PDA

Näytä tavallinen näkymä : Bilteman fillari osat

PonkalaJarno
04.03.2013, 08.50
Onko kukaan kokeillut näitä ? Pitäs korjata tuo biltsun vanha sotaratsu. Vaihteet meni loppujen lopuski huolella solmuun mettä lenkillä ja keulassakin klappia, kestihän tuo kovaa käyttöä 7 vuotta :) on tuossa varaosa pyörä josta vois ottaa osat mut meneekö shimanon vaihteet yks yhteen, tuossa toisessa deore ja biltsun vehkeestä en muista. Vai oisko vaan helpomi tehä tuosta sinkula ja hommata uus fillari alle ?

rjrm
04.03.2013, 09.26
Tee molemmat. Korjaa vanha minimibudjetilla kauppapyöräksi ja osta uusi laadukas harrastepyöräksi.

Taidat muuten olla tuttu mies nimesi perusteella. :)
Olen vähän vanhempi, mutta samassa koulussa taisimme olla joskus pikkupoikina.

Kerro vähän tarkemmin mikä pyörässä hajosi ja ota vaikka kuvia.

mhelander
04.03.2013, 10.48
Mulla on kaksi purettua Y-laatuista vekotinta. Osat on mitä on mutta jos vaan kelpaa niin saa hakea pois. Jos se budjetti vaihtoehto kiinnostaa.

3x7 vaihteinen 26" miesten värkki, jollakin joustokeulalla. Jotkut osat vois sopia, varmaan 10v vanhaa kamaa. Kiekot, vaihteisto yms sälää.

Ja suosittelen ehkä vähän parempilaatuista vekotinta kovempaan menoon, vaikkapa käytettynä. Itse en noista käyttäny kuin runkoputket, likkojen pyörän ohjainputken ja etuhaarukan sekä yhden kasettikeskiölaakerin.

Jake_Kona
04.03.2013, 10.51
Riihimäkeen avattiin uusi liike ja tarjouksena näyttäisi olevan maastopyörä 59€ :eek:
Onkohan laatupeli?

Harryupp
04.03.2013, 11.37
Sanoisin että korjaukseen menee tuon keulan takia liikaa rahaa jollet löydä halpaa joustokeulaa tai jäykkää keulaa tilalle.
Jos olet vaihtanut/huoltanut vaijerit/kuoret, jarrupalat, voimansiirron, renkaat ja pyörä teknisesti ei ollut loppuun ajettu kun vaihtaja meni solmuun saattaa korjaus maksaa noin satasen osina jos Bilteman osia käyttää, kunhan jättää keulan korjaus/vaihdon pois laskelmista.
Kannattaa kuitenkin ostaa laadukkaampi ketju kuin 9 euron perusketju Biltemalta jos mielii saada paljon kilometrejä voimansiirrosta.

JeTi-
04.03.2013, 12.30
Ite ostin puoli ilmasen etukiekon biltsikasta. Tosin käyttö tulee kaupunkiajoon. Metsävehkeeseen en tohtis biltsikkaosaa laittaa.

Joskus oli muistaakseni ketju biltsikan fillarien sopimattomuudesta maastoajoon. Jollain junioirilla oli katkennu "maastopyörä" kahtia ja jälki oli sen mukaista.

Asteen OT mut jäi mieleen kommennti jossa sanottiin et "isin autoon 800e vanteet ja lapselle 100e pyörä maastopyöräilyyn"

nure
04.03.2013, 15.40
Biltsun fillarilla tuskin maastoon asia ja osienkin laatu vaihtelee. Valmistajista ainakin Wellgo, Velo, Tektroja muutama muukin tekee ko. firman fillariosia joten voi päätellä laadun. Itse yhdellä takakiekolla ajelin muutaman talven edellisen levittyä yllättäen ja navan voitelun jälkeen en pahaa sanaa voi sanoa...

mhelander
04.03.2013, 19.25
Biltsun fillarilla tuskin maastoon asia ja osienkin laatu vaihtelee. Valmistajista ainakin Wellgo, Velo, Tektroja muutama muukin tekee ko. firman fillariosia joten voi päätellä laadun. Itse yhdellä takakiekolla ajelin muutaman talven edellisen levittyä yllättäen ja navan voitelun jälkeen en pahaa sanaa voi sanoa...

Juu, ja sama pätee myös muutamiin laatumerkkeihin kuten Hope, Shimano, Bianchi/Campagnolo jne.

Kaikki purettavissa olevat laakeroinnit joita olen avannut ovat olleet säännönmukaisesti väärin voideltuja. Korkeintaan kynnellinen nokare ja vielä sopimatonta vaseliinia on yleensä laakeriin siunaantunut. Ja sitten on samoin lähes säännönmukaisesti kiristetty liian tiukalle.

Itse puran aina kaikki uudet osat joissa ko tyyppinen laakerointi, pesen rasvat pois ja tilalle molybdeeni+grafiitti vaseliinit. Ja laakerit on kuin uudet seuraavalla voitelukerralla. Samoin säädöt pitää paremmin kutiaan kun kuluvat ja ruostuvat/syöpyvät vähemmän.

nure
04.03.2013, 19.41
Ei pahaa sanaa Hopesta, niiden rasvat olleet kunnossa mutta Shimanot kannattaa aina tarkistaa.

mhelander
04.03.2013, 20.29
Ei pahaa sanaa Hopesta, niiden rasvat olleet kunnossa mutta Shimanot kannattaa aina tarkistaa.

Joo munkin Pro 3:t on kompissa... Muilla on kuulemma ollu toisin...

HC Andersen
04.03.2013, 21.06

Hope on tuonut markkinoille "omia" laakereita hope nimellä, kokemuksista voi lukea Paksupyörä topicista. Pari lainausta:

Paluu Hopen napa asiaan.

Tutkin läpi parin Hope Fatsno napoja (ostettu tänä talvena), parin Hope Pro 2 Evo napoja (ostettu viime kesänä), sekä vähän yli kaksi vuotta vanhan parin Hope Pro 2 napoja ja tulokset ovat varsin huolestuttavia.
Vanhemmissa Pro 2 navoissa ei laakereiden tiivisteissä lukenut Hope ja rasvaa löytyi navoista vielä kahden vuoden katuajon jälkeen. Ei rahinoita havaittavissa.

Pro 2 Evo sekä Fatsno navat vasta yllätyksiä olivatkin. Molemmissa napapareissa oli käytetty laakereita, joiden tiivisteissä luki Hope. Kahdesta napaparista löytyi täysin kuivia laakereita kolme kappaletta. Kahdessa laakerissa oli rasvaa saman verran kuin vanhoissa Pro 2 navoissa. Lopuissa tutkituista laakereista oli rasvaa niin pieni määrä että kuulat kiilsivät puhtauttaan ja rasvaa oli lähinnä pieni pyyhkäisy tiivisteiden sisäpinnalla.
Fatsno parissa oli alkavaa rahinaa, joka toivon mukaan rasvaamisella vähän lievittyi jotta navoista saisi kilsoja irti.

Tämän otannan perusteella voin suositella Hope merkintäisten laakereiden aukaisua ennen ajoa jos laakereista mielii kilometrejä saada irti.
Ei näköjään laadukkaaksi luullulla merkillä laadunvalvonta pelaa laakereiden osalta kun moisia virheitä pääsee läpi. Yhden laakerin avaaminen ja rasvaaminen oli alle minuutin homma kotikonstein, joten ei luulisi olevan vaikea karsia napojen kokoonpanossa noin räikeät laatuvirheet pois.

Tässä toinen case n. 2kk vanhoista navoista

Takanavan laakeri sökö ja vapaaratas halki :eek: Kumpi meni ensin, ei osaa sanoa. Rasvaa oli hieman laakerin toisella puolella.
Toikkalaan on tulossa noita laakereita, itse hain naapurilaakerikaupasta ja vapaarataan sain heti Foxcompista.

Laakerikauppias katseli laakeria ja totesi, että taas löytyi uusi laakerimerkki (Hope). Kiinanpojat kuulemma soittelee ja tarjoutuu tekemään laakereita vaikka kaupan omalla nimellä. Laatu sitten saattaa olla mitä vaan. Onkohan Hope nyt saanut jonkun helppoheikin laakerierän :(

Laakerit saa nyt helposti pois, asennuksessa olisi hyvä olla työkalut, varmaan saa paikalleen vanhalla laakerillakin lyömallä. Mulla siis Toikka laittoi navan kasaan. Hopetechin sivuilla hyvät videot.

Ja näitä on muitakin...

PonkalaJarno
05.03.2013, 08.10
Tuossa mun biltsun ratsussa on shimano sardan vaihe sarjat ja kyllä se on saanut runtua ja paljon, sanotaanko näin niin kuin moni täälläkin et nuilla ei tee mitn, mut minä oon toista mieltä, runko on lyhyt, kääntyy kuin ajatus poluilla,sopivan kevyt ja matala runko. Takavaihtaja ei enää vaihda kun alimmainen ratas osu kiveen ridasjärven metsässä, taipu aika vallatomaksi ja sain väännettyä sen jotakuinkin kohalleen et pääsin kotio, mut etunen toimii vielä et varmaan tokenee pelkällä takapakalla ja säädöillä. Tosin mulla ei oo kokemusta näistä fillareiden vaihteiden säädöitä vaan viime vuodet meni moottorien opettelussa. Keulassa taas pientä klappia, ilmenee kun laittaa eturenkaan lukkoon niin antaa periksi 1-2 cm luokkaa, keulana sr suntour ja tuokin on pikalukoilla. Keulaputki on ehyt mut kiristäminen ei jeesannut, täytyy rueta kattoon uuestan. Tuokin meni tuolla pyhännän jumalaisilla poluilla, pitkä alamäki, kivikkoa,juurakkoa alla ja loiva vasen mutka, otin hypyn juurakosta ja tarkotus oli hypätä ulko kurviin, mut sit joku meni vikaan ja pyörä laskeutui väärään kohtaan ja suoraan isoon juurakkoon vastapalloon ja mies katajapuskaan heh tuossa pyörässä on paljon tunnetta mukana ettei viittis nuin vaan vanhasta ratsusta luopua :p
Tuossa on partsilla kans sardan täys jousto, josta vois ottaa osat, onpi shimanon deoret,keulassa levyt ja vueltan vanteet, tääkin makso 290 euroa. Nuo vanteet ei ollut oikein mun mieleen, hypyissä ja juurakoissa tykittäessä ei pysynyt paineet sisällä, painoin tuolloin 95kg ja nyt 85 kg tai pitäskö vaan muistaa et nämä ei oo monttu koneita tai sit rauhottaa ajo tyyliä :cool:
Ja rjrm kyllä olen ainut tän niminen mies suomen maassa :)

mhelander
05.03.2013, 08.22
Tuossa on partsilla kans sardan täys jousto, josta vois ottaa osat, onpi shimanon deoret,keulassa levyt ja vueltan vanteet, tääkin makso 290 euroa. Nuo vanteet ei ollut oikein mun mieleen, hypyissä ja juurakoissa tykittäessä ei pysynyt paineet sisällä, painoin tuolloin 95kg ja nyt 85 kg tai pitäskö vaan muistaa et nämä ei oo monttu koneita tai sit rauhottaa ajo tyyliä :cool:
Ja rjrm kyllä olen ainut tän niminen mies suomen maassa :)

Et ole paljastanut missä päin oleilet. Jos lähelläkään Oulua ja lähes 0-budjetilla haluat edetä niin käy kopaseen multa veks noi biltsun releet. YV:tä kehiin...

Keula lienee sama ja ei kai ole ihan paska. Itse purkasin ja huoltasin sen, kyllä se rikki menneelle pärjää tai kelvannee varaosiksi. Oli siinä vekottimessa 7v-pakkakin, etulehdet jonninmoisessa kunnossa notta biltsun ketjulla vielä tovin ajelee.

larppa
05.03.2013, 10.32
Et ole paljastanut missä päin oleilet.

Paikkakuntana näyttäisi lukevan Järvenpää.

idänihme
01.04.2013, 10.09
Jatketaan otsikon mukaisesta, mutta täysin eri aiheesta...

Onko tuoreita kokemuksia biltsun 1 vaihteisesta jalkajarrullisesta takakiekosta? Olen aiemmin kuullut positiivisia kommentteja, mutta biltsussa taitaa laatu vähän vaihdella erien välillä. 40e on sen verta korkea hinta että en sitä kurasta halua maksaa. Kyseessä on kuitenkin hankintahinnaltaan 20e pyörän korjaus joten paljon enempääkään ei viiti laittaa kiinni kun satula ja ketjukin menee vaihtoon. Laittakaa vinkkiä myös, jos muualla saa about samaan hintaan parempaa kamaa. Muualtakin näyttäisi tuollaista kiekkoa irtoavan 60e hintaan, mutta mitään takeita paremmasta laadusta ei taida olla.

PonkalaJarno
01.04.2013, 16.20
Biltsun osia käyttää kans moni enduro kuski, mut nämähän on ikuisuus kysymyksiä mikä on hyvää ja mikä ei

akyttala
18.05.2013, 20.36
Tietääkö kukaan, onko noitten B-kaupan kiekkojen laatu jotenkin erityisesti parantunut kevään aikana, kun talven lehdessä hinta oli 28" etukiekolle n. 25eur ja takakiekolle n. 30eur, nyt etukiekko 35eur ja takakiekko 40eur? Kuulostaa aika järkyttävältä hinnannousulta, jos tavara on sama. Tosin kevät varmaan on sesonkiaikaa ja kauppa käy hinnasta riippumatta..

Harryupp
21.05.2013, 19.08
Jos on kyseessä kiekko jossa on joku vakio Shimanon halvan sarjan napa ja alex vanteelle rakennettu niin kestävät yhtä hyvin kuin kalliimmalla ostetut kivijalkakaupasta. Olen ostanut levyjarruetukiekkoa, dynamokiekkoa ja 3V - Nexus takakiekkoja muutaman kerran Biltsusta eikä ole mitään valittamista.
Eivät ole ihan vaativaan maastoajoon kelpaavia vehkeitä mutta muun käytön kestävät hyvin.

maanma
20.08.2013, 13.06
Alu ohjaustanko 27 0002. Paino 270g.

hartsu
20.08.2013, 17.12
Alu ohjaustanko 27 0002. Paino 270g.

Ostin tuollaisen viime kesänä kauppapyörään, pari päivää ajelin mutta sitten ei enää rohkeus riittänyt. Oli niin notkeaa tavaraa että putkelta ei uskaltanut ylämäessä ajaa kun tangon päät taipui monta senttiä joka polkaisulla.

Hain sitten Motonetistä vastaavan (tosin tais olla 2€ kalliimpi) ja ainakin se erä sattui olemaan vähän tukevampaa tavaraa.

toripolliisi
21.08.2013, 12.45
Täällä tuntuu olevan oululaista harrastajaa paikalla, joten heitämpä tännekin, että mä olisin kiinnostunut ostamaan kauppakassiini joustokeulan tyyliä SR suntourin. Nykyinen RS JYDY TT on totaalisesti loppu. Saa nähdä koska teen kuvauksen tonne pyöräprojekteihin :) Privaviestillä voi lähestyä.

JackOja
21.08.2013, 12.58
...mä olisin kiinnostunut ostamaan kauppakassiini joustokeulan tyyliä SR suntourin....

http://www.fillaritori.com/

toripolliisi
21.08.2013, 16.16
Löytyy jo tuolta ;) ajattelin vaan ekologisesti ja olisin jopa maksanut, että haen foorumilaiselta ongelmajätteen pois. Toisen roska voi olla toisen aarre!