PDA

Näytä tavallinen näkymä : SRAM Type 2

FoMoCo
19.05.2013, 20.07
X9 type 2 vaihtaja on alkanut pitää semmosta napsumista kun takajousitus liikkuu hiljaa. Esim. ylämäkeen kiivettäessä. 300km ajettu takavaihtajalla. Napsuminen tuntuu polkimissa asti.
Paljon tästä on näköjään puhuttu kansainvälisillä foorumeilla. Siellä on jopa jotain korjaus ehdotuksia.

Onko muut törmänny tähän ongelmaan?

Oz
19.05.2013, 20.56
Missä Sram, siellä nakse. Ollos huoleton, se ei ole vika, vaan ominaisuus.

FoMoCo
20.05.2013, 02.26
Ei kukaan jaksa tommosella ajella.

N.T
21.05.2013, 21.37
putsaa ja rasvaa se vaihtajan rullakytkin.

FoMoCo
22.05.2013, 15.27
putsaa ja rasvaa se vaihtajan rullakytkin.

Kyllä se taitaa olla paras vaihtoehto.
Sitähän ei ole tarkoitus purkaa joten saa nähdä miten siisti siitä tulee kun sen kasaa.

TSOCOM
23.05.2013, 18.22
Samanvian huamasin jus täälläkin, XO ajettu 6 tuntia dhta kuivassa ja pölyttömissä olosuhteissa, tuntu myös että mutenkin lakkas toimimasta, kun piti jo kattoo että oliko takapäässä jotain irti kun ääntä alko tulee taas enempi. Pitää ajaa seuraava kerta ja kattoo mitä tapahtuu. (paskanpa möivät)

FoMoCo
23.05.2013, 21.07
Mulla ketju kans pitää nyt enemmän ääntä. Pitää purkaa se tässä lähiaikoina.

FoMoCo
28.05.2013, 20.49
Otin auki ja rasvasin. En purkanut sisuskaluja sen kummemmin, rasvasin vaan suoraan. Ei auttanut pikaisella kokeilulla napsumiseen. Mutta vaihtaa paljon paremmin rasvauksen jälkeen.
Ja nyt kun tulppa on otettu pois Torxin edestä niin kytkin muuttui säädettäväksi.

Kaiken kaikkiaan onnistunut remontti vaikka ei korjannu itse vikaa.

teehak
29.05.2013, 15.33
Moro. Tänään tais meikän takavaihtaja ruveta naksumaan, ensin luulin et keskiölaakeri mutta tarkemmin kun tutkin niin X0 type2:han se siellä ilmeisesti naksuu. On muuten helvetin rasittava ääni. Onko tää nyt oikeesti "OMINAISUUS" vaiko vika. Ootteko saaneet hiljenemään millään konstilla? Kiitoksia tiedoista jo etukäteen! Ainiin vaihtaja on ajettu n.20h vasta.

FoMoCo
30.05.2013, 09.47
Kytkin on nyt lillunut rasvassa pari päivää. Tänään kokeilen että onko naksuminen hävinnyt.
Säädin itse kytkimen hieman jäykemmälle. Kun käsin kokeili vemputtaa sitä rasvauksen aikana niin se ei naksunut joka kerta vaan vaikutti siltä että se riippuu siitä miten pitkälle se liikkuu. Vähän epämääräisesti se napsuminen tuli joten ei päässy kiinni että missä vaiheessa se napsuu.
Jatkan tutkimista.

kenkku
01.06.2013, 17.13
Sama vika täällä. Noin 200 km ajettu X9 type2. Ensin luulin että iskari tai joku laakeri naksuu mutta sitten luin tästä ongelmasta.
Muuten toimii kyllä hyvin. Takuuseen sais varmaan uuden mutta jos SRAM ei ole korjannut ongelmaa niin ei uudesta vaihtajasta ole paljon iloa.

H.Brooks
02.06.2013, 00.14
Jatkan samaan ketjuun kun naksumisesta on puhe. Eli Sram Dual tap etuvaihtajan kahva naksahtaa kahdesti kun vaihtaa pienemmälle eturattaalle. Naksahtaa kuin olisi pantteessa ja tosiaan kahdesti. Pyörä on uusi ja ilmiö ollut samanlainen koko ajan. En löytänyt haulla vastausta. Ymmärrän, että Sram pitää ääntä mutta silti. Nakse tulee nimenomaan vaihtajavivulta, ei etuvaihtajasta.

Pasi Ahopelto
02.06.2013, 09.52
Olisiko sama teknologia kuin Sram Apex -etuvaihtajan vivussa: kahdella napsulla pienelle, yhdellä napsulla isolle rattaalle. Kumpikin siis yhdellä väännöllä, ja olisi ihan normaalia toimintaa.

teehak
02.06.2013, 11.58
Moro. Tänään tais meikän takavaihtaja ruveta naksumaan, ensin luulin et keskiölaakeri mutta tarkemmin kun tutkin niin X0 type2:han se siellä ilmeisesti naksuu. On muuten helvetin rasittava ääni. Onko tää nyt oikeesti "OMINAISUUS" vaiko vika. Ootteko saaneet hiljenemään millään konstilla? Kiitoksia tiedoista jo etukäteen! Ainiin vaihtaja on ajettu n.20h vasta.

Pahoittelut "turhasta" viestistä Nyt kun ehdin tutkimaan ihan ajan ja levänneitten hermojen kanssa niin eihän se mikään takavaihtaja siellä tikittänyt vaan taka-akselihan se oli. Pikalinkkuakseli oli jäänyt pikkasen liian löysälle ja pääsi juuri sen verran "elämään" kun kampeen antoi newtoneja reisillä. Eli siis helpolla pääsin, tämä ei selvinnyt kuitenkaan kovin pienessä ajaass piti mm. kokeilla toista vaihtajaa :cool:.

maalinni
02.06.2013, 12.31
@H. Brooks. Kuuluu asiaan trimming (?) Ideana on että voi käyttää isoa eturatasta ja takana keveämpää välitystä. Se ylimääräinen naksu siis siirtää häkkiä snadisti sisään.

FoMoCo
02.06.2013, 19.08
Tänään pitempää lenkkiä rasvatulla kytkimellä.
Vaihtaa paremmin mutta naksuu vieläkin. Ei niin selvää naksumista ku ennen mutta ei hävinnyt kokonaan.

H.Brooks
03.06.2013, 07.48
@H. Brooks. Kuuluu asiaan trimming (?) Ideana on että voi käyttää isoa eturatasta ja takana keveämpää välitystä. Se ylimääräinen naksu siis siirtää häkkiä snadisti sisään.

Kiitos! Tuo trimming tai trim auttoi englanninkieliselle sivustolle, missä selitettiin asiaa myös kuvin. Nyt vaan kahvi naamaan ja lenkille kokeilee.

TSOCOM
10.06.2013, 11.45
Senkun vaan paranee tämä XO Type 2 kokeilu, sen lisäksi että tää kytkin on todennäkösesti palannut poroks, niin nyt ei vaihevaijerikaan kestä edes 5 tuntia.

alumiini
12.06.2013, 12.33
Moro!

Auttakaas taas tyhmää..Kusti toi tänään X9 type 2 medium takavaihtajan. Onko tässä joku kikka millä tän häkin saa ylipäätään liikkumaan?
Yritin just tätä asentaa, mutta häkki tosiaan liikkuu vaan pari milliä eteenpäin. Eli tuntuu että tää olis jotenkin lukittunut taaimmaiseen asentoonsa.
Ohjeista en löytänyt apua.

teehak
12.06.2013, 12.46
Moro!

Auttakaas taas tyhmää..Kusti toi tänään X9 type 2 medium takavaihtajan. Onko tässä joku kikka millä tän häkin saa ylipäätään liikkumaan?
Yritin just tätä asentaa, mutta häkki tosiaan liikkuu vaan pari milliä eteenpäin. Eli tuntuu että tää olis jotenkin lukittunut taaimmaiseen asentoonsa.
Ohjeista en löytänyt apua.

Moro.

Kyllä se häkki pitäis siitä eteen liikkua ei siinä mitään lukitusta oo minulla ainakaan mut se on tosi napakka kääntää. Lukittua sen saa suoraan asentoon kun pöyrää tarvii irottaa. Sitten kun alku lähtee niin liikkuu paremmin.

alumiini
12.06.2013, 12.56
Moro.

Kyllä se häkki pitäis siitä eteen liikkua ei siinä mitään lukitusta oo minulla ainakaan mut se on tosi napakka kääntää. Lukittua sen saa suoraan asentoon kun pöyrää tarvii irottaa. Sitten kun alku lähtee niin liikkuu paremmin.

Noniin! Oikeassa olit. Tää oli vaan jämähtänyt kiinni. Täytyi kyllä vääntää ihan tolkuttomalla voimalla, nyt se alkoi liikkumaan jo melko sulavasti.

Kiitos avusta!

Ju$$i
12.06.2013, 13.20
Ei se oo jämähtäny. Ne on tommosia. Mulla huoltokin luuli, että se on rikki :)

alumiini
12.06.2013, 13.24
Heh, en ihmettele yhtään, alko meikäläinenkin ottamaan hieman lämpöä kun luulin tota rikkinäiseksi.
Saa nähdä miten sulavasti toi sitten toimii ajossa..Hieman epäilyttää.

Iglumies
12.06.2013, 14.06
Mutkun oli ekaa kertaa 2type irrallaan kädessä:o

TSOCOM
27.06.2013, 12.44
Joo, nyt laitetaan kolmatta vaihevaijeria tällekaudelle, ajettu 18 tuntia 295 kilometriä DH . Pyärä on Intense Socom , joku kuullu vastaavaa? ideoita? Vp takajousitus ehkä rasittaa type 2 vaihtajaa ja vaijeria liikaa.

Iglumies
27.06.2013, 14.03
Mistäkohtaa vaijeri pykii?

arctic biker
27.06.2013, 17.49
Mullon just 2 vuotta ja yhen kuukauden ajossa ollut X9. Varsin isot välykset etten sanoisi. Mielenkiinnolla seuraan säiettäettä päädynkö 26 jäykkäperässä normi-XO:n vai Type 2 versioon. Punaisena tietysti. Mullon tommmonen punainen vaihe menossa.

J_K
27.06.2013, 20.09
Tänään heiluttelin 8kk ja 9tkm ajossa ollutta x9 type2 vaihtajaa, kyllä tuntui siinäkin välystä olevan, muttei tunnu ääntelevän. Pikkurissojen laakereissa ei suuremmin rasvaa ole alunperin, pari kertaa ne olen aukassut ja lisännyt rasvaa. Kytkinkin on löystynyt ajan kuluessa, nyt kääntyy jo aika kevyesti, pitänee kokeilla kiristää sitä.
Ketju pysyy XX1-rattaan kanssa paikoillaan.

TSOCOM
27.06.2013, 23.54
Mistäkohtaa vaijeri pykii?
Siitä terävänmutkan kohdalta vaihtajassa. Muuten nyt kun olin mäessä 2 tuntia ajammassa, oli se vaihteeksi ihan hiljanen, kun mä honasin kiristää sitä torxsia 1/4 kiaroksen, sramin pitätäis vissiin vaan kirjottaa huoltoohjeet uusiks /5 tunnin välein , uusi vaihdevaijeri ja kiristä kytkintä/

Kare_Eskola
28.06.2013, 00.16
Oma X9 Type 2 takavaihtaja on toistaiseksi kestänyt pari-kolme viikkoa kovaa ajoa moitteitta. Raskaampi vaihtopeukulle kuin hyväkuntoinen normishimppa, mutta ketju pysyy paikoillaan ja on hiljaa.

mhelander
28.06.2013, 09.55
Mullon just 2 vuotta ja yhen kuukauden ajossa ollut X9. Varsin isot välykset etten sanoisi.

Mun molemmat X.9 vaihtajat on kyllä ihan välyksettömiä parin vuoden maantie ajolla, onkohan noilla 3-4 tonnia ajettu. Mutta reippaat 3 tonnia ajettu X.7 maasturissa on kyllä selvästi väljempi kuin uutena. Silti toimii kuten on suunniteltu.

Type 2 kyllä kiinnostaa mutta jos kuluvat tämmöseen tahtiin niin eipä sitten kovin paljoa. Ja sais olla myös 9-vaihteiselle mokoma.

FoMoCo
28.06.2013, 10.37
Oma Type 2 toimii nyt todella hyvin kun poisti muovitulpan torxin edestä ja saa säädettyä kireyden.
Eikä napsu enää yhtään kun on saanu vähän ajoa kytkimen öljykylvyn jälkeen.

Tällä hetkellä tyytväinen vaihtajaan.

Vastamyrkky
10.08.2013, 10.39
Täällä kuluu kanssa noita vaihdevaijereita X9 Type 2 vaihtajan kanssa DH-pyörässä. Menee poikki siitä vaihtajassa olevan kaaren kohdalta. Tarttis löytää joku patentti tohon. Toivottavasti sama tauti ei ala vaivaamaan kaks viikkoa vanhaa enskapyörää, ovat varastossa vielä vierekkäin.. :(