PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uutta kampisarjaa?

Huselius
01.08.2013, 15.06
Helloy. Elikkäs liikkeestä ostamastani pyörästä (Nishiki K29 bigfoot) yksi eturattaista meni täysin muodottomaksi, soitin liikkeeseen ja kysyin takuusta sanoivat että "valitettavasti takuu ei korvaa kulutusosia". Olihan pyörällä ajettu jo mielettömät 80km, viikon vanha värkki. Nyt ois tarkotus sitten uusi kampisarja hommata, mistä tiedän mikä sarja käy juuri minun pyörääni? Chainreactioncycles.com tällähetkellä näyttäisi olevan tarjouksia kampisarjoista, vissiiin kerralla kunnollinen? Nyt näin jälkeenpäin vituttaa pikkiriikkisen kun ei ollu varaa panostaa pyörään välittömästi kunnolla, tässä sen näkee sitten kun osat ei kestä edes pururadalla. Nure, älä sano mitään. :)

YocceT
01.08.2013, 15.28
Helloy. Elikkäs liikkeestä ostamastani pyörästä (Nishiki K29 bigfoot) yksi eturattaista meni täysin muodottomaksi, soitin liikkeeseen ja kysyin takuusta sanoivat että "valitettavasti takuu ei korvaa kulutusosia". Olihan pyörällä ajettu jo mielettömät 80km, viikon vanha värkki. Nyt ois tarkotus sitten uusi kampisarja hommata, mistä tiedän mikä sarja käy juuri minun pyörääni? Chainreactioncycles.com tällähetkellä näyttäisi olevan tarjouksia kampisarjoista, vissiiin kerralla kunnollinen? Nyt näin jälkeenpäin vituttaa pikkiriikkisen kun ei ollu varaa panostaa pyörään välittömästi kunnolla, tässä sen näkee sitten kun osat ei kestä edes pururadalla. Nure, älä sano mitään. :)

Ei kai tohon nyt tartte ostaa kuin se yksi ratas.

Risto Koivunen
01.08.2013, 15.35
Jos eturatas menee tavallisessa ajossa viikon sisällä muodottomaksi, niin tuo ei kyllä kuullosta normaalilta kulumiselta vaan enemmänkin materiaali- tai valmistusvirheeltä.

hannupulkkinen
01.08.2013, 15.45
Jep! Jos eivät vaihda takuuseen niin kuluttajaviranomaisiin yhteyttä. Mikä liike mahdaa olla kysessä.

nure
01.08.2013, 16.38
Sanonpas... Osta sopiva ratas, hinnat kympistä ylös riippuen mikä ratas kyseessä, tod.näk. 104:n jaolla...

rjrm
01.08.2013, 17.17
Mikä liike kyseessä?

Huselius
01.08.2013, 18.42
melesbike on puljun nimi, sinne soittelin tosiaan ja kehuivat että ei onnistu vaihto. Kysyin sitten tältä kaverilta vielä että eikö pelkkää ratasta voi vaihtaa, niin tuumas että ei kyllä se menee kerralla koko laitos. Näyttää vahvasti siltä että joutuu töittenjälkeen ajamaan suutuspäissään Vaasaan. :)

Jani73
01.08.2013, 19.01
http://evolutioncycles.co.nz/image/data/fsa_cranks_ck306__423222_175mm_8sp_5499.jpg

Olisko siinä joku tuon näköinen kampisarja?
FSA CK-306 44-32-22T

Liikkeeseen vaan uutta ratasta/kampea vaatimaan.

Huselius
01.08.2013, 20.06
Juurikin tuollainen peli on kyseessä, niin ei kai siinä auta muutakun ottaa yhteyttä, mainitaan kumminkin vuoden takuu kaikille osille. Yrittävät kusta suuhun vaan meikäläistä.

CwA
01.08.2013, 20.34
Kävin juurikin tänään hakemassa CRC:stä tilaamani kampisarjan, on tuota samaa neliskanttiakselimallia.

CRC:n sivustoa näköjään on huononnettu, eikä mitään tilaushistoriaa enää näytä tilaushistorian kun avaan, mutta kuitissa seisoo Shimano Alivio M410, otin 170mm kammella nyt kokeeksi pisempääkin on saatavilla tuosta, 22. 32. 42 hampaat, tämän pitäisi käydä myös Huseliuksen pyörään ymmärtääkseni ja pitäisi olla ilmeisesti ns. 'parempi'.

43.18€ tuli toimituskuluineen hintaa tälle setille, ei ketjusuojaa, mutta pultit + neljä rasvanokaretta rattaiden puoleisen kammen keskellä, joista pitänee kai annostella pulteille omansa ja toisenpuolen kammelle yksi, niin ettei nitise ja natise.

Tässä hyvänä puolena on se, että rattaat voi vaihtaa erikseen, mulle ensimmäinen sellainen kampisarja, kun aina ennen olen tyytynyt halvempiin, mutta nyt oli tarjouksessa ja ehkä Alivio ei ole mikään huippu vielä, mutta kai se on parempi kuin Deore ja sen alapuolella olevat?

Parempia toki varmasti on, jos lompakossa paksuutta riittää, mutta en tiedä onko paljoa halvempia sellaisia, joihin saa rattaita vaihdettua erikseen. Jos huomenna kerkeäisi askartelemaan paikoilleen ja saisi jotain kokemuksiakin, vielä pitäisi keksiä miten ketjun pikalukko aukeaa, kisko erisuuntiin ei ole tuottanut tulosta :eek:
Toki jos ei putsaa / vaihda ketjua niin sittenhän tuota ei tarvitseisi osata, mutta itse vaihdan nyt uuden ketjun samalla ja vanha pesuun.

Mutta jos parempaa kampisarjaa hakee, niin ehkä tuossa olisi yksi vaihtoehto, tunteeko raati jotain muuta parempaa halvemmalla?

Edit: Googletin tuota Nishiki k29 bigfootia ja mulle tuli eteen sivu, jossa sanottiin, että keskiö olisi octalink Shimano FC-M391, 9 vaihteiselle, eli toi M410 ei sitten varmaankaan kävisi, kun on 7/8 vaihteiselle ja nelikanttikeskiö ja tuo FSA kampikaan ei olisi sama, kun sekin on nelikantti?

Varmin tapa tietää mikä käy, olisi ottaa kammen pulttia auki ja katsoa onko tuollainen neliskanttinen se keskiön akseli vai jotain muuta. Jos takana on 9 rataslehteä, niin pitää olla 9 vaihteiselle tehty versio eturattaista, mutta jos 8, niin käy 7 ja 8 vaihteisen rattaat, 9 tarvitsee kampeamman rattaan mielestäni ja 10 ketju samoin.

Tuota Shimano FC-M391 kampisarjaa on octalink ja nelikantti-akseleille.

Unohdin tosiaan aiemmin sen, että nuo 9 lehtiset tarvitsevat kapeamman rattaan sen 9 ketjun takia, joten tuo M410 ei taida käydä siksi nyt ainakaan.

DjZorlag
01.08.2013, 21.42
Deore > Alivio. :) ja eikös tuommoinen Deore LX -settikin (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-lx-m572-octalink-chainset/rp-prod2369) ois ollu ihan kohtuuhintanen?
Sillä oletuksella että löytyy sopiva octalink -keskiölaakeri runkoon ja sen ostaminen ja vaihtaminen ei tuota tuskaa (pari kybää keskiö + ehkä mahdolliset työkalut) Mielestäni octalink on vanhan kunnon nelikantin yläpuolella vaikka tuostakin on mielipiteitä.

Aloittajalle tästä ei nyt niin ole hyötyä kun uusi kampisetti löytyy ja vain yks eturieska on syöty. Tulee helpoimmaksi ja halvimmaksi ostaa vaan ratas ja sekin mielellään kustantaa myyjän/valmistajan pussista vaikkapa ihan periaatteen vuoksi.

E: OT. CRC:n lisäksi bike-discount ja bike-components.de ovat ne joista itse yleensä katselen pyörän osat ja niistä saa eniten tavaraa vs hinta. Jälkimmäiset voivat olla perushinnaltaan hieman halvempia kuin crc mutta crc:ssä on joskus todellisia -80% pommitarjouksia (kuitenkin crc:n suht kalliista perushinnoista laskettuna) ja valikoima muutenkin hieman eriää varsinkin halvemmissa hintaluokissa. Ei-niinkään-hipo osia etsiville tuo CRC on oikein loistoliike. Toki sieltä huipputavaraakin löytää mutta hinta voi olla hieman korkeampi kuin jossain muualla.

E2: Takaisin aiheeseen. Tietenkin käytettävän ketjun leveys on ihan olennainen seikka kampisarjan ostossa. Hiukkasen liian leveä ketju rattailla ei tee voimansiirrosta käyttökelvonta mutta lisä-ääniä saattaa syntyä. Liian kapea ketju on rattailla tietenkin käyttökelvoton. Jos ketjun saa uppoamaan rattaaseen jollain ilveellä niin se myös jää sinne -> chainsuck. Esim. tuo linkittämäni Deore LX näytti olevan 9-ketjulle kai kun Super Narrow HG mainittiin. En tuota varmaan ostaisi kasisettiin mutta jos tuommoinen löytyisi valmiina niin ehdottomasti kokeilisin :). Toki valmistajien välillä ketjuissa on jonkin verrran eroa muttei se ihan kymmenysmillin tarkkaa ole. Kunhan edes millintarkkaa.

Wiki sanoo ketjujen KOKOleveydestä milleinä näin:

6v - 7.8mm (kaikki merkit)
7v - 7.3mm (kaikki merkit)
8v - 7.1mm (kaikki merkit)
9v - 6.6 - 6.8mm kaikki merkit)
10v - 6.2mm (Shimano, Campagnolo)
10v (Kapea) - 5.88mm (Campagnolo, KMC)
10v (Kapea, epäsymmetrinen (?)) - 5.88mm (Shimano CN-5700,CN-6700,CN-7900)
11v - 5.5mm (Campagnolo, KMC, Shimano CN-9000)

Yleensä taidetaan tuumina merkata nuo ketjun rullien leveydet mikä onkin sitten paljon kapeampi. Esim. leveimmän sinkulaketjun rullat on 1/8" eli milleinä "vain" 3,175mm.

CwA
01.08.2013, 23.42
Deore > Alivio. :)

Hmm, noinkohan mun muisti on taas sotkenut sitten Deoren ja Aceran, jälkimmäinenkö se oli markettipyörien vakiokamaa?

Kaikkiin kampiinhan ei voi vaihtaa rattaita, kun on niitaten kiinni, mulla ei ole muunlaisia ollutkaan koskaan ennen kuin vain niitattuja.

TuH
02.08.2013, 00.07
Hmm, noinkohan mun muisti on taas sotkenut sitten Deoren ja Aceran, jälkimmäinenkö se oli markettipyörien vakiokamaa?

XTR > XT > SLX (entinen LX) > Deore > Alivio > Acera > Altus > Tourney.

Harrastuspyörässä osasarjojen minimitaso menee mielestäni Deoressa ja paras hinta-laatu-suhde SLX:ssä. Omat vuosien takaiset muistikuvat Acerasta (vai oliko se Aliviosta?) ovat sellaiset, että sitä ei kerta kaikkiaan ole suunniteltu kestämään.

CwA
02.08.2013, 00.24
XTR > XT > SLX (entinen LX) > Deore > Alivio > Acera > Altus > Tourney.

Harrastuspyörässä osasarjojen minimitaso menee mielestäni Deoressa ja paras hinta-laatu-suhde SLX:ssä. Omat vuosien takaiset muistikuvat Acerasta (vai oliko se Aliviosta?) ovat sellaiset, että sitä ei kerta kaikkiaan ole suunniteltu kestämään.

Mulla on noin 7 vuotta vanha Tourney takavaihtaja omassa fillarissani, en ole edes putsannut sitä, osia vaihtaessa vähän säätöjä muuttanut, mutten siinä ole mitään vikaa havainnut, vaikka kilometrejä on tuhansia ja taas tuhansia takana.

En kyllä ole voimansiirron osia muutoinkaan saanut rikki muuta kuin alkuperäisestä kampisarjasta polkimen kierteet kammesta meni huonoksi, mutta siinäpä ne ongelmat sitten ovat olleetkin, yli 6 vuotta meni alkuperäisellä ketjulla, eikä varmasti yli kymmentä voitelukertaa, putsauksia ei lainkaan, mutta ajoa paljon, ei ne vaan kulu eikä mene rikki ajamalla mun käytössä, vain silloin jos menee jotain huoltoa muka tekemään, jotain voi pettää, takanavan laakereiden rasvauskaan ei ihan putkeen mennyt, sai hommata uuden kiekon :rolleyes:

Jotenkin vaan luulen, että tähän liittyy olennaisesti voimanpuute, riskimmillä ehkä on tärkeämpää se, että osat on sitä parempaa sarjaa.

fc-m151 mulla nyt on ollut kiinni, se taitaa olla kaikkein alinta kastia, kun sille ei ole annettu edes tuollaista osasarjan nimeäkään :o

Tosin vaikka kuinka riski olisi, niin ei mun mielestä 80km matkalla eturattaan pitäisi antautua jos ei ole mihinkään osunut eikä voimalla runttailtu samalla kun vaihdettu vaihdetta edestä, aivan sama vaikka olisi halvin mahdollinen kampisarja, niin eiköhän mikä tahansa meltopeltinenkin sen verran ajoa kestä ja tosiaan alkuperäisellä postaajalla on kyllä koko kuluttajasuoja takana jos sellainen on tilanne kuinka on kerrottu, kaikella on oletettu käyttöikä, jonka pitää kestää ja fillarin eturattaalla se on pisempi kuin takapakalla.

arctic biker
02.08.2013, 07.53
Todellakin ketju kapenee kun pakan rattaat lisääntyy. Mutta kammenrattaiden suhteen ratkaisevaa on kuinka käy ketjun sisäleveydelle! Ja sehän on sama 10/9/8 ketjuilla. Itse asiassa kammen rattaan paksuus on sama 2 milliä mun -90 luvun Sg-rattaalla (7/8ketjulle silloin) kuin uusimmissa 10rattaissa. Eli 9/10kammet pelittää iloisesti 7ketjuilla ja toisinpäin;)

Huselius
02.08.2013, 15.00
Kiitosta vain kaikille vastanneille, sanasto ei ole vielä täysin hallussa mutta ymmärsin kyllä pointin. Otin siis uudestaan yhteyttä pyöräkauppiaseen ja lyyti alkoi kirjottaa, eli pyörän kun kiikuttaa takuulapun kanssa lähimmälle Nishikin jälleenmyyjälle takuulapun kanssa niin uudet osat vaihdetaan. :) Helpotti asiaa huomattavasti, enää täytyy keksiä kuinka saan sen sinne toimitettua kun autossa ei ole vetokoukkua, riisikippogolffi ei taida mahduttaa pyörää millään ja matkaakin on 65km. Ikävä homma kun olisi mahtavat ajokelit, takuu pian raukeaa jos kaikki rattaat on mutkalla.

hannupulkkinen
02.08.2013, 15.34
Kiitosta vain kaikille vastanneille, sanasto ei ole vielä täysin hallussa mutta ymmärsin kyllä pointin. Otin siis uudestaan yhteyttä pyöräkauppiaseen ja lyyti alkoi kirjottaa, eli pyörän kun kiikuttaa takuulapun kanssa lähimmälle Nishikin jälleenmyyjälle takuulapun kanssa niin uudet osat vaihdetaan. :) Helpotti asiaa huomattavasti, enää täytyy keksiä kuinka saan sen sinne toimitettua kun autossa ei ole vetokoukkua, riisikippogolffi ei taida mahduttaa pyörää millään ja matkaakin on 65km. Ikävä homma kun olisi mahtavat ajokelit, takuu pian raukeaa jos kaikki rattaat on mutkalla.

Hyvä juttu! Pyörän saa autoon kuin autoon kiekot irroittamalla.

CwA
02.08.2013, 18.45

Takapenkit nurin, niin pitäisi onnistua?

Arctic Biker, kiitokset, jälleen opin jotain uutta :)

arctic biker
03.08.2013, 16.50
Kiitos kiittämisestä! maantie10kammet ja seiskapakka yhdistelmässä on pieni riesa. 10kammissa on rattaat pikkasen lähempänä toisiaan kuin edeltäjissään ja 6/7/8
ketju hinkkaa isomman rattaan sisäpuolta jos pakan pienintä koittaa pienellä etusella hyödyntää. Käytännössähän 6/7/8 ketju on samaa tavaraa, nuo pikkaset erot ulkoleveydessä on mitättömiä. Kuopuksen työmatkakulkine raksuttaa nyt Oulussa Alivion 410 kammilla, 9ketjulla ja 8pakalla. Oisin halvemman 8ketjun ottanut mutta kun ei ollut Rosella hyllyssä. Kuin sitten 10ketju pelaa 9pakalla on vielä kokeilematta!

CwA
03.08.2013, 22.55
Kiitos kiittämisestä! maantie10kammet ja seiskapakka yhdistelmässä on pieni riesa. 10kammissa on rattaat pikkasen lähempänä toisiaan kuin edeltäjissään ja 6/7/8
ketju hinkkaa isomman rattaan sisäpuolta jos pakan pienintä koittaa pienellä etusella hyödyntää. Käytännössähän 6/7/8 ketju on samaa tavaraa, nuo pikkaset erot ulkoleveydessä on mitättömiä. Kuopuksen työmatkakulkine raksuttaa nyt Oulussa Alivion 410 kammilla, 9ketjulla ja 8pakalla. Oisin halvemman 8ketjun ottanut mutta kun ei ollut Rosella hyllyssä. Kuin sitten 10ketju pelaa 9pakalla on vielä kokeilematta!

Mulla on tosiaan sama kampisetti käsittääkseni, 8 pakka takana, josta vain 7 käytössä (ei ole sopivaa vaihdevipua) ja 7/8 ketju, 7-ketju ei oikein tykännyt takapakalla toimia, kun rohisi jos vähänkin joutui vinoon. Etuvaihtaja on ainoa jonka kanssa on murheita näillä hiluilla, sivusuuntainen liike ei ole riittävän suuri, ei riitä säädöt, mutta muutoin erinomainen setti.