PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilyvammojen hoito

fiber
29.03.2013, 19.31
Laitetaanpa ketjulle tällainen yleisotsikko, vaikka oma kysymykseni koskee nimenomaan paleltuman jälkihoitoa.

Neljä vuotta sitten palellutin toisen jalkaterän sen verran pahasti, että kolme kynttä meni mustaksi useiksi viikoiksi. Sen jälkeen ko. varpaat ovat olleet aika kylmänherkät. Duunimatkoillekin on pitänyt asettaa pakkasraja, kun ei edes sportfire+talvikenkä riitä. Tänään 2,5 tunnin lenkki Shimano MW80:llä meni juuri ja juuri (+2°C), mutta suihkussa huomasin varpaiden taas mustuneen ja menneen tunnottomiksi.

Voiko vammalle tehdä mitään? Muutamat löytämäni lähteet olivat sitä mieltä, että se nyt sitten vaan on elinikäinen kiusa. Kuitenkin alaraajojen pintaverenkiertoa korjaillaan monin tavoin esim. suonikohjujen korjaamiseksi, niin ehkäpä jotain konsteja voisi löytyä.

Ski
29.03.2013, 20.37
Pertsa reissussa tänä talvena meni mullaki pari varpaannkynttä mustaksi mutta en muista että ne ois paleltunu, ihan niinku ne ois lististyny. No kuitenkin mulla samaa ongelmaa ja tämän tälven oon ajanu sähköpohjallisilla. Ei kai noille voi tehdä mitään.... Ei niitä pakota tai ei ne oo kipiänä muuten. Onko Fiberillä

PaH
29.03.2013, 21.27
Ei jarpaiden palennuksista ole omakohtaista kokemusta, mut ne omat ruumiinosat jotka itseltäni olen aikoinaan palennuttanu (molemmat korvanlehdet
~25v sit, toisen etusormen ~20v sit) ovat jääneet toispuoleisiks ainiaaks. Ilmeisesti osa pintaverenkierrosta tuhoutui kerrasta ja sellaisiks jäivät - ihan yhtä
kylmänarkoja ja varottavia on tänään kun ekana vuonna palelluksen jälkeen. Epäilen että noille jotain vois tehdä, mut itsestään eivät näytä ehjääntyvän edes ajan kanssa.

Ju$$i
29.03.2013, 22.13
Hyvä kun avasit tämmöisen ketjun. Itse pilasin hiihtämällä ääreiverenkierron. Mulla ei ollu mitään pakkasrajaa ja aina ladulla olinkin. Monesti varpaat mustana. Nyt mulla on aina talvella pyörälenkillä lobsterit, jonka alla ohuet hanskat. Ei kauaa silti mee kun on näpit jäässä. Varpaat samanlaiset. Paras viritys on ollu 4 numeroo isot talvikengät, jossa neopreniset sisäkengät ja kemialliset varpaanlämmittimet.

Suihkuun ei kannata heti lenkin jälkeen mennä jos paikat on jäässä. Varpaita ja sormia kannattaa ensin hieroa. Muuten vetää mustaks ja sit sattuu kun veri lähtee kiertään suihkussa. Oon miettiny myöskin, olisiko jonkin sortin tiikerisalvasta apua ennen lenkkiä. Toki mitäs sitten tehään, kun pitäs heittää vettä :)

fiber
30.03.2013, 08.00
Täytyy varmaan ostaa isommat kengät, joihin mahtuu enemmän tavaraa. Olen tosi huono viitsimään sähköviritelmiä tai korkkaamaan kemialliset pohjalliset joka duunimatkalla, mutta kaipa sitten pitää ensi talvena jompaa kumpaa kokeilla. Eli tämän vamman osalta paras hoito on ennakointi...

Pasi Ahopelto
30.03.2013, 09.05
Suihkuun ei kannata heti lenkin jälkeen mennä jos paikat on jäässä.

Ymmärtääkseni (ei siis mitään ammatillista taustaa) pahemmissa paleltumissa runsas nesteen juominen ja aspiriini olisivat hyvä ensiapu, koska ne ohentavat verta ja parantavat siten verenkiertoa. Tarkoituksena siis saada verenkierto palaamaan paleltuneille alueille.

Pasi

proileri
30.03.2013, 16.18
Kannattaa lie myös vähän varoa piristeitä ennen lenkkeilyä, kofeiini ja nikotiini heikentävät tuota ääreisverenkiertoa nimittäin. Verenkiertoa parantavat puolestaan alkoholi, eräs nuorison suosima puutarhatuote sekä punttisaliravinteista pumppi/nitric oxide-valmisteet joilla maksimoidaan verenkiertoa lihaksistossa. Jälkimmäisiä löytyy myös treenejä ennen vedettävistä boostereista, joskin monessa niistä on kofeiinia piristämässä.

tempokisu
30.03.2013, 16.33
En lähtisi mitenkään kemiallisesti verenkiertoon niinku "ennen lenkkiä" puuttumaan, on joitan lääkkeitä joilla kylmäsormisuutta hoidetaan, mutta ehkä eri asiasta kyse.
En mä myöskään asperiinia tähän suosittele.
Itellä palelee siis ne tassut kuten muistatte! Ja kaikkia olen ( tuota ^lääkettäkin mutta ei apua) kokeillut, myös otsoniterapiaa jolla piti verenkierto oikein lumpsahtaa ääriosiin -- sillä seurauksella että verenkierto ääriosista loppui tykkänään - varpaat palelusta kipeetä jo puolentunnin jälkeen, nyt vähän tasaantunut mutta nythän mun lenkit ei kestä niin kauan että varpaat ehtisi paleltua..
Ite juuri pidin paleltuneita tassuja kuuman veden - vähitellen kuumenevan - vesikraanasuihkun alla että lämpesi, vaihdoin esilämmitetyt villasukat ja loppumatka taas ihan suhteellisen mukavasti. Kun oon kokeillut Finalgonia tai Capsicamia, niin lenkillä ei lämmitä - mutta annas olla seuraavana yönä, joutuu käymään pitämässä varpaita jääkylmässä vedessä tai tuomaan jääpussia tassuille! Ja vaikka miten koittaa ajoittaa...aina sama.

Paras keino on ollut esilämmitetyt villasukat ,2 ohuempaa villasukkaa patterin tai vastaavan päällä, lammaskarvapohjalliset ja isot monot ja päällä karvavuorisuojaa ja villasukkasuojaa.

Pyöräpummi
30.03.2013, 18.34
Omakohtaisena kokemuksena jalkojen paleleminen on loppunut jonkilaisen joogan ansiosta. Ei ole enää mitään vaikeutta olla sisätiloissa ilman sukkia, joka ei olisi ollut ennen mahdollista.
Suoraan joogan harrastamisella ei ole vaikutusta ääreisverenkiertoo mutta välillisesti se (ehkä) auttaa verisuoneet asemaan jossa ne pystyvät olemaan avonaisemmin niin että sitä verenpainetta riittää paremmin raajojen ääreisosiin.
Joogalla tarkoitan lähinnä Asthanga-joogan kaltaista hyvinkin fyysistä harjoittamista (ei mitään filosofiaa eikä mummojoogaa).

Asthangasta ei ole muuta kuin hyötyä jos vain riittää kärsivällisyyttä harrastaa sitä. Varsinkin niille joilla on toiminnallista epäsymmetriaa joogasta voisi hyvinkin olla apua.

sunny
31.03.2013, 01.12
Jalkapohjat onnistuin lievästi palelluttamaan kymmenisen vuotta sitten, kun oli Shimanon talvipyöräilyyn kauppaamat kengät. Oli tämä kirjallisuudessa mainittu kosketus ulkoiseen kylmään metalliesineeseen (klossit), kiitos Shitmano. Pidin useamman vuoden taukoa talvipyöräilystä ja vaihdoin nyt tänä talvena Pearl Izumin kesäkenkiin talvikaudella. Ei ole ollut vaivoja enää tuosta lievästä varpaiden palelluttamisesta, vaikka kirjallisuuden mukaan paleltuneet paikat on alttiimpia kylmälle ja uskon tämän suosiolla ja vältän ylipitkiä sessioita. Talvikaudella tärkeintä on kuunnella elimistöä, eikä pistää viestejä ignoreen. Koska pyöräilyssäkin erittyy endorfiinejä voi tästä tulla ongelma ihmisillä, joilla on normaalia huonompi tuntoaisti tai korkea kipukynnys. Äärimmäiset extreme-reissut olen myös suosiolla jättänyt kesään, parempi tuupertua sitten kuumuuteen. Perustietoa, jota kerätty mm. varusmiesten palelluttamisella: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00140

tempokisu
31.03.2013, 11.49
Sitten mainittakoon sellainen tasa-arvoinen seikka miesten ja naisten väliltä, tosin yleistys mutta kuitenkin:
Naisilla palelee ääriosat - ja keskikeho ei.
Miehillä palelee keskikeho ja ääriosat ei niin kovasti.

Ikinä ei ole lenkillä ollut isoilla pakkasillakaan kun t-paita ( no joskus laamapaita puolipitkät hihat mutta yksi paita, ohut sekin) ja ajotakki.
Ukot taas laittaa alupaitaa ja keskipaitaa ja liiviä ja takkia...

FillaRilla
31.03.2013, 14.16
Pertsa reissussa tänä talvena meni mullaki pari varpaannkynttä mustaksi mutta en muista että ne ois paleltunu, ihan niinku ne ois lististyny. No kuitenkin mulla samaa ongelmaa ja tämän tälven oon ajanu sähköpohjallisilla. Ei kai noille voi tehdä mitään.... Ei niitä pakota tai ei ne oo kipiänä muuten. Onko Fiberillä
Mullakin joulukuussa ensi kerran eläissä kipeytyi varpaankynsi pertsalenkillä, (ja myöhemmin sitten musteni ja irtosi vasta menneellä viikolla). Ja just sen jälkeen kun kerkisin hekotteleen kaverille, joka oli vuosia sitten lopettanut pertsan hiihdon kokonaan, kun varpaankynnet aina mustu ja lähti irti, vaikka kokeili mitä monoja. No, itsellä ei johtunut paleltumisesta (kait sen nyt jo lenkillä huomaa, jos palelee), vaan siitä, että mustunut kynsi oli liian pitkä. Siis muistakaapa pitää kynnet leikattuna. Se kuulemma edistää muutenkin jalkojen terveyttä. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=jal00082

nure
31.03.2013, 16.40
Tosiaan hyvin yksilöllistä, jotkut vaan palelee helpommin eikä tajua toimia niiden sääntöjen mukaan. Ei ole liian kylmiä kelejä, on vain vääränlaista pukeutumista. Kisu,ei kaikki itseään toppaa, suht samoilla mennään täälläkin, kyllä liike pitää lämpimänä!