PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jäykkien kampien autuus!

Pyöräpummi
16.05.2013, 21.57
Olen ihmetelly että miksi vanha pyörä tuntuu tahmaiselta siitä huolimatta vaikka siinä on jäykkä runko.
Ei kauaa tarvinnut miettiä kun syyllinen löytyi kammista.
Olen ennen luullut ettei minun voimillani kampia taivuteltaisi merkittävästi. Olen ollut väärässä.

Vanhan pyörän kammet ovat Campagnolo Chorus Ultra Torque ja uudessa pyörässä on DA FC-9000 kammet.

Uudessa saa ikäänkuin herkän kosketuksen asvalttiin kun taas vanhassa tuntuu kuin että pyörä imisi voimia.
Tämä saattaa olla hyvin vain tuntemus että sitä energia hukataan vaikka se ei todellisuudessa sitä tekisikään.
Joka tapauksessa uusi pyörä on ajaa kuin yhtä juhlaa. Siinä tuntee että joka polkaisu mene suoraan asvalttiin.

Odotan innolla Tourin suurta kampitestiä, jotta taas kerran nähtäisiin missä oikein mennään.

Harryupp
17.05.2013, 00.57
Toivottavasti tuo tunne pysyy pitkään! Ettei vaan ole kuin silloin kun olen päivittänyt stereot. Pari viikkoa yllättyy hyvästä äänestä, sitten on taas Same & Same.

Pekka L
17.05.2013, 06.14
UUH... Iihhanaa!
http://is11.snstatic.fi/img/978/1288536598968.jpg

Markku Silvenius
17.05.2013, 06.55
Olen ihmetelly että miksi vanha pyörä tuntuu tahmaiselta siitä huolimatta vaikka siinä on jäykkä runko.
Ei kauaa tarvinnut miettiä kun syyllinen löytyi kammista.
Olen ennen luullut ettei minun voimillani kampia taivuteltaisi merkittävästi. Olen ollut väärässä.

Vanhan pyörän kammet ovat Campagnolo Chorus Ultra Torque ja uudessa pyörässä on DA FC-9000 kammet.

Realisoituiko tämä voimien lisäys jo paremmaksi vauhdiksi kuin esmes Ullella tai Bartalilla tai vaikkapa Erika Salumäellä joilla valitettavasti ei ollut mahdollisuuksia näihin kumpiinkaan sangen hienoihin kampiin?

Hienot kammet ja uudet 11 Ultegra-kammet kiinnostaa henk.koht, mutta jäykkien kampien autuus on highly speculative matter. Kokonaisuus ratkaisee. Pyörä ja moottori. :)

http://youtu.be/6_rias09Nto

Merckx
17.05.2013, 06.59
Vähän kyllä epäilen että Campan Chorus kammet notkuisivat! Todennäköisesti sun vanhan pyörän "jäykkä" runko on vaan löystynyt ja tuntuma tulee sen kautta. Kyllä Chorus on jäykkää kamaa, usko pois! :)

kolistelija
17.05.2013, 06.59
*reps*
Todellakin iihhana shimanolainen kampi!

Vähän tarkennusta kaipaisin...
Kuinka hyvin energia siirtyy asvalttiin? Jääkö mustana viivana?

VesaP
17.05.2013, 07.20

MitäMitä!!!???!! Shimano-fanaatikko ajellut Campalla? :D :D Ja joo, Chorus varmaan ihan kakka ja DA ihan kuningas. Joo. Varmaan. :cool: Mitään tekemistä ei ole varmaan sillä että on eri pyörä alla... :rolleyes:

Antti Salonen
17.05.2013, 08.15
Naureskelin tässä juuri taannoin kampien jäykkyydestä stressaaville, sillä historiahan on mennyt vähän yksinkertaistaen näin:

1) Nelikanttikeskiö jotain sata vuotta
2) Octalink/ISIS-keskiö: isompi akseli samaan muhviin, eivätkä pienemmät laakerit kestä
3) Ulkopuoliset laakerit: ratkaistiin itseaiheutettu ongelma tuomalla laakerit muhvin ulkopuolelle, ja laakerit kestävät keskiön ulkopuolella vieläkin huonommin - markkinamies toki kääntää säännöllisen huollon tarpeen huollon helppoudeksi, ja Pyöräpummit sun muut kusevat hunajaa
4) Pressfit-keskiöt: ratkaistiin toinen itse aiheutettu ongelma keksimällä n. kymmenen standardia sille, miten laakerit saadaan takaisin rungon sisälle

Näitä mullistavia keksintöjä on siis markkinoitu jäykkyydellä ja keveydellä. Toisaalta ostin fiksiin juuri tehtaalta tulleet Record Pista -ratakammet ja niihin sopivan nelikanttikeskiön. Ratapyöräilypiirit ovat ilmeisesti konservatiivisia ja standardi on kuulemma kuoleva, mutta ihmettelen asiaa sitten kun huollon tarvetta ilmenee joskus 2020-luvulla, ja siihen asti ajattelin ajaa onnellisesti vetelillä kammilla.

Juha Jokila
17.05.2013, 08.40
Fulcrum ultratorqe kuitukammet on ihan nuudelia Ultegraan verrattuna.

NHB
17.05.2013, 08.50
Millainen pitää ruumiinrakenteen olla, jos voimat eivät riitä SRAM:n vaihdevipujen käyttämiseen, mutta vain Shimanon tuotemerkillä myydyt kammet ovat riittävän jäykkiä välittämään Voimaa?

kmw
17.05.2013, 09.06
Vähän tarkennusta kaipaisin...
Kuinka hyvin energia siirtyy asvalttiin? Jääkö mustana viivana?

Savun pitää nousta (http://www.youtube.com/watch?v=7lR4I5uSDTo), muuten on kampi pehmo, kö?

Tässä ketjussa on potentiaalia. Jatkakaa, plz.

Oatmeal Stout
17.05.2013, 09.12
Naureskelin tässä juuri taannoin kampien jäykkyydestä stressaaville, sillä historiahan on mennyt vähän yksinkertaistaen näin:
Mutta onhan se noloa, että liikkeelle lähtiessä kammet kiertyvät puolitoista kierrosta ja hammasratas kierroksen - ei taipuviin kampiin vaikuta keskiöt tai laakeroinnit.

JackOja
17.05.2013, 09.14
Sram/Truvativ X0 hiilarikammet on huomattavasti jäykemmät ja nopeammat kuin Shimpan M960 XTR!
Se tuntuu autuaalta... vauhdit on kasvaneet, tekniikka kehittyi ja fillari tuntuu suorastaan lentävän :eek:

Jaa mutta fillarikin on täysjäykkä 29er kun tuo toinen (jolla-ei-edes-huvita-enää-lähteä) on ~1½ kg painavampi 26" kiikkustuoli. Mutta silti, kyllä ma luulen, että noi jäykät kammet sen tekee :seko:

acer
17.05.2013, 09.15
2) Octalink keskiö: isompi akseli samaan muhviin, eivätkä pienemmät laakerit kestä

Aina oppii uutta. Mistä huomaan kun Octalinkin laakerit on sökönä? Ja kauan mun pitää odottaa?

proileri
17.05.2013, 09.18
Mutta eikös se joustava kampi toimi jousena ja sitten palautuessaan välittää loput fjoimat ketjuun? :rolleyes:

kolistelija
17.05.2013, 09.25
Savun pitää nousta (http://www.youtube.com/watch?v=7lR4I5uSDTo), muuten on kampi pehmo, kö?

Mitkäköhän kammet tossa on? Mulle samanlaiset!

VesaP
17.05.2013, 09.29
Aina oppii uutta. Mistä huomaan kun Octalinkin laakerit on sökönä? Ja kauan mun pitää odottaa?

Ruoste valuu laakereiden sisältä eikä pyöri enää normaalisti? Vai onko tässä joku kompa? En tiedä mistään linkeistä puhumattakaan octista mitään. Itse huomasin esim cyclon ohjainlaakerin olevan tiensä päässä aikoinaan kun tanko ei liikkunut enää mihinkään vaan laakerin seuduilta valui jotain ruosteista mömmöä. Tästä päättelin että nyt taitaa olla laakerin vaihdon aika. Mikä olikin sitten aivan toinen tarina kun yritti metsästää sopivaa...

Juha Jokila
17.05.2013, 09.32
Onkos teillä keskijalka yhtä tunnoton, jos ei kampien eroja huomaa? Mää väitän, että rataspakoissakin on eroja jotka tuntee polkiessa.

Oatmeal Stout
17.05.2013, 10.18
Mutta eikös se joustava kampi toimi jousena ja sitten palautuessaan välittää loput fjoimat ketjuun? :rolleyes:
Eihä täällä ole mitään mainintaa, että taipuvat kammet oikenisivat, ne vain taipuvat ja taipuvat kunnes spiraalimaisesti polkimet ovat keskiöakselin kohdalla koko ajan ja pitää ostaa uudet kammet. :cool:

Antti Salonen
17.05.2013, 10.42
Mutta onhan se noloa, että liikkeelle lähtiessä kammet kiertyvät puolitoista kierrosta ja hammasratas kierroksen - ei taipuviin kampiin vaikuta keskiöt tai laakeroinnit.
Yritin katsoa asiaa kokonaisuutena, vähän niinkuin valmistajatkin... vai miten vasemman kammen vääntö mielestäsi ketjuun välittyy?

acer
18.05.2013, 08.27
Ruoste valuu laakereiden sisältä eikä pyöri enää normaalisti? Vai onko tässä joku kompa? En tiedä mistään linkeistä puhumattakaan octista mitään. Itse huomasin esim cyclon ohjainlaakerin olevan tiensä päässä aikoinaan kun tanko ei liikkunut enää mihinkään vaan laakerin seuduilta valui jotain ruosteista mömmöä. Tästä päättelin että nyt taitaa olla laakerin vaihdon aika. Mikä olikin sitten aivan toinen tarina kun yritti metsästää sopivaa...Mutta oliko ne Octalinkit? Jos cyclo oli normi 34t edessä niin ei ollut...

kolistelija
18.05.2013, 08.32
Mutta oliko ne Octalinkit? Jos cyclo oli normi 34t edessä niin ei ollut...
En usko että VesaP:n ohjainlaakeri on Octalink. Mutta ihan oikeassa on hän: laakeri oireilee kun se on hajoamassa. Oireita on naksuminen, rutina, rohina, huono pyöriminen jne.

acer
18.05.2013, 09.12
En usko että VesaP:n ohjainlaakeri on Octalink. Mutta ihan oikeassa on hän: laakeri oireilee kun se on hajoamassa. Oireita on naksuminen, rutina, rohina, huono pyöriminen jne.

Joo, noi oireet sopii mun crossarin ensimmäiseen ulkoiseen FSA laakeriin, ja tuskin tuo Shimanon vastaava tulee sen parempi olemaan. 8 muussa pyörässä vaan on Octalink, ja niitä ei ole vielä ikinä tarvinnut vaihtaa... Itse pysyn Octalinkissä niin kauan kun niitä kaupasta saa/runkoon pystyy ilman adaptereita laittamaan.

Pyöräpummi
18.05.2013, 18.50
Realisoituiko tämä voimien lisäys jo paremmaksi vauhdiksi kuin esmes Ullella tai Bartalilla tai vaikkapa Erika Salumäellä joilla valitettavasti ei ollut mahdollisuuksia näihin kumpiinkaan sangen hienoihin kampiin?

Tuo on asia johon en osaa ottaa edes kantaa!

Tämä kampien jäykkyys ei ole koskaan kiinnostanut paitsi nyt kun pystyn tosissaan huomaamaan sen eron.
Kyseessä olevat Chorus UT -kammet ovat muuten ensimmäiset mitä Campa on koskaan valmistanut. Sitä ennen oli vain nelikantteja. Laitoin ne silloin kiinni yhteen markkinoiden jäykimpään runkoon uutena. Kun sain pyörän koottua niin halusin testa rungon jäykkyyttä. Otin paikallaan kiinni sarvista ja laitoin toisen jalan polkimelle ja väänsin.
Se oli Chorus UT -kampi joka alkoi vääntymään silmiinpistävästä.
Jokainen voi tehdä saman testin omille kammilleen.
Nykyään nuo Chorus UT -kammet ovat kiinni toisessa hiilarirungossa joka sekin on hyvin jäykkä.

MUTUna voi sanoa että minulle voimilleni enää tarvita mitään sen jäykempiä kampia kuin FC-9000.
Ne tuntuvat ikään kuin eivät antaisi yhtään periksi.
Jos on mahdollisuus niin kannattaa kokeilla! Tietenkin kiekkojen pitää myös olla kunnollisia.

Hienot kammet ja uudet 11 Ultegra-kammet kiinnostaa henk.koht,

Ultegra 6800 on parasta mitä komponettirintamalla on tullut pitkiin aikoihin.
Melkein yhtä hyvä kuin DA 9000, mutta puolet halvempi.
9000 ja 6800 sarjoilla on samat huolto-ohjekirjat (Dealers Manual (http://si.shimano.com/#seriesList/38)).
Niin lähellä ne ovat toisiaan.

Ensimmäisiä 6800-sarjoja on jo japanilaisissa kaupoissa koskapa ovat jo saaneet kuvia niistä.
Yhdellä Eurolla saa noin 130 jeniä. Puoli vuotta sitten sai vain alle 100 jeniä.
Suuri osa siitä edullistaa komponenttien hintaa. Mielenkiintoista nähdä mihin hinnat sitten putoavat.

Pyöräpummi
18.05.2013, 19.09
MitäMitä!!!???!! Shimano-fanaatikko ajellut Campalla? :D :D Ja joo, Chorus varmaan ihan kakka ja DA ihan kuningas. Joo. Varmaan. :cool: Mitään tekemistä ei ole varmaan sillä että on eri pyörä alla... :rolleyes:

Olen omistanut kolme yksiä markkinoiden jäykimpiä runkoja ja olen uutena testaillut ko. runkojen vääntymistä.
Katsoisitko mahdollisesti viestiä #24 jossa selostan asiaa.

Olen sitä mieltä että veistokselliseen runkoon sopisi veistokselliset kammet siitä huolimatta vaikka paidassa lukisi Campagnolo!;)

Kun haetaan parhaita komponetteja niin ei pidä antaa ideologisten eikä teologisten seikkojen antaa vaikuttaa!

Voin vain kuvitella jos voimaa olisi niin paljon kuin Vesalla niin kyllä kampien jäykkyydellä olisi suurempaa merkitystä.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa!:D

https://m.ak.fbcdn.net/sphotos-c.ak/hphotos-ak-ash3/935538_535826496455427_857759073_n.jpg

Plus
18.05.2013, 19.14
Kun sain pyörän koottua niin halusin testa rungon jäykkyyttä. Otin paikallaan kiinni sarvista ja laitoin toisen jalan polkimelle ja väänsin.
Se oli Chorus UT -kampi joka alkoi vääntymään silmiinpistävästä.
Jokainen voi tehdä saman testin omille kammilleen.

Sori, jos testaat kampia tuolla tavalla, sulla ei ole minkäänlaista uskottavuutta mun silmissä. Kampi on varmaan se joka tuossa joustaa vähiten.

acer
18.05.2013, 19.36
Sori, jos testaat kampia tuolla tavalla, sulla ei ole minkäänlaista uskottavuutta mun silmissä. Kampi on varmaan se joka tuossa joustaa vähiten.+1

Pyöräpummi
18.05.2013, 19.56
Keksikää jotain parempaa!

Ennemmin tai myöhemmin Touriin tulee kampitesti. Voin etukääteen lyödä vetoa että jo Ultegra FC-6800 on jäykempi kuin yksikään Campagnolon tekemä kampi. Mitä Tourin laboratorion menetelmiin tulee niin harjoitelkaa jo etukäteen niiden leimaamista.
Toivon että teilläkin riittäisi aikaa odottaa niitä tuloksia!

Se että kuusi vuotta vanha Chorus UT -kampi on nuudelia DA FC-9000:n rinnalla ei pitäisi olla kenellekään yllätys.
Niin kauan kun olen näitä asioita seurannut niin aina Dura-Ace kammet ovat olleet se mihin kaikkia muita on verrattu.

Velonewsissa Lennard Zinn on tehnyt tehdasvierailun Campagnolon tehtaille.
Katsokaapa muuten miten siellä tehdään eturattaita!

kolistelija
18.05.2013, 19.57
Mä voin kyllä lyödä vetoa että laatukammista yksikään ei jousta enempää kuin jäykinkään runko silloin kun runtataan. Kahvipanokset käy.

maalinni
18.05.2013, 20.02
Kiva olisi nähdä vaikka videota noista taipuvista kammista. Onneksi omat reidet ei vielä riko kalustoa.

Aakoo
18.05.2013, 22.00
Onko tää kampien jäykkyys vähän sama juttu kuin stemmin jäykkyys? Aina välillä eri foorumeilla tulee eteen näitä, joiden mielestä milloin mikäkin osa on "nuudelia". Pystyykö tuota kammen vartta ihmisvoimilla edes taivuttamaan, vähän epäilen. Ainakaan niin että ajaessa huomaisi.

Ei sillä, uskon että Shimpan kammet on varmaankin jäykimmästä päästä, jos niitä jossain laboratorio-olosuhteissa mittamaan aletaan.

YT
18.05.2013, 22.05
Minun jalkapöydän luut joustaa enemmän kuin mikään kampi.

Juha Jokila
18.05.2013, 23.11
***** on täällä uskovaista urpoa porukkaa. Mää sitä ja mää tätä, ei voi joustaa.. Se on kuulkaas aivan päivän selvää, että kampien jäykkyyksissä on jaloissa havaittavia eroja. Jopa tälläinen vähän ajava ja huonokuntoinen huomaa eron välittömästi. Asia ei muuksi muutu vaikka kuinka moni helkamahybridisti täällä hokisi, että ei voi joustaa. Voitte vaikka sammuttaa valot labroistanne ja työntää kammen perseeseen. Stemmeissäkin on aivan järkyttäviä eroja jäykkyydessä, eikä sen ole väliä taipuuko stemmin runko vai onko otepinnat tankoon ja kaulaputkeen surkeita, sillä kokonaisuus ratkaisee ajotuntuman.

kolistelija
18.05.2013, 23.23
Oon nyt sitä mieltä että meidän täytyy kokoontua ja väännellä kampia ihan yhteistuumin. Ei tästä keskustelusya muuten tule mitään.

Jake_Kona
18.05.2013, 23.25
Minun jalkapöydän luut joustaa enemmän kuin mikään kampi.

Mulla taipuu jalka paljon polven kohdalta. ;)

LJL
18.05.2013, 23.43
Oon nyt sitä mieltä että meidän täytyy kokoontua ja väännellä kampia ihan yhteistuumin. Ei tästä keskustelusya muuten tule mitään.

Samalla tavalla kuin hiihtoniilot kokoontuvat paikalliseen urheiluliikkeeseen puristelemaan suksia ;)

-Lauri

arctic biker
19.05.2013, 07.16
Mä voin kyllä lyödä vetoa että laatukammista yksikään ei jousta enempää kuin jäykinkään runko silloin kun runtataan. Kahvipanokset käy.
Taitaa kolistelija olla vahvoilla. Tourin 12/2011 numerossa tuunauskampien yhteydessä mainitaan sen ajan Red-kammille jäykkyysarvoksi 190 N/mm ja DA:lle 170 N/mm 4/2013 Tourin nappasin ja 2500 ekun pyörissä keskiön jäykkyydet vaihtelee 40-61 N/mm välillä.

maalinni
19.05.2013, 08.08
Mitä toi yksikkö N/mm käytännössä tarkoittaa?

edit: sehän on jousivakion yksikkö... Alkaa hahmottumaan.

Millimetrin taivutus vaatii 190N voiman. Yhdellä jalalla seisoessa kampeen kohdistuu n. 800N eli kampi taipuu n. 4mm?

edit2: olettaen siis ettei mikään muu paikka taivu ensin

arctic biker
19.05.2013, 08.16
Voima joka tarvitaan millin vääntymään, luulisin:)

H. Moilanen
19.05.2013, 09.14
Yhdellä jalalla seisoessa kampeen kohdistuu n. 800N eli kampi taipuu n. 4mm?

Kyllä ja ei. Kampi ei taivu, jos siihen ei kohdistu sivuttaista voimaa. Normaalisti kammella seisoessa kampeen kohdistuu vain kammen suuntainen voima, joka venyttää kampea. Jos seisot poljinakselin pään päällä fillari kumollaan maassa, silloin 800N voima taivuttaa kampea noin 4mm.

maalinni
19.05.2013, 10.00
Mitä järkeä on ilmoittaa sivuttaissuuntainen jäykkyys? Kai se voima kohdistuu normaalisti kammen suuntaisesti. Ja tosiaan se 4mm saavutetaan vain jos kampi on kiinni ruuvipenkissä. Normaalisti kampeen kohdistuva voima tuppaa liikuttamaan pyörää eikä taivuttamaan kampea ;)

Jake_Kona
19.05.2013, 10.09
Näin maallikkona.
Kyllä se poljentavoima vääntää myös sivuttaisella voimalla ja vipuvartena toimii poljinakseli, mutta onko sillä väliä kun rungosta ei koskaan saada jäykempää kuin mitä kammet on.

maalinni
19.05.2013, 10.24
Niin sivuttaisvääntö kohdistuu suurimmaksi osaksi akseliin eikä kampeen. Käytännössä pyöritystekniikalla kampeen kohdistuvat voimat ovat vielä paljon pienempiä kuin 800nm. Varsinkin kun vasempaan ja oikeaan kampeen kohdustuvien voimien luulisi kumoan toisiaan, niin käytännön taipumiset lienevät aika mitättömiä.

Yllä oleva on puhtaasti mutuilua.

edit: No eivät tietenkää kumoa!

arctic biker
19.05.2013, 10.58
Die Nachgiebigkeit der kurbeln wird im simulierten Wiegetritt getestet. Dazu wurden die Kurbeln mit den Zugehörigen Lagern und kettenblättern montiert. Die kurbel steht bei 90 grad, wird um 10 grad geneigt und mit einem Gewicht von 80 kg belastet. Die ausweichbewegung der kurbeln wurde Fur beide seiten getrennt erfasst und in eine biegesteifigkeit umgerechnet.
Zur beurteilung wurde der mittelwert von antriebseite und linker kurbel gebildet.
Bauartbedingt ist die fahrtrichtung linke kurbelseite nachgiebiger, da die tretkraft uber die welle auf dem rechten

Tuossa on Tourin testimetodi kammille. Ainakin mun astelevyn mukaan kampi on pystyssä ja 10 astetta kallellaan. keski-arvo molemmista.
Pyörän keskiön jäykkyyden mittaavat pyörä testipenkissä samoin 10 astetta kallellaan. Arvaan että googlekääntäjä ruuhkauntuu...
Sinänsähän nää asiat ei mulle niin kovin merkittäviä ole, näin räkätautisena sateista sunnuntaita tappavana on joutilasta aikaa:). Vaikka toisaalta on mulla kärpässarjan miehenä yksi teräsrunko ajossa josta keskiönkin seudun velttouden hoksaan sikäli kun oikein revitän. Harviistapahtuma.

OJ
19.05.2013, 16.36
Pilkunviilaaminen vedetty ihan uudelle tasolle taas kerran. Sokkotestissä tästäkään ei todennäköisesti löydy eroja.

twentyniner
19.05.2013, 18.54
Millainen pitää ruumiinrakenteen olla, jos voimat eivät riitä SRAM:n vaihdevipujen käyttämiseen

Itse jaksoin kyllä käyttää, mutta oikea ranne kipeytyi :)

Markku Silvenius
21.05.2013, 07.39
Itse näen että noiden Tourin testien merkitys on se, että kuluttaja voi peilata omia tuntemuksiaan aiemmista hankinnoista johonkin vakioituun ja toistettavaan testimenetelmään joka jossain määrin hahmottaa kuormitustilannetta. Tätä taustaa vasten Tourin systeemit ovat mielestäni todella hyviä jos verrataan jonkin testiajajan subjektiiviseen koeajomielipiteeseen ja sen pitäisi skaalautua kaikille?

arctic biker
21.05.2013, 08.27
Itse näen että noiden Tourin testien merkitys on se, että kuluttaja voi peilata omia tuntemuksiaan aiemmista hankinnoista johonkin vakioituun ja toistettavaan testimenetelmään joka jossain määrin hahmottaa kuormitustilannetta. Tätä taustaa vasten Tourin systeemit ovat mielestäni todella hyviä jos verrataan jonkin testiajajan subjektiiviseen koeajomielipiteeseen ja sen pitäisi skaalautua kaikille?
Tässä Markku kiteyttää asian just kohdalleen.
edit. Maastopyöran hommasin ihan Biken ja Mountain-Biken testejä lukemalla. Maantiepyörää en. Hinta ja BSA-keskiö ratkaisi. Sinänsä kiva sitten jälkeenpäin Feltin arvoja tutkia ja verrata omaan perstuntumaan. Seuraavaa,toivottavasti, hankkiessa luen tietysti sitten tarkkaan ennen ostamista. Ja keskityn niihin asioihin jotka minulle on tärkeintä. Esimerkiksi nää keskiön jäykkyydet on mulle ihan jonninjoutavaa. Tässä iässä, painolla ynnä voimantuotolla näitä nykypyöriä en saa notkumaan:)

timoh
15.06.2013, 12.22
Tästä löytyy hieman faktaa: http://fairwheelbikes.com/c/forums/topic/crank-review-5-2/

OJ
15.06.2013, 14.17
Erot ovat niin huikeat, että pystyyköhän noilla uusilla Shimanoilla edes ajamaan? Vaihteet nyt ei varmasti pysy päällä kun Pertti Peruspyöräilijä vetää taajamakiriä Nurmijärven kirkolle.

NHB
16.06.2013, 10.52
Pyöräpummi ei ilmeisesti ole ehtinyt kommentoimaan testin tuloksia siksi, koska hän on etsinyt noita vanhoja Sramin kampia.