PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aina uudelleen toistuva kysymys:"Mä haluun uuden pyörän ja max tonni mielellään alle"

groovyholmes
04.04.2013, 00.35
Pakko sanoa.. En ketään pahalla enkä hyvällä halua läimiä, mutta jonkun aikaa foorumia lueskelleena on pakko ihmetellä tuota iänikuista "mä haluun uuden pyörän" tredien määrää! Ja samaan hengenvetoon on pakko ihmetellä kuinka aktiivit jaksavat kuukaudesta toiseen luetella niitä samoja hyviksi havaittuja vihjeitä uuden fillarin ostoon! Tuntuu vain siltä että aina tulee joku jamppa/mimmi joka haluaa uuden fillarin maantielle/maastoon ja avaa sen uuden säikeen, jotkut aiheet kyllä kolutaan puhki poikki ja pinoon, hienoa - mutta olisiko noille "apua uuden ostoon" tapauksille joku oma lokeronsa, vai olenko täysin yksin asian kanssa?? Ja ei, en yritä torpata keneltäkään yhtään tiedonmurustakaan, mutta ajattelin että jos näitä aiheita koskeva informaatio olisi keskitetty muualle kuin fillarisuosituksia osastolle....

Itse koen että olen saanut hurjasti infoa lukemalla keskusteluja koskien silloista mielenkiinnon piirissäni olevaa kohdetta. Vaikka esim. "29er-suosituksia". Jos jengi viittis vähän ensin lukea itse.. Olisiko kenties mitään ajatusta kasata raamattua uuden pyörän ostosta? "Haluatko ostaa uuden fillarin?" a. Millaista ajoa? b. mikä budjetti? vastauksen mukaan jatketaan suositeltuihin pyöräkategorioihin. Vaikka syklot ja maantiejyrät, esmes.. ja siitä sitten eteenpäin kun tyyppi menee pelkkää maantietä niin annetaan pelkkiä roadpyssyjä. Neuvoja eteenpäin, et mihin asioihin kannattaa paneutua tietyssä hintaluokassa. Antamalla selkeitä indikaattoreita asioista mitkä kannattaa huomioida. Linkittää vastauksien mukaan oikeisiin topikkeihin?? Kehoittaa opiskelemaan itse??

Koska mielestäni täällä on jo kaikki informaatio olemassa näihin kysymyksiin, tuntuu typerältä kun samaa asiaa toistetaan aina uudestaan eri paikassa.

Tulkoon risuja/ruusuja, mutta helpotti joka tapauksessa:)

juminy
04.04.2013, 01.16
Toisaalta noihin toistuviin tulee vastattua sitten viimeisimmän tiedon mukaan eli on tavallaan itsestään päivittyvä systeemi. Sen tietää, että kun kolme uutta aihetta nousee pienen ajan sisään, niin monta kymmentä uuden fillarin tarvitsijaa on silloin liikkeellä. Vain pieni osa meistä on sen verran executivetason Nokia-tune -tyyppejä, että laittavat oman säikeensä pystyyn. Haitanneeko tuo mitään? Etenkään kun jengi viitsii vielä auttaakin.

Hienosti oli joku jossain täällä laittanut, että mikä erottaa aloittelijan ja asiaan paneutuneen harrastajan on cyclocrossari. Harrastaja on jo etsinyt jotain sopivampaa alleen.

dirtyrider
04.04.2013, 01.26
Veit sanat suusta, tuo kyselyn tulva on yhtä varma keväänmerkki kuin kuin koiranp*skat teiden varsilla..
Mulla on tähän idioottivarma ratkaisu, jonka juuri hokasin:
-Uudet rekisteröityneet eivät voi aloittaa foorumin käyttöä ennen kuin ovat selanneet läpi UKK:t (usein kysytyt kysymykset)
-Käyttäjä ei voi aloittaa uutta topicia, ennen kuin ollut kaksi viikkoa jäsenenä
-Käyttäjä ei voi aloittaa uutta topicia, ennen kuin on kirjoittanut 10 viestiä foorumille

Luulisi tuon rauhoittavan hätäisimmänkin ylivilkkaudesta kärsivän hetkeksi yrittämään itse hakea tietoa. Valitettavasti näihin törmää työelämässäkin..

gts/R
04.04.2013, 07.20
-Käyttäjä ei voi aloittaa uutta topicia, ennen kuin on kirjoittanut 10 viestiä foorumille

Samankaltainen sääntö taitaa olla myös MTBR-foorumilla.

jartsuli
04.04.2013, 07.54
Jos näihin itseäån toistaviin kyssäreihin ei väki vastaa niin siinä tapauksessa luulisi kysyjän alkavan käymään läpi jo olemassa olevia ketjuja aiheesta .. tai sitten ostaa pyörän ihan omaa harkintaa soveltaen.

Gibsy
04.04.2013, 08.09
Käyttäjä ei voi aloittaa uutta topicia, ennen kuin ollut kaksi viikkoa jäsenenä
Ehkä typerin idea ikinä

Nufan
04.04.2013, 08.27
Samaa mieltä. kenen etua se edistää, että aloitteleva foorumipyöräilijä kirjoittaa kymmenen kertaa "mitä joit/teit/söit/ajattelit/jätit ajattelematta" ketjuun, ennenkuin pääset kysymään kysymyksen itseäsi kiinnostavasta aiheesta.
Ja olen eri mieltä näistä ensimmäisen alle tonnin pyörän ketjujen tarpeellisuudesta. Monesta näistä kyselijöistä on lopulta tullut aktiiviharrastajia ja siirtyvät vuorostaan kokemuksen kartuttua neuvomaan seuraavia.
Myös näitä alle tonnin pyöriä tulee uusia malleja kuin sieniä sateella, joten vanhat ketjut vanhenevat nopeasti.

Myöskin se pitää muistaa, että ei niitä ketjuja tarvitse mennä lukemaan. Otsikosta voi jo päätellä kiinnostaako aihe.

Itsekin vuonna 2007 aloittanut foorumikirjoittelun pyöräsuositus kyselyllä.

Jake_Kona
04.04.2013, 09.32
Olisiko se vain niin, että aina tulee pyöräilyharrastuksen pariin uusia ihmisiä joilla on samat ongelmat kuin 4o v. sitten pyöräilynsä aloittaneilla.
Mode voi lisätä kysymysotsikon jo olemassa olevan topikin alle. En tiedä onnistuuko vai tehdäänkö jo niin.
Meinaan kestää aikansa tutustua mitä tällä foorumilla on jo ja miten sen löytää. Itsellä meni 2kk -2v. :)

Oatmeal Stout
04.04.2013, 10.31
Pakko sanoa.. En ketään pahalla enkä hyvällä halua läimiä, mutta jonkun aikaa foorumia lueskelleena on pakko ihmetellä tuota iänikuista "mä haluun uuden pyörän" tredien määrää! Ja samaan hengenvetoon on pakko ihmetellä kuinka aktiivit jaksavat kuukaudesta toiseen luetella niitä samoja hyviksi havaittuja vihjeitä uuden fillarin ostoon!
Ainoa mahdollisuus osoittaa tietotaitoa tässä elämässä!

pepper
04.04.2013, 10.58
Onko pakko lukea niitä ketjuja jos ottaa hermoon, ihme nillitystä pienen asian vuoksi...

groovyholmes
04.04.2013, 11.55
rakas pepper.. ei ota hermoon, vaan

Koska mielestäni täällä on jo kaikki informaatio olemassa näihin kysymyksiin, tuntuu typerältä kun samaa asiaa toistetaan aina uudestaan eri paikassa.

Uskon kyllä että dirtyrider/mtbr ratkaisulla pystyttäisiin edesauttamaan foorumiin tutustumista/uuden tiedon löytämistä. Ketä se vahingoittaa jos uusi foorumilainen ensin joutuu katsomaan ympärilleen? Täällä on kuitenkin ketjuja mitkä elävät koko ajan eteenpäin! Foorumineitsyen sivu: Mikä kiinnostaa? uusi pyörä, olkoot jäykkis, 29, maantie, täpäri, kiekot, satula, pyöräilymahdollisuudet italiassa, ruotsissa, näille kaikille on olemassa jo valmiit pitkään eläneet ketjut. Valinnan mukaan linkki joka veisi ko. aiheen ensimmäiselle sivulle. Niissä tredeissä tieto uudistuu jatkuvasti, näin on käynyt jo useamman vuoden ajalla. Yhteislenkit varmasti myös kiinnostavat nöösiä! Oatmealin pointti on kyllä myös hyvä:cool:! Jossakin foorumilla on myös tullut vastaan näitä " tää tredi on jo olemassa tuolla *linkki* läppiä.
Pointtini kuitenkin vain on se, että jos tämän valtavan tietomäärän täällä foorumilla voisi saada aloittelijalle helpommin lähestyttäväksi, jäsennellyksi ja täsmällisemmin löydettäväksi, niin ketä se haittaa? Kun tieto olisi helpommin saatavilla, niin tulisiko silloin vähemmän samaa asiaa?
Vai onko se vain liian hankala toteuttaa?

Halloo halloo
04.04.2013, 12.17
Hatunnosto niille, jotka jaksavat uudestaan ja uudestaan vastata aloittelijoille. Ilman neuvoja olisin paljon tyhmempi, tai tietämättömämpi.

^ Paljon on tietoa foorumilla, vaan suuritöinen urakka, jos joku haluaa/pystyy tiedon sortteeraamaan. Idea hyvä, mutta miten sen toteuttaisi? En halua ampua ideaa alas.
Kahden viikon viive ensimmäiseen kysymykseen on mielestäni huono ajatus. Ongelmiin/kysymyksiin kaipaa vastausta mahdollisimman pian. Jos sitä ei voi täällä kysyä, niin silloin menee kysymään muualta. Ei kai tämä ole vain "valveutuneiden pyöräilijöiden" foorumi?

Trailblazer
04.04.2013, 12.32
Aloittelijat, kuten minä, voisivat kyllä lukea edes pari sivua taaksepäin topiccia ennenkuin kyselee. Huvittaa juurikin kun tulee kysymys:Mikä 1000e 29er? Sivua aiemmin, tai jopa saman sivun ylälaidassa on perusteluja ja suoria linkkejä niihin parhaimpiin ko. hintaluokan pyöriin. :) Itse sain Juho_u:lta aika hyvää pohjustusta, että lue ensin foorumia ajatuksella.

Smo
04.04.2013, 12.34
Kauheeta jos haluisin vaikka läskipyörän ja joutus kaks viikkoo odottaa. Tai talvella olisinki halunnu mutta aina ei voi voittaa.

Oatmeal Stout
04.04.2013, 13.12
aika hyvää pohjustusta, että lue ensin foorumia ajatuksella.
Kyse onkin siitä millä ajatuksella lukee ja parempi kai olisi myös kirjoittaa ajatuksella ja selvittää lukijakohtaisesti millä ajatuksella kirjoitti, jotta sen voi lukea samalla ajatuksella -
That which is dreamed can never be lost, can never be undreamed.

Kal Pedal
04.04.2013, 15.01
Kun sairastuin pyöräilykuumeeseen Fillarisuositukset oli suurinpiirtein ainoa palsta jota täällä luin. Seuraavassa vaiheessa autoin samalla palstalla nöösejä kun vielä muistin miltä totaalinen tietämättömyys tuntuu.
Nyt en ole Suosituksia lukenut vuosiin- eiköhän siellä tahkota samaa kun aina ennen. Hyvä että jotkut jaksaa auttaa porukkaa- ei se niin helppoa ole kun tahtoa on mutta tietoa ei. Se tonni on huomattava investointi kun pimeässä hapuilee.

edit: Fillarisuositukset.

nure
04.04.2013, 15.38
Aina kun kuume iskee niin hankitaan mitä milloinkin mielessä, ei siinä muiden mielipiteet paina. Tulee aina vaan sellainen olo ettei mitään enää hankita ilman jonkun ulkopuolisen mielipidettä, ei mekään mitään jeesuksia olla ja jokaisella omat mieltymykset...