PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mitä tehdä kolarin jälkeen

tvain
04.04.2013, 11.44
Onkos jossain sellaista selkeätä listaa, jonka voisi tulostaa, että mitä pitää tehdä kolarin jälkeen jos vahinkoa syntyy tai pahimmillaan syntyy, mutta et huomaa paikan päällä?

Itselläni tänään aamulla työmatkalla jäin auton ruhjomaksi Haagassa kun samaan suuntaan kulkeva taksi/pikkubussi päätti kääntyä pihaan pyörätien (ja pyöräilijän) yli. Viime syksynäkin kävin lepuuttamassa kesken matkaa erään kolmion takaa tulleen Itella-auton konepellillä. Pintaruhjeilla on selvitty tähän asti, mutta tänään kyllä pyörä otti vähän enempi jo hittiä.

Molemmissa tapauksissa kyllä autoilija havaitsi kolahduksen ja pysähtyi selvittämään asian, mutta kun itsellä on niin pöllähtänyt olo että olisi kiva kun olisi paperilla checklist valmiina mitä teen ja mahdollisesti tarvittavat lomakkeetkin kenties mukana.

Tämänpäiväisen tarinan opetus jälleen kerran valitettavasti: Pyöräilijä, varo pyöräteitä!

JeTi-
04.04.2013, 11.49
112 soitat sinne.

GynZi
04.04.2013, 11.52
Poliisi paikalle, jompi kumpi tai parhaassa tapauksessa molemmat syyllistyneet liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.

Vääräjalka
04.04.2013, 11.57
Listaa saa täydentää
1. tarkista henkilövahingot
2. Osapuolten tietojen vaihto
3. mahdollisten silmännäkijöiden tietojen ylösotto
4. jos henkilövahinkoja / erimielisyyttä tapahtumasta / EI sivullisia silminnäkijöitä -> virkavallan hälyttäminen paikalle
5. vaurioituneesta kalustosta kuvat
6. mahdollisesti vahinkoilmoituksen täyttö paikanpäällä.

Kohta 4. etenkin jos vastapuolella kyytiläisiä mukana eikä sivullisia silminnäkijöitä ole. Ikävää jos päätyy 4-1 tilanteeseen todistelemaan syyttömyyttään. Aina täytyy muistaa mahdollisuus paikalla näkymättömiin henkilö-/kalustovaurioihin, joihin voi sitten päivän tai parin päästä tarvita hoitoa.

Warlord
04.04.2013, 12.10
Virkavallan hälyttäisin paikalle vasta jos on erimielisyyttä syyllisyydestä, on henkilövahinkoja tai epäily juopumuksesta. Muuten saa odottaa turhaan. Ja valitettavan kauan. Arvatkaa mistä tiedän.

asb
04.04.2013, 12.12
Tein Google-haun sanoilla "kolari" ja "site:fillarifoorumi.fi"

Nämä kaksi topiccia tulivat ensimmäisinä hakutuloksina:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47170-pikku-kolari-toimintaohjeita-infoo-pliis
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?43755-Kolari-auton-kanssa

gts/R
04.04.2013, 12.31
112 soitat sinne.

Kyllähän tämä nyt on se sääntö numero 1. Kakkosena tulee mahdollisesti loukkaantuneiden auttaminen ja lisävahinkojen estäminen.

Olin itse kolarissa syksyllä. Siinä kun keräilin itseäni tien pinnasta, niin autoilija soitti pyynnöstäni poliisin paikalle ja jälkeenpäin vakuutusyhtiön oli helppo todeta tapahtuma ja vahingot rikosilmoituksesta. Sen seurauksena sain korvauksetkin nopeasti.

Jos ei poliisi käy paikalla dokumentoimassa osapuolia, olosuhteita ja vaurioita niin nämä seikat saattavat kummasti muuttua jälkeenpäin, vaikka tapahtumapaikalla olisi sovittu mitä. Ja mitäs sitten, jos se toinen osapuoli ei teekään vahinkoilmoitusta? Ja voihan olla, että jokin tilanteen osapuolista on vaikkapa kortiton, tai ajaa varastetulla / katsastamattomalla ajoneuvolla? Mitenkäs tällaiset asiat todetaan siinä paikan päällä tietoja sopuisasti vaihdellessa?

frp
04.04.2013, 13.40
-1. paina mieleesi auton rekisteri jos sattuu häipymään paikalta
0. katso ettei silminnäkijät vaan jatka matkaansa

sitten voikin alkaa miettiä onko ranka katki jne :)

jos ei poliisia paikalle niin paperille se vastapuolen syyllisyyden myöntäminen

Listaa saa täydentää
1. tarkista henkilövahingot
2. Osapuolten tietojen vaihto
4. jos henkilövahinkoja / erimielisyyttä tapahtumasta / EI sivullisia silminnäkijöitä -> virkavallan hälyttäminen paikalle
6. mahdollisesti vahinkoilmoituksen täyttö paikanpäällä.

Kohta 4. etenkin jos vastapuolella kyytiläisiä mukana eikä sivullisia silminnäkijöitä ole. Ikävää jos päätyy 4-1 tilanteeseen todistelemaan syyttömyyttään. Aina täytyy muistaa mahdollisuus paikalla näkymättömiin henkilö-/kalustovaurioihin, joihin voi sitten päivän tai parin päästä tarvita hoitoa.

tvain
04.04.2013, 13.50
Tein Google-haun sanoilla "kolari" ja "site:fillarifoorumi.fi"

Myönnetään, että ei tullut muistettua etsiä täältä vanhoja ketjuja nyt. :/

Mutta oikeastaan eniten kaipaisin juurikin paperilistaa, missä olisi ohjeet ja checklist mitä tehdä tai vaikka vuokaavio. Tietenkin jo näistä mielipiteen vaihdoista lienee käynyt ilmi, että kovin yksikäsitteistä moisesta kaaviosta ei tulisi vaan mielipiteitä on monia.

Itsekin tänään kun siinä pöllähtäneenä keräilin itseäni, niin se paperilista taskussa mistä sitten etenee vaihe kerrallaan ilman, että tarvitsee ajatella, olisi kätevä. Paperinpala taskussa ei paljon tilaa vie.

mhelander
04.04.2013, 13.59

Virkavallan hälyttäisin paikalle vasta jos on erimielisyyttä syyllisyydestä, on henkilövahinkoja tai epäily juopumuksesta. Muuten saa odottaa turhaan. Ja valitettavan kauan. Arvatkaa mistä tiedän.

Ja jos on vähänkään epäilystä että vastapuolen suhteen tulee asian hoidossa vaikeuksia, tee itse aloite virkavallan suuntaan, myöhemminkin. Siis rikosilmoitus, tutkintapyyntö tms. Olet silloin esimerkiksi käräjäoikeuden mukaan lähtökohtaisesti oikeassa vaikka olisitkin tehnyt itse vahinkoon johtaneen virheen.

Arvaa mistä tiedän... nimimerkki läheltä piti mutta ilman kolaria (autolla, vastapuolen ylinopeudesta ja virheestä johtuen) sakkorangaistus ja korvausvelvollisuus.

Smo
04.04.2013, 15.02
Aika relasti otan jos vastapuoli on samaa mieltä mun kanssa. Kumma kyllä joutuu törmäilee tuolla kylillä. Niinku että auto pysähtyy näyttäs antava tietä ja ku on keulan edessä lähtee liikkeelle.

BONK
04.04.2013, 15.35
Kyllähän tämä nyt on se sääntö numero 1(12). Kakkosena tulee mahdollisesti loukkaantuneiden auttaminen ja lisävahinkojen estäminen.

Juuri näin.

AK-87
04.04.2013, 15.35
Kyllähän tämä nyt on se sääntö numero 1. Kakkosena tulee mahdollisesti loukkaantuneiden auttaminen ja lisävahinkojen estäminen.

Mun mielestä toisin päin, eli ensin autetaan välittömässä avuntarpeessa olevia ja/tai estetään lisävahinkoja ja vasta toisena soitetaan hätänumeroon. Paras tietysti olisi, jos joku soittaa hätänumeroon samalla kun muut auttavat loukkaantuneita.

BONK
04.04.2013, 15.38
Mun mielestä toisin päin, eli ensin autetaan välittömässä avuntarpeessa olevia ja/tai estetään lisävahinkoja ja vasta toisena soitetaan hätänumeroon. Paras tietysti olisi, jos joku soittaa hätänumeroon samalla kun muut auttavat loukkaantuneita.

Ensin 112. Jos paikalla on loukkaantuneita, niin jonkun elämä voi olla siitä kiinni kuinka nopeasti saadaan (ammattilaisten) apu paikalle.

AK-87
04.04.2013, 15.44
Ensin 112. Jos paikalla on loukkaantuneita, niin jonkun elämä voi olla siitä kiinni kuinka nopeasti saadaan (ammattilaisten) apu paikalle.

Niin tai siitä, että liikkumiskyvytön siirretään ajoradalta turvaan tai tyrehdytetään verenvuotoa tai elvytetään hengetöntä. Muistaakseni EA1 ja -2 kursseilla opetettiin näin. Voin kyllä muistaa väärinkin, mutta mun mielestä tämä järjestys on ainakin lähtökohtaisesti loogisempi.

Smo
04.04.2013, 15.46
Kai sitä pitäs pelastaa ihmiset. Ei sen kummempaa. Been there done that. Että ku on jonkun hengen pelastanu ni hyvä olo tulee.

Halloo halloo
04.04.2013, 16.17
Kai sitä pitäs pelastaa ihmiset. Ei sen kummempaa. Been there done that. Että ku on jonkun hengen pelastanu ni hyvä olo tulee.

Kyl, ensin ihmiset. Jokainen osaa omilla vajavaisilla taidoillaan tehdä jo paljon.

proileri
04.04.2013, 16.27

Teknisesti ottaen olette molemmat väärässä :) Ensin varmistetaan selusta eli estetään tilanteen pahentuminen, ettei esim. kukaan aja päälle. Sitten 112 ja sitten avustamaan. Ei ole hyötyä alkaa vaikkapa elvyttää tai tekemään muita hengissäpysymistä tukevia toimenpiteitä, jos ambulanssi ei ole tulossa.

Halloo halloo
04.04.2013, 16.39
http://www.punainenristi.fi/ensiapuohjeet/liikenneonnettomuus

1. Selvitä mitä on tapahtunut

Arvioi onnettomuuden vakavuus, selvitä onnettomuuspaikka ja loukkaantuneiden määrä

2. Tee hätäilmoitus numeroon 112

Katso täältä lisätietoa hätäilmoituksen tekemisestä (http://frc2011.mearra.com/node/1478)

3. Estä lisäonnettomuudet jne...

Kyllä minä ensin estäisin muita liikennevälineitä uhrin päälle ajamasta, sitten vasta soittaisin.

Smo
04.04.2013, 16.51
Eikä se ensiapu vaikeeta ole mutta olis kiva jos ihmiset sen opettelis. Jos mä oon yhen tai parikin pelastanu ni se olis voinu olla minä. Ei mua harmittais jos joku mut pelastais.

Halloo halloo
04.04.2013, 16.53
Asiasta offiin: Kuinka monella on pyörälenkeillä ensiapukamaa mukana? Onko kevennetty kaikki pois?

Smo
04.04.2013, 17.07
Merellä on vähän ja metsässä, tossa lähipoluilla ei niinkään.

spanky
04.04.2013, 17.10
Nittoa, nenäliinoja ja pari puhdasta rättiä. Kyllä noilla saa haavan sidottua.

Marsusram
04.04.2013, 17.54
Asiasta offiin: Kuinka monella on pyörälenkeillä ensiapukamaa mukana? Onko kevennetty kaikki pois?

Tsek. Löyty repusta 190g ensiapupakkaus kyypakkauksella vahvistettuna (tsekiti: ei vanhentunut) ja tsek: avaruuslakana..

marmar
04.04.2013, 18.37
http://www.punainenristi.fi/ensiapuohjeet/liikenneonnettomuus

1. Selvitä mitä on tapahtunut

Arvioi onnettomuuden vakavuus, selvitä onnettomuuspaikka ja loukkaantuneiden määrä

2. Tee hätäilmoitus numeroon 112

Katso täältä lisätietoa hätäilmoituksen tekemisestä (http://frc2011.mearra.com/node/1478)

3. Estä lisäonnettomuudet jne...

Kyllä minä ensin estäisin muita liikennevälineitä uhrin päälle ajamasta, sitten vasta soittaisin.

No eikös noita voi tehdä yhtäaikaa. Huitoa liikennettä pysähdyksiin ja pitää kännykkää korvalla. Enkä kyllä alkais myöskään laskemaan loukkantuneiden määrää ennen soittoa. Ehtii sen tehdä soiton aikanakin. Ihmisellä on 2 kättä ja parhaassa tapauksessa vielä handsfreekin. Ei kai sitä tarvi vaan yhtä asiaa kerralla tehdä.

Halloo halloo
04.04.2013, 18.52
Tsek. Löyty repusta 190g ensiapupakkaus kyypakkauksella vahvistettuna (tsekiti: ei vanhentunut) ja tsek: avaruuslakana..

Hyvä, että jollain messissä. Itselläni peruspakkaus kulkee mukana, sen verran sopiva satulalaukku. Kyytabut, ei kai niistä haittaakaan ole, voisi lisätä pakkaukseen.

tempokisu
04.04.2013, 18.58
Mä neuvoisin että käy HETI jossain lääkärissä, koska sitä ilmoitusta vakuutus ja poliisi kyselee myöhemmin.
Se on tärkeää vaikka mitään vammoja ei nyt olisi, jos niitä tulee jälkeenpäin.
Sitten luettelo rikkuneistä pyörän osista, ja jostain asiantuntijalta niiden arvot.

Näillä tiedoilla, + oma selostus tapahtuneesta vakuutus korvasi.
Vaikka oikeus totesi että vastapuolen fillari hajosi ja olkapää...vaikka multa ne meni...
Ja mitä mä ite teen kun jotain sattuu: soitan isälle ja kaverille, se tulee aina ekana mieleen, ja että miten kulkupelin kävi?

rjrm
04.04.2013, 19.36
Karuja esimerkkejä on olemassa tilanteista, joissa lääkäriin on menty esim vasta viikon kuluttua onnettomuudesta. Siihen saakka on pärjätty buranan voimin. Esim. työmatkalla sattunut kaatumistapaturma on johtanut sitten siihen, että sairausloman ajalta ei ole saanutkaan palkkaa, koska lääkäriin on menty liian myöhään.

ErWo9iJn
04.04.2013, 19.41
No eikös noita voi tehdä yhtäaikaa. Huitoa liikennettä pysähdyksiin ja pitää kännykkää korvalla. Enkä kyllä alkais myöskään laskemaan loukkantuneiden määrää ennen soittoa. Ehtii sen tehdä soiton aikanakin. Ihmisellä on 2 kättä ja parhaassa tapauksessa vielä handsfreekin. Ei kai sitä tarvi vaan yhtä asiaa kerralla tehdä.

Tuostahan puuttuu sitäpaitsi se kohta, jonka mukaan ensin pitää pelastaa välittömässä hengenvaarassa olevat, jos sellaisia on.

Pelastuslaitoksen tarjoilemat ohjeet saatte täältä:
http://www.ku-pelastus.fi/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=15&Itemid=78

Poliisilla saattaa olla vielä oma versionsa, mutta en katsonut onko heidän sivuillaan niitä. Kuitenkin tuon pelastuslaitoksen listan mukaan itse toimin mikäli tilanne tulee vastaan.

Risto Koivunen
04.04.2013, 19.48

Oman lenkkipyörän rungossa on kiinni sangen näkyvä ensiapupakkaus, josta löytyy erinäisiä sidetarpeita. On niillä kahden vuoden aikana tullut muutama haava paikattua, näistä vakavin taisi tosin olla limupullon repäisykorkista aiheitunut.

Arkiajossa ei tosin yleensä ole paikkaustarpeita mukana. Voisi kyllä olla ihan asiallista mahduttaa tuonne reppuun hiukan sidetarpeita pahan päivän varalta.

kolistelija
04.04.2013, 20.12
Meinasin sanoa ettei ole ensiapupakkausta mukana. Sitten tajusin että ainahan se on juomarepussa ollut kun olen maasturilla liikkeellä. Toivottavasti muistan sen olemassaolon jos jotain sattuu.

mhelander
04.04.2013, 21.51
Meinasin sanoa ettei ole ensiapupakkausta mukana. Sitten tajusin että ainahan se on juomarepussa ollut kun olen maasturilla liikkeellä. Toivottavasti muistan sen olemassaolon jos jotain sattuu.

Tuo on muuten hyvä pointti.

Itse en muistanu antaa yhteislenkillä kaatumisissa damagea ottaneelle kyynärpäälle kylmähoitoa koiran jätöspussilla joka on aina ollut varalla vyölaukussa, lunta sinne ja paidan ja takin hihan alle vaan...

Pitääköhän itsekin laittaa fillaristin ensiapupakkaus viimeistään kesäksi pitkän lenkin pussukkaan mukaan ?

Jenkit muuten suosittelee laittaan samaan syssyyn lateksiset tai nitriili kertakäyttöhanskat. On nimittäin ihan kätevät jos joutuu ketjujen kanssa säätään ja sitten jos tulee se verisen ensiapu eteen niin voivat aids-fobiansa pitää niillä kurissa.

ErWo9iJn
04.04.2013, 22.24
Kas kun ei rouherukkasia ja alle viiltosuojatut kalankäsittelysormikkaat vielä :D

No ei kai se vara venettä kaada.

Risto Koivunen
04.04.2013, 22.29
Jos haluaa olla oikein varautunut, niin ne sidetarpeet olisi hyvä sijoittaa sen verran näkyvälle paikalle, että kolmaskin osapuoli löytää ne tarvittaessa - esimerkiksi jos se ensiapuvälineiden omistaja lojuu tajuttomana ojan pohjalla.

Olen joskus nähnyt kuvia sotilaista, joilla on ollut kypärän naamioverkkoon kiinnitettynä ensisiteitä. Toimisikohan tuo konsti myös pyöräilykypärän kanssa?

Markku Lehikoinen
04.04.2013, 22.46
Henkilövahingossa pitää kutsua poliisi paikalle, mutta mikäs tarkkaan ottaen on henkilövahinko?
Kaatuminen? Säikähdys? Nirhama? Mustelma? Verenvuoto kaiketi, luu poikki jo ihan selvä tapaus,
mutta missä menee raja?

Markku Lehikoinen

tvain
04.04.2013, 22.59
Eli Twitteristä saadun vinkin perusteella sellainen checklist about on eli HePon onnettomuuskortti: http://www.hepo.fi/2013/03/08/pyorailijat-huomioitava-liikenteessa/

ErWo9iJn
04.04.2013, 23.33
Henkilövahingossa pitää kutsua poliisi paikalle, mutta mikäs tarkkaan ottaen on henkilövahinko?
Kaatuminen? Säikähdys? Nirhama? Mustelma? Verenvuoto kaiketi, luu poikki jo ihan selvä tapaus,
mutta missä menee raja?

Markku Lehikoinen

Jos ei tarvitse apua, ei ole vahinkoa?

Yleisesti henkilövahingolla tarkoitetaan sellaista terveydentilan häiriötä, joka on lääketieteellisesti todettavissa
http://www.asianomistaja.fi/vahingonkorvaus.html

Halloo halloo
04.04.2013, 23.41
Ensiapusettiin: Keltaiseen Kindermunaan saa mahtumaan parin lateksihanskoja (linkin takana lääkkeitä):
http://www.pirkka.fi/albumit/110380-kindermuna

Smo
05.04.2013, 07.34
"Alkoholin nauttiminen ja juhannuskokon sytyttäminen on huono yhdistelmä."

lol

marmar
05.04.2013, 10.29
mutta missä menee raja?

Markku Lehikoinen

Minä vetäisin rajan siihen, että jos vahinko on sellainen, että sen takia saattaa tarvita sairaslomaa tai hoitoa.

Ja arvauksia edelläoleviin:
Säikähdys, ei, jos toipuu nopeasti onnettumuuspaikalla
Nirhama, ei/kyllä riippuu paikasta, jos on nivelen alueella, niin kynnys matalalla. Jänteet lähellä pintaa, riskiä hiusmurtumille ym.
Mustelma ei/kyllä riippuu paikasta, jos on nivelen alueella, niin kynnys matalalla.riski hiusmurtumille ym.
Verenvuoto, sama kuin yllä. Jos selvässä paikassa jossa ei mahdollisutta pahalle vauriolle niin laastaria pintaan.
Luu poikki selvä tapaus
Venähdykset selvä tapaus
Jos vähänkin sattuu jossain, jonka syytä ei näe tai tiedä varmaksi, selvä tapaus

Olisko joku yksinkertainen rajanveto, että jos tuntuu siltä, että ehkä kylmäpussille, särkylääkkeelle, salvalle tai muulle hoidolle olisi tarvetta, niin silloin poliisit paikalle, aina. Samoin lääkärin tarkastus. Vähäiseltä tuntuva vaurio voi olla todellisuudessa elinikäinen vaiva ilman mitään korvauksia, jos hoitoa ei saa ajoissa. Parhaassa tapauksessa ajoissa hoidettuna sama vaurio paranee täysin ja ei tarvitse itse maksaa sentiäkään hoidosta ja sairasajaltakin täysi palkka.

Itse just tapaturman takia tehdystä käsileikkauksesta toipuvana ainoa lohtu on se, että oli tapaturmavakuutukset kunnossa ja menin nopeasti näyttämään kohtuu mitättömältä tuntuvaa peukalon venähdystä. Totuus valkeni, kun kirurgi puukotti käden auki. Nivelsiteet irti ja aika kulunut sen veran, että leikkauksen onnistuminen oli päivistä kiinni. Näin siis tämän päivän sairaanhoidossa, vaikka ensiksi käden tutkinut kirurgi luokitti jatkotutkimukset hyvinkin kiireellisiksi ja suositteli myös leikkausta. Sattuihan tuollainen repeäminen toki, mutta mulla kipukynnys aika korkealla ja olisin helposti selvinnyt ilman buranaa pelkällä särkylääkesalvalla.

Virallisen ohjeistuksen mukaan leikkaus pitää tehdä 3 viikon sisällä ko vammassa. Mulla oli kulunut viikko ja sekin oli melkein liikaa. Tuskin olisin saanut edes hoitovirheestä korvauksia, vaikka myöhästyneetä leikkauksesta olisi ollut seurauksena sarja leikkausia, jännesiirtoja, kenties teräsvaijereita ja vajaasti toimiva käsi. Nyt riitti (toivottavasti), että porattiin kiinnikkeet luuhun, johon nivelsiteet venytettiin takaisin ja sidottiin paikalleen. Kirurgisessa sairaalassa leikkausta odotellessa näki aika järkyttäviä juttuja leikkauksen odotuksesta ja oletettavissa olevista elinkäisesti vajaaksi jäävistä käsistä. Mieleen tuli, että rankataankohan potilaita iän mukaan. Työikäiset pääsee nopeammin, eläkeläisillä ei niin väliä? Sitä tunsi itsensä onnelliseksi, kun pääsi ajoissa hoitoon.

Mali
05.04.2013, 10.37
Mulla on yleensä aina mukana pyöräilijän ensiapupakkaus. En ole vielä jäänyt auton tuuppaamaksi, mutta kaipa sekin on joskus edessä, vaikka varovainen yrittää olla. Itse varmaan soittaisi ensin 112 ja sitten katselee omat ja pyörän damaget. Mulla on siis siteitä, laastari, haavateippiä, jotain kolmiosidettä ja elvytyssuojaa ja muuta pientä. Aika hyvin kaikkea. Kyypakkaus voisi olla hyvä lisä.

proileri
05.04.2013, 12.14
Mennään vähän off topiciksi, mutta kannattaa nyt erottaa ensiapupakkauksien suhteen ns. oikea hätäapuvälineistö ja toissijaiset haavanpaikkausvehkeet.

Kun tein vartijan hommia ni oli vyöllä pussukassa yleensä vain kumihanskat ja elvytysmaski, jos elvyttämään joutuu. Kumihanskat lähinnä sitä varten että jos löytyy joku oksennukseen tukehtuva spurgu tai verinen kaveri ni o vähän mukavampi työstää eritteiden seassa - elvytysmaski samaan hommaan että ei tarvi suukontaktia kovin epämiellyttäviin kohteisiin ottaa. Tuota olisi voinut sitten täydentää isolla ensisiteellä mallia PV, avaruuslakanalla ja remmillä että saa kiristyssiteen tarvittaessa. Noilla pitäisi pystyä pitämään henkilö hengissä ensimmäiset 30 minsaa.

Ehdottomasti tärkein asia tajuttomalle on hengityksen onnistuminen. Tärkein ensiaputaito on siis kylkiasento tajuttomalle, toiseksi tärkein sitten paineluelvytys - elvytyskin o nykyisin helppoa ku ei tarvi muuta ku painella diskopopin tahtiin. Jos ei muuten muista näitä, ni laittaa vaikka lapun sinne ensiapupakkaukseen :)

Halloo halloo
05.04.2013, 12.50
^ juuri samaisella hetkellä kerroit tarkemmin ja paremmin. Hanskat mukana, jotta voi kaivella oksut tyypin suusta pelkäämättä mitään pöpöjä. Iisibiisi pitää kindermunaa satulalaukussa.

kettukolo
06.04.2013, 20.40
kerran jäin alle. lensin selälleni. onneksi reppu oli selässä. takarengas paskana. apukuski nousi ulos bemarista ja totesi pyöräilijä on syyllinen. minä olin vielä maassa pölmästyneenä mutta järjissäni. totesin että soitetaan poliisi. 112! kannattaa soittaa. poliisi sanoi kenttäkuulustelun päällee. ei kenennkään päälle saa ajaa! muista 112.

proileri
06.04.2013, 21.20
Ja kännykällä heti kuva autosta ja tilanteesta, ni ei tule sitten jälkikäteen kysymystä että kuka ja mitä, mukaanlukien jos kuski yhtäkkiä päättääki häipyä.

Jenkeissä porukka nauhoittaa videolle omia ajojaan, koska siellähän autoilijat suhtautuvat välillä pyöräilijöihin häirikköinä ja tahallaan koettavat aiheuttaa harmia. Voisi olla tarpeen Tampereellakin, kuulemma :) Muistaakseni esim. Verkkokauppa myy korvasangallisia kameroita, jotka nauhoittavat jatkuvasti ja nappia painamalla tallentuu edellisen 30 sekunnin tapahtumat, tämmöinenkin voisi olla välillä ihan sekä hauska että hyödyllinen.