PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiililuiturungon huolto

hanewish
05.08.2013, 22.36
Uudessa maastopyörässäni on hiilikuiturungossa ehkä puolensentin mittainen "palkeenkieli". Onko tämä asia jonka pitäisi huolestuttaa?
Itse voisin ajatella, että kyse on lakkapinnan halkeamasta.

Mitä sille pitää tehdä?
Runkoa suojaava läpinäkyvää kontaktimuovin tapaista tarraa vaan päälle? Vai liimaa?

Kiitos neuvoista!

FoxK
06.08.2013, 07.41
Takuu saattaa raueta jos itse menet korjailemaan.. myyjäliikkeeseen yhteys.

hanewish
06.08.2013, 08.15
Pyörällä on ajettu 4 lenkkiä ja hyvin kulkee. Se on myös kulkenut auton katolla muutamia reissuja eli pienen lohkeaman syy voi olla myös ns. Itseaiheutettu. Kysymys olikin että mitä erilaisille; nykyisille ja tuleville jäljille hiilikuiturungossa pitää ja voi tehdä?

H. Moilanen
06.08.2013, 08.34
Oikeaoppisesti ne vauriot pitäisi korjata epoksilla ja tyhjiöimällä vauriokohta.

tunkkari
06.08.2013, 09.57
Kaverini, joka tekee itse hiilikuidusta lennokkeja ohjeisti seuraavasti. Pienen vaurioon voi laittaa ihan pikaliimaa. Kuitu imee sen itseensä ja kovettuu. Pinta korjaukset autolakalla, hiomalla ja kiillottamalla.Jos isompi vaurio, niin tämä ei ehken kannata kokeilla.

harmis
06.08.2013, 10.10
Kuinka syvä se palkeenkieli on? Onko pelkästään teippi irti vai onko mukaan lähtenyt hiilikuitua? Jos pelkästään teippi irti niin eiköhän sen teipillä voi korjata, jos kolo on itse rungossa asti niin kai siihen hyvä olis jotain epoksia tms. laittaa. Kuitenkin tarkistaa kuinka se reagoi hiilikuidussa olevan liiman kanssa ettei tilanne pahene.

hannupulkkinen
06.08.2013, 10.10
Minun vanhassa Bianchi XL-carbonissani on etuhaarukan pinta alkanut harmaantua. Luulen, että lakkan harmaantumisesta on kysymys.
Mitenkä tuon vanhan lakan saisi pois ja mitä uutta lakkaa voisi laittaa tilalle?

Jake_Kona
06.08.2013, 11.29
Kaverini, joka tekee itse hiilikuidusta lennokkeja ohjeisti seuraavasti. Pienen vaurioon voi laittaa ihan pikaliimaa. Kuitu imee sen itseensä ja kovettuu. Pinta korjaukset autolakalla, hiomalla ja kiillottamalla.Jos isompi vaurio, niin tämä ei ehken kannata kokeilla.

Pikaliimakorjauksia en teki mihinkään paikkaan joka kastuu, koska liima irtoaa ja vaalenee. Pikaliima ei ole sään kestävä vaan jotais tuhdimpaa tarvitaan. Miksi ei paikkaa samalla hartsilla mitä hiilikuituun on imeytettykin niin tulee hyvä ( kokemusta ei näistä korj.aineista ole kun lasikuitua ei tietysti lasketa. Kanoottia paikkailtu sulattamalla muovia vauriokohtaan niin, että muovikappale liekille ja antaa sulien pisaroiden tippua vauriokohtaan.

H. Moilanen
06.08.2013, 12.18
Minun vanhassa Bianchi XL-carbonissani on etuhaarukan pinta alkanut harmaantua. Luulen, että lakkan harmaantumisesta on kysymys.
Mitenkä tuon vanhan lakan saisi pois ja mitä uutta lakkaa voisi laittaa tilalle?
Kevyt hionta hiomatahnalla ja kiillotuslaikalla? Vrt. auton maalipinnan ehostus.

hanewish
06.08.2013, 12.27
Eipä se jälki ole mitään kuoppaa aiheuttanut. Ehkä millin tai 2 voisi olla syvyyttä. Kysessä on siis sellainen puolikaaren muotoinen pieni halkeama.

Kuvassa jälki näkyy keskellä valkoisen raidan kohdalla.https://app.box.com/s/ygj6rtqyfsxf37pg3yyn

hanewish
06.08.2013, 12.28
Saisikohan sen kuvan täältä näkymään.

https://app.box.com/s/ygj6rtqyfsxf37pg3yyn (https://app.box.com/s/ygj6rtqyfsxf37pg3yyn)