PDA

Näytä tavallinen näkymä : Alurungon hiusmurtuman korjaus?

Look
03.06.2013, 19.13
Tältä foorumilta löytynee kokemusta ja neuvoja seuraavaan ongelmaan. Eli huomasin juuri äsken vanhassa (mutta hyvässä!) Nishikin fitness-pyörässä emäputken alaosassa noin 1,5 sentin hiusmurtuman. Eli siis heti etuhaarukan yläpuolella, emäputken aivan alaosasta suoraan ylöspäin. Pyörä on 6 vuotta vanha, eli juuri ylittänyt rungon 5 vuoden takuun. Tuplaohennettu alurunko. Pyörä on kuitenkin kaikin puolin muuten kuin uusi ja hyvistä osista kasattu. Ja istuu itselle todella hyvin. En siis haluaisi tuon takia vielä heittää menemään.

Onko kellään kokemuksia tuollaisten murtumien hitsauksesta/juottamisesta, mistä voisi kysellä ammattiapua? Sinänsä tuollaisen murtuman korjaaminen ei pitäisi olla suuri ongelma mutta mieluummin asioisin sellaisen ammattilaisen luona, joka näitä olisi aiemminkin tehnyt.

Mielipiteitä?

marko.k
03.06.2013, 19.39
kannattaa varmaan googlata lähin alumiinihitsaus firma ja käydä siellä kysymässä. ammattihitsari tinaa sen kuntoon eikä varmaan maksa paljoa.

A.M.®
03.06.2013, 19.46
Mä olen käyttänyt muutamaa runkoa tuolla hitsattavana. Hyvää jälkeä, ei voi moittia.

http://www.finnpeakcycle.fi/

Muista että hitsatessa maalit palavat, joten jotain maalaustyötä joutuu myös tekemään. Siis sikäli jos Nishikin ulkonäöllä on väliä....

TuH
03.06.2013, 19.53
Vaan kannattaako väsymismurtumaa enää korjata? Tuon luonteinen hiusmurtuma kun viittaisi kolaroimattomassa rungossa siihen, että turvallinen käyttöikä on saavutettu. Siellä voi paljastua maalin alla muitakin epämieluisia yllätyksiä.

maalinni
03.06.2013, 20.08
Jos todellakin murtunut, eikä ole vain maalissa halkeama, niin olisin kuitenkin yhteydessä maahantuojaan tai myyjäliikkeeseen. Ei sitä koskaan tiedä. Itse en korjaisi, koska pelottaisi että mistä halkeaa seuraavaksi. Kyllä rungon pitäisi kauemmin kestää.

Look
03.06.2013, 20.28
Voisihan sitä käydä liikkeessä näyttämässä mutta eiköhän se rungon viiden vuoden takuu ole aika tiukka. Paksu maalikin tuossa on mutta kyllä se näyttäisi olevan silti rungossa tuo murtuma. Pitääpä rakasti vaan hioa maalia vähän pois ja varmistaa. Maaliahan saapi lisää. Käyttöikä tuosta ei voi vielä loppua, ei millään. En kyllä osaa sanoa miten se tuosta on voinut alkaa murtua, ehkö ajotyyli on hieman raaka tuollaiselle pikkunätille kaupunkifillarille. Mutta siltikin pitkälti yli 1000 euron hintalapulla luulisi kestävän.

Ei minua suuresti huoleta tuolla ajaa, kunhan ei lähde tuosta repeämään enempää (siksi pitäisi paikata kuntoon). Tuo on lähinnä työmatka-ajossa ollut ja muilla pyörillä sitten ajetaan enempi tosissaan.

TuH
03.06.2013, 20.55
Alumiini väsyy. Väsyminen nopeutuu kovassa käytössä ja painavan kuskin alla. Robustin alu-rungon tunnistaa helpoiten siitä, että sille on myönnetty (rajoitettu) elinikäinen takuu. Hyvin harva valmistaja myöntää sellaisia. Tuhannen euron hintalappu on vielä aika niukka tae laadusta. Matematiikka kun menee tuon hintaluokan pyörässä niin, että rungon valmistukseen on uhrattu hyvä jos 200 euron edestä materiaaleja, tuotekehitystä ja työpanosta.

sohvapottu
03.06.2013, 21.43
en tekisi mitään tolle rungolle ennekun repeämä alkaa selvästi näkyä ja ehkä vähän aueta. varsinkin jos emälaakeri on lähellä. nyt kun ongelma on tiedossa voi fillarilla ajella kun tietää tarkkailla sitä ongelmakohtaa. vastaavanlaisia 'repeämiä' on useasti alettu korjaamaan ja jossain vaiheessa todettu että ihan turhaa hommaa oli, viiru olikin vain pinnassa tai hitsaussauman reunahaavaa...

HMK
03.06.2013, 21.49
Aika erikoinen repeämä kylläkin, jos putken suuntaisesti reunasta lähtenyt liikkeelle. Voiko joku integroitu ohjauslaakeri väärin säädettynä saada tuollaisen aikaan? Kannattaa varmaan käyttää etuhaarukkaa ja laakeria pois, niin näkee sisäpuolelta, onko tosiaan halki.

sunny
03.06.2013, 21.53
Sohvapotun linjoilla. Kuva olisi kiva yllätys. Ehdottomasti kannattaa kuitenkin kysyä valmistajan/maahantuojan kanta, jos todellinen ongelma. Kun on tuollainen "maitokaupan" pyörämerkki, niin ei kyllä välttämättä ole mitään vakiintuneita käytäntöjä, vaan tapauskohtaisesti edetään. Uuden pyörän oletettu käyttöikä on kuitenkin yli viisi vuotta, joten valmistevika on edelleen validi reklamaation peruste, vaikka takuu olisi rauennut. Takuuhan ei lähtökohtaisesti kata kilpailutoimintaa, mutta ns. normikuluttajan normikäytön tapauksessa valmistevika ja takuu pätee, jos vaurio ei ole tullut esim. kaatumisesta. Jos tuolle nyt itse lähtee tekemään yhtään mitään, eli esim. raapimaan maalia pois, niin sitten peli on kyllä menetetty. Korvauskysymyksissä valmistaja arvioi rungon yleisen kunnon eli esim. maalipinta jne.

Valmistajista ainakin Kona on myöntänyt tietyille alurungoille elinikäisiä takuita. Näin Facebook-aikana kannattaa ehkä nostaa asia esille valmistajan FB-seinällä. Seurasin erästä tapausta, missä korvauspäätös tuli alta 10 minuutin :).

villetk
03.06.2013, 23.08
Tuttu juttu. Vanha tunturi hybridi h320 erinomainen kioskipyörä koki saman kohtalon. Ilman kovaa rynkyttelyä 10v oli liikaa. Emäputkessä läpiasti murtumia 3 kpl alareunassa 2 ja ylhäällä 1 . Itsekin tykännyt pyörästä ja nyt on metallimies, tutun tuttu tekemäs rosteri holkit emäputken päälle vahvistukseksi, kun ei roskiin haluis paiskata. Sisässä emäputkessa jo teräsholkki tehtaalta laakerille. Eli näköjään alumiini ei kestä tai emäputken mitoitus ollut liian heikko tai laakerin sovitus liian tiukka. Kyseisen pyörän alumiini on 7005. Otin piruuttan yhteyttä tunturiin ja selitin asian. Painotin , että turvallisuusriski yhä liikenteessä olevissa pyörissä. Vastaus "takuu mennyt umpeen" thats all?

sunny
03.06.2013, 23.22
Tuttu juttu. Vanha tunturi hybridi h320 erinomainen kioskipyörä koki saman kohtalon. Ilman kovaa rynkyttelyä 10v oli liikaa. Emäputkessä läpiasti murtumia 3 kpl alareunassa 2 ja ylhäällä 1 . Itsekin tykännyt pyörästä ja nyt on metallimies, tutun tuttu tekemäs rosteri holkit emäputken päälle vahvistukseksi, kun ei roskiin haluis paiskata. Sisässä emäputkessa jo teräsholkki tehtaalta laakerille. Eli näköjään alumiini ei kestä tai emäputken mitoitus ollut liian heikko tai laakerin sovitus liian tiukka. Kyseisen pyörän alumiini on 7005. Otin piruuttan yhteyttä tunturiin ja selitin asian. Painotin , että turvallisuusriski yhä liikenteessä olevissa pyörissä. Vastaus "takuu mennyt umpeen" thats all?

Erona kuitenkin se, että kymmenen vuotta on alurunkojen keskimääräinen laskettu käyttöikä (jos nyt sellaista voidaan esittää), vaikka se tietysti onkin käytöstä riippuvaa. Omassa alupyörän ohjekirjassa aihetta pohjustetaan ja loppuhuipentumana todetaan, että jokaisella rungolla on käyttöikänsä. On vain hyväksyttävä se, että alurungoissa 10 vuotta on keskimäärin materiaaliperusteinen käyttöikä. Jotkut valmistajat sitten usein syystäkin seisovat tuotteidensa takana, mutta ne on eri merkkejä ne. 7005 alua on myös yleisesti pidetty nopeammin väsyvänä.

Nythän on saatu vieläkin mielenkiintoisempia komboja, kun on alupyöriä hiilikuitukeulilla. Spessukin on vetänyt takaisin tiettyjen vuosimallien kaikki pyörät tietyissä mallisarjoissa (mm. Crux). Nämä ilmeiset turvallisuusriskit on vielä siitä ikäviä, että tuskinpa tavoittavat kaikkia omistajia. Näissä on käyttöpyörinä aikapommin ainesta, kun otetaan tuo 10 vuoden aikajana.

Suomessa olisi edellytykset saada teräsrunkokin rapsahtamaan ruosteen ja korroosion seurauksena, mutta näitä juttuja en ole nähnyt foorumeilla. Täytyy oikein itsenkin ihmetellä, miten tuo oma teräsrunko on kestänyt jatkuvaa säitten armoilla olemista viitisentoista vuotta ilman framesaveria tai muuta ennalta ehkäisevää huoltoa. Edelleen en löydä ruostetta runkoputkista. Miksi sitten ostaa alupyöriä? En osaa itsekään perustella, miksi olen niihin kolme kertaa sortunut. Taitaa jokaisessa meistä asua vieläkin Sulo Vilen. Nyt uushankinnat on olleet visusti terästä ja muita jalompia metalleja.

mhelander
03.06.2013, 23.59
Mulla on yksi tehdastekoinen alumiinirunkoinen pyörä, tietysti nojakki. Siinä on hiilarikeula jossa alumiinista ohjainputki.

Hiilarikeula on mukavuustekijä ja varmasti vähentää etenkin emäputkeen tulevia iskuja. Mun vekottimessa on vielä integroidut "Cane Creek" ohjainlaakerit ja näin emäputki on koneistettu eikä pelkkää putkea.

Yksi tällainen runko on jo paljastunut vialliseksi eli siitä on löytynyt murtuma. Mutta ei emäputken alueelta. Silti itse olen enemmän huolissani tuosta hiilarikeulasta kuin alumiinirungon pettämisestä. Etenkin jos laite on ympärivuotisessa käytössä ja näin näkee kaiken lämpötilojen vaihtelut. Ja mahdolliset naarmut tms joita väistämättä keulaan tulee.

Alumiinirunkoiseen pyörään saa helposti kovia kuormituksia emäputkelle jos haarukka on jäykempi kuin hiilari, vaikkapa tukeva alumiinihaarukka. Tämä yhdessä joko kovaa ajavan ja/tai painavan kuskin kanssa tuottaa varmasti enemmän kuormitusta.

Silti ensin epäilisin että laitteesta oireilee ohjainlaakeristo. Joko se alkaa pykimään koska kovat iskut väistämättä tekevät pahaa. Ehkä sitten nykyaikaiset suljetut neulalaakerit pystyy peittämään tätä ? Silti emäputken halkeamat eivät onneksi kovin todennäköisesti petä yhtäkkiä ajon aikana, kuten joillekin hiilarikeuloille on tapahtunut. Tai hiilarikehille tai pinnoille.

Ja tuo 10v kestoikä alumiinirungolle... kuullostaa aika vähältä. Joko valmistus on kuraa tai materiaalien optimoinnissa on menty ehkä vähän liian pitkälle. Jos painon säästö on ostohetkellä tietoinen valinta, pitäisi myös tiedostaa sitten että laite vaatii herkempää käsittelyä ja suurempaa tarkkuutta kunnossa pysymisen seurannassa. Ja sitten malttia laittaa se eläkkeelle kun aika on täynnä tai oireet näkyvillä.

Moiset ehkä on OK "ammattilaisille" joille rungot tulee ilman oman lompakon tuulettamista. Ei ole OK ainakaan minulle, valitsen mielummin jotakin muuta.

kharik
04.06.2013, 08.57
Mulla murtu aikanaan alumaasturista runko vastaavalla tavalla. Ajelin niin kauan että ohjainlaakeri alkoi pykimään, silmämääräisesti halkeama ei ollut edempää revennyt siihen mennessä. Sitten hyvin palvellut runko sai uuden elämän sulaton kautta.

mhelander
04.06.2013, 09.48
Mulla on yksi tehdastekoinen alumiinirunkoinen pyörä, tietysti nojakki. Siinä on hiilarikeula jossa alumiinista ohjainputki.

<snip>

Ja tuo 10v kestoikä alumiinirungolle... kuullostaa aika vähältä. Joko valmistus on kuraa tai materiaalien optimoinnissa on menty ehkä vähän liian pitkälle. Jos painon säästö on ostohetkellä tietoinen valinta, pitäisi myös tiedostaa sitten että laite vaatii herkempää käsittelyä ja suurempaa tarkkuutta kunnossa pysymisen seurannassa. Ja sitten malttia laittaa se eläkkeelle kun aika on täynnä tai oireet näkyvillä.

Moiset ehkä on OK "ammattilaisille" joille rungot tulee ilman oman lompakon tuulettamista. Ei ole OK ainakaan minulle, valitsen mielummin jotakin muuta.

Mulla murtu aikanaan alumaasturista runko vastaavalla tavalla. Ajelin niin kauan että ohjainlaakeri alkoi pykimään, silmämääräisesti halkeama ei ollut edempää revennyt siihen mennessä. Sitten hyvin palvellut runko sai uuden elämän sulaton kautta.

En tiedä minkä arvonen sun fillari oli, mun runkokitti pelkästään makso noin 1500 €. Liian kallis sulatettavaksi muutaman vuoden maantieajolla...