PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jokin syö sisäkumia,vinkkejä?

forrelly
18.05.2013, 13.51
26" maasturin etukumi on tyhjentynyt noin 5-6 kertaa tänä vuonna ja aina samasta paikasta. Venttiilin juuresta. Jokin syö, vääntää, nirhaa sen juuresta auki ja ilmat lähtee pihalle. Epäilin vannenauhaa,kun se oli hieman liikkunut, mutta se ei ylettänyt kumiosaan. Eikä myöskään vanteen metalli, vaikka se vähän terävältä tuntuikin.

Estoja on tehty laittamalla extra kumia venttiilin juureen, tupla ruuvit, toinen sisäpuolelle ja toinen normaalisti ulkopuolelle ja mikään ei tunnu auttavan.

En tiiä liikkuuko se eturangas jotenkin vanteella ja viekö se sisuskumia mukanaan tms mut jotain pitäis keksiä, kun kohta loppuu kaupasta kumit ja kuskilta hermot.

Vanne: DT Swiss 1600, rengas: Continental xking 2.2, sisuskumeina kaikkea mahdollista prestana.

H. Moilanen
18.05.2013, 14.32
Juurimutteri väännetty liian tiukalle?

HanttaHoo
18.05.2013, 14.41
Itsellä oli samanlaiset ongelmat Continentalin Mountain King 2.4" kanssa, vanteina Sun Ds-2 ja Wtb laserdisc trail. Ainakin 5 sisuskumia sain paskottua viime syksynä/talvella, välillä meni edestä ja välillä takaa. Kokeilin erilaisia vannenauhoja ja erilaisia paineita renkaassa, mutta kun ei kestä niin ei kestä! Esim. maxxiksen tai Nokialaisten kanssa ei ikinä ole tarvinnut tapella moisen ongelman kanssa. Tietysti litkuttamalla häviää pomminvarmasti kyseinen ongelma. Joku viisaampi kertokoon mikä on tämä Contin ominaisuus että se tuppaa liikkumaan vanteella ja samalla rikkoo venttiilin?

Jake_Kona
18.05.2013, 14.45
Jos vanteen metallireuna näkyy ja on terävä niin sehän se helposti puhkoo sisutia. Paine työntää sisäkumin tiukasti reunaa vasten.
Ihan ite laitan nykyisin liimattavan vannenauhan ja kapeimmalla ruuvarilla lpuhkaisen reijän venttiilikohtaan ( tai jos ei mene läpi niin veitsellä avitan) ja ruuvarin sileällä "varrella" pyörittäen täppään nauhan ylimäärän reunaa vasten. Tulee tiiviimpi ja pehmeämpi kulmataitos.

Oz
18.05.2013, 15.17
Paras paikka sille mutterille on laatikossa.

arctic biker
18.05.2013, 17.08
Kokeilepa talkita päälikumin sisäpinta kunnolla. Ihan vauvatalkilla. Mutta älä sitä päälikumin reunanauhaa! Logiikka on se että esim jarrutuksessa päälikumi kiskoo sisuria matkassaan. Sen takia venttiiliä ei pitäisi lukita mutterilla. Sitä voi käyttää sisurin asennusvaiheessa varmistamassa että venttiili on oikein ja suorassa kulmassa vanteeseen nähden. Kaikissa venttiileissähän ei kierrettä edes ole.

maalinni
18.05.2013, 18.43
Minulla sama ongelma contin mountain king renkaiden kanssa, rengas pääsi pyörimään vanteella ja sisureita meni tosi paljon juurikin venttiilin juuresta. Vaihdoin schwalbeen ja ongelmat loppui.

forrelly
18.05.2013, 20.01
Jees, juurimutteri tosiaan on löysällä. Sen oikeastaan ensiksi katsoin. Kokeilin yhtä juurimutteria siellä renkaan sisäpuolella estääkseni kumin nousemisen vanteen ja vannenauhan leikattavaksi, eikä sekään auttanut. Vaimo toi just talkkipurkin tuohon, jota ajattelin seuraavaksi testata. Ei kai se ota jos ei annakaan.

Litkuihin ei taida vielä harrastuneisuus (lue: taidot) riittää, mut schwalbet on kyllä käyny jo mielessä.

Kiitokset jo vastanneille avusta!

LJL
18.05.2013, 20.24
Mulla oli joskus schwalben ralliranen kanssa samanlaisia ongelmia, tarpeeksi monen rengasrikon myötä vaihdoin ulkokumin ja homma ratkesi. Nykyisin tubeless-miehen elämää viettäessä ei noista ongelmista tarvi kärsiä... Mutta sehän ei tarkoita etteikö ongelmia olisi, ne on vaan erilaisia ;)

-Lauri

mhelander
18.05.2013, 22.41
Mitkähän mahtaa olla sisurit ?

Mulla oli 20" 451-kokoisessa etupyörässä Contin sisureita ja niistä aina repes venttiilin juuresta. Viimeistään jos vaihto ulkorengasta... vaihtamalla Schwalben sisuriin ongelma poistui, samalla vanteella ja ulkorenkailla.

Mulla on venttiilin mutterit käytössä vain maastovanteissa ja presta-venttiileissä hatut. Maantie vehkeissä ilman muttereita ja hattuja.

forrelly
18.05.2013, 22.56
Contin sisuksiahan ne on olleet. Yksi oli jokin muu (merkkiä en muista)

lai
19.05.2013, 08.25
Itsekkin joskus taistelin saman ongelman kanssa. Olin laittanut vannenauhaksi sähköteippiä. Oli liian liukasta ja aina kun runnoi putkelta tuli reikä venttiilin juureen. Vaihdoin vannenauhaksi kaksi kierrosta lätkäerkkaa. Sen jälkeen poistui tuo venttiilin juuresta puhkeaminen. Helppo kokeilla toimiiko sulla.

FillaRilla
19.05.2013, 10.47
Itsekkin joskus taistelin saman ongelman kanssa. Olin laittanut vannenauhaksi sähköteippiä. Oli liian liukasta ja aina kun runnoi putkelta tuli reikä venttiilin juureen. Vaihdoin vannenauhaksi kaksi kierrosta lätkäerkkaa. Sen jälkeen poistui tuo venttiilin juuresta puhkeaminen. Helppo kokeilla toimiiko sulla.
Ulkorenkaan luistaminen vanteella on tosiaankin syy ventiilin juuren hajoamisongenlaan. Itsellä kiusannut Scvalben Icespikerien kanssa. Etenkin alhainen, mtb:ssä käytetty paine pahentaa ongelman. Maantiellä en ole vaivasta kuullut.
Ensin totesin asian vetäsemällä venttiili kohdalle merkkiviivan, joka eturenkaassa liikkui jarrutussuuntaan. Korjauksena olen käyttänyt tuubiliimaa; renkaan reunaan muutamia 5cm:n pätkiä liimaa molemmille reunoille ympäriinsä ja a´vot, ongelma poissa. Kontaktiliimakin varmaan pelaa. Sinne vaan väliin vähän ja ei kannata heti ajaa vaan oottaa että kuivuu.
Juurimutterilla ei juuri ole fillareissa väliä. Mieluummin pois, niin vena pääsee luistamaan sisään venttiilin reijästä, eikä heti repeä. Tosin fillareitten vanteen profiilin korkeus aiheuttaa sen, ettei se venttiili pääse luistamaan sinne sisälle. Offroad- moottoripyöräilijöillä juurimutterin poisjättäminen on päivänselvää vaurioiden välttämiseksi.

Jake_Kona
19.05.2013, 10.59
Juurimutterista on apua lyhyillä venttiileillä täyttövaiheessa ja renkaa asennuksen yhteydessä niin ettei venttiili pääse tipahtamaan vanteen sisään.
Vähillä paineilla ajaessa kai noita ongelmia. Miksei aja vielä alhaisemmilla paineilla litkutetuilla renkailla ja välttää käärmeenpurematkin.
Itsellä puhkeamisia 0. En aja matalilla paineilla. Kierrän kuivan ja kovan kautta

mhelander
20.05.2013, 08.57
Juurimutterista on apua lyhyillä venttiileillä täyttövaiheessa ja renkaa asennuksen yhteydessä niin ettei venttiili pääse tipahtamaan vanteen sisään.
Vähillä paineilla ajaessa kai noita ongelmia. Miksei aja vielä alhaisemmilla paineilla litkutetuilla renkailla ja välttää käärmeenpurematkin.
Itsellä puhkeamisia 0. En aja matalilla paineilla. Kierrän kuivan ja kovan kautta

Näinhän se menee.

En ymmärtänyt mistä renkaasta on kyse. Maantiefillarissa jos ulkorengas kiertyy vanteella niin olisi kyllä ainakin mulle ensimmäinen kerta. Maastorenkaalle ja matalalla paineella jos sitten todennäköisempää tai ainakin mahdollista.

Jos mitään liimoja alkaa värkkäämään tekee samalla maastorenkaasta tubeless:n. Jopa mun Ghetto-tubelessit on täysin ongelmattomat. Eteen joutunen sellaisen jättämään kun paineita on vain 0.9 bar ja blurppailu vähän pelottaa...

forrelly
20.05.2013, 10.59
Kiitokset taas kerran kaikille vastanneille!
Paineet renkaissa on olleet siinä 1.7-2.0 baria, joten käsittääkseni maasturille ihan peruslöysäpaine(?) ja vaiva pelkästään eturenkaassa. Venttiili ei kovin herkästi sinne renkaan sisään mene, joten veikkaan tätä renkaan liikkuminen vie sisuksen mukanaan.

Tosiaan tuota litkutus asiaakin tässä ehdin viikonloppuna jo hieman tutkia ja ihan mahdolliselta vaihtoehdolta sekin vaikuttaa. Ainakin DT:llä ja Stansillä näyttäis olevan noita tubeless kittejä, joilla pääsis liikkeelle, eikä tuo nyt ohjevideoiden pohjalta täysin tekemättömältä paikalta vaikuta.

mhelander
20.05.2013, 12.37
Tosiaan tuota litkutus asiaakin tässä ehdin viikonloppuna jo hieman tutkia ja ihan mahdolliselta vaihtoehdolta sekin vaikuttaa. Ainakin DT:llä ja Stansillä näyttäis olevan noita tubeless kittejä, joilla pääsis liikkeelle, eikä tuo nyt ohjevideoiden pohjalta täysin tekemättömältä paikalta vaikuta.

Ghetto-tubeless menetelmään et tarvi kuin muutaman tuuman pienemmän rattaan sisärenkaan ja kun se jää vanteen ja kumin väliin pitäisi myös kiertyminen olla vähäisempää. On toiminu ainakin mun 26" Racing Ralph:n kanssa ja noilla 0.9 bar paineilla. Tarvit vain Stans:n (tai muun vastaavan) litkun...

kharik
20.05.2013, 15.00
Mulla on vastaavat ongelmat ratkennut vaihtamalla vannenauha vanneteippiin. Venttiilin kohtaan olen laittanut tulpakerroksen. Tarvittaessa vanteelle olen näyttänyt hiemopaperia, jolla venttiilin rei'än reunaa olen pyöristänyt.

maalinni
20.05.2013, 16.24
Hajonneesta sisurista voi askarrella kaulurin uuden sisurin venttiilille.

forrelly
20.05.2013, 23.09
Hajonneesta sisurista voi askarrella kaulurin uuden sisurin venttiilille.

Done that. Rengas kesti tasan päivän. :D

forrelly
20.05.2013, 23.18
Mulla on vastaavat ongelmat ratkennut vaihtamalla vannenauha vanneteippiin. Venttiilin kohtaan olen laittanut tulpakerroksen. Tarvittaessa vanteelle olen näyttänyt hiemopaperia, jolla venttiilin rei'än reunaa olen pyöristänyt.

Toi vanneteippi vois olla kans edullinen kokeilla. Nauha kyllä vaikuttaa liikkuneen hieman vanteen sisällä, mut jotenkin tuntuu siltä, että se ei sitä kumia leikkaa, kun kun kumi oli puhkennut myös kaulurin ollessa välissä.

forrelly
13.07.2013, 23.17
Jaahans, pitänee klousata tämä ketju nyt ongelman ratkettua.

Eli tuli hankittua Merliniltä Stan'sin NoTubes kitti. Youtube ohjeita orjallisesti noudattaen rengas vanteelle ja litkut sisään. Ilmat pysyivät kerrasta vaikkakin, ekana aamuna oli ilmat pihalla. Sen jälkeen on sielu pysynyt moitteetta. Nyt onnellista tubeless-elämää takana jo muutama lenkki, enkä vaihtais pois. Litkut tulevat myös taakse jahka ehdin askartelemaan.

Kiitokset vielä avusta kaikille osallistuneille!