PDA

Näytä tavallinen näkymä : Talvipyöräily ilman nastoja & pyöräteiden kunto Hgissä juuri nyt?

Vicina
26.02.2013, 14.01
Työpaikka vaihtui ja mieleen on tullut, että voisi välillä pyöräilläkin työmatkan, myös näin talvella. Käytössä on Trekin edullisempi 29er-maastopyörä, jossa takarengas on kapeampi kuin eturengas eikä niin kauhean voimakkaasti kuvioitu (edessä enemmän nappulaa). Pysyykö talvipyöräilyn noviisi pystyssä ilman nastarenkaita Helsingin pyöräteillä väylillä Itäväylä--Sörnäisten rantatie--keskusta--baana--Ruoholahti? Ohikulkiessa on näyttänyt, että pyöräteillä olisi jonkinlainen vähän epätasainen jää/lumipinta ja siinä hiekkaa. Melko pitävältä näyttää, mutta olisivatko nastat kuitenkin tarpeen? (Lähdetään siitä, että lumisateessa / vasta sataneessa lumessa en pyöräile.)

Vicina
26.02.2013, 17.43
Eikö kukaan palstalainen pyöräile mainituilla väylillä? Onko teillä kaikilla nastarenkaat; voisitteko ajaa ilmankin?

pekoni
26.02.2013, 17.51
paikka paikoin pyöräteillä on vähän epämielyttävästi jäätä, mutta kyllä tuolla näyttää työpaikan fillaritelineessä olevan pyöriä ilman nastojakin eli tämä myötä uskoisin luonnistuvan. Itse en ole ajanut reitistäsi talvella kuin keskusta --> Baana pätkän ja silloin sen olisi varmasti ajellut ilman nastoja. Omassa cx:ssa on alla nastat ja ne ovat mielestäni olleet tähän asti aika ehdottomat. Tosin kun kohta alkaa asfaltti paistamaan enenmmänkin läpi niin cx-renkaat lähtee heti alle.

Toisaalta voisit kysellä tarjouksia nastarenkaista näin loppukaudesta, jos saisit ne jos ens talvea varten halvemmalla tai vaihtoehtoisesti hommata eteen nastarenkaan?

kukavaa
26.02.2013, 17.55
ihan hyvin onnistuu. jäiset paikat ovat liukkaita ja usein yllättävästi semmoisia, lumella nappulat pitää ihan hyvin. ja asfalttilla nastat ainoastaa vituttavat.

reappear
26.02.2013, 17.56
29er maasturissa mulla oli pari viikkoa nastarengas edessä. Sit totesin että norminakit riittää. Samoin cyclocrossarissa norminakit ja niilläkin on päässyt ihan hyvin ja turvallisesti. Väli on ollut vain eri, Alppila-Valimo.

Itsok
26.02.2013, 18.10
Kuis helsingin katujen sepelöinti? Rikkooko maastorenkaita. Mansessa ei oikein tahdo maastorenkaat kestää paikallista sepeliä.

Risto Koivunen
26.02.2013, 18.14
Nyt kun päivisin alkaa olla lämmintä ja öisin pakkasta, niin kannattaa varautua siihen että aamuisin saattaa löytyä yllättäviä jääpaikkoja, kun aurinko on päivällä sulattanut lunta ja se on yöllä jäätynyt.

Iltapäivällä voikin sitten ihmetellä, miten aamulla kova ja kantava lumipinta on muuttunut auringon lämmössä pehmeäksi ja upottavaksi mössöksi.

Kannattaa myös huomioida, että se lumen ja jään alta paljastuva tappajasepeli ei ole kauhean hyvästä kaikille rengaslaaduille.

nure
26.02.2013, 18.22
Täysin kuskista kiinni.

Arde1
26.02.2013, 18.23
Voihan sitä tavallaan verrata, että ajaisitko autoa talvella ilman nastarenkaita? Onnistuu ja pystyy, mutta vauhti on sitten hidasta sekä ajaminen epävarmaa.
Itse en edes voisi kuvitella polkevani ilman nastarenkaita talvella lumisilla ja jäisillä teillä sekä niiden yhdisteillä.

Jopoman
26.02.2013, 21.14
Pysyy pystyssä jos osaa, jos ei meinaa pysyä niin oppii;)
29 maasturi armollinen lähtökohta tuohon. Pidä mielessä että se voi lähteä alta varsinkin mutkissa, ei tule sitten yllätyksenä!

Vicina
26.02.2013, 22.06
Kiitos vastauksista, mieli palaisi jo polkemaan. Aiemmin en ole talvipyöräilyä harrastanut, nyt vain reitit on näyttäneet sen verran lupaavilta ja kelit olleet loistavat, että mieluummin viettäisi työmatkan liikkuen kuin kulkuvälineessä istuen.

Kare_Eskola
26.02.2013, 22.13
Kaikki syyt olla pyöräilemättä talvella ovat tekosyitä. Olen ajanut tämän talven 95-prosenttisesti nastoitta. Nastarenkaat ovat epämukavat ja rullaavat huonosti.

Paljon riippuu siitä ajaako keskustan pikkukatuja (helvetin vaarallisia), lähiöiden kelvejä (lumisia) vai isoja pyöräilyväyliä (paljaita, sepelöityjä).

Risto Koivunen
26.02.2013, 22.15
Ei siinä sitten muuta kuin kovaa ajoa!

Nyt tosin sääennuste näyttää siltä, että viikonloppuna voi vähän kelit vielä viilentyä.

mkpaa
26.02.2013, 22.18
En lähtisi yhteenkään mutkaan Helsingissä ilman nastoja edessä. Takana nastarengas on täysin turha pl. fiksi.

Matti S.
26.02.2013, 22.19
"Kitkoilla" mennään... Huomenaamulla voi olla liukasta. Ajetaan varovammin.

fiber
26.02.2013, 22.21
En lähtisi yhteenkään mutkaan Helsingissä ilman nastoja edessä. Takana nastarengas on täysin turha pl. fiksi.
Minulle nastoista on hyötyä myös takana varsinkin jäisissä ylämäissä.

haedon
26.02.2013, 22.22
Krossarissa nastat, mutta maasturilla ajellan ralliraneilla. Hyvin pääsee molemmilla etiäpäin ja pysähtyykin. Mitä tuossa joku päivä verrattiin krossari nastoilla ja ilman niin melko selvästi jää rullaukseltaan nasta.

Poursuivant
26.02.2013, 22.31
Hei - ihan rohkeasti ratsun selkään vaan.

Itse sain aloitettua talvipyöräilykauteni vasta pari viikkoa sitten ja kulkupelinä on 29" sinkula ja renkaina aika tiheänappulaiset nastattomat Kenda Small Block Eight -kumit. Ensimmäisellä työmatkalla riitti tilannetta enemmän kuin laki salli, mutta sitten tiputtelin sekä matkavauhtia että rengaspaineita aika alas, siten että uloimmatkin nappulat ottavat tienpintaan suoraan ajettaessa. Auttaa etenkin eturenkaan altalähtemisissä, kun rengas ei lähde muljuamaan jäätyneissä spooreissa ihan jokaisen jääuran reunoja myöten. Tietenkin, meno on hieman tahmeampaa ja välillä sohjoisessa ylämäessä tuntuu, ettei pitoa ole, mutta olen kyllä jaksanut toistaiseksi runnoa. Pikkunappulaiset kun tuntuvat tukkeutuvan aika nopeasti sohjossa. Ensi talveksi tulee kyllä nastat alle, eteen ja taakse. Ainakin kokeeksi.

Kelveistä ja niiden kunnoista en tuolla pätkällä osaa sanoa mitään, mutta kuvittelen niiden olevan aika lailla samoissa kantimissa kuin muuten Helsingin "pääväylät" ovat: monenlaista on - auringon lämmittämissä kohdissa hyvinkin pelkkää sepeliä, mutta varjossa umpijäätä. Keskuspuiston polut menneenä viikonloppuna olivat aivan unelmakunnossa nastattomillekin - tuli pitkästä aikaa sellainen bon voyage -fiilis! Uskoisin, etteivät ole vielä ihan muhjulle ensi viikonloppuna menneet, joten käypäs sielläkin fiilistelemässä ennen kuin on myöhäistä. Vaikka ei se nyt tietenkään enää työmatka-ajoa ole.

mkpaa
27.02.2013, 00.16
Minulle nastoista on hyötyä myös takana varsinkin jäisissä ylämäissä.

Omalle reitille ei sellaisia ole osunut. Muutamana päivänä autojen hiomilla kuoppaisilla teillä olisi parina päivänä kaivannut nastaa.

Rautaperse
27.02.2013, 03.29
Ennakointia peliin eteenkin risteyksiin tultaessa, niin hyvin pärjää ilman nastoja.

fiber
27.02.2013, 07.47
Luin nyt ketjun aloittajan viestin tarkemmin. Tuolla reitillä ei tosiaan juuri mäkiä ole eikä siis takarenkaan nastoillakaan niin väliä. Itsekin olen ajellut useamman talven ilman nastoja, eli kyllä se sujuu, mutta kahtena viime vuonna alla on ollut nastat, tarkemmin sanottuna Mara-Winterit. Voi pitää vähän enemmän vauhtia eikä tarvitse olla niin huolellinen ajolinjojen kanssa jäisillä keleillä – kuten juuri nyt tänä aamuna.

marmar
27.02.2013, 09.55
Luin nyt ketjun aloittajan viestin tarkemmin. Tuolla reitillä ei tosiaan juuri mäkiä ole eikä siis takarenkaan nastoillakaan niin väliä. Itsekin olen ajellut useamman talven ilman nastoja, eli kyllä se sujuu, mutta kahtena viime vuonna alla on ollut nastat, tarkemmin sanottuna Mara-Winterit. Voi pitää vähän enemmän vauhtia eikä tarvitse olla niin huolellinen ajolinjojen kanssa jäisillä keleillä – kuten juuri nyt tänä aamuna.

Juu ilman nastoja pärjää kyllä, kun valitsee kelejä, on varovainen ja ajaa tarvittaessa h-i-t-a-a-s-t-i. Silti odotettavissa lienee kaatuminen muutaman tuhannen kilometrin välein.

Omaa talviajohistoriaa on jotain 5 000 km ilman nastoja ja suunnilleen kymmenkertainen määrä nastoilla. Mitään tarkkaa kirjaa en ole pitänyt, mutta yli 25 vuotta on nastoilla päästelty ja aina väliin joku kokeilu ilman nastoja, mutta niiden kokeiluiden aika on nyt ohi. En enää koskaan aja talvkelillä ilman nastoja.

Kuun alussa ajattelin käydä kokeilemassa minkälaista se ilman nastoja ajo on. Lunta oli satanut, mutta pinta ei ollut missään nimessa liukas. Alla lisäksi erittäin hyvällä kuviolla ja kumiseoksella varustetut maastorenkaat. Menihän se mukavasti, kunnes tuntemattomalla kelvillä tuli paikka, jossa aura oli vetäissyt väylän ojan päälle. Lumisade oli tuulen avustuksella viimeistellyt jäisen ojanpenkan näkymättömäksi. Tulin jyrkkää mäkeä varovasti alas. Ajoin kohtuu lähellä penkkaa, koska aina ennekin nastattomilla on penkasta löytynyt pelastus pahassa paikassa (mm. sivuluisut saa katkaistua penkaan). No tällä kertaa siellä reunassa oli ansa, jonka seurauksena kaatuminen, kivulias peukalon nivelsiteiden irtirepeäminen, leikkaus, käsi kipsissä/lastassa 6-viikkoa, pitkä sairasloma. No onneksi sentään luut oli sen verran tiukkaa tavaraa, ettei luun palasia lähtenyt nivelsiteiden mukaan, mikä on kuulemma hyvin tavallista. Nyt peukalon pitäisi olla lähes entisen veroinen viimeistään vuoden päästä.

Kirurgisessa sairaalassa kun katseli monitorilta kuinka anestesialääkäri haki neulan kanssa hermoja ja puutumista sekä puukon pistoa odotelessa oli aikaa miettiä ajaako jatkossa nastoilla vai ilman. Mieleen muistui vastaavia tilanteita runsaspiikkisillä maastonastakumeilla, joissa ainoa seuraus on ollut jalkakosketus. Kaatumisia ei koskaan. Vähäpiikkiset nastakumit (esim nokian w106) rullaa 28/29 koossa niin hyvin, että rullaavuuden takia nastoja ei kannata jättä laittamatta. Enempi pohtisin laittaako alle paljon vai vähän piikkejä. Tämän ketjun perusteella valitsisin ehkä vähäpiikkiset.

Käytännössä taajamaliikenteessa nastoilla pääsee aina reipaammin etenemään, kuin nastattomilla. Mun henkilökohtainen mielipide on, että turha varominen ja stressi syö paremman rullaavuuden erot moneen kertaan. Kun niitä piikkejä on riittävästi, niin ajo on stressitöntä ja mukavaa. Nastattomat kumit on heikkokuntoisille ;)

sunny
27.02.2013, 10.14
+1 marmarin viestille. Eiköhän niitä verovaroja voi muuhunkin käyttää, kun extreme-pyöräilyä työmatkalla harrastavien korjaamiseen :/. Joskus tuntuu, että kun terve järki lakkaa, niin alkaa tämän katajaisen kansan kurmottaminen laeilla ja säädöksillä. Jokainenhan saa vapaa-ajallaan vaikka istua omenapuun oksalla ja sahata sitä poikki, ei siinä. Just my two cents.

nokku
27.02.2013, 10.57
Nastoitta on menty vuosikymmenet. Risteykset ja vähäisimmätkin mutkat ja käännökset otan kyllä aina melkoisella pieteetillä. Eipä ole nastalliset (tai nastattomat) silti ohitelleet. Pikkasen tyhmää kaikenkaikkiaan, mutta minkäs teet *olankohautus*.

Tuhat1000
27.02.2013, 10.57
Mun henkilökohtainen mielipide on, että turha varominen ja stressi syö paremman rullaavuuden erot moneen kertaan. Kun niitä piikkejä on riittävästi, niin ajo on stressitöntä ja mukavaa.

+1. Ilman nastoja joutuu ajamaan liian jännittyneesti eikä pyöräilystä nauti samalla tavalla.

Ragnar
27.02.2013, 10.59
Aika varovaisesti antaisin suosituksia nastattomuudesta näillä keleillä. Toki kuskista kiinni, mutta kuten ketjun aloittajakin toteaa, hän on talvipyöräilyssä noviisi ja siten "antaa palaa vaan" voi olla vaarallinenkin toimintamalli.

Jäätä on, ja virhearviointeja sattuu juurikin sen takia, että sitä paikoin ei ole. Tuota nimenomaista reittiä en ole viime aikoina ajellut, mutta lämpötilan pyöriessä nollan molemmin puolin teidenpinnat muuttuvat koko ajan.

Itse olen kaatunut ilman nastoja pää edellä katuun (ei käynyt kuinkaan, koska kypärä) - kaikki sujui mitä mainioimmin siihen asti! On siis varsin mukavaa rullailla aurinkoisena talvipäivänä mutta ilman nastoja hetken herpaantuminen voi käydä kalliiksi. Nastojen kanssa energiaa ei kulu jatkuvaan skarppaamiseen ja pelkoon.

Fuuga
27.02.2013, 11.05
Myös täältä +1 marmarille. Viime talvi mara wintereillä ja tämä talvi w106lla (kiitos samooja!) ja voin suositella. Vähänkään lumea ja et edes huomaa ajavasi nastoilla, mutta jäisissä kohdissa tuo riittävän turvallisuuden.
Suuntavektorin suuntaanhan melkein mikä tahansa kumi pitää lumella jarrutustilanteessa. Myös tasaisella jäällä pystyy ajamaan kunhan pysyy suuntavektorin suunnassa. Sen sijaan kaikki poikkeamat vektorista ovat myrkkyä ja rengas lähtee alta nopeammin kuin kerkeää kissaa sanoa. Nastalliset auttavat tähän pulmaan. Terävissä ylämäissä, joita ei aloittajan reitillä kyllä ole, nastalla nousee myös helpommin.

Pieni investointi yhteen tai kahteen nastagummekseen vaan ja rohkeasti baanalle!

Highlander
27.02.2013, 11.22
Mansessa ei oikein tahdo maastorenkaat kestää paikallista sepeliä.
Mä olen nyt ajellut kolme kuukautta ilman rengasrikkoa. Tosin kilometrit eivät ole mitään kauheita ollut - lähinnä työmatkaa siis. 2.25" NBX:t...kovasti auttoi loppu syksyn rengasrikkoihin kun laskin paineet 1,2-1,5 bariin +2 barista millä yleensä olen ajelllut talvisin. Olikohan se px? joka vinkkasi tästä jossain ketjussa..kiitos vaan vielä. Saas nähdä kuinka pitkään menee ilman rikkoa nyt kun "sepelikenttiä" on paljastunut esiin.
Alhaisemmilla paineilla maastorenkaan pitokin on tietysti parempi jäällä. Kaaduin ekan kerran tänä talvena viime viikolla ja sekin oli oma ajovirhe tosin voi olla, että nastoilla en olisi kaatunut...

arctic biker
27.02.2013, 11.37
Olihan se hurja tunne kun aikoinaan sain ekat Extremet maasturiin, molempiin päihin. siinä missä jalkamiehet kynsi perseelläänniin pyörällä pääsi surutta. Maasturikilsat menee edessä aina nastat, takana sitten kelin mukaan. Tietysti kun taakse laittaa Rocket Ronin niin pyörä tuntuu lentävän! GG-pyörään ei W109 taakse mahdu joten Cross XN siellä. Viime keväänä jouduin 2 kuukauden sairaslomalle ja oli pirun ikävää kun ei mihkään päässyt. Nastat on halpa henkivakuutus. Mullon nastarenkaat pysyvästi omilla kiekoillaan. marmar kirjoittaa asiaa isolla A:lla

ArtK
27.02.2013, 13.25
Kaupungin polanteisilla pikkukaduilla, ja muuallakin missä on liukasta polannetta, nastat ovat melkeinpä välttämättömät edessä. Takana ne varmistavat etenemisen jyrkemmissä ylämäissä. Et aina näe lumipeitteestä, onko se irtonaista ja alla jäistä harjannetta. Pakkaslumella nastatonkin pitää yleensä hyvin. Läskikumin sivuttaispidosta en tiedä.

Arde1
27.02.2013, 13.55
Juu ilman nastoja pärjää kyllä, kun valitsee kelejä, on varovainen ja ajaa tarvittaessa h-i-t-a-a-s-t-i. Silti odotettavissa lienee kaatuminen muutaman tuhannen kilometrin välein.

Tässä se on kiteytettynä. Vaikka nastarenkaat eivät ole tae, että et kaadu, mutta pitoa piisaa sekä nastarenkaat on halpa henkivakuutus. Itse en edes halua polkea "h-i-t-a-a-s-t-i" vaan vauhdikkaasti siis v-a-u-h-d-i-k-k-a-a-s-t-i. Töihin pitää päästä jokainen arkipäivä eikä siinä kelejä voi valita vaan mennään tuli lunta tai sammakoita taivaalta.
Edelleenkin käytän vertausta, ajatko talvella autoa mielummin talvi kuin kesärenkailla.

jjyrki
27.02.2013, 14.04
Juu en uskaltaisi työmatkoja ajaa ilman nastoja kun töihin on päästävä ja vieläpä ilman luunmurtumia. Varsinkin risteysalueilla voi yllättää liukkaaksi kiilloittunut lumi joka ei näytä jäältä mutta on yhtä liukasta. Vapaa-ajalla voi sitten rällästellä miten vain kun ei ole aikatauluihin sidottu.

turtsa
27.02.2013, 14.17

Tulit tosiaan vastaan aamulla matkallasi. Niinkuin huomasit "erikoistalousalue Espoo" ei juuri talvikunnossa pitoon panosta. Luikasta riittä siihen mallin että vielä hetki nastoilla niin kevät koittaa. Malttakaa kanssa pyöräilijät vielä hetken aikaa ajella niillä "piikk"i renkailla.

Highlander
27.02.2013, 14.33
Juu en uskaltaisi työmatkoja ajaa ilman nastoja kun töihin on päästävä ja vieläpä ilman luunmurtumia. Varsinkin risteysalueilla voi yllättää liukkaaksi kiilloittunut lumi joka ei näytä jäältä mutta on yhtä liukasta. Vapaa-ajalla voi sitten rällästellä miten vain kun ei ole aikatauluihin sidottu.
Mahtaa olla siis melko tärkeä duuni. Eikös tuolla asenteella kannattaisi mennä autolla töihin? ehkäpä jopa autonkuljettajan ja henkivartijan kera? ;)

Gibsy
27.02.2013, 14.37
Ilman nastoja on menty tämä talvi ja ehkä yhdellä työmatkalla on käynyt mielessä, että nastat voisi olla nyt hyvät. Kulkineessa on 2.4 maastorenkaat niin niissä toisaalta on pitoa enemmän kuin normi hyrpidin nakeissa. Cyclocrossin jos omistaisin niin nastat hommaisin ainakin eteen.

reappear
27.02.2013, 14.45
Aloittajallan on vielä 29 maasturi joka on huomattavasti anteeksiantavampi kuin esim. CC. Pari kertaa mä olen kaatunut työmatkoillani viime vuonna, kummatkin tihkusateessa. Toisessa tapauksessa oli hiekka muhjuuntunut mutkassa sopivasti ja kaaduin hitaassa vauhdissa kapearenkaisella, sen jälkeen olen 29 maasturilla liukastunut mutkassa olleeseen öljyläikkään hitaassa vauhdissa. Talvella meno on ollut huomattavasti helpompaa. Kai mä olen sitten vain saamattoman hidas tai ylivarovainen...

29 maasturi sopivalla rengastuksella ja matalilla paineilla on mukava näilläkin keleillä. Vauhdin mutkaan valitsee järjen ääni.

VeeVee
27.02.2013, 15.01
Vajaa 30 vuotta tuli ajeltua kesät talvet kesärenkailla ilman pahoja kaatumisia, mutta joka talvi tuli kaaduttua 1-2 kertaa. Välillä oli tuuriakin matkassa ja kai sitä oppi jotenkin ajamaan jäiselläkin kelillä.

Sen jälkeen ajelin nastat edessä ja toimi hyvin, paitsi ylämäessä joten siirryin täysnastoitukseen ja sillä tiellä olen edelleen ja tulen pysymäänkin.

Mua ei haittaa, jos rullaa vähän huonommin. Edetään sit hitaammin ja hiki tulee hitaastikin ajamalla. Oon aina ollu niin hidas, että en jaksa välittää siitä, jos joku ohittaa.
Ajelu on rennompaa ja huolettomampaa nastoilla.

Jos ei ole kokemusta talvipyöräilystä ja haluaa edetä rennosti ja kokea turvallisuudentunnetta myös silloin kun peilijäisessä alamäessä vauhti kiihtyy ja mutka lähestyy niin kannattaa laittaa nastarenkaat. Saahan sitä vauhtia hiljennettyä jarruilla, mutta jarrujen kanssa saa olla aika tarkkana jäisellä tiellä ja kesärenkailla tai sit en vaan osaa ajaa (mikä on ikävä kyllä totta) :) Voi tietysti käydä kokeilemassa miten ajo sujuu ilman nastoja tai käy pyörähtämässä kentällä joka on jäädytetty.

vuohi
27.02.2013, 15.10
Itsellä on "nurkka pyöränä" sinkula jossa on jotkut suht kaposet hybridin renkaat ja tuolla on vedelty nyt 3 talvea päivittäin tossa nurkissa kauppaan ja yliopistolle, kerran olen kaatunut mutta sekin johtui vanteen reunaan jäätyneestä sohjosta joka esti jarruttamisen. Jäätä suurempi ongelma ovat mielestäni kevät talven sohjopäivät jolloin kapea rengas menee niin syvällä hangessa että ajaminen on kohtuuttoman raskasta, silloin tulee otettua alle maasturi 2.4'' renkailla ja taas mennään. Tietenkin muutamana päivänä vuodesta on niin liukas ja jäinen keli, että pitää mennä hiljempaa mutta en jaksa noiden päivien takia vaihtaa renkaita. Normaalilla lumisella talvikelillä en ole nastoista huomannut olevan huomattavaa hyötyä.

Maasturi tai joku muu kaahailu fillari on sitten eri asia ja siinä on kiva kun voi talvellakin luottaa, että pitoa on aina kohtuullisesti tarjolla kun sinne mutkaan laskee reilua kyytiä, mutta tollasessa hyöty fillarissa jolla ajetaan yleensä sitä suoraa kevyenliikenteen väylää muun liikenteen tahtiin on ainakin itselleni ihan sama joutuuko jonkun mutkan ottamaan 10km/h hitaammin.

Antti Salonen
27.02.2013, 15.54
Käytännössä taajamaliikenteessa nastoilla pääsee aina reipaammin etenemään, kuin nastattomilla. Mun henkilökohtainen mielipide on, että turha varominen ja stressi syö paremman rullaavuuden erot moneen kertaan. Kun niitä piikkejä on riittävästi, niin ajo on stressitöntä ja mukavaa. Nastattomat kumit on heikkokuntoisille ;)
Tähän voisi todeta vielä senkin, että ei nastarenkaan ole pakko olla huonosti rullaava. Oikea vertailukohtana tässä on toki selainen rengas, joka ylipäänsä toimii talvella hyvin kaikissa olosuhteissa, eli leveähkö nappularengas. Oman kokemuksen perusteella esim. Schwalben mallit Hans Dampf (ei nastoja) ja Ice Spiker Pro (jokaisessa nappulassa terävä nasta) rullaavat aika lailla samalla tavalla. Renkaat ovat samanlevyiset (2,35"), olen pitänyt niissä samoja paineita (1,5 bar tai vähän yli), ja kumassakin on sama kudos ja pistosuojaus. Joulukuun lumikeleileillä tuli ajeltua jonkin verran Hans Dampfeilla lenkki- ja työmatka-ajoa, mutta kun nastoille tuli oikeasti tarvetta ei niitä ole jaksanut poiskaan vaihtaa.

Moni voi kokea 2,35-tuumaisen nastarenkaan liitoitteluna Helsingin pyöräteillä, mutta helpommin, mukavammin ja monesti myös kevyemmin noilla on päässyt paikasta toiseen kuin muilla kokeilemillani nastarenkailla. Monet nastarenkaat ovat paitsi turhan kapeita myös rakenteeltaan niin järjettömän raskastekoisisia, että vierintävastus on väkisinkin hurja. 2,35" Ice Spiker Pron jälkeen paluu muihin vaihtoehtoihin ei juuri houkuttele. Läskipyörä sen sijaan...

marmar
27.02.2013, 16.03
29 maasturi sopivalla rengastuksella ja matalilla paineilla on mukava näilläkin keleillä. Vauhdin mutkaan valitsee järjen ääni.

Entä sitten kun vielä eilen se mutka oli samanlaista pintaa kuin muukin kelvi, mutta illan aikana aurinko lämmittikin tien viereistä lumikasaa, josta valui jä jäätyi kasan taakse piiloon sileä jää. Jään näet siinä vaiheessa, kun nastattomilla ei enää vauhtia hidastella ja vastaankin tulee muuta liikennettä....

Mulla ei ollut edes tuosta kyse. Saatuman oikusta sisurit oli liian isot hankituille nastakumeille, jonka seurauksena ajattelin vain hiukan koittaa minkälaista on ajaa nastattomilla lumessa, kun keli ei ole liukas. Ajattelin lähtiessä, että eihän tuossa kelissä voi kaatua ja vaikka sattuisi kaatumaankin, niin eihän se pehmeässä lumessa edes satu. Kaaduin kuitenkin ja sattui enemmän, kuin yksikään maastossa kovalle kalliolle tai kivikkoon tapahtunut kaatuminen.

Kaatua voi satoja kertoja ilman merkittäviä fyysisiä vammoja, mutta sitten kun napsahtaa ikävästi, niin seurauksena voi olla elinikäinen vaiva. Se jalka, käsi, selkä ei ehkä koskaan palaa ennalleen. Oliko kaikki se ylimääräinen stressi ja varovaisuus tuon elinikäisen vamman lisäksi sen 60€ ja aavistuksen paremman rullaavuuden arvoinen mitä menettää kun ostaa kevään alennuksesta parin kotimaisia nastarenkaita?

Mulla oli sen verran tuuria että pehmeä lumi huolehti toisen käden kyynärnivelen ja polvien luiden eheydestä ja nivelsitteet repesi siten, että ne saatiin ajoissa leikattua ja korjattua niin, että käden pitäisi parantua käytännössä ennalleen. Lisäksi vakuutukset oli siinä hantissa, että sen enempää minulle kuin työnantajallekaan ei tule suoria taloudellisia vahinkoja. Silti tapahtuma harmittaa suunnattomasti. Etenkin epävarmuus siitä, että onko käsi enää koskaan entisensä. Kirurgit sanoo että mitä suurimmalla todennäköisyydellä on, mutta lopullinen totuus selviää aikaisintaan puolen vuoden päästä.

Ehkä olen juuri sattuneen vamman takia skeptinen nastattomiin kumeihin, mutta kun mietin niitä yli 50 000 talvikilometriä, joita on tullut poljettua niin kuikahan monta kaatumista olen välttänyt nastojen ansiosta? Luultavasti kymmeniä. Yllättäviä, mutta nastojen ansiosta hyvin päättyneitä tilanteita on ollut joka talvi, tänään viimeksi. Kevään sulamisvedet ja yöpakkaset on petollinen yhdistelmä ...

Vicina
27.02.2013, 16.07
Kiitos taas, talvipyöräilyn noviisin on ehkä sittenkin viisainta panostaa niihin nastarenkaisiin. Eniten ottaisi päähän murtunut ruumiinjäsen. Tai sitten käyn viikonloppuna ilman kiirettä kokeilemassa. Pahoja mäkiä ei matkalla tosiaan ole, muutama mutka kyllä.

reappear
27.02.2013, 16.16
marmar, asiaa kyllä puhut. Toki on myös mahdollista että juuri sinunkin tapauksessa nastarenkaatkin olisivat olleet voimattomat ja sattuma vaan päättää puuttua peliin. Mitä enemmän ajaa, sitä todennäköisempää on että jossain välissä käy jotain mitä ei saa ennakoitua. Nastattomilla se saattaa käydä useammin. Itse menen tuttuunkin mutkaan varovaisesti kun on pakkasta ja lunta tai jäätä näkyvissä siinä, nastoilla tai ilman.

Arde1:n Autovertaus on sikäli huono, kun hyvät kesäkumitkin pyörässä toimii kitkarenkaiden tehoisesti talvella. Ajetaanhan autoilla talvella kitkarenkaillakin.

Highlander
27.02.2013, 16.17
Kaatua voi satoja kertoja ilman merkittäviä fyysisiä vammoja, mutta sitten kun napsahtaa ikävästi, niin seurauksena voi olla elinikäinen vaiva. Se jalka, käsi, selkä ei ehkä koskaan palaa ennalleen. Oliko kaikki se ylimääräinen stressi ja varovaisuus tuon elinikäisen vamman lisäksi sen 60€ ja aavistuksen paremman rullaavuuden arvoinen mitä menettää kun ostaa kevään alennuksesta parin kotimaisia nastarenkaita?

Luultavasti ketjun aloittaja on saanut jo tarvittavan infon ;) Nastoista saadaan helposti samanlainen keskustelu aikaiseksi kuin kypärän käyttämisestä tai fiksin jarruttomuudesta kun ruvetaan oikein vääntämään..

jjyrki
27.02.2013, 16.35
Juu, olen Hyvin Tärkeä Henkilö. Kunnioitan myös työtovereitani ja asiakkaitani. Lisäksi odotan tilaisuutta päästä raapasemaan nastoilla komeat jäljet jonkun risteyksessä eteen kääntyvän auton kylkeen (aika lähelle olen jo päässyt mutta ihan ei kantti kestänyt ja nasta on jarruttanut liian hyvin). Ja ei hymiötä.

marmar
27.02.2013, 17.38
marmar, asiaa kyllä puhut. Toki on myös mahdollista että juuri sinunkin tapauksessa nastarenkaatkin olisivat olleet voimattomat ja sattuma vaan päättää puuttua peliin.

On totta, että nastat eivät olisi välttämättä pelastaneet, 5 cm tuoretta lunta sileän 45 astetta kaltevan jään päällä olisi voinut olla myös maastonastoille liikaa. Yleensä nasta on antanut ne puuttuvat kymmenesosasekunnit aikaa reagoida myös vaikeissa tilanteissa. Henkisesti olisi ollut kuitenkin helpompaa loukkaantua nastoilla, kuin ilman. Silloin olisi ainakin tehnyt ennalta kaiken voitavansa ja jossittelulle ei olisi jäänyt sijaa. Nyt asia vaivaa vähintään 7 viikkoa, eli sen ajan, mitä käsi on käyttökelvoton.

Ja kysyjälle
Jos ajaa ilman nastoja, niin kiire kannattaa jättää kotiin, aina. Jos maltta ajaa vauhtia, jossa pyörä pysähtyy sillä matkalla, minkä pinnan laadun näkee varmasti riski on yhtä pieni, kuin samaa reittä kävellessä. Mulla tämä tarkoittaisi työmatka-ajan kolminkertaistamista.

Sattuneesta syystä muuten ulkoilen jalkaisinkin nykyisin raskaasti nastoitetuilla kengillä. Paras hankinta ikinä. Voi huoletta tallustella ja ihailla kevään tuloa ilman pelkoa liukastumisesta.