PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän voimakas ravistus ja läheltä-piti-tilanne....

tetonen
01.06.2013, 09.31
Olen tänä keväänä pyöräilyharrastusta aloitellut > 50v. mies. kulkineena on vanhempi Rossin-merkkinen pyörä. Täältä foorumilta olen saanut pyöräilyyni vinkkejä, kiitos niistä. Näin kävi: Olin eilen lenkillä Ylöjärven suunnalla ja ajelin Viljakkalan suuntaan Takamaan paikkeilla. Tuli pitkä loiva alamaäki ja polkasin kunnon vauhdit ja vauhtihan kiihtyi ja painoin polkematta mäkeä alas. Kädet oli alhaalla sarvilla. Pikkuhiljaa alkoi pyörä ravistaa ensin vähän ja sitten aina vaan voimakkaammin, kunnes ravistus oli niin voimakasta, että alkoi pelko hiipiä puseroon kuinka mahtaa miehen ja pyörän käydä. Sain vaivoin siirrettyä oikean käden jarrulle ja sitten mentiin, niin että rytisi. Onneksi sain kaaduttua pientareen puolelle, jossa oli pehmeää ruohikkoa. Lukkopolkimetkin aukesivat ilman, että tuli mitään pahempaa vääntöä. Olin varma, että rengas(tuubi) oli puhjennut, mutta molemmat oli renkaat olivat ehjät. Vääntyneet sarvet sain oikaistua. Päällisin puolin en löytänyt pyörästä mitään vaurioita ja syytä ravistamiseen. Matka siis jatkui, mutta maltillisella vauhdilla ja nöyrällä mielellä, sillä tapauksessa oli katastrofin ainekset. Kotona huomasin, että rytäkässä oli takavanne/jarru siirtynyt vähän ja hankasi jarrupala hankasi vähän. Olisi kellään kokemusta moisesta tai teoriaa, mitä tuossa oikein tapahtui. Pitääkö tästä edes ajella vaan hiljempaa? Pyörä on siis vanha Rossin-ehkä noin 80-90-luvulta. Renkaiksi laitettu tänä keväänä tuubit 22-622. Löytyisikö kommenttia...

Jumo
01.06.2013, 09.34
Oliko tämmöinen tapaus ? http://www.youtube.com/watch?v=VfngbsIUSj8

Tuolla juttua Speed wobblesta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47851-speed-death-wobble&highlight=wobble

tetonen
01.06.2013, 09.54
Juu kiitos Jumo linkeistä. Videopätkä tuntui tutulta. Tosin itse en saanut vauhtia noin nopeasti hidastumaan, vaan vatkaaminen kesti pitempään ja ei ollut mitään mahdollisuutta pysyä pystyssä. Noi pojat tosin ovat paljon kokeneempia. Myös ff:n linkin kirjoitukset vastasivat paljon omaa kokemustani. Mun on myös pakko myöntää, että jonkinlainen pelko jäi mieltä jäytämään. Enpä haluaisi eileistä kokemusta uudestaan....

znood
01.06.2013, 09.57
Joo, eli pyörä vaihtoon :)

Jumo
01.06.2013, 10.41
Joo, eli pyörä vaihtoon :)

[OFFTOPIC) Ja jos Yamaha tekis fillareita ketjujakaan ei tarttis rasvata ko jo 3. vuosi, mutta se painas 27 kiloa ;)

(tää oli sitten kieli poskessa viittauksena ihan toisen foorumin vääntöihin)

Harryupp
01.06.2013, 12.26
Kun se wobble alkoi hissukseen viittaa jotenkin kiekoissa esiintyvään epätasapainoon. Olisko joku kiekko lievästi ovaali? Tai tuubi eripaksuinen jostain kohdasta.
Nuo vanhat korkeammat teräsrungot, 58 ja ylöspäin, lähtivät myös herkemmin heilumaan.

Hääppönen
01.06.2013, 12.50
Muutaman kerran joutunut wobblaukseen aikoinaan 62 cm teräsrunkoisella Cressulla. Sain silloin Harryuppin ja muidenkin tuolla linkitetyssä ketjussa antaman neuvon painaa reidet yläputkeen vauhdikkaissa laskuissa. Toimi ainakin sen Cressun kanssa hyvin. Jäänyt kyllä tavaksi toimia ennakoiden samalla tavalla nykyisen muovipyöränkin kanssa. En halua enempiä kokemuksi wobblauksesta.