PDA

Näytä tavallinen näkymä : Fillarointi koiran kanssa

Verde
12.04.2013, 13.43
Onko täällä muita, jotka pyöräilee koiransa kanssa? Millaisia matkoja kuljette ja millä vauhdilla?

Hommasin sringerin eli sellaisen fillaritsydeemin, jolla koiran saa satulan alle runkoon kiinni. Jousitus ja kaikki löytyy.

Seuralaisena on paimensukuinen lapinkoira - semmoinen sporttimallinen lappalainen eli korkea, pitkä ja karvaton :cool: Noin 52cm ja 15kg. Ikää tyypillä on noin 2 vuotta ja pennusta asti ollaan juostu. Hieno ja kestävä paimenkoiran ravi luonnostaan. Koiruus osaa juostessa ja näköjään myös fillaroidessa ohjeet "odota", "yhdessä", "tänne", sinne"...jotka eilen ekaa kertaa fillarilenkillä ihan nauratti. "Tänne" käskyllä käännytään siis vasemmalle ja "sinne" käskyllä oikealle, jolla puolella koira on kiinni. "Odota" sanaa ei tartte muuta kun juostessa tai vetäessä, mutta tuossa springerissä kiinni ollessa fillari taitaa viedä enemmän koiraa vaikka koiran ehdoilla mennäänkin :) "Yhdessä" käsky toimii ulkoillessa yleensä jos koira rupeaa kirittämään tai vetämään kauemmas minusta. Parhaiten tuo kyllä toimii vapaana juoksuttaessa, jolloin tulee ihan jalan viereen kulkemaan, mutta näköjään myös pyöräillessä, jolloin rauhoittuu kulkemaan fillarin vieressä yrittämättä vetää itseään vinoon.

Suurin ongelma ensi lenkillä oli perusvaljaat, jotka kääntyivät kyljelle. Huskyvaljaita pohdin, mutta kun tarkoitus ei ole vedättää niin en sitten tiedä. Onko kellään kokemusta?? Hommasin nyt myös tassuvahaa suojaamaan asfaltilta ja kiviltä...

Kesällä on tarkoitus lähteä Ahvenanmaalle ja kulkea rauhassa ehkä 30 km päivämatkoja. Taustasta sen verran, että koiruus nukkui ekaa kertaa teltassa 9 viikkoisena ja on ravannut mun mukana kaikkialla junalla, bussilla, metrolla, henkilöautolla, kävellen, jne. Vaelluskaveri tuo on ja tehty pitempiäkin reissuja. Käyttäytyy huikeasti ja on kotonaan kaikkialla.

ErnoNykanen
12.04.2013, 14.25
Minä olen myös koiran kanssa jonkun verran pyöräillyt. Pyöränä alla 26" jäykkäperä ja koirana muutaman vuoden ikäinen saksanpaimenkoira.
Kevyen liikenteen väylillä talutussysteemi on mulla ihan perinteinen hihna, joka kiinnittyy koiraan yleensä semmoisen kuonopannan avulla. Koiralla kun on tapana ollu hieman vetää niin tuo hillitsee sitä jonkun verran. Koira haluaisi jostain syystä mennä niin lujaa kuin pyöräkin ja lujempaakin ja tämän vuoksi saa juurikin "odota"-käskyä jonkun verran antaa. Muuten lähtee laukkaamaan ties mitä vauhtia, ravi on kuitenkin parempi juoksutusmalli mielestäni. Kääntymiset menee ilman kummempi käskyjä, ihan samalla periaatteella kuin kävellesäkin eli kun pyörä kääntyy niin koira kääntyy vierellä.
Kevyen liikenteen väylät on kuitenkin itsellä lähinnä siirtymiä varten ja metsässä koira sitten menee yleensä vapaana pyörän edessä, tai sitten takana. Siellä metsässä se joutuu välillä vähän laukkaamaankin kun innostuu menemään jonkun helpon loivahkon alamäen vähän enemmän vauhdilla, mutta noin pääsääntöisesti meikäläisen eteneminen on kyllä metsässä niin hidasta, että ei jää koirasta vauhti kiinni. Vähän vauhdikkaammilla lenkeillä koira jääkin sitten kotiin.

Retkeilyä oon kanssa miettiny koiran kanssa, mun makuupussi on niin kesämalli kuin olla ja voi niin välillä olis kiva kun olis orgaaninen patteri vieressä :)

Jukkis
12.04.2013, 14.58
Tarkoittanet Springer-merkkistä laitetta ? Aikoinaan oli sitä ostamassa, mutta päädyin tuolloin myynnissä olleeseen Bog Biker-tuotteeseen, joka on palvellut siperianhuskyjen lenkityksessä oikeinin hyvin :)
P.S. Käytän muuten itse huskyvaljaita ihan normi kävelylenkeilläkin eli silloin kun ei koiria vedätetä.

nure
12.04.2013, 15.16
Pysykää ainakin poissa kevyen liikenteen väyliltä, koirat muutenkin sinkoilee sinne sun tänne ja vielä pyöräilijä kanssa...

LJL
12.04.2013, 15.23
Mitenköhän oma lk-collie jaksaisi esim. 50km pyörälenkin, hauska ajatus :) Kaveri on vähän hermoheikko pyöristä. Ja kuulemma luulee että se on aina "isi" eli siis minä, jos vomppi tulee lenkillä ohi tai vastaan.

-Lauri

ErnoNykanen
12.04.2013, 15.39
No ei minun koira ainakaan 50 km pyörän kanssa jaksa, lähemmäs 5 tai 10 :D

ellmeri
12.04.2013, 15.45
Mä meen haskin kanssa ,valjailla vetää ja pannalla jolkuttaa edessä sivulla,hyvillä keleillä noin 30km:ä max koska ei ole juotavaa muuta kuin jos vieraillaan soramontuilla missä on parempaa juotavaa ojat on sitä itteänsä.
Nyt on pitkät pannassa matkat kun tassut ei kestä sepeliä ja tossut kuluu hetkessä sanovat tossunkäyttäjät.

Jos joku menee lenkillä ohi niin varjele sitä spurttia! ny mennään...*wiuh*

TuH
12.04.2013, 15.47
Kevyen liikenteen väylät on kuitenkin itsellä lähinnä siirtymiä varten ja metsässä koira sitten menee yleensä vapaana pyörän edessä, tai sitten takana.

Metsästyslaki säätää koirien kiinnipidosta
Keväinen luonto ja hanget houkuttelevat monet koiranomistajat ulkoilemaan. Koiranomistajien on kuitenkin hyvä muistaa, että metsästyslain säätämä koirien kiinnipitoaika on alkanut 1. päivä maaliskuuta ja jatkuu 19. päivä elokuuta saakka. Tuona aikana ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että koira on välittömästi kytkettävissä. Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa kuitenkaan pitää muulloinkaan irti toisen alueella eli koira saa olla vapaana ainoastaan luvallisena aikana ja luvallisessa tarkoituksessa.
Metsästyslain lisäksi koirien kiinnipidosta säädetään myös järjestyslaissa. Lain mukaan koira on pidettävä taajamissa kytkettyinä. Koiraa voi pitää taajamissa vapaana ainoastaan koirapuistoissa, koirien harjoituspaikoissa sekä suljetuilla piha-alueilla. Myös tällöin koirien on oltava omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto/uutiset/2007/20070404_koirienkiinnipito.htm

LJL
12.04.2013, 15.47
No ei minun koira ainakaan 50 km pyörän kanssa jaksa, lähemmäs 5 tai 10 :D

Joo en kyllä tosissani suunnitellut sellaista meidän jugurttipurkkeja nuoleskelevan (alustavasti läski) koiruuden päänmenoksi. Olisi varmaan pennusta saakka pitänyt harjoitella, niin se voisi onnistua. Lähinnä tuo collieiden ominaistapa vaeltaa/paimentaa lienisi suurin ongelma, sekä se, ettei olisi muiden tielläliikkujien vaivana.

-Lauri

Verde
12.04.2013, 15.52
Tarkoittanet Springer-merkkistä laitetta ? Aikoinaan oli sitä ostamassa, mutta päädyin tuolloin myynnissä olleeseen Bog Biker-tuotteeseen, joka on palvellut siperianhuskyjen lenkityksessä oikeinin hyvin :)
P.S. Käytän muuten itse huskyvaljaita ihan normi kävelylenkeilläkin eli silloin kun ei koiria vedätetä.

Juu sitä juuri :) Vaikuttaa ihan näppärältä. Ja hei huikeaa eli huskyvaljaat vois toimia. Hyvä juttu.

Ootko ErnoNykanen kokeillut vedättää koiralla?? Eli siis niin, että koira kulkis valjaissa fillarin edessä ja vetäis sua? Kun kerran tyypillä moiseen taipumusta :) Kannattaa googlailla niin löytyy juttuja. Järjestävät ihan kilpailujakin. Mä en halua vedättää tuota edessä kun tarkoitus on tehdä just kaupunkireissuja ja tuntuu helpommalta, että koira on vierellä. Mun koira ei kevyenliikenteenväylillä sinkoile kun on tottunut liikkumaan mukana myös väentungoksissa kävellen. En ainekaan usko, että fillarinkaan kanssa tulee ongelmaa. Tuo on niin vieraskorea tyyppi, että sivupoluilla leikkii, pomppii näkymättömällä trampoliinilla ja heiluu ees taas, mutta ns. julkisilla paikoilla ja väkijoukossa tuo kuuntelee kuiskaustakin.

Meillä tosiaan tarkoitus tehdä jotain 30-40km päivämatkoja reissulla, mutta useammassa erässä...

ErnoNykanen
12.04.2013, 16.17
Joo en kyllä tosissani suunnitellut sellaista meidän jugurttipurkkeja nuoleskelevan (alustavasti läski) koiruuden päänmenoksi. Olisi varmaan pennusta saakka pitänyt harjoitella, niin se voisi onnistua. Lähinnä tuo collieiden ominaistapa vaeltaa/paimentaa lienisi suurin ongelma, sekä se, ettei olisi muiden tielläliikkujien vaivana.

En siis sitä tarkoittanut etteikö koira pystyisi 50 km lenkkejä tekemään, mutta nimenomaan en ole harjoituttanut omaa koiraa semmoiseen vaan vähän keveämpää ja lyhytkestoisempaan menoon :) Kyllähän jos ihminenkin muutamassa tunnissa 42 km juoksee niin miksipä ei koirakin.

@Verde, enpä ole kyllä ajatellut vetokoiraksi kouluttaa. Olen ajatellut aina, että on vähän pienikokoinen (vajaa 30kg), niin melkein tarvis kaverin siihen, että jaksais :)

Verde
12.04.2013, 16.57
@Verde, enpä ole kyllä ajatellut vetokoiraksi kouluttaa. Olen ajatellut aina, että on vähän pienikokoinen (vajaa 30kg), niin melkein tarvis kaverin siihen, että jaksais :)

Eeeei ku mä tarkotan tämmöstä;
http://www.vul.fi/wanhat-sivut/sulanmaanlajit.htm

http://www.vul.fi/wanhat-sivut/images4/koirapyoraily.jpg

Matti H
12.04.2013, 17.07
Kyllä tuota lajia on käsitelty täällä phoorumilla. Jotkut kuulemma kisaavatkin.

https://lh5.googleusercontent.com/-crGyRA4bVn4/UHpI3bc5-3I/AAAAAAAACBE/ejVV7vT-Q5k/s720/_mg_1760.jpg

ErnoNykanen
12.04.2013, 17.23
Täytyy olla kyllä just tommonen aika levee väylä varmaan tollaseen urheiluun jo, ei ihan kevleillä uskalla tommosta lähtee kokeileen :D Taino mikäs siinä sitten kun homma on hallussa, mutta joku rauhallisemi ns. "harjoitusrata" varmaan pitäis olla alkuun.

marko.k
12.04.2013, 19.10
tässä taas ihmiset puhuvat siitä että koirat kulkevat ohjatusti mukana ja toimivat kuin ajatus. en yhtään yllättynyt nuren kommentista. tiedän tapauksen kun dobermanni veti 15km lenkkejä täyttä juoksua jopoa lähes polkematta.

ErnoNykanen
12.04.2013, 19.24
tiedän tapauksen kun dobermanni veti 15km lenkkejä täyttä juoksua jopoa lähes polkematta.
Dopermannin voimat onkin varmaan vähän eri luokkaa kuin meikäläisen pikku-sakemannin :P

ellmeri
12.04.2013, 20.10
Dopermannin voimat onkin varmaan vähän eri luokkaa kuin meikäläisen pikku-sakemannin :P

Samaa koin tyttäreni Dogoargentinon kanssa kylla sai jopo kyytiä! sai olla jarrulla ekan 6km:ä

1105
12.04.2013, 22.52
Täytyypä minunkin tästä pari riviä kirjoittaa. Takana on varmaankin yli kolmekymmentä vuotta tätä urheilua. Minä olen keskittynyt vain noihin metsästyskoiriin, lähinnä ajokoiriin ja seisoviin lintukoiriin. Metsästysaikana tulee yleensä liikuntaa ihan riittävästi, mutta kevät ja kesä on sitä kuntoiluaikaa. Ja minun mielestäni koiran juoksuttaminen polkupyörällä on se ainoa oikea tapa, ja laillinen. Kiinnipitoaikana ei koskaan saisi laskea koiraa vapaana juoksemaan, oli rotu mikä hyvänsä. Tämä on minun mielipiteeni.

Tällä hetkellä käytössäni on näitä koiralenkkejä varten mahdollisimman helppokäyttöinen pyörä. Tärkeintä on pystyä keskittymään ensimmäiseksi omaan turvallisuuteen, sitten koiran ja jos vielä vähän jää jäljelle niin sitten pyörän kaikki laitteet. Se minun helppokäyttöinen on tietenkin 7-vaihteinen. Kaikki käsikäyttöiset pyörän hallintalaitteet olen sijoittanut vasemman käden käyttöön, eli käsijarru ja vaihdevipu. Oikealla kädellä vain ohjaan ja pitelen koiran kuljetusremmiä. Joskus kokeilin myös noita pyörään kiinnitettäviä laitteita joihin sitten koira kytketään. Mutta en oikein niistä innostunut. Mielestäni koira pääsee niiden kanssa liian vapaasti liikkumaan. Kaiken huippu oli kerran eräs ikävä tilanne johon törmäsin vuosia sitten. Koiran isäntä oli sitonut remmin ohjaustankoon kiinni ja antoi koiran vetää vapaasti. Onnistuu varmaan jossain sivutiellä jossa ei ole missään nimessä ketään muita liikkeellä. Mutta kun tämän kaverin piti mennä kevyen liikenteen väylää pari sataa metriä päästäkseen metsäautotielle niin pahaksi onneksi eräs nainen oli lastenvaunujen kanssa samalla väylällä. Siinä ei auttanut koiran komentaminen eikä vauhdin hidastaminen. Koira kaartoi vaunujen takaa sillä seurauksella että vaunut kaatuivat ja vauva melkein putosi kyydistä. Onneksi ei mitään isoa vahinkoa päässyt tapahtumaan. Ne henkiset vammat olivat varmasti paljon suuremmat. Niinpä toimin tavallani. Kädellä ohjaamalla pystyn hallitsemaan koiraa paljon paremmin. Tämä on siis vain minun mielipiteeni, kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee. Mutta varsinkin jos liikumme jotain pätkiä matkasta kevyenliikenteen väylää pitkin, niin siellä koiran täydellinen hallinta on erittäin tärkeää. Pyörä ja koira pitää mahtua muiden kulkijoiden sekaan, eli koira pitää olla täysin hallinnassa. Ja minulta se onnistuu vain pitämällä itse remmistä kiinni. Yleensä keväällä kun lumet sulavat ja aloitan juoksuttamisen saattaa oma käsi vähän kipeytyäkin, mutta pian ne lihakset siihen tottuvat.

Iltalenkkien pituus vaihtelee suunnattomasti. Yleensä eniten vaikuttaa ilman lämpötila. Parhaimmillaan liikumme jopa 25 kilsan lenkkejä, mutta taitaa keskiarvo olla jossain vähän yli kymmenessä. Yleensä lenkin pituus määräytyy täydellisesti koiran vauhdista. Koirahan se varsinainen lenkkeilijä on, minä vain avustan.

ErnoNykanen
14.04.2013, 11.27
Onkos jollain heittää vinkkiä mistä suunnalta kannattais enemmän etsiä tietoa tuosta koiran vedättämisestä pyörän kanssa? Harjoitteluvinkkejä ja muutenkin ihan yleistä tietoa harrastuksesta.

Matti H
14.04.2013, 12.28
http://www.vul.fi/wanhat-sivut/sulanmaanlajit.htm

Paikallisesta koirayhdistyksestäsi saattaa löytyä alan harrastajia.

Kannattaa ensin opettaa koira varmaksi vetäjäksi vaikka juoksemalla reenaten. Peruskäskyt (seis, oikea, vasen, hidasta...) haltuun ja ohitukset kuntoon. Yli kolmenkympin vauhdeissa ei ole oikein varaa arpoa.

Itäinen pitkä
14.04.2013, 12.38
Joo, juuri näin: koiran koulutus lajiin on ihan äärettömän tärkeää koiran, pyöräilijän ja ohikulkijoiden turvallisuuden kannalta. Vetävien koirien kanssa sujuu helpommin (mulla kokemusta husky + huskyvalijaat + springer -yhdistelmästä), paimentavien kanssa treenattava enemmän. Yllä spekuloitiin collien juoksuttamisesta. Sellainen tuossa vieressä tuhisee parhaillaan. Onnistunee yksilökohtaisesti, kunhan tosiaan koira tajuaa, että sen ei tarvitse paimentaa, vaan se voi kipittää edellä. Sama juttu kuin juoksutreeneissä. Hyvä apu juostessa on treenata riittävän kapeilla poluilla, jolloin koira joutuukin juoksemaan edessä, näin vetotreenienkin kanssa, mutta pyöräillessä tätä etua ei helposti ole.

Ja, tietty, aina tietty koiran osaamisen ja kunnon ehdoilla. :)

BONK
14.04.2013, 13.08
Itse olen pääosin pitänyt pyöräilyn omana juttunani ja koirien kanssa on lenkkeilty juosten/kävellen. Satulatolppaan kiinnitettävä malli löytyy itselläkin ja koira kyllä juoksee hienosti fillarin vierellä sen kanssa, mutta mulla on koko ajan sellainen hieman turvaton olo. Kai sitä jotenkin tulee liikaa seurattua koiran juoksua vaikka fillaroidessa pitäisi kuitenkin keskittyä etupäässä siihen omaan ajamiseen. Varmaan parempi olisi, jos koira olisi "vetäjä" ja se olisi siinä edessä olevassa sektorissa.

Meiltä kun pääsee jotakuinkin suoraan pihasta metsään niin ne harvat lenkit mitä fillaroiden nykyisen kanssa tehdään, koira saa mennä vapaana kun siitä ei tarvitse huolehtia, että se tekisi jotain pöljyyksiä.

Sarpale
15.04.2013, 12.20
http://www.lemmikkikauppa.fi/WebRoot/vilkas02/Shops/20110918-11092-58418-1/504C/78A8/4064/3030/BA97/0A28/1008/B88F/action_930792.jpg
Iso kuva valjaiden mallista.

Tuon tyyppiset y-valjaat ovat omilla koirilla toimineet parhaiten pyöräillessä.
Hihnan saa vähän lähemmäs niskaa kiinni kuin joillain muilla valjailla, ja äkkitilanteita ajatellen pelkkä kaulapanta tuntui turhan rajulta.
Koira pyörän oikealla puolella, eli fillari aina muun liikenteen ja koiran välissä.
Pyörästä takajarru siirretty vasemman kahvan puolelle, jotta ei mennä etukautta ympäri kerien kolmoistulpilla tantereeseen kun tulee tarve pysähtyä.
Molemmilla koirilla oli jo pyöräilyyn sopivia käskyjä valmiiksi opissa seis, seuraa, ohitse (hirrveä spurtti, vasemmalle "ohituskaistalle" ja täysiä ohi :D) ja rauha.

Reipas pystykorvasekoituspoika sai kyllä hämmästymään, kun jopolla otti matkamittarin mukaan rapsan 30 km/h vauhtia ja karvakaveri vetää pyörästä ohi ja alkaa kiskoa vauhtia? :D
Nauratti ja oli kyllä pakko himmata menoa, mutta olipahan vauhtia.
Lenkkien kesto oli yleensä 30-45 minuuttia, ja matkaa tuli yleensä 3-5 kilometriä, pyörällä mentiin aina päivän viimeinen lenkki.
Tahti oli koirien menon mukaista aina, ja näiden pyörälenkkien avulla pysyi kurissa myös koirien hepulikohtaukset.
Vaikka tehtiin lenkkejä kävellen ja juostenkin, jotenkin paljon vapautuneempia koiria tuli kotiin aina pyöräilyn jälkeen :)

Verde
15.04.2013, 14.04
No nyt meillä päästiin fillaroinnin makuun. Tyyppi hokas eilen, että jumalautsi mä saan juosta kovaa. Välillä kun annoin kunnolla luvan juosta niin mun ei tarvinnut polkea lainkaan. Sivussa tuo juoksee, eikä vetänyt enää edes itseään vinksalleen. Skidit fillaroi omilla pyörillään mukana ja koira oli ihan fiiliksissä. Illalla käytiin kaksin vielä about 4 km lenkki melko rauhassa, josta reilu puolet hiekkatietä ja ajattelisin, että olisi edes vähän väsy kun talvella juoksemiset ym. jääneet vähemmälle, mutta mitä vielä...ei läähätystä tai väsymyksen merkkejä vaan tuntui odottavan, että jatketaan vielä.

Mulle suositeltiin Zero Harness Short - valjaita, joiden ei pitäisi niin herkästi pyörähtää kainaloa hankaamaan.

Verde
15.04.2013, 17.58
Kai sitä jotenkin tulee liikaa seurattua koiran juoksua vaikka fillaroidessa pitäisi kuitenkin keskittyä etupäässä siihen omaan ajamiseen.

Mä huomasin tän ongelman eilen kun mentiin pitempää lenkkiä ja etenkin kun suurin ongelma tuntui olevan vastaantulevat koirat ts. näiden omistajat, jotka kävelivät väärää puolta tietä ja jouduttiin siis ohittamaan heidät niin, että koira oli keskellä väylää sen sijaan, että mä olisin ollut oman ja vastaantulevan koiran välissä fillarilla jos olisivat kulkeneet oikeaoppisesti oikeaa tienreunaa. Tää siis ongelmana hiekkatiellä. Toki edessä menevän koirakon ohittaminen menee just näin, mutta silti ärsytti :D

Mietin vaan, että auttaiskohan sivupeilit? Oon aiemmin miettinyt sellaisen hankkimista vasemmalle puolelle reissua ajatellen, jotta näkee vähän taaksensa, mutta eilen tuli mieleen, että jos sen asentaisi oikealle puolelle(kin) niin, että näen päätä kääntämättä koiran...hmm.

Grr
15.04.2013, 21.23
Valjaat kannattaa sovittaa ajan ja ajatuksen ja asiantuntijan kanssa, ne on vähän kuten satulat ihmiselle, koirakohtaisia.

Tollanen (http://www.petenkoiratarvike.com/tuote/py%C3%B6r%C3%A4kiinnike-walky-dog-118x428x46-cm/5160900/) ylimääräinen meni nopeimmalle. Kiitos kyselijöille. :)

zwak
16.04.2013, 09.57
Itsellä ei ole paljoa kokemusta kun ei ole koiraakaan, mutta siskon bordercollien kanssa auttoi tosi paljon, kun hihnaan laittoi joustoa. Koira tajuaa heti kun menee jouston puolelle että on menossa liian lujaa/hitaasti/väärään suuntaan, ja osaa sitten korjata. (eikä tartte koko ajan komentaa). Pahin ongelma bordercollien kanssa oli pyöräillä porukalla, kun koira haluaa paimentaa porukkaa, eikä ymmärtänyt että turvavälikin olis kiva olla...

LJL
16.04.2013, 12.45
koira haluaa paimentaa porukkaa, eikä ymmärtänyt että turvavälikin olis kiva olla...

Niin tyypillistä collieille ja muille paimenkoirille, vaikka muuten fiksuja koiria ovatkin ;)

-Lauri

HerraR
16.04.2013, 15.26
Seuralaisena on paimensukuinen lapinkoira - semmoinen sporttimallinen lappalainen eli korkea, pitkä ja karvaton :cool: Noin 52cm ja 15kg. Ikää tyypillä on noin 2 vuotta

Heh, prikulleen samanlainen kaveri minulla! Viime viikolla 2 v täyttänyt lappariuros, Mäntsälästä hain kasvattajalta. Painoa on hiukka enempi, noin 19kg, ja aina jaksaa ihmistä pidemmälle. Tähän mennessä ollaan pääosin retkeilty ja veneilty, mutta tänä kesänä opetellaan fillarointi kunnolla. Talvella mentiin mtb-lappari -combona jäällä, se oli aivan huippua. Pidemmille retkille olin ajatellut hommata haukulle peräkärryn, mutta mukavampi vaihtoehto olisi omilla tassuilla matkata. Hyvä idea vaihtaa täällä kokemuksia tästäkin pyöräilyn alakulttuurista.

Verde
16.04.2013, 15.58
Hauskaa :D Mun koiraneiti täyttää tulevana perjantaina 2 vuotta. Lapinlahdelta haettu kasvattajalta :)

Mä en ajatellut koiraa pistää kärryyn, mieluummin mennään koiran ehdoilla eteenpäin ja meinasin kyllä kengät sille tuota pitkää reissua varten hommata jos paljon on asfalttia ym. niin ei menis tassut rikki. Anyway ei mun perään koirakärryä edes sais kun tarkoitus on vetää tavarat siellä - tuntuu ainakin nyt siltä, että kun koira on kiinni rungossa en juuri halua ylimääräistä painoa fillarin päälle, joka osaltaan vaatii tasapainottelua enempi.

Odotan kyllä innolla kesää ja muidenkin tarinoita :) ja kuvia kehiin eiks joo.

kaiveli82
16.04.2013, 18.21
Me ollaan menty pisimmillään hieman vajaa 30km, aikaa meni ihan reilusti kun asfalttia oli aika paljon. Tuommoinen 10km on vielä vauhdikas matka. Kengät ostettiin viime vuonna mutta ne ei oikeen istu joten en ole niitä rohjennut käyttää. Paras olis kun vaan pystyis hyödyntämään pientareet ja metsätiet ja välttämään asfaltit.
Mulla on koira kiinni nykyään vyötäröllä joustavalla hihnalla ja harkiten melkeempä pysähdellään kävelemään jos vastaan tulijoita on kapealla tiellä. Tänään näkyi rikkinäinen kaljapullo matkalla joten tarkkana saa olla. Koira tykkää hommasta ku hullu puurosta ja valjailla tartte ensimmäisinä kilometreinä polkeakkaan vaan nauttii vaan kyydistä ja himmailee.

Liraren
17.04.2013, 12.57
Tässä kannattaa tehdä itselleen ja muille selväksi aikooko koirallansa vedättää vai juoksuttaa sitä ns. liinat löysällä esim. ravilla.

Koirapyöräilyä on tullu harrastettua kuutisen vuotta muutaman SM-mitalin ja yhden EM-kisamatkan verran. Dobbereilla siis mennään. Peruskuntolenkit juoksutaan vapaana ja poljen itse metsäteitä maastopyörällä. Lenkkien pituudet 10-30 km riippuen harjoituksen tarkoituksesta koiralle (PK, VK, intervallit, maksimivedot). 30 km PK-lenkki menee jollain 22-24 km/h keskarilla yleensä.

Kun koira on valjaissa ja pyörän edessä, niin sillon mennään aina 100% vauhtia.

Meidän treeniä:
http://www.youtube.com/watch?v=cm5ig3774AM
http://www.youtube.com/watch?v=lAtmvFhGZ6A

http://farm9.staticflickr.com/8452/8040790962_ab2a9b8fca_c.jpg
Kuva Kristian Törnqvist

sledgehammer
17.04.2013, 14.03
Staffin kanssa on metsäpolkuja ajeltu. Koiralle valjaat ja flexi. Hyvin äkkiä se vanhakin koira tuon oppi. Menee juuri sopivasti fillarin etupuolella. Mä yleensä annan koiran määrätä tahdin ja ajelen vain naru löysällä perässä. Koira suorastaan sekoaa, kun se näkee isännän vetämässä pyöräilykenkiä jalkaan flexi toisessa kädessä. Se tykkää siitä pirusti. Yleensä se painelee laukalla semmosta leppiosaa tahtia.

kaiveli82
21.04.2013, 13.51
Ootteko kokeillut näitä kicbikea tai pawtrekkeriä koiran kanssa? Aattelin metsästellä käytettynä tai sit ostaa uuden.

Verde
21.04.2013, 14.37
Tänään tehtiin 7 km lenkki ja huilittiin välissä pieni hetki :) Tällä kertaa käytössä oli Walky Dog, joka toimii tosi hyvin. Kuvassa lappalainen ja city-fillari...

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/11896_10151536793401435_1715083588_n.jpg

Karbis
01.05.2013, 12.12
Voisiko joltain saada walky dogia kokeiluun pääkaupunkiseudulla?

Nachosman
09.12.2013, 19.36
Walky dog on ollut harkinnassa mutta lapinporokoiralla ikää vasta 1/2v, odotellaan vielä. Kuinkahan jäykkäperän hiilikuituinen satulaputki tykkää kiinnityksestä?