PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aloittelijan päkiät puutuu

Jaoler
28.07.2013, 20.55
Ajelen maantiekiitäjällä ensimmäistä kesää. Lukkopolkimet tuli hommattua, asiaankuuluvine kenkineen. Ostin ajokengät jotka ovat muuten napakat, mutta varpaille jätin liikkumatilaa. Muutenkin lukkopolkimilla ajelu vaatii totuttelemista, nyt enemmän päkiällä kuin tavallisilla polkimilla. Ongelma on se, että nyt kun ajelee lenkkejä, niin 30km kohdalla päkiät ja varpaat puutuvat. Mistähän vois olla kyse?

Väiski
28.07.2013, 21.19
Moro

Ettei vaan olisi liian kireellä?

kolistelija
28.07.2013, 21.22
Kengät kireällä, varpaat käpristyneenä ajoa, lötkö kengänpohja, jalkaan sopimaton kenkä... Ehkä joku näistä on syynä?

Seteh
28.07.2013, 21.30
Itse kävin jokunen aika sitten bike fittingissä ja siellä laitettiin kenkään pari kiilaa jalan virheasennon korjaamiseksi. Tämän seurauksena kenkä on aiempaa ahtaampi ja varpaat ja päkiä puutuu, jos remmit on yhtään liian tiukalla. Jos muistaa jättää etummaiset remmit löysälle, niin puutumista ei tapahdu. Aloittajalla voi siis olla kenkä tosiaan liian tiukalla, tai voi myös olla liian pieni kenkä ja/tai liian paksut sukat.

N.N.
28.07.2013, 21.51
minulla puutui alkuun varpaat, sitten panin kysymystä tänne, ja joku konkari neuvoi siirtämään klosseja taaksepäin. Se toimi. Ei tarvitse välttämättä kuin millin pari.

Jaoler
28.07.2013, 23.20
En usko, että kireellä on, varpaat mahtuu heilumaan ihan hyvin. Jos niitä höllentää liikaa, sittenhän ne "hölskyy" nostoissa. Täytyypä testata tota klossin siirtoa.

H. Moilanen
29.07.2013, 08.32
Vaikka varpaan heiluu hyvin, jalkapöydän päällä olevat suonet voi olla kiristetty tukkoon. Vaara on varsin suuri, jos kengässä on räikkäkiristin lähimpänä nilkkaa.

Jaoler
29.07.2013, 09.17
Vaikka varpaan heiluu hyvin, jalkapöydän päällä olevat suonet voi olla kiristetty tukkoon. Vaara on varsin suuri, jos kengässä on räikkäkiristin lähimpänä nilkkaa.
Kiristin löytyy, pitääpä kokeilla höllempää kiinnitystä. Kiitos!

adelaine
29.07.2013, 10.00
minulla puutui alkuun varpaat, sitten panin kysymystä tänne, ja joku konkari neuvoi siirtämään klosseja taaksepäin. Se toimi. Ei tarvitse välttämättä kuin millin pari.+1

Jaoler
29.07.2013, 13.54
minulla puutui alkuun varpaat, sitten panin kysymystä tänne, ja joku konkari neuvoi siirtämään klosseja taaksepäin. Se toimi. Ei tarvitse välttämättä kuin millin pari. Pakko aloittelijan kysyä myös, että kun siinä säätövaraa on, niin mistä tietää yleensäkkin mikä on oikea kohta? Yksilöllistä? Ajattelin kokeilla asettaa sen ihan taakse.

Jukkis
29.07.2013, 14.33
On tästäkin (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/archive/index.php/t-43340.html) täällä väännetty ja mielipiteitä löytyy ;)

H. Moilanen
29.07.2013, 14.53
Yksilöllistä? Ajattelin kokeilla asettaa sen ihan taakse.

Juuri sitä. Jos et ole varma, missä klossin oikea paikka on, kannattaa myös kokeilla siirtämistä ihan eteen. Tällöin huomaat liian edessä/takana olevan klossin vaikutuksen.

tempokisu
29.07.2013, 15.38
Oon kokeillu myös löysempi mono ja klossien siirto, ja mono ei todellakaan ole kireällä.
Puutuu silti. Mutta kyllä se siittä aina palautuu. Sama sormien kanssa, puutuilee vähän väliä.
En ole jaksanu kiinnittää asiaan enää huomiota, ravistelen käsiä aina välillä niin helpottaa.

FillaRilla
01.08.2013, 22.38
Pakko aloittelijan kysyä myös, että kun siinä säätövaraa on, niin mistä tietää yleensäkkin mikä on oikea kohta? Yksilöllistä? Ajattelin kokeilla asettaa sen ihan taakse.
Yleinen ohje, johon olen törmännyt, on että polkimen akseli tulisi olla isovarpaan nivelen kohdalla. Ainakin itsellä toimii. Siis kokolailla keskellä niveltä. Tiedä sitten onko tuo millipeliä. Jos milli ei vaikuta mitään, niin ehkä toinen, kolmas tai kymmenes, joka on yksi milli yhdeksännen jälkeen. Eli voipi olla millistäkin loppupelissä kiinni käsittääkseni. Riippuu kuinka paljon ollaan alunperin pielessä. Ja sama juttu kaikessa; rengaspaine, jarrun säätö, satulan korkeus, tilipussi:).... j.n.e.

grep
02.08.2013, 01.36
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png alkujaan tämän lähetti n.n. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2069293#post2069293)
minulla puutui alkuun varpaat, sitten panin kysymystä tänne, ja joku konkari neuvoi siirtämään klosseja taaksepäin. Se toimi. Ei tarvitse välttämättä kuin millin pari.

+1

+1

JarzaS
02.08.2013, 10.12
Oon kokeillu myös löysempi mono ja klossien siirto, ja mono ei todellakaan ole kireällä.
Puutuu silti. Mutta kyllä se siittä aina palautuu. Sama sormien kanssa, puutuilee vähän väliä.
En ole jaksanu kiinnittää asiaan enää huomiota, ravistelen käsiä aina välillä niin helpottaa.

Samoja oireita tuntuu olevan aika monella.
Mulla oli hybridin kanssa tuota sormien puutumista ja vielä nykyisen cc:n kanssa parilla ekalla lenkillä piti käsiä pyöritellä tuulimyllynä ja ravistella rentona. Nostin satulaa vielä n. 1cm ja tuo sormien puutuminen loppui.
Nyt n. Kolme viikkoa tolla cc:lla ajellessa (otin samalla lukkopolkimet käyttöön) alkaa tosiaan siellä 25-30km paikkeilla varpaita pistelemään. Sain sen vähemmäksi kun siirsin satulaa muutaman millin taaksepäin. Pitänee vielä kokeilla klossin siirtoa.
Mä nappaan aina kun pitely alkaa, jalat irti polkimista ja annan jalan venyä rennosti ja pyörittelen nilkkaa jossain loivassa laskussa. Sitten taas klossit kiinni ja menoksi.
Hybridin kanssa oli alkuun vakavampi puutumisongelma kun alkoi varpaista lähtien puutumaan ja vähitellen koko jalka. Tuohon löytyi ratkaisuna persetopatut pyöräilyhousut. Satulan reuna vaan tukki vissiin koko jalan verenkiertoa sen verran. Jalan valtimothan menee kai tuolta nivusista reiden sisäpuolta. Ongelmien lisäkertoimena toi mun hybridi oli vaan liian suuri (xl kokoinen cresent)

Nyt on vaan hieno ajella kun on sopivankokoinen fillari ja ajoasento alkaa olla kunnossa.