PDA

Näytä tavallinen näkymä : Onkohan forumilla jengiä joka...

Pepi
09.02.2013, 23.06
- ajaa punaisia päin, vaikka takaa tulisi auto auttamaan tunnisten kanssa
- ajaa yksisuuntaista värään suuntaan
- ajaa jalkakäytävällä

Miksi?

Paljon mukavampaa, kun kaikki polkisivat ajoradalla (kun siis pyöräkaistaa ei ole) jolloin autot tottuisi meihin ns. oikein ajaviin. Ja paljon mukavampaa on muiluttaa autoilijoita punaisiin päin ajamisesta, kun oma väki ajaisi oikein.

Ja nyt ei ole siis kyse siitä onko aurattu vai ei.

Amfinaut
09.02.2013, 23.20
Tämä on kyllä valitettavan yleistä pyöräilijöiden joukossa (yleisesti) mutta foorumille asti päätyneet henkilöt eivät ole luultavasti kovin kärkkäänä puolustamassa yllämainittuja ajotapoja.

vuohi
10.02.2013, 00.26
Itselle ei ole ainakaan mikään ongelma tunnustaa, että ajan joskus jalkakäytävällä. Jos vaan rullaileen rauhakseen eteen päin pyörällään aiheuttaa jalkakäytävällä mielestäni paljon vähemmän haittaa muulle liikenteelle kuin autotiellä. Eri asia sitten jos polkee oikeen vauhdikkaasti menemään jolloin jalkakäytävällä tulisi tilanteita vähän liikaa ja toisaalta ei aiheuta niin pahaa tukosta autotiellä.

En myöskään oikeen pääse tähän autoilijat vs. pyöräilijät henkeen kiinni, itse ajan ainakin molemmilla ja koitan aina huomioida muut tienkäyttäjät parhaani mukaan. Eli annan autolla tilaa fillareille enkä taas tuki fillarillani tarpeettomasti autotietä. Tuntuu, että monelle pyöräilijälle on joku juttu tukkia mahdollisimman tehokkaasti autotietä mielenosoitustyyliin?

konkeli
10.02.2013, 00.53
Mikä hiivatin autotie? Se on ajorata, ja tarkoitettu ajoneuvoille. Osana liikennettä homma toimii, ei siellä olla kenenkään etua valvomassa vaan liikkumassa kuten liikkua kuuluu. Kaikki "tehokas eteneminen", "eihän tämä voi haitata ketään" ja "jos tästä nopeasti" on ihan samaa ajattelua mitä kaikki pyöräkaistoille ja kelveille pysäköivät autoilijat harrastavat. Joo, eihän tuolla välillä kovin helppoa ole, mutta ihan yhtälailla siellä on kaikilla oikeus käyttää kulkuväyliä. Yhteispeli jne.

Tosiaan, jos kaikki menisivät samojen sääntöjen mukaan, niin homma ottaisi kupoliin aika paljon vähemmän.

SyL4R
10.02.2013, 01.00
Tuntuupa vaan että ne ajoradalla pyöräilevät ovat pelkästään tien tukkona... Ei kiinnosta pyöräillä kun takana tulee monen auton mittainen letka...

JohannesP
10.02.2013, 01.10
En myöskään oikeen pääse tähän autoilijat vs. pyöräilijät henkeen kiinni, itse ajan ainakin molemmilla ja koitan aina huomioida muut tienkäyttäjät parhaani mukaan. Eli annan autolla tilaa fillareille enkä taas tuki fillarillani tarpeettomasti autotietä. Tuntuu, että monelle pyöräilijälle on joku juttu tukkia mahdollisimman tehokkaasti autotietä mielenosoitustyyliin?
Varsinkin jos ajaa kaupungissa kapeilla kaduilla ja nopeusrajotus 30-40 niin tulee itse monesti ajettua keskellä tietä ihan turvallisuussyistä. Tällön tietenkin oma nopeus on sellainen ettei tuki tietä. Tämä ihan sen takia et niitäkin autoilijoita on joiden on vaan pakko päästä ohi vaikka pyöräilisi sallittua nopeutta ja samalla ohitus aiheuttaisi kiilautumisriskiä.
Kaikki on tapauskohtaista ja itsekin käytän autoa ahkerasti joten mahdollisimman usein koitan olla pois autojen tieltä. Aina koitan miettiä vaihtoehtoa mikä on autoilijoille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille turvallisin tapa olin sit autolla tai pyörällä liikenteessä.

Harvemmin Tampereella oon nähnyt tuollaista halua tukkia autotietä.

Jalkakäytävillä tulee ajettua satunnaisesti, jos ei ole muuta vaihtoehtoa ja ei jaksa taluttaa pyörää. Tällöin ehdottomasti sellainen vauhti ettei jalankulkijoiden tarvi pelätä ja monesti keskustassa tulee ihan talutettua. Hämeensillalla välillä oikeen hirvittää kun pyöräilijät poikkoilee ihmisten välissä eikä millään pienellä nopeudella.

Gibsy
10.02.2013, 03.47
Yks vitun turha jeesusteluketju taas.

kmw
10.02.2013, 06.21
^+1.............

Smo
10.02.2013, 07.23
Joo. Oon tehnyt kaikki rikkeet.

nure
10.02.2013, 10.14
Just, aivan turhaa vikinää.

Fjälle
10.02.2013, 10.55
-> Konkeli
Polkupyörä on ajoneuvo.

Polkupyörä on ajoneuvo,
ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja"

Liikenneturva.

IncBuff
10.02.2013, 10.59
Ja paljon mukavampaa on muiluttaa autoilijoita punaisiin päin ajamisesta, kun oma väki ajaisi oikein.

Vastakkain asettelun aika on ohi

scf_
10.02.2013, 11.50
Paljon mukavampaa, kun kaikki polkisivat ajoradalla (kun siis pyöräkaistaa ei ole) jolloin autot tottuisi meihin ns. oikein ajaviin. Ja paljon mukavampaa on muiluttaa autoilijoita punaisiin päin ajamisesta, kun oma väki ajaisi oikein.
Ihan kiva ja hellyyttävä tavoite, mutta heti perään laitetaan oma pää pinnojen väliin kun puhutaan väkivaltaan viittaavilla termeillä heistä joiden kanssa yhteispeliä halutaan. Miksi?

Ahven
10.02.2013, 11.55
- ajaa punaisia päin, vaikka takaa tulisi auto auttamaan tunnisten kanssa

Onko kiellettyä kääntyä punaisilla pyörätielle oikealle kun autoilijat jonottaa kääntymistä? Pyörätie menee risteävän tien suuntaisesti. Järjestys siis punainen valo, pyörätie, ajorata. Tähän tulee ite sorruttua.

IncBuff
10.02.2013, 11.58
Ajat silloin pääopastimen ohi joka määrää pysähtymispaikan, jos erillistä pysäytysviivaa ei ole, joten on.

kolistelija
10.02.2013, 12.06
Ajat silloin pääopastimen ohi joka määrää pysähtymispaikan, jos erillistä pysäytysviivaa ei ole, joten on.
On siis parempi ohittaa pääopastin oikealta puolelta, vaikkapa jalkautuen ja pyörää kantamalla...

IncBuff
10.02.2013, 12.09
Kyllä itse teen monesti noin eli nousen pyörän päältä jalkakäytävälle ja talutan sen pari metriä.

Jake_Kona
10.02.2013, 12.11
Itse jalkaudun ja muutun jalankulkijaksi joille palaa vihreää. :EiIsoOngelma:

FRE_A_K
10.02.2013, 13.02
Tuntuupa vaan että ne ajoradalla pyöräilevät ovat pelkästään tien tukkona... Ei kiinnosta pyöräillä kun takana tulee monen auton mittainen letka...

Samaa mieltä. Multakin noi kaikki rikkeet löytyy.

Ahven
10.02.2013, 15.12
On siis parempi ohittaa pääopastin oikealta puolelta, vaikkapa jalkautuen ja pyörää kantamalla...

Arvelinkin, että tässä ollaan rikollisia. Risteykseen tulevan ajoradan vieressä ei ole pyörätietä, mutta risteävän tien vieressä se on. Risteyksestä ei useinkaan mahdu autojen oikealta puolelta menemään suurten hankien takia. Samasta syystä ei tee mieli ohittaa pääopastinta kahlaamalla :) Olen siis ohittanut autot vasemmalta ja kääntynyt punaisilla oikealle pyörätielle. Kyseessä on siis Takkatien ja Pitäjänmäentien risteys Helsingissä. Takkatien suunnasta tullessa. Epäilemättä vastaavia risteyksiä on muitakin.

Risto Koivunen
10.02.2013, 15.15
Tarkoituksella en ole jalkakäytävällä ajanut, mutta joitakin kertoja kyllä vahingossa, kun pyörätie onkin äkkiä muuttunut jalkakäytäväksi. Esimerkiksi Helsingistä löytyy tällainen paikka:

http://goo.gl/maps/TfWgZ

Tuo pyörätie loppuu hieman ennen sitä ensimmäistä puuta, jolloin pitää siis siirtyä ajoradalle. Nuo loppumisesta kertovat merkinnät löytyvät pelkästään kadun pinnasta, jolloin niitä ei talvella todellakaan näy lumen alta. Ei sen puoleen että ne kesälläkään olisivat mitenkään liian selkeät.

pmw
10.02.2013, 16.43
Meikäläinen on aina ajanu jalkakäytäviä pitkin, en näe siinä mitään ongelmaa täällä, kun ei ihmisiäkään juuri ole. Ja mitä tässä on yli 20 vuotta poljettu samoja katuja, lähes kaikki ajaa myös jalkakäytäviä. En edes muista koska olisin nähnyt jonkun polkevan kadulla, ilmeisesti ihmiset ovat täällä tottuneet ajamaan jalkakäytävällä ja homma toimii.

Punasia päin en aja, en ole ikinä ajanut enkä tule ajamaan, se on vain mun periaate.

Yksisuuntaista tulee vuodessa ehkä kaksi kertaa ajettua väärään suuntaan, ei puolustettavaa.

via
10.02.2013, 17.11
Täällä Tampereella Satakunnansilta on propleemi fillarilla. Se on kesälläkin kapea. Osa pyöräileekin kapeaa jalkakäytävää. Toinen omaa fillarielämää häiritsevä asia on Hämeenkadun talviaikainen ajokielto eli silloin pitäisi siirtyä bussikaistalle, joka näin talviaikaan on lähes ajokelvoton kaksipyöräisellä. OLen päätynyt ajamaan teatterilta Koskipuistoon (runsaat sata metriä) jalkakäytävää - tähän aikaan vuodesta se on kielletty, kesällä taas sallittu.

StantheMan
10.02.2013, 17.15
Tänään tein kaikki laittomuudet. Vitutti sen verran jo tunkkaaminen, että lopun ajoin keskellä tietä valoista välittämättä. Ja sitä ennen 15 metriä jalkakäytävällä.

pmw
10.02.2013, 17.16
Toi satakunnansilta taitaa olla ainoa ongelmapaikka tampereella. Siellähän on käyny miliisikin joskus sakottelemassa, joskin ei ole mitään auttanut. Ja vain hullu menee hämeenkadun bussikaistoille pyöräilemään.. Joskus sinne joku fiksu päättää mennä kokeileen, mutta ei yleensä toiste mene.

Analog Kid
10.02.2013, 18.11
Toinen omaa fillarielämää häiritsevä asia on Hämeenkadun talviaikainen ajokielto eli silloin pitäisi siirtyä bussikaistalle, joka näin talviaikaan on lähes ajokelvoton kaksipyöräisellä. OLen päätynyt ajamaan teatterilta Koskipuistoon (runsaat sata metriä) jalkakäytävää - tähän aikaan vuodesta se on kielletty, kesällä taas sallittu.

Korjataan sen verran, että pyöräily on sallittu Koskipuistosta Keskustorille myös talvella. Eli jos olet ajanut etelänpuoleista väylää niin se ok. Keskustan pyörätiet talvella (http://www.tampere.fi/material/attachments/k/63GVF6eAY/Keskustanpyoratieverkko__2012_13.pdf).

via
10.02.2013, 18.50
tiedän - mutta koskipuiston kohdalla ei pääse sujuvasti toiselle puolen, lumettomaan aikaan olen sompaillut ajoradalla niin, että olen sillalla poistunut kelviltä ja polkenut muutaman kaistan yli, sillä pyörälaillinen osuus jatkuu Hatanpään suuntaan. Alhaalla koskenvarressa vois myös ajaa, mutta ylöspääsyjä on näin talvella harvennettu roimasti - vanha ei viitsi oikein taluttaa kun ei vaihteet lumessa ja ylämäkeen riitä, ja kun pienellä laittomuudella pääse paaljon vaivattomammin.
onhan patosilta - kauppahallilta sinne vääntäminen on myös ylämäkeen torin poikki aivan sieltä kun jalkakäytävä on tasainen

timoe
10.02.2013, 20.15
Vastauksena kysymykseen: Olen saanut sakot jalkakäytävällä ajamisesta. Syyttäjä ehdotti 6 ! ja pyysin nöyrimmin että oikeus määräisi tästä ei- rikoshistorian moitittavimmasta teosta 1 ja oikeus langetti 2 päiväsakkoa. Mutta koskaan en ole hurjastellut jalkaköytävällä, vaan ajanut kävelyvauhtia.

Kannatan liikennesääntöjen noudattamista, ja todellisuudessa ajan autolla vähintään 5 x pyörälemäni matkan vuodessa tuhoten otsonikerrosta jne. Lisäksi lentomatkustan huvittelutarkoituksessa. :(

Velootti
11.02.2013, 11.12
todellisuudessa ajan autolla vähintään 5 x pyörälemäni matkan vuodessa tuhoten otsonikerrosta jne.

Freonikäyttöinen auto?

Highlander
11.02.2013, 11.29
Toi satakunnansilta taitaa olla ainoa ongelmapaikka tampereella. Siellähän on käyny miliisikin joskus sakottelemassa, joskin ei ole mitään auttanut. Ja vain hullu menee hämeenkadun bussikaistoille pyöräilemään.. Joskus sinne joku fiksu päättää mennä kokeileen, mutta ei yleensä toiste mene.
Ja siinä Satakunnansillan vieressä kun menisi se patosilta ja kelvi. Hyvin Hämeenkadun bussikaistallakin ajelee. Viime viikolla taisin yhtenä aamuna ennen puolta yhdeksää päästä Keskustorille saakka ennen kuin ensimmäinen bussi oli edes näkyvissä. Ja kesällä vielä paremmin...25 mm sliksilläkin ;) Tosin myönnän ajavani kyllä liukkailla keleillä välillä Hämeenkadulla jalkakäytävälläkin.

JN75
11.02.2013, 12.26
Meikäläinen on aina ajanu jalkakäytäviä pitkin, en näe siinä mitään ongelmaa täällä, kun ei ihmisiäkään juuri ole. Ja mitä tässä on yli 20 vuotta poljettu samoja katuja, lähes kaikki ajaa myös jalkakäytäviä. En edes muista koska olisin nähnyt jonkun polkevan kadulla, ilmeisesti ihmiset ovat täällä tottuneet ajamaan jalkakäytävällä ja homma toimii.

Jalkakäytäväpyöräily ei toimi Tampereella siitä syystä, että liian moni kuvittelee ajavansa pyörätiellä ajaessaan jalkakäytävällä. Jalkakäytäväpyöräilijät aiheuttavat ongelmia kävelijöille, autoilijoille ja ajorataa pitkin pyöräileville, joita Tampereellakin on muitakin kuin minä. Jos pyöräilijä siis haluaa ajaa jalkakäytävällä, niin hänen pitää silloin ymmärtää väistää kaikkia muita kulkijoita. Hänellä ei siis ole mitään oikeuksia vaan vain velvollisuuksia. Tätä ei suurin osa jalkakäytäväpyöräilijöistä ymmärrä tai hyväksy.

Myönnän olevani tarpeettoman joustamaton jalkakäytäväpyöräilyn suhteen. Kävellessäni jalkakäytävää pitkin en väistä milliäkään mihinkään suuntaan nähdessäni pyöräilijän. Samoin ajaessani pyörällä ajoradalla ja jalkakäytävää pitkin ajava ajaa esim. risteyksessä ajolinjalleni, niin en väistä kuin sen verran, että törmäystä ei tule. huutoa sitävastoin tulee tai ainakin on tullut. Nykyisin on pakko uskoa, että puhumalla tai huutamalla ei saa aikaan mitään positiivista. Samat pyöräilijät jatkavat jalkakäytävillä pyöräilyä kommenttien jälkeenkin (asiallistenkin kommenttien).

VesaP
11.02.2013, 12.31

Vaikka itse olen henkeen ja vereen pyöräihmisiä, niin pari kertaa on tässä parin viimeviikon aikana ihmetyttänyt kun tuolla 40km/h suoralla Ylästön tien Vantaankosken puoleisessa päädyssä (siis ei Ylästöntiellä, vaan sillä tiellä mille Ylästöntie loppuu ja tie kääntyy joko etelään päin tai Vantaankoskelle päin) jengi ajaa kapeaa rengasuraa etelää kohti. Ja kun pohjoiseen päin ajaessa ruuhka-aikaan on yhtämittainen jono, ei kukaan niistä eteläänpäin ajavista autoista pääse ohi. Joutuvat kihnuttavaan sitä 20K vauhtia koko parin kilsan suoran ajan ainakin. Kerran jopa kaksi tyyppiä ajoi crossareillaan siten että toinen ajoi toista rengasuraa ja toinen toista. Siinä vielä naureskelivat keskenään kun takana oli helvetillinen autoletka. Joo, saa ajotiellä ajaa mutta ei nyt tarvitse vi**u tukkia koko tietä ja naureskellä vielä päälle.

Nuo ärsytti vielä jopa enemmän mitä tänäänkin pahimpaan ruuhka-aikaan 130 tiellä etelään päin matkustanut mopoauto...

izmo
11.02.2013, 12.55
Jalkakäytäväpyöräily ei toimi Tampereella siitä syystä, että liian moni kuvittelee ajavansa pyörätiellä ajaessaan jalkakäytävällä. Jalkakäytäväpyöräilijät aiheuttavat ongelmia kävelijöille, autoilijoille ja ajorataa pitkin pyöräileville, joita Tampereellakin on muitakin kuin minä. Jos pyöräilijä siis haluaa ajaa jalkakäytävällä, niin hänen pitää silloin ymmärtää väistää kaikkia muita kulkijoita. Hänellä ei siis ole mitään oikeuksia vaan vain velvollisuuksia. Tätä ei suurin osa jalkakäytäväpyöräilijöistä ymmärrä tai hyväksy.

Myönnän olevani tarpeettoman joustamaton jalkakäytäväpyöräilyn suhteen. Kävellessäni jalkakäytävää pitkin en väistä milliäkään mihinkään suuntaan nähdessäni pyöräilijän. Samoin ajaessani pyörällä ajoradalla ja jalkakäytävää pitkin ajava ajaa esim. risteyksessä ajolinjalleni, niin en väistä kuin sen verran, että törmäystä ei tule. huutoa sitävastoin tulee tai ainakin on tullut. Nykyisin on pakko uskoa, että puhumalla tai huutamalla ei saa aikaan mitään positiivista. Samat pyöräilijät jatkavat jalkakäytävillä pyöräilyä kommenttien jälkeenkin (asiallistenkin kommenttien).

Mielenkiintonen tarina... minä menen:seko:

pesuman
11.02.2013, 13.44
VesaP, itse siinä lähellä asuvana en ole koskaan nähnyt Ylästöntiellä tai Vantaanlaaksontiellä ajoradalla muita kuin tempopolkijoita. Heidän perässään ei yleensä tarvitse kihnuttaa kun ajavat paikoin jopa ylinopeudella :-) Jos satun törmäämään ajoradalla muuta liikennettä häiritsevään pyöräilyyn (rangaistuspykälä TLA 18, josta voi kirjoittaa neljä päiväsakkoa) , niin lupaan, että se kyllä loppuu. Vieressä nimittäin kulkee pyörätie ja lakihan velvoittaa kelvin käyttämiseen jos sellainen kulkee ajoväylän rinnalla.

tempoilija
11.02.2013, 14.02
itse siinä lähellä asuvana en ole koskaan nähnyt Ylästöntiellä tai Vantaanlaaksontiellä ajoradalla muita kuin tempopolkijoita.
Puheena oli ilmeisesti Vantaanlaaksontien mäkisuora. Joskus takavuosina tuosta ajelin Vantaankosken kioskille, kunnes totesin, että suoralla on mielenosoittaja-autoilijoiden osuus niin poikkeuksellisen korkea (jää jopa Myllykyläntie toiseksi), että jotakin muuta pitää keksiä. Onneksi siinä menee rinnalla Vanha Nurmijärventie, jota saa rauhassa ajella. Viimeisten viiden vuoden aikana muistaakseni kerran on rinnakkaistiellä tullut punaniska huutelemaan.

On aika rasittava ajettava tuo Vantaanlaaksontien klv, kun parinkymmenen metrin välein saa bunnyhoppailla jyrkkiä sivuteiden liittymiä. Ymmärrän kyllä hyvin, jos siinä joku kiertotiensuunnittelukyvytön päättää päästellä alamäkeen klv:n sijasta ajoradalla.

Oatmeal Stout
11.02.2013, 14.26
Freonikäyttöinen auto?
Bensakoneella pesaa dieseliä.

JN75
11.02.2013, 14.27
Mielenkiintonen tarina... minä menen:seko:

Minkä takia menet sekaisin? Onko liian haastava tehtävä kommentoida asiallisesti ja perustellen?

Jalkakäytäväpyöräily on lain mukaan kielletty ja siksi en näe mitään syytä ruveta nöyristelemään jalkakäytäväpyöräilijöiden edessä vaikka monesti jalkakäytäväpyöräilijät eivät todellista haittaa aiheuta juuri sillä hetkellä. Pitää kuitenkin aina muistaa se, että jokainen jalkakäytäväpyöräilijä tarkoittaa yhtä pyöräilijää vähemmän ajoradalla ja me ajoradalla pyöräilevät kaipaisimme kovasti lisää pyöräilijöitä ajoradalle. Ja nyt siis puhutaan paikoista, missä ei ole pyörätietä ajoradan vieressä. Mitä enemmän ajoradalla on pyöräilijöitä sitä turvallisempaa ja sujuvampaa on pyöräily ja pyöräilijöiden inhoaminen on sitä vähäisempää mitä vähemmän pyöräilijät rikkovat lakia.

Velootti
11.02.2013, 17.00
Mitä enemmän ajoradalla on pyöräilijöitä sitä turvallisempaa ja sujuvampaa on pyöräily

Kun ollaan oikeassa kaupungissa, jossa on liikennevaloja ja tienylittäjiä, polkupyöristä on ajoradalla laajemminkin hyötyä. Tosiasiahan on, ettei valojen välissä kiihdyttelevä autoilija ole sen nopeammin perillä, vaikka pyöräilijät polkisivatkin jalkakäytävillä. Matalammat ajonopeudet helpottavat suojatie-elämää, vähentävät melua ja kaiken järjen mukaan leppoistavat autoiluakin. Kun liikenneympäristö on yhteneväinen kaikilla ajoneuvoilla, muuttuu sääntöjenkin noudattaminen helpommaksi ja eteneminen loogisemmaksi.

Pyöräilen ajoradalla ja suosin sivukatuja, joilla ei ole yhdistettyjä kevlejä, eikä pyöräteitä. Autoillessani chillaan.

pmw
12.02.2013, 19.07

Tätä kuulee paljon että yhteispeli jalkakäytävillä ei toimi yms. Itse en ole koskaan huomannut mitään ongelmaa, eikä muutkaan meidän pienessä fillariryhmässä. Oon samaa mieltä että fillari on se joka pujottelee siellä, pelkästään jo sen takia että fillarilla on helppo pujotella.

Ehkä tämä ongelmattomuus johtuu myös siitä, että ei oikein jaksa ottaa hernettä nenään jos joku ei väistä heti, ehkä joku toinen ottaa? En tiedä. Mutta en ole ikänä kokenut jalkakäytäväpyöräilyä tampereella edes haasteelliseksi tai vaikeaksi, vaan helpoksi ja mukavaksi.