PDA

Näytä tavallinen näkymä : Puutarhaketju

Sanna04
23.05.2013, 10.01
Ei löytynyt vielä puutarhaketjua, joten tehdään sellainen. Kaikki pihan vihreää kasvustoon liittyvä keskustelu tervetullutta, mutta löytyisikö vinkkejä tuollaiseen etupihan pitkään kukkapenkkiin? Etuovelle vievän laatoitetun polun vieressä on alue, johon on joskus istutettu jotain. Siinä on neljä pallomaista "puuta", sellaista 30 cm korkeeta. Ne on vielä ihan jees, nyt kun sain yhden siirrettyä puoli metriä toiseen suuntaan niin ovat vielä ihan symmetrisesti siinä. Ongelma on, että niiden väliin on laitettu jotain kasveja, sellaisia ryppäitä, vähän menee maata myöten. Sen nyt ei ole väliä mitä ne on, mutta mua alkaa nyppiä koko penkki kun tottakai sieltä kasvaa rikkaruohoa sun muuta ihan hirveästi välistä, ja etenkin noiden rypäskasvien seasta tunkee vihreää heinää, ja niitä on hiton ikävä nyhrätä sieltä pois. Etenkin kun ne juuret kuitenkin jäävät sinne penkkiin.

Nyt mietinkin, että kaivan nuo väliryppäät tuolta pois ja pistän tilalle jotain. Mutta mitä? Millään tuskin voi vaikuttaa siihen, ettei noita ei-haluttuja ruohoja tuolla kasva. Vuorenkilpi olisi helppo, peittävä ja monivuotinen. Tai leventää hieman laattakäytävää. Tai kaivaa kaikki pois ja pistää nurmikkoa tilalle.. Takapihalla kasvaa sellaista yhdenlaista pusikkoa, tekee vihreästä lehdestä hirveän puskan, talveksi kuivuvat pystyyn ja kuivat kun heittää mäkeen niin keväällä kasvaa taas uusia.

Kuten ehkä tekstistä huomaa, puutarhajutut ei ole mulle hirveen tuttuja, kun en yhdenkään pihalla kasvavan kasvin nimeä osaa edes kertoa.. no vadelma ja ruusupensas nyt menee, ja kai nuo jotkut pallot jotain tuijia ehkä ovat..?

Gaastra
23.05.2013, 10.56
Onkohan ko. paikka aurinkoinen vai varjoinen, sanelee sen minkätyyppistä kasvia sinne kannattaa laittaa. Mutta jos siellä pallotuija pärjää, niin niiden väliin voisi istuttaa esim. sinilaakakatajaa, saisit sellaisen havupenkin. Tai sitten maanpeitekasveista esim. pikkutalvio. Googleta minkänäköisiä ovat. Nuo molemmat kasvavat ajan myötä niin, että peittävät kasvualustan kauttaaltaan eikä rikkaruohot pääse puskemaan läpi. Nyt aluksi sinne voisi laittaa kuorikatetta taimien väliin estämään rikkaruohojen kasvua.

Katila
23.05.2013, 11.02
Suosittelen, että todella kaivat kaikki rikkaruohot ja maat alta pois niin syvälle kuin sielu sietää tai sepeli tulee vastaan. Päälle suodatinkangas ja kunnon paksu kerros puutarhamultaa (saa tilattua isoissa säkeissä tai jopa irtotavarana esim. Muhevaiselta).

Itse istuttaisin "puiden" väleihin ainakin kevätkukkien sipuleita (tämä tehdään syksyllä). Sitten esim. juuri mainitsemaasi vuorenkilpeä ja jotain sellaista, joka kukkii kesällä ja syksyllä. Itse laitan vastaavanlaiseen laattapolun vieressä kylkevaan kukkapenkkiin myös joka kesä erilaisia kesäkukkia, niin saa kivaa vaihtelua. Kiinnitä huomiota kasvien korkeuksiin. Jos laitat korkeampia kuin mainitsemasi "puut", niin laita ne yhteen paikkaan omana ryhmänään. Maanpeittokasveista voisi sopia pikkutalvio tai varjoyrtti?

Mukavia myllerryksiä!

Sanna04
23.05.2013, 11.30
Paikka on itäpuolella, eli aamulla paistaa aurinko ja päivälläkin tuolta sivusta, mutta iltapäiväksi aurinko siirtyy takapihan puolelle ja paikka on varjoisampi. En kyllä ole niin paljon kiinnittänyt huomiota, että osaisin sanoa peittääkö talon varjo tuon paikan, ei välttämättä edes kovin paljon peitä kuin vasta illemmalla kun aurinko on matalammalla.

Tänään kun tuon yhden pallon siirsin, niin hiekka tuli penkin alta vastaan jo 15-20 cm syvyydestä. Mahtaako tuota suodatinkangasta saada ihan paikallisesta Agrimarketista? Voisin kyllä nuo välipaikat kaivaa ylös ja laittaa uutta multaa, sitä löytyy tuolta varastoistakin parisen säkkiä.

Sanna04
23.05.2013, 11.58
Nyt kun noita vähän googlettelin niin tuntuu etten osaa sitäkään vähää päättää mikä tuohon vois sopia.. Laitetaan nyt kuvia vielä, jos jollekin tulee jaettavaksi asti ideoita. Onhan toi aika kamalan näköinen, ja jotain sille tarttis tehdä.. viherpeukaloa itsellä kun ei hirveästi ole niin ideat on vähissä. Tuossa näkyykin vasemmassa kulmassa hieman kukkapenkkiä, jossa oli viime kesänä kahdeksan sipulia, joista kasvoi muutama vihreä pitkä törö. Ei kukkia. Nyt olen alkanut jo täyttää sitä kivillä, niistä saa paljon hienomman penkin. :)

http://i2.aijaa.com/b/00554/12251004.jpg

Katila
23.05.2013, 12.17
No tossahan on mahdollisuuksia vaikka mihin! Penkkiä voisi laajentaakin nurmikon suuntaan. Kannattaa tehdä kerralla ja kunnolla, ettei tartte joka vuosi tehdä uudestaan.

Itse kaivaisin kaikki vanhat kasvit ylös ja laajentaisin penkkiä leveämmäksi. Vanhat maat pois, suodatinkankaat ja uudet maat tilalle. Reunat teksiin kunnon reunukivillä, matala aitaus. Sitten vaan mielikuvitus on rajana, mitä kukkia ja aluskasveja haluaa laittaa. Muista eri vuodenajat. Perennoja ja yksivuotisia laittaisin molempia.

tirsintarsi
23.05.2013, 22.05
Mielikuvitus on aika usein rajana puutarhahommille, joten mahdollisuuksia on. Toki kasvitkin ja paikka rajoittavat jonkin verran. Piirrä summittainen kaavio tuosta pihasta ja painu lähimpään puutarhaliikkeeseen ja kysy puutarhapuolen myyjältä suosituksia, toimii ainakin täällä Kuopion seutuvilla ihan hyvin.
Toinen aika näppärä paikka on puutarha.net:n keskustelupalsta, siellä on jos jonkinmoista puutarhaihmistä ehdottelemassa vaikka mitä... JA kasvien kuvilla saa äkkiä niille nimetkin sieltä.

Tuo aikaisempi ehdotus siitä, että koko penkki ylös ja kunnon perustukset saa varauksettoman tukeni ja suositteluni. Ja kunnollinen ruohoreunus tai joku vastaava sinne nurmikon puolelle, jottei se leviä heti takaisin penkkiin. Myös ehdotus jostain matalaasta havusta tuohon tuijien väliin voisi tuossa kohdassa toimia ihan nätisti, jos havut tuntuvat omalta jutulta. Helppoja ylläpitää ainakin ja jos vielä hakekerroksen siihen juurelle mullan pääle viitsii levittää, niin vähenee ne rikkaruohotkin sitte.

MäkiHiiri
24.05.2013, 09.00
Tommonen "astumpa tästä helposti yli" -kukkapenkki on kätevä! Varsinkin noin keskellä pihaa. Mulla on 50centtisen lauta-aidan vieressä 50cm levee penkki. Ja kun ei siitä kaikki pääse harppaamalla yli, niin joskus joku vieras pihalla luikkija on litsannut miniruusun tai muun pienen.

Kevätkaihonkukkaan olen itse vasta ihastunut. Vielä hetken kukkii pieniä sinisiä. Ja lemmikit ovat jo hieman levinneet viimekesäisestä pihaan tutustuttamisesta.

Mitä tolle vadelmalle tekee? Viimevuonna (1 vuosi) kasvatti 2 3m soiroa ja teki yhden marjan. Olen yrittänyt kääriä soiroja siististi, mutta ne on jänteviä ja viihtyvät mieluummin miten sattuu.

YocceT
24.05.2013, 10.52
Vattu tekee marjat 2.vuoden oksiin, eka vuonna ne vaan kasvaa... Ja sitten marjomisen jälkeen kuolevat pois