PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uuden foorumilaisen tervehdys ja mietteitä filsuista

jani650
30.07.2013, 09.42
Terve vaan kaikille! Kirjauduinpa minäkin lopulta foorumille kun taas yksi ilta tuli aiheita lueskeltua. Pyöräilyä on harrastettu pennusta asti arkiliikkumisena, ja kuntoilumuotona vasta ehkä jostain -07 saakka. Olen ajellut noin tonnin hintaisella Helkaman jäykällä hybridillä työmatkoja noin 40km/suunta ja polkenut missä milloinkin mutta teitä pitkin. Nyt tuli kuitenkin hommattua pitkän mietinnän jälkeen ensimmäinen maastopyörä ja siitä aukeni uusi maailma tämän touhun kanssa!!:cool: Olin ostamassa uutta, mutta sitten tuli kätevästi vastaan käytetty ja paljon tällä foorumilla parjattu Nishiki Suntourin keulalla, mekaanisilla levyillä ja Deoren vaihtajalla. Tällä pääsi kyllä tosi hyvin alkuun, mutta nyt huomaa tosiaan että pyörä on nimenomaan aloittaessa ihan ok. Mitä enemmän menee niin huomaa että esim. keulan olisi hyvä olla laadukkaampi ja jarrujen nestekäyttöiset; olisivat tarkemmat ja tunnokkaammat. Mietin tässä, että kannattaako tuohon alkaa osia vaihtamaan, vai suoraan hävittää nuo kaksi pyörää esim vaihdossa ja ostaa yksi kunnollinen jäykkäperänen maasturi hintaluokkaan 1000-2000e. Tuollaisella maasturilla pystyy heittämään aivan älyttömän monipuolisia ja hyviä lenkkejä, ja tuollainen maantielle tehty hybridi jää tosi vähälle käytölle. Täpäri olisi tietenkin se paras mutta huomaan että minun poluilleni ja hiihtolatujen pohjille riittää mainiosti tuollainen jäykkäperäinen. Kiitos tekstin lukemisesta loppuun, ja ihmettelyt miksei anna tehdä rivinvaihtoja enterillä vaan kaikki teksti tulee yhteen putkeen jota on yhtä ärsyttävä lukea ja kirjoittaa:seko:

H. Moilanen
30.07.2013, 09.46
Tervetuloa palstalle!

Kannattaa tosiaan hävittää nuo molemmat ja ostaa yksi kunnollinen. Asettamaasi hintahaitariin osuvat jäykkäperät ovat varmasti kevyempiä kulkineita kuin tuo hybridi.

Harryupp
30.07.2013, 11.56
Aika monet ovat jättäneet hybriidit ja 26" maasturin ja ostaneet tilalle 29" jäykkäperä maasturin ja ajavat sillä kaikki ajot.

Kiovan Dynamo
30.07.2013, 12.37
Mutta eikös krossarin pitänyt olla se do-it-all -kampe? Vai joko se oli 2000-luvun juttuja ja 2010-luvulla se onkin 29? Sitten, kun joku vielä risteyttäisi nämä, eli vähän niinkö krossarin alakerta, mutta suora tanko ja levyjarrut... Hetkinen seis, mutta se hybridi? :D

Mutta enempää näille muotivirtauksille irvistelemättä, niin jäykkäperäinen maasturi kiekkokokoon katsomatta on aina hyvä yleiskampe.

Jani R.
30.07.2013, 12.48
Kiovan dynamo: Noissa on vielä jonkin verran eroja. Maasturin ajoasento on mielestäni enemmän pysty ja meno tahmeampaa kuin cyclocrossilla. Cyclocross taas on jonkin verran kovempi ottamaan vastaan alustan epätasaisuudet. Itse tykkään cyclon nopeudesta enkä niinkään arvosta maasturin mukavuutta. Hybridi jää taas näiden väliin, osat on usein bulkimmat kuin maasturissa ja meno edelleen tahmeaa verrattuna cycloon. Hybrideiden osien ankeus vetää naaman itselläni nurinpäin ja usein komeuden kruunaa huonosti rullaavat renkaat.

jani650: mieti tarvitsetko asiointipyörää, koska usein paremman pyörän ostaessa vanhan voi jättää asiointikäyttöön. Moni 29er on sen verran hinnakkaampi ettei sitä viitsi jättää kaupungille pitkäksi aikaa ilman montaa kunnollista lukkoa (tyyliin Abus Bordo).

wekkuli
30.07.2013, 13.16
Ainaiseen cyclocrossaus-vääntöön sellainen huomio, että jos tulevaisuudessa intoa piisaa ostaa toinenkin kuntoilupyörä (niin kuin mulle kävi), niin maasturi ja maantiepyörä muodostaa oivan monipuolisen parivaljakon ja on kiva ajaa niillä vuorotellen. Cyclocrossari on turhan päällekkäinen ratkaisu kumman kanssa tahansa. Toisella kolutaan hiekkatiet, mettätiet ja polut ja toisella puhtaasti maantietä kilometrejä keräten. Tosin jos intoa piisaa niin paljon, että pyöriä pitää olla >2, niin sittenhän tämä pointti ei enää ole kovin validi...

Jos sulla on tarvetta vielä noiden lisäksi käyttöpyörälle lasten kuskailuun, kaupassa käymiseen tms. niin kannattaa miettiä, oisko toi vanha maasturi siihenkin kuitenkin mukavampi kuin se sun vielä vanhempi hybridi, jos vaihtaa alle jotkut rullaavat ja pienikuvioisemmat renkaat. Itselleni kävi niin tässä muutaman vuoden aikana, että alunpitäen mulla ollut yli 10-vuotias markettihybridi meni työkaverille parilla kympillä ja nykyisin mun eka, suht halvalla ja käytettynä hankittu maasturi on silein renkain lastenkuskaus- ja käyttöpyöränä ja harrastepyörinä hitusen parempi maasturi ja maantiepyörä. Maasturi on kummiskin ihan näppärä myös käyttöpyöränä taajamissa ja kaupungissa. Olisiko jopa niin, että jos hankit "kunnon maasturin", niin vanhasta maasturista saisi ihan kelvollisen työmatkapyörän vaihtamalla vain sileät renkaat? Itse rullailin viime kesän sellaisella värkillä töihin, kun maantiepyörää ei vielä ollut ja maasturi oli nappuloilla vähän turhan nihkeä asfaltille. Sattui muuten siinäkin olemaan mekaaniset levyjarrut, Deorea ja käsittääkseni Suntourin kanssa aika samaa tasoa oleva RST Gila -keula. Paljon parempiakin maastureita on, mutta tuo on mulla edelleen käytössä ja pysyykin. Arkipyöränä se on aivan kelpo vempele.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/405622_10151597011418812_1410055269_n.jpg

Ihan vaan mun viiskymmentä senttiäni tähän...

jani650
31.07.2013, 22.26
Hyviä vinkkejä, kiitos! Nyt kävi niin että 29er tuli tilattua ja jospa sen piakkoin alle sais. Kävin liikkeessä testaa ja niin liukkaasti kulki tuohon 26" verrattuna. Toki sekin hyvin menee ja tänäänkin on kledjut väännetty märäksi hiestä, sateesta ja kurasta :) Samaan syssyyn tukee lukkopolkimet joten uuden asian opetteleminen edessä. Kerran kokeilin maantiepyörällä ja se ei silloin vielä tuntunut kovinkaan kaksiselta. Testilenkki oli lyhyt noin 25km ja kengät niin pienet että melkein kuolioon toinen jalka meni. Innolla kuitenkin tätä odottaessa kun on tulossa omalle jalalle sopivat kengät ja itselle valitut releet eikä kiireessä vuokratut kamat jotka ei ollut minulle säädetty sinnepäinkään. Jännittävää käydä vetämässä myös näitä samoja lenkkejä, että minkä verran se aika paranee vai paraneeko se ollenkaan.. Toisaalta kyllähän tähän etenemiseen tulee rutkasti voimaa kuin pelkästään polkiessa lenkkareilla.