PDA

Näytä tavallinen näkymä : Polkupyörähuutokauppaan menossa

griip
23.05.2013, 00.58
Hei!

Oon vähän myöhään liikenteessä, mutta ajattelin silti tiedustella täältä otsikkoon liittyviä juttuja. Siispä: Oon huomenna menossa kattelemaan fillarihuutokauppaan itselleni mahdollisimman soveliasta konkelia. Varsinainen huutokauppa tapahtuu vähän myöhemmin. Hakusessa olisi joko ns. ei-halpahallihybridi tai crossari, riippuen toki valikoimasta. Pidempääkin lenkkiä ois tarkoitus jossain vaiheessa tehdä, mutta pääsääntöisesti fillari toimisi kaupunki/työmatkakonkelina, päivittäistä ajoa ois tarkoitus tehdä n. 20-40 kilsaa. Aiemmin oon omistanut Kona Dew:n vm. 2007 ja Dew + vm 2010, joihin olin molempiin erittäin tyytyväinen - kunnes ne pöllittiin. Ajokokemusta on jo aika monelta vuodelta. Mietinkin siis, että mihin asioihin käytettyä pyörää tsekkaillessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota? Vanteet, pinnat ja renkaiden kunto tottakai, mutta tuolla huutokaupassa kun ei todennäköisesti pääse fillareita välttämättä edes taluttamaan tai muutenkaan hirveästi testailemaan, niin kyselisinkin nyt teiltä vinkkejä mistä tunnistaa esim. mahdolliset runkohalkeamat tai muut varsin ikävät setit, mitkä ei ihan heti tule mieleen? Kaikesta inputista olisin äärimmäisen kiitollinen. Mukaan kannattanee ottaa mittanauha, ehkä jotain muutakin?

Jumu
23.05.2013, 08.18
Olen ollut kolme kertaa poliisin huutokaupassa kun pyöriä myydään ja ainakin ne ovat olleet aikamoista liukuhihmahommaa. Pyörät (yli 200kpl) olivat rivissä josta ne sitten pyörä kerrallaan talutettiin esille. Lähimmät huutajat olivat parin mertin päässä kauppatavarasta, eikä pyöriä ollut mahdollista sen enempää tutkia kun huutaminen jo alkoi. Käytännössä siinä ei tiedä edes rungon kokoa kuin silmämääräisesti ja kuntokin on täysi arvoitus. Itse maksoin joskus 70,- Helkama Jääkäristä mutta jouduin laittamaan vielä muutaman kympin kun korvasin puuttuvat ja rikkinäiset osat. Runko oli kuitenkin kuin uusi ja myin tuon fillerin myöhemmin eteenpäin hyvällä voitolla. Pääosa pyöristä oli tänä kevääna Lahden huutokaupassa peruspyöriä joiden hinnat olivat 30-70,-. Mukaan mahtui pari hyvän näköistä Feltin maastopyörää joista kalliimpi maksoi n.220.
Huutokaupat on hauskoja mutta jos sinne menee tarkat speksit mielessään voi joutua pettymään aika lailla.

sunny
23.05.2013, 10.41
Teräsrungossa olisi tietysti kiva tietää korroosion aste runkoputkissa ja onko esim. satulaputki juuttunut kiinni, koska sen paukuttaminen voi olla hikistä työtä litkuttamallakin. Itse olen ostanut kirppiksiltä kympin ja kolmenkympin pyörät. Lyhyt koeajokaan ei tuonut esiin kaikkea. Esim. tunturissa on etuhaarukka niin syöpynyt, että se jäi koristeeksi. Mutta kunhan ei hurjia maksa, saa näistä aina omansa takaisin ja voi saada ihan peruskivan kulkupelin.

Harryupp
23.05.2013, 10.50
Pitää tehdä erittäin nopea päätös ostaako vai ei. Viidellä kympillä ostettu pyörä johon täytyy uusia satasen edestä renkaita ja muita osia sekä ehkä antaa osan korjauksista pyöräkorjaamolle on silloin nopeasti 200 - 400 sadan pyörä

Parhaimmassa tapauksessa pyöräriviä saa katsastaa ennen kuin niitä huutokaupataan ja silloin voi katsella pyörän kuntoa, eli näyttääkö pyörä siltä ettei ole huollettu kunnolla moneen vuoteen tai siltä että olisi makanut ulkona yli talven pyörän arvo tippuu.

Jos on pahempia runkovauriota ainoastaan jotkut osat ovat käyttökelpoiset. Jos on mutkalla olevat kiekot, osia puuttuu ja kaikki vaijerit rempallaan pyörän arvo on korkeintaan pari kymppiä edellyttäen että käyttökelpoiset osat ovat sen arvoiset.

Smo
23.05.2013, 14.03
Varmaan joskus 10v sitten olin jossain huutokaupassa .. pyöriin sai tutustua etukäteen , mutta hinnat nousivat ihan älyttömyyksiin..

Velonantti
23.05.2013, 14.53
pyöriin sai tutustua etukäteen , mutta hinnat nousivat ihan älyttömyyksiin..

Todistin joskus tilannetta, jossa poliisisetä lopetti huudot kesken säädyllisyyden nimissä. Huutokaupan vedättämissä hinoissa ei tunnu olevan mitään tolkkua.

Fuuga
23.05.2013, 16.53
Viime syksynä oli pakko sanoa parille trokarille, joilla jo oli riittävästi pyöriä ja lisää oli tulossa halvalla kun huutajia ei ollut, että lopettasivat hinnan vedättämisen, että yksi rouva saisi parille muksulleen edes kohtuulliset pyörät. Ihme kyllä lopettivat ja antoivat rouvan huutaa valmiiksi ehjät menopelit parilla kympillä kpl.

Mannavelli
24.05.2013, 10.11
Todistin joskus tilannetta, jossa poliisisetä lopetti huudot kesken säädyllisyyden nimissä. Huutokaupan vedättämissä hinoissa ei tunnu olevan mitään tolkkua.

Kymmenisen vuotta sitten, kun ainoan kerran kävin, maksettiin mm. "klassikko" Mountain Bike Herosta (surkea kunto) muistaakseni 150 - 200 €, kun huutajilta lähti lapasesta. Muutenkaan siinä ei ollut tolkkua.

marmar
24.05.2013, 10.34
Pitää tehdä erittäin nopea päätös ostaako vai ei. Viidellä kympillä ostettu pyörä johon täytyy uusia satasen edestä renkaita ja muita osia sekä ehkä antaa osan korjauksista pyöräkorjaamolle on silloin nopeasti 200 - 400 sadan pyörä

Jos ei pysty korjaaman itse, niin aika usein kannattaa jättää huutamatta. Mun kokemuksen mukaan noista saa joko todella halvalla tai sitten homma lähtee lapasesta.

Itse olen 2 kpl 2€ pyöriä huutanut. Toisella ajettiin kesä yhdistämällä se kotona olevaan raatoon, kunnostuskulut 0€+hieman harrastusluonteista askartelua. Toisesta otettiin pelkkiä varaosia. Kokonaismenetys oli 4 €, jolla sain pyörän ajoon kesäksi (osat kiertää tänä kesänä parempaan runkoon) 2 kpl sisureita, 2 kpl erittäin hyväkuntoisia päälikumeja, iso kasa eripituisia varapinnoja, joita ei ollut hyllyssä, satula, jne.

Samasta huutokaupasta lähti joillekin bilteman täpäri yli 200 eurolla :seko:. Olis tainnut saada saman suunnilleen samalla rahalla biltemasta takuulla varustettuna.
Toisessa huutokaupassa (turussa) jäi musta pekka, eli ei mitään mulle sopivaa (hinta&kalusto)huudettavaa. Kaikki hinnat lähti ihan lapasesta. Teki mieli jossain vaiheessa luetella Turun käytettyjä pyöriä myyvät liikkeet ja todeta, että niistä kaikista saa huollettuja takuulla toimivia käytettyjä halvemmalla.

Aina pääsee etukäteen tsekkaamaan ja tutkimaan. Pienemmissä poliisilaitoksissa tsekkauksia ehtii tehdä huutokaupan aikana liukuhihnalla, kun myytävien "liukuhihna" kulkee yleisön ohi.
Tavaraahan noissa on paljon. Jos olisin edullista käyttöpeliä hakemassa, niin huutaisin 2 kohtuukuntoista raatoa, jossa osat menee ristiin ja tsekkasin, että niistä saa yhdessä kasattua toimivan pelin. Joskus noita raatoja saa 10 kpl yhden toimivan hinnalla ja niissä voi olla paremmat osat, kuin niissä toimivissa ;)

Jos valmista toimivaa peliä halajaa, niin suosittelen liikettä, jos on valmis askartelemaan, niin noista voi terhdä löytöjä.

polkadot
24.05.2013, 13.32
Varmaan joskus 10v sitten olin jossain huutokaupassa .. pyöriin sai tutustua etukäteen , mutta hinnat nousivat ihan älyttömyyksiin..

Ihan samoja kokemuksia. Pari kertaa kävin poliisien huutokaupassa ja katselin leuka lattialle loksahtaneena, kun porukka huusi kierorunkoisia inseroita 200 eurolla. Mielikuva se on mikä ratkaisee - olivat varmaan kuulleet, että sieltä saa halvalla fillareita.

Halloo halloo
24.05.2013, 23.16
Kaksi kertaa jaksoin käydä tsekkaamassa tarjontaa Hgin huutokaupassa. Pari huutokelpoista löysin, mutta parin huudon jälkeen hinnat sitä luokkaa, että nostin perseeni ja häivyin. Tuurista kiinni, jos löytää huutokaupan, jossa trokarit eivät ole.

Smo
25.05.2013, 07.31
Syksyllä varmaan helpompaa kuin keväällä ..

marmar
25.05.2013, 07.42
Syksyllä varmaan helpompaa kuin keväällä ..
Yhden kerran empiirisellä kokemuksella sanoisin, että ei ole ainakaan Turussa. Opiskelijat halajaa silloin halpoja käyttöpelejä.