PDA

Näytä tavallinen näkymä : Osasarjan päivitys - Sorasta Centauriin?



Tactica
27.03.2013, 14.44
Maantiepyöräni mukana tullut New Sora -osasarja saa luvan väistyä. Campagnolo kiinnostaisi kovasti, ja Saksasta saisi Centaurin täydellisen sarjan alle viiden sadan (499,00). 11-lehtistä takapakkaa en välttämättä haluaisikaan, vaikka Athene voisi vielä mahtua budjettiin. Sopisihan tuo Centaur musta-punaisena aivan törkeän kauniisti Spessuun. Aion varmaankin myydä jarrut suoraan pois osasarjasta, joten jos löytyy suoraan halukasta niille, niin voidaan jatkaa privassa.

Olikos näiden nykyisten Campojen kanssa nyt niin, etteivät vaihda kuin toiseen suuntaan useamman rattaan kerrallaan? Lueskelin aiheesta jo paljon ja saavuin ymmärrykseen, että moni on kaivanut verkkojen kätköistä vanhemman vuosikerran kahvoja juuri tästä syystä. Missä osasarjassa tuon alemman luokan osasarjoista poistetun ominaisuuden saisi nykyään? Athena? Chorus?

Sitten vielä sellainen asia, johon kaipaisin vahvistusta. Voiko noita Centaurin tai Athenan kahvoja käyttää mekaanisten levyjarrun kanssa? Entä miten kampien yhteensopivuus runkooni (Spesialized Secteur Sport Disc), jossa on valmistajan asentamana brittikiereillä varustettu square taper keskiö?

Tässä vielä linkki osasarjaan (ilmeisesti ilman kiekkojen napoja? Ohne Naben?) http://www.bike-components.de/products/language/en/info/p32125_Centaur-Komplettgruppe-10-fach-ohne-Naben-.html
Ja linkki pyörääni http://www.specialized.com/us/en/bikes/road/secteur/secteursportdisccompact

Tebb0
27.03.2013, 14.48
Otithan huomioon, että kiekot menee vaihtoon samalla? Campa ei ole shimanon kanssa yhteensopiva. Multishift toiminto taitaa tulla Chroruksesta alkaen? Korjatkaa, jos olen väärässä :)

lansive
27.03.2013, 14.52
Campan kahvojen pitää olla tyyppiä "Ultra shift" jotta vaihtaa myös pienemmälle rattaalle useamman kerralla. Itse ostin uudet Ultra shift Veloce-kahvat Ebaysta 70 eurolla. Noiden toiminta on paljon parempaa kuin Power shift Centaurin, joten siinä säästää hyvin rahaa. Lisäksi tarvitset joko Campan spooreilla olevan vapaarattaan tai esim. Ambrosion tekemän konversiopakan, joten ylimääräisiä osia voi joka tapauksessa jäädä enemmänkin.

Ainakin Avid BB-7 roadin kanssa Campan kahvat toimivat moitteetta.

Campione
27.03.2013, 14.52
Velocesta Athenaan on tosiaan tuo Powershift eli yksi pykälä enää peukalolla alaspäin. Chorus, Record ja Super Record sitten enemmän kerralla (Ultrashift). Toimii tuo nykyinenkin toki, mutta olen itsekin kerännyt vanhempia kahvoja tuon vuoksi.

Toiminnasta levyjen kanssa en osaa sanoa. "Ohne Naben" on kuten ounastelit. Eiköhän tuohon myös nuo Campan keskiölaakerikupit mene heittämällä. Kunhan on oikea kierre BSA.

Edit. Täällähän ovat nopeita muutkin :o.

Tactica
27.03.2013, 14.55
Mitä jos ostaisi nuo sittenkin erillisinä osina, mutta päivittäisi kahvat Chorukseen? tuleeko tässä sitten ongelmaa 11-10 vaihteisuuden kanssa? Shimanoillahan tuon ei pitäisi olla ongelma? Takanapa vaihtuu juu Campaan. Centaurista kuulisin myös kokemuksia mielelläni.
Edit. Eipä sillä, että tuo Ultra shift olisi mitenkään pakollinen ominaisuus.

TuH
27.03.2013, 15.05
Otithan huomioon, että kiekot menee vaihtoon samalla? Campa ei ole shimanon kanssa yhteensopiva.

Riippuu tietty kiekoista, mutta useimpiin merkkikiekkoihin saa vaihdettua Campagnolon vapaaratasrungon, jolloin kustannus jää noin viiteen kymppiin.

TuH
27.03.2013, 15.21
Campan kahvojen pitää olla tyyppiä "Ultra shift" jotta vaihtaa myös pienemmälle rattaalle useamman kerralla. Itse ostin uudet Ultra shift Veloce-kahvat Ebaysta 70 eurolla. Noiden toiminta on paljon parempaa kuin Power shift Centaurin, joten siinä säästää hyvin rahaa.

Asia ei ole ihan noin yksiselitteinen.

Ultra Shift -mekanismia on kahta eri sukupolvea, vuosina 2009-10 valmistettua (I) ja vuodesta 2011 eteenpäin valmistettua (II). Tämä hiljainen päivitys kohdistui niin kahvoihin (muutoksia sisuskaluihin) kuin takavaihtajaan (jäykempi jousi). Näiden muutoksien seurauksena Ultra Shiftin sukupolvissa on tuntuva ero vaihtamisen napakkuudessa, ja kaikki Ultra Shiftaavat Velocet, Centaurit ja Athenat ovat tietääkseni 2009-10 valmistettua ekaa sukupolvea.

Tiedän, että ero on tuntuva Record-tasolla, mutta en pysty verifoimaan asiaa Power Shiftien osalta. Olen kuitenkin siinä ymmärryksessä, että saman tapainen korjaus ajettiin sisään myös PS-tasolla vuodesta 2011 eteenpäin. Tämä tarkoittaisi, että uusien Power Shift Centaurien korvaaminen vanhoilla ensimmäisen sukupolven Ultra Shift Veloce/Centaureilla ei olisikaan "päivitys" kuin multishiftaamisen osalta, vaihtamisen napakkuudessa siinä saattaa tulla takapakkia.

pesuman
27.03.2013, 16.28
Kannattaa muistaa, että Campan 11-vaihteiseen tarkoitetut ketjut vaativat erikoistyökalun, jota ei kannata ostaa laariin vain siksi, että saattaa joutua vaihtamaan ketjut. Ketjutyökalu maksaa reilun satasen Saksassa ja Suomessa tietysti huomattavasti enemmän. On olemassa vippaskonsteja, jolla lukkopinnin saa niipattua ilman kallista Campan erikoistyökalua, niiden soveltaminen ei tietenkään ole turvallista. Eli lisäkuluja tiedossa siltä osin.

Itse virittelen Athena 11-speed sarjaa omaan projektiini.

Miksi muuten vaihdat Shimanon Campagnoloon? Shimano 105 sarjan saa Saksasta hintaan 459 ja ei ole yhteensopivuusongelmia vanteiden kanssa.

TuH
27.03.2013, 17.28
Kannattaa muistaa, että Campan 11-vaihteiseen tarkoitetut ketjut vaativat erikoistyökalun, jota ei kannata ostaa laariin vain siksi, että saattaa joutua vaihtamaan ketjut

KMC:n 11-speed-tarvikeketjun voi yhdistää ihan tavallisella missing linkillä.

Tactica
27.03.2013, 18.00
Miksi muuten vaihdat Shimanon Campagnoloon? Shimano 105 sarjan saa Saksasta hintaan 459 ja ei ole yhteensopivuusongelmia vanteiden kanssa.
Kiekot on tarkoitus päivittää jossain vaiheessa kuitenkin. Päivitystä Campaan tukisi halu kerryttää kokemuksia tämänkin valmistajan osasarjojen toiminnasta. Pakko myöntää, että tuon Centaurin ulkonäkökin nostaa ostohaluja todella paljon. Shimanon 105 olisi toki helppo valinta, mutta kun kerran laittaa kaikki palikat uusiksi, haluaisin nousta selkeämmin myös tasossa. Shimanon mallistosta menisin varmaan kerralla Tummanharmaaseen Ultegraan. Dura-Acen taas on liian kallis.

Tuo ketjuasia oli ihan uutta. Melkoista.

Risto Koivunen
27.03.2013, 19.52
Paljonko tuohon päivitysprojektiin kiekkoineen kaikkineen olet ajatellut budjetoida?

Kannattaa huomata, että valmiiden levyjarrullisten maantiekiekkojen valikoima suoraan kaupan hyllyltä ei ole vielä kovin laaja. Ja jos vaatimuksena on vielä Campalle sopivat navat, niin voi olla vieläkin niukempaa.

rjrm
27.03.2013, 20.39
Aivan järjetön päivitys. Perustelu mainittu jo yllä.

Jake_Kona
27.03.2013, 21.36
Miksi ei myy vanhaa ja osta uutta kokonaista campaa tilalle.

Tactica
27.03.2013, 22.36
Paljonko tuohon päivitysprojektiin kiekkoineen kaikkineen olet ajatellut budjetoida?

Kannattaa huomata, että valmiiden levyjarrullisten maantiekiekkojen valikoima suoraan kaupan hyllyltä ei ole vielä kovin laaja. Ja jos vaatimuksena on vielä Campalle sopivat navat, niin voi olla vieläkin niukempaa.
Valmiita kiekkoja ei varmasti monia olekaan, mutta onneksi voi aina kasauttaa itse. Kiekkoja ja kuuspulttisia maastonapoja on verkkokaupat pullollaan, Campan kanssa toki harvinaisempia. Budjetti on pitkällä tähtäimellä jossain tonnin tietämillä, mutta tästäkin ketjusta on tullut jo hyviä pointteja esille. Shimano tuntuu selkeästi järkevämmältä ratkaisulta.

@rjrm ei päivityksen miettiminen voi kaatua siihen, ettei kaupasta saa jotain suoraan hyllystä. Vaihtoehtoja tässä vielä mietitään.

Ettei lähde alkuperäisestä aiheesta, kiinnostaisi vielä tietää vastaus ensimmäisestä viestistäni vielä avoimeksi jääneeseen kysymykseen: Eli miten on eri valmistajien kampien yhteensopivuus runkooni (Spesialized Secteur Sport Disc), jossa on brittikierteillä varustettu square taper keskiö? - Eli millaisia kampia tuohon runkoon voi ylipäätään asentaa? Käykö ulkoiset laakerit?

mhelander
27.03.2013, 23.54
Ettei lähde alkuperäisestä aiheesta, kiinnostaisi vielä tietää vastaus ensimmäisestä viestistäni vielä avoimeksi jääneeseen kysymykseen: Eli miten on eri valmistajien kampien yhteensopivuus runkooni (Spesialized Secteur Sport Disc), jossa on brittikierteillä varustettu square taper keskiö? - Eli millaisia kampia tuohon runkoon voi ylipäätään asentaa? Käykö ulkoiset laakerit?

Vaikka itse vannoin Campyn nimiin 90-luvulla, en ainakaan voimansiirtoa lähde ihan hevillä enää tuon merkkisenä laittamaan. Rajoittaa liikaa valinnan mahdollisuuksia ja nostaa tarpeettomasti hintaa. Paitsi että tuli tilattua neljä Record C9 -ketjua...

Mutta noi keskiöt. Miksei sopisi, brittikierre takaa että melkein mikä tahansa keskiösarja passaa ja valinnan varaa on. Mutta kannattaa tarkistaa nykyisen kampisarjan Q-arvo, mikä on ketjulinjan offset ja sen mukaan sitten arpoa uutta kampisarjaa.

Itsellä kun on nojakkeja niin toi ketjulinja ei ole kovin oleellinen. Ainoa jossa Q-factor on oikeesti ollu merkityksellinen on tuo off-road malli jossa kantapäät pitää mahtua etuhaarukan olkapäiden kohdalla olemaan.

Mulla on uudessa Record neliökeskiössä 80-luvun kammet, brittijengoilla. Sitten on kahdet GXP-keskiöt, toinen SRAM Apex ja toinen FSA K-Force Light, kumpikin Compact 50/34 ja 110 BCD. Nämä kaikki 172.5mm:n kampia. Off-road vekottimessa on simpan 90-luvun Deore triplakammet vain 170mm ja uutukainen FSA:n titaani neliökeskiö.

Kaikki toimii. Mutta jos on tarkoitus parantaa kampisarjaa, vähentää painoa ja säilyttää tai lisätä jäykkyyttä niin kyllä silloin mennään ulkoisilla laakereilla ja ontolla ylikokoisella akselilla. Kuten GXP. Tykkän sen kiinnitystavasta ja välyksen säädöstä. Samaa ei välttämättä voi sanoa kaikista simpan tekeleistä, niitä kampia on täkäläisillä irronnu ajossa.

lansive
28.03.2013, 01.06
Projekti ei ole mitenkään järjetön edes tämän foorumin mittapuissa. Jossakin säikeessä säästetään painoa vitosen per gramma, eikä sitä haukuta. Itse olen tehnyt Insera hybridistä cc:n - ei onnistu sanoi foorumi, mutta kyllä sillä vaan ajettiin. Tein vetosuhteen muutajan maastoetuvaihtajaan ihan itse, mikä sekään ei kuulemma onnistu. Maastopyörästä väsäsin retkipyörän, UST kiekot, voimansiirto Campaa (pl. kammet) ja levyjarrut (eikä tässäkään foorumi antanut suurta taustatukea).

Go for it!

Ulkoiset laakerit käy, tosin keskiön vastinpinnat pitää oikaista, ja siihen tarvitaan vähän erikoisempia työkaluja, eli ammattimiehen apua - esim. Hikiän Ajomies (maksamaton mainos), joka tekee myös hyviä kiekkoja hankkimistasi osista (kuulopuhetta, mutta varmaan luotettavaa vaikka tinnitus vaivaakin). Minulla on mainitussa retkipyörässä (maastorunkoon kasattu) käytössä maantie triplakammet ja tuplakin sopisi, koska rungossa on hyvin varaa. Maantierungossa ei varmasti tule ongelmia jos ei mitään kierteettömiä laakereita vaativia (press fit) kampia halua ostaa.

Tactica
28.03.2013, 10.20
Kiitos mhelander ja lansive.

Keskion vastinpintojen feissaus olisi jäänyt tekemättä, kiitos huomiosta. Eiköhän ylävitosesta löydy Parktoolin BFS-1 tai vastaava ja osaava kiekon kasaaja (onko Hikiän ajomies sama, kuin Tikkurilan Ajomies?).

OT: Ihmettelin myös vastarintaa näinkin yksinkertaisessa asiassa. Kai niitä osasarjoja nyt aikaisemminkin on maantiefillareihin päivitelty? Onko nuo levarijarrut niin epäpyhä aihe kyseisissä pyörissä, että parin speksin tarkistamisen sijaan vaivaannutaan torppaamaan koko homma?

Joka tapauksessa, ketjussa mainitut yhteensopivuusongelmat olivat hyviä huomioita ja joudun tarkemmin miettimään valmistajan vaihtoa. Kyllä tuolta Shimanon puolelta käypää tavaraa varmasti löytyy. Jääpähän kiekkoihin enemmän massia.

Campione
28.03.2013, 10.40
Onhan tuo SRAM olemassa myös, jos et sitä vielä ole kokeillut. Ei tarvitsisi kiekkoja heti päivittää.

mhelander
28.03.2013, 11.14
Onhan tuo SRAM olemassa myös, jos et sitä vielä ole kokeillut. Ei tarvitsisi kiekkoja heti päivittää.

Komppaan.

Ja jos haluut levyjarrut niin laita ihmeessä. Kyllä ne maantielläkin toimii kaikilla keleillä paremmin (pääsääntöisesti) kuin vannejarrut ja antaa enemmän vaihtoehtoa vanteen ja rengaskoon valinnalle.

Jos taas pysyt vannejarruissa niin mun Campyn Centaur-jarrut on helposti SRAM Force:n veroiset mutta reippaasti edullisemmat.

Tactica
28.03.2013, 12.52
Komppaan.

Ja jos haluut levyjarrut niin laita ihmeessä. Kyllä ne maantielläkin toimii kaikilla keleillä paremmin (pääsääntöisesti) kuin vannejarrut ja antaa enemmän vaihtoehtoa vanteen ja rengaskoon valinnalle.

Jos taas pysyt vannejarruissa niin mun Campyn Centaur-jarrut on helposti SRAM Force:n veroiset mutta reippaasti edullisemmat.

Levyjarruthan mulla jo on tossa Spessussa, joten niitä ei tartte arpoa. Sramiin tutustuin, mutta kovissa hinnoissa ovat. Samaa laatua saanee edullisemmin Shimanolta tai Campalta.

lansive
28.03.2013, 13.41
Jos Campaa haluat käyttää niin kustannuksia tulee loppujen lopuksi aika vähän. Ambrosion valmistama Campan jaolla ja Shimanon spooreilla varustettu pakka maksaa noin 50 euroa postikuluineen. Kahvat, takavaihtaja ja ketjut pitää vaihtaa, eikä välttämättä muuta. 9- ja 10-ketjujen sisämitta on sama, joten ei kampiakaan tarvitse vaihtaa. Kahdella lehdellä käy mikä tahansa etuvaihtaja. Omassa pyörässäni on Shimanon tripla maastovaihtaja ja hyvin on toiminut mainitsemillani Veloce-kahvoilla. Eli jos koko osasarjan ostat, niin siitä jää oikein mukavasti osia yli ja ne voi sitten myydä eteenpäin budjetin tasapainottamiseksi.

JiiH
28.03.2013, 13.50
Jos Campaa haluat käyttää niin kustannuksia tulee loppujen lopuksi aika vähän. Ambrosion valmistama Campan jaolla ja Shimanon spooreilla varustettu pakka maksaa noin 50 euroa postikuluineen. Kahvat, takavaihtaja ja ketjut pitää vaihtaa, eikä välttämättä muuta. 9- ja 10-ketjujen sisämitta on sama, joten ei kampiakaan tarvitse vaihtaa. Kahdella lehdellä käy mikä tahansa etuvaihtaja. Omassa pyörässäni on Shimanon tripla maastovaihtaja ja hyvin on toiminut mainitsemillani Veloce-kahvoilla. Eli jos koko osasarjan ostat, niin siitä jää oikein mukavasti osia yli ja ne voi sitten myydä eteenpäin budjetin tasapainottamiseksi.

Asiaa. Juuri näin minä kokeilin Campaa jokunen vuosi sitten: Centaurin 10-v kahvat, jarrut ja vaihtajat, Mavicin takapakka Campan jaolla Shimanon vapaarattaaseen, ja pyörässä ennestään olleet Shimanon ysikammet. Hyvin toimi yhden kesän: seuraavaksi kesäksi osasarja puhdistui (kammet, vapaarattaan runko ja pakka). Kokeilun syynä oli sama kuin Tacticalla, eli ihan pelkkä uteliaisuus. Anna mennä vaan.

kervelo
28.03.2013, 13.56
KMC:n 11-speed-tarvikeketjun voi yhdistää ihan tavallisella missing linkillä.

Campagnolon omat 11sp-ketjut voi liittää missing-linkillä. Mitään erikoistyökaluja campaketjua varten ei ole pakko hankkia.

Mutkaton
29.03.2013, 11.52
Campagnolon omat 11sp-ketjut voi liittää missing-linkillä. Mitään erikoistyökaluja campaketjua varten ei ole pakko hankkia.

joo... olen yhdistellyt campan 11-ketjua kmc-11-missing linkillä, joka sitten ei olekaaan ihan niin näppärä asennella ja poistaa kun kymppiliittimet. Joku meni sormin, johonkin tarvittiin työkalu (myyvät 11-linkille omia kalujaan molempiin suuntiin). Lenkeillä on ollut tapana pitää mukana Wippermanin 10-connexia, jonka roplaa helposti pärähtäneen kmc-linkin tilalle ja pääsee kotiin miettimään uutta harrastusta.