PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sormet puutuu

Thrasymakhos
25.06.2013, 06.20
Mikä neuvoksi kun sormet puutuu pidemmillä matkoilla? Ajohanskat on jo hankittu. Sarvet on suorat. Pitäisikö ohjaustankoa nostaa vähän vai lisääkö se sitten kankun puutumista?

Harryupp
25.06.2013, 07.31
Puutuvatko kaikki sormet vai ainoastaan pikkurilli ja nimetön? Joskus puutuminen johtuu just siitä että nojaa liikaa tankoon, ehkä vielä ranteet taivutettuna ja kyynärpäät lukittuna ja olkapäät koholla melkein korviin saakka.
Jos sinulla on suora tanko sinulla ei myöskään ole kuin pari mahdollisuutta vaihtaa otetta. Minä vanhana maantiepyöräilijänä olen enimmäkseen ajanut pitkiä matkoja maantiepyörillä joissa "pukinsarvet". Niillä saa 6 - 8 eri otetta ja kun vaihtaa otetta usein kestää kauemmin ennenkuin käsien puutumista alkaa esiintymään.
Minä olen usein maastopyörissä laittanut pienet "barendsit" tankoon ja minä en koskaan valitse täysin suoraa tankoa vaan siinä pitää olla noin 7 - 10 astetta "sweepiä" taaksepäin käsinotteessa.
Nyt löytyy sellaisia tankoon lukittavia käsiotteita joissa on integroitu lyhyet tangonpäät. Niissä on hyvää pitää käsiä välillä silloin ei ainakaan minulla puudu kämmenet tai sormet.
Suoratankoisella fillarilla en ole ajanut kuin korkeintaan 20 - 50 kilometrisiä lenkkejä kun taas maantietangolla olen ajanut 100 - 300 kilometrin lenkkejä vähäisillä ongelmilla.

BianchiMan
25.06.2013, 08.12
Mulla puutuu ajohanskoilla ajettaessa oikea etusormi ihan kärjestä. Hanska jotenkin vetää peukalon ja etusormen välissä, tyvessä olevaa nahkaa sisäänpäin ja sormi puutuu. Ilman hanskoja ei puutumista tapahdu. Ajan kyllä aika kyynärpäät lukittuna aina..

Voiskohan olla liian tiukat hanskat mun tapauksessa?

Anaxagore
25.06.2013, 08.24
Jos asvaltilla jurnuttaa ajaa pitkiä matkoja ja renkaat ovat nappulalliset maastorenkaat, saattaa tuo nappuloista aiheutuva tärinä puuduttaa sormia. Jos taas renkaat ovat sileät, niin sitten ajoasennon vaihtelua kuten Harryupp edellä mainitsi.

Yksi hieman helpotusta puutumiseen tuova konsti on vaihtaa gripit vaahtomuovisiin. Ja näihin sitten kaveriksi nousukahvat.

Jake_Kona
25.06.2013, 08.34
Suoraan tankoon ergogripit ja roikottelee käsiä tehden "nyrkkejä" kesken matkan. Auttanut minulla...

Kettu-Pekka
25.06.2013, 09.01
Itsekkin välillä huomaa että tulee jännitettyä käsivarsia ajaessa. Silloin puutuu. Eli yritä pitää kädet mahd rentoina ajettaessa.

ppikkupe
25.06.2013, 10.27
Asennon vaihtelu, jota voi tehdä käyrällä tangolla, mutta ei niinkään suoralla. Mainitut ergogripit tai pelkät nousukahvatkin auttaa tuomaan muutaman lisäotteen. Välillä ajelet vähän pystymmässä asennosa ottaen vain kevyesti sormenpäillä tukea, ajelet yhdellä kädellä ja rentoutat toista kättä selän takana jne. Ylipäätään rennompi ote tangosta - maantiellä siitä ei tarvitse edes pitää kiinni vaan lähinnä "lepuutat" käsiä tangon päällä. Tottumiskysymys tuo myös aika pitkälti on, mutta tietenkin yläkropan lihashuoltoonkin kannattaa kiinnittää huomiota, niin ei ole hartiat ja lavat jatkuvasti jumissa.

nure
25.06.2013, 14.11
Ei kannata siihen tankoon kovasti kämmenellä nojata...

TuH
25.06.2013, 14.23
Mikä neuvoksi kun sormet puutuu pidemmillä matkoilla? Ajohanskat on jo hankittu. Sarvet on suorat. Pitäisikö ohjaustankoa nostaa vähän vai lisääkö se sitten kankun puutumista?

Ennen kuin teet mitään muuta, niin tarkastaisin ajohanskojen osuuden tuohon puutumiseen. Pelkkä hanskojen nimellisesti oikea koko ei ole vielä tae mistään, jos sormiaukot ovat liian pienet omille sormille, peukalon ja etusormen välinen sauma liian kireä tai geelipehmusteet painavat juuri väärällä tavalla kämmenpohjan hermoja/verisuonia.

Kokeile ensin lenkkiä kokonaan ilman hanskoja, sitten uudestaan ihan eri hanskoilla. Jos tuntemukset käsissä eivät muutu, niin vasta sitten lähtisin korjaamaan ajoasentoa.

hannupulkkinen
25.06.2013, 14.47
Aika usein sormien puutuminen (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00292)johtuu niskasta ja yläselän lihaksista (http://www.hoitonetti.fi/kysymysnurkka/25-niskat-ja-hartiat-jumissa-mika-neuvoksi/). Eiku venyttemään ja hartioita pyörittämään.
Myös ns. rannekanavaoireyhtymä (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00770) voi olla syynä.

mustaviiva
26.06.2013, 11.57
Oli taannoin kirjoitus aiheesta Fillari-lehdessä.
Taisi olla kirurgin tekstiä, aktiivipyöräilijän.
Jäi mieleeni, että kämmenessä nyt vaan on hermotusta, johon paine vaikuttaa ja seuraa puutumista.
Kämmen ei ole jalkapohja, se ei ole kehittynyt kannattelemaan painetta.
Käsineillä ei kirjoituksen mukaan ole tekemistä asian kanssa (kunhan eivät kiristä).
Ainoa mihin kuski voi vaikuttaa on paineen lievittäminen löytämällä sopivia otteita ja oteyhdistelmiä.
Suoraa tankoa voi nostaa korkeammalle, silloin paine siirtyy enemmän perseelle ja/tai selälle.
Samalla helpottuu käsien lepuuttaminen roikuttamalla.
Kovaa ajettaessa paine tunkee eteepäin ja kädet ovat enemmän mukana.
Kädet kyllä hakevat luontevasti vaihtelua asennoilleen, kunhan ohjaimen malli sen sallii.
Mielestäni kannattaa kokeilla radikaalejakin muutoksia ohjaintangon suhteen, jotta löytää itselle sopivan otealustan.

ppikkupe
26.06.2013, 12.11
Yksi vähemmän radikaali voisi olla perhostanko.

tempokisu
26.06.2013, 12.29
Itsellä syynä samantyyppiseen oireiluun on niskalihasjännitys. Joskus ei tiedä paleeleeko vai puutuu...puutumiseen auttaa käden ravistelu, hieronta ei ole kyllä auttanut kun ajaessahan sitä sitten taas lihakset jännittyy, ja hermot on pinteessä.
Ajan vähän vinosti, kun muuten ei pysty sillee istua suoraan keskellä, niin vasen jalka aina puutuu myös. Hieman auttoi kun vaihtoin hiilikuitupohjaiset hienot kalliit monot kolmenkympin "tarralenkkareihin".
Ajoasentokin varmasti vaikuttaa - itellä puutumista tulee kaikissa ajoasennoissa, paitsi kun ajaa tempotangon niillä lisäkahvoilla ( tosin enää tempotankoa ei ole).

En ole sen kummemmin asiasta huolta kantanut, ravistellaan tassuja vaan.

hitauskuningas
26.06.2013, 12.45
Minulla sormien puutuminen johtui liian pehmoisista/topatuista hanskoista ja korjaantui vaihtamalla toppaamattomiin.

Kuparinen
27.06.2013, 00.01
Minulla puutuivat peukalo ja etusormi, niin ettei saanut vaihteita näplätyksi. Tanko minulla oli melkein suora, vain hieman "sweepiä", joten seuraavaksi kokeilin On One Marya, jossa on kulmaa ihan kunnolla. Kiertelin sitä moniin kulmiin, mutta ei apua. Nojapyöräilevä työkaveri väitti koko ajan vian olevan niskoissa.

Lopuksi löysin romulaatikosta maasturitangon, jossa oli "risea" ehkä 5 cm ja "sweepiä" kohtalaisesti. Tangossa oli valmiina vanhat tosi paksut sileät kumitupet, jotka siihen jätin. Tämä yhdistelmä poisti puutumisen, johtuiko sittenkin hieman pystymmästä ajoasennosta ja niskan uudesta kulmasta? Stemmiin en koko aikana tehnyt mitään muutoksia, eli ei se asento kovin paljoa muuttunut. :rolleyes:

Smo
27.06.2013, 00.27
Mulla puutuu maastossa stressatessa ja tolla mulle liian isolla maasturilla sormijumppaa auttaa ja ajo-ote sormenpäillä tankoon nojaten .. tolla "maantiepyörällä" en ole saanut sormia puutmaan, yläotteella tullu cruisailtua tai kahvoilla

firestarter
27.06.2013, 00.30
Mulla ahdistaa oikee ranne, joka on luudutettu v.2009. Sitä ei saa taitettua siten mitenkään ja nyt kun on pyöräilty jo jonnin verran, oon huomannut että se kipeytyy ajomatkan aikana ihmeellisesti. Vai väsyykö se, mene tiedä. Suorat sarvet on tossa pyörässä, mutta en tiiä, auttasko jos ois toisenlaiset.