PDA

Näytä tavallinen näkymä : Otteen nimitykset

PeeHoo
05.02.2013, 11.34
Anteeksi tyhmyyteni tässäkin asiassa, mutta miten eri otteita nimitetään? Tässä kolme otetta.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/812764_10200401212453452_1615628272_o.jpg

JackOja
05.02.2013, 11.44
1) yläote
2) kahvaote, kahvoilta
3) alaote

Noin mä olen ne ymmärtänyt.

Aiheen nähdessäni ihmettelin, että mitähän uittua tuokin koskee... mut tää olikin tästä :)

Kare_Eskola
05.02.2013, 11.46
Juuri näin. 1) Yläotteelta 2) kahvoilta 3) alaotteelta eli dropeilta. Lisäksi voi ajaa mutkilta eli yläotteen ja kahvojen välistä.

PeeHoo
05.02.2013, 11.53
Kiitos, mulle selvisi. Ketjun saa poistaa, jos asialla ei ole yleistä kiinnostavuutta!

samooja
05.02.2013, 11.57
Minua kiinnosti aikoinaan, mitä hyötyä eriotteista on.

Kyllä mäki aina velkansa maksoi, ja sopivalla otteella pyörittäjä lihakset teki vauhdista leppoisaa ylläpitoa.

tempokisu
05.02.2013, 12.41
! Kiitos! Tätä voisi jatkaa, mitä otetta ite käytätte eniten? Tai missä tilanteessa.
Itellä on ehdoton vakio toi kahvoilta, yläote on hankala - joskus lepuutan siinä tassuja, ja alaote on myös mulla harvinainen kun lähinnä pyörätietä ja pientä matkaa köröttelen. No joskus kun menee mukavan reippaasti ja on avoin hyvä maantie alla niin alaotteella. Tosi harvoin kylläkin, kun on pientä ongelmaa joskus ulettuakaan sinne.

JackOja
05.02.2013, 12.41
...Ketjun saa poistaa, jos asialla ei ole yleistä kiinnostavuutta!

Ei missään tapauksessa. Iltaan mennessä tästä on hirmuinen (offtopic:kin) vääntö ja yli 30 viestiä, veikkaan...

Harryupp
05.02.2013, 14.21
Ihan hyödyllinen ketju jossa käsitellään pyöräilyn perusasioita.
Yläote on hyvä kun ajellaan vähän pitempiä mäkiä ylös.

Silloin kun huomaa ettei käytä alaotetta juuri lainkaan on ehkä syytä tarkistaa ajoasentoa enemmänkin. Kun on aktiivinen kilpapyöräily taaksejäänyttä elämää ja ehkä myös on muutaman pyörän painon verran liikakiloja kertynyt vatsan seudulle voi hyvin kokeilla ohjaintangon nostamista 5 - 8 senttiä. Ja ihme ja kumma rupeaa alaote taas toimimaan! Toisin tällainen "Äijäviritys" ei ole sitä helpointa nykypyörissä.

Kahvoilla minä enimmäkseen olen ajanut ja täytyy sanoa että käyrätankoon olen sen verran tottunut että olen joutunut laittamaan "Butterfly-tangon" jopa fiksiin ja maasturiin jotta saisin sellaisen kahvaotetta vastaavan otteen tangosta.

kmw
05.02.2013, 15.01
Sitten on tankoja joissa droppia on maltillisemmin. Esim. ekaviesti kuvassa oleva tanko olisi mulle täysin sopimaton. Enimmäkseen ajelen kahvoilta, ylämäkeen runtatessa alaotteelta (sinkula kyseessä) ja harvemmin ylhäältä.

tempokisu
05.02.2013, 15.18
Ja mikä on "droppi" ??

Jake_Kona
05.02.2013, 15.36
Ja mikä on "droppi" ??
Alin kohta käppyräsarvissa. Droppi=pudotus ( pudotuksellinen ohjaustanko)

Ajan aina kahvoilta, alaotteella vain kun myrskytuuli puhaltaa vastaan.

Mika A
05.02.2013, 15.47
Sitten on tankoja joissa droppia on maltillisemmin.
Tuommoinen tuli Wilierin mukana. Mielestäni toimii oikein hyvin, nyt tulee käytettyä otteita monipuolisemmin, eli enemmän alaotteelta. Ongelmaa on lähinnä Campan kahvojen kanssa, takaa pienemmälle pudottavaa nappia joutuu nyt kurottamaan hassusti; se jää jotenkin tiukan mutkan taakse piiloon. Pitäisi varmaan jaksaa säätää kahvojen sijanitia.:o

Omat suosikkiotteet ovat silti edelleen mutkista ja kahvoilta.

JackOja
05.02.2013, 15.50
Ja mikä on "droppi" ??

No ei ole!

Se on mitta tangon yläosasta alaotteelle

http://www.petitebikefit.com/wp-content/uploads/2010/07/dropreach.png

tempokisu
05.02.2013, 15.55

Ajan aina kahvoilta, alaotteella vain kun myrskytuuli puhaltaa vastaan.

Elikkä tassu on suunnilleen tankonupeissa? aha, edellinen viesti tuli tätä kirjoittaessani, kiitos tiedosta nyt selventyi.
Tuossa kuvan esimerkissä alaosa ( kippura osa) on vielä jotenkin mutkainen, mulla on yksi tollee, mutta siten on ihan ( -suoran käyrän muotoinen. Mitähän eroa näillä oikeasti on?
Kahvoissakin on eroja; muistan että yhden mallisia en voinu pitää ollenkaan, ne painoi tassuja just tuossa vakio-asennossa ( kahvoilta ajaessa) ja vaihteiden & jarrujen käyttö oli hankalaa.

nure
05.02.2013, 16.58
Ei paljoa muuta kuin kahvoilta ajellut, alaote ainoastaan kun syöksytään kohti tuntematonta...

rjrm
05.02.2013, 17.20
Noita "otteita" olisi helppo luetella lisääkin. Ammattilaiset saattavat nojata kyynärvarsilla tankoon roikottaen kämmeniä alaspäin. Joskus kiertävät omituisesti kädet sisäkautta dropeille. Kolmanneksi tuon "pukinsarvitangon" voi kääntää ylösalaisin, jolloinka uusia otteita tulee lisää. Eilen viimeksi näin sellaisen asennuksen.

tempokisu
05.02.2013, 17.31
Serkkuni kunnosti aikoinaan 70-luvulla ukin vanhasta pyörästä itelleen menopelin, ja maalasi siniseksi, ja asensi kippuratangon "nurinpäin".
Ukkeli tuli vastaan kun ajettiin "!! Ei tommosta ookaan! "

Käsien puutumisen takia itekin käyttänyt varmasti vaikka mitä "kehitä-ite"-otteita mm. juuri tuo kyynärvarsi-asento. Mutta aina ote oltava! ilman sitä en pysy pystyssä kun nanosekunnin.

Juha_H
05.02.2013, 18.02
Mullakin tulee ajettua paljolti kahvoilta, yläotteen merkityksen tajusin vasta Espanjassa kun tuli ensimmäistä kertaa poljettua oikeita mäkiä ylös. Alaotteelta tulee poljettua silloin kun haluaa syystä tai toisesta mennä kovaa (esim porukkalenkin vetovuoro tai alamäki-iloittelu) Retropyörällä alaotteelta tulee poljettua ehkä vähän enemmän kun kahvoilta ei tahdo saada "museo"jarruihin riittävästi voimaa.

kauris
05.02.2013, 21.09
Nyt tempokisu kyllä yllätti minut tunnustaessaan ettei tiennyt esim. mikä on droppi maantiepyörän ohjaustangosta puhuttaessa. Etkös sä ollut ihan pitkän linjan maantiepyöräilijä? No hyvä toisaalta, että kehtaa kysyä ja saa tässä vaiheessa perusasiat selville :)
Ja tosiaan paaaaljon vähemmän harrastaneena ehdottaisin minäkin, että kokeilisit lisätä spacerin tangon alle jos mahdollista ja vaihdat vähemmällä dropilla olevaan tankoon, jotta alaotteelta ajokin olisi käyttökelpoinen vaihtoehto. Voisi tietysti myös veikata, että runko on liian kisamainen, jos isoa ongelmaa on mutta kun tiedän, että ilmeisesti ajat Colnagon päheellä Ferrari-mallilla, niin ymmärrän hyvin ettei sen vaihtaminen ole ihan ykkösvaihtoehtona.

Jani R.
05.02.2013, 21.42
Sitten on tankoja joissa droppia on maltillisemmin. Esim. ekaviesti kuvassa oleva tanko olisi mulle täysin sopimaton. Enimmäkseen ajelen kahvoilta, ylämäkeen runtatessa alaotteelta (sinkula kyseessä) ja harvemmin ylhäältä.

Tämä on mielestäni erittäin kiinnostava pointti eli tankoja on hyvin monenlaisia ja nopeasti oppii mikä sopii itselle ja mikä ei. Monesti yleistetään että kaikki kippuratangot on kauheita, mutta ei täsmennetä mikä niistä. Itse ainakin inhoan sellaista Bianchi Pista fixi-pyörässä olevaa vanhaa ratatankoa, josta ei saa kunnon yläotetta eikä kahvaotetta, vaikka kahvat olisivat asennettukin. Kunnollinen maantietanko taas on hyvä.

Esimerkkinä ratatangosta tai sen tyyppisestä nyt vaikka tämä kuva:
http://bikereviews.com/wp-content/uploads/2010/02/gran-royale-fixed-handlebar-stem-combo.jpg

Johan Moraal
05.02.2013, 22.04
Tärkein puuttuu. Nollaote (http://www.youtube.com/watch?v=Y34PNP5A9Jc) :)

tempokisu
05.02.2013, 22.23
Nyt tempokisu kyllä yllätti minut tunnustaessaan ettei tiennyt esim. mikä on droppi maantiepyörän ohjaustangosta puhuttaessa. Etkös sä ollut ihan pitkän linjan maantiepyöräilijä? No hyvä toisaalta, että kehtaa kysyä ja saa tässä vaiheessa perusasiat selville :)
Ja tosiaan paaaaljon vähemmän harrastaneena ehdottaisin minäkin, että kokeilisit lisätä spacerin tangon alle jos mahdollista ja vaihdat vähemmällä dropilla olevaan tankoon, jotta alaotteelta ajokin olisi käyttökelpoinen vaihtoehto. Voisi tietysti myös veikata, että runko on liian kisamainen, jos isoa ongelmaa on mutta kun tiedän, että ilmeisesti ajat Colnagon päheellä Ferrari-mallilla, niin ymmärrän hyvin ettei sen vaihtaminen ole ihan ykkösvaihtoehtona.

:D #kokeilisit lisätä spacerin tangon alle ja jos mahdollista vaihdat vähemmällä dropilla# ingen aning..en mä osaa mitään vaihtaa eikä muutenkaan enää vaihdeta, enkä mä ole ikinä mistään tekniikasta tai tekniikka-sanastosta tiennyt mitään.
MÄ VAAN AJOIN! Osaan: vaihtaa renkaan, vaihtaa satulan, nostaa satulaa ja muuttaa sitä kulmaa, EHKÄ vaihtaa jarrupalat.
Ferrarilla muuten yhtäkään kisaa ei ajettu, en oikeasti uskaltanu ..tai en enää ajanu kisoja silloin 2008. Useasti valkkasin mt-kisoihin sen huonomman pyörän JOS jotain sattuu. Kun maantieajo ei ihan mun juttu ollut.
Eipä tässä ongelmaa ole muuta ollut kuin se että mun selkä on lyhyt, ja ulottuakseni ohjaimiin tarvii istua ihan satulan kärjessä. Tästähän se alkoi se tempopyörän mittailu-häslingi ja lopetin tempot osaksi siksi koska en pystynyt sääntöjen puitteissa enää istuun siinä sillee että olisi ajaakin voinut, hankittiin lyhkösimmät mahdolliset ne ...se , no kun pitää runkoa ja tankoa yhdessä, se pieni osa.. Niin ja kun en enää jaksanu ajaa. Ja pystyny enää ostaan uutta tempopyörää tai tankoa tai muutakaan että olisi sääntöihin sopinut.
Ferrari on pieni ja ketterä, ja mielettömän hyvä ajaa, ja satula on äärimmäisen edessä ( kaikissa fillareissani on) ja pärjään kyllä, käsien puutuminen on alusta asti ollut ja johtuu varmaan niskalihasjännityksestä, mutta se nyt ei ongelma ole kun ravistelee tassuja välillä niin jo veri alkaa kiertää ( vertaa hammasongelma, niin nou hätä kädet).

Kisamainen runko? se on kissamainen runko, se Ferrari. Ja maailman hienoin. Niin joo ei sitä tankoa muuten vaihdetakaan kun on tommonen:
Tosin mittarin toi pidike piti ikävää räminää, niin mittari on nyt kiinni tossa tangossa. Tuossa myös erinomainen tangon malli,ja noi kahvat tollee aika suorassa asennossa. Täydellinen fillari mulle ( satulanvaihdon jälkeen).

http://personal.inet.fi/cool/kristiina.iisu1/images/ftankok.jpg http://personal.inet.fi/cool/kristiina.iisu1/images/fkuva1k.jpg

Ja nyt kun ajaa näin vähän niin ongelma on lähinnä se että jaksaisi lähteä ulos joskus! Inspiraatio on ihan kadoksissa!!

Jake_Kona
05.02.2013, 23.19
Ohjaamonäkökulmasta mahtava pyörä. (tempokisulla)

Mites muiden tankotyyppie otteet. Onko niille nimityksiä?
Härän savitanko, mtb suora tanko yms.

Ja mikäs asento se on kun makaa kyynertaipeilla tangon päällä vaikka ei ole lepuuttajia?

tirsintarsi
05.02.2013, 23.42
Ei missään tapauksessa. Iltaan mennessä tästä on hirmuinen (offtopic:kin) vääntö ja yli 30 viestiä, veikkaan...

Ei ihan yltänyt maagiseen kolmeenkymmeneen viestiin mutta onhan tässä vielä tovi iltaa jäljellä. ;)

(Sori offtopic)

PeeHoo
06.02.2013, 00.20
Tästähän tuli kiinnostavampi ketju kuin olisin luullut.

Ja vasen käteni on siis melkein julkku, monta katsojaa jo!

keski-ikäinen
06.02.2013, 05.36
Tempokisulla tosi pähee pyörä! :) Vois kuvitella, että tömmonen ohjaamo on ihan mukava ajossa.

Jani R.
06.02.2013, 06.36
Mites muiden tankotyyppie otteet. Onko niille nimityksiä?
Härän savitanko

Spinningissä muutama ohjaaja käyttää häränsarvissa otteista nimityksiä: Ykkösote, kakkosote ja kolmosote. Yksi on siinä vaakasuoralla osalla lähimpänä oleva ote, kakkonen on ote mutkista ja kolmonen on sitten sarvien päistä (seisaaltaan ajaessa tai kirissä käytettävä ote).

Hääppönen
06.02.2013, 11.19
Täältä puoltoääni matalammalle dropille! Enpä ollut tajunnutkaan, kuinka paljon pari senttiä dropissa merkitsee. Nykyisessä maantiepyörässä oli vakiona ~14cm:n dropilla oleva tanko. Alaotteen käyttö lisääntyi huimasti. Nyt on cyclossakin samalla dropilla oleva tanko.

Oatmeal Stout
06.02.2013, 11.59
Rata- (http://www16.ocn.ne.jp/~nitto210/track-E.html) ja ei-ratatankojen (http://www16.ocn.ne.jp/~nitto210/bar-E.html) eroja yhdeltä ja samalta valmistajalta.

keski-ikäinen
06.02.2013, 12.01
Nyt trainerilla ajellessani olen huomannut käyttäväni alaotetta paljon (noin puolet ajasta). Viime kesänä teitä ajellessani käytin sitä tosi harvoin, vaan pyrin matalampaan ajoasentoon kahvoilta ajaessa.

EePee
06.02.2013, 13.23
Kun nimityksistä oli alun perin kyse, niin tuo ensimmäinen (tangon suorasta osasta) kulkeen meidän ajoporukoissa nimellä Turhapuro, en tiedä miksi..

^mutta tuosta edellisestä, olen ollut havaitsevinani, että alaotteella samaa vauhtia poljettaessa sykkeet tuppaa olemaan alkaisemmat kuin ylhäältä. JA tämä siis trainerilla, maantiellähän sen ymmärtäisikin. Kumma juttu. :)

Velogi
11.08.2015, 20.53
Tuore video vanhasta aiheesta eli kippurasarvitangon ajo-otteista: http://youtu.be/x4NOePLCYu0