PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kämmen ja sormet puutuu

Co-re
09.07.2013, 11.03
Tällaista ongelmaa vasemmassa kädessä cyclocrossarlla nojaotteella ajaessa esiintynyt. Varmaan painaa kahva jotain hermoa tai muuta jostain kohtaa. Aluksi luulin sen johtuvan ranteessa olevasta kellosta mutta puutuu ilmankin ajaessa. Mikä mahtaisi olla avuksi paitsi otteen ajoittainen vaihtaminen ja käden liikuttelu?

En ole ajohanskoja käyttänyt näillä keleillä, onko tiedossa, että niistä olisi apua tässä ongelmassa? Onhan niissä vähän pehmustetta kai.

wekkuli
09.07.2013, 11.14
Semmoset sormettomat "hanskat" on ihan jees, mulla ainakin käytössä kesälläkin. Mutta sama täällä: ajoittain puutuu. Sitten vain otteen vaihtoja, käsien nyrkkiin puristelua, välillä yhdellä kädellä ajamista ja taukoja. En ole ainakaan toistaiseksi ollut asiasta huolissani, näillä on pärjätty. Olen yrittänyt myös aika ajoin ajaa hartiat hyvin rentoina, kun sanotaan että se puutuminen voi lähteä jo paljon ylempää. Jotain "olkajumppaa" voisi vielä kehitellä lenkeille ehkä.

H. Moilanen
09.07.2013, 12.13
Panohanskoista jää karut rusketusraidat.

Auttaako hanskat tähän pulmaan, riippuu täysin siitä mikä vaivan aiheuttaa. Syytä voidaan vain arvailla, sillä puutuminen voi johtua niskasta, kämmenestä tai kaikkialta siltä väliltä.

ketti
09.07.2013, 13.27
Silloin tällöin vasen käsi yrittää puutua, jos unohdan sen tankoon liikkumattomaksi, viimeksi puutui viime lenkillä jo vartin kohdalla.

Juomapulloa ja nenänkaivuuta myös vasemmalla kädellä niin kaikki on toiminut onneksi loistavasti. Unohdan välillä olevani kaksikätinen.

wekkuli
09.07.2013, 13.47
Panohanskoista jää karut rusketusraidat.

Ei jää, jos viihtyy ulkona muutenkin kun vain pyöräilyn merkeissä.
;)

Co-re
09.07.2013, 13.54
Väriä on kyllä pinnassa kun ui ja juoksee ulkona.

VesaP
09.07.2013, 14.21
Eihän sinulla ole liian etukeno ja kurottava asento? Eli paino on "liikaa" kämmenillä? Laita nyt ensialkuun jotkut kunnon pehmusteet omaavat sormettomat pyörähanskat käteen, sekin voi jo auttaa. Voit kokeilla siirtää stemmin ylemmäksi tai tankoa muuten lähemmäksi --> paine kämmenille helpottunee.

pesuman
09.07.2013, 14.49
Käsien puutuminen on seurausta useimmiten liian "stabiilista" ajoasennosta. Hyvä ensiapu on ajaa hetken aikaa "ilman käsiä", jolloin yläkropan jännitteet helpottavat ja verenkierto normalisoituu. Itsellä ongelmaksi muodostuvat työmatkat, jolloin joutuu raahaamaan reppua selässä. Suoratankopyörässä kädet tuppaavat tällöin puutumaan joskus nopeastikin. Opettele pitämään niska-hartiat rentoina, niin pitäisi ainakin hieman helpottaa.

nure
09.07.2013, 16.56
VesaP:n kanssa samaa mieltä ja älä siirrä koko painoa pelkille kämmenille. Lisäksi otettahan pystyy vaihtelemaan...

hannupulkkinen
09.07.2013, 17.21
Hanskoilla on muutakin merkitystä kuin kämmenhermon varjeleminen. Koeta syöksyä asfalttiin tai vaikka kalliolle ilman hanskoja ja hanskojen kanssa. Kumpi mahtaa olla mukavampaa?

kp63
09.07.2013, 19.48
Mutua: jännität hartioita ja niskaa + kädet on tikkusuorana. ihan yleinen ja normiongelma. ks että kyynärnivelessä on pieni kulma ehkä jotain 20..40 astetta ja että hartiat on rennosti. tuskin hansikkailla asia korjaantuu.

Co-re
09.07.2013, 20.13
Jännittäminen voi olla syy. Voisiko ongelman keskittyminen vasuriin johtua siitä, etten etuvaihtajaan usein joudu turvautumaan ja käsi ei siten liiku?

Hanlee
09.07.2013, 20.34
Olen sanoisinko aloittelija eli olen tehnyt tasan kaksi lenkkiä maatiepyörällä, käytössä maastopyöräkengät lukkopolkimilla. Mulla ei ainakaan vielä ongelmana käsien puutuminen vaan jalat puutuvat siis !! missähän vika ?

kp63
09.07.2013, 20.37
Jännittäminen voi olla syy. Voisiko ongelman keskittyminen vasuriin johtua siitä, etten etuvaihtajaan usein joudu turvautumaan ja käsi ei siten liiku?

enpä tohon usko. me ollaan kaikki enempi tai vähempi epätasapainossa genetiikan, historian tai työpaikan jne takia. en oo ite käynyt, mutta kuullut positiivisia kokemuksia noista palveluista, joissa katotaan sulle sopiva fillarin geometria.

hannupulkkinen
09.07.2013, 20.46
Olen sanoisinko aloittelija eli olen tehnyt tasan kaksi lenkkiä maatiepyörällä, käytössä maastopyöräkengät lukkopolkimilla. Mulla ei ainakaan vielä ongelmana käsien puutuminen vaan jalat puutuvat siis !! missähän vika ?
No mitenkähän ne puutuvat. Väsyvät? Jos muuten puutuvat niin taitaa olla tottumattomuutta satulaan tai siten satula on vääränlainen tai housut ovat vääränlaiset tai satula on väärin asennettu. Pyörän säädöt eivä ole kohdallaa. Kahden lenkin perusteella on kyllä vaikeaa sanoa mitään. Pitää ajelle vähän enemmän, mutta säädot tietenkin ensin kohdalleen.

Hanlee
09.07.2013, 20.55
ostin siis pyörän eilen ja säädöt katsottiin tuolloin ja katsotaan seuraavan kerran kun oon fillaroinut 200-300kilsaa ,, pyöräily jatkuu juu ………

Co-re
09.07.2013, 21.08
Uusilla kengillä juostessa minulla on joskus puutunut jalkaterän ulkosyrjät, suunnilleen kaksi laitimmaista varvasta.

ViliA
09.07.2013, 21.21
Kengät liian kireällä?
Itse alkuun vedin kengät hampaat irvessä kiinni ja ihmettelin kun jalan ulkosyrjä puutuu. Kummasti helpotti kun kenkiä löysäs.

Hanlee
09.07.2013, 21.22
mä käyn myös juoksemassa mutta juostessa ei oo ollut vastaavaa vaivaa, mutta en anna sen häiritä vaan seuraan tilannetta :)!

Hanlee
09.07.2013, 21.23
kiits, täytynee helpata - just tänään kirrasin kireemmälle kuin eilen.

maanma
24.07.2013, 11.27
Edelläkuvatut ovat tyypillisiä ongelmia, joita esiintyy yli 40v ikäisillä.

Puutuminen, jossa kihelmöintiä puutumisen päättuessä, on oire verenkiertohäiriöstä. Jaloissa se viittaa laskimotukoksiin. Emboliariski on suurempi, jos ongelma yhdistyy korkea hemoglobiiniarvo. Verenluovutus ohentaa verta, joten sen jälkeen muutaman viikon ajan oireita pitäisi olla vähemmän. Oireellisen henkilön infarktiriski kasvaa huomattavasti alkoholin runsaan käytön yhteydessä. Tämä on myös mitattavissa mm. hemoglobiini ja kolesteroliarvolla.

Nivelsäryt ja jänteiden kovettuminen on ikääntymisen väistämätön ilmiö. Ainoa hidastava tekijä jota olen löytänyt on omega-3:n riittävä saanti.

Puutuminen, jossa lihakset kipeytyvät eikä kihelmöintiä esiinny johtunee useinmiten lihasten vähäisen käytön (yleisellä tasolla) aiheuttamasta lihasten surkastumisilmiöstä.

Mikä auttaa: Nopeiden hiilarien leikkaus tai lisäliikunta, joka kuluttaa (vähän enemmän kuin) kaikki saadut hiilarit.

Oma ohjeeni:
1. reilusti enemmän margariinia leivälle - juustoa ja voita sekä oivariinia harvoin. Siis reilu kasvirasvojen saanti - ei tartte yhtään säästellä.
2. Magnesiumia n. 130mg annoksissa B vitamiinilla varustettuna riittävästi
3. Makeiden leivonnaisten ja limujen vähentäminen.
4. Omega-3:sta lisänä.
5. Maitohappobakteereja riittävästi jostain - esim rahka, kreikkalainen jugurtti tms.