PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aikapankki

rantanr
29.07.2013, 22.56
Avasinpa ketjun Aikapankeille. Tarkoitus olisi tietysti keskustella aiheesta fillareiden näkökulmasta. Eli kokemukset ja mielipiteet aikapankeista tähän.

Voisin avauksena heittää kissan pöydälle ja kysyä, sopiiko fillarihuolto Aikapankin repertuaariin. Varmasti on paljon argumenttejä puolesta ja vastaan. Tässä vaiheessa keskustelua omana alustavana mielipiteenä näkisin asiassa enemmän positiivisia kuin negatiivisia puolia.

Velootti
30.07.2013, 11.54
Yksi näkökulma: On olemassa ihmisiä, jotka huoltavat fillareita elättääkseen itsensä maksaen samalla veroja tuloistaan.

rantanr
30.07.2013, 12.17
Yksi näkökulma: On olemassa ihmisiä, jotka huoltavat fillareita elättääkseen itsensä maksaen samalla veroja tuloistaan.
Tärkeä pointti.

Lähiautokorjaamo veloittaa rasvanäpin tunnista 90 EUR. Tai fillarin perushuolto voi maksaa liikkeessä 90 EUR. Mun pitää tehdä melkein koko päivä työtä tienatakseni nettona tuon 90 EUR. Olisiko verotus viety jo liian pitkälle tässä maassa?

Kiovan Dynamo
30.07.2013, 12.22
Mites takuu ja reklaamatioasiat hoidetaan Aikapankissa? Saako rakennetuista kiekoista rahat (ajan) takaisin, jos ne ei pysykään suorassa? Kukas Aikapankissa simmittäisi mun takaiskarin?

Ihan kivaa hippeilyä, jos kysymys on jostain haravoimisesta, mutta oikealle osaajalle voi maksaa kyllä ihan euroissakin. Niitä ei kuitenkaan niin montaa ole Suomessa.

IncBuff
30.07.2013, 12.29
Mites takuu ja reklaamatioasiat hoidetaan Aikapankissa? Saako rakennetuista kiekoista rahat (ajan) takaisin, jos ne ei pysykään suorassa? Kukas Aikapankissa simmittäisi mun takaiskarin?

Näinpä ja sitten jos ja kun se fillari laukeaa jostain toisesta kohdasta niin se on kuitekin sun vika kun oot viimeksi sitä huoltanut.

Kiovan Dynamo
30.07.2013, 12.31
Näinpä ja sitten jos ja kun se fillari laukeaa jostain toisesta kohdasta niin se on kuitekin sun vika kun oot viimeksi sitä huoltanut.

Mutta senhän taas voi ratkaista näppärästi itkemällä internetissä asiasta mahdollisimman suureen ääneen ja solvaamalla remontoijan alimpaan hiilikellariin?

Highlander
30.07.2013, 12.38
Mielenkiintoista...enpä ole koskaan kuullutkaan tälläisestä aikaisemmin. Siemenpankista olen kyllä kuullut http://hamppu.net/index.php?option=com_weblinks&Itemid=4&catid=9

Jani R.
30.07.2013, 12.39
Vastuukysymyksiin sopii vastauksena: Sitä saa mitä tilaa. Eli jos ostaa halvalla, niin saa saman laatuista. Voisin itsekin alkaa tekemään fillarihuoltoja aikani kuluksi, kun olen tässä muutaman viikon ollut työttömänä yt-neuvotteluiden jälkeen. Ainiin, mutta liiton rahojen hakulomakkeessa kysytään että oletko tehnyt töitä aikapankille ja se saattaa jopa estää rahojen saannin.

rantanr
30.07.2013, 12.41
Tärkeä pointti tämäkin. Vastuukysymyksestä arvelisin, että tekijällä ei juurikaan vastuuta ole.

Tuskinpa ammattilaiset Aikapankissa palveluja tarjoaisivat. Todennäköisesti kyseessä on useimmiten renkaan paikkausta ja pikku säätöä.

rantanr
30.07.2013, 12.45
Ainiin, mutta liiton rahojen hakulomakkeessa kysytään että oletko tehnyt töitä aikapankille ja se saattaa jopa estää rahojen saannin.
Mielenkiintoista. Talkoot ja naapuriapu ilmeisesti ovat vielä sallittuja.

Eduskunta voisi säätää lain, jolla kaikki itsellekin tehtävä työ kielletään. Tai ainakin työstä pitäisi maksaa vähintään alvi Jutalle.

Kiovan Dynamo
30.07.2013, 12.46
Todennäköisesti kyseessä on useimmiten renkaan paikkausta ja pikku säätöä.

Eli sellaista, minkä jokaisen fillarinomistajan pitäisi joka tapauksessa osata itsekin ja aikaakin pitäisi olla, jos sillä fillarilla on kerran aikaa ajaakin. Eli, mitä oikeasti hyödyllistä sieltä aikapankista olisi sitten saatavissa harrastajalle?

marmar
30.07.2013, 12.47
Mites takuu ja reklaamatioasiat hoidetaan Aikapankissa? Saako rakennetuista kiekoista rahat (ajan) takaisin, jos ne ei pysykään suorassa?

Monimutkaisia asioita nuo takuut. Kyseessähän on jonkinmoinen laillinen veronkierto.

Itse kuvittelisin, että tuo aikapankkisysteemi toimisi tiettyyn rajaan saakka kun tekijä ja teettäjä tuntee toisensa ja voi luottaa toisiinsa, tai sitten niin että teettäjä on itse mukana hommassa ja kantaa vastuun tehdystä työstä. Aikaa myyvä osapuoli on "työkalulainaaja ja apuri". Kaliimpien vehkeiden kanssa on asiatuntemattoman syytä asioida aina kuitin kanssa vain oikeiden ammattilaisten kanssa. Muuten voi tulla satasen säästöstä tonnin vahinko.

TaitettaVille
30.07.2013, 12.51
Eli sellaista, minkä jokaisen fillarinomistajan pitäisi joka tapauksessa osata itsekin ja aikaakin pitäisi olla, jos sillä fillarilla on kerran aikaa ajaakin. Eli, mitä oikeasti hyödyllistä sieltä aikapankista olisi sitten saatavissa harrastajalle?
Olisiko aikapankissa kuitenkin kyse enemmän "vaihdat naapurin muorille renkaan ja hän puolestaan parsii sinun rikkoutuneet sukat" -tyyppisestä palvelusten vaihdosta. Naapurin muorille toimenpiteestä on oikeasti ​hyötyä.

rantanr
30.07.2013, 12.53
Eiköhän potentiaaliset asiakkaat ole niitä, jotka eivät osaa tehdä mitään fillarilleen. Toki miksei siellä joku voisi tarjota vaikka rihtausta. Ei kaikilla ole omaa rihtauspenkkiä kotona.

El-Carpaso
30.07.2013, 13.04
Toi aikapankki on vähän semmonen jännä turha keksintö jolla yritetään
1) kiertää veroja
2) saada palveluita halvemmalla kuin ne maksaisivat oikean tekijän tuottamina
3) herättää jotain kivakiva pihayhteisöllisyyttä ku kaikki tosi kivasti puuhastelee toisten tosi kivojen tyyppien kanssa.

Yleensä tää menee mun ja kavereiden seuraavalla tavalla:
"moi, katotko pyörää, siinä on jotain vialla"
"ok"

ja jos kumi on puhki passitan ostamaan uuden sisäkumin ja vaihtelen sen siinä kahdessa minuutissa mitä se vie
jos jotain isompaa remppaa suosittelen jonkin hyvän paikallisen pyöräkorjaamon jolta saa pyörään sopivaa korjauspalvelua sopivaan hintaan. Varmaan joka kaupungissa löytyy semmonen pienehkö ahdas ja nuhjuinen pyöräkorjaamo jossa halvan kännikonkelin saa fiksattua edullisesti. Sit on nää isot puljut joissa idiootit asioi ja sit on erikoisliikkeet (foxcomp tms.) johon viedään rakkaat hyvät pyörät.
Saan kaljaa baarissa konsultaatiopalkkioksi

wekkuli
30.07.2013, 13.09
Mitä vähemmän veroja maksetaan, sen vähemmän rahaa pyörii tuhlaavassa ja tehottomassa julkistaloudessa. Tavataan sanoa, että harmaa talous on musta tulevaisuus, mutta nykymeininkiä katsoessa minä sanon, että harmaa talous on tehokas markkinatalous ja valtavaksi paisunut julkistalous on musta tulevaisuutemme. Minulle ei tuota tunnonvaivoja sanoa, että kierrän veroja aina kun voin ja suosittelen sitä muillekin. Mitä nopeammin veronmaksumoraalimme rapautuu, sitä nopeammin julkistalouden pyörittämiseen saadaan edes joskus tehokkuutta ja järkeä.

Ja mitä vähemmän asioita pyöritetään julkisin varoin sen parempi, sillä sitä enemmän ihmiset saavat valita ihan itse, mitä palveluita ostavat ja mitä eivät. Toki on asioita, kuten terveys, koulutus ja kansalaisten turvallisuus, jotka pitää hoitaa julkisin varoin, mutta kaikki muu sitten sopiikin kyseenalaistaa.

Miksi verojen maksamisessa pitäisi olla tunnollinen ja omata korkea moraali, kun verovarojen käyttäjillä on moraali ja säästäväisyys järjestään aivan kateissa? Miksi minun pitäisi maksaa veroja orjallisesti, kun pääministeri saa vasemmalla kädellä huitaista 0,7 miljoonaa tosta vaan menemään humpuukirunoihin ja ministerit kaksinkertaistaa avustajamääränsä, jotka työllistetään vain ministerin julkisuuskuvan ylläpitämiseksi pr-hommiin? Ja vastaavia esimerkkejä on julkistalous täynnä kaikilla portailla pikkukunnista valtakunnan huipulle asti ja paljon sen ylikin EU-tasolla.

Vastuukysymykset hoituvat nykytekniikalla oivallisesti luomalla huutonetin kaltaisia palaute- ja feedback-ratkaisuja. Palveluista pisteytetään ja on yleisesti tiedossa, ketkä homman hoitavat tyylikkäästi ja ne jotka eivät hoida, kuolkoot toimijoina pois.

Jani R.
30.07.2013, 13.09
Eiköhän potentiaaliset asiakkaat ole niitä, jotka eivät osaa tehdä mitään fillarilleen. Toki miksei siellä joku voisi tarjota vaikka rihtausta. Ei kaikilla ole omaa rihtauspenkkiä kotona.

Näin juuri. Teetin ensimmäisessä kesätyöpaikassani pyörän huollon yhdellä työkaverilla, joka oli jo 90-luvun lopulla vakavasti otettava pyöräharrastaja (kisaaja) ja pyörä oli niin mahtavasti huollettu sekä pesty huolella kylpyammeessa ettei se uutenakaan toiminut niin hyvin kuin tämän huollon jälkeen. Hinta huollolle oli ihan mitätön ettei nykyään pyöräliikkeestä saa oikein mitään sillä rahalla.

Monella perustason pyöräilijällä on kynnys alkaa paikkaamaan kumiakin saati sitten jos pitäisi oikeankokoinen ulkorengas metsästää prismasta. Jos joku alkaa tekemään ylläolevan tason huoltoa, niin nostan peukkua. Itselläni siihen menisi koko päivä per pyörä.

rantanr
30.07.2013, 13.24
1) kiertää veroja
3) herättää jotain kivakiva pihayhteisöllisyyttä ku kaikki tosi kivasti puuhastelee toisten tosi kivojen tyyppien kanssa.
Meitä on moneksi. Otetaan vaikka esimerkiksi eronnut rouva ja kolme kouluikäistä lasta. Koulumatkat kuljetaan fillareilla. Elatusmaksut äijältä aina myöhässä. Rahat riittää juuri ruokaan ja asumiseen. Fillarit kaipaa huoltoa mitä tehdä:

A kolme fillaria kausihuoltoon: 400 EUR naps
B opettelee itse huoltamaan fillarit
C vaihtaa vaikka 3 tuntia piirakan leipomista 3 tuntiin fillarihuoltoa aikapankissa

Kiovan Dynamo
30.07.2013, 13.31
Olisiko aikapankissa kuitenkin kyse enemmän "vaihdat naapurin muorille renkaan ja hän puolestaan parsii sinun rikkoutuneet sukat" -tyyppisestä palvelusten vaihdosta. Naapurin muorille toimenpiteestä on oikeasti ​hyötyä.

Voi ollakin. Mutta miksi hippien pitää keksiä normaalille tapakulttuurille sitten uusia sanoja? On kai sitä aina maailman tapista lähtien vaihdettu sille naapurin muorille rengas, jos apua on tarvittu? Luulin, että tässä olisi kyseessä sellaiset palvelut, mistä normaalisti maksettaisiin jotain?

Rihtaaminen onkin sitten jo pikkuisen kovempi juttu. Kenellekäs antaisin kisafillarini kiekot rihdattavaksi? Kysymys ei ole välttämättä siitä, saanko joskus rahani pois, kun kiekko pettää alta, vaan ehkä hampaista, ehkä muutaman talven treenien valumisesta hukkaan, kun kisat kaatuvat kalustomurheisiin. Siihenkään hommaan ei riitä se hippi, joka on tilannut internetistä rihtauspukin ja ilmoittautunut Aikapankkiin vapaaehtoiseksi "korjaamaan" kamppeita.

Entä hoitaako se rihtailija-hippi mulle sitten samalla venttiilinjatkot tuubeihin? Vai pitääkö mun kuitenkin marssia vielä jonkun ihan oikeankin ammattilaisen luo? Tosin en maksa siitäkään palvelusta mieluusti mitään, vaan vaadin ilmaiseksi. Mieluusti vielä aukioloaikojen ulkopuolella. Ketterää ja tasa-arvoista.

Edit. Kuka syö sellaisen määrän piirakkaa, mitä leivotaan yhtä kauan, kuin kolmen pyörän huolto kestää? Mitä minä olen sivusta seurannut, niin keskiverto mustikkapiirakka valmistuu n. 42 minuutissa tiskeineen. Millä palveluilla se äiti meinaa mulle sen kolmen fillarin korjaamisen maksaa?

wekkuli
30.07.2013, 13.49
^Ei se ole vanhaa tapakulttuuria, sillä ideana aikapankissa on nimenomaan tehdä työtä tuonne "pankkiin" ja saada sieltä vastineeksi sama määrä työtä. Eli siis välttämättä et saa työtä takaisin juuri siltä henkilöltä, jolle olet töitä tehty. Itse asiassa niin käy varmaankin hyvin harvoin.

Aikapankki on käytännössä rahan korvike ja veronkierron väline palveluteollisuudessa. Ja siksi vähän kuuma peruna yhteiskunnallisesti.

Markku Liitiä
30.07.2013, 13.49
Otetaan vaikka esimerkiksi eronnut rouva...

C vaihtaa vaikka 3 tuntia piirakan leipomista 3 tuntiin fillarihuoltoa aikapankissa

:D:D:D Lapset on tosin leipomisen ajaksi syytä häätää muualle.

Asiaan: rantanr on oikeilla jäljillä. Välillä tuntuu siltä, että keskituloisellakaan eivät rahat meinaa riittää, vaikka pyrkisi elämään säästeliäästikin. Pienituloisen lienee suorastaan pakko turvautua kaveriaputyyppisiin ratkaisuihin. Nimitetään niitä sitten vaikka Aikapankiksi.

El-Carpaso
30.07.2013, 14.15
Meitä on moneksi. Otetaan vaikka esimerkiksi eronnut rouva ja kolme kouluikäistä lasta. Koulumatkat kuljetaan fillareilla. Elatusmaksut äijältä aina myöhässä. Rahat riittää juuri ruokaan ja asumiseen. Fillarit kaipaa huoltoa mitä tehdä:

Mä oon opiskelija, a.k.a. v*tun köyhä. Valitsin vaihtoehdon B koska kyseessä on kuitenkin oikeesti aika helppo, mutta kokemattomalle aikaa vievä operaatio. Aikaa on, rahaa ei. Jos on aikaa polttaa kolme tuntia piirakan leipomiseen niin eiköhän sillä jo aika hyvin pyörääkin huollettua.
Vielä kun nykyajalla youtube on täynnä opetusvideoita peruskorjauksista ja monelta valmistajalta löytyy sivuilta omien laitteittensa huolto-ohjeet suoraan niin pyörän korjaaminen on tehty hemmetin helpoksi.

Tosin, suomessa on vähän kieroutunut verotuskulttuuri siinä mielessä, että veroilla palveluiden tarjoaminen on tehty hemmetin kalliiksi.
Mutta mä myös painotan, että suomessa on korjaamoja, jotka veloittaa yllättävän vähän huolloista. Joka paikkakunnalla jossa oon asunu on joku tämmönen löytyny jossa perus vaihteiden säätö maksaa jonku kympin. Isommat rempat varmaan nousee sinne 50-60e paikkeille eli kolmen pyörän kausihuolto 180e.
Aina voi maksaa extraa jos haluaa. Veljelle pidin puhuttelun siitä kuinka sisärenkaan vaihto oli jossain turkulaisessa pyörähuollossa maksanut 45e.
Köyhän luovuudella keksii aina keinoja säästää jostain.

Kiovan Dynamo
30.07.2013, 14.26
ideana aikapankissa on nimenomaan tehdä työtä tuonne "pankkiin" ja saada sieltä vastineeksi sama määrä työtä.

Eli, minä huseeraan sen yhden Tunturi VIP:n kanssa about kaksi ja puoli päivää, kun piti vielä vähän ohjainlaakeriakin herkistellä siinä samalla. Pistän ajan "pankkiin" ja tienaan siinä auton määräaikaishuollot seuraavalle parillesadalletuhannelle kilometrille? Nehän eivät kuitenkaan kestä, kuin sen kaksi tuntia per veto - maksimissaan. Tai, jos joku yrittää muuta väittää, niin kusettaa se kuitenkin. Tämähän alkaa kuulostamaan itse asiassa aika hyvältä idealta... :D

Kuka sen taulukon on laatinut ja missä se on nähtävillä, kuinka monta keulahuoltoa + jarruletkun katkaisua + ilmausta = saunaremppa ledivaloilla?

Oatmeal Stout
30.07.2013, 14.44
1) kiertää veroja
Juuri tuon kohdan yksi ja vähän kohdan kaksi vuoksi ei saa tehdä oman ammattinsa erityisosaamista aikapankkiin.

YocceT
30.07.2013, 14.53

Melko halvalla menee piirakkahommat. On isot pojat kertoneet että taksat olis oikeasti kovemmat.

wekkuli
30.07.2013, 14.58
^
Kröhm. Kuten tuossa:
^^
...sanottiin, oman ammatin erityisosaamista ei saa tehdä aikapankkiin.

Gaastra
30.07.2013, 15.20
oman ammatin erityisosaamista ei saa tehdä aikapankkiin.

eli siis leipuri saa korjata pyörää, mutta ei leipoa nisua ja pyöräkorjaaja saa leipoa, mutta ei huoltaa pyöriä.

YT
30.07.2013, 15.58
Pitääkö aikapankkiin antaa vakuus, jos sinne meinaa jäädä useita tunteja velkaa? Missä muodossa vakkuudet annetaan? Onko tallettajalla minkäänlaista turvaa, jos sinne kertyy positiivista saldoa? Raha on siitä hyvä yhteismitallinen vaihdonväline, että sillä on keskuspankki takuumiehenä.

El-Carpaso
30.07.2013, 16.04
http://nyt.fi/20130719-51649/

marmar
30.07.2013, 16.43
Pitääkö aikapankkiin antaa vakuus, jos sinne meinaa jäädä useita tunteja velkaa? Missä muodossa vakkuudet annetaan? Onko tallettajalla minkäänlaista turvaa, jos sinne kertyy positiivista saldoa? Raha on siitä hyvä yhteismitallinen vaihdonväline, että sillä on keskuspankki takuumiehenä.

Nuo määrät riippuu varmaan aikapankista.

Mielenkiintoista on nähdä miten verottaja suhtautuu asiaan kun saa työn alla olevan ohjeistuksensa valmiiksi. Tuollainen aikapankkiin dokumentoitu vaihtotyö saattaa aiheuttaa murheita verottajan kanssa. Sen verran nuivaa tekstiä (http://www.vero.fi/download/noname/%7BA09220E9-5596-44E1-B821-41EBCBCDB6E6%7D/8535) on jo tuotettu verottajan suunnasta, että ehkä on parempi pitää näpit irti hommasta.....

BadM
31.07.2013, 05.48
Aikapankki=Uusavuttomien viherpiipertäjien halu jakaa omia töitään toisten tehtäväksi ja ottavat itse vastaan helppoja mm. koiran ulkoiluttamista. Lenkki kuluu "pössytellessä" ja hihittäen, kuinka fiksu itse on...

Jäbä
31.07.2013, 09.05
Joo verotus on jo sen verran kova, että jos joku haluaa käyttää aikapankkityylistä kikkailua, niin sehän on vaan hyvä juttu. Ja toisaalta entä jos se toinen maksaisi rahalla? Kyllä sekin on mun mielestä niin kauan ok kun sitä ei tee täyspäiväisesti. Ainakin toisella foorumilla tarjottiin kiekkojen kasailua minimaalisin summin. Onhan se kuitenkin loistavaa, että internet tuo tällaisenkin mahdollisuuden, siis jakaa osaamistaan helposti.

Jäbä
31.07.2013, 09.09
Aikapankki=Uusavuttomien viherpiipertäjien halu jakaa omia töitään toisten tehtäväksi ja ottavat itse vastaan helppoja mm. koiran ulkoiluttamista. Lenkki kuluu "pössytellessä" ja hihittäen, kuinka fiksu itse on...
Haha tällaset herneen vedot nenään piristää aina päivää. Mitä väliä sillä on onko siellä hippejä vai ei ja mitä duunia tekevät? Eikös se ole hyvä, että sen koirankin saa kusetettua jos oma aika ei riitä? Eikä sinne ole pakko mennä mukaan jos ei halua omaa mustiaan likaisen hipin käsittelyyn.

marmar
31.07.2013, 11.30
Joo verotus on jo sen verran kova, että jos joku haluaa käyttää aikapankkityylistä kikkailua, niin sehän on vaan hyvä juttu. Ja toisaalta entä jos se toinen maksaisi rahalla? Kyllä sekin on mun mielestä niin kauan ok kun sitä ei tee täyspäiväisesti. Ainakin toisella foorumilla tarjottiin kiekkojen kasailua minimaalisin summin. Onhan se kuitenkin loistavaa, että internet tuo tällaisenkin mahdollisuuden, siis jakaa osaamistaan helposti.

Kun laillinen / laiton tukinta on verottajllakin hakusessa, niin jonkinmoisen riskin ottaa siinä, että tekee ainakin osittain verotettavaa vaihtotyötä aikapankin kautta, johon jää jälki tehdystä työstä.

Kun potti on vuosien varrellla kertynyt tarpeeksi isoksi, niin verokarhu saattaa puraista ikävästi....

asb
31.07.2013, 13.19

Kai sä huomasit, että systeemi nimi on "aikapankki" eikä "taitopankki?"

Jokaisen minuutti on yhtä pitkä ja niitä joko on ylimääräisenä tai ei ole.

mutanaama
31.07.2013, 13.37
Niin se vaan on, että jokainen tuonne tarjoa työtään kykyjensä ja halujensa mukaan. Mielenkiintoista sinänsä, että tälläinen normaali toiminta nostattaa näin kovasti tunteita. Meidän ystäväpiirissä ei olla lähdetty tuolle linjalle, jokainen tekee sen verran toisten puolesta kuin hyvälle tuntuu. Jos joku ei sitten tee mitään vastineeksi, niin aika ripeästi tuo saa olla ilman. Kuka sitten pössyttelee ja kuka ei, on täysin oma asia.

dILETANTTI
31.07.2013, 13.59
^ hyvä kommentti. Ihme kiehumista täällä.

IncBuff
31.07.2013, 14.07
Ystäväpiirissä tämä onkin vähän eri asia kuin tälläisessä pankissa josta jaetaan aikaa tuiki tuntemattomille.

asb
31.07.2013, 14.10
Ystäväpiirissä tämä onkin vähän eri asia kuin tälläisessä pankissa josta jaetaan aikaa tuiki tuntemattomille.

Unohdit mainita hipit, vihreät ja vasemmistolaiset.

IncBuff
31.07.2013, 14.13
Unohdit mainita hipit, vihreät ja vasemmistolaiset.
Luotin siihen että joku täydentää. Tosin sosialismi unohtui.

mutanaama
31.07.2013, 14.17

Se kato tuo ystäväpiiri laajenee tälläisillä tempuilla. Mä olen tavannut melkoisen määrän uusia ystäviä jeesaamalla avuntarvitsijaa.

Oatmeal Stout
31.07.2013, 14.18
Jokaisen minuutti on yhtä pitkä
Kumoat jo suhteellisuusteoriankin?

Jäbä
31.07.2013, 14.50
Kysynpä vaan, että miten tällainen puuhastelu on käytännössä keltään pois? Ihme reaktioita.

ppikkupe
31.07.2013, 15.23
Kysynpä vaan, että miten tällainen puuhastelu on käytännössä keltään pois? Ihme reaktioita.

Sosiaalisessa kanssakäymisessä, tuttavapiirin laajentamisessa ja ystävien auttamisessa ei ole mitään pahaa. Mutta kun katsoo mitä tuolla olisi tarjolla, niin eipä voi välttyä ajatukselta, että siellä ollaan mukana enemmän hyötymistarkoituksessa. Avun tarjoamisesessa pitäisi olla joku muu motiivi kuin oman hyödyn tavoittelu.

"Apua ja ohjausta meditointiin, ajatuksien vaihtoa elämästä ja tietoisuudesta."
"Kulttuurituotannollisissa hommissa valmis auttamaan ja ideoimaan jos vain idea/hanke on kiinnostava."
"Voin opettaa didgeridoon soittoa alkeista pitemmälle!"
"Teen selvänäkökanavointeja useiden vuosien kokemuksella."
"Reiki energiahoitoja, myös kaukona."
"Voin opettaa pen spinningiä perusteista eteenpäin."
"Opetan Tietoisen läsnäolon menetelmiä."

+ N x 10 tarjousta koiran kusettamisesta.

Avekkis
31.07.2013, 15.59
Mietin myös, että mitä saan vastineeksi jos jonkun kumeja paikkailen, kun en omista koiraa enkä soita didgeridoota?

Vai tarjotaanko siellä ihan oikeita ammattipalveluja, autonkorjausta, urheiluhierontaa? Vai onko koirankusetus yhtä arvokasta minuutissa kuin pyöränkorjaus?

ppikkupe
31.07.2013, 16.05
Mnoh... Ainakin koiran kusettamattajättäminen voi tulla kalliimmaksi kuin pyörän täyshuolto liikkeessä.

BadM
31.07.2013, 16.21
Huolla mun pyörä, niin mä käytän moppesi lenkillä. Mä huollan (valohoito ;) pyöräsi, niin tee mulle suursiivous. Käännän sulle sätkiä, sä voit leikata mun hiukset. Asennan sulle parketin, vien muijasi mökille "töihin", miksei käy?

Kiovan Dynamo
31.07.2013, 18.02

Puuhastelu ei ole keneltäkään pois, mutta siinä vaiheessa, kun puuhastelua tarjotaan aivan tohkeissaan yhteiskuntajärjestelmän vaihtoehdoksi ilman minkäänlaista harkittua toimintamallia, niin se pistää ehkä muutaman tyypin täälläkin kohottelemaan kulmakarvojaan. :D

Sitten vasta, kun aikapankissa tarjotaan muunmuassa kattava määrä vanhusten tai pitkäaikaissairaiden hoitoa, monipuolisia kirurgisia palveluita, tieverkoston ylläpitoa, maanpuolustusta, lainvalvontaa ja kaikille tarjolla olevaa peruskoulua, niin se on vaihtoehto verojen maksamiselle. Siihen asti ihan söpöä hippeilyä.

wekkuli
31.07.2013, 18.52
Siinä vaiheessa kun aikapankin käytön päämotivaattori on verojen kiertäminen, tulisi yhteiskunnassa aika syvällisesti pohtia, miksi ihmiset eivät enää koe saavansa verorahoilleen vastinetta. Ja kun julkiselta vallalta kysytään, niin syyhän on tietenkin ihmisissä, ei verovaroin palveluja tuottavassa julkishallinnossa.

Mitä muuta varten julkishallinto ja yhteiskunta on olemassa kuin ihmisiä varten? Ovatko ihmiset olemassa yhteiskuntaa varten vai yhteiskunta ihmisiä varten? Olemmeko alamaisia vai kansalaisia?

Syvän äärellä ollaan.

ppikkupe
31.07.2013, 19.53
Siinä vaiheessa kun aikapankin käytön päämotivaattori on verojen kiertäminen, tulisi yhteiskunnassa aika syvällisesti pohtia, miksi ihmiset eivät enää koe saavansa verorahoilleen vastinetta.

Koska yhteisöllisyys on kadonnut, ja ihmiset tavoittelevat pelkkää henkilökohtaista hyötyä.

Aikapankki koetaan järkeväksi järjestelyksi, koska siinä työstä saadaan itselle välitön vastike. Ei ole pelkoa, että joku muu pääsisi hyötymään enemmän kuin minä.

Mutta samaan aikaan ihan perinteistä talkootyötä karsastetaan, koska siinä ei nähdä itselle välitöntä hyötyä. Junioreiden makkarakojun pyörittämisessäkin on aina se riski olemassa, että myös sen naapurin bemarikuskin kakara pääsee hyötymään minun talkootyöstä, vaikka sillä saataran bemarikuskilla olisi varmasti varaa maksaa penskansa jää- ja kausimaksut vaikka korotettuna.

BadM
01.08.2013, 02.09
Mitä muuta varten julkishallinto ja yhteiskunta on olemassa Työllistämisen takia ja ovat usein ns. suojatyöpaikkoja. Kun kaksi kuntaa päättää yhtyä, niin kummankin kunnan virkamiehet saavat 5 vuoden siirtymäajan eli tuplamiehitys! Ei yksityinen toimi näin moraalittomasti, mutta virkamiehet kehtaa, ovat "karaistuneet" siipeilyyn.

Highlander
01.08.2013, 09.18
Työllistämisen takia ja ovat usein ns. suojatyöpaikkoja. Kun kaksi kuntaa päättää yhtyä, niin kummankin kunnan virkamiehet saavat 5 vuoden siirtymäajan eli tuplamiehitys! Ei yksityinen toimi näin moraalittomasti, mutta virkamiehet kehtaa, ovat "karaistuneet" siipeilyyn.
Kiitos palautteestasi. Me täällä kunnan hallinnossa otamme mielipiteesi käsittelyyn heti seuraavassa kahvipalaverissa. Veroäyreilläsi parannamme sekä aikuisten että lasten hyvinvointia nyt ja tulevaisuudessa Sinun kunnassasi. Muista aina, että Sinun kuntasi on Sinua varten.

Terv. Lähivirkamiehesi

Jäbä
01.08.2013, 10.12
Sosiaalisessa kanssakäymisessä, tuttavapiirin laajentamisessa ja ystävien auttamisessa ei ole mitään pahaa. Mutta kun katsoo mitä tuolla olisi tarjolla, niin eipä voi välttyä ajatukselta, että siellä ollaan mukana enemmän hyötymistarkoituksessa. Avun tarjoamisesessa pitäisi olla joku muu motiivi kuin oman hyödyn tavoittelu.

"Apua ja ohjausta meditointiin, ajatuksien vaihtoa elämästä ja tietoisuudesta."
"Kulttuurituotannollisissa hommissa valmis auttamaan ja ideoimaan jos vain idea/hanke on kiinnostava."
"Voin opettaa didgeridoon soittoa alkeista pitemmälle!"
"Teen selvänäkökanavointeja useiden vuosien kokemuksella."
"Reiki energiahoitoja, myös kaukona."
"Voin opettaa pen spinningiä perusteista eteenpäin."
"Opetan Tietoisen läsnäolon menetelmiä."

+ N x 10 tarjousta koiran kusettamisesta.
No mutta edelleen: miten tämä on keltään pois? Ehkä se on ymmärrettävästi ärsyttävää, jos joku tarjoaa energiahoitoja, mutta onko se sinulta pois (ts. oletko ehkä energiahoitaja ammatiltasi?)? Antaa ihmisten puuhastella ja kaikkien kukkien kukkia.

IncBuff
01.08.2013, 10.26
No mutta edelleen: miten tämä on keltään pois?
Jos paikallinen rengasliike tarjoaa renkaanvaihtoa hintaan 20€, mutta minä vaihdan naapurin muorin Corollan renkaat ilmaiseksi. Vastineeksi muori leipoo minulle leipää, joten minun ei tarvitse ostaa ruokakaupasta 2,50€ leipäpussia. Keneltäköhän tämä on pois?

wekkuli
01.08.2013, 11.01
^Se on pois työtä vaille jäävältä rengasliikkeeltä ja työtä vaille jäävältä ruokakaupalta/leipomolta. Lisäksi verotuksen väistämisen muodossa se on pois koko ympäröivältä yhteiskunnalta, eli meiltä kaikilta. Se on sitten aika syvällinen moraalinen kysymys, onko se oikein vai väärin. Onko oikein, että ympäröivän yhteiskunnan tulee saada provikat kaikista palveluiden transaktioista, joita yhteiskunnassa tapahtuu? Koska toimiva palveluiden vaihtaminen ylipäätään edellyttää toimivaa yhteiskuntaa lainsäädäntöineen ja rahatalouksineen, on varsin hyvin perusteltua sanoa, että kyllä; yhteiskunnan tulee saada provikat kaikista niistä toiminnoista, joita yhteiskunnassa harjoitetaan ja jotka yhteiskunta mahdollistaa.

Mutta mikä on kohtuullista, järkevää ja milloin yhteiskunta alkaa viedä jäseniltään jo liikaa itsensä ylläpitämiseen? Milloin raja ylittyy, jolloin julkistalous nyhtää kansalaisilta paljon enemmän kuin olisi kohtuudella ajatellen tarpeen? Minusta se raja on ylittynyt.

El-Carpaso
01.08.2013, 11.25
Tässä täytyy nyt kuitenkin pitää semmosia pikkujuttuja mielessä kuin pienimuotoisen toiminnan verohelpotukset.
En muista lukuja tarkalleen, mutta esim. ALV-velvollisuutta ei ole pienimuotoiseksi katsottavassa toiminnassa aka. puuhastelussa. Se oli joitain tuhansia euroja vuodessa liikevaihtoa.
Eli jos pysyy jossain kerran viikossa leivän leipomisessa niin ei varmaan ketään kiinnosta.
Siinä kohtaa kun aletaan pankkiin lataamaan isomman luokan operaatioita (fillarin kausihultoja) useamman kerran viikossa voi verottaja kiinnostua kovastikkin.
Se miten tuo vaikuttaa tuloverotukseen on sit toinen juttu jota en aio edes lähteä kaivamaan koska vero-oikeus on perseestä.

HC Andersen
01.08.2013, 11.43
Aikapankkiin pitäisi lisätä aikavero joka tehtäisi yhteiskunnan hyväksi. Eli kun käy ajamassa naapurin mummon nurtsin kerran viikossa tunnin niin pitää kerran kuussa ajaa tunnin nurtsia lähipuistossa.

marmar
01.08.2013, 11.50
^Se on pois työtä vaille jäävältä rengasliikkeeltä ja työtä vaille jäävältä ruokakaupalta/leipomolta. Lisäksi verotuksen väistämisen muodossa se on pois koko ympäröivältä yhteiskunnalta, eli meiltä kaikilta.

Mainitun tyyppinen naapuriapu ja aikapankki on mielestäni aika eri juttuja. Aikapankissa työn ostaja ja tarjoja eivät suoraan vaihda työsuorituksia tuttuina, vaan siellä liikkuu "virtuaaliraha", jonka perustella suoritukset vaihtuvat ristiin vähän joka suuntaan.

Tuo saisiko laillisestikaan ilmoitettuna verottaja mitään noista rengasjutuista riippuu aika monesta seikasta. Esim opiskeleva nuori voi tehdä ihan lallisestikkin rahaa vastaan työsuorituksia tiettyyn rajaan asti ilman sen kummempia "veroseuraamuksia". Ekat eurot kun vuodessa on käytännössä tuloverottomia ja kaikki muutkin maksut on nollilla, kun summat on tarpeeksi pieniä.

Ennen kesää tuli tätäkin puolta kahlattua läpi verottajien ym sivuilla. Ihan loppuselvitykseen asti asia ei edennyt koskaan, mutta kuva jäi, että käytännössä laillisuudesta koituva miltei ainoa oikea lisäharmi olisi ollut papereiden lähettely verottajalle. Näin silloin kun ansioissa puhutaan vuositasolla pienistä summista. Lopputuloksena nuoret sai kuitenkin haluamansa määrän töitä tuntipalkkalaisena verokortilla isoista organisaatioista (yritys, kunta), joten selvitystyö ei edennyt koskaan loppuun asti.

Mutta joo kukin tyylillään, ei kannata kuitenkaan itkeä, jos aikapankkiin tehdyn työn takia tulee jossain vaiheessa kirjettä verottajalta, kelalta, liitolta, työkkäriltä ....

IncBuff
01.08.2013, 11.53
Mainitun tyyppinen naapuriapu ja aikapankki on mielestäni aika eri juttuja. Aikapankissa työn ostaja ja tarjoja eivät suoraan vaihda työsuorituksia tuttuina, vaan siellä liikkuu "virtuaaliraha", jonka perustella suoritukset vaihtuvat ristiin vähän joka suuntaan.
Samasta asiasta siinä on loppujen lopuksi kyse. Vaikutuspiiri vaan on suurempi ja vastike ei välttämättä tule suoraan siltä jolle työn teki.

ppikkupe
01.08.2013, 11.54
No mutta edelleen: miten tämä on keltään pois? Ehkä se on ymmärrettävästi ärsyttävää, jos joku tarjoaa energiahoitoja, mutta onko se sinulta pois (ts. oletko ehkä energiahoitaja ammatiltasi?)?

Oletetaan, että olen ammatiltani yksityinen energiahoitaja. Mitäs sitten sanoisit?

ppikkupe
01.08.2013, 12.16
Samasta asiasta siinä on loppujen lopuksi kyse. Vaikutuspiiri vaan on suurempi ja vastike ei välttämättä tule suoraan siltä jolle työn teki.

Ei ole sama asia. Kaverin tai naapurin auttamisesta ei odoteta vastiketta. Tietenkin toista autettaessa hyvä jää aina kiertämään, mutta apua tarjotaan sen takia, että kaveri tarvitsee apua, eikä sen takia, että kaverilta odotetaan vastapalvelusta. Avun tarjoaminen ei sido ketään.

Aikapankki toimii aivan toisin. Aikapankkiin ja sen sääntöihin sitoudutaan. Siinä työtä tehdään ja palveluja saadaan juurikin vastiketta vastaan. Käytännössä sama asia kuin jos kävisit ansiotyössä. Vastike tehdystä työstä ei vain tule käteisen muodossa vaan toveina, joilla voit puolestasi itse ostaa palveluja muilta palveluntarjoajilta.

Jake_Kona
01.08.2013, 12.24
Onneksi on keksitty kätevä konsti ratkaista palvelun tarvitsijan ja työn tekijän välinen suhdesolmu>> raha

kolistelija
01.08.2013, 12.34
Onneksi on keksitty kätevä konsti ratkaista palvelun tarvitsijan ja työn tekijän välinen suhdesolmu>> raha
Rahassa vaan on se ongelma että sen verrannollinen arvo käytettyyn aikaan nähden on aivan liian vaihteleva. Otetaan vaikka tuo renkaanvaihtoesimerkki:
Naapurin mummo tarvitsee renkaat vaihdetuksi. Mummelin eläkkeen laskennallinen arvo on noin 8€/h ja naapurin Peran tuntipalkka on 12€. Renkaanvaihtoliike pyytää 20€ tuosta työstä. Pera on suht nopea vaihtamaan renkaat ja homma sujuu noin 20 minuutissa. Peralle renkaanvaihto on siis noin 4€ arvoinen ja mummeli käyttää siihen pullan leipomiseen noin 30 minuuttia aktiivista aikaa, joten pullan arvo on noin 4€ + pieni lisä tarvikkeistä. Rengasliikkeen 20€ hinta tuolle peran 20 minuuttiselle hommalle on suhteettoman suuri, eikä se todellakaan johdu veroista.

Rahassa mitattuna rengasliike on siis hinnoitellut itsensä ulos yhtälöstä... -> vapaa markkinatalous suo toki mahdollisuuden vaihdattaa renkaansa rengasliikkeessä jos kokee sen hintansa arvoiseksi. Taavo toimitusjohtajalle se on helppo valinta: hänelle minuutti on kympin arvoinen ja kaksikymppiä renkaanvaihdosta on naurettavan vähän.

wekkuli
01.08.2013, 12.39
Informaation välitys kehittyy koko ajan niin huimaa vauhtia, että keskuspankkirahalle on syntynyt ja tulee jatkossakin syntymään vaihtoehtoja. Bitcoin ja aikapankki ovat vasta pieniä ensiaskeleita sillä saralla. Kankea julkishallinto ei tule pysymään perässä tulevaisuudessa millään.

Jake_Kona
01.08.2013, 12.43
Toisaalta tuossa yhtälössä mummo on hinnoitellut itsensä pois asiakkuudesta ja mahdollisuudestaan saada palvelua yhteiskunnassa reilusti/veronsa maksavalta toimijalta. ( olipa lause;) )

kolistelija
01.08.2013, 12.47
Toisaalta tuossa yhtälössä mummo on hinnoitellut itsensä pois asiakkuudesta ja mahdollisuudestaan saada palvelua yhteiskunnassa reilusti/veronsa maksavalta toimijalta. ( olipa lause;) )
Mummeli ei ole hinnoitellut itseään pois, vaan kuuluu sellaiseen tuloluokkaan jonka osalta rengasliike on hinnoitellut itsensä pois. Perakaan ei ole hinnoitellut itseään pois ferrariliikkeen asiakkuudesta...

Ja kun kerran yhteiskuntarakenne on suht vakio, voidaan olettaa että jos mummo onkin Mummo Ylilääkäri ja Pera on Pera Pörssiyhtiönomistaja, niin sitten tilalle tulee Mummo2 Eläkeläinen ja Pera2 jotka vastaavat edellisiä verrokkejaan.

Kiovan Dynamo
01.08.2013, 12.49
Rahassa vaan on se ongelma että sen verrannollinen arvo käytettyyn aikaan nähden on aivan liian vaihteleva. Otetaan vaikka tuo renkaanvaihtoesimerkki:
Naapurin mummo tarvitsee renkaat vaihdetuksi. Mummelin eläkkeen laskennallinen arvo on noin 8€/h ja naapurin Peran tuntipalkka on 12€. Renkaanvaihtoliike pyytää 20€ tuosta työstä. Pera on suht nopea vaihtamaan renkaat ja homma sujuu noin 20 minuutissa. Peralle renkaanvaihto on siis noin 4€ arvoinen ja mummeli käyttää siihen pullan leipomiseen noin 30 minuuttia aktiivista aikaa, joten pullan arvo on noin 4€ + pieni lisä tarvikkeistä. Rengasliikkeen 20€ hinta tuolle peran 20 minuuttiselle hommalle on suhteettoman suuri, eikä se todellakaan johdu veroista.

Rahassa mitattuna rengasliike on siis hinnoitellut itsensä ulos yhtälöstä... -> vapaa markkinatalous suo toki mahdollisuuden vaihdattaa renkaansa rengasliikkeessä jos kokee sen hintansa arvoiseksi. Taavo toimitusjohtajalle se on helppo valinta: hänelle minuutti on kympin arvoinen ja kaksikymppiä renkaanvaihdosta on naurettavan vähän.

Kyselin jo tuolla edellisellä sivulla, että kukas on tehnyt sen aika vs. työsuoritustaulukon ja missä se on nähtävillä? Onko renkaanvaihto tunnin vai vartin työ? Onko hallitunkki vai auton oma saksitunkki käytössä? Entäs pulttipyssy vai ristikkoavain?

Kysyntä ja tarjonta määrittelee rahamääräisen korvauksen erinäisistä tehtävistä, mutta mites tuo aika? Vai, pitääkö kohta keksiä joku muu vaihdon väline, kun joku luokittelee oman hommansa aivan liian pitkäksi köyhän hipin mielestä?

ppikkupe
01.08.2013, 12.50
Rahassa vaan on se ongelma että sen verrannollinen arvo käytettyyn aikaan nähden on aivan liian vaihteleva. Otetaan vaikka tuo renkaanvaihtoesimerkki: Naapurin mummo tarvitsee renkaat vaihdetuksi. Mummelin eläkkeen laskennallinen arvo on noin 8€/h ja naapurin Peran tuntipalkka on 12€.

Millä perusteella Peran tunti on arvokkaampi kuin mummon tunti? Eikö aikapankin idea ole se, että jokaisen tunti on yhtä arvokas? Aika törkeää eriarvoistamista tuollainen.

Ja kuka kus*pää alkaa laskemaan rahallista arvoa sille, että vaihtaa naapurin mummon renkaan? Sun pitäis kuule vaihtaa se ilman, että mummon tarvitsee erikseen tulla edes apua pyytämään. Ja vielä kiittää jälkikäteen, että sait olla auttamassa. Mun mummovainaa vetelis pitkin korvia, jos se olisi tuollaisesta kuullut...

kolistelija
01.08.2013, 12.57
Millä perusteella Peran tunti on arvokkaampi kuin mummon tunti? Eikö aikapankin idea ole se, että jokaisen tunti on yhtä arvokas? Aika törkeää eriarvoistamista tuollainen.

Ja kuka kus*pää alkaa laskemaan rahallista arvoa sille, että vaihtaa naapurin mummon renkaan? Sun pitäis kuule vaihtaa se ilman, että mummon tarvitsee erikseen tulla edes apua pyytämään. Ja vielä kiittää jälkikäteen, että sait olla auttamassa. Mun mummovainaa vetelis pitkin korvia, jos se olisi tuollaisesta kuullut...
Etkö lukenut viestiäni vai mikä mättää? Pitäisi varmaan alkaa vähän tarkempaa mallia tekemään jos ei tuosta käynyt ilmi että tuon esille nimenomaan sitä, että rahan aikaan verrannollinen suhdeluku ei ole vakio.

pethe
01.08.2013, 13.01
Noissa kriisimaissa, kuten Kreikassa, "aikapankit" lienevät jo enemmän arkipäivää, koska siellä osalla ihmisistä ei enää ole muuta vaihdannan välinettä kuin aika. Miten sitten muualla käy, jos velkaa ei voi ottaa ja eikä enää ole mitä verottaa, nähdään joskus.

Jake_Kona
01.08.2013, 13.17
Aikapankin ongelmia. Minun mielestäni silloin kun on laajamittaisempaa toimintaa eikä pelkästään "kaveri auttaa kaveria"
- Kiertää veroja. Viimeistään 200 renkaanvaihtoa myöhemmin kilpaileva yritys antaa ilmi epärehdin kilpailijan verottajalle.
- Luvatonta yritystoimintaa ( näkisin, että helposti tulkitaan yritystoiminnaksi). Kirjanpitorikkomuksia jne...
- Ei vastuuvakuutuksia.> tuovottavasti ei käy haavereita "asiakkaalle" tai omaisuudelle Kuvitteellinen lööppi " Pilaantuneet sipulit aiheuttivat ruokamyrkytyksen" tai " Koiran ulkoiluttajan piittaamattomuus johti lemmikin kuolemaan"
:KieliPoskella:

ppikkupe
01.08.2013, 13.36
Etkö lukenut viestiäni vai mikä mättää? Pitäisi varmaan alkaa vähän tarkempaa mallia tekemään jos ei tuosta käynyt ilmi että tuon esille nimenomaan sitä, että rahan aikaan verrannollinen suhdeluku ei ole vakio.

Nyt en todellakaan ymmärrä, mitä yrität sanoa, mutta ehkä vika on lukijassa.

Minulla ei vain sydän riittäisi siihen, että laittaisin reumasta kärsivän eläkeläismummon leipomaan pullaa tai pyykkäämään ennen kuin suostuisin vaihtamaan hänen renkaansa. Siihenhän tuo aikapankkitoiminta perustuu - kaupankäyntiin. Jos olet työkykyinen niin hyvä, mutta jos olet oikeasti apua tarvitseva, niin yritähän keksiä jokin muu konsti. Velaksi kun ei "apua" voi saada.

Kiovan Dynamo
01.08.2013, 13.36
rahan aikaan verrannollinen suhdeluku ei ole vakio.

Ei tietenkään ole, koska osaamisesta on aina maksettu ja hyvä niin. Ja, niinhän se käy aikapankissakin kohta. Otetaan esimerkiksi vaikka kiekon rihtaaminen. Henkilö A tekee hyvän kiekon 20 minuutissa ja henkilö B tussaa sen kanssa tunnin. B:n työtahti on hyväksytty taksaksi, joten henkilö A tekee kolme kiekkoa ja merkkaa aikapankkiin kolme tuntia duunia.

Miten tämä nyt eroaa esimerkiksi siitä, että B vaatimattomammalla osaamisellaan laskuttaa 10e/tunti ja A hyvin ansaitut 30e/tunti? Se on aivan sama, onko sen yhden kiekon taksa "10 euroa", "yksi kossupullo", "yksi tunti" tai joku "kolme haltijayksikköä". Osaaja kerää niitä silti taskuunsa enempi.

Minulla ei vain sydän riittäisi siihen, että laittaisin reumasta kärsivän eläkeläismummon leipomaan pullaa tai pyykkäämään ennen kuin suostuisin vaihtamaan hänen renkaansa. Siihenhän tuo aikapankkitoiminta perustuu - kaupankäyntiin. Jos olet työkykyinen niin hyvä, mutta jos olet oikeasti apua tarvitseva, niin yritähän keksiä jokin muu konsti. Velaksi kun ei "apua" voi saada.

Tämä onkin todella hauska puuhakerho niin kauan, kuin kaikki ovat tasa-arvoisia tekijöitä ja pystyvät hoitamaan hommansa suunnilleen samalla tavalla. Eli yhden sortin kultapossukerho, mihin ei pääse matkaan, ellei pysty johonkin työsuoritteeseen, mille on kysyntää. Eli, siis hetkinen. Mites tämä eroaa yhteiskunnasta muutenkin? Ne, joiden työsuoritukselle ei ole kysyntää, eläköön päivärahalla ja kermat käärii ne, jotka tekevät tarpeellista duunia, hyvin ja nopeasti. Eli normisettiä.

kolistelija
01.08.2013, 13.55
Ei tietenkään ole, koska osaamisesta on aina maksettu ja hyvä niin. Ja, niinhän se käy aikapankissakin kohta. Otetaan esimerkiksi vaikka kiekon rihtaaminen. Henkilö A tekee hyvän kiekon 20 minuutissa ja henkilö B tussaa sen kanssa tunnin. B:n työtahti on hyväksytty taksaksi, joten henkilö A tekee kolme kiekkoa ja merkkaa aikapankkiin kolme tuntia duunia.

Miten tämä nyt eroaa esimerkiksi siitä, että B vaatimattomammalla osaamisellaan laskuttaa 10e/tunti ja A hyvin ansaitut 30e/tunti? Se on aivan sama, onko sen yhden kiekon taksa "10 euroa", "yksi kossupullo", "yksi tunti" tai joku "kolme haltijayksikköä". Osaaja kerää niitä silti taskuunsa enempi.
Tottakai. Mutta se ei tarkoita etteikö osaava kiekonrihtaaja saisi tehdä hyvää kiekkoa tunnissa ja laskuttaa siitä vaikka puolet siitä hinnasta jonka ammattimies laskuttaa vartin työstä. Tässä haen takaa sitä kun tuota renkaanvaihtoa mietittiin rengasfirman näkökulmasta. Niin se markkina toimii, jokainen tekee sillä hinnalla jonka itse näkee parhaaksi. Monelle vapaa-ajalla tehty toimi on vain ajankulutusta josta ei tarvitse laskuttaa yhtä paljon kuin varsinaisesta työtunnista.

Tuo renkaanvaihto on kyllä varsin sopiva esimerkki tässä. Sen voi melkein jokainen tehdä itse, mutta kaikki eivät ole sitä mieltä että se on rengasliikkeen pyytämän hinnan arvoista. Se on siis sellainen "erityisosaaminen" joka sopii aikapankkiin kuin nenä päähän. Siitä voi rauhassa maksella veroa ja se on silti kilpailukykyinen ratkaisu. Toki rengasliike voi sitten vaihtaa niitä renkaita vastaavalla hinnalla ja kilpailla tehokkuudella. Tällä hetkellähän rengasliikkeillä ei kilpailu oikein pelaa (siis renkaanvaihdon osalta, myynti erikseen) kun koko kansa vaihtaa renkaansa muutaman viikon aikana. Hinnat voi pitää korkealla ilman että se jono portillä hälvenee mihinkään. Tämä on se ammattilaisten huoli kun eivät voi pitää hintaa asiakkaan kipurajalla ja pitävät aikapankkeja markkinahäiriöinä.

ppikkupe
01.08.2013, 14.11
Tuo renkaanvaihto on kyllä varsin sopiva esimerkki tässä. Sen voi melkein jokainen tehdä itse, mutta kaikki eivät ole sitä mieltä että se on rengasliikkeen pyytämän hinnan arvoista. Se on siis sellainen "erityisosaaminen" joka sopii aikapankkiin kuin nenä päähän.

Samaa perustelua käytetään piratismistakin. Melkein jokaisella olisi varaa maksaa se 5-25 euroa elokuvasta, mutta kaikki eivät ole sitä mieltä, että elokuva olisi pyydetyn hinnan arvoinen. Se on siis sellainen tuote, joka sopii jaettavaksi vertaisverkkojen kautta kuin nenä päähän.

Miten se on keneltäkään pois, koska en minä sitä leffaa olisi ostanut kuitenkaan?

Kiovan Dynamo
01.08.2013, 14.14
Vieläkään minulle ei valkene se, että kuka tässä sitten voitti jotain? Renkaat on vaihdettu autooni, olen joko aikapankille tunnin duunia pystyssä, tai kaksikymppiä rengasliikkeelle - matka jatkuu. Vielä, jos sain siltä aikapankki-ihmiseltä renkaiden tasapainotuksen lisäpalveluna ja pultit oikeaan momenttiin, niin aina vain parempi.

- Aikapankkihippi sai tunnin aikapankkiinsa, mutta sillä on yhä nälkä, koska ruispalat pitää ostaa euroilla ja tasapainotuskoneestakin on lainaa lyhennettävänä.
- Minä sain renkaat autoon oletettavasti ihan yhtä hyvällä palvelun laadulla, kuin ammattilaiseltakin = +/- 0 -tilanne
- Rengasfirmassa on yhä jono portilla ja niitä harmittaa melkein yhtä paljon, kuin olisin vaihtanut itse renkaani.

Ja se voittaja oli?

kolistelija
01.08.2013, 14.16
Samaa perustelua käytetään piratismistakin. Melkein jokaisella olisi varaa maksaa se 5-25 euroa elokuvasta, mutta kaikki eivät ole sitä mieltä, että elokuva olisi pyydetyn hinnan arvoinen. Se on siis sellainen tuote, joka sopii jaettavaksi vertaisverkkojen kautta kuin nenä päähän.

Miten se on keneltäkään pois, koska en minä sitä leffaa olisi ostanut kuitenkaan?
Ei se nyt oikein sovi tähän keskusteluun. Tai sopii, ainakin jos vähän muutetaan vertauskuvaa. Jokaisella on varaa maksaa 5-25 euroa elokuvasta, joten miksi pitäisi maksaa 20€ siitä tehostehömpästä jota suurstudiot tuputtavat? Vaihtoehtona on ostaa loistavia indieleffoja 5€ hintaan. Se ei ole keneltäkään pois ja markkina korjaa lopulta itseään. Piratismia ei tähän yhtälöön saa mahtumaan, sillä asiakas ei tässä tapauksessa saa mahdollisuutta omistaa tehostehömppää ilmaiseksi (eikä edes 5€ hintaan).

Jäbä
01.08.2013, 14.17
Oletetaan, että olen ammatiltani yksityinen energiahoitaja. Mitäs sitten sanoisit?
Jos joku haluaa tehdä vaikka omaa ammattiani koskevaa duunia tuolla, niin siitä vaan minun puolesta. Saatavat vastikkeet kun eivät tunnu kovin monipuolisilta, enkä usko tuon oikeasti syrjäyttävän kokopäiväduunia. Ja jos se tuntuu järkevältä, niin menen itse sinne tarjoamaan osaamistani. Suomessa liksat, verot ja kaikki kulut on niin järkyttäviä, että tuollainen "veronkierto" (jos sitä nyt siksi haluaa nimittää) ja tavallaan kilpailuttaminen on ihan tervetullutta.

Yleisesti on vaan loistavaa miten internet mahdollistaa tuollaisenkin jutun. Sehän vaan tehostaa vaihtoa ja tekemistä. Sama juttu on käynyt esim. kaupassa; itse ainakin tilaan suurimman osan fillariosista ulkomailta ja Suomalaisten liikkeiden vaan täytyy sopeutua. Ja sekin on vaan hyvä asia. Tehostaa kummasti toimintaa.

Mutta enpä usko, että tuosta tulee mitään mainstreamiä. Ihan kiva lisä toki ja voi sopia osalle porukasta - erityisesti köyhille - oikein hyvin.

Jäbä
01.08.2013, 14.18
Onko bitcoineista vielä threadia? Vois olla kovat väännöt sielläkin.

kolistelija
01.08.2013, 14.22
Vieläkään minulle ei valkene se, että kuka tässä sitten voitti jotain? Renkaat on vaihdettu autooni, olen joko aikapankille tunnin duunia pystyssä, tai kaksikymppiä rengasliikkeelle - matka jatkuu. Vielä, jos sain siltä aikapankki-ihmiseltä renkaiden tasapainotuksen lisäpalveluna ja pultit oikeaan momenttiin, niin aina vain parempi.

- Aikapankkihippi sai tunnin aikapankkiinsa, mutta sillä on yhä nälkä, koska ruispalat pitää ostaa euroilla ja tasapainotuskoneestakin on lainaa lyhennettävänä.
- Minä sain renkaat autoon oletettavasti ihan yhtä hyvällä palvelun laadulla, kuin ammattilaiseltakin = +/- 0 -tilanne
- Rengasfirmassa on yhä jono portilla ja niitä harmittaa melkein yhtä paljon, kuin olisin vaihtanut itse renkaani.

Ja se voittaja oli?
Voittaja ei tässä tapauksessa ole kukaan. Mutta jos olet se mummo joka ei itse osaa vaihtaa renkaita ja olet puoli tuntia aikaa pystyssä sen jälkeen kun naapurisi vaihtoi renkaat. Puoli tuntia aikaasi on mielestäsi helposti paljon halvempaa kuin rengasliikkeen taksat (täälläpäin 20-30€ pelkkä kausisetin vaihto ilman tasapainotusta tai vanteellelaittoa). Leivot vähän pullaa renkaanvaihtajalle ja homma on bonus. Häviäjä on rengasliike, ehkä... sillä hekään eivät tiedä olisiko sinun lapsenlapsesi vaihtanut renkaat ilmaiseksi tai samalla pullapalkalla kuin aikapankin toinen osapuoli. Minä en pidä rengasliikettäkään häviänä tässä, sillä he ovat hinnoitelleet itsensä sinun ulottumattomiin (niin kuin ferrariliike on hinnoitellut itsensä Peran ulottumattomiin aiemmassa esimerkissäni).

ppikkupe
01.08.2013, 15.05
Ei se nyt oikein sovi tähän keskusteluun. [clip] Se ei ole keneltäkään pois ja markkina korjaa lopulta itseään. Piratismia ei tähän yhtälöön saa mahtumaan, sillä asiakas ei tässä tapauksessa saa mahdollisuutta omistaa tehostehömppää ilmaiseksi (eikä edes 5€ hintaan).

Eihän vertaisverkotkaan ilmaiseksi toimi vaan ne perustuvat jakamiseen. Kun minä lataan, niin samalla minä jaan muille. Siellä toimitaan aivan samaan tapaan kuin Aikapankissakin - kaupankäynnin tuote vaan on eri eli aineeton hyödyke. (eiku hetkonen...)

Tietenkin tiedostojen jakamisen voi myös estää, mutta parhaimmat privaattisaitit voisivat ottaa sääntönsä suoraan Aikapankilta. Niihin liitytään, niissä sitoudutaan yhteisön sääntöihin ja lataamisen vastikkeeksi sinun on itse myös jaettava saman verran. Alussa voit olla jonkin verran "velkaa" latauksistasi, mutta pian sinut potkitaan pois, jos et osallistu myös jakamiseen.

Niin, ja käytännössähän jakaminen ei ole keneltäkään pois, koska tuotetta ei koeta sen arvoiseksi, että siitä oltaisiin valmiita maksamaan. Lopulta elokuvamarkkinat vain jotensakin korjaavat itse itseään.

kolistelija
01.08.2013, 15.10
Eihän vertaisverkotkaan ilmaiseksi toimi vaan ne perustuvat jakamiseen. Kun minä lataan, niin samalla minä jaan muille. Siellä toimitaan aivan samaan tapaan kuin Aikapankissakin - kaupankäynnin tuote vaan on eri eli aineeton hyödyke. (eiku hetkonen...)

Tietenkin tiedostojen jakamisen voi myös estää, mutta parhaimmat privaattisaitit voisivat ottaa sääntönsä suoraan Aikapankilta. Niihin liitytään, niissä sitoudutaan yhteisön sääntöihin ja lataamisen vastikkeeksi sinun on itse myös jaettava saman verran. Alussa voit olla jonkin verran "velkaa" latauksistasi, mutta pian sinut potkitaan pois, jos et osallistu myös jakamiseen.

Niin, ja käytännössähän jakaminen ei ole keneltäkään pois, koska tuotetta ei koeta sen arvoiseksi, että siitä oltaisiin valmiita maksamaan. Lopulta elokuvamarkkinat vain jotensakin korjaavat itse itseään.
Et siis vieläkään käsitä sitä että piratismissa jakaja ei itse tuota sitä sisältöä? Saahan vertaisverkoissa jakaa omia tuotoksiaan niin paljon kuin sielu sietää. Nyt mars mars johonkin nettivänkäämisen ammattifoorumiin...

EDIT:
Ehkä sinun on helpompi jos vertauksessa käytetään ihan rahaa ajan sijasta:
Mummi on sitä mieltä että 20€ liikaa renkaanvaihdosta, joten hän kysyy Peralta että vaihtaisko renkaat kympillä. Pera suostuu hommaan mutta ehdottaa että kympin voi korvata muutamalla kotona leivotulla pullalla. Pera ja mummi ovat sujut ja ilmoittavat vaikka verottajalle nuo kympit jos haluavat. Onko tässä kyseessä jotain piratismiin verrattavaa vai ihan puhdasta markkinaa? Rengasliikkeen omistajaa saattaa hatuttaa ettei saa mummilta kahtakymppiä, mutta se ei ole mummin tai Peran ongelma. Eivätkä ne rahat missään vaiheessa kuuluneen rengasliikkeelle.

Rickmaple
01.08.2013, 15.13
Mutta entäs jos mä leikkaan kolistelijalle tunnin vaikka sen nurmikkoa ja se käy sillä välin lenkillä ja ajaa siinä ajassa 34km, keskiwateilla 268 ja korvaa kalorit cokiksella ja kahdella banaanilla. Sitten kolistelija naputtelee mulle terassin lautoja kasaan tunnin verran ja mä käyn lenkillä enkä ehdi painavampana ajaa keskiwateilla 275 kuin 32km ja tartten selviytymiseen puolen litran pepsin ja kaksi palaa ruisleipää niin onko se sitten reilua? Mulla oli kuitenkin enemmän watteja, meni enemmän rahaa ruokaan ja sain silti vähemmän kilometrejä?!?

Mä meen tekee popcornia ja odottelen vastauksia....

kolistelija
01.08.2013, 15.20
Mutta entäs jos mä leikkaan kolistelijalle tunnin vaikka sen nurmikkoa ja se käy sillä välin lenkillä ja ajaa siinä ajassa 34km, keskiwateilla 268 ja korvaa kalorit cokiksella ja kahdella banaanilla. Sitten kolistelija naputtelee mulle terassin lautoja kasaan tunnin verran ja mä käyn lenkillä enkä ehdi painavampana ajaa keskiwateilla 275 kuin 32km ja tartten selviytymiseen puolen litran pepsin ja kaksi palaa ruisleipää niin onko se sitten reilua? Mulla oli kuitenkin enemmän watteja, meni enemmän rahaa ruokaan ja sain silti vähemmän kilometrejä?!?

Mä meen tekee popcornia ja odottelen vastauksia....
Tässä tapauksessa kolistelija näkee sun paremmat watit tulee uittuuntuneena syömään sulta yhen banaanin. Sit ollaan sujut.

Entäs jos Rickmaple ajaa muutaman minuutin kolistelijan Moonlanderilla, mut kolistelija ei haluu siitä mitään korvausta. Pitääks Rickmaplen ilmottaa toi verottajalle, vai onks se piraatti? Entä jos kolistelija kokeileekin Rickmaplen potkupyörää siinä samalla. Onks se sit vertaisverkkohommaa?

ppikkupe
01.08.2013, 15.39
Et siis vieläkään käsitä sitä että piratismissa jakaja ei itse tuota sitä sisältöä?

Kyllä minä sen tiedän, mutta sinähän et käyttänyt tuollaista perustetta vaan sitä, että Aikapankissa jaetaan sellaisia palveluja, joilla ei koeta olevan niin suurta arvoa, että niistä oltaisiin valmiita maksamaan rahaa. Ja täten Aikapankin käyttö ei ole keneltäkään pois.

Mutta eihän Anttilan TopTenikään tai Netflix sitä elokuvaa tuota, vaan toimii pelkkänä jakelijana - vähän kuin piraattipoukama, mutta maksua vastaan.

kolistelija
01.08.2013, 15.41
Kyllä minä sen tiedän, mutta sinähän et käyttänyt tuollaista perustetta vaan sitä, että Aikapankissa jaetaan sellaisia palveluja, joilla ei koeta olevan niin suurta arvoa, että niistä oltaisiin valmiita maksamaan rahaa. Ja täten Aikapankin käyttö ei ole keneltäkään pois.

Mutta eihän Anttilan TopTenikään tai Netflix sitä elokuvaa tuota, vaan toimii pelkkänä jakelijana - vähän kuin piraattipoukama, mutta maksua vastaan.
Ajat vissiin takaa sitä että Peran pitäisi maksaa lisenssimaksuja rengasliikkeille. Miten en tajunnut tuota, olinpas tyhmä!

Jake_Kona
01.08.2013, 15.47
Ai niin tärkein aikapankin kompastuskivi on ihmisten luontainen laiskuus ja ahneus. ( kuka ei ole koskaan laiskotellut tai ikinä ollut ahne? voi ilmoittautua;) )
Itse ei halua tehdä kovasti hommaa, mutta muilta mielellään vaatimassa.

En ole vähään aikaan ymmärtänyt mistä enää jutellaan tai mitä kukin tarkoittaa. Siispä turinoin itsekseni

NHB
01.08.2013, 15.49
Kiitos palautteestasi. Me täällä kunnan hallinnossa otamme mielipiteesi käsittelyyn heti seuraavassa kahvipalaverissa. Veroäyreilläsi parannamme sekä aikuisten että lasten hyvinvointia nyt ja tulevaisuudessa Sinun kunnassasi. Muista aina, että Sinun kuntasi on Sinua varten.

Terv. Lähivirkamiehesi

Kerrotko vielä, miten hyvinvointini paranee suojatyökeskuksen 5-15 vuoden suoja-ajoista?

NHB
01.08.2013, 15.59
Siinä vaiheessa kun aikapankin käytön päämotivaattori on verojen kiertäminen, tulisi yhteiskunnassa aika syvällisesti pohtia, miksi ihmiset eivät enää koe saavansa verorahoilleen vastinetta. Ja kun julkiselta vallalta kysytään, niin syyhän on tietenkin ihmisissä, ei verovaroin palveluja tuottavassa julkishallinnossa.

Mitä muuta varten julkishallinto ja yhteiskunta on olemassa kuin ihmisiä varten? Ovatko ihmiset olemassa yhteiskuntaa varten vai yhteiskunta ihmisiä varten? Olemmeko alamaisia vai kansalaisia?

Syvän äärellä ollaan.
Suomessa on sellainen vääristymä, että kansalaisten pohtiminen on hyödytöntä. Koneisto on saanut niin vahvan vallan yhteiskunnasta, että tuollaiset 15 vuoden irtisanomissuoja saadaan järjesteltyä kitkatta riippumatta siitä, mitä mieltä kansa eli työntantaja tuosta on. Demokratiaa ei suomessa ole. On vain näennäisiä vaaleja, joissa ei päätetä mitään. Vain marionetit hallintoelimissa vaihtuvat ja kansan tahdon polkeminen jatkuu. Aivan liian usein kansalainen nähdään hallintoalamaisena, jonka ainoa oikeus on toteuttaa virkamiehen tahtoa, olipa se tahto sitten kuinka mielivaltainen tahansa.

ppikkupe
01.08.2013, 16.00
Ajat vissiin takaa sitä että Peran pitäisi maksaa lisenssimaksuja rengasliikkeille. Miten en tajunnut tuota, olinpas tyhmä!

Jaa-a, koska kyse ei enää ole perinteisestä naapuriavusta vaan tuntemattomien välisestä kaupankäynnistä, niin enpä osaa sanoa, mikä se ratkaisu olisi.

Tai onhan siellä varmastikin hyvin paljon silkkaa hyväntahtoista toimintaa (koiran ulkoilutusta, lasten vahtia, kukkien kastelua lomien aikana jne. jota voisi verrata siihen omien teosten jakamiseen vertaisverkkojen kautta). Mutta keskusteluhan lähti liikkeelle siitä, että v*tuttaa maksaa pyöräliikkeelle paria satasta siitä, että koko perheen pyörille tehdään perusteellinen täyshuolto.

Oatmeal Stout
01.08.2013, 16.07
Kerrotko vielä, miten hyvinvointini paranee suojatyökeskuksen 5-15 vuoden suoja-ajoista?
Kyllä hyvinvointi paranee pitkäkestoisista suorituksista ja nuo 5-150 vuoden ajot ovat jo aika ultra-aikoja ajaa.

kolistelija
01.08.2013, 16.13
Jaa-a, koska kyse ei enää ole perinteisestä naapuriavusta vaan tuntemattomien välisestä kaupankäynnistä, niin enpä osaa sanoa, mikä se ratkaisu olisi.

Tai onhan siellä varmastikin hyvin paljon silkkaa hyväntahtoista toimintaa (koiran ulkoilutusta, lasten vahtia, kukkien kastelua lomien aikana jne. jota voisi verrata siihen omien teosten jakamiseen vertaisverkkojen kautta). Mutta keskusteluhan lähti liikkeelle siitä, että v*tuttaa maksaa pyöräliikkeelle paria satasta siitä, että koko perheen pyörille tehdään perusteellinen täyshuolto.
Nyt en kyllä ymmärrä pointtiasi vaikka kuinka yrittäisinkin. Joku huoltaa fillarin halvemmalla kuin pyöräliike ja se hiertää? Haittaako se fillariliikettä vai jotakuta muuta tahoa?

Pitää kyllä mainita etten missään tapauksessa veisi fillaria liikkeeseen huollettavaksi niillä hinnoilla mitä pyytävät. Hammaslääkärin hinnat renkaanvaihtoon verrattavasta duunista.

EDIT:
Otsikosta tuli mieleen että tällaisella kelillä olis siistiä laittaa aikaa pankkiin parempia ilmoja varten. Tää kahvin juonti terassilla palstalle naureskellessa on ihan jees lomanviettoa, mutta jos aikapankki...

supertele
01.08.2013, 16.43
Tarvisin kadoksiin joutuneen tubeless-venttiilin tilalle uuden. Mun tuntipalkka ei oo mikään hirmuinen ja lähikaupassa pari tubeless-venttiilejä maksaa enemmän kun mun nettotuntipalkka. Tekiskö joku mulle tubeless-venttiilin alle tunnissa, niin voisin sitten leipoa porkkanakakun tai leikata nurmikkoa tai jotain?

Voiko aikapankki muuten suorittaa avomarkkinaoperaatioita? Voiko ne vaikka laskea liikenteeseen 10 000 tuntia nurmikon leikkausta, jos se on kauheen kysyttyä? Entäs jos tulee sateinen kesä ja kaikki haluaa asentaa printtereitä kun se on siistiä sisähommaa... kokeeko printteriasennus sitten inflaation? Kohta kaikilla on aikapankissa kauheesti talletettuja printteriasennuksia paitsi sillä mummolla, jonka printteri takkuaa jatkuvasti. Se ei osaa kun leipoa juustokakkuja, mutta niitä ei kukaan enää halua, kun telkkarin lääkäriohjelmassa sanottiin, että ei kannata syödä juustokakkuja.

ppikkupe
01.08.2013, 16.53
Nyt en kyllä ymmärrä pointtiasi vaikka kuinka yrittäisinkin. Joku huoltaa fillarin halvemmalla kuin pyöräliike ja se hiertää? Haittaako se fillariliikettä vai jotakuta muuta tahoa?

Tuossa esimerkissä puhut suoraan harmaasta taloudesta. Se että Eurojen sijaan maksuvälineenä käytetään Toveja ei juuri asiaa muuta. Hiukkasen se häiritsee juu, vaikka vastakkaisiakin mielipiteitä varmasti on.

Mutta edelleenkin suuri osa aikapankkitoiminnasta on varmasti pelkkää hyväntahtoista hippien puuhastelua, ja sellaisten palvelujen tarjoamista, joita ei kannattaisi edes yrittää tarjota kaupallisesti. Kuten didgeridoon soiton opettamista, atk-konsultointia tai reikihoitoja.

Että en minä sinällään koko ajatusta vastaan ole, mutta ei sille mitään hyväntekeväisyysjärjestön leimaakaan voi laittaa. Perusajatuksena kun kyse ei ole kauniista lähimmäisen auttamisesta vaan rinnakkaisen talousjärjestelmän luomisesta.

kolistelija
01.08.2013, 16.59
Tuossa esimerkissä puhut suoraan harmaasta taloudesta. Se että Eurojen sijaan maksuvälineenä käytetään Toveja ei juuri asiaa muuta. Hiukkasen se häiritsee juu, vaikka vastakkaisiakin mielipiteitä varmasti on.

Mutta edelleenkin suuri osa aikapankkitoiminnasta on varmasti pelkkää hyväntahtoista hippien puuhastelua, ja sellaisten palvelujen tarjoamista, joita ei kannattaisi edes yrittää tarjota kaupallisesti. Kuten didgeridoon soiton opettamista, atk-konsultointia tai reikihoitoja.

Että en minä sinällään koko ajatusta vastaan ole, mutta ei sille mitään hyväntekeväisyysjärjestön leimaakaan voi laittaa. Perusajatuksena kun kyse ei ole kauniista lähimmäisen auttamisesta vaan rinnakkaisen talousjärjestelmän luomisesta.
Esimerkkini ihmiset ovat tunnollisia ja ilmoittavat verottajalle aikapankissa tehdyistä hommista. ALV velvollisiahan he eivät taida olla, mutta maksavat toki muutaman sentin veroa. Verottajan on aika paha marista siitä miten oman aikansa hinnoittelee, joten olkoon vaikka 10€/h. Eli vaihtokaupasta maksetaan nyt sitten verotkin, nou problem. Kaunis ajatus säilyy ja kellään ei ole naputtamista, edes fillarikauppiaalla...

Highlander
01.08.2013, 18.04
Opettele lukemaan rivien välistä ;) toisin sanoen mua ei kiinnosta p*skan vertaa :D

wekkuli
01.08.2013, 18.07
^Heh. Mä vähän arvelinkin, että ylämaalainen taisi pikkusen kiusata meitä jurppiintuneita hallintoalamaisia.
:)

Highlander
01.08.2013, 19.24
^Heh. Mä vähän arvelinkin, että ylämaalainen taisi pikkusen kiusata meitä jurppiintuneita hallintoalamaisia.
:)
Ei ollut tarkoitus kiusata ketään :) se alkuperäinen oli lähinnä vastaus nimimerkin "BadM" trolliin. Jokainenhan voi valita ihan vapaasti millä oksalla istuu ja mihin maahan veronsa maksaa :rolleyes:

Jake_Kona
01.08.2013, 19.40
"Tule sinäkin Aikapankin asiakkaaksi. Meillä on aikaa. Ja edulliset hinnat. Sillä kaikki on ilmaista. Etkä maksa turhasta koska se ei maksa mitään, paitsi aikaa. Ja meiltä saat ilmaiseksi lisää aikaa jos oma aikasi on loppunut. Älä ole tuhlari. Meillä on myös ajansäästöohjelma teille paljon aikaa omaaville. Tuo se meille ja me annamme sen pois." Aikapankki on Aika Pankki, sinulle! ;) taas niin turhaa että

NHB
01.08.2013, 21.16
Verottaminen ja byrokraatin lappusten täyttäminen ei hyvinvointia lisää. Sen sijaan se, että pyörä on kunnossa, lapselle löytyy vahti ja piirakkaa on tarvittaessa lisää hyvinvointia. Verottaminen ei ole tärkeää yhteiskunnan kannalta, mutta asioiden tekeminen on. Siksipä tuo aikapankki on loistava ajatus. Jos maksaisin veroni Suomeen, niin ihan piruuttaani kävisin tallettamassa pankkiin verovapaita tunteja vailla nostoaikeita.

Mitä vähemmän koneisto pääsee tunkemaan kapuloita rattaisiin byrokratian ja verojen muodossa, sitä enemmän asioita saadaan kuntoon.

wekkuli
02.08.2013, 08.37
Asian vierustaa viipottaen. Internet on tuonut ihmiskunnalle tiedonvälityksen vallankumouksen. Veikkaan että seuraava ihmiskuntaa mullistava keksintö tulee rahajärjestelmän puolella. Bitcoin tai aikapankki se ei vielä ole, mutta innovointi ei lopu koskaan ja kilpaileminen jalostaa parempia ja parempia ajatuksia. Lisäksi nykyisten keskuspankkirahajärjestelmien jäykkyys suorastaan potkii asioita eteenpäin.

https://bittiraha.fi/content/valuuttakilpailu-ja-vaihtoehtoiset-vaihtoehtovaluutat

ppikkupe
02.08.2013, 10.27
Asian vierustaa viipottaen. Internet on tuonut ihmiskunnalle tiedonvälityksen vallankumouksen. Veikkaan että seuraava ihmiskuntaa mullistava keksintö tulee rahajärjestelmän puolella.

Naah, raha on jo keksitty ja toimii hyvin. Miksi sitä muuttamaan. Jotta pysyttäisiin hiukan myös kanavan aiheessa, niin ei pyöräkään ole menettänyt merkitystään vain sen takia, että kyseessä on vanha keksintö.

Seuraava teknologinen mullistus tulee olemaan singulariteetti. Kuka tietää, ehkä pyörä, raha ja aika menettävät sen jälkeen merkityksensä, mutta resursseista tullaan kuitenkin tappelemaan hamaan tappiin saakka, eikä tarve liikkumiseen ja levittäytymiseenkään varmasti katoa.