PDA

Näytä tavallinen näkymä : peukalon tyvinivel kipeytyy MTB

0201346
02.08.2013, 13.29
kysytääs täältä vähän neuvoa jos jollakulla ois ollu samallaista vaivaa tai tietäisi asiasta enemmän... lääkärissä on kyseisen vaivan takia käyty kolmeen kertaan, kerran kuvattiin röntgenissä ja todettiin alkavaa nivelrikkoa kyseisessä vasemman peukalon tyvinivelessä. muuta vaivaa ei ole siis löytyny ja nivelrikkoon sain arthryl -nimistä lääkettä, särkylääkettäkin söin 2viikon kuurin tuloksetta. kaatumista tai muutakaan iskua ei tuohon ollut tullut...

kipua on ollu vaihtelevasti reilu 2kuukautta ja maastopyöräilylenkin jälkeen tuo kipeytyy yleensä aika kovin. kipu tuli jonkun aikaa sen jälkeen kun uusin fillariin uuden stongan, entinen oli 1" riseri ja nyt on siis 2" riseri (en tiedä onko vain sattumankauppaa vai voisiko jopa johtua tuosta... kokeiltu sen jälkeen kuitenkin vanhaa stongaa ilman vaikutusta), stemmi on todella lyhyt: tuossa sivukuva

https://lh6.googleusercontent.com/-Ia20rMrb33E/Ue9exLJHlsI/AAAAAAAAC38/pVgh8_6vA0U/w756-h567-no/2013-07-24+07.56.12.png

ajoasento on aika takapainoinen mutta ajossa ei tule mikään paikka kuitenkaan kipeäksi tai ei tule puutumisia, ajon aikana en tuota peukalon kipuakaan varsinaisesti huomaa mutta kotiuduttua tuo kyllä kertoo olemassaolostaan.... kuski on siis 163cm pituine pätkä jolla suhteellisen pitkät jalat kuitenkin, fillari on trekki fuel ex8 2005 vuodelta, hiukka iso runkokoko 17.5" mutta mielestäni tuon ajoasennon olen saanut silti passattua kohdilleen.

Kiovan Dynamo
02.08.2013, 13.36
Minulla on kevyesti modifioitu tuota oikean käden peukalon seutua aikanaan ja se on aika tarkka siitä, minkälaisella tangolla passaa ajella. Minulle ainoa mahdollinen ratkaisu on noin 10 astetta backsweepiä ohjaustangossa, jolloin painoa saa jaettua tuonne kämmenen ulkosyrjälle peukalonhangan sijaan.

Toinen juttu, mistä kyseinen peukalo on hyvin tarkka, on hanskan peukalon pituus. Eli jos peukalo tökkää ajon aikana vähänkin liian lyhyen peukalo-osan päähän, niin kiputilat ovat aivan varmoja.

H. Moilanen
02.08.2013, 14.08
Liian paksu grippi teki minulle peukalonhankaan kipuja. Kesti hetken ennenkuin hiffasin mistä oli kysymys ja vaihdoin tupit.

0201346
02.08.2013, 14.39
vois kyl kokeilla et kääntäs stongaa vähä johoki päi, et sais ton painon jakautumaa enemmä kämmenelle eikä kaikkia tuoho peukun ja kämmenen kulmaa... mut pitäskö tota kääntää nyt enemmä etee vai taakse? toisaalta jos vaihtas sen pitemmän stemmin takas ni se kääntäs hiukka enemmä kyyryy ukkoa mut taitaa vaa pahentaa kyl tota painon asettumista sillo toho kohtaa.... ? lajin vaihto ei tuu kysymykseenkää :)

Marsusram
02.08.2013, 15.34
Gripin aiheuttaman paineen lisäksi voi vaikuttaa vaihtajan vipujen painelu. Sopiva otekulma ja/tai kiertovaihtajat vähentävät tuota rasitusta. Kokeilla voi vaihtajan disablointia (1x9) tai muuten vaihtamisen välttämistä.

0201346
02.08.2013, 15.45
Gripin aiheuttaman paineen lisäksi voi vaikuttaa vaihtajan vipujen painelu. Sopiva otekulma ja/tai kiertovaihtajat vähentävät tuota rasitusta. Kokeilla voi vaihtajan disablointia (1x9) tai muuten vaihtamisen välttämistä.

ainii unohin mainita tuossa on tosiaa dual controllit, että vaihdevivuilla vaihdetaan vaihteet (liekkö jopa pahemmat kun joutuu hiukka ottamaa tukee peukulla kun kiertää isommalle eturattaalle), tuo 1x9 kävi mielessä kans mut nyt oon ajanu hidasta lenkkii muutaman viikon et ei oo tarvinnu isompia limppuja eestä hirveesti käyttää ni aika hyvin tuo tuntuu silti kipeytyvän.
täytyy ens lenkki lähtee iha säätölenkille ja kokeilla eri kulmia et mis tuntuu parhaimmalle.
ehkä täytyy vaa myöntää et vanhaks tulossa :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

nure
02.08.2013, 15.48
Lähinnä tulee tosiaan mieleen että käden asennosta johtuen peukalohanka painaa tankoon...

juminy
02.08.2013, 16.04
Gripin aiheuttaman paineen lisäksi voi vaikuttaa vaihtajan vipujen painelu. Sopiva otekulma ja/tai kiertovaihtajat vähentävät tuota rasitusta. Kokeilla voi vaihtajan disablointia (1x9) tai muuten vaihtamisen välttämistä.Kiertovaihtajalla sain ite peukalon pitkäksi aikaa kipeäksi. Kyse oli samasta asiasta, jonka H.Moilanen mainitsi, että se oli vaan liian paksu grippi mulle. Ei siis sinänsä kiertovaihtajan vika, mutta mulla ei näköjään kärsi olla kovin paksut gripit.

0201346
05.08.2013, 09.11
nonii, nyt on vaihettu 100mm stemmi pätkän tilalle ja pitempi lenkki vedetty vähä rajumpaa vauhtia ni jopas oli kivempi ajaa, ei koskenu lenkin jälkee nivelee.... tai siin on nyt pitempää ollu se peruskipu tietyssä asennossa mut lenkin takia ei kipeytyny enempää. muutekki säädin hiukka ajoasentoo ni ehkä se tästä viel muuttuu paremmaks. hirmune ero oli kyl muutekki ajoherkkyydessä tol stemmin pituudella, käyttäyty paljo rauhallisemmi.
kiitokset kaikille neuvoista!