PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mistä pätevä lääkäri, fysioterapeutti tai ajoasentoguru?

Hudeen
03.07.2013, 02.22
Olen tässä kahlannut nettiä läpi ja kaikki mahdollisia artikkeleita polvikipuun liittyen. Ajattelin kysyä näin ylemmällä tasolla foorumilla asiasta, ettei huku noihin moniin polvikipuaiheisiin.
Itse netistä arvailu alkaa riittää ja olen miettinyt koiven näyttämistä jollekin asiansa osaavalle henkilölle. Osaako joku ehdottaa pätevää henkilöä, joka osaisi katsoa kipeytyvää polvea ja ehkä ymmärtäisi jotain pyöräilyn fysiologiasta? Jossakin mainittiin Probiken Simo Saarisen olevan mies paikallaan ajoasentoa haettaessa, osaisikohan auttaa tässä?

Itselläni ei ole mitään sairasvakuutusta, eli mielellään lähtisin ensimmäisenä yrittämään kunnalliselta puolelta, vai onko ihan turha yritys? En ole hetkeen arvauskeskuksessa käynyt, kun ei ole mitään asiaa sinne ollut, tavalliset nuhat ja muut on mennyt työterveyslääkärillä. Voinko suoraan pyytää ajan ortopedille vai joudunko menemään jonkin leipääntyneen terveyskeskuslääkärin kautta, joka käskee vain lopettamaan pyöräilyn, kun kerta sattuu?

Mutsille lyöty vain kortisonipiikkejä toisensa perään määrittelemättömään kyynärpääkipuun. Sanoin, että kieltäytyy niistä, jos syytä ei tutkita. Sai lähetteen johonkin erikoisemmalle lääkärille, mutta siinä mennyt jo kolme viikkoa ilman mitään ilmoitusta asian etenemisestä. Tämän perusteellä pahoin pelkään, että itsekään en saa kunnalliselta asiallista palvelua, kun samassa Vantaan kunnassa asutaan.. Olen jo tässä asennoitunut maksamaan suoraan yksityisellä käynnistä, joka ei nyt kai pitäisi olla ihan poskettoman kallis, jos vain tutkitaan ja mitään varsinaisia toimenpiteitä ei tehdä. Mitä muuten maksaa polven magneettikuvaus yksityisellä?

Ongelmasta lyhyesti, vaikka tämä nyt sitten kuuluisi sinne polvikipuketjuun. Tänään taas polven ulkosyrjä alkoi vihlomaan maantielenkillä. Melko perseestä, kun tuli vielä tilattua uusi pyörä. Olisi kiva saada asiaan selvyys mahdollisimman nopeasti. Kyseessä on aina vasen polvi. Se ei vaivaa juostessa, mutta joskus juostessa samaisen jalan ulkonilkka ja lonkka hieman ilmoittelee itsestään. Oikea jalka ei koskaan oireile mitenkään. Tämä saa epäilemään, että kyseessä voisi olla jokin rakenteellinen asymmetrisyys. Omasta mielestäni istun satulassa suorassa, eikä alaselkä kipeydy kummaltakaan puolelta, ehkä joskus aikoinaan hieman enemmän vasemmalta puolelta. Klossit olen säätänyt leveämmälle stänssille ja osoittamaan jalkaterät hieman ulos, kuten ne normaalisti seisoen ovat. Klossit eivät liiku polkiessä, eikä ne mielestäni ole kummassakaan reunassa vapaata välystä. Voisin kuvitella niiden olevan aika sopivasti säädetty. Polkiessa liike menee aika läheltä putkea, eikä polvet ainakaan omasta mielestä vatkaa mitenkään, ennemminkin hakkaa samalla linjalla, kuten männät. Satulaa olen hieman laskenut ja kokeillut myös eri setbackejä. Olen kaiken säätänyt siten, miten olen lukenut ja itse järkeillyt polven ulkosyrjän kipuja lievitettävän. Koskaan en ole tiettävästi polveani rikkonut missään, eli mitään vanhaa vammaa ei pitäisi olla. En todellakaan osaa itse sanoa, mikä mättää, siksi haluaisin mennä jonkin asiantuntijan puheille, että tämän saisi korjattua.

Warlord
03.07.2013, 07.10
Käy nyt ekana ihan vaikka perusfysioterapeutilla, joka katsoo ettei jaloissa/jalkaterissä/lantiossa/selässä jne. ole mitään outoa asentoa tai toispuoleisuutta tai heikkouksia tms. Ninim. itse löysin apua polvivaivaan juurikin perusfyssarilta. ÄLÄ mene ekaksi lääkäriin, jollei polvi ole turvonnut/tulehtunut.

Jaho
03.07.2013, 07.26
Yksi vaihtoehto voisi olla it-jänne, joka on polven sivussa. Itselläni se on oireillut ja viime kesänä ärtyi niin pahaksi että sinne laitettiin kortisonia.

Mutta nytpä olen päässyt vaivasta. Nimittäin olen käynyt hierojalla hierottamassa jalat auki. Lisäksi olen ruvennut ajamaan selvästi nopeammalla pyörityksellä joka vähentää kuormitusta polvelle. Itselläni tuo polvikipuilu johtui siis lihasten jumista ja liian suurella vaihteella ajamisesta.

Olen myös käynyt Probikessä, jossa katsottiin ajoasento kuntoon. Polvikipuihin ei auttanut, mutta muuten paransi ajomukavuutta huomattavasti.

Mihail
03.07.2013, 07.29
Eikös tuollaista saisi työteveyden kautta hoidettua. Tai ainakin itse hoidan kaiken terveyteen liittyvät asiat siellä.
Tuosta poljinasiasta sen verran että itselläni käytössä Speedplayn polkimet ja klossit maantiepyörässä.
Verrokkina maasturissa shimanon spd polkimet ja klossit. Myös talvisin spinning-tunnit tulee ajettua noilla spd-lukoilla.
Maantiepyöräillessä ei ole polviongelmia ollenkaan, edes töissä kipeytyneet polvet haittaa polkemista, eikä kipuile ajaessa.
Tietty noi maantiekengät joita käytän ovat Bontin lämpömuokattavat versiot jotka on helppo räätälöidä omaan jalkaan täydelliseksi.
Olen myöskin ollut mukulana lättäjalkainen joka varmasti edelleen aiheuttaa omat haasteensa.
Sitten noiden spd-pyöräilyjen yhteydessä on noita polvikipuja ja vihlontaa. Kenkänä shimano M122 sisä- ja ulkokäytössä.
Tuollaisia havaintoja olen itse tehnyt.

Harryupp
03.07.2013, 10.10
Minuulla oli oikea polvi kipeenä 1988 kun siirryin Look polkimiin. Sit vaihdoin Time polkimiin joissa oli +/-8 astetta liikkuvuutta klossissa ja kipu hävis. Sitten siirryin SPD-polkimiin ja kipu palasi. Mutta kun tuli se +/- 5 astetta liikkuvuutta antava klossi alkoi ajo niillä taas sujua. Mulla tuli polvi kipeäksi sisäpuolelta. Myös nilkka oli jonkin verran kipeä ulkopuolelta.
Minun kohdalla vika kait on lonkkanivelessä koska oikea polvi "vatkaa" pientä ympyrää myös sivusuunnassa joka kierros. Mutta ihme ja kumma tällä herkellä se "hyvä" vasen jalka on tällä hetkellä se joka aiheuttaa eniten ongelmia.
Fysioterapeutti tai naprapaatti voi ehkä paikantaa mistä ongelmasi on lähtöisin. Se voi olla vain polvessa mutta yhtä hyvin lähteä selästä, lantiosta tai olla joku yhdistelmä joka johtaa polven kipeytymiseen.

StantheMan
03.07.2013, 10.37
Kuulostaa tutulta aloittajan vaivat. En itse tarvitse vastauksia, joten vastatkaa vain aloittajan kysymyksiin. Mutta kuitenkin: minä kävin ensin työterveydessä omaa reittäni näyttämässä (ns. rasitusvamma liiasta ajosta, kai). Sattumalta sain valittua liikuntalääketieteen tohtorin, kun meidän työterveyslääkärikeskuksessa on pilvinpimein kaikenlaisia lekureita. Asiallinen normivastaanotto ja muutama lääke. Sitten ihan omalla rahalla menin fysioterapeutille, jotta tuttava suositteli. Samoja jutteli mitä lääkärikin. Ja käski levätä ja venytellä. Nyt kun kuukauden huili ja venyttelyt eivät ole tuottaneet tulosta, niin muissa asioissa yksityisellä lääkärikeskuksessa käydessäni varasin heidän yhteistyökumppaniltaan ultraääniajan. Oma vaiva ei ole minusta kovin paljon työterveysasia, joten ajattelin sitä omin rahoin tutkituttaaa ja hoidattaa.

Ajoasennossa varmaan minullakin on tekemistä. Pitkäselkä ja lyhyet käden ja jalat. Satulan etäisyys mitattiin eilen ja onhan sentin pari liian edessä, vaikka onkin ääriasennossa. Tilasin lisää setbäkkiä tolppaan tänään. Olen kyllä ajanut vajaa kymmenen vuotta satula liian lähellä, joten outoa, että nyt siinä vika olisi ( on kyllä suhteellisen tuore runko käytössä ollut kevään ). Satulan korkeus on ollut minusta hivenen liian matalalla ja olen sitä pitänyt osasyyllisenä vaivaan (olen kyllä ajanut läpi talven toisella pyörällä satula alhaalla). No, eilen sitäkin kaverin kanssa katsottiin ja voi olla nyt hivenen liian korkealla. Nostin kyllä vasta vaivojen alettua. Klossit ovat niin takana pystyy olemaan jne. Ajoasennossa en oikein mitään syytä keksi. Luulenpa, että huomisessa ultrassa näkyy reidessä jokin repeämä ja sehän sitten aika veemäinen homma.

Markku Silvenius
03.07.2013, 11.09
Akuutti kipuilu kannattaa hoitaa ensin pois perusjutuilla eli levolla särkylääkkeillä ja kylmähoidolla. Sitten alkaisi katsomaan rakenteita; oma kroppa, harjoittelun rakenne ja rationaalisuus suhteessa omiin lähtökohtiin, ajoasento.

Kokeneenkin urheilijan on mahdollista ylittää itsensä vammakierteeseen, saati harrastelijan/kuntoilijan.

Teksistä huomiona sivuliikkeettömät klossit.. ovat kokeneen urheilijan valinta, jos ne asentaa huolimattomasti ja/tai on vammahistoriaa/ylirasitusta muista lajeista niin ongelmia on helposti luvassa.

Kokenut urheiluhieroja voi hieroessaan analysoida kropan epäsymmetrisyyttä ja lihastasapaino- tai liikkuvuusongelmia. Fysioterapeutti ja lääkäri voivat antaa syvempää analyysiä sekä kuntoutusohjeita. Tietty kannattaa skoutata jos vaikka joku julkispuolen lääkäri on aktiiviliikkuja, niin sellaisen asennoituminen näihin on ehkä tarkempi.

Pk.seudulla ainakin Velosportissa on TWD-Länkenin pitkäaikainen meksu Jari Virtanen joka on kokenut ajoasentojen rakentaja.

tempokisu
03.07.2013, 11.47
Suosittelen myös liikuntalääketieteeseen perehtynyttä, tai muuten erikoislääkäri; fysiatri, ortopedi näihin vaivoihin. Jos lääkärille meinaa. Usein fysioterapeutit tietää enempi käytännön asioista.
Yleislääkärit mitään tiedä! Lepoa vaan, kylmää ja kipugeeliä. Kyllä se ohitte menee.

Hudeen
03.07.2013, 12.40
Kiitos kaikille pikaisista vastauksista. Yritän tässä kootusti vastata kaikkiin esille nousseisiin asioihin. Työterveyslääkärillä näyttämistä olen kanssa miettinyt, mutta muistaakseni se taisi olla aika suppea. Pitää vielä lukea ne ehdot. Yksi vaihtoehto tietenkin olisi "loukata" se töissä ja sitten mennä sinne työterveyslääkäriin. Toimistotöissä vähän hankala keksiä mitään sellaista, ehkä löin sen sitten pöydän kulmaan..

Pitääpä ensin vilkaista vantaan kunnallisen puolen fysioterapeutti tarjontaa, jotta aluksi saisi perusasiat tarkistettua, liikkuvuus, toispuoleisuus, yms. Voisi myös käydä Markun mainitseman Jari Virtasen puheilla Velosportissa ja soittaa Simo Saariselle Probikeen. Tällä hetkellä pitkin kesää uusineeseen vaivaan olen akuutissa vaiheessa hieronut Voltaren Forte tulehdukipulääkettä ja pitkin kesää olen venytellyt jalkoja. Olen keskittynyt etu- ja ulkoreiden venytyksiin, koska olen itsekin epäillyt, että kyseessä olisi ITB. Takareidet muutenkin tuntuvat kohtuu notkeilta, joten etureidet vaatisi enemmän venyvyyttä.

Polkimina itsella on Shimanon SPD-SL:t. Niissä on jonkin verran sitä välystä. Klossien liikkumattomuudella tarkoitin, että ne tuntuisi olevan aika hyvin säädöissä, kun ne eivät liiku siinä välyksen rajoissa ollenkaan, vaikka se olisi mahdollista. Myös jos kokeilen liikuttaa jalkaa polkimella, se tuntuu olevan aika keskellä sitä liikkumavaraa, eli kumpaankin suuntaan löytyy tilaa liikkua, jos se siinä haluaisi paikkaa hakea kierron aikana.

HeliT
03.07.2013, 13.03
Jos tuntuu siltä, että koipi kaipaa lääkäriä, niin suosittelen polviongelmissa Tapio Kalliota (Kampin Terveystalossa).
IT-ongelmalta tuo minusta kuulostaa. Pilatesrullalla rullailu ja hieronta auttavat siihen. Kuten tuossa monet sanoivatkin, niin ajoasennon ja muutenkin lihastasapainon tarkastus kannattaa tehdä. Pääkaupunkiseudun fyssareista ja hierojista en osaa sanoa mitään.

timoe
03.07.2013, 13.37
Erottele 3 asiaa 1) Harrastamasi lajin biomekaniikka eli miten lihakset ja luut ja jänteet pelaavat yhteen sekä tätä toteuttava oikea lajinomainen suoritustekniikka 2) oma kehosi, onko jotakin epäsymmetrisyyksiä, lihasheikkouksia, liikkuvuuden ongelmia. 3) Oikea harjoituksen ja levon suhde ja oikeanlainen harjoittelu...Kaikkissa voi tulla ongelmia. 1) videoanalyysi on varman paras biomekaniikan ja lajinomaisen oikean suoritustekniikan arviossa, Ainakin mainittu Simo Saarinen Probike Nummelassa tekee sen maksua vastaan. 2) Lajiin perehtynyt fysioterapeutti olisi paras henkilö arvioimaan kehoasi ja sen tilaa. 3) oikeasta harjoittelusta en osaa sanoa muuta, kuin että rasitusvammoja tulee jos kuormitus/biomekaniikka on väärä tai on liikaa harjoitusta suhteessa leppon (oikeastaan liian vähän lepoa suhteessa harjoitteluun, tai harjoittelu on liian junnaavan yksipuolista samaa toistavaa) ei mulla muuta...Kannattaa kysyä pyöräilystä ymmärtävää fysioterapeuttia suurimmilta urheilulääkäriasemilta, kuten myös urheilulääkäriä. Siis vaivan hoitamisen lisäksi sen syytä pitää miettiä ettei toistu.

buhvalo
03.07.2013, 15.07
Heittappa flatti polkimet alle ja katsele mihinka ne jalkaterat asettuu polkimilla kun olet jonkun tovin ajellu. Itsella kipeytyy polvet esim. ergolla ajellessa kun g-factori on mita on. Toinen syy kipeytymiseen on makitreeni ja matalakadenssi, mutta se on osa lajia IMO.

Hudeen
04.07.2013, 01.38
Noista kolmesta kohdasta jotenkin pidän todennäköisimpänä jotain kakkoseen liittyvää. Olen pyrkinyt ajoasennon ja tekniikan hakemaan kohdalleen, mutta silti vaan vasen polvi uusii kiputiloja. Olen vasta hiljattain alkanut rullailemaan ja venyttelemään sillä ajatuksella, että tässä korjattaisiin ITB-ongelmaa. Se ei todennäköisesti vielä tuota tulosta. Todellakin toivon, että se voisi olla vain siitä kiinni ja lähtisi oikealla lihashuollolla. Kolmoskohta varmasti myös liittyy tähän, koska en usko, että siellä varsinaisesti mitään on rikki, ainoastaan rasitusvamma. Oudon tästä vain tekee se, että se rajautuu niin tiukasti pelkkään vasempaan polveen ettei pelkkä liikarasitus voi olla kyseessä. Oikeassa jalassa ei ole missään vaiheessa tuntunut aavistustakaan mistään.

Tällä hetkellä ei ole normipolkimia nurkissa, mutta silloin tällöin ajan noilla lukkopolkimilla normikengät jalassa kauppaan tai muita lyhyitä pätkiä. Tuntuu, että asettuu aika samalla tavalla kuin klosseilla ajaessa. Akseli saattaa olla ehkä aavistuksen enemmän jalan alla kuin päkiällä.

mutanaama
04.07.2013, 08.53
Mä lähtisin ensin hyvälle urheiluhierojalle, venyttämisestä ei ole kuin haittaa, jos jalat on oikeasti jumissa.

StantheMan
04.07.2013, 09.04
Yhdyn Mutanaamaan. Kohta reiden ultra ja siellä toivottavasti selviää mikä omassa koivessa on vikana. Joko paha jumi tai lihaksen repeämä tms. Venytykset eivät ole vaivaan tosiaan auttaneet, kun jumipaikkaan (tms.) ei pääse muuten käsiksi kuin käsin ja pilatesrullalla. Venyttely tuntuu palauttavan aina toipumisen lähtötilanteeseen.

Olipa muuten ero käydä yrittäjälääkärillä ja työterveydessä. Työterveyttä moittimatta yrittäjälääkäri, joka oli yksin töissä lomien takia pienessä lääkärikeskuksessa, oli vilpittömästi kiinnostunut minusta, kun eilen piipahdin vain verinäytteen kuntotestiin liittyen pikaisesti antamassa. Saman tien sain pahasti tulehtuneeseen kyynärpäähän antibioottikuurin. Sitten otin puheeksi reiden ja se katsottiin ja sain määräyksen tälle päivälle ultraan. Rahaahan paloi, mutta kyllä kannatti. Ultraan olisi heti pitänyt päästä tai toivoa pääsevänsä (oma vika). Työpaikkalääkäri, vaikka olinkin liikuntalääketieteen ekspertti, ei ottanut asiaa puheeksi. Illlalla on kauan odotettu aika hierojalle (leikkaisi kuukausi sitten sormensa puukolla lähes poikki). Lääkäri soittaa ultran tuloksen ennen sitä, että tietää teurastetaanko reisi vai jätetäänkö rauhaan.

tempokisu
04.07.2013, 10.16
^ Stan, mä sanoisin että se on lääkärin persoonasta kiinni, miten asioihin suhtautuu ja ottaa asiakseen.
Hienoa että lääkärisi soitti sinulle, olen ite odottanut soittoa koskien yhtä lausuntoa ( ja siis käyntiä ensin), ja näyttää siltä että jääpi lausunto saamatta.

StantheMan
04.07.2013, 10.41
Ultrassa ei paljastunut muuta, kuin oikea kipeä reisi on surkastunut verrattuna terveeseen vasempaan. Irti poikki ei mitään ja ns. normaali kaiku. Miehen heikoutta, perkele. Puudutusainetta ja polkemaan, sano! ( ei siis radiologi, vaan Huuhaa Innanen, sano)

tempokisu
04.07.2013, 10.48
Toi on kans, "puudutetaan niin pääsee". Ei välttämättä pääse. Mulla kerran puudutettiin nilkka, että olisin yhden kisan voinu juosta.
No en voinu edes astua koko jalalle, kun ei tuntunu mitään niin eihän jalka pitänyt ollenkaan. Ei se juoksukaan ( eli hölkkä siis) onnistunut.

StantheMan
04.07.2013, 10.54
Mun keskimäinen nimi on "Tuska" ;). Eikä jalalla tarvitse ajaa, kuin kolmen viikon päästä 1420 km / 116 h. Toissa päivänä ajoin kokeeksi pari kilometriä ja se riitti silloin.

VesaP
04.07.2013, 12.09
Mun keskimäinen nimi on "Tuska" ;). Eikä jalalla tarvitse ajaa, kuin kolmen viikon päästä 1420 km / 116 h. Toissa päivänä ajoin kokeeksi pari kilometriä ja se riitti silloin.

Stan TUSKA TheMan. Jos se oikeesti kipee on vielä parin viikon päästä, järkevintä olisi varmaan skipata koko reissu ettei tule loppuelämän vaivaa riesaksi sitten. Jätät reissun väliin ja keskityt täysillä vaikka tulevaan Pariisi-Brestiin! Nyt jalka kuntoon, sitten talven läpi niitä sun järjettömiä >200km/-25asteenkelissä lenkkejä ja nostat kuntoa kohti Brestiä jonka vedät sit läpi suomenennätysajassa (sorry StePe!)! Hyvä pläni vai mitä!!

Sori, tiedän että jos HALUU niin sit HALUU ja tulee tehtyä vaikkei oliskaan järkevintä. Joten hyvää reissua vaan!! Ota kortisonipiikki polveen ennen starttia täällä suomessa lääkärillä, niin se ei vie tuntoa, mutta ehkä lievittää kivun. Kortisonin kanssa voi piikissä saada jotain _kunnollista_ kipulääkettä... Ja selkävaivaisesta tulee samantien voimistelun olympiavoittaja, selältään. :D Toiminee jalkaankin...

StantheMan
05.07.2013, 08.33
Kyllä minä ne loppuelämän vaikeudet kuitenkin tässä tilanteessa valitsen ollahaan sitä menty naimisiinkin ;). Illalla hieroja mukiloi reittä ja sen ympäristöä 50 minuuttia. ITB-jänne on sentään kunnossa. Nelipäinen reisilihas on helvetin arka osin ja keskiosa on jumissa, vaikka ultrassa ei mitään näkynytkään. Jotain kevyttä liikunta pitää kehitellä. Vasen kyynärpää on vielä tulehduksesta ihan pallona ja tummanpunainen. Haittaa vähän elämää. LELliin lähden noin 2 prosentin mahdollisuudella ajaa se läpi. Terveenä olisi ollut tilanne vifti siksti. Näillä mennään mitä on.

Hudeen
09.07.2013, 23.11
Nyt on fysioterapeutilla käyty ja ei onneksi mitään rakenteellisia vikoja löytynyt. Vasemmassa jalassa on vain lihaskalvot hiukan kireällä oikeaan verrattuna. niitä sitten availtiin manipuloimalla ja viikon päästä katsotaan miten on tehonnut. Käsiteltyjen kohtien rullailun kielsi koko viikoksi, mutta suositteli jatkamaan pyöräilyä, kunhan vain ei tule mitään oireita.

StantheMan
09.07.2013, 23.13
Minä hoksasin kääntää stemmin ala-asennosta yläasentoon. Voi olla, että helpottaa.

tempokisu
10.07.2013, 15.28
^Stan, mikä antibiootti sulla ny menee? ja miten pitkä kuuri. Mua huolestuttaa jos käsi on vielä reippaanpunainen ja turvonnu, se on aika kauan ollu näköjään.

StantheMan
10.07.2013, 16.18
Se toinen. Aluksi oli joku kefixi tms. Nappi kuuden tunnin välein 15 päivää. Sairaalaan kai sitä olisi pitänyt lähteä, mutta eihän sitä terve mies sinne. Ruusua epäili lääkärisetä. Huomenna kai soittavat eilisen verikokeen tuloksen ja pe uusi verinäyte. Turvotus on suurelta osin hävinnyt, mutta arkahan käsi vielä on. Kyllä tämä tästä. Ja lisäetuna paino tippuu silmissä, kun ruoka ei elimistössä kauan viihdy ;)

tempokisu
10.07.2013, 19.08
^ no hyvä, ilmeisesti tarpeeksi vahva ja pitkä kuuri. Mä ounastelin kans "ruusua" kertomasi perusteella.
Mutta hyvä mies, mä ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon että paranteli ittesi nyt ihan kunnolla ennenku taas alat ajella karmeita matkoja.
On se kesä ensikin vuonna! - sitä minä olen itelleni kertonut kun tänä vuonna jää "normilenkkeilyksi".