PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kertokaa miksi iskari/fillari hajoaisi pakkasesta jos säilytys on muuten lämpimässä?

Cabron
20.01.2013, 11.19
Olen törmännyt tähän väittämään useampaan otteeseen ja noviisi kun olen, niin en ymmärrä.

Ymmärrän sen, että lämpötilanvaihtelu kylmästä lämpimään aiheuttaa kondensiota, kuten kaljapullolle käy jääkaapista kesäkuumaan pöytään nostaessa tapahtuu. Mutta jos pyörää säilyttää lämpimässä, niin ilmiö tapahtuu vasta, kun pyörän tuo takaisin lämpimään. Iskarin sisälläolevan ilman ilmankosteus ei kondensoidu ja jäädy ulkona, vaan vasta sisälle tuotaessa eikö niin? Ja jos antaa tämän kosteuden sitoutua takaisin ilmaan ennen seuraavaa settiä, niin ei kai tuo voi iskaria hajottaa?

oma juttunsa on sitten tietysti tiivisteiden jne. kovettuminen, mikä sitten voi tehdä kepposia. Mutta sitä en ymmärrä tosiaan, että miksi pyörän säilyttäminen lämpimässä olisi huonompi vaihtoehto aktiiviajoon kuin kylmässä säilyttäminen? Toki rungon ja vaijereiden sisään voi kertyä kondensiovettä, mutta rungosta se haihtunee pois, jos säilyttää pyörää oikeassa asennossa jne.

Ajatuksia ja mitä olette pitäneet pakkasrajana täpärillä ajoon?

kiitos ja kumarrus!

Iglumies
20.01.2013, 11.36
Itse säilytän pyöräni lämpimissä sisätiloissa ja ajelen työ- sekä huvimatkat pakkasista välittämättä.
Yli 20 pakkasissa en juurikaan ole täpärillä ajellut, kun etujousitettu on hiukan köykäisempi polkea micheliniukkovaatetuksessa.

ellmeri
20.01.2013, 11.39
Mulla on pyörä ulkovarastossa eikä iskareissa ole ollut ongelmia.

AK-87
20.01.2013, 11.40
Mä en ymmärrä insinöörijutuista mitään, mutta kyllä mun täpärit on ollu asunnossa sisällä säännöllisesti ympäri vuoden. Ulkoilmaa ne ovat kohdanneet vain lenkeillä, oli sitten kesä tai talvi. Toistaiseksi ei mitään pakkasesta/lämpötilaeroista johtuneita teknisiä murheita.

Cabron
20.01.2013, 11.42
Joo sen verran pohjustuksesta unohtui, että mahdollisesti pitäisin ulkovarastossa jos sellaisin omistaisin, mutta lämmin varasto on ainoa vaihtoehto omalla kohdalla ja siksi tästä aiheesta kyselen :)

CamoN
20.01.2013, 11.42
Pohdintaan täytyy lisätä käyttöaktiivisuus. Esimerkiksi jos pyörää ajaa kerran viikossa kaksi tuntia, kannattaisi se tietysti säilyttää lämpimässä kun viikossa se kondensaatiokin ehtii kuivua. Jos taas ajaa kaksi kertaa päivässä puoli tuntia kerrallaan joka päivä, voi olla että lämpimästä on tosiaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Pakkanen on aiheuttanut minulle ongelmia

a) Kolmen Foxin takaiskarin epäkuntoon menemisenä. Ensimmäinen oli Fox Float RP2, kaksi jälkimmäistä Specialized Epicin Brain-iskareita ja aina sama vaiva - iskarissa joku tiivistee jäätyy, iskunvaimennusöljy sekoittuu ilmaan (tai ilma sekoittuu öljyyn) eikä lukitus enää sen jälkeen toimi oikein. Ensimmäisessä tapauksessa pyörää säilytettiin lämpimässä, kaksi viimeistä säilytettiin kylmässä. Viimeisessä tapauksessa iskarin huoltoväli oli ylitetty n. 40%:lla ja epäkuntoon meno tapahtui kun pyörä oli seisoi renkaillaan kylmävarastoituna, iskareista ilmat pois laskettuna. En aja enää täpärillä -5°C kylmemmässä vaikka olisi pakko.
b) Avidin hydraulisten jarrujen liiallisena herkistymisenä tai väljäliikkeen lisääntymisenä. Juicy 3 kesti pakkasta kohtuudella, Elixir 5 todella huonosti ja Elixir CR joten kuten.
c) Perinteisenä laakereiden jähmettymisenä keskiössä ja navoissa.

Nufan
20.01.2013, 12.57
Itse meinasin ulkoiluttaa Anthemia pitkästä aikaa, mutta jäi suunnitelma alkutekijöihin, kun jarrut vinkuivat niin vietävästi.
Männät ei vaan satuloissa palautunut kahvan painamisen jälkeen takaisin.

Pyörällä oli ajettu viimeksi joskus marraskuussa ja säilytys kylmässä autotallissa. Ulkona pakkasta oli noin -10°C
2010 Malliset Shimano XT:t jarruina.

JohnFr
20.01.2013, 13.59
Omassa Focuksessa on Tektron Dracot, ja nimenomaan takajarrun kanssa on ollut mielenkiintoisia vaiheita. Alkutalvesta, kun oli lämpöisempää, oli tuntuma normaali. Siitä se sitten herkistyi todella herkäksi, kunnes yhtenä aamuna kahvaa sain painaa oikein urakalla saadakseni palat hipelöimään levyä. Samana päivänä toin pyörän kylppäriin sulamaan, eikä väljyyttä juuri ollut. Etujarrun kanssa ei ole ollut ongelmia missään vaiheessa.

St0neyNut1
20.01.2013, 15.00
Itellä täpäri ja jäykkäperä. Toises ilma keula(Fox) ja toisessa jousikeula/iskari(Fox/Elka). Ovat vaihtelevin määrin parvekkeella ulkoilmassa ja sisällä lämpimässä. En ole mitään huomannut tässä vuosien varrella menneen rikki, mistä voisi syyttää tuota ulko/sisä lämpötila hommaa. En tiedä mutta itse vaihdan öljyt keuloihin kerran vuoteen ja huollan pyörät kerran vuoteen(siis käyn pyörät läpi kokonaan). Voisiko sillä olla merkitystä en tiedä, mut aika kaukaa haettua mun mielestä että pelkkä lämpötilan vaihtelu pistää pyörän osat rikki. Luulis olevan monen asian yhteis vaikutus.

miku80
20.01.2013, 15.29
Itseasias tänään huomasin että rp23:n jouston keskivaiheilla on reilu pykälä kun ennen ollu suht smoothi koko matkalta tuo kashima kettu.. tiedä sit johtuuko pakkaskeleissä ajelusta vaiko vaan muuten huollon aika.. reberb on pari kertaa päästänyt ilmat pihalle reilu 10 asteen pakkasilla..

Tomsson
20.01.2013, 16.54
Minulla ainakin on ainoana pakkasmurheenkryyninä takaiskari. Juurikin korkeapainetyppijalan tiivisteiden toimiminen pakkaskeleillä.
Ilmakannussa tuntuu pysyvän hienosti ilma ihan Fox Fluidilla ja muutenkin sounot jos ilma sieltä karkaa, mutta typpijalka on herran kädessä ja sekös harmittaa koska tämä on se huolto jota ei ihan helposti itse tehdä vaan joutuu maksamaan itsensä kipeäksi jos typpikannusta öljyt luikahtaa ilmakannuun ja kurlaus alkaa.

Mahtaako mikään iskareita huoltava paja tehdä yhtään tutkimusta typpikannun tiivisteiden pakkaskestosta, vai hierovatko vaan käsiään yhteen kun iskari tulee olemattomien käyttötuntien jälkeen takaisin huoltoon?
Kyllähän maailma on pullollaan kylmässä toimivaa korkeapainetiivistystä, eikä 25 baaria ole edes paljon.

Ymmärrän että uusi huoltamaton iskari saattaa sisältää indokiinalaista siirappia ja näin olen laueta heti pakkasilla, mutta minulla on nyt hyllyssä yksi huoltoja saanut muutaman vuoden vanha RP23 joka ampui puolet typpikannun öljyista ilmakannuun viime talvena pienillä pakkasilla. Yksi uusi rokkarin joku, joka ei pidä ilmoja sisällään edes kesällä ja sitten Nukeproofin mukana tullut rokkarin RT3HV, jonka ilmakannu alkoi falskaamaan heti pakkasilla pari kuukautta sitten.
Mutta sitten on taas uusi huoltamaton vähän ajettu Foxin DHX air 5.0, joka on tänä talvena nähnyt lähes -20c lenkin eikä ole moksiskaan.
Ei näistä kyllä ota selvää. :rolleyes:

Jousi-iskarikaan ei ole tie kovin kummoiseen onneen, typpikannu niissäkin on :D

Tuolle kylmässä ja lämpimässä pitämiselle en oikein osaa mitään muuta merkittävää keksiä kun lämpölaajenemiset. Toisaalta sekin menee vähän väärään suuntaan koska ensin ulkokuoret jähtyy ja kiristyy ja sitten vasta sisäkalut jäähtyy ja sovitukset löystyy "normaaleiksi". Onhan siellä kuitenkin eri metalleja, joten voi olla jotain pientä osasyytä vuotamisille varsinkin jos lähtee heti suoraan ovelta jonnekin polulle pompottamaan.

Hääppönen
20.01.2013, 17.05
Eipä ole sisäsäilytys lämpimässä kalustolle ongelmia tuottanut. Yksi iskarien toimintaan/hengissä säilymiseen liittyvä seikka lienee se saamani vinkki, että aina (kesät/talvet) ennen ajoon lähtöä fillari katolleen vähintään viideksi minuutiksi. Pääsee öljyt leviämään. 29":ssä Foxit edessä ja takana ja hyvin on pelittänyt, vaikka tullut ajettua yli 20 asteen pakkasissakin.

nure
20.01.2013, 17.34
Taas pientä paniikin lietsontaa, ulkonahan niitä on tarkoitus käyttää ja ei pahemmin säävarauksia asetettu.

PMT
20.01.2013, 19.26
Harvemmin se typpi vuotaavälimännän väärällepuolelle, kyllä suurin syy noihin kurlauksii johtuu,yleensä liian tiukoista reduista jotlka taivuttavat hiukan männän vartta ja suhauttaa tuon ilmakannussa olevan 15-200 psi sinne iskarin öljyjen sekaan ja johan alkaa kurlaamaan. Eipä noita herkkiä reduja ole ollut kyin vasta viime vuonna noissa Foxin iskareissa, ovat kai ruvenneet ihmettelemään takuuhuoltojev suurta määrää.Jousi iskarissa taas jos on liian jäykät redut voi tapahtua iskarin öljyn ulostuloa männän varren juuresta , taikka iskarin kannen avautumista joita olen kanssa nähnyt useita.

twentyniner
20.01.2013, 20.11
Itselläni oikeastaan ensimmäinen "talviongelma" ilmestyi uuden DT:n 29er keulan kanssa. Säilytän fillareita pakkasessa ja noin -15c asteessa tuo 120mm laskeutuu noin puoliväliin. Joustoa löytyy 20-30mm ja erittäin kankeaa :)

En oikeastaan ajele kyseisellä fillarilla kuin pakon sanelemana näin talvella, joten antaa ongelman olla, kun hiihtokelit loppuu, toimii keula taas.

TuH
20.01.2013, 20.17
Taas pientä paniikin lietsontaa, ulkonahan niitä on tarkoitus käyttää ja ei pahemmin säävarauksia asetettu.

Niinpä. Takaiskari (RS Monarch) ei taaskaan ymmärtänyt spontaanisti itsetuhoutua, kun eilen ulkoilutin sitä 20 asteen pakkasessa. Taisi olla noin 150:s pakkaslenkki sille. Kun kesällä tulee kuitenkin ajettua enemmän maantietä, niin miksi ei tehdä talviajosta hauskaa rökittämällä täpäriä?

Suvanto
20.01.2013, 23.32
Eilen lenkin jälkeen huomasin, että 2012-mallinen RP23 kurlutteli ikävästi. Enkä edes ollut aamupäivällä kovimpien pakkasten aikaan liikkeellä, vaan asteita oli noin -10.

Täytyy varmaan alkaa tutkia, miten/jos tuon saisi itse jotenkin fiksattua kuntoon :/

sakuvaan
21.01.2013, 20.17
Tarkista ettei redut jumita iskaria.

Itse kaasupuolen korjaamiseen tarviikin sitten AGA'n kaasupulloja ja kunnon työkalut.

LJL
21.01.2013, 20.27
Tarkista ettei redut jumita iskaria.

Meneekö se iskarin liukulaakerin möhnä (=kestovoiteluaine tms.) jotenkin huonoksi pakkasella? Vai mikä reduissa voi alkaa pakkasen takia jumittaa? Itsellä olisi täpäriprojekti kohta kasaamista vaille valmis, ja aion kyllä ottaa ajoon pakkasista riippumatta. Mutta ihan mielenkiinnosta, että voiko tulla siitä jotain ongelmia.

-Lauri

tune
21.01.2013, 20.44
Itse kaasupuolen korjaamiseen tarviikin sitten AGA'n kaasupulloja ja kunnon työkalut.

Niin no, ihan ilman käyttäminen typen tilalla tuskin aiheuttaa mitään ongelmia. Paine tietty vaihtelee lämpotilan mukaan hieman enemmän kuin typellä, mutta ei silti aivan mielettömästi. Sen lisäksi harva saa iskaria niin kuumaksi fillarikäytössä, että se aiheuttaisi ongelmaa (vaikka epäilemättä jollain pitkällä alamäkiradalla se voi olla mahdollista joillain ilmaiskareilla). Parin Foxin Floatin välimäntä on tullut ilmalla paineistettua ilman ongelmia ja ilmallahan on monen muunkin iskarin välimännät paineistettu jo vakiona (Fox DHX coil, Fox DHX air, Manitou Swinger, jne.). Floatin paineistaminen tosin vaatii tosin muutaman erikoistyökalun (jotka tekee kyllä tarvittaessa itse) + mieluiten uuden kumitulpan.

sakuvaan
21.01.2013, 20.53
Meneekö se iskarin liukulaakerin möhnä (=kestovoiteluaine tms.) jotenkin huonoksi pakkasella? Vai mikä reduissa voi alkaa pakkasen takia jumittaa? Itsellä olisi täpäriprojekti kohta kasaamista vaille valmis, ja aion kyllä ottaa ajoon pakkasista riippumatta. Mutta ihan mielenkiinnosta, että voiko tulla siitä jotain ongelmia.

-Lauri

Ainakin vanhat foksin redut oli hippasen tahmeita ihan askista, mä laitan tirauksen aseöljyä sinne reduihin säännöllisen epäsäännöllisesti ja aina kun iskarin on ottanut irti niin redut on pyöriny aika herkästi, uusista en osaa sanoa, lähinnä sinne menee ajan mittaan ihan vaan hiekkaa/mutaa/oravia.

Riippuu kanssa rungosta kuinka iskari liikkuu siinä linkkujen välissä, itellä rungot on ollu tähän mennessä sellaisia ettei kiertoliikettä pahemmin tule iskareille.

sakuvaan
21.01.2013, 20.56
Niin no, ihan ilman käyttäminen typen tilalla tuskin aiheuttaa mitään ongelmia. Paine tietty vaihtelee lämpotilan mukaan hieman enemmän kuin typellä, mutta ei silti aivan mielettömästi. Sen lisäksi harva saa iskaria niin kuumaksi fillarikäytössä, että se aiheuttaisi ongelmaa (vaikka epäilemättä jollain pitkällä alamäkiradalla se voi olla mahdollista joillain ilmaiskareilla). Parin Foxin Floatin välimäntä on tullut ilmalla paineistettua ilman ongelmia ja ilmallahan on monen muunkin iskarin välimännät paineistettu jo vakiona (Fox DHX coil, Fox DHX air, Manitou Swinger, jne.). Floatin paineistaminen tosin vaatii tosin muutaman erikoistyökalun (jotka tekee kyllä tarvittaessa itse) + mieluiten uuden kumitulpan.

Nosepä Floatista tekeekin hankalan, ite tykästynyt tosiaan enemmän ja enemmän DHX-A'han kun siinä voi tosiaan ihan ilmapunpulla säätää paineita, toinen on sitten ihan ilmaaminen joka on vähän hankalaa/työlästä jos eio alipainelaitteita.

kolistelija
21.01.2013, 21.29
Ainakin vanhat foksin redut oli hippasen tahmeita ihan askista, mä laitan tirauksen aseöljyä sinne reduihin säännöllisen epäsäännöllisesti ja aina kun iskarin on ottanut irti niin redut on pyöriny aika herkästi, uusista en osaa sanoa, lähinnä sinne menee ajan mittaan ihan vaan hiekkaa/mutaa/oravia.

Riippuu kanssa rungosta kuinka iskari liikkuu siinä linkkujen välissä, itellä rungot on ollu tähän mennessä sellaisia ettei kiertoliikettä pahemmin tule iskareille.
Irrotin muutama päivä sitten Foxin rungosta. Redut ei likkunu sitten yhtään, vaati melkoista kärsivällisyyttä että sai liikahtamaan rikkomatta... Eli säännöllinen voitelu ei tosiaan olisi pahasta.

Suvanto
21.01.2013, 23.32
Aiempaan viestiin liittyen - purin RP23:n ja päälisinpuolin kaikki oli ilmapuolella ok, mutta kyllähän tuo kurluttelu jatkui asennuksen jälkeen. Ideoita, mitä voisi vielä testata, vai onko suositeltavampaa lähettää iskari ammattimiehen huomaan?

tune
22.01.2013, 00.38
Aiempaan viestiin liittyen - purin RP23:n ja päälisinpuolin kaikki oli ilmapuolella ok, mutta kyllähän tuo kurluttelu jatkui asennuksen jälkeen. Ideoita, mitä voisi vielä testata, vai onko suositeltavampaa lähettää iskari ammattimiehen huomaan?

Kurluttelu johtuu siinä vaimennusöljyssä olevasta ilmasta/kaasusta (jos vaimennus ei toimi kuten pitää, pro pedal mukaanlukien) ja vaatii vaimentimen purkamisen + uudet öljyt + paineistuksen. Sen vaimentimen huolto ei ole kaikkein yksinkertaisin homma (vaatii muutaman erikoistyökalun ja perehtymistä asiaan), mutta on mahdollista tehdä myös itse. Jos ei ole halua ostaa tai rakentaa erikoistyökaluja ja ei ole kiinnostusta perehtyä iskarin toimintaan + rakenteeseen, niin voi olla parempi huollattaa iskari. Jos aiempaa kokemusta noiden huollosta ei ole, niin ensimmäinen itsetehty huolto ei ole kovin kiireellisten puuhaa ja erikoistyökalujen tilaamisessa tai rakentamisessa menee hetki.

... ite tykästynyt tosiaan enemmän ja enemmän DHX-A'han kun siinä voi tosiaan ihan ilmapunpulla säätää paineita, toinen on sitten ihan ilmaaminen joka on vähän hankalaa/työlästä jos eio alipainelaitteita.

Itsekään en oikein pidä etenkään tuosta Foxin kertakäyttöisestä kumitulppasysteemistä välimännän paineiden laittamisessa, kaiken lisäksi ainakin joissain iskareissa vaikuttaa ainakin tehtaan jäljiltä hiljalleen vuotavan ajan kanssa välimännän paineet, joka tietysti johtaa ennen pitkää kurlaukseen ja huollontarpeeseen (pysyy ne paineet toki kohtuullisen aikaa siedettävällä tasolla). Pidän enemmän Schrader-venttiiliin pohjautuvista ratkaisuista, jotka tuntuu pitävän paremmin paineet + helpompia käyttää. Ilmaaminen voi tosiaan olla hieman työlästä, tosin menee DHX Air iskariakin ilmatessa hetki että ilmat saa kunnolla pois. Siis kun itsellä ei noita alipainelaitteita ainakaan toistaiseksi ole käytössä.

kuokka
22.01.2013, 10.36
Harvemmin se typpi vuotaavälimännän väärällepuolelle, kyllä suurin syy noihin kurlauksii johtuu,yleensä liian tiukoista reduista jotlka taivuttavat hiukan männän vartta ja suhauttaa tuon ilmakannussa olevan 15-200 psi sinne iskarin öljyjen sekaan ja johan alkaa kurlaamaan. Eipä noita herkkiä reduja ole ollut kyin vasta viime vuonna noissa Foxin iskareissa, ovat kai ruvenneet ihmettelemään takuuhuoltojev suurta määrää.Jousi iskarissa taas jos on liian jäykät redut voi tapahtua iskarin öljyn ulostuloa männän varren juuresta , taikka iskarin kannen avautumista joita olen kanssa nähnyt useita.
Tämä on kyllä mulle ihan uusi teoria. Ensinnäkin, kyllähän ne puslat (redut) ovat yleensä aika tahmean oloisia,
mutta jos iskari on vain toisesta päästä kiinni rungossa, voi sitä silti liikutella toisesta päästä varsin vaivattomasti.
Tuskin se voima mikä tarvitaan iskarin heilutteluun riittää taivuttamaan männänvartta.

Toisekseen, nythän on kysymys ilmaiskarista. Niissä on ilmakannu vielä tukemassa rakennetta.
Eli koko ilmakannun pitäisi vääntyä, että tuo männänvarsi taipuisi. Tässä siis viitattiin siihen,
että painetta pääsisi ilmakannusta tuon vaalean o-renkaan ohi öljyn sekaan.

http://fstatic1.mtb-news.de/img/photos/2/2/6/7/5/_/medium/Fox_2010_Float_Boost_Valve_cutaway.jpg

Minulla on kyllä lähtökohtana, että kun noissa Floateissa on vaimennuksessa havaittavissa epämääräisiä ääniä
tai toimintaa, on ilmaa/typpeä päässyt öljyn sekaan välimännän tiivisteen välistä. Kuvassa siis vasemmalla alhaalla.
Varminta on vaihtaa se tiiviste, mutta joissain tapauksissa vanha tiiviste on vielä toiminut, toisissa päästänyt saman
tien paineet pihalle.

Ei se iskarin avaaminen ja tiivisteen vaihto ole minun mielestä erityisen vaikeaa. Nuo erityistyökalut mitä siinä tarvii
ovat käytännössä se neula, jolla saa paineet laitettua välimännän taakse ja yhdeltä sivulta uritettu 4 mm kuusiokoloavain,
jolla saa kiristettyä sen kumitiivisteen neulan ollessa sen läpi.

Vaikka tuo homma ei olekaan vaikea, voi tietysti senkin saada menemään pieleen. Jokainen saa itse arvioida
osaako sen tehdä.

Näihin iskareihin tuntuu liittyvän hirveästi foorumimystiikkaa ja tähän kyllästyneenä voisin tehdä pienet ohjeet
kuvien kera miten tuollaisen Fox Float R/RP2/RP23/RP23 BV välimännän tiivisteen voi vaihtaa.

tune
22.01.2013, 14.02
Siinä on myös se asia, että välimännän tiivisteen yli oleva paine-ero ei ole kovin suuri (ja johtuu lähinnä O-renkaan kitkasta). Jolloin on mielestäni kohtuullisen epätodennäköistä, että paine vuotaa välimännän ohi. Sen sijaan paine-ero ilmakannun ja öljypuolen välillä voi olla jo kohtuullinen. Varsinkin nopeissa iskuissa ja syvällä joustossa, jolloin tiivisteen vaimennuspuolen paine laskee (pro pedalin lisääminen voi vielä kasvattaa todennäköisyyttä) ja samanaikaisesti ilmakammion positiivipuolen paine kasvaa. Varsinkin jos välimännän paine on vielä alhaisempi kuin tehtaan suositukset, niin todennäköisyys kasvaa.

Noilla erikoistyökaluilla tuo huolto tosiaan onnistuu ja ei se niin hankalaa ole, mutta mielestäni kuitenkin merkittävästi hankalampaa kuin monen keulan huolto. Tästä löytyy vielä huoltovideo Rockshoxin Monarchille, joka on huolloltaan kuitenkin jossain määrin samankaltainen: https://www.youtube.com/watch?v=iQQY1G9HRP4 Floatissa on toki paineistus tehty kumitulpan kautta neulalla Monarchin venttiilin sijaan.

Käyttääkös muuten Boost Valvella varustetut RP23-iskarit erilaisia välimännän syvyyksiä kuin ilman Boost Valvea varustetut (paineissa on toki luonnollisesti merkittävä ero)? Fox julkaisee tietoa aika nihkeästi, mutta noihin vanhempiin malleihin itsellä löytyy Foxin ilmoittamat välimännän syvyydet ja paineet (jos joku tarvitsee).

Edit: Itseasiassa samoissa Foxin listoissa löytyy kaikkien Foxin iskarien välimäntien etäisyydet ja paineet vuosilta -07 ja -08, jolloin Floateissa ei vielä ollut Boost Valvea...

kuokka
22.01.2013, 14.59
Myönnän etten ole tässä asiassa paine-eroja tai muutakaan miettinyt.
Enkä siihen nyt mene sen kummemmin, mutta eikö tässä ole merkitystä sillä,
että se on se ilma/typpi, joka paineistaa sen öljyn. Se öljynpaine on mitä on,
koska siellä on paine välimännän takana. Miksi se ei voisi vuotaa jossain
tilanteessa öljyn sekaan? Varsinkin kun tiiviste vähän kuluu, muuttaa muotoaan
ja välimäntäkin pääsee hieman vinoon.

Kokeilin kuitenkin yhden paineet sekoittaneen iskarin kasata vanhoilla tiivisteillä uudestaan,
se kesti muutaman kilometrin ennenkö paineita pääsi taas öljyn sekaan.
Uudella välimännän tiivisteellä se sitten mystisesti alkoi pitämään paineet
oikeassa paikassa.

Tuo männänvarren o-rengas tuntuu huomattavasti tiukemmalta kuin
välimännän vastaava. Myös se liukupusla pitää männänvarren ja o-renkaan
oikeassa kulmassa toisiinsa nähden.

Olen avannut vain yhden Boost valvellisen iskarin, jossa välimäntä ei ole päässyt
vuotamaan (minun versio totuudesta). Siinä välimännän syvyys vastasi noita
tavallisia mittoja. Muissa vuotaneissa iskareissa, bv tai ei, välimäntä on ollut aina
syvemmällä kuin epäviralliset mitat ovat kertoneet.

tune
22.01.2013, 15.17
Tiivisteen luulisi ainakin äkkiseltään olevan aika heikossa kunnossa, jos pienelläkin paine-erolla vuotoa pääsee tapahtumaan tai sitten likaa O-renkaan ja iskarin rungon välissä. Floateissa sen välimännän ei pitäisi päästä vinoon, kun sen muovisen männän reunat ohjaa tarvittaessa (toisin kuin monissa muissa iskareissa, joissa välimäntä on ainoastaan O-renkaan varassa) ja paine pitää männän suorassa. Voitelukin on välimännän tiivisteessä aika kohdillaan, kun toisella puolella on öljytila (ja näkyy vuosiakin ajetuissa iskareissa O-renkaan kunto olevan vielä hyvä). Männänvarren tiiviste on toki tukeva, mutta paine-erokin voi tulla aikamoiseksi tuon tiivisteen eri puolilla (välimännän tiivisteen ei tarvitse olla aivan mielettömän tiukka kun paine-erokin on aivan erilaista luokkaa). Tämän perusteella pidän ainakin itse todennäköisimpänä vaihtoehtona vaimentimen männänvarren tiivisteen vuotoa.

Jep, tuohon välimännän paikkaan voi edes jollain tapaa luottaa vain niissä iskareissa, joissa ei ole vuotamista päässyt tapahtumaan (vuotaneissa se on aivan mitä sattuu). Hyvää tietää, että käyttävät samoja välimännän syvyyksiä, jos vaikka jossain vaiheessa tulee tuollaisenkin huolto eteen.

Cabron
22.01.2013, 23.49
Kuokka, olisi mahtavaa jos viitsisit tehdä ohjeet. Luulen, että aika moni operaatiota tekemätön ohjeiden perusteella siitä suoriutuisi. Kiitos ja kumarrus.

kuokka
23.01.2013, 13.57
Tiivisteen luulisi ainakin äkkiseltään olevan aika heikossa kunnossa, jos pienelläkin paine-erolla vuotoa pääsee tapahtumaan tai sitten likaa O-renkaan ja iskarin rungon välissä.
En löytänyt puolesta tai vastaan vielä mitään juttua tuosta paine-erosta, mutta minunhan teoria on se,
että välimännän molemmin puolin olevan paineen saa aikaan sinne paineella laitettu kaasu.
Öljy ei puristu kasaan, niin sieltä tulee sitten vastakkainen voima. Ei se mun mielestä vähennä sitä
painetta, jolle tiiviste altistuu. Kuten sanoin, niin en tuosta löytänyt mitään faktaa. Eikä tuolla
sinänsä ole edes väliä, kun myös se männänvarren tiiviste on helppo vaihtaa siinä samalla.

Floateissa sen välimännän ei pitäisi päästä vinoon, kun sen muovisen männän reunat ohjaa tarvittaessa (toisin kuin monissa muissa iskareissa, joissa välimäntä on ainoastaan O-renkaan varassa) ja paine pitää männän suorassa. Voitelukin on välimännän tiivisteessä aika kohdillaan, kun toisella puolella on öljytila (ja näkyy vuosiakin ajetuissa iskareissa O-renkaan kunto olevan vielä hyvä). Männänvarren tiiviste on toki tukeva, mutta paine-erokin voi tulla aikamoiseksi tuon tiivisteen eri puolilla (välimännän tiivisteen ei tarvitse olla aivan mielettömän tiukka kun paine-erokin on aivan erilaista luokkaa). Tämän perusteella pidän ainakin itse todennäköisimpänä vaihtoehtona vaimentimen männänvarren tiivisteen vuotoa.
Totta, että paine pitää yleensä männän suorassa, eikä se muutenkaan pääse kääntymään kuin muutaman millin, hain vain worst case scenariota.
Silmämääräisesti noista tiivisteistä ei voi sanoa mitään. Edes 0.01 mm tarkkuuden työntömitalla ei niissä huomaa välttämättä
eroa uuteen, silti ne jotenkin vuotavat. En tiedä sitten väsyykö tiiviste jotenkin ja tiivisteen pyöreä muuttuu
helpommin ovaaliksi, eikä sitten tiivistä enää kuin uusi tiiviste?
Sama o-renkaan voitelu löytyy muuten myös toisesta päästä. :)

Tuli tuosta paine-erosta vielä mieleen, että ilmakannun + ja - puolien välillehän tulee vielä huomattavasti
suurempi paine-ero syvällä joustossa, kuin öljy- ja positiivi-ilmapuolien välinen. Edelleen kuitenkin voisi
varmaan suositella vaihtavan molemmat tiivisteet samalla vaivalla.

tune
23.01.2013, 15.44
En löytänyt puolesta tai vastaan vielä mitään juttua tuosta paine-erosta, mutta minunhan teoria on se,
että välimännän molemmin puolin olevan paineen saa aikaan sinne paineella laitettu kaasu.
Öljy ei puristu kasaan, niin sieltä tulee sitten vastakkainen voima. Ei se mun mielestä vähennä sitä
painetta, jolle tiiviste altistuu. Kuten sanoin, niin en tuosta löytänyt mitään faktaa. Eikä tuolla
sinänsä ole edes väliä, kun myös se männänvarren tiiviste on helppo vaihtaa siinä samalla.

Se välimäntähän on "vapaasti" (lähinnä kitkaa lukuunottamatta) kelluva, jolloin paine-eroa ei pääse juurikaan syntymään (kun kitka on kuitenkin aika olematon). Pyrkii se paine tietty puristamaan kasaan öljyä, muovista välimäntää ja tiivistettä (mutta paine-ero mikä kohdistuu tiivisteen ja välimännän yli on todella pieni).

Totta, että paine pitää yleensä männän suorassa, eikä se muutenkaan pääse kääntymään kuin muutaman millin, hain vain worst case scenariota.
Silmämääräisesti noista tiivisteistä ei voi sanoa mitään. Edes 0.01 mm tarkkuuden työntömitalla ei niissä huomaa välttämättä
eroa uuteen, silti ne jotenkin vuotavat. En tiedä sitten väsyykö tiiviste jotenkin ja tiivisteen pyöreä muuttuu
helpommin ovaaliksi, eikä sitten tiivistä enää kuin uusi tiiviste?
Sama o-renkaan voitelu löytyy muuten myös toisesta päästä.

Tuli tuosta paine-erosta vielä mieleen, että ilmakannun + ja - puolien välillehän tulee vielä huomattavasti
suurempi paine-ero syvällä joustossa, kuin öljy- ja positiivi-ilmapuolien välinen. Edelleen kuitenkin voisi
varmaan suositella vaihtavan molemmat tiivisteet samalla vaivalla.

Itse en ole törmännyt vuotaviin välimännän tiivisteisiin ja usein olen kasaillut välimännät vanhoilla tiivisteillä, jos mitään selvää ongelmaa ei ole tiivisteissä. Näin olen toiminut myös kurlaavien iskarien tapauksissa ja vaikuttaa toimivan huollon jäljiltä käytössä pitkään. Voitelu löytyy toki molemmista tiivisteistä ja pointti oli vaan, että öljytilassa olevat tiivisteet kestää pitkään ennenkuin kuluvat pahemmin. Ei tietysti vuotoa millään välillä voi täysin pois sulkea, kun mitenkään varmaksi ei tuota voi kovin helposti varmistaa. Samallahan tosiaan vaihtaa vaikka molemmat tiivisteet, kun ei edes puhuta mistään kalliista tiivisteistä.

Ilmapuolella tiivisteenä on X-rengas, joka ei käyttäydy samalla tavalla kuin O-rengas. Sen lisäksi sen öljypuolen (vaimennusmännän puristusvaimennuksen simmipakan puolinen öljytila) todellinen paine on hieman hankalampi mitata tai arvioida, kun puristusvaimennus laskee painetta (varsinkin nopeissa iskuissa). Sitäkin on hankala sanoa ilman iskaridynoa kavitoiko iskari jossain nopeissa iskuissa, tosin tämä yleensä ilmenee vasta jos/kun välimännän paine on laskenut valmistajan suosituksien ulkopuolelle. Mitä lähempänä kavitointia ja mitä syvemmällä iskussa iskari on sitä suurempi paine-ero tuolla ilmapuolen positiivikammiossa ja vaimennuspuolen öljytilassa (puristusvaimennuksen simmipakan puolella). Tähän jos vielä huomioi jo PMT:n tuossa aiemmin toteaman männänvarren sivuttais liikkeen, jotka mm. iskarin päiden laakerointi aiheuttaa (tätäkään ei kohdistu välimäntään, kun se kelluu "vapaasti" myös sivusuunnassa). Huomioiden tietysti myös ettei liukulaakereilla/liukupinnoilla (iskarin sisällä) tässäkään tapauksessa ole nollavälystä. Niin pidän edelleen männänvarren tiivisteen vuotoa todennäköisimpänä. Myös kylmät olosuhteet voivat heikentää O-renkaan tiivistystä vielä lisää, kun materiaali ei ole niin joustavaa kylmässä.

kuokka
18.02.2013, 00.17
Kuokka, olisi mahtavaa jos viitsisit tehdä ohjeet. Luulen, että aika moni operaatiota tekemätön ohjeiden perusteella siitä suoriutuisi. Kiitos ja kumarrus.
Tässä olisi nyt ensimmäinen vedos. (http://www.netikka.net/kuokka/ohjeet/Iskariohjeet.htm)

Cabron
22.02.2013, 08.58
mahtavaa kuokka, kiitokset!

Juha Jokila
24.02.2013, 15.48
15 tuntia ajettu uusi Fox rp23 takaiskari suhahti ja rupesi kurlaamaan. Tilanteessa -2 C pakkasessa ajettu pyörä oli laitettu kuljetukseen kyljelleen farmarin takalaatikkoon ja auto oli ollut lämpimänä ehkä puoli tuntia, kun tssshh kuului. Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä? Lähettää iskari takaisin myyjäliikkeeseen vai suoraan huoltoon? Iskari tuli kokonaisen uuden pyörän mukana ja takuut sun muut ovat tietenkin voimassa.

Saman fillarin uusi Fox Float RLC 120 mm 29er haarukka on vuotanut ilmajousen paineita 60 -> 40 psi noin parin tunnin ajon aikana heti alusta asti. Onko toivoa, että keula asettuu vielä ja alkaa pitämään, vai pitääkö tämäkin lähettää takuuseen/huoltoon?

Onko tavallista, että markkinoiden kalleimmasta ja "parhaasta" päästä olevat iskarit ja haarukat eivät toimi ollenkaan?

ellmeri
24.02.2013, 16.51
Taitaa olla uudet iskarit sellaisia että parempi olis laittaa meidän oloihin olevat rasvat ja öljyt jo uutena ja kaverit todenneet että uusissa iskunvaimentajissa ja keuloissa ei välttämättä ole sitämäärää öljyä kuin pitäisi.

On mullakin uusia takaiskareita tussauttanut ilmat pois mutta kun on avattu niin todettu että liukuaineet ollu vähissä.

Kaveri otti tossa yhen halvan etukeulan tarkistukseen ja totesi että sieltä ei löytynyt öljyä eikä rasvaa? no ei se kovin herkkäkään ollut.:(

miku80
24.02.2013, 17.25
Soita r-tech:lle ottavatko iskarin suoraan huoltoon ja kysäset samalla mitä mieltä ovat keulasta, tosin tuskin mitään diagnooseja puhelimen välityksellä pystyy tekeen et aukastahan se pitää ja ettiä syy miksi vuotaa..

Juha Jokila
24.02.2013, 18.44
R-tech "huolsi" mun DHX-5:sta sadalla eurolla muutama vuosi sitten. Luottamus on aika ohkasella pohjalla. Eikä taida tulla lisää Foxejakaan ihan vähään aikaan.

ellmeri
24.02.2013, 19.44
R-tech "huolsi" mun DHX-5:sta sadalla eurolla muutama vuosi sitten. Luottamus on aika ohkasella pohjalla. Eikä taida tulla lisää Foxejakaan ihan vähään aikaan.

Fillariosa.fi kysele sieltä,siellä ollaan huollatettu pomputtimet ja meitä iso porukka käyttää palveluja ja ollaan saatu sellaiset tuunaukset kun ollaa osattu pyytää.

miku80
24.02.2013, 20.05
Fillariosa ei vissiin hoida foxin takuuasioita?

Marsusram
24.02.2013, 20.11
Saman fillarin uusi Fox Float RLC 120 mm 29er haarukka on vuotanut ilmajousen paineita 60 -> 40 psi noin parin tunnin ajon aikana heti alusta asti. Onko toivoa, että keula asettuu vielä ja alkaa pitämään, vai pitääkö tämäkin lähettää takuuseen/huoltoon?

Marz XC700 korjaantui uutena vastaava vuoto kun pyyhkäisi päällikorkin kierteet ja tiivistepinnat puhtaaksi (itämaan metallia tuli pari lastua mukana) ja voiteli O-renkaan.
Liukutiivisteistä piti ihan hyvin kun öljysi välillä, vaikka se oli niitä huonomaineisia marsuja 2007 jälkeen.
Luulisi että Foxilla osaisivat putsata jengat koneistuksen jälkeen.

sakuvaan
24.02.2013, 20.38

Onko tavallista, että markkinoiden kalleimmasta ja "parhaasta" päästä olevat iskarit ja haarukat eivät toimi ollenkaan?

Tarkista ettei se schrader venttiili falskaa, ekana.

ellmeri
24.02.2013, 21.57
Fillariosa ei vissiin hoida foxin takuuasioita?

No ei mutta huoltaa kunnolla ja neuvoo kuluttajaa.

Mullakin oli Foxi takuunpiirissä mutta eivät korvanneet R-teckissä vaikka oli liukuputket kuluneet puhki reilussa vuodessa.

Juha Jokila
24.02.2013, 22.15
Schraderin tsekkasin räkäkikalla heti ekana, ei vuotoa siitä. En jaksais millään alkaa korjaamaan uutta, kun koko idea ostaa uusi pyörä perustui siihen, että sais ajaa edes puoli kesää ilman rassaamista. Fillariosasta olen kuullut hyvää ja kerran yritin ostaa keulankin sieltä, mutta myyjä sanoi suoraan, ettei kannata.

miku80
24.02.2013, 22.34
oma rp23 rupes kuukaus takaperin suhisteleen ja vajaa vuoden vanhana lähetin r-techiin.. huollon kaveri meinas et perushuollon tarve ja sanos et fox myöntää toisen vuoden takuuta ku teettää perushuollon ensimmäisen vuoden aikana, sitten lupaili ilmaseks tuunata eli mikä se heidän protune onkaan ja hienostihan tuo tuntuu toimivan tai oikeestaan paljon paremmin ku uutena..

Suvanto
25.02.2013, 13.38
Itse käytin 2012-vuoden mallisen RP23:n kuukausi sitten huollossa Fillariosassa, kun suhautti ikävän paljon ilmaa öljypuolelle. Pistin sähköpostia etukäteen, paketti maanantaina Matkahuoltoon ja perjantaina tuli takaisin. Fillarihuollosta on tähän asti ollut pelkkää hyvää sanottavaa. Ikävä puoli sen sijaan on, että nyt tuo samainen iskari kurluttelee ihan hiukan taas, mutta onneksi tuolla ei ole ainakaan vielä vaikutusta toimintaan. Suomen talvi on tätä...

kuokka
18.03.2013, 13.54
Se välimäntähän on "vapaasti" (lähinnä kitkaa lukuunottamatta) kelluva, jolloin paine-eroa ei pääse juurikaan syntymään (kun kitka on kuitenkin aika olematon). Pyrkii se paine tietty puristamaan kasaan öljyä, muovista välimäntää ja tiivistettä (mutta paine-ero mikä kohdistuu tiivisteen ja välimännän yli on todella pieni). Tuli muuten tällaista (http://www.avalanchedownhillracing.com/Fox%20DHX/Fox%20DHX%20Air%20Speed%20Sensitive%20Adjuster%20K it.htm) vastaan internetistä lähteestä, jota voidaan pitää kohtuu luotettavana. "After 2 or 3 years of riding the Internal Floating Piston in the Fox DHX reservoirs begins to wear and allows the IFP to tip in the reservoir and allow air and oil to leak between them."

sakuvaan
18.03.2013, 14.04
Tuli muuten tällaista (http://www.avalanchedownhillracing.com/Fox%20DHX/Fox%20DHX%20Air%20Speed%20Sensitive%20Adjuster%20K it.htm) vastaan internetistä lähteestä, jota voidaan pitää kohtuu luotettavana. "After 2 or 3 years of riding the Internal Floating Piston in the Fox DHX reservoirs begins to wear and allows the IFP to tip in the reservoir and allow air and oil to leak between them."

Ai siltä kaverilta jonka bisnes on myydä korvaavaa aftermarket palikkaa ko. iskariin?

Je ellen ihan väärin muista niin DHX-A'ssa ainakin tuo välimäntä ei ole pelkän O/X renkaan varassa vaan siinä on ihan muovia pitämässä mäntä suorana sylinterissä.

kuokka
18.03.2013, 15.20
Ai siltä kaverilta jonka bisnes on myydä korvaavaa aftermarket palikkaa ko. iskariin?

Je ellen ihan väärin muista niin DHX-A'ssa ainakin tuo välimäntä ei ole pelkän O/X renkaan varassa vaan siinä on ihan muovia pitämässä mäntä suorana sylinterissä.
No sullahan on nyt sitten varmaan osoittaa jokin varma lähde, että näin ei ole?
Mä olen avannut kolme erillistä DHX Airia, eikä yhdessäkään ole ollut mitään muovia välimännässä.

Ja tuossa toisessa säikeessä ainakin oli kauniita sanoja ko. puljusta.
"Tossa Avalanchessa mua viehättää mr cr:n tapa tehdä asioita ihan yhtä paljon kun lopputuotteen toiminnallisuus. Kyselin aikoinaan sieltä takapunppua sillloin ajossa olleeseen niksun helius ac:en, jossa oli jostain mystisestä syystä am:n perä. Cr sanoi et turhaan ostat heiltä iskaria siihen; sano et saisin tasapaksun kompromissin tai sit sellaisen, missä ylämäki toimii mut alamäki ei tai päintoisin. Uskoin ja jätin ottamatta. Vaihtui sit runko ja kyselin asiaa uudestaan - nyt cr kerto et pystyy tekemään siihen iskarin joka on parempi kun verrokit. Laitoin hälle testaamalla haetut parhaat säädöt DB Airista ja mcMarkuksen virittämän DB Coilin shimmimuutokset kun pyysi. Vastauksena sain lakonisen ilmoituksen et onko ok et hän laittaa mulle Woodien tulemaan ja jos se musta pelaa paremmin kun muut, maksan. Jos tuntuu ettei se oo sen kummempi kun noi verrokit, maksan 50% ja tyydyn siihen tai vaihtoehtoisesti laitan hänen piikkiinsä iskarin takaisin uudelleenmuokkaukseen jne. Lopputulema oli et ei tarttenu palauttaa, mukana tuli täydet speksit shimmipakoista ja simppelit ohjeet mitä muuttaa ja miten jos toimintaan haluaa muutosta."
Tosin on kyllä varmaan niin, että ensin on tehty tuo korvaava mäntä ja sitten vasta tarve sille.
Myös Push tekee pelkkää paskaa.

tune
18.03.2013, 15.53
Tuli muuten tällaista (http://www.avalanchedownhillracing.com/Fox%20DHX/Fox%20DHX%20Air%20Speed%20Sensitive%20Adjuster%20K it.htm) vastaan internetistä lähteestä, jota voidaan pitää kohtuu luotettavana. "After 2 or 3 years of riding the Internal Floating Piston in the Fox DHX reservoirs begins to wear and allows the IFP to tip in the reservoir and allow air and oil to leak between them."

Ei ole mikään ihme, että noin tapahtuu jos iskaria ei huolla kohtuullisilla aikaväleillä tai laiminlyö voitelun. DHX Airissahan tuo välimäntä on aika matala ilman kunnon tukea ja varsinaista liukupintaa ja sitten kun ilma/kaasupuolen voitelu pettää/heikkenee ajan kanssa, niin kitkaa onkin yllättäen ihan erilailla eri puolilla välimäntää (ja välimäntä kallistuu -> tuollaiset kulumat saa alkunsa). Noissa Foksinkin iskareissa myös voitelu saattaa tehtaalta tulleessa mallissa olla aivan mitä sattuu. Itsellä on myös -08 vuosimallinen DHX Air ja välimäntä + lisäsäiliön seinämä on aivan uutta vastaavassa kunnossa, mutta sitä onkin huollettu välillä.

Edit: Lisään vielä sen verran, että tiivisteitä ei ole tullut tuohon iskariin vaihdeltua huvin vuoksi (mutta huoltojen yhteydessä on kyllä putsattu) ja mm. välimännänkin tiiviste on vieläkin iskarin mukana alunperin tullut yksilö.

sakuvaan
18.03.2013, 18.35
Kuinkahan monta DHX-A'ta on saatu kurlaamaan sillä että IFP paineet on nollassa ja sen jälkeen iskaria pumppailtu?

Tuli vaan mieleen..

kuokka
19.03.2013, 10.46
Ei ole mikään ihme, että noin tapahtuu jos iskaria ei huolla kohtuullisilla aikaväleillä tai laiminlyö voitelun. DHX Airissahan tuo välimäntä on aika matala ilman kunnon tukea ja varsinaista liukupintaa ja sitten kun ilma/kaasupuolen voitelu pettää/heikkenee ajan kanssa, niin kitkaa onkin yllättäen ihan erilailla eri puolilla välimäntää (ja välimäntä kallistuu -> tuollaiset kulumat saa alkunsa). Noissa Foksinkin iskareissa myös voitelu saattaa tehtaalta tulleessa mallissa olla aivan mitä sattuu. Itsellä on myös -08 vuosimallinen DHX Air ja välimäntä + lisäsäiliön seinämä on aivan uutta vastaavassa kunnossa, mutta sitä onkin huollettu välillä.

Edit: Lisään vielä sen verran, että tiivisteitä ei ole tullut tuohon iskariin vaihdeltua huvin vuoksi (mutta huoltojen yhteydessä on kyllä putsattu) ja mm. välimännänkin tiiviste on vieläkin iskarin mukana alunperin tullut yksilö.

Eihän tuossa kyllä missään sanottu, että iskaria ei olisi huollettu.

Mihin iskareihin verrattuna tuo välimäntä on matala?

Miten voitelu pettää tai heikkenee, jos öljyä on kuitenkin välimännän toisella puolella riittämiin?
Eikös sen paineen pitänyt muutenkin pitää välimäntä suorassa? Miten voi yhtäkkiä tulla
niin paljon kitkaa, että se voittaakin ifp:n paineen?

kuokka
19.03.2013, 10.53
Kuinkahan monta DHX-A'ta on saatu kurlaamaan sillä että IFP paineet on nollassa ja sen jälkeen iskaria pumppailtu?

Tuli vaan mieleen..
Ei välttämättä yhtään.
Ainakin tässä (http://www.youtube.com/watch?v=Pz9lvFVsetU) näyttäisi kavitoiminen loppuvan ja toiminta normalisoituvan paineistamisen jälkeen.

sakuvaan
19.03.2013, 11.35
Ei välttämättä yhtään.
Ainakin tässä (http://www.youtube.com/watch?v=Pz9lvFVsetU) näyttäisi kavitoiminen loppuvan ja toiminta normalisoituvan paineistamisen jälkeen.

Hjoo.... eipä tuo ilma tuolla öljyssä hävinnyt mihinkään, ylipaine vaan kutisti kuplat pienemmäks.

kuokka
19.03.2013, 12.18
Hjoo.... eipä tuo ilma tuolla öljyssä hävinnyt mihinkään, ylipaine vaan kutisti kuplat pienemmäks.
Olikohan se myös lähtötilanne? Tuo äijä nyt höpötti mitä sattuu, mutta sanoi kuitenkin, että oikeissa iskareissa se öljy on ilmattua.

tune
19.03.2013, 13.19
Eihän tuossa kyllä missään sanottu, että iskaria ei olisi huollettu.

Mihin iskareihin verrattuna tuo välimäntä on matala?

Miten voitelu pettää tai heikkenee, jos öljyä on kuitenkin välimännän toisella puolella riittämiin?
Eikös sen paineen pitänyt muutenkin pitää välimäntä suorassa? Miten voi yhtäkkiä tulla
niin paljon kitkaa, että se voittaakin ifp:n paineen?

Ei siinä myöskään sanottu, että olisi huollettu valmistajan huoltovälien mukaisesti. Itse ainakin pidän tuollaista vauriota vähintään ihmeellisenä, jos huollot on tehty oikein ja iskaria muutenkin käsitelty kuten pitää. Eihän se kokonaisuudessaan voita IFP:n painetta, mutta se IFP:n suorassa pitämä voima ei ole suoraan koko välimännän paine.

Se tiiviste erottaa öljy- ja kaasupuolen, jolloin voitelu ei toimi kunnolla. Se alkuperäinen voitelu siirtyy ajan kanssa pois siitä tiivisteestä ja välimännästä ja heikkenee muutenkin (kun kaasupuolella puhutaan kuitenkin todella pienestä määrästä voitelua). Vertaa vaikka keulan tai ilmaiskarin ilmakammion liukuputken tiivisteisiin, jos laitat sinne tiivisteiden väliin rasvaa niin se häviää ajan kanssa ja keulan/iskarin herkkyys laskee (vaikka alajaloissa tai ilmaiskarin negatiivikammiossa olisi öljyä kuinka paljon tahansa). Kun voitelu ei kuitenkaan heikkene tasaisesti eripuolilla välimäntää, niin kitkakin on erilainen. Ja vaikka se välimäntä vähän laahaisikin, niin voitelu estää vaurioiden syntymisen kovin helposti. Lisäksi esim. DHX Airissa välimäntä on anodisoimaton ja lisäsäiliön seinämä on anodisoitu (eli paljon kovempaa materiaalia), joten varsinkin lisäsäiliön seinämän vauriot pitäisi olla todella harvinaisia (ellei sitten voitelu ole hävinnyt tai likaa välissä).

Miten muuten selität tuollaisen kuluman? Oletko itse törmäillyt vastaavaan vikaan/vaurioon, kun olet avannut ko. iskareita? No itsellä pyörii nurkissa huomattavasti enemmän ajettu DHX Air ja uutta vastaavassa kunnossa olevilla osilla.

No välimännän vertailua voi tehdä vaikka Rockshoxin Vividiin, mutta onhan noita muitakin. http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/03/2014-rockshox-vivid-mountain-bike-shock-internals1.jpg

Ei välttämättä yhtään.
Ainakin tässä näyttäisi kavitoiminen loppuvan ja toiminta normalisoituvan paineistamisen jälkeen.

Niin no eihän se kurlaaminen ole suoraa seurausta kavitoimisesta, vaan esim. iskarin varren tiiviste päästää ilmat öljyn sekaan kun öljynpaine on nollissa tai alhainen (iskarin painuessa kasaan siis jopa negatiivinen). DHX Airissa on vielä iskarin varren toisella puolella ilmajousen paine ja vuoto todennäköisempää. Samoin välimäntää ei tue paine, joten sekin voi olla vinossa (saattaa tiiviste vuotaa, joskin pidän iskarin varren tiivisteen vuotoa todennäköisempänä). Foxihan nimenomaan kieltää käyttämästä liian alhaisia paineita välimännän paineistamiseen (tietty myös kavitoimisen estämiseen).

sakuvaan
19.03.2013, 13.31
Niin no eihän se kurlaaminen ole suoraa seurausta kavitoimisesta, vaan esim. iskarin varren tiiviste päästää ilmat öljyn sekaan kun öljynpaine on nollissa tai alhainen (iskarin painuessa kasaan siis jopa negatiivinen). DHX Airissa on vielä iskarin varren toisella puolella ilmajousen paine ja vuoto todennäköisempää. Samoin välimäntää ei tue paine, joten sekin voi olla vinossa (saattaa tiiviste vuotaa, joskin pidän iskarin varren tiivisteen vuotoa todennäköisempänä). Foxihan nimenomaan kieltää käyttämästä liian alhaisia paineita välimännän paineistamiseen (tietty myös kavitoimisen estämiseen).

Sama tiiviste mikä on siinä reboundin säädön lähellä? Kaverilla oli yks DHX-A joka tuolta hiljalleen tiputteli öljyä ulos.

tune
19.03.2013, 13.33
Sama tiiviste mikä on siinä reboundin säädön lähellä? Kaverilla oli yks DHX-A joka tuolta hiljalleen tiputteli öljyä ulos.

Tarkoitin kyllä sitä iskarin varren ulkopuolisen liukupinnan tiivistettä (iskarin rungon korkin päässä, liukulaakerin vieressä).

Tmh
19.03.2013, 14.42
...Foxihan nimenomaan kieltää käyttämästä liian alhaisia paineita välimännän paineistamiseen (tietty myös kavitoimisen estämiseen).

Ja sitten ihmetellään miksi nämä Boostvalve mallit ei kestä käyttöä. Crutsillakin yleisesti käytössä 175 tunella varustetut iskarit. Tiedä sitten onko tuo alin vakioasetus vai löytyykö joistain jopa 150psi:tä. Pari kuukautta ajoa ja johan ryystää sekä iskarin toiminta persiillään.

Ai niin, pitäähän tuota huoltoverkostoa ruokkia...

tune
19.03.2013, 15.16
Ja sitten ihmetellään miksi nämä Boostvalve mallit ei kestä käyttöä. Crutsillakin yleisesti käytössä 175 tunella varustetut iskarit. Tiedä sitten onko tuo alin vakioasetus vai löytyykö joistain jopa 150psi:tä. Pari kuukautta ajoa ja johan ryystää sekä iskarin toiminta persiillään.

Ai niin, pitäähän tuota huoltoverkostoa ruokkia...

Jep, varsinkin Floateissa Boost Valve ja matala paine voi aiheuttaa ongelmia. Johtuen siitä, että Boost Valven toiminta (vaimennus) vielä laskee painetta vaimennusmännän takana (iskarin varren puoli). DHX-malleissahan se ei sitä tee vaan itseasiassa toimii lähes päinvastoin (johtuen Boost Valven sijoituksesta lisäsäiliöön varsinaisen vaimennusmännän sijaan).

sakuvaan
19.03.2013, 15.28
DHX'n minimipaineet oli joskus 75 BV puolella, sittemmin sekin suositus on noussut 125psi.