PDA

Näytä tavallinen näkymä : Keskenään eri kokoa olevat renkaat ajossa

Ilkka989
29.01.2013, 09.59
Onko rengasleveys merkittävää siinä mielessä, että kannattaako suunnilleen samankaltaisilla ominaisuuksilla varustettuja renkaita miksata 26 x 2.1 ja 26 x 2.3, vai onko parempi hommata suoraan samaa leveyttä olevat nakit?

kolistelija
29.01.2013, 10.04
Ei siitä haittaa ole. Eri ominaisuudet ovat hyväksi edessä kuin takana.

Iglumies
29.01.2013, 10.05
Ihan kuskin itsensä päätettävissä.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/12590_10151362359954201_799218229_n.jpg

VesaP
29.01.2013, 12.39

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/12590_10151362359954201_799218229_n.jpg

Öh. Mää taidan tietää missä tuon kuski on töissä? Tai ainakin muistaakseni AIVAN samanlainen sekasikiökombinaatio seisoi tuossa viime viikolla firman pyöräkellarissa. :)

Tai jos se on Iglun pyörä niin ei, sitten tuskin on sama pyörä kun et varmaan käy Tampereelta tuommosella läskillä Hesassa töissä.

Ontopic: Mullakin on monesti eturenkaana kilpurissa 19mm tuubi ja takana 21mm. Ja vielä yleensä erimerkkiset. Ei sillä että hakisin sillä jotain etua ajoon, mutta kun tullut hankittua vaikka mitä kumeja aikojen saatossa niin pitäähän ne pois käyttää.

Jake_Kona
29.01.2013, 12.46
Käytän monasti leveämpää takana esim. retkipyöräillessä ja kuntoajoissa. Maksimoin eturenkaan rullaavuuden ja takarenkaan mukavuusjouston.

Ilkka989
29.01.2013, 13.02
Varmaan tulee hommattua nyt Nokian NBX 2.3:n seuraksi sitten Schwalben Nobby Nic 2.1 tai Maxxis Ignitor CX 2.1. Nobby Nicillä on maine, Maxxis on saanut hyvät arvosanat arvosteluissa.

mhelander
29.01.2013, 13.11
Levareilla on vielä mahdollista laittaa eteen ihan eri kokoinen kiekko kuin taakse, kuten mun maastonojakissa jossa on 29er takana ja 26" edessä. Molemmissa kuitenkin sama nakki, 57-millinen Racing Ralph Evo.

Mielessä on käyny laittaa eteen vähän kaposempi talviajoon, tai sitten jopa niin että taakse Conti TopContact II Winter 37-622 ja eteen sama mutta 50-559. Toi 37-622 on nojakissa edessä liian luikero jos on löysää lunta vähääkään, kovalla (ja takana) kyllä pelaa ok.

Nufan
29.01.2013, 14.42
Täpärissä itsellä edessä 2.25 ja takana 2.1

Verska-Vesa
29.01.2013, 14.55
Mulla oli joskus aikoinaan edessä 2,6" Nokian Gazzaloddi Dual ja takana 1,95" Tioga Factory XC, pyörä kulki eteenpäin noillakin :D

miku80
29.01.2013, 15.03
Konan mallistoa ku kattelee niin muutamissa malleissa ensiasennusrenkaina edessä 2.4" ja takana 2.25"..

AK-87
29.01.2013, 15.41
Juu ja monesti vielä eri firmojen rengaskoot eivät mene yksi yhteen. Esim. mulla nyt on just täpärissä alla Minion EXO 2,5" takana ja Muddy Mary 2,4" edessä. Silmämääräisesti ovat about samankokoiset, MM jopa hieman Minionia pulleampi.

Vertti83
29.01.2013, 19.20
Juu ja monesti vielä eri firmojen rengaskoot eivät mene yksi yhteen...

Eipä ne aina mene ilmoitetut mitat saman merkin sisälläkään ihan yksi yhteen. Nytten pyörässä edessä 2.3" Baron ja takana 2.2" Rubber Queen, Baron on 55mm leveä, RQ 59mm ja selkeästi korkeampikin, molemmat Flow EX vanteella...

TuH
30.01.2013, 02.39
Täpärissä itsellä edessä 2.25 ja takana 2.1

Mulla on täpärin kesärenkaat olleet aina samaa leveyttä, mutta talvella nastat on 2,35" ISP edessä ja 2,1" ISP takana. Vakautti lumessa etenemistä paljon enemmän kuin osasin odottaa, kun vaihdoin eturenkaan leveämpään.

izmo
30.01.2013, 08.27

Tossa ketjun heikoin lenkki on takana kun tulee oikein paljon puurolunta vastaan.... esim. Hepovuoren ylityksessä:cool:

Iglumies
30.01.2013, 10.08
Ihan vain tarkennukseksi, että tuo kuvan pyörä EI ole minun.

reappear
30.01.2013, 10.51
Täällähän pöristään mun pyörästä urakalla :)

Tossa ketjun heikoin lenkki on takana kun tulee oikein paljon puurolunta vastaan....

Puurolumi hieman harmittaa, mutta tuo etupää kantaa itseään aika tasaisesti eteenpäin ja ajaminen pysyy vakaana. Paikoitellen saattaa takapää lipsua kun on pahimmat kelit. Joustolla ja 29" renkaalla sai olla enemmän korjailemassa pyörän liikettä.

arctic biker
30.01.2013, 12.12
Käytän monasti leveämpää takana esim. retkipyöräillessä ja kuntoajoissa. Maksimoin eturenkaan rullaavuuden ja takarenkaan mukavuusjouston.
Maantiekokoisissakaan renkaissa ei se kapein rullaa keposimmin. Velodromi-olosuhteet nyt poislukien. Mullakin on 25 takana ja 23 eessä. Johtuu osin siitä että on vaan yksi 25:nen. Painostahan on suurin osa takarenkaan varassa joten isompi ilmatila ja vierintävastuksen minimointi merkitsee takana enemmän.
edit. 25:n vierintävastus maantiellä pienempi kuin 23:en edellytyksellä että on samat rengaspaineet.

Jake_Kona
30.01.2013, 13.14
Kuntoajoissa 28 mm takana ja 23 mm edessä koska on sisureineen päivineen huomattavasti kevyempi.
Retkeilyssä edessä 23-28 mm ja takana 37 mm

Ilkka989
30.01.2013, 14.19
Täällähän pöristään mun pyörästä urakalla :)

Puurolumi hieman harmittaa, mutta tuo etupää kantaa itseään aika tasaisesti eteenpäin ja ajaminen pysyy vakaana. Paikoitellen saattaa takapää lipsua kun on pahimmat kelit. Joustolla ja 29" renkaalla sai olla enemmän korjailemassa pyörän liikettä.

Tuo on sen verran räyhee menopeli, että kannattaa siitä poristakin. :)

JackOja
30.01.2013, 14.38
...ja mua kiinnostais joko selvisi jos VesaP ja reappear on samassa duunissa. Toinenhan voi olla vaikka toisen pomo :eek: Ihminen on ihmiselle susi jne. :)

Kiovan Dynamo
30.01.2013, 20.21
...ja mua kiinnostais joko selvisi jos VesaP ja reappear on samassa duunissa. Toinenhan voi olla vaikka toisen pomo :eek: Ihminen on ihmiselle susi jne. :)

Mua kiinnostaisi lähinnä nähdä Vesan "uskaltaako-tällä-ajaa-kevennetty" Pinarello ja tuo Jamis vierekkäin siellä työmaan kellarissa. Olis heti kerralla lajin ääripäät samassa kuvassa. :)

ahav
11.01.2014, 20.02
Tuli sitten kyllästyttyä tappajasepelin puhkomiin kumeihin ja hankittua pistosuojattu 37-622 -kokoa oleva Continental Contact II fillarin mukana tulleen lähes puhkikuluneen 40-622:n tilalle, koska äärimmäisen vajavaisen tietämystasoni valossa kuvittelin kapeamman kumin olevan automaattisesti parempi asfaltilla ajettaessa. Nyt kuitenkin asioita tarkemmin tutkittuani olen päätynyt lopputulokseen, että olisi ehkä kuitenkin kannattanut valita 42-622 kevyen liikenteen väylillä olevien reunakivien ja muiden epätasaisuuksien takia. Koska uudella renkaalla nyt kuitenkin on jo muutama kymmenen kilometriä ajettu eikä kauppaan palautus täten enää onnistu, niin pitäisi yrittää pelastaa se mitä pelastettavissa on.

Tällä hetkellä tilanne on se, että edessä on alkuperäinen kymmenen vuotta vanha 40-622 ja takana tuo uusi 37-622, joka ei kyllä ajettavuuden kannalta tunnu kovinkaan kehuttavalta yhdistelmältä, etenkään kun sepelin takia ei uskalla pitää edessä lähellekään maksimipaineita. Tämä siksi, että takarengas on huomattavasti eturengasta vittumaisempi vaihtaa, joten myös pistosuojaukselle on takana enemmän tarvetta. Kysymys kuuluukin: Onko järkevämpää siirtää nykyinen 37 mm leveä kumi eteen ja ostaa taakse uusi samaa merkkiä oleva 42-kokoinen versio, vai ostaa toinenkin 37-kokoinen kumi, jolloin sekä edessä että takana olisi samaa kokoa olevat 37-milliset renkaat?

Kyseessä on siis kymmenen vuotta vanha melko romukunnossa oleva retkipyörä, jolla ajellaan käytännössä pelkkää ns. huviajelua lumettomana aikana, eli lieneekö tuolla muutaman millin leveämmällä takarenkaalla ylipäätään edes mitään havaittavaa vaikutusta mikäli rengaspaineet ovat jokseenkin samat?

rantanr
12.01.2014, 11.23
Ei ole havaittavaa vaikutusta. Päättelemäsi lopputulos ei pidä käytännössä paikkansa. Jos 23 mm kumilla voi hyvin ajaa kvlillä niin tottakai 37 mm kumillakin. Kuvailemassasi käytössä valitsen renkaan leveyden lähinnä sen mukaan, mikä eniten miellyttää silmää. Talvikäyttöön saattaisin valita mielummin 37 kuin 42, jos yritän hienosäätää parempaa "lumen läpäisykykyä".

CwA
12.01.2014, 13.44
Onko rengasleveys merkittävää siinä mielessä, että kannattaako suunnilleen samankaltaisilla ominaisuuksilla varustettuja renkaita miksata 26 x 2.1 ja 26 x 2.3, vai onko parempi hommata suoraan samaa leveyttä olevat nakit?

Leveämpi edessä antaa vähän paremmin etenevän pyörän, leveämpi takana antaa vähän paremman mukavuuden, tämän olen havainnut 37-622 ja 50-622 renkaita vaihtelemalla hybridirunkoiseen pyörään hiekkateillä ajellen.

Välillä pehmeää mutaakin ollut ja eteen leveämpää siinäkin suosin, vaikka äkkisestään voisi tuntua, että kapeampi edessä ja leveämpi takana olisi parempi, niin omat varsin sileäkuvioiset ovat paremmin toimineet kun edessä ollut se leveämpi, myös vetisessä mudassa. Tietty eihän sileäkuvioinen toimi mudassa oikein mitenkään, mutta täysin toivottamasta jos ihan vaan toivottomaan paranee, niin parannusta sekin on.

Toki jos edessä on paksumpi rengas kuin takana, niin sellaisella ajaminen edellyttää tervettä itsetuntoa ja asennetta, pinnallinen tyylin perässä kulkeminen ei sovi yhteen moisen kanssa ollenkaan, koska enemmistön mielestä leveämpi eturengas näyttää hölmöltä ja oikeassahan ovat, mutta jos se toimii, niin mitä väliä :D

r.a.i
12.01.2014, 20.28
No jaa, kaikki mtb-kattaukset mitä oon nähnyt sekarengastuksella on siten, että edessä käytetään leveämpää. Ei nää mitään hot rod-fillareita kait ole?

mhelander
12.01.2014, 22.52
Mulla on nojarissa ISP:t, edessä 54-559 ja takana 57-622. Huomattavasti parempi talven lumilla kuin viime talvena olleet 57-milliset ralliranet.

Kun lumet syksyllä syrjäytti vesi, loska ja jää vaihdoin alle 50-559 eteen ja 37-622 taakse, molemmat Conti TopContact II Winter kitkarenkaat. Ihan hyvin ne toimi kovalla alustalla, takanen oli huonompi vetopidoltaan pehmeellä alustalla.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

tommi2
13.01.2014, 12.49
No jaa, kaikki mtb-kattaukset mitä oon nähnyt sekarengastuksella on siten, että edessä käytetään leveämpää. Ei nää mitään hot rod-fillareita kait ole?

olen usein pitänyt jäykkäperissä leveämpää takana, tuo joustoa. taisihan tämä vinkki olla fillari-lehdessä joskus aikojen alussa, kun tekivät cyclepron rungosta jäykän freeriderin.. olennaisin osa oli vähintään 100mm joustava keula ja mahdollisimman leveä rengas taakse, jos oikein muistan

CwA
13.01.2014, 16.40
olen usein pitänyt jäykkäperissä leveämpää takana, tuo joustoa. taisihan tämä vinkki olla fillari-lehdessä joskus aikojen alussa, kun tekivät cyclepron rungosta jäykän freeriderin.. olennaisin osa oli vähintään 100mm joustava keula ja mahdollisimman leveä rengas taakse, jos oikein muistan

Tuossakin varmaan on niin, että jos on riittävän pitävä ja riittävää kokoa oleva etukumi, niin sitten takana leveämpi ei enää tuo samanlaista etua, kuin jos toinen rengas on suhteellisen kapoinen, kuten mun 37mm.

Mukavuutta ja vetopitoahan leveämmällä saa taakse iskettynä juurikin jäykkäperäisessä.

Mun mitattuna vajaa 50mm levein kumi on varmaan kapea tuossa maasturien kumien leveyden skaalassa ja tollanen 37mm sirkkelinterä, joten sinällään varauksella kannattaa tota mun kokemusta soveltaa leveämpien kumien kanssa.

Vähän pehmeällä hiekalla, mudassa, sohjossa jne. olen kyllä huomannut, että se 50mm olisi aika minimi renkaan leveydeksi.

Ilmeisesti kuitenkin on leveämmilläkin renkailla pelatessa niin, että leveämpi edessä on helpompi ajaa vähän reippaamminkin kuin leveä takana, kun on se varoitteleva ominaisuus paremmin mukana jos etunen pitää paremmin kuin takanen?