PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörän huolto DIY

MrArska
19.05.2013, 13.24
Huollan itse oman pyöräni, enkä ole koskaan vienyt fillaria ihan oikeeseen huoltoon ja kiinnostais tietää mitä kaikkee huoltoon yleensä kuuluu? Aikaisemmat pyörät olleet sitä hintaluokkaa että ketjujen rasvaus ja rengaspaineiden tsekkaaminen on melki riittäny, joskus suhauttanu painepesurilla puhtaaks :cool:

Nyt ois kuitenkin parin tonnin fillari ja sille toivois pitkää ikää.

Olen tuosta nyt puhdistanu ketjut/vaihtajat, öljynny ketjut ja etu/taka vaihtajan. Puhdistanu koko pyörän, lisänny renkaisiin ilmaa. Mitä muuta kannattais tehdä? Vasta 600km olen siis ajellut. :seko:

Kyseessä hiilikuiturunkoinen maantiepyörä, jos sillä on merkitystä... :cool:

hannupulkkinen
19.05.2013, 15.06
Minä rihtaisin kiekot noiden tekemisiesi lisäksi. Voisin tarkistaa ohjauslaakerin kireyden ja vähän kiristellä kaikkia ruuveja, mutta ei liikaa. Momenttiavain on hyvä kaveri, mutta ilman sitäkin pärjää kun ei kiristele hampaat irvessä. Rungon voisi vahata.

MrArska
19.05.2013, 15.17
Kiekot on mielestäni ihan suorassa vielä. Ja veikkaan että se on senverta tarkkaa hommaa että parempi kun jättää sen ammattilaiselle, sitten jos tulee tarvetta :)

Mietin tuossa et pitäisköhän ohjauslaakeria esim miten usein rasvailla? Entä etu/taka -kiekon napaa tai poljinakselin laakeria? Ja ylipäätänsä, saako niitä rasvattua purkamatta koko pyörää :P

Oon just tekemässä CRC:lle tilausta, meinasin tilata tommosen: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5956 Josko tuo helpottais kettinkien puhdistusta. Vittumainen homma muuten, ja kaik paikat kurassa kun sen tekee...

nure
19.05.2013, 16.47
Kun pitää ketjut peruspuhtaana eikä käytä rasvaisia likaa kerääviä voiteluaineita niin ei moiselle käyttöä. Laakerit rasvataan tarpeen tullen tai kerran vuodessa jos oikein kauheasti huvittaa...

hannupulkkinen
19.05.2013, 17.47
Voihan ne kiekot olla suorat, mutta kannattaa silti tarkastaa onko joku pinna löystynyt.
Lueskele ketjunputsaustopikkia ja muitakin aiheeseen liittyviä.
Jos kiekoissa on teollisuuslaakerit niin ei niitä tarvise rasvailla. Voihan sitä tarkistaa onko navoissa kosteutta, mutta tuskin on.
Ohjauslaakerin voi rasvata kerran vuodessa.

Arde1
19.05.2013, 18.24
Teen maastopyörälleni aina huollon liikkeessä. En osaa (kunnolla tehdä, toki tekemällä oppis) enkä ole oikein varma mitä tehdä. Ammattilainen (esim. fillariosa) tekee hyvää jälkeä ja takaa pyörälle toimivuuden taas vuodeksi sekä edes kerran vuodessa tukee suomalaista pyörähuoltoa/liikettä kun rahat pääosin menee rajojen ulkopuolelle :D

Takamisakari
19.05.2013, 19.10
Kannattaa myös muistaa vanha perinteinen "if it's not broken- don't touch it"..

Jake_Kona
19.05.2013, 19.22
Ketjut vaihtoon joka kesä tai hommaa kulumamittarin.

lavke
19.05.2013, 20.18
Oman Cannondalen ohjauslaakeria ei tietääkseni saisi edes rasvata, joten kannattaa tarkistaa etukäteen.

Pesu ja yleinen puhdistus, pulttien kiristäminen (momenttiavaimella jos löytyy) ja ketjun kuluman tarkistus + tarvittavien kohteiden voitelu. Kiekkojen navat/rihtaus, tai kampikeskiö auki vasta jos ongelmia ilmenee, tai näin ainakin itse olen toiminut. Vaijerit vaihtaa/kiristää kun kokee tarpeelliseksi. Ei ne liikkeissäkään mitään ihmeitä pyörille tee perushuoltojen puitteissa.

Park Toolin ketjupesuri likaa ainakin yhtä paljon kuin tavanomainen tyyli, mutta tekeehän tuo ketjujen puhdistamisen vähän helpommaksi. Joku Chain Keeper/Holder on kätevä niin voi pitää takakiekkoa irti, eikä lennä liat jarrupinnoille, esim. BBB:n (http://bbbcycling.com/accessories/workshop-tools/BTL-50) tai Pedrosin (http://pedros.com/products/clean-and-lube/clean-andlube-tools-and-kits/chain-keeper/).

Marsusram
19.05.2013, 23.57
Jos kiekoissa on teollisuuslaakerit niin ei niitä tarvise rasvailla. Voihan sitä tarkistaa onko navoissa kosteutta, mutta tuskin on.

..Ellei painepesurilla sitä vettä sinne väkisin lykkää. Eli varovaisuutta pesussa. Letkupaineetkin riittää hyvin.

appmot
20.05.2013, 06.19
Oman Cannondalen ohjauslaakeria ei tietääkseni saisi edes rasvata, joten kannattaa tarkistaa etukäteen.
Nää on näitä samoja valmistajan neuvoja, kuten erään autonvalmistajan:"Vaihteistoöljyjä ei tarvitse vaihtaa. Se kestää koko vaihteiston eliniän."
Mun runkoon laitoin American Classicin ohjainlaakerin ja siinä oli konelaakerit.Tiivisteet pois ja rasvaa täyteen. Tietysti sitten tiivisteet takaisin...
Ohjainlaakeriin ei kyllä tarvitse juurikaan koskea, ellei sitä tosiaan pese usein painepesurilla.
Napojen konelaakereissa riittää mielestäni rasvaus parin vuoden välein, koska sitä vaseliinia saa sinne laitettua 3 kertaa enemmän, kuin mitä siellä on alunperin.
Samaa huoltoväliä olen pitänyt myös irtokuulanavoissa.

maalinni
20.05.2013, 07.06
Nää on näitä samoja valmistajan neuvoja, kuten erään autonvalmistajan:"Vaihteistoöljyjä ei tarvitse vaihtaa. Se kestää koko vaihteiston eliniän."

No mutta tuohan on harvinaisen totta. Pätee myös moottoriöljyyn.

Juha_H
20.05.2013, 09.18
Heh, mites vaikutus siihen elinikään..

Ei pyörä musta vaadi mitään erikoista huoltoa. Vähän vaan tarkkaavaisuutta ajossa, ja jos jotain outoja ääniä alkaa kuulumaan tai muuta häikkää niin sitten selvitykseen mistä johtuu. Perusöljyäminen ja puhtaanapito toki kuuluu asiaan. Vanhan liiton laakereita tuli välillä availtua ja tarkastettua noiden kunto, ettei hajonneet kuulat tuhoa laakeripesiä, mutta tuokaan ei enää nykylaakereilla tahdo onnistua. Vaijereita kannattaa välillä vaihdella ihan oman mukavuuden vuoksi mutta kyllä nekin useamman vuoden kestää.