PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maasturi tiekelpoiseksi eri lenkeille???

Buster
26.05.2013, 12.32
Ajattelin kokeilla pärjäisinkö yhdellä pyörällä maastossa ja tiellä (Focus fatboy) tai onhan tuolla maastofillarilla tullut kevään aikana varmaan 200-300km asfaltilla ja ajoasento on ihan ok kyseiseen touhuun ja ajelu on 95% maisemien kattelua mutta onko renkaiden vaihto x-king 2.2:sta paremmin rullaaviin edes kannattavaa?
Tarkoitus olisi tehdä halpa kokeilu tyyliin:
Ostas kiekot käytettynä n.50€
Levyjarrut n.50€ saksanpojilta
Mitkä kumit? Leveys/malli?
Mitä muuta?

nure
26.05.2013, 13.54
Eikös pyörässä ole levyjarrut? Jos tarkoitus vain omaksi ilokseen maantiellä pyöräillä niin sehän onnistuu pyörällä kuin pyörällä. Tietenkin kapeammat rullaavat renkaat tekee menosta huomattavasti kevyempää ja nopeampaa.

skott
26.05.2013, 14.21
En tiiä, kuinka maantiekelponen, mutta muutaman lenkin tällä väänsin:

http://skott100.kuvat.fi/kuvat/Fillarointi+Forum/Maantiekumit_XS.jpg/_full.jpg

All cyclocrossarin 28"-kiekot ja maantiekumit. Ei ollu paljoo tilaa ton keulan kanssa, mutta mahtu kuitenkin.

Vähän jäi kuitenkin tunne, että "Best of Both Worlds" ei toteutunut.

Rujo ulkonäkö kyllä saavutettiin. Joustotolppa auttoi siinä.

Erinäisten kokeilujen jälkeen (maantiezykä, cc, takajäykkä, täpäri) aattelen, että kaks filoo tarvitaan, jos haluu ajaa metässä ja maantienlaidalla nautinnolla.

JK71
26.05.2013, 14.24
Ajattelin kokeilla pärjäisinkö yhdellä pyörällä maastossa ja tiellä (Focus fatboy) tai onhan tuolla maastofillarilla tullut kevään aikana varmaan 200-300km asfaltilla ja ajoasento on ihan ok kyseiseen touhuun ja ajelu on 95% maisemien kattelua mutta onko renkaiden vaihto x-king 2.2:sta paremmin rullaaviin edes kannattavaa?
Tarkoitus olisi tehdä halpa kokeilu tyyliin:
Ostas kiekot käytettynä n.50€
Levyjarrut n.50€ saksanpojilta
Mitkä kumit? Leveys/malli?
Mitä muuta?

Dedikoiduiksi katukiekoiksi yksi vaihtoehto voisi olla 27" kapeilla renkailla - rullaa aavistuksen paremmin eikä näytä niin hassulta. Toinen vaihtoehto on tavallinen 26" kiekko ja esim. 2.0" Kojakit, jotka on mukavat koska kaikki tärinät ei tuu läpi, voi ajaa huolettomasti ja rullaa ihan kivasti. Ajomatkojen / lenkkien pituus vaikuttaa varmaan myös. Itsellä on lähinnä talviajojen takia 2 kiekot joilla toisilla nyt kojakit ja toisilla rullaavat bontragerin xc-renkaat enkä ole jaksanut vaihtaa kiekkoja viimeisimmän maastoajelun jälkeen ja tulee huristeltua xc-renkailla vähintään päivittäiset 20km työmatkatempoa. Jos noi nappulalliset renkaat olisi paremmat maastossa, niin tulisi ehkä säästeltyä koska takarenkaan nappulat kuluu ihan silmissä... Toisaalta mulla on täpäri paremmilla renkailla varsinaista maastossa ajoa varten niin en stressaa paljoa jäykkiksen rengastuksen suhteen kunhan rullaa riittävästi.

JohnFr
26.05.2013, 14.39
Dedikoiduiksi katukiekoiksi yksi vaihtoehto voisi olla 27" kapeilla renkailla - rullaa aavistuksen paremmin eikä näytä niin hassulta.

27" on halkaisijaltaan isompi kuin 28", joten tuskin edes sopisivat tuohon pyörään. 27,5" olisi sitten eri asia, mutta niihin kapeiden renkaiden saatavuus voi olla vähän niin ja näin.

Smo
26.05.2013, 15.19
Sport Contact Slick's Contilta oli mulla, rullas hyvin ja pistosuojattuna uskalsi hiekkaulkoiluteitä ja sepeliäkin ajaa. Siinä pyörässä oli ylösalaisin käännetty ohjainkannatin (vai olikohan säädettävällä kulmalla mutta alaspäin suunnattu), aika jyrkkä asento.

Luupää
28.05.2013, 09.17
Viime kesän perheretkillä käytin isopyörämaasturissa Schwalben marathon supremeja. Mielestäni rullasivat oikein hyvin. Hiekkapitoa niissä ei tietenkään ole. Mara racer on kuulemma nopeampi ja mukavampi, mutta ajokokemusta siitä ei ole. Sivuissa on kai vähemmän suojaa sepeliä ajatellen.

lansive
28.05.2013, 09.42
Ei niiden sliksien ole pakko olla kapeat. Schwalben Big Apple rullaa hyvin ja voi hienosti vetää hiekkatiet ja eikä asvaltin röykyt tunnu missään. Ehkä kuitenkin toiset kiekot kannattaa hommata jos vähänkään useammin ajaa maastossa. Olen kyllä ajanut noilla jopa märkää kivikko-juurakkopolkua, mutta siitä oli nautinto mahdollisimman kaukana.

mhelander
28.05.2013, 11.36
Miten olis toinen mtb-kiekkosetti johon kesäksi ja ehkä kuivaan maastoon Furious fred:t 50-millisinä ? Ja kaveriksi ennemmän maantielle sopiva pakka.

Smo
28.05.2013, 11.40
Sport contactit 1.6" koossa oli aika hyvä kompromissi .. niillä tuli ajettua rantaraittia ym ja jopa maastossa ..

wekkuli
28.05.2013, 12.23
Schwalben Furious Fredeillä minä olen kyllä polkenut aika paljon asfaltillakin. Semmoista sekamenoa, mutta viikko sitten tuli 100km päiväpolkeminen pelkkää asfalttia. Tosin maantiepyörä on jo tulossa toiseksi harrastepyöräksi siihen rooliin...

Jsavilaa
28.05.2013, 13.24
Hommasin maasturin sekakäyttöön (50% asfalttia 25% soratietä ja 25% eritasoista polkua/hiekkaa tms.) Continentalin TourRidet 1,75" levyisenä. Näyttää menevän joka paikassa ihan kohtuudella ja pikitiellä rullaa varsin hyvin reilun 4 kilon paineilla. Halpa 30eur kokeilu.

proileri
28.05.2013, 16.24
Erinäisten kokeilujen jälkeen (maantiezykä, cc, takajäykkä, täpäri) aattelen, että kaks filoo tarvitaan, jos haluu ajaa metässä ja maantienlaidalla nautinnolla.

Tähän itsekin päädyin. Tai ehkä sanoisin että jos haluaa "kehittyä" jommassa kummassa lajissa niin tarvitaan kaksi pyörää, sinänsä perusmallin kuntoiluajelua tekee yhdellä fillarilla sekä soralla että asfalttilla, mutta hieman jäädään tehokkuudesta ja lajinomaisuudesta.

Mutta sinänsähän kuntoiluun ei tarvi olla optimoitua, koska kuntoilu mitataan sykkeenä ja minuutteina, ei nopeutena :) Perusmallin soratiellä ja pururadalla vielä pärjää sileillä kumeilla ainakin kuivalla, itse olen myös noilla 1.6" Sport Contacteilla käynyt ajelemassa. Sitten taas kahdet kiekot eri kumeille eivät ole mitenkään huono ajatus, jos tulee runsaasti pikitietä mutta välillä käy ajelemassa hieman kapeampaa polkua ja muuta missä jo hieman nappulaakin kaipaisi.

caddis
28.05.2013, 16.32
Schwalben Furious Fredeillä minä olen kyllä polkenut aika paljon asfaltillakin. Semmoista sekamenoa, mutta viikko sitten tuli 100km päiväpolkeminen pelkkää asfalttia. Tosin maantiepyörä on jo tulossa toiseksi harrastepyöräksi siihen rooliin...

Itsekin ajelin Euroopan reissulla Furious Fredeillä ja täpärillä kaikki reissut. Pääasiassa asfalttia, mutta myös sorapintaa ja maastoa. Yhtään rengasrikkoa en saanut aikaiseksi. Maastopyörät on hyvin tavallinen näky maanteilläkin vaikkapa Italiassa.

marmar
28.05.2013, 16.56
Itsekin ajelin Euroopan reissulla Furious Fredeillä ja täpärillä kaikki reissut. Pääasiassa asfalttia, mutta myös sorapintaa ja maastoa. Yhtään rengasrikkoa en saanut aikaiseksi. Maastopyörät on hyvin tavallinen näky maanteilläkin vaikkapa Italiassa.

29" jäykkäperällä, aika-ajotangoilla höystettynä ja hyvin säädettynä, sekä 57 mm leveillä litkutetuilla smart sameilla varustettuna tuolla mun jokapaikan höylällä ajelee kyllä ihan huvikseen hieman pidempääkin lenkkiä maantiellä. 200 km päivässä menee kevyesti. Tänä kesänä meinasin jonkun 300 km lenkinkin heittää. Osa tuosta 300 kilometristä tulee varmaan metsäpoluilla. En ajatellut koko matkaa asfaltilla pysyä. Aika-ajotagot on säädetty mukavaan lepoasentoon ilmanvastuksesta välittämättä.

Kuivalla kelillä pyörä on ko rengastuksella myös mainio maastossa, eikä hiekallakaan valittamista. Ei varmasti pärjää sileällä asfaltilla millään mittarilla maantiepyörille, mutta kun omaksi huvikseen pyörittelee ilman mitään tiukkoja matka- tai keskaritavoitteita niin eipä tuossa ole valittamista. Mulle tärkeintä on vapaus. Ei tarvi päättä lenkin alussa ajaako asfaltilla, vai hiekkatiellä vai juurakkopolulla vai sekoituksella kaikkea mahdollista alustaa.

Jos mua joskus alkaa nopeus ja keveys kiinnostamaan tai kilometrien kerääminen, niin ehkä sitten hankin jotain muuta tuon rinnalle toiseksi....

fob
28.05.2013, 18.09
Ääni myös 29 maasturille sopivalla kumeilla varustettuna. Viime kesänä meni 150 km päiväretki kevyesti. Vaikka kuinka lähtiessä päätin ajaa vain asvaltilla, polkujen kutsu kävi ajoittain vastustamattomaksi. Renkaina hyvin rullaavat schwalbe dureme dd 50 mm, joilla pärjää kuivalla kelillä myös helpossa maastossa. Sorateille aivan mainiot kumit. Lokarit olivat viime kesän kosteissa keleissä todellinen mukavuusvaruste.

Uutta osaa on tulossa kuriiriyhtiön mukana. Siitä sitten myöhemmin...

https://lh4.googleusercontent.com/-IWUg8hkWFj4/UAZa10P6oeI/AAAAAAAAS7I/Hzm-NnZ1qdY/s640/DSC_0461.JPG

mutanaama
28.05.2013, 18.54
Meikäläiseltä ääni ikoneille. Kevyet ja rulla ku hirvi. Kauhee kiihtyvyys, oikein säikähtää ja pito und kestävyys helpoilla poluilla ihan kymppi.

kampia
28.05.2013, 19.13
2.2" Race king rullaa hyvin asfaltilla, maasto-ominaisuuksia en kommentoi kun en sitä hommaa taida.

wekkuli
28.05.2013, 19.32
Mulle tärkeintä on vapaus. Ei tarvi päättä lenkin alussa ajaako asfaltilla, vai hiekkatiellä vai juurakkopolulla vai sekoituksella kaikkea mahdollista alustaa.

Tuo on mullekin olennaisin juttu. Aika paljon mennään lenkkejä fiilispohjalta ja "katotaas mitä tuolta ilmansuunnalta löytyy", eikä tarvi sen pinnan kanssa olla niin nuukaa. On polkua, hiekkatietä ja asfalttia.

wekkuli
28.05.2013, 20.26
Hmm... aika-ajotangot maasturissa? Mielenkiintoista, mitäs muotipoliisi siihen sanoo?

marmar
28.05.2013, 20.48
Hmm... aika-ajotangot maasturissa? Mielenkiintoista, mitäs muotipoliisi siihen sanoo?

Itseasiassa tuokin on sattumaa. Mulla oli käsi kipsissä ja ajot hankalia. Mulle ehdotelitiin että aika-ajotangoilla voi ajaa käsi kipsissä, joten pitihän sitä kokeilla. Mainiosti sujui ajo. Kipsin poistuttua poistin nuo ja ajattelin ajella ilman. Eka kunnon vastatuuli ja tuli poistetut tangot mieleen. Ruuvasin ne takaisin yhdelle pidemmälle maastolenkille, kun en ollut varma, että kestääkö leikattu käsi koko lenkkiä ja tiesin pysstyväni evakuoitumaan niiden avulla kivuttomasti teitä pitkin. No käsi kesti ja tangot oli turhaan matkassa 70 km lenkki kuitenkin opetti, että eipä nuo maastoajoakaan haittaa, joten ajattelin, että antaa olla. Äkkiä nuo otta pois ja ruuvaa takaisin, jos haluaa pelata. Meniskö pari minuuttia koko operaatioon. Toisaalta noiden kanssa mulla yllättävän maino kompromissi, joka paikkaan. Asfaltilla kun ottaa keulan lukituksen auki ja antaa jousituksen tehdä tehtävänsä, niin noilla on varsin mukavaa makoilla ja katsella maisemia.

Droppitanko mulla oli alkuun mielessä, mutta kyllä noi mun mielestä paremmat on. Nut mulla on maastossa leveä tanko ja maantiella mukava lepoasento, joten muotipoliiseista viis. En ole ennekään fillaria muotipoliisien mielipiteiden mukaan rakennellut. :D Kokeilunhalu ja ennakkiluulottomuss voi joskus yllättää positiivisesti. Ei varmaan sovi kaikille, mutta mulle sopii.

wekkuli
28.05.2013, 21.01
Eikun oikeesti meinasin minäkin, että sehän olis oivallinen ratkaisu vastatuulisiirtymiin ja ajoasennon vaihteluihin kun puuduttaa maanteillä. Ja tosiaan, tuohan kuulostaa varsin loogiselta, että etujousitus ja kyynärpäänojailuhan suorastaan kuuluvat leppoisasti yhteen. Ja vaikka noi näyttääkin muhkeilta, niin eipä se puoli kiloa painoa lisää kai missään tunnu... Minkähänlaiset olis hyvät?

Buster
30.05.2013, 09.23
Sattuipa mukavasti ku kaverilla piti päästä hyvillä osilla olevasta naisten hybridistä eroon ja hinta oli ilmainen, hommaan oikean kokoisen hybridi rungon jäykällä keulalla ja kokeilen tuolla millä tuntuu =) jos ei nappaa kapeampi rengas sitten laitan myyntiin ja rahoilla kunnon kiekot sekä jotkin täällä suositelluista kumeista maasturiin joten saa jatkaa aiheesta