PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kerava-Kirkkonummi

Henley
23.07.2013, 13.36
Tämä voi olla väärässä osiossa... Sillä tiedän, että tämä reissu, joka on mulle pyörämatkailua, on toiselle pikku lenkki. Mut mode siirtää tarvittaessa, asiaan.

Tarkoitus ajaa Keravalta Kirkkonummelle. Mikähän olisi mahdollisimman yksinkertainen reitti? Ajan Trekin hybridillä että ei haittaa jos vähän röykkyää välillä. Tavaraa mukana jonkin verran, oleskelen Knummella neljä päivää.

Halloo halloo
23.07.2013, 13.53
Itse hahmottelisin jotain näiden suuntaista:
http://goo.gl/maps/nM6q6
http://goo.gl/maps/DtBd9

YocceT
23.07.2013, 14.31
https://maps.google.fi/
http://pk.reittiopas.fi/

Onko se ihan mahdotonta ottaa karttaa käteen/näytölle ja hieman itse zoomailla että mistä kautta ne tiet kulkee?

Henley
23.07.2013, 15.15
Onko se ihan mahdotonta ottaa karttaa käteen/näytölle ja hieman itse zoomailla että mistä kautta ne tiet kulkee?

Ei tietenkään, ja reittejä katselinkin jo googlella ennen kuin kirjoitin aloituspostin. Mutta ajattelin, että kokeneemmilla ajajilla joille tienoot ovat tuttuja, voisi olla hyviä ideoita simppelistä reitistä. Joskus joku, mikä näyttää kartalla yksinkertaiselta, ei tunnukaan enää siltä maastossa.
Ja sitten mietin sitäkin, että mitä järkeä kysyä yhtään mitään millään palstalla, kaikkeen voi antaa vastaukseksi KGV. Ja jos se, että aloittelija täällä kyselee reittiohjeita koetaan kovin turhaksi, niin kuinka turha topicci on se että pro äijät tuolla huutelee kuka on missäkin ajanut?

Ja toiset kokee suunnistamisen ja kartan hahmottamisen helpommaksi kuin toiset. Ehkä olen sitten epävarma vielä tai jotain.

Kiitos Haloollee vastauksesta.

ErnoNykanen
23.07.2013, 16.56
Kuten tosta Halloo Halloon linkeistäkin näkyy niin noihin reitteihin on tehty aika monta muokkausta oletusreitistä poiketen. Google maps ja reittiopas antaa kuitenkin lähes aina sen suorimman reitin, joka voi olla esim. 80 km/h autotien laitaa. Tosi kiva tehdä pyöräretkeä sitten sellaista reittiä. Jos ei ole mitään rakentavaa sanottavaa niin voi jättää sanomatta sitten.

Juha_H
23.07.2013, 17.48
Halloo Halloon reitit on kyllä kivoja maisemareittejä, joten jos kilometrien suhteen ei ole niin tarkkaa niin niitä voin itsekin suositella. Lyhin ja helpoin reitti Petikosta Kirkkonummelle kulkee kuitenkin tän mukaan: http://goo.gl/maps/vUnLp Koko matkan on vielä suht hyväkuntoista pyörätietä poislukien jotkut osat Kehän varressa joissa asfaltti on aika routivaa. Petikko-Kerava välille asiantuntemus ei sitten riitä ehdottamaan mitään.

Edit: Google haluaa näköjään tehdä pienen koukauksen Jolkbyyssä, mutta rantatien varresta ei kannata poistua (kevari jatkuu rantatienvartta Kirkkonummelle koko matkan)

YocceT
23.07.2013, 18.24
Kuten tosta Halloo Halloon linkeistäkin näkyy niin noihin reitteihin on tehty aika monta muokkausta oletusreitistä poiketen. Google maps ja reittiopas antaa kuitenkin lähes aina sen suorimman reitin, joka voi olla esim. 80 km/h autotien laitaa. Tosi kiva tehdä pyöräretkeä sitten sellaista reittiä. Jos ei ole mitään rakentavaa sanottavaa niin voi jättää sanomatta sitten.

Reittioppaassa voi valita pyöräteitä suosivan vaihtoehdon ja se antaa tuolle välille ehdotuksen, joka on lähes 100% pyörätie/KVL-pohjainen. Googlessakin on kulkuvälinevaihtoehtona polkupyörä, jolloin reititys ohjautuu moottori- ja valtateiden sijasta pienemmille teille.

Toki onhan se paljon helpompaa laittaa muut töihin suunnittelemaan omat ajoreitit, kuin miettiä itse. Eikös tuollainen crowdsourcing ole oikein muotia nykyään. "Tee sinä duunit niin minä teen niillä tuloksilla sitten *tusti fyffee."

Marsusram
23.07.2013, 18.49
Yksinkertaisin alkumatka on lasketella radanvartta Tikkurilaan ja siitä Kehä III suuntaan Espooseen.
Matkailun kannalta taas Kuninkaantie (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuninkaantie)on palkitsevin.

Rickmaple
23.07.2013, 18.59
Yksinkertaisin alkumatka on lasketella radanvartta Tikkurilaan ja siitä Kehä III suuntaan Espooseen.
Matkailun kannalta taas Kuninkaantie (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuninkaantie)on palkitsevin.

Mut siellä kuninkaantiellä pitää muista osata käyttäytyä!!!

"Älä rasita hevosta, vaihda se seuraavassa kestikievarissa.
Älä aja tai ratsasta humalassa.
Liian pieni poika ei saa olla ajomiehenä.
Älä kilju, kiroa tai melua tiellä. Siitä sakotetaan viidellä hopeataalarilla!"

Juha_H
23.07.2013, 22.39
Reittioppaassa voi valita pyöräteitä suosivan vaihtoehdon ja se antaa tuolle välille ehdotuksen, joka on lähes 100% pyörätie/KVL-pohjainen. Googlessakin on kulkuvälinevaihtoehtona polkupyörä, jolloin reititys ohjautuu moottori- ja valtateiden sijasta pienemmille teille.
Tuosta mun ehdottamasta reitistä kun poistaa välipisteet, niin todellakin pääsee pienemmille teille. Lähes 30-vuotta Espoossa asuneena ja siellä todella paljon pyöräilleenä en edes itse ole varma osaisinko navigoida tuon ilman gepsiä.

Smo
23.07.2013, 23.35
Googlessakin on kulkuvälinevaihtoehtona polkupyörä, jolloin reititys ohjautuu moottori- ja valtateiden sijasta pienemmille teille.

Ainakin mökille Google reitittää kakkostietä jossa on satasen rajoitus .. kun sinne olisi hauskempiakin reittejä joita nyt tuli pähkäiltyä ..

ErnoNykanen
24.07.2013, 00.48

Toki onhan se paljon helpompaa laittaa muut töihin suunnittelemaan omat ajoreitit, kuin miettiä itse. Eikös tuollainen crowdsourcing ole oikein muotia nykyään. "Tee sinä duunit niin minä teen niillä tuloksilla sitten *tusti fyffee."

Oletko ihan rehellisesti sitä mieltä, että on parempi katsoa sieltä reittioppaasta joku randomreitti kuin kysyä kokeneemmilta neuvoa? Jos itse lähtisit vaikka Espanjaan viikon pyöräretkelle niin katsoisitko joka päivä vaan Google mapsista suorimman reitin 100 km päähänn? Vai kysyisitkö mahdollisesti täällä foorumilla, että missä päin olisi kiva ajella? Sinun logiikallasi koko pyyörämatkailu-osion voisi poistaa, koska kaikki reitithän löytyvätt Google mapsista.

Itse olen ainakin todennut, että ne oletusreitit mitä Google maps tai reittiopas tarjoavat, ovat kaukana optimaalisista, jos ajatellaan reitin helppoutta ja mukavuutta.

YocceT
24.07.2013, 07.51
Jos itse lähtisit vaikka Espanjaan viikon pyöräretkelle niin katsoisitko joka päivä vaan Google mapsista suorimman reitin 100 km päähänn?

Pikkasen eri asia keravalaisen kannalta suunnitella reittiä Espanjan maaseudulla kuin kysellä foorumeilla että miten pääsen täältä Keravalta Hyrylään. Ja joo, voisin kysellä täältäkin mutta ehkä kuitenkin ennemmin paikallisilta. Harvempi palstapyöräilijöistä on Espanjan mantereella ajellut, Keski-Euroopassa hieman useampi, joten neuvojen osumatarkkuus ei välttämättä ole omaa pähkäilyä parempi.

Ylipäätään, jos kyse on muutaman kymmenen kilometrin siirtymästä täällä kotosuomessa, niin pitääkö se niin pilkuntarkasti etukäteen suunnitella? Fillari alle, vettä pulloon ja puhelin ja muutama kymppi rahaa perstaskuun. Ja pikkasen reipasta seikkailumieltä, niin voi löytää ihan mielenkiintoista uusia paikkoja ja maisemia.

ErnoNykanen
24.07.2013, 19.25
-----------------------------------------------[/OT]-----------------------------------------------

Smo
24.07.2013, 23.35
Tossa google reitityksessä voi näköjään vedellä tota reittiä sinne tänne napista .. aika näppärää .. tää tarvis jo oman topikin

Markku Liitiä
25.07.2013, 07.58
...että miten pääsen täältä Keravalta Hyrylään.

2 vaihtoehtoa:
1) Kulloontien (Keravalla sitä nimitetään jostain kumman syystä Keravantieksi) laitaa menevää pyörätietä, tai
2) Keskustasta Tuusulantietä (Keravalla on oma Tuusulantie) Tuusulan puolelle Kirkonkylän koulun risteykseen ja siitä Järvenpääntietä Hyrylään.

Nuo sopivat myös aiheen aloittajalle, joka voisi Hyrylästä jatkaa reittiä Nahkelantie, Lahelantie, Myllykyläntie, Katriinantie ja edelleen Kehä kolmosen laitaa länteen. Pyörätietä koko matka. Tuo reitti tosin taisi olla jo aiemmissa linkeissä. Kirkkonummen suunnasta ei hajua.

lansive
25.07.2013, 08.43
Ylipäätään, jos kyse on muutaman kymmenen kilometrin siirtymästä täällä kotosuomessa, niin pitääkö se niin pilkuntarkasti etukäteen suunnitella? Fillari alle, vettä pulloon ja puhelin ja muutama kymppi rahaa perstaskuun. Ja pikkasen reipasta seikkailumieltä, niin voi löytää ihan mielenkiintoista uusia paikkoja ja maisemia.

Varsinkin pyöräteiden opasteita seuraamalla löytää ihan varmasti uusia paikkoja, mutta perille ei sitten välttämättä ollenkaan. Sikäli kun mitään opasteita löytyy.

YocceT
25.07.2013, 09.41
Totta, mielestäni suurin ongelma noiden kanssa on se että pyörätie poukkoilee näennäisen sattumanvaraisesti varsinaisen valtaväylän puolelta toiselle, esimerkiksi vaikkapa Helsnigin kehäteillä.

Aiheeseen liittyen, yhytin päivänä muutamana pari hollantilaista pyöräretkeilijää Myllykukon paikkeilla Nurmijärvellä. Pojilla oli autoilijan tiekartta kädessään ja kyselivät reittiä Tuusulaan. Kun aikaa oli ja matkakin osittain samaan suuntaan, poljin heidän kanssaan Kylmänojantietä Taaborin kupeeseen, josta pojat suuntasivat kohti Hyrylää kohden. Ei heillä kuulemma mitään muuta karttaa ollut, eikä mitään navigaattoreita, tuon melko karkeamittakaavaisen kartan avulla aikoivat vajaat pari viikkoa pokea pitkin eteläistä Suomea. Kypärää nostan, siinä on jotain sitä samaa henkeä kuin mitä peräänkuulutin tuossa aiemmin.

Markku Liitiä
25.07.2013, 10.30
Jatkoa YocceT:n viestiin:

Minuakin vastaan tuli eilen töistä tullessani (autolla) Hämeentiellä, siis Hyrylästä Hämeenlinnan motarille menevällä tiellä, viitisen retkipyöräilijää matkalla pohjoisen suuntaan. Jos heilläkin olisi ollut parempaa tietoa, olisivat kääntyneet pyörätien loppuessa Jäniksenlinnan suuntaan ja sieltä edelleen Nukarin kautta vaikka Rantakulmantietä Hyvinkäälle. Hämeentiellä kun on olemattomat pientareet ja erittäin runsas liikenne varsinkin tuolloin töistätuloaikaan. Toivottavasti selvisivät hengissä.

Smo
25.07.2013, 12.00
Varsinkin pyöräteiden opasteita seuraamalla löytää ihan varmasti uusia paikkoja, mutta perille ei sitten välttämättä ollenkaan. Sikäli kun mitään opasteita löytyy.

Ainakin Espoon suunnalla pyöräteiden muutenkin hämmentävissä risteyksissä teinit vääntelevät opasteet näyttämään vääriin suuntiin ..hehe.. hauskaa..

Juha_H
25.07.2013, 12.32
Minuakin vastaan tuli eilen töistä tullessani (autolla) Hämeentiellä, siis Hyrylästä Hämeenlinnan motarille menevällä tiellä, viitisen retkipyöräilijää matkalla pohjoisen suuntaan. Jos heilläkin olisi ollut parempaa tietoa, olisivat kääntyneet pyörätien loppuessa Jäniksenlinnan suuntaan ja sieltä edelleen Nukarin kautta vaikka Rantakulmantietä Hyvinkäälle. Hämeentiellä kun on olemattomat pientareet ja erittäin runsas liikenne varsinkin tuolloin töistätuloaikaan. Toivottavasti selvisivät hengissä.
Sama se on tuossa kysytylläkin reitillä. Autolla ajaessa Kehällä ´'Espoon-Keskus - Kauklahti' -välillä tulee säännöllisen epäsäännöllisesti vastaan etenkin retkipyöräilijöitä kun kevyenliikenteen reitti irtanee tuolla kohtaa reilummin Kehästä. Kohta on todella häijy fillaroida kun liikenne on kovaa, kohdassa on todella paljon raskasta liikennettä ja pientareenleveydelläkään ei juhlita.

Ja noihin pyörätieopasteisiin ei tosissaan todellakaan voi luottaa. Tuli toissakesänä naureskeltua faijalle kun se oli lähteny pelkästään niiden perusteella suunnistamaan Espoosta Järvenpäähän, hyvä että oli kerinny ennen pimeää perille ja ei silläkään ollu ihan selkeää kuvaa missä kaikkialla oli seikkaillu, kilometrejä oli kuitenkin tullu ihan reilunlaisesti :)

lansive
25.07.2013, 13.05
Ainakin Espoon suunnalla pyöräteiden muutenkin hämmentävissä risteyksissä teinit vääntelevät opasteet näyttämään vääriin suuntiin ..hehe.. hauskaa..

Tällä viikolla maanantain ennen kahdeksaa joku nainen ajoi hybridillä (ei siis auto) Turun motarilla kohti Helsinkiä. Olikohan teinit kääntäneet Espoontien sillalla kyltit väärään suuntaan vai oliko muuten vaan ajatellut oikaista?

Ei tuo kylttien kääntely ole mikään Espoon teinien yksinoikeus. Synnyinseuduilla käydessäni kiinnitin lenkillä huomiota, ettei Porissa yksikään Yyteriin ohjaava kyltti näyttänyt oikeaan suuntaan. Onneksi oma paikallistuntemus vielä pelasi eikä tarvinnut niiden kylttien apua.

Smo
25.07.2013, 14.42
Meillä oli muinoin Otaniemessä harjoittelija Jordaniasta (?) .. manaili bussilippujen kalleutta kun ei saa ulkkarit kuukausilippua .. sanoin että osta fillari, polje sillä ja myy kesän jälkeen pois .. no yks kaunis päivä sitten tohkeissaan esitteli uutta käytettyä Kuwaharaansa jonka oli ostanut kaveriltaan 500 mummolla .. kysyin sitten mitä reittiä tuli Helsingistä, hän siihen "Same way as bus goes .. wonder why cars were honking" ... joo Länsiväylää Ruoholahdesta Otaniemeen. Ihan hyvin. Lunastin sitten tuon pyörän kun oli pojan kotiinlähdön aika.

Henley
29.07.2013, 01.23
Kiitos kaikille keskustelijoille!

Reitti on nyt alustavasti suunniteltu ja huomenna matkaan.
Totean nyt vaan 'hengestä' että mulle on henkeä ihan tarpeeksi siinä että kuvittelen pyöräileväni (ja huomenna pyöräilenkin) sinne ja takaisin. Harmillista että sain närästyksen aikaiseksi. Mulla ei ole autoa, joten paikallistuntemus ei ole kamalan hyvä. Siksi on ollut ihan hyödyllistä saada reittiehdotuksia ja myös lukea teidän kokemuksia sinkoilevista kevleistä ja käännetyistä opasteista. Tietää nyt senkin.

Tilaisuus alkaa huomenna klo 12. Yritän olla eksymättä reitillä. Mukana kuukkelista tulostetut ohjeet, modattu täältä saatujen ideoiden perusteella. Toivon että ei tarvitse hirveästi siksakata vaikka se olisikin seikkailua. Takaisin palaan loppuviikosta pitkän kaavan mukaan ja siihen sitten mahtuu enemmän erehtymisen ja kokeilun varaa.

Kiitos ja kumarrus.