia samalla... :D