Näytä tavallinen näkymä : Schwalbe sisurit tyhjenee itsestään
sledgehammer
17.04.2013, 20.48
Mitähän mä teen väärin vai onko tuo nyt ihan normaalia, että joka viikko saa pumpata baarin lisää painetta sekä cyclon, että maantiepyörän renkaisiin. Olen ottanut renkaat pois vanteelta ja tarkastanut vesiastiassa, etteivät vuoda mistään. Silti vaan ilmat karkaa. Jopa cyclon punaisista (eli aika paksuista) sisureista oli taas kadonnut 1bar viikossa. Mulla ei oo muista sisureista kokemusta, mutta noita schwalbeja on ollut toistakymmentä ja kaikkia vaivaa sama tauti. kaikki ovat olleet ihan mustia perus sisureita, ei mitään lateksisisureita. Joissan yksilöissä se venttiilin "sielu" on ollut vinossa niin että kiristysruuvi ei vedä sitä suoraan ylöspäin vaan kampeaa vinoon. Toisissa se on ollut ihan normaalisti suorassa. Presta-venttiileistä siis kyse. Jos tää on merkin ominaisuus, niin kertokaa ihmeessä, missä sisurissa ilmat pysyy paremmin sisällä.
kolistelija
17.04.2013, 20.51
Ihan normaalia. Paineet vaan kohilleen aina ennen lenkkiä.
Risto Koivunen
17.04.2013, 20.52
Omissa Schwalben presta-venttiilisissä sisureissa on pysynyt paineet ihan hyvin sisällä. Ehkä kerran kuussa voi tulla tarvetta lisäillä paineita.
Oletko tarkistanut, että prestan sielu on vedetty riittävän kireälle?
sledgehammer
17.04.2013, 20.54
On ne tarpeeksi tiukalla. Ei sormin mee tiukemmallekaan, ellei ihan apinanraivolla ala kiristelemään.
Hääppönen
17.04.2013, 21.53
On ne tarpeeksi tiukalla. Ei sormin mee tiukemmallekaan, ellei ihan apinanraivolla ala kiristelemään.
Jos ei ole käsillä sielun kiristämiseen tarkoitettua välinettä, kiristäminen onnistuu esim. "papukaijoillakin" tai "tongeilla" (ei nyt nopeasti tule viralliset nimet työkaluille mieleen). Sormin ei venttiilin sieluja saa riittävän kireälle kierrettyä normaaleilla näppivoimilla.
sledgehammer
17.04.2013, 21.59
No tässä se vika sitten varmaan on. Sormin oon lattanut niin tiukkaan kun järkevästi touhuamalla saa. Jos se ei riitä niin siinä on varmaan syy. Seuraavaksi kirraillaan mini-knipexeillä. Sitten korkkaa varmaan kierre...
1 bar viikossa on ihan normaalia, ei niissä sisureissa ole mitään vikaa. Lateksisureista vissiin häviää tuplasti tuon päivässä. Ite tarkastan paineet kerran-pari viikossa, maantiepyörässä ennen jokaista lenkkiä. Älä nyt ala niiden sielujen avausruuvia millään pihdeillä vääntämään, se menee ihan näppituntumalla kiinni. Itse sielut irtoaa joissakin merkeissä siitä venttiilin rungosta, se pitää pihdeillä kiristää jos on löysällä. Harvemmin ne vahingossa irtoaa.
Hääppönen
17.04.2013, 22.31
Jostain syystä olen ajautunut käyttämään Continentalin Race Light´eja. Noissa järjestään sielut löysässä, oppinut kiristämään pihdeillä vararenkaaksi tarvike-/satulalaukkuun laittaessa. Ei mukavaa, jos lenkillä tulee flätti ja venttiilin sielu jää Lezynen nieluun. Ai mistäkö tiedän? :)
Risto Koivunen
17.04.2013, 23.08
Itse kanssa kiristän pihtien kanssa sielun kohdilleen aina kun otan uuden sisäkumin paketista. Ja kuten Aakoo totesi, niin ei kiristetä sitä venttiilin avausruuvia (joka menee sormilla paikoilleen), vaan sieltä alempaa lähellä sitä kohtaa mistä sielu liittyy venttiilin runkoon.
Kerran olen kanssa erehtynyt ajamaan lenkkiä sellaisella prestalla, jossa oli sielu löysästi venttiilissä kiinni. Tuloksena eturenkaan hyvin hidas tyhjeneminen lenkin aikana. Loppumatkasta aloin ihmetellä, miten eturengas alkaa tuntua niin oudolta. Sen jälkeen on tullut huolehdittua tuosta sielujen kiristelystä.
ErWo9iJn
17.04.2013, 23.41
Onpas huonosti ilmanpitäviä kumeja osalla ollut. Mulla koko talven samat ilmat lisäilemättä, mitkä lie halpikset sisärenkaat ja venttiilikin sellainen perinteinen mummopyörämalli. En tiedä pitääkö tuollaiset paremmin ilmaa vai kuinka, mutta todella harvoin on tarvinnut lisäillä.
Nyt on sitten pari päivää ollut Schwalben sisärenkaat autoventtiileillä ja Schwalben Fat Frank renkaat, ei ole oikein vielä siis kokemusta ilmiöstä, enkä osannut tarkastaa paineita ennen tämänpäiväistä lenkkiä, mutta pitääpä seurailla nyt hieman kuinka oikein käy.
Risto Koivunen
17.04.2013, 23.48
Oman kokemuksen perusteella nuo perinteiset Dunlop- eli pikaventtiilit tuppaavat olemaan niitä kaikkein heikoimpia pitämään ilmaa.
Sen sijaan Schrader- eli autonventtiilien kanssa ei ole kovin usein tarvinnut ilmoja lisäillä.
Jos prestan sielu olisi oikeasti löysällä, niin paineista ei olisi viikossa mitään jäljellä. Riippuen tietysti millaiselta painetasolta lähdetään, 1 bar pudotus per viikko kuulostaa melko normaalilta. Vertailun vuoksi esim. Continental Race Lighteista haihtuu se 1 bar suunnilleen vuorokaudessa (lähtötasolta 8 bar).
Ei kuullosta ongelmalta. Paineethan tarkistetaan kohdilleen kuitenkin ennen ajoa. ~Minuutin homma.
... Olen ottanut renkaat pois vanteelta ja tarkastanut vesiastiassa, etteivät vuoda mistään.....
Sä et oo tehnyt tuota tarpeeksi kärsivällisesti. Kyllä mysteerisisureista lopulta se vuoto löytyy. Tarpeeksi painetta sisään ja huolellisesti tsekkaat jos jostain tulee yksi neulanpään kokoinen kupla silloin tällöin. Voi joutua odottelemaan minuutinkin :)
Baas 009
18.04.2013, 09.12
Jotkut 20v vanhat sisurit toki pitää paineet hyvin ja pitkään, mutta kyllä ne sitten painaakin. Nykyiset ~200g sisurit vajuilee tosiaan niin että saa ehkä kerran viikkoon pumppailla.
Pumppaustarve vähenee huomattavasti, kun laittaa sisuriin hieman tubeless-litkua. 10ml auttaa jo ihan pirusti, pumppausväli ainakin kaksinkertaistuu. Tällöin toki pitää olla irrotettavalla sielulla oleva sisuri.
Noihin Fosseihin talven aikana lisännyt kahdesti... Loppupeleissä jalkapumpulla kun muutaman kerran pumppaa niin ei ole suurikaan rasite barin lisää lykkää...
ErWo9iJn
18.04.2013, 16.29
Oman kokemuksen perusteella nuo perinteiset Dunlop- eli pikaventtiilit tuppaavat olemaan niitä kaikkein heikoimpia pitämään ilmaa.
Sen sijaan Schrader- eli autonventtiilien kanssa ei ole kovin usein tarvinnut ilmoja lisäillä.
No parissa päivässä oli nuo autoventtiiliset Schwalben sisurit hukanneet sen noin barin painetta, merkillistä.
Halpakaupan halvimmat sisukumit on varmaan jotain samaa kuin ne 10 vuotta vanhatkin, hyvin pitää ilmat.
Eihän se kovin iso vaiva ole tietenkään kompuralla pistellä paineet kohdalleen lenkille lähdettäessä, mutta entä jos muutaman päivän trekkingiä heittäisi, niin pitäisi roudata sitten kunnon pumppuakin mukana, hätävarapumpulla ei oikein viitsi kuin hätätilassa pumppailla, on se niin hidasta touhua, mutta kunnon pumppuhan painaa vähintään sen minkä vanhojen sisureiden ja noiden nykyaikaisten painoero on?
Tietty pitää pumpusta löytyä mittari tai olla painemittari erikseen, että saa paineet oikeasti kohdilleen.
Litkuhommiin kai joutuu jos tuollaista rupeaa olemaan, renkaan paikkapullosta tavaraa sisään? Sitten taas paino nousee.
Renkaiden minimiksi sanottu 2bar ja edessä sitä luokkaa on ihan hyvä, kun mulla on aika takapainoinen ajo-asento, no sehän vajuu jo päivässä tällä tahdilla alle minimin.
Merkillistä on tämä kehitys, on painotettu eri prioriteettejä joita itse painottaisin, 150kg kauppakuorman kera kun on kokonaispainoa, niin siinä ei paljoa grammanviilaus ole enää se pointti.
Vaan olihan sisureiden ohjeissakin, että kerran kuussa pitäisi täyttää, mutta omat renkaat olisi ihan littanat jo kuukauden päästä, jos nykyinen vajumistahti jatkuu, ehkä joku toinen merkki olisi tehty enemmän omien preferenssien mukaisilla ominaisuuksilla, autoventtiilit on kyllä niin kätevät, ettei niistä tee mieli luopua.
sledgehammer
18.04.2013, 20.10
Kyllä tuossa merkissä ja tässä tyhjenemisominaisuudessa joku yhtäläisyys on oltava. Maasturissa pysyi ilmat vuoden. Kaverilla Kendan sisurit pitää ihan näppikirraamisella ilmat ja on niitä varmaan muitakin. Silloin kun ostin tuon filon ja siinä oli jotkut toiset (olisko olleet vittoriat) sisurit, pysyi ilmat sisällä sillä tavalla, ettei niitä nyt viikon välein tarvnunnut pumpata. Reikäteoriaan en usko. Se paine putoaa aina tyyliin 6-5bar ja sitten rauhottuu. Alle 4bar ei taida mennä.
Seuraavaksi ostan jotkut muut ihan kokeilumielessä. P*skat luganot vei halun ostaa noita muutenkaan, valitettavasti noita on täällä Turun seudulla fillarikauppojen hyllyt pullollaan. Luganoita ostin lähinnä värin takia musta-keltaiseen Fujin maantiekonkeliin. Niistä taas lähtee jatkuvasti kudoslankoja repsottamaan. Kysyin asiasta renkaat myyneessä liikkeesä ja kuulemma on normaalia ja kuuluu asiaan...
Kyllä tuossa merkissä ja tässä tyhjenemisominaisuudessa joku yhtäläisyys on oltava.
Melkoinen yleistys.
Ensinnäkään ei ole olemassa mitään "Schwalben sisäkumia" tai "Kendan sisäkumia", sisäkumeja on suunnilleen joka valmistajalta kymmeniä eri tyyppejä eri käyttötarkoituksiin. Ellei sisäkumissa ole jotain selkeää valmistusvirhettä, niin vuotaminen riippuu käytännössä sisäkumin seinämien paksuudesta. Mitä enemmän butyylia, sitä painavampi, ilmatiiviimpi ja sitkeämpi sisuri. Painavimmat sisurit huitelevat jossain 400 grammassa, kevyimmät noin 50:ssä.
KAIKKI kevennyssisurit vuotavat, se on grammojen viilaamisen hinta.
sledgehammer
19.04.2013, 07.18
Jos se sitten vaan on niin. Toisilla ilmat kuitenkin pysyy renkaissa. Punaisia Schwalben sisureita mulla on ollut. Täytyy koittaa jotain muuta, ja tehdä tutkimusta :D
ErWo9iJn
19.04.2013, 11.37
Kyllä minä jotenkin epäilen, että itselläni olisi mitkään grammanviilauskumit, tosin painoa ei tuolla sanota, mutta tälläiset ne on ja kovasti mainostetaan nimenomaan sitä että olisi ilmatiiviit, ei sitä että olisi kevyet:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=26726
Tuote 160416
29 x 1.5 - 2.35 Schrader (http://www.chainreactioncycles.com/BasketAdd.aspx?AddToBasket=true&StockID=160416)
Extremely air-tight! Less air loss means having to inflate less. A unique rubber mixture makes it possible.
Extremely reliable! Each SCHWALBE tube is individually examined twice at the factory to ensue air-tightness. Special quality control that prevents unpleasant surprises
Voihan sitä olla monia tekijöitä, ehkä ne alkaa pitämään käytön myötä, tai kelien lämmetessä, tai ehkä vain onnistuin valuttamaan ilmat pois mittaillessani paineita, mitä kyllä epäilen (ennen mittausta havaittavasti löysät oli renkaat), eikä rengas nyt niin nopeasti tyhjene, että pieni sihaus tyhjentäisi paineet, mutta kovin vähän on vielä kokemusta, kerätään lisää ja arvotaan tilannetta sitten enemmän.
sledgehammer
05.05.2013, 20.43
Tää asia tuli kuntoon. Sisureina nyt continental race lightit ja kas, ilmat pysyvät renkaissa vaikka venttiilin kiertää ihan käsin kiinni. Samalla päälirenkaatkin vaihtuivat samaan merkkiin.
Tähän ketjuun jatkoksi: itsellekin osui nyt jokusen vuoden vanha Schwalben sisuri, josta paineet lähtivät kokonaan vajaassa viikossa. Jotain temppuilua oli jo aikaisemminkin. Vesikoe paljasti vuodon syyksi venttiilin. Tulipahan sitten perehdytyksi sen sielunelämään, en ollut tiennyt että sisuksen voi kätevästi ruuvata auki. Laitoin vähän silikonirasvaa ja kiristelin pihdeillä takaisin runkoon.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.