PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hymer-pappa iskee jälleen

Ronktgen
13.05.2013, 15.25
Vanha tuttavamme, Jakokunnantie 1:n Hymer-pappa, oli jälleen lempiharrastuksensa parissa tänä aamuna. Pyöräilin n. klo 7:50 Jakokunnantietä keskustan suuntaan ajoradalla. Ajorata oli Jakokunnantie 11:n kohdalla kapea molemmin puolin pysäköityjen autojen takia. Näin tutun Hymerin tulevan vastaan ja aloin jarrutella. Pappa luonnollisesti pyöräilijän nähdessään lähti kiihdyttämään autojen välistä minua kohti. Pysähdyin pysäköidyn auton takakulmalle, ja aika litteänä siinä saikin olla, kun pappa kaahasi sivupeili hihaa hipoen ohi. Yleensä tuommoisissa paikoissa ajetaan hitaasti ja varovasti, varsinkin jos ajoneuvo on liikkuva talo. Minun puolellani olisi ollut enää yksi pysäköity auto ennen ajoradan levenemistä, mutta onneksi en lähtenyt yrittämään, huonosti siinä olisi käynyt.

Kävin sitten saman tien Pasilassa tekemässä rikosilmoituksen. Tämä oli siis toinen kerta minun kohdallani kun pappa koukkaa päin ja teen rikosilmoituksen. Olisi kyllä jo aika saada tuo pappa pois liikenteestä ennen kuin tappaa jonkun. Toivottavasti toistuvista rikosilmoituksista on hyötyä. Itse aion kyllä jatkossa hypätä suosiolla vaikka jalkakäytävälle, kun Hymer rekisterinumerolla SNI-364 tulee vastaan.

Aloitin tämän ketjun koska muista ketjuista on hankala etsiä havaintoja Hymer-papasta. Lienee myös muiden intresseissä seurata asian etenemistä. Eli saisiko havainnot papasta jatkossa tänne. Ja pliis, tehkää niitä rikosilmoituksia, jos/kun joudutte papan ahdistelun kohteeksi.

Markku Liitiä
13.05.2013, 15.38
Sopisiko toivoa, että jatkokommentointi pysyisi asiallisena? Ei sillä, että papan toiminnassa olisi mitään puolusteltavaa.

Toispaikkakuntalaisille tiedoksi, että Jakokunnantie sijaitsee Helsingin Pakilassa Kehä ykkösen ja Tuusulanväylän kainalossa, niiden risteämiskohdan lounaispuolella.

adelaine
13.05.2013, 15.51
GoPro tallentamaan

Mali
13.05.2013, 17.19
GoPro tallentamaan

+1

Risto Koivunen
13.05.2013, 17.42
Onko tietoa, johtiko se viime kesänä tehty ilmoitus mihinkään jatkotoimenpiteisiin?

Ronktgen
13.05.2013, 18.06
GoPro tallentamaan

Tosiaan, asiassa on valoisa puolensa. Nyt mulla on erittäin pätevä, lähes pakottava syy hankkia GoPro :)

Ronktgen
13.05.2013, 18.16
Onko tietoa, johtiko se viime kesänä tehty ilmoitus mihinkään jatkotoimenpiteisiin?

Mulla ei ole tietoa. Itse tein ekan ilmoitukseni keväällä 2011. Tuolloin poliisi lopetti esitutkinnan, koska "on ilmeistä, että esitutkinnassa ei tultaisi saamaan riittävää näyttöä syytteiden nostamiseksi asiassa. (...) Asianomaisten kertomukset tapahtuneesta ovat ristiriitaiset. Epäilty on kiistänyt ajautuneensa kuljettamallaan matkailuautolla vastaantulijoiden kaistalle. Tapahtumille ei ole ulkopuolista todistajaa eikä muuta näyttöä ole saatavissa. Tärkeä yleinen tai yksityinen etu ei vaadi esitutkinnan toimittamista".

marmar
13.05.2013, 19.29
GoPro tallentamaan

+1
Surullista sinänsä, mutta alkaa vaikuttaa siltä, että kamera on kohta välttämätön varuste maantiepyöräilijälle.

Hupilisti
13.05.2013, 19.38
+1
Surullista sinänsä, mutta alkaa vaikuttaa siltä, että kamera on kohta välttämätön varuste maantiepyöräilijälle.
Tai pyöräilijälle yleensäkin.

Pyörällä ja autolla
13.05.2013, 21.54
Minkäs värinen tämä Hymer asuntoauto on ? Onko punahopea ?

VPR
13.05.2013, 21.56
Vai tämä: https://maps.google.fi/?ll=60.237745,24.945123&spn=0.00883,0.019097&t=m&z=16&layer=c&cbll=60.237859,24.945076&panoid=UiCijujGsOJAf8-TSnXYNg&cbp=12,252.3,,0,9.51

LJL
13.05.2013, 22.02
Vai tämä: https://maps.google.fi/?ll=60.237745,24.945123&spn=0.00883,0.019097&t=m&z=16&layer=c&cbll=60.237859,24.945076&panoid=UiCijujGsOJAf8-TSnXYNg&cbp=12,252.3,,0,9.51

Voiko olla? :D Aika jäätävää, jos on tallentunut ikuisiksi ajoiksi streetview'hun. Niin oliko tää joku vanha tapaus? Ihme hulluja sitä on liikkeellä, if you don't mind me saying so.

-Lauri

Risto Koivunen
13.05.2013, 22.22
Viime kesänä joku kirjoitteli täällä vastaavista kokemuksista samaisen ajoneuvon (ja todennäköisesti kuljettajan) kanssa samoilla nurkilla.

Samoihin aikoihin noilla nurkilla myös ajettiin lähikadulla autolla reilua satasta pientalon seinään (paikalla 30 tai 40 km/h rajoitus). Tuli aika tylyn näköistä jälkeä ainakin siitä seinästä. Ei tosin liity mitenkään tähän Hymer-hemmoon.

Tauno
13.05.2013, 22.32
Pyöräilin n. klo 7:50 Jakokunnantietä keskustan suuntaan ajoradalla.Tuossa paikassahan ajorata on tosiaan kapea ja pysäköinti sallittu molemmin puolin http://goo.gl/maps/nYyrs

Asiallisen näköinen pyörätie tietenkin olisi tuossa vasemmassa reunassa, mutta siellä lienee liian turvatonta ajella :)

Risto Koivunen
13.05.2013, 22.43
Asiallisen näköinen pyörätie tietenkin olisi tuossa vasemmassa reunassa, mutta siellä lienee liian turvatonta ajella :)

Kannattaa huomioida ne pyörätien viereisessä pensasaidassa olevat aukot, joiden kautta voi aina välillä pukata yllättäen henkilöautoja siihen pyörätielle.

Siinä ajoradan puolella on selkeästi paremmat näkymät risteyksiin ja tonttiliittymiin, 30 km/h nopeusrajoitus ja käsittääkseni aika kevyesti liikennettä.

Tuhat1000
14.05.2013, 08.42
Tuosta risteyksestä tulee ajeltua päivittäin, pääosin käyttäen pyörätietä. Selkeästi turvallisin vaihtoeto on kuitenkin ajokaista, sillä kun tuosta kartasta klikkaa muutaman kerran taaksepäin näkyy vasemmalla puolella keltainen aita, jonka takaa autot tulevat näkyviin ns. yllättäen.

Hymer-pappa on tieltä tuttu kaveri, mutta minulla ei ole mitään välikohtauksia hänen kanssaan ollut. Lieneekö syy siinä että olen tainnut aina hänet kohdatessani käyttää pyörätietä.

Ronktgen
14.05.2013, 08.56
Voiko olla? :D Aika jäätävää, jos on tallentunut ikuisiksi ajoiksi streetview'hun. Niin oliko tää joku vanha tapaus? Ihme hulluja sitä on liikkeellä, if you don't mind me saying so.

-Lauri

Juu, tuossahan se Hymer on, kuten yleensäkin, parkissa talon pihalla. Auton väri on harmaa. Taitaa olla pappakin ikuistettu. Jos tarkoitat vanhalla tapauksella kuskin ikää, niin joo, syntymävuosi on 1936.

Jakokunnantien ja Sysimiehentien (joksi tie muuttuu Paloheinässä) varrella on tosiaan pyörätie Tuusulanväylän puolella. Ajelen tästä öbaut päivittäin työmatkoja. Yleensä ajan ajoradalla mm. Ristonkin mainitsemien näkyvyysongelmien takia. Liikennettä on tosiaan vähän, nopeusrajoitus 40 km/h ja paikoitellen 30 km/h, ja ajaminen on huomattavasti sujuvampaa ja turvallisempaa ajoradalla.

Mainittakoon että poliisi ei ole kummallakaan kerralla tarttunut sanallakaan siihen että olen ajanut ajoradalla vaikka pyörätiekin olisi ollut käytettävissä. Joten jos ei nyt ruvettaisi tässä ketjussa vääntämään pyörätien käyttämisestä tai käyttämättä jättämisestä. Asia on sivuseikka. Hymer-pappa ehkä haluaa osoittaa pyöräilijöille että heidän paikkansa ei hänen mielestään ole ajoradalla, mutta keinot siihen ovat täysin väärät.

Highlander
14.05.2013, 09.09
Tästä tuli mieleen yksi kerta porukkalenkiltä kun äijä ajoi pakettiautolla ohi ja pysäytti sen suoralla keskelle tietä ja nousee ulos autosta ohjeistamaan, että tien vieressä kulkee klv. Ensin luulin, että se meinaa avata takaa ovet ja me ajetaan suoraan sisään.. :rolleyes:

Two-Shoes
14.05.2013, 09.21
Kannattaisiko heittää asiasta vinkkiä karavaanari liittoon tai foorumille? Aika tiivistä porukkaa Suomessa noi matkailuautoilijat ja melkeen kaikki on liiton jäseniä. Jäsen numero on merkattu auton perään isolla tarralla.

Eikä varmaan halua pilata mainettaan turhaan.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2

Tauno
14.05.2013, 09.54
Kannattaisiko heittää asiasta vinkkiä karavaanari liittoon tai foorumille? Aika tiivistä porukkaa Suomessa noi matkailuautoilijat ja melkeen kaikki on liiton jäseniä. Jäsen numero on merkattu auton perään isolla tarralla.Jäsennumeron virallinen paikka on auton edessä ylhäällä oikealla. Tässä Hymerissä ei tarraa näy eikä näyttäisi olevan Googlen pyyhkimisjälkiäkään. Tarran puuttuminen ei välttämättä tarkoita, etteikö omistaja voisi olla SFC:n jäsen. Kaikki eivät jaksa tarroja liimailla. Monesti myös tarrat jäävät myydessä autoon ja siirtyvät näin seuraavalla omistajalle, joka ei saata olla jäsen lainkaan.

Yleensä liittoon kuuluvat matkailuautoilijat ovat hieman sosiaalisempia kuin tämä Pakilan Hymeristi. Yleensä pidetään kunnia-asiana, että liikenteessä osataan käyttäytyä ja tunnetaan vastuu raskaasta kalustosta. Ikääntyneitä on toki joukossa paljon.

Voin tehdä linkin karavaanareiden keskustelupalstalle. Siellä voi sitten keskustelua seurata. Keskusteluun pääsevät osallistumaan vain jäsenet, joten kommenttia ei pääse muut heittämään.

JN75
14.05.2013, 11.47
Onko kukaan pyöräilijä koskaan keskustellut Hymer-papan kanssa ihan kasvotusten? Voiko hänen kanssaan keskustella? Aivan liian monen kanssa ei voi keskustella tai keskustelusta ei ole muuta kuin haittaa. Hymer-papalle pitäisi kertoa perustellusti syyt siihen miksi monet pyöräilijät ajavat mieluummin ajoradalla kuin pyörätiellä tuossa paikassa.

Google mapsin perusteella itse ajaisin luultavasti liikennesääntöjen mukaisesti pyörätiellä Jakokunnantiellä (ja vastaavissa paikoissa). Jos olisin liikennesuunnittelija, niin jättäisin pyörätien tekemättä vastaaviin paikkoihin. Väistämisvelvolliset autoilijat kun tunnetusti eivät osaa väistää ihan joka kerta, kun pyöräilijän kanssa samaan risteykseen samaan aikaan joutuvat...

Tuhat1000
14.05.2013, 12.31
Eikös Jakokunnantietä ajavalla pyörällä ole tuossa selkeä väistämisvelvollisuus Osuuskunnantietä kulkeville?

63Bigsby
14.05.2013, 14.56
Onko kukaan pyöräilijä koskaan keskustellut Hymer-papan kanssa ihan kasvotusten? Voiko hänen kanssaan keskustella? Aivan liian monen kanssa ei voi keskustella tai keskustelusta ei ole muuta kuin haittaa. Hymer-papalle pitäisi kertoa perustellusti syyt siihen miksi monet pyöräilijät ajavat mieluummin ajoradalla kuin pyörätiellä tuossa paikassa.

Google mapsin perusteella itse ajaisin luultavasti liikennesääntöjen mukaisesti pyörätiellä Jakokunnantiellä (ja vastaavissa paikoissa). Jos olisin liikennesuunnittelija, niin jättäisin pyörätien tekemättä vastaaviin paikkoihin. Väistämisvelvolliset autoilijat kun tunnetusti eivät osaa väistää ihan joka kerta, kun pyöräilijän kanssa samaan risteykseen samaan aikaan joutuvat...

Tuolla Pakila/Paloheinä-akselilla on ihmisillä vähän liian usein tapana ajaa autolla risteykseen suoraan klvin päälle katsoen samalla vain toiseen suuntaan. Suurin syy, miksi itse siirryin Jakokunnantiellä ajamaan ajoradalle. Tämän kevään ja lähes koko viime kesän on tullut ajettua duunimatkat toista reittiä, lähinnä tylsistymisen vuoksi, mutta taidan siirtyä takaisin Jakokunnantielle, kun siellä taas tapahtuu :-P Oma kokemukseni Hymer-papasta on muutaman vuoden takaa, kun ajelin aamusella pohjoiseen päin ja siinä Tilaus Oy:n ( mahtava nimi firmalla muuten ) kohdalla äijä liimautui takapuskuriin, tööttäili ja pui nyrkkiä ja roikkui persauksessa noin sata metriä. Ihan selkee vajukki, pykälännussija, johon tuskin mikään järkipuhe tehoaa. Sitäpaitsi, koska klv sijaitsee ainoastaan kadun itäpuolella, niin etelään päin ajettaessahan ajorataa saa käyttää, eikö? ( prkl )

Ronktgen
14.05.2013, 15.28
Äsken soitti poliisin edustaja asiasta. Oli kuulemma jutellut papan kanssa ja pappa "muisti tapauksen, pyöräilijä tuli vastaan, oli ahdasta" tms. Mutta sitten poliisi takertui siihen että olin ajanut ajoradalla vaikka pyörätie olisikin ollut käytettävissä. Hänen mielestään ongelma ratkeaa sillä, että ajan jatkossa pyörätiellä. Jos asiaa tutkittaisiin ja se johtaisi johonkin, myös minä saisin sakot koska olin ajanut ajoradalla. Sanoin että se sopii kyllä, kunhan vain asialle tehdään jotain. Poliisi ei ollut tietoinen siitä että tämä oli jo toinen rikosilmoitukseni samasta henkilöstä ja myös muita ilmoituksia on tehty. Vaikka siitä nimenomaan mainitsin pari kertaa ilmoitusta tehdessäni ja vastaanottaja lupasi laittaa asian viestiin tutkijalle. Yritin tähdentää, että papan toiminta on toistuvaa ja tahallista ja sillä voi olla vielä vakavat seuraukset. Pyysin myös tutkijaa tarkistamaan vielä muut rikosilmoitukset. Hän pysyi sitkeästi kannassaan että pyöräilijän tulee ajaa pyörätiellä ja laki on selkeä tämän suhteen. Ja koska näyttöä ei ole, niin mitään ei ole tehtävissä. Tuntui että tutkija halusi saada keissin suljettua saman tien.

Joudun siis perumaan aiemmat puheeni, että ajoradalla ajaminen olisi tässä asiassa sivuseikka. Olen pettynyt poliisin toimintaan. Pitää tosiaan hommata se GoPro että seuraavalla kerralla on näyttöä.

63Bigsby
14.05.2013, 15.47
Hän pysyi sitkeästi kannassaan että pyöräilijän tulee ajaa pyörätiellä ja laki on selkeä tämän suhteen. Ja koska näyttöä ei ole, niin mitään ei ole tehtävissä. Tuntui että tutkija halusi saada keissin suljettua saman tien.

Joudun siis perumaan aiemmat puheeni, että ajoradalla ajaminen olisi tässä asiassa sivuseikka. Olen pettynyt poliisin toimintaan. Pitää tosiaan hommata se GoPro että seuraavalla kerralla on näyttöä.

Paitsi että: "Ajorataa pitkin saa pyöräillä myös lyhyen matkan, jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa." ( http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t )

LJL
14.05.2013, 15.47
^ Karua. Hymer-pappa siis jatkaa toimintaansa, samaan tapaan kuin Länsivä kelvillä ajeleva mopoautoilija.

-Lauri

bomba
14.05.2013, 17.22
Äsken soitti poliisin edustaja asiasta. --- Hän pysyi sitkeästi kannassaan että pyöräilijän tulee ajaa pyörätiellä ja laki on selkeä tämän suhteen. Ja koska näyttöä ei ole, niin mitään ei ole tehtävissä. Tuntui että tutkija halusi saada keissin suljettua saman tien.

Lienet ihan oikeassa. Poliisilla on niin tiukilla resurssit nykyisin, että ei ne ala tutkia jos on jo etukäteen nähtävissä että juttu tulee kaatumaan näytön puutteeseen.

Paitsi että: "Ajorataa pitkin saa pyöräillä myös lyhyen matkan, jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa." ( http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t )

Voi olla että poliisi ei muistanut tätä, tai tulkitsi sitä eri tavalla. On myös ihan mahdollista, että poliisi oli hyvinkin tietoinen tästä seikasta, mutta halusi vaan saada asian pois käsistään mahdollisimman nopeasti.

GoPro auttaa. Sitten kun poliisille antaa nähtäväksi videon mistä selvästi näkyy ajolinjan muutos ja päälleajon yritys, ei poliisi voi jättää asiaa enää käsittelemättä.

--

Kyllä mä silti yrittäisin käydä joku päivä keskustelemassa ukkelin kanssa, jos osoite on tiedossa. Ehkei se kuuntele puhetta, mutta onpahan ainakin yritetty.

Risto Koivunen
14.05.2013, 19.00
Osoite lienee aivan riittävän hyvin tiedossa.

JN75
15.05.2013, 11.30

Kuinka pitkä matka (metreissä) on tämä lyhyt matka? Onko sitä määritelty missään tarkasti? Onko lyhyt matka esim. kahden risteyksen väli? Jos risteysten väli on useita kilometrejä, niin onko se silloin lyhyt matka?

Miksi tämmöisiä epämääräisiä lakeja kirjoitetaan? Itse ajan olosuhteista riippuen korkeintaan muutamia satoja metrejä ajoradalla paikassa, jossa pyörätie on väärällä puolella.

kolistelija
15.05.2013, 11.53
Kuinka pitkä matka (metreissä) on tämä lyhyt matka? Onko sitä määritelty missään tarkasti? Onko lyhyt matka esim. kahden risteyksen väli? Jos risteysten väli on useita kilometrejä, niin onko se silloin lyhyt matka?

Miksi tämmöisiä epämääräisiä lakeja kirjoitetaan? Itse ajan olosuhteista riippuen korkeintaan muutamia satoja metrejä ajoradalla paikassa, jossa pyörätie on väärällä puolella.
Siinä ylesuomen ohjelmassa poliisi puhui sadoista metreistä. Esimerkiksi keskustan korttelin verran jos pyörätie hyppii puolelta toiselle tai vastaavaa.

VeeVee
15.05.2013, 12.28
Onkohan jollain käytössä rekisteröity sähköfillari (ei sähköavusteinen) joka luokitellaan mopoksi ja sillä ei varmaan saa ajaa ko. kelvillä. Papparainen luulee fillariksi, yrittää ajaa yli ja homma videolle. Ei voi poliisikaan sanoa, että olisi pitänyt ajaa kelvillä.

En tunne lakia kovin hyvin, mutta tuskin huono näkyvyys on riittävä syy ajoradalla ajamiseen. Tässä tapauksessa aika suuri osa kelveistä on vaarallisia ja syy siirtyä ajoradalle. Luulen, että tuo kelvi tulkitaan niin, että pyöräilijän tulee sovittaa ajonopeus sellaiseksi, että vaaratilanteita ei synny. Pihatieltä ulos johtavien teiden ympärille ei pitäisi saada rakentaa niin korkeita aitoja, että peittävät näkyvyyden, mutta moni haluaa pitää pihansa katseilta suojassa. Eihän autoilija näe mitenkään kelville ennenkuin auton keula on jo sen päällä ellei tuollaisiin paikkoihin laiteta peilipakkoa.

asb
15.05.2013, 13.12

Miksi tämmöisiä epämääräisiä lakeja kirjoitetaan?

Jotta poliisilla ja oikeuslaitoksella olisi mahdollisuus käyttää järkeä. Suomen laki toimii näin. Amerikan laki toimii eri tavalla.

Ketjureaktio
15.05.2013, 13.17
Ajan tuosta päivittäin ja asun lähistöllä, eräänä talvipäivänä Hymerpappa yritti tehdä lapsistani orpoja ohittamalla näyttävästi (ja kaasu pohjassa) Alkutiellä Lidlin mäessä minua hipoen vaikka tilaa oli toisellakin puolella. Aivan kusipäinen ohitus, seurasin perässä mutta ukko oli jo sisällä ennekuin pääsin kyselemään asiasta.
Tasan Hymerpappaa vastapäätä on muuten usein punainen farmarigolf pysäköitynä kelville tallin eteen, omiaan aiheuttamaan hässäkkää ja syyn vaihtaa ajoradalle fillarilla.

Ronktgen: minkälaisesta sakosta olisi kohdallasi kyse, jos maksettaisiin se vaikka kimpassa että tämä vaaranaiheuttaja saadaan vastuuseen nyt kun on päivänselvää millaisesta isäntämiehestä on kysymys? Onhan aivan selvä kumpi on tehnyt väärin ja kumpi rike on vakavampi, yrittää tappaa kanssaihminen opetusmielessä 3000 kilolla romua vai ajaa pyörällä ajoradalla.

Ja kyllä, olen samaa mieltä siitä että Pakilassa - tuolla Helsingin Nurmijärvellä - ajetaan melko reippaasti kolmion takaa ihmisten päälle, valtaväylillä onkin monin paikoin korotettu etuajo-oikeutettu kelvi, kehitys jonka soisi yleistyvän.

Juha Jokila
15.05.2013, 15.26
http://www.youtube.com/watch?v=CgZTVkjQwto
Hymerized! Kattoo idean kohdasta 2.40 eteenpäin, jos on kiirus.

Tai sitten vois toivoa, että joku laittais Hymeristä lämmityksen päälle (http://www.youtube.com/watch?v=oaYugosghwY) ja parantaisi ilmastointia samalla ni pappa vois vähän rauhottua. Ja etenkin tollanen suihku (http://www.youtube.com/watch?v=aB9dmcvFgrQ) 3.22 olis hyvä virkistäytymiseen.

Ronktgen
15.05.2013, 15.32
Olen ajanut työmatkoja Sysimiehentien/Jakokunnantien kautta nyt muutaman vuoden ajan kesät talvet (paitsi mitä nyt keskuspuiston polut ovat houkutelleet pois kelveiltä yhä enenevässä määrin). Voisin varmaan kirjoittaa eeppisen romaanin siitä, miksi ajan tuolla pätkällä mieluummin ajoradalla kuin pyörätiellä (lyhyesti: näkyvyysongelmat, huono sujuvuus pyörätiellä, kelvin paikoitellen huono pinnoite, reunakivet, oma turvallisuus, kelviä käyttävien lasten ja koiranulkoiluttajien ym. turvallisuus, bussi 67:n matkustajien hyppiminen bussista pyörätielle, pyörätielle pysäköidyt ajoneuvot, pyörätien huono kunnossapito talvisin, hidas hiekkojen siivous pyörätieltä keväisin, kiire, vähäinen liikenne ajoradalla, yleinen protestointi pyörätien käyttöpakkoa kohtaan jne). Tiedostan, että luultavasti en voi perustella ajoradalla ajamista lakipykälillä (esim. että ajoin vain lyhyen matkan) ja että olen mahdollisesti lainsuojaton jos jotain sattuu. Silti olen tullut siihen tulokseen, että ajan tuolla yleensä (mutta en aina) mieluummin ajoradalla. Nyt tämän yksittäisen terroristin takia pitää ehkä punnita asiaa uudelleen.

Olisin ollut halukas keskustelemaan poliisin kanssa ajoradalla ajamisen vivahteista ja mahdollisesta oikeutuksesta siihen tietyissä tilanteissa (vaikka en olisikaan luultavasti osannut perustella sitä kovin hyvin), mutta hän ei vaikuttanut ollenkaan halukkaalta siihen. Kiitos vaan tarjouksesta, Ketjureaktio, mutta sanoin jo poliisille että maksan kyllä mahdolliset sakot mikäli siihen tullaan, ja se ei vaikuttanut hänen kantaansa. Pääongelmanahan tässä on se, että näyttöä papan rikoksesta ei ole muuta kuin sana sanaa vastaan, ja oman rikkeen myöntäminen ja sakkojen maksaminen ei siihen auta.

Pieni toivo asian edistämisessä olisi se, jos poliisi tosiaan tutkisi ne muut samasta henkilöstä/ajoneuvosta tehdyt rikosilmoitukset ja tällä olisi jotain vaikutusta asian käsittelyyn. Tai sitten voitaisiin toivoa, että papan päässä liikahtaa jotain kun poliisi soittelee hänelle rikosilmoitusten johdosta toistuvasti... mutta tuskinpa kuitenkaan. Pahoin pelkään, että papan terrorismi ei tämän minun ilmoitukseni johdosta lopu.

Risto Koivunen
15.05.2013, 16.05
Ajan tuosta päivittäin ja asun lähistöllä, eräänä talvipäivänä Hymerpappa yritti tehdä lapsistani orpoja ohittamalla näyttävästi (ja kaasu pohjassa) Alkutiellä Lidlin mäessä minua hipoen vaikka tilaa oli toisellakin puolella.

Ja ennen kuin joku kysyy, niin voisin mainita, että Alkutiellä ei tietääkseni missään kohdassa kulje pyörätietä.

AK-87
15.05.2013, 16.13
Jollei muu auta, niin ainahan voi käydä tekemässä tarjouksen, josta ei voi kietäytyä. :)

LJL
15.05.2013, 16.19
Jollei muu auta, niin ainahan voi käydä tekemässä tarjouksen, josta ei voi kietäytyä. :)

"Onpas todella kaunis ja varmasti myös arvokas Hymer. Olisi todella sääli, jos joku kävisi hieromassa sen kylkeen paskaa joka yö."

-Lauri

marmar
15.05.2013, 18.29
Pieni toivo asian edistämisessä olisi se, jos poliisi tosiaan tutkisi ne muut samasta henkilöstä/ajoneuvosta tehdyt rikosilmoitukset ja tällä olisi jotain vaikutusta asian käsittelyyn. Tai sitten voitaisiin toivoa, että papan päässä liikahtaa jotain kun poliisi soittelee hänelle rikosilmoitusten johdosta toistuvasti... mutta tuskinpa kuitenkaan. Pahoin pelkään, että papan terrorismi ei tämän minun ilmoitukseni johdosta lopu.

Vaikuttaa siltä, että on parantumaton tapaus. Ainoa, joka auttaa on kameralla tilanteiden todistaminen. 3 kertaa vuoteen, tai 4 kertaa kahteen vuoteen, niin saa kortin hyllylle. Jos kameralla saisi vielä todistettua muita rikkeitä, esim kännykkään puhumisen tai muun vastaavan pikkurikkeen, niin tulisi rikesaldo täyteen nopeammin.

Täällä esitetyn johdosta riittävällä kypäräkameratiheydellä 3 kertaa pitäisi tulla aika nopsaan täyteen. Vai olisko videoiva riistakamera sopivaan paikkaan kypäräkameraa parempi? Kamerasta tunnistaisi hymerin rekkareineen ja kuskin, muttei fillaristeja :) Tuolla sais talteen kaikki ko paikassa tapahtuneet murhayritykset.

proileri
15.05.2013, 18.34
"Onpas todella kaunis ja varmasti myös arvokas Hymer. Olisi todella sääli, jos joku kävisi hieromassa sen kylkeen paskaa joka yö."

-Lauri

Tai jos joku kävisi asentamassa sen perään.. pyörätelineen. *dun dun duuun* :cool:

Itse kannatan myös palautetta positiivisten eleiden avustuksella. Jos joku kävisi viemässä papalle kupin kahvia ja pari donitsia, ja samalla selittäisi fillaristinäkemystä aiheesta, voisi löytyä ymmärrystä lopulta.

Tai vaikka joukolla pesemään ja vahaamaan Hymeri, voisi olla sopivaa vittuilun makua:

-"Noniin pappa! Nyt tultiin joukolla näyttämään sulle mitä mieltä ollaan! Saa autos kyytiä!"
-"Mitä, ette kai te mun auton kimppuun, soitan poliisit!"
-"Hah, ei ne tänne ehi ajoissa! Pojat nyt ottakaa ne jutut kassista ja pistetään asiat kuntoon.. Saippua ja vahapurkki esiin ja hihat heilumaan!"

Tauno
15.05.2013, 18.42
Jakokunnantiellä näyttää olevan useita suojateitä. Siinähän on suuri vaara, että papan kaahaillessa joku taluttava pyöräilijä onnistuu jäämään alle siten, että pyörä menee aivan romuksi auton alle, mutta kuskille ei käy kuinkaan.

Tuommoisen integroidun Hymerin helmojen korjailu on arvokasta hommaa ja osiakin saattaa joutua odottelemaan pitkään. Näin pappa on sitten ns. pois pelistä jonkun aikaa :)

jartsuli
15.05.2013, 18.46
Jos asuisin tuolla ja ko pappa olis mulle jatkuvasti vaaraa aiheuttamassa niin harrastaisin sen verran vandalismia että alkaisin laskea siitä ilmat renkaista, ihan vanteille asti vetävät pyörät ja toki lappu tuulilasiin ettei lähde liikkeelle sillä laskin ilmat kumeista.. -turvallisemman liikenteen puolesta

Montakohan kertaa pitäis tuo tehdä että menisi jakeluun

Smo
15.05.2013, 18.53
Vois tietysti ottaa tollaisen mummoromupyörän josta on nopea poistua, mennä ajelemaan tonne hissuksiin ja Hymerin tullessa kohdalle hypätä kyydistä turvaan kun samalla romupyörä kaatuu Hymerin alle .. ja sit poliisit paikalle.

Jumo
15.05.2013, 20.47
Kannattaskohan laittaa vähän jäitä hattuun itse kunkin ?

kmw
15.05.2013, 22.13
Sarjakuvamaisia ideoita. Nyt sietää olla tarkkana! Muuten L.L™ (= Liitiän luuta) lakaisee. Vaikka Hymer-pappa on selvasti luonnehäiriöinen ja lultavasti kaikin puolin moniongelmainen.

tunkkari
16.05.2013, 09.21
Ei nyt suoranaisesti liity Hymer pappaan, mutta vastaavia kahjoja löytyy muualtakin..

Pyöräily+Triathlon-lehti (https://www.facebook.com/pages/Py%C3%B6r%C3%A4ilyTriathlon-lehti/328446570500595?ref=stream) · maanantai kello 10:34 lähellä paikkaa Helsinki (https://www.facebook.com/pages/Helsinki-Finland/106019126105749?ref=stream) ·

Mahtuvatko pyöräilijät ja autoilijat samoille teille?

Kevät on tuonut taas maanteille suuret joukot pyöräilijöitä. Lajin kasvu on havaittavissa omin silmin. Iloisia yksittäisiä pyöräilijöitä ja isompia ryhmiä näkyy teillä valtavan paljon. Upea juttu!

Vai onko? Joidenkin autoilijoiden mielestä "heidän teilleen" ei saisi tulla kukaan muu, ei ainakaan kaksipyöräisen selässä. Ironista on, että sellaisillakin maanteillä, joilla liikennemäärä lasketaan muutamissa kymmenissä autoissa per tunti, vaikuttaa muutama pyöräilijä olevan liikaa.

Toimituksemme lähipiirin yksi innokas pyöräilijä joutui reilu viikko sitten vaarallisen hyökkäyksen kohteeksi pienellä maalaistiellä. Iäkäs autoilija ajoi hänen rinnalleen ja kiilasi hänet noin 1,5 metriä syvään ojaan. Lopputulos oli lunastuskuntoon mennyt pyörä, revenneet ajovaatteet sekä leikkauksen ja viiden viikon kipsin vaatinut peukalovamma.

Kiilaaja kommentoi tapausta äkäisesti tyyliin "mitä te h...t (ei julkaisukelpoista materiaalia) tulette tänne minun teilleni ajamaan, menkää pois". Ei tarvitse olla Einstein, oivaltaakseen, että episodin jatkonäytös käydään oikeussalissa, eikä myöskään arvatakseen prosessin lopputuloksen.

Ainut positiivinen asia tässä oli se, että hyökkäyksen uhri selvisi näin vähäisillä vammoilla. Aineksia olisi ollut paljon pahempaan.

Kerro meille, oletko joutunut itse kokemaan aggressiivista käyttäytymistä autoilijoilta. Vai oletko havainnut jotain päinvastaista (ystävällistäkin käyttäytymistä kun kuitenkin joskus tapaa)? Millä tavalla reagoit tällaiseen käyttäytymiseen? Mitä ajokulttuurin parantamiseksi olisi tehtävissä?

Ketjureaktio
16.05.2013, 10.15
Stereotypia: kyseessä on ns. isäntämies, joka ajaa usein hyvin pestyllä, vanhemmalla sedanilla. Mies on dinosaurus, muinaisjäänne, muisto ajalta jolloin Autoilijasta leivottiin kuningasta. Hän opettaa pyöräilijää ajamaan pientareella, silläkin uhalla että piennarta ei ole tai se on 5 cm leveä. Erittäin vaarallinen tyyppi. Tunnistat todella täpärästä ohituksesta ja hitaasta vauhdista. Muita autoilijoita hän todennäköisesti opettaa nopeusrajoitusten noudattamisessa jne.

IncBuff
16.05.2013, 10.19
Eilen tuli tälläinen ns. isäntämies vastaan kelvillä toisen samanlaisen kanssa. Olivat ihan kävelemällä, mutta kyllä nuo tunnistaa kaukaa. Näkivät fillarin tulevan vastaan niin askel keskemmälle kelviä että kuljetaan mahdollisimman leveästi :D

proileri
16.05.2013, 11.24
Kannattaskohan laittaa vähän jäitä hattuun itse kunkin ?

Eikös tämä vaatisi nimenomaan sellaisen jenkkiteinileffojen nuoriso-intervention, missä tilataan (trendikkäästi sosiaalista mediaa käyttäen, kts. leffa Premium Rush) kaikki maailman fillaristit (coolit nuoret sellaiset, kts. em. leffa) ilkiön kotiovelle ja nolataan terroristi porukalla joukkovoimaa käyttäen, mutta kuitenkin varsinaisesti vahinkoa aiheuttamatta :D

Miten olis jos bookattaisiin fillarimiitti papan portille ja esitettäisiin soittokellosinfonia Hymerille? Voin jo kuvitella elokuvakohtauksen..

Aurinkoinen sunnuntai-aamu, linnut laulavat. Pappa siinä vahailee arvo-Hymeriä letkun kanssa, kunnes rauhan rikkoo ensin ohikulkeva yksi fillari kilauttaen kelloa.. sitten toinen.. sitten pari lisää.. ja kohta fillaristeja alkaakin pysähdellä portille, moikkaillen toisiaan ja pappaa, kunnes kymmenet soittokellot raikaavat yhtä soittoa. Kun naapuritkin ovat tulleet ovilleen ihmettelemään että mitä kummaa, fillaristiporukka alkaakin jo hajaantua kuka minnekin. Vain pappa jää portille, kohauttelemaan olkiaan naapureille :cool:

Jumo
16.05.2013, 11.33
Eikös tämä vaatisi nimenomaan sellaisen jenkkiteinileffojen nuoriso-intervention, missä tilataan (trendikkäästi sosiaalista mediaa käyttäen, kts. leffa Premium Rush) kaikki maailman fillaristit (coolit nuoret sellaiset, kts. em. leffa) ilkiön kotiovelle ja nolataan terroristi porukalla joukkovoimaa käyttäen, mutta kuitenkin varsinaisesti vahinkoa aiheuttamatta :D

Miten olis jos bookattaisiin fillarimiitti papan portille ja esitettäisiin soittokellosinfonia Hymerille? Voin jo kuvitella elokuvakohtauksen..

Aurinkoinen sunnuntai-aamu, linnut laulavat. Pappa siinä vahailee arvo-Hymeriä letkun kanssa, kunnes rauhan rikkoo ensin ohikulkeva yksi fillari kilauttaen kelloa.. sitten toinen.. sitten pari lisää.. ja kohta fillaristeja alkaakin pysähdellä portille, moikkaillen toisiaan ja pappaa, kunnes kymmenet soittokellot raikaavat yhtä soittoa. Kun naapuritkin ovat tulleet ovilleen ihmettelemään että mitä kummaa, fillaristiporukka alkaakin jo hajaantua kuka minnekin. Vain pappa jää portille, kohauttelemaan olkiaan naapureille :cool:

Kommenttini oli lähinnä paskanhierontaan, pyörien auton eteen heittelyyn ja muuhun uhkailuun liittyen. Nettiuhkailuistakin on seuraamuksia tullut ( ja ei ne nyt kovin hyvää kuvaa anna pyöräilijöistäkään ).

Jotenkin tuommoisiin järjen valo pitäisi saada mutta härnäämällä voi provosoitua ja sitten voi olla surullista lopputulos...

Jumo
16.05.2013, 11.45
Itse kohtasin myös tällaisen "Isännän " pari viikkoa sitten maantielenkillä. ko. maantiellä on silta ja sen kohdalla n. 1 km kelviä. Lapsiperhe oli levittäytynyt siihen kelville juuri siinä kohtaa jossa kelvi alkoi joten en siirtynyt sille vaan jatkoin suoraan parinsadan metrin matkan sillalle. Vastaantuleva isäntä siirtyi keskiviivan yli vastaantulevien kaistalle ja kohtasimme sillalla. Itse keskityin hengissäselviämiseen, joten en saanut rekisterinumeroa ylös.

En ole aiemmin moista kokenut, ja kohtalaisen herättävä kokemus että todella yritti tappaa vain sen takia että ajoin muutaman sata metriä tyhjällä maantiellä kevyenliikenteen väylän vieressä.

AK-87
16.05.2013, 11.58
Kommenttini oli lähinnä paskanhierontaan, pyörien auton eteen heittelyyn ja muuhun uhkailuun liittyen. Nettiuhkailuistakin on seuraamuksia tullut ( ja ei ne nyt kovin hyvää kuvaa anna pyöräilijöistäkään ).

Jotenkin tuommoisiin järjen valo pitäisi saada mutta härnäämällä voi provosoitua ja sitten voi olla surullista lopputulos...

"On suurenmoista ajatella oikein, mutta vielä suurempaa on ajatella oikeudenmukaisesti." Jäsen Jumo ylsi tuohon ensin mainittuun.

ArtK
16.05.2013, 12.15
Luonnehäiriöisiin, narsisteihin ja psykopaatteihin ei tepsi muu kuin oikeuslaitos ja sen keinot (jos aina nekään). Kameraa tankoon tai kypärään ja todisteita talteen. Rikosilmoitus aina, jotta jäisi edes jokin jälki poliisille tällaisista.

JN75
16.05.2013, 12.22
Itselleni on useamman kerran autoilija huudellut ikkunasta, että mene ajamaan pyörätielle paikassa, jossa ei ole pyörätietä vaan jalkakäytävä! Muutama autoilija on myös täysin tarkoituksella jättänyt väistämättä minua risteysalueella kääntyessään vasemmalle. Perusteluna on ollut, että minun olisi pitänyt ajaa tien toisella puolella olevaa pyörätietä, joka on siis jalkakäytävä... Jotkut autoilijat eivät ole ymmärtäneet selityksiäni jalkakäytävästä mutta yllättävää kyllä jotkut ovat.

LJL
16.05.2013, 12.23
Kommenttini oli lähinnä paskanhierontaan - - ja muuhun uhkailuun liittyen.

Ei mitään riskiä, voin kertoa että huumorista ei rangaistusta saa, eikä sinun tarvitse olla siitä huolissasi. Tietysti herttaista tällainen huomaavaisuus ;)

-Lauri

TimoF
17.05.2013, 10.00

Tää ois aika hyvä :)

kmw
17.05.2013, 10.11
^Ehdoton kyllä. Olen mukana:)

AK-87
17.05.2013, 10.18
Tää ois aika hyvä :)

Saiskohan AirZoundeista kimppatilaustarjouksen? Tai vaikka sponssin tuohon tapahtumaan? :)

Velonantti
17.05.2013, 14.54
Eilen tuli tälläinen ns. isäntämies vastaan kelvillä toisen samanlaisen kanssa. Olivat ihan kävelemällä, mutta kyllä nuo tunnistaa kaukaa. Näkivät fillarin tulevan vastaan niin askel keskemmälle kelviä että kuljetaan mahdollisimman leveästi :D

Tälläisessä tilanteessa toimii jalkautuminen ja tuijotuskisa.

mhelander
17.05.2013, 15.36

Tälläisessä tilanteessa toimii jalkautuminen ja tuijotuskisa.

Pelkäänpä että Oulussa saattaa tulla tuosta turpajuhlat. Nimittäin jos näitä "isäntiä" on useampi ja "todistajia" ei parveile ympärillä häiritsemässä sakin hivutusta. Itse tyytyisin vetämään ohi jollakin ilveellä vauhtietua menettämättä...

IncBuff
17.05.2013, 17.52
Tälläisessä tilanteessa toimii jalkautuminen ja tuijotuskisa.Ääh. Ei jaksa moisten takia vaivautua. Hymy naamalla vaan ohi.

pätkä
17.05.2013, 18.32
Älkää nyt ihmeessä ainakaan provosoiko tuota Hymer-pappaa. Näistä keskusteluista on saanut sellaisen kuvan että tuo häröilee jo muutenkin
tarpeeksi. Hörhöllä voi napsahtaa ihan tosissaan, jyrää vielä jonkun sillä motorhomella.

LJL
17.05.2013, 18.43
Hymer-pappuus tai miksi sitä haluaa kutsua, on yhtä henkilöä laajempi ilmiö. Samantyyppinen luonteenlaatu ilmenee muillakin yhteiskunnan sektoreilla. Veikkaan, ettei sen tyypin edustajien kanssa auta mikään, ei sakko, provokaatio tai jäätelön tarjoaminen.

-Lauri