PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mistä hitusen vanhempaan maastopyörään (8 speed) varaosia?

Ilkka989
14.01.2013, 23.08
Onko tietoa mistä löytyisi varaosia, kuten nyt vaikka akuuttina keskiratas eteen, 8-vaihteiselle systeemille?

Ko. keskiratas on Shimano SG J32, joka CRC:n mukaan on 104bcd, mutta viisipulttinen. En ole itse mitannut sitä varmistuakseni asiasta, mutta koska 8-vaihteiselle löytyy muutenkin vähän tuskaisesti varaosia ajattelin kysyä tietäisikö joku hyvä kivijalka-, verkkokaupan tai muun, josta niitä voisi kysyä.

Käynnissä minulla on siis Sunn Neuro Compin korjaaminen uudelleen ajoon. Vaihtoehtona on ostaa osat 9- tai 10-vaihtajasysteemiin, mutta ajattelin yrittää viedä projektin läpi minimibudjetilla ja siksi haen vain välttämättömiä osia 8-vaihtajasysteemin kunnostukseen.

kmw
15.01.2013, 07.44
http://www.pyoratohtori.fi/

Harryupp
15.01.2013, 09.04
Viispulttiset ovat joko 110 mm tai 94 mm BCD. Onko siinä sun keskirattaassa niitatut nostorampit ja/tai prässäykset jotka edistävät ketjujen siirtymistä muille rattaille?
Tohtorilla ei näkynyt sivustolla montaakaan tällaista ratasta mutta häneltä saattaa kuitenkin löytyä sellaisia että kannattaa kysyä. Minullakin voi olla joku iskemätön XT tai LX tason ratas nurkissa. Katso esim linkistä http://www.blackspire.com/site_assets/www.blackspire.com/images/dynamic/BCD%20Guide.pdf
miten mittaat BCD:n.

IncBuff
15.01.2013, 10.00
Pyörä-Suvalasta ostin viime kesänä 94mm BCD:llä olevan 5-pulttisen ja 32-hampaisen rattaan ysärimaasturiin. Näytti noita hyllyynkin silloin jäävän läjä ja kysyntä noille tuskin on kovin kova.

Ernesti Kolpakko
15.01.2013, 10.53
Olen antanut itseni ymmärtää että eturattaissa ei ole hirveästi väliä monikovaihteiselle se on tarkoitettu, varsinkaan jos se ratas on tarkoitettu useammalle rattaalle kuin ketju. Toisin päin mentäessä (esim. 8-ratas ja 9-ketju) voisi käydä niin että ratas ei mahdu ketjun väliin.

Konankasaaja
15.01.2013, 12.42
Viispulttiset ovat joko 110 mm tai 94 mm BCD.
miten mittaat BCD:n.

Näin ei absoluuttisesti aina ole. Itselläni oli vm. -94 Konassa viisipulttinen 95mm, kas tällainen

http://bernd.sluka.de/Fahrrad/Shimano/TM/FC-MC30_1994.gif

Etsipä siinä sitten vaihtorattaita...

Kantsisko tähän tarjoukseen tarttua:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=86411

nure
15.01.2013, 17.38
Ernesti, lähinnä kyse pulttijaosta...

sunny
15.01.2013, 18.55
Onko tietoa mistä löytyisi varaosia, kuten nyt vaikka akuuttina keskiratas eteen, 8-vaihteiselle systeemille?

Ko. keskiratas on Shimano SG J32, joka CRC:n mukaan on 104bcd, mutta viisipulttinen. En ole itse mitannut sitä varmistuakseni asiasta, mutta koska 8-vaihteiselle löytyy muutenkin vähän tuskaisesti varaosia ajattelin kysyä tietäisikö joku hyvä kivijalka-, verkkokaupan tai muun, josta niitä voisi kysyä.

Käynnissä minulla on siis Sunn Neuro Compin korjaaminen uudelleen ajoon. Vaihtoehtona on ostaa osat 9- tai 10-vaihtajasysteemiin, mutta ajattelin yrittää viedä projektin läpi minimibudjetilla ja siksi haen vain välttämättömiä osia 8-vaihtajasysteemin kunnostukseen.

Lämmittää sydäntä, että wanhoja Sunneja vielä ylläpidetään. Minullakin on vielä yksi Sunn Neuro Comp tallessa. Pyörässähän oli tehtaan kokoonpanolla Race Facen kammet ja 9-lehtinen takapakka. Näitä ensimmäisen vuosimallin Neuroja tuli Suomeen määrä, jonka voi laskea yhden käden sormilla.

Yksi Shimanon viisipulttinen 8 sp Alivio-kampisarja meiltä vielä löytyy pyörään pultattuna vm. -98 pyörässä, mutta kuten tässä jo kommentoitiin, voit ostaa crc:stä esim. 9 sp LX-kampisarjan hintaan 37 euroa ja käyttää sitä. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=86411

Toinen optio on käydä eri maitten ebay:t läpi. Ebayssa on vielä hyvin osia. Itsekin vasta ostelin Mavic X-517 kiekot ja tietenkin 8 sp takapakalla.

Ilkka989
15.01.2013, 22.36
No nythän kävi ilmi, kun mittasin tarkkaan pulttivälejä, että CRC:stä tuli väärää tietoa Shimano SG J32 -rattaasta. Se on 5-pulttinen ja 94-millinen. Hintaan 23e + postikulut saisi Active Bikestä jonkun teräsrattaan siihen, mutta en tiedä mallista että miten toimii Shimanon rattaiden välissä sitten. Onko tästä tietoa, että onko asialla merkitystä?

Mutta weitöminit, olen siis itse käsittänyt asian niin, että kasipakan kanssa ei kannata mennä laittamaan 9sp eturattaita, ja muutenkin, että asian kanssa pitäisi olla todella tarkka. Onko asia näin vai voiko noita huoletta sekoittaa?

CRC:n tarjous, josta Konankasaaja ja sunny vinkkasivat, on aika hyvän oloinen. Jos siis kuitenkin olette sitä mieltä, että se sopisi 8sp takapakan ja 8sp XTR-takavaihtajan kanssa yksiin niin senhän voisi hyvinkin ostaa. Kyllä noilla Deoren LX-kamoilla varmaan jonkun aikaa metsäpoluilla rymyää! On vaan nyt XT:t kiinni enkä tiedä miten kova ero noiden välillä käytännössä on.

Ilkka989
15.01.2013, 22.43
Niin siis tiedätte sanoa suoriltaan, että 8sp ketju liikkuu ongelmitta 9sp eturattaiden välissä?

edit: Olen siis itse käsittänyt matkan varrella asiat näin: 1) ainakin Shimanon kohdalla (mutta muillakin merkeillä) samassa valmistajassa rattaiden, ketjujen ja vaihtajien suhteen pysyminen on tärkeää, muuten voi tulla ylläreitä - vaihteet eivät vaihdu niin kuin pitäisi tms. 2) 8- ja 9sp ratassettejä eteen ja taakse ei kannata sekoittaa ketjujen takia, ja ketjut valitaan setin mukaan mieluusti samalta valmistajalta. Voisitteko oikaista jos olen käsittänyt asian väärin? Ainakin tuo kohta 2 sai nyt parikin tälliä. :)

lansive
16.01.2013, 09.12
Vaihda samalla 9-ketjuun. Kun kerran eturatas on kulunut pilalla niin ketjut pitää kuitenkin vaihtaa. Itse olen käyttänyt 9-ketjua (Campan C-9) 7-, 8,- ja 9-pakalla.

Konankasaaja
16.01.2013, 14.10
Ilkka989,

En voi nöösinä väittää tietäväni näistä mitään, mutta harkitsen sen CRC:n LX-kampisarjan hankkimista, vaikka muu setup on 7-vaihteista Shimano STX:ää vm. -94... mutta kun en ole tarkempaa speksiä tuosta löytänyt en ole vielä viitsinyt. Lisäksi tuli jo hankittua (abaut samalla hintaa!) Alivio-kampisarja, joka on speksin mukaan 7/8 -vaihteiselle.

En tiedä varmaksi onko muulla merkitystä kuin ketjun leveydellä ja tietty kampisarjassa minkä ketjulinjan se antaa milläkin keskiön akselin mitalla. Siis jos puhutaan vain Shimanosta ja suurimmasta osasta sen eri sarjoja.

Tässä lisää päätä sekottamaan, aika reteesti annetaan ymmärtää, että osavalmistajat vain haluavat myydä turhaa:
http://sheldonbrown.com/speeds.html

Hieman ot, mutta spekseistä ja räjäytyskuvista kiinnostuneille aikas laajan näköinen kokoelma Shimano-pdf:ää:

http://www.paul-lange.de/service/Support/Shimano/ShimanoSupportArchiv.php

Ilkka989
16.01.2013, 14.43
Muakin houkuttaisi ostaa se LX-kampisarja, vaikka en sen laadusta tiedäkään. Eli kannattaisiko pitää XT-kampisarja laadun vuoksi pyörässä ja ostaa siihen kulutusosamielessä perusratas keskelle, vai ostaako sitten vähän kalliimmalla koko kampisarja...

Mutta aina asia johtaa toiseen, ja sitten tekisi mieli uusia keskiökin, kun siinä on pienen pientä klappia. Ja taas kun on uusi setti edessä niin muut kuluneet osat kiinnittävät huomiota, ja se on taas menoa. :) Laatuun ei tällä hetkellä ole varaa, eli tätä linjaa noudattamalla pyörän osien laatu huononee osia vaihtaessa.

Markku Liitiä
16.01.2013, 15.56
Olen siis itse käsittänyt matkan varrella asiat näin: 1) ainakin Shimanon kohdalla (mutta muillakin merkeillä) samassa valmistajassa rattaiden, ketjujen ja vaihtajien suhteen pysyminen on tärkeää, muuten voi tulla ylläreitä - vaihteet eivät vaihdu niin kuin pitäisi tms.

Välillä jopa uusissa pyörissä on esimerkiksi Sramin vaihteensiirtäjät, joilla hämmennetään Shimanon etuvaihtajaa ja Sramin takavaihtajaa. Syynä voi olla vain hinta tai sitten Sramilta ei löydy ko. runkoon sopivaa (yläveto/alaveto/väliveto/suorakiinnitys/oudonkoonpanta) etuvaihtajaa. Ketjunvalmistajia oli ennen ja on nykyään Shimanon ja Sramin lisäksi monia muitakin - ja hyvin niiden tuotteet pelittävät vaikkei firmoilla ole myynnissä omia vaihtajia. Sram (ja aikaisemmin Sachs) teki shimanopyöriin kelpoisia ketjuja jo ennen kuin lanseerasi nykyiset vaihteistosarjansa.

Siis kohta 1 ei pidä paikkaansa. Ei toki pidä myöskään luulla, että kaikki eri valmistajien kilkkeet pelaisivat keskenään. Osa kuitenkin toimii.

Konankasaaja
16.01.2013, 16.13
Tuo on niin totta, että asia johtaa toiseen :D

Edelleenkään en ole mikään neuvomaan, mutta tarve aukoa päätä on näköjään suuri..
Minusta XT kuulostaa niin hyvältä, että jos ei siinä muutoin ole vikaa niin vaihda se ratas. Viherpiiperöaspekti: Mihin laitat sen XT:n, jos ostat LX-kampisarjan? Metallinkeräykseen?

Itseä hivenen ottaa päähän edellä mainitsemani Shimanon kiusanteko tehdä joku goddamn "Special edition" BCD:llä 95mm... miten siihen löydät järkevällä ajankäytöllä varaosia, et mitenkään, tai sitten en vaan ole tajunnut jotain oleellista noista mitoista. Nyt mulla todennäköisesti on ihan hyvät kammet hyllyssä joilla minä ja tuskin kukaan muukaan tekee mitään.

Uusi se keskiö samantien kun releitä on muutenkin jo irti. Klappi ei ainakaan pienene ajan myötä. Mulla juuri keskiön klappi oli primus motor, joka sai osien uusimisen vauhtiin... Ellei sitten siinä sulla ole joku kiristys pielessä, mutta kuten sanottua, nöösi tässä vaan..

mhelander
16.01.2013, 19.59
Ihan naurattaa tuo "HG chan only" -tarra (tai jotakin sinnepäin) tuossa $haissen 3x7 kampisarjassa jonka kierrätin Kuwaharan (juhlavuoden -94 mallisesta) maasturista off-road nojakkiin. Hyvin pelittää SRAM:n 9-vaihteisen ketjulla...

Melkein maitokaupasta saa neliökeskiö kampisarjalle kasettikeskiöitä. Mittaat vaan sen akselin pituuden ja mieluusti myös laakerikupista akselin päähän per puoli. Biltemasta saa kans halvalla, Oulusta Kärkkäiseltä ja jopa säästökuopista löytyy. Painavat toki jopa ehkä enemmän kuin alkuperäinen mutta ovat verraten huoltovapaita.

Ilkka989
17.01.2013, 11.11
Tuo on niin totta, että asia johtaa toiseen :D

Edelleenkään en ole mikään neuvomaan, mutta tarve aukoa päätä on näköjään suuri..
Minusta XT kuulostaa niin hyvältä, että jos ei siinä muutoin ole vikaa niin vaihda se ratas. Viherpiiperöaspekti: Mihin laitat sen XT:n, jos ostat LX-kampisarjan? Metallinkeräykseen?

Itseä hivenen ottaa päähän edellä mainitsemani Shimanon kiusanteko tehdä joku goddamn "Special edition" BCD:llä 95mm... miten siihen löydät järkevällä ajankäytöllä varaosia, et mitenkään, tai sitten en vaan ole tajunnut jotain oleellista noista mitoista. Nyt mulla todennäköisesti on ihan hyvät kammet hyllyssä joilla minä ja tuskin kukaan muukaan tekee mitään.

Uusi se keskiö samantien kun releitä on muutenkin jo irti. Klappi ei ainakaan pienene ajan myötä. Mulla juuri keskiön klappi oli primus motor, joka sai osien uusimisen vauhtiin... Ellei sitten siinä sulla ole joku kiristys pielessä, mutta kuten sanottua, nöösi tässä vaan..

XT tässä tapauksessa jäisi odottamaan paremman budjetin aikaa, itsekin viherpiiperöaspektia arvostavana en sitä toki heittäisi menemään - hyvälaatuinen ja toimiva kampisarja on kyseessä. Vaikka vasen kampi onkin ihan saaterin tiukasti jumissa. Nyt tuo LX voisi olla vain tarjoukseen tarttuminen ja tae siitä, että ketjut liikkuvat ongelmitta ja pyörä pääsee pikemmin ajoon.

Special editionit on kyllä ihan myrkkyä. Mitä erikoisempi, sitä vaikeampi korvata / uusia / korjata.

Keskiö pitänee juu uusia.

Ilkka989
17.01.2013, 11.15
Ihan naurattaa tuo "HG chan only" -tarra (tai jotakin sinnepäin) tuossa $haissen 3x7 kampisarjassa jonka kierrätin Kuwaharan (juhlavuoden -94 mallisesta) maasturista off-road nojakkiin. Hyvin pelittää SRAM:n 9-vaihteisen ketjulla...

Melkein maitokaupasta saa neliökeskiö kampisarjalle kasettikeskiöitä. Mittaat vaan sen akselin pituuden ja mieluusti myös laakerikupista akselin päähän per puoli. Biltemasta saa kans halvalla, Oulusta Kärkkäiseltä ja jopa säästökuopista löytyy. Painavat toki jopa ehkä enemmän kuin alkuperäinen mutta ovat verraten huoltovapaita.

Hyvä tietää, kiitos!

Tiivistettynä tän pyöräprojektin solmukohta on se, että nyt on hyvät 8sp osat kiinni, jos lähden uusimaan, joudun budjettivajeen takia ostamaan halvempaa --> kokonaislaatu huononee. Toisaalta 9sp varaosia löytyy nykyään helpommin ja CRC:ssä on hyvät tarjoukset menossa. Miten siis tekis?

Ehkäpä vaan uusin välttämättömimmän 8sp ja luotan siihen, että hyviä tarjouksia tulee myöhemminkin. :/

sunny
17.01.2013, 11.41
Tässä ensin referenssiä Shimanon harrastajille: http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/tech_support/faq_s/compatibility.download.-Par70parsys-0022-downloadFile.html/MTB_Comfort_charts_2009.pdf

http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/tech_support/faq_s/compatibility.download.-Par70parsys-0026-downloadFile.html/MTB_Comfort_charts_2008.pdf

Keskusteltiin jo privanakin, mutta on tämä kiinnostava aihe retro-Sunnien harrastajalle :). Itse ostin tuon LX:n tarjoussarjan jemmaan, kun retrotalvipyörässä jo on LX:n kammet. Tavoite on vaihtaa vain rattaat sitten aikanaan. Pelkät rattaat olisi kallimpi ostos, kun toi kampisarja. Sen lisäksi ostin CRC:ltä myös Deoren kampisarjan, kun kerrankin on Shitmanolla design kohdillaan. Deore ja vanhempi Alivio tarjoilee jo jämäkät ja kestävät kammet. Ja osiahan kannattaa ostaa silloin, kun niitä halvalla saa. 9 sp osat on nyt edullisia, koska ne on poistumassa. Tarjonta heikkenee nopeasti ja silloin tietyn vakiokysynnän takia osien hinta taas nousee. 10 sp ei ole mikään ultimatum ratkaisu ja kun taas keksitään jotain uutta, niin niitäkin myydään sitten pois polkuhinnalla.

Sunn Neurossa uutena olleet Race Facet oli kyllä kevyet ja hienot, mutta ei kestävän maineessa. Kaarlampi kertoi, miten niitä raksui, kun otti kiveen tuntumaa. Itse olen pitänyt niitä kuin kukkaa kämmenellä.

Jos puhutaan maastopyöräilystä, niin kaikki nämä kampisarjat on hyviä uutena. Ei sillä loppuunkuluneella Xt-setillä ole mitään itseisarvoa kuluneilla rattailla. Kyllä siinä tapauksessa uusi on aina uusi, vaikka olisikin halvempi ostettaessa :). Painonsäästö liikkuvissa massoissa on toki oleellista, mutta äärimmäinen painonsäästö on merkityksellistä vain kisakäytössä ja grammanviilailussa, joka on oma harrastemuotonsa sekin. Kun lukee kommentteja CRC:n sivuilla, niin porukat on ostaneet LX:n rattaita Xt-settiin ja tuossakin on oma järkensä, rattaathan ne sitä kulutusosaa on. Kaikki osat kannattaa toki käyttää loppuun, mutta ketju kannattaa aina vaihtaa ajoissa, ettei vie rattaita mukanaan. Ja jos nyt vaikka kammet jää yli, niin ei muuta kuin huuto.nettiin tms. myyntiin. Harvemmin jää pyörän osat myymättä. Joku voi vaikka haluta vain vasemman kammen jne.

Konankasaaja
17.01.2013, 12.38
Hyviä pointteja ja toki kannattaa yrittää myydä vanhat pois, jopa purnaamani special editioninkin kampia kyseltiin jossain palstalla mikä tuli vastaan kuuklaillessa speksejä, mutta oli jo 10v. vanha postaus ;)

Tuossa yhdessä linkatussa chartissa on jarruyhdistelmistäkin... Jo silloin 90-luvun puolella asensin Diacompe cantilever-jarrujen tilalle LX-sarjan V-jarrut, mutta edelleen mentiin samaisen STX Special editionin cantilever-kahvoilla, koskapa oli kätevästi integroitu vaihtajat niihin enkä halunnut enempää investoida. LX-jarrut myynyt kaveri maalaili kauhuskenaarioita joissa jarrujen kiinnitystapit murtuu haarukasta irti, kun tulee cantilever-kahvoilla niin hirmu momentit... jep jep. Ei ne ihanteelliset säätää olleet, mutta >10v. käytössä ei mitään ongelmaa eikä varsin katkenneita tappeja. Tiedä sitten olisiko käyttäjästä kiinni. Eli valmistajan kaavioita lukiessa on siis myös pidettävä mielessä valmistajan liiketaloudelliset intressit :)

Ilkka989
17.01.2013, 12.59
Mä taidan sitten vaan ostaa pasauttaa sen LX:n kampisarjan. Uus 9sp ketju pitää sitten myös hankkia. Onko kellään enemmän asiaan perehtyneellä ehdotuksia semmoisesta, joka kulkisi ongelmitta 9sp eturattaissa ja 8sp takapakassa? CRC:stähän kannattaa samalla tilata, oisko tämä:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=9911

Tuleeko SRAMin ketjuissa mukana PowerLink vai pitääkö se ostaa erikseen?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=871

edit:

Shimanolta olis tietty tämä:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=247

sunny
17.01.2013, 13.08
Tässä vielä hyvä keskustelu aiheesta: http://forums.mtbr.com/drivetrain-shifters-derailleurs-cranks/8-speed-vs-9-speed-chain-rings-496232.html

Rohkenisin suositella KMC:n ketjuja. Niissä on paras hinta-laatusuhde mielestäni. Mukana tulee yleensä myös Missing Link. Paremman puoliskon pyörässä meni KMC:n ketju tarkalla putsauksella ja kääntämällä 8 vuotta (kakkospyörä).

Ilkka989
17.01.2013, 13.16
Oisko?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25423

mhelander
17.01.2013, 13.33
Tuleeko SRAMin ketjuissa mukana PowerLink vai pitääkö se ostaa erikseen?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=871

Tottahan toki tulee. Jos pelaat varman päälle niin tilaa jokunen varakappale. Ei sen puoleen, mulla ei ole menny yhtään niistä rikki, on tarvittu vain kun on pitäny ketjun mittaa nojakissa säätää kahden eri pituisen kuskin mukaan.

Jo 2010 syksyllä oli 9-vaihteiset osat kohtuullisemman hintaisia kuin 8-vaihteiset. Kohta toivottavasti saa 10-vaihteista tavaraa myös järjelliseen hintaan, edelliset pakat oli 2x 9-vaihteisen hintaisia ja ketjut kutakuinkin samoin.

mhelander
17.01.2013, 13.36
Paremman puoliskon pyörässä meni KMC:n ketju tarkalla putsauksella ja kääntämällä 8 vuotta (kakkospyörä).

Joo osa vannoo KMC:n nimeen. Mulla oli yhden kesän joku re-branded KMC-ketju... halvinta laatua. Ei kyllä pärjää myöhemmin verkko-ostetuille SRAM:n ketjuille, ei laadussa eikä hinnassa.

Mutta kääntämällä ketju ? Eihän se juurikaan kulu päätylevyjen reunoista ja/tai rullista. Sehän kuluu tapeista ja niiden ympärillä olevista sisemmistä linkeistä (="venyy").

Ilkka989
17.01.2013, 13.48
Tämä nyt on tämmöinen turha kulumiskertomus, mutta kerronpa silti. Tuossa oli 8sp SRAMin ketju kiinni, käytössä kulahtaneet, mutta liuottimen ja öljyn kanssa niistä tuli ihan hyvän oloiset. Vaihdoin uudet 8sp Shimanon ketjut kiinni, ja edessä TODELLA kulahtanut keskiratas päätti, että nyt riitti. Ketju pomppii rattaan päällä minkä ehtii. Muotoon kuluneet SRAMit toimi keskirattaan kanssa melko hyvin. :)

No, ratas/koko kampisarja uusitaan, jos kampisarja niin ketjutkin pitää vaihtaa taas.

Eikös tämä ole sitten SRAMilta ihan ok?

lansive
17.01.2013, 14.04
No tietysti tämä: Campagnolo Record (http://www.bike-discount.de/shop/k512/a185/record-kette-ud-9-speed.html). Kestää enemmän kuin Shimano ja KMC (kokeiltu kumpaakin). KMC:n kasiketju varsinkin oli täyttä kuraa eikä kestänyt 500 kilometriä ennen venähtämistä. Voisihan tuota Sramiakin joskus kokeilla itsekin.

sunny
17.01.2013, 14.07
Ei kulumiskertomukset ole koskaan turhia. Olen noudattanut Ned Overendin vinkkiä seurata kisoissa, mitkä osat on aiheuttanut harmia ja johtaneet keskeyttämiseen ja sitten välttänyt näitä osia :). Tällä logiikalla en itse henk.koht. käytä enää koskaan Shimanon ketjuja, koska sellainen meni Hyvinkään XC Cupissa niin solmuun, että siitä selvisi vain ketjunkatkaisijalla. Vaihdoin silloin SRAM:in ketjuun ja sen kanssa ei ollut kisoissa ongelmia. Nedin vinkki oli seurata myös muiden ongelmia ja Shimanoa ketjuja haukuttiin tuolloin. Itse kyllä tulen toimeen Shimanon irrotussysteemin kanssa ja nyt cc-pyörässä on Shimanon ketju ensiasennuksena. Omalla rahalla en silti näitä erikseen osta.

Jatkoin tuon pyörän kanssa SRAM:in käyttöä, mutta etenkin halvemmat Sramit venyivät todella nopeasti. SRAM:illa se laatu leikkaantuu terävämmin, kun KMC:llä. SRAM huippuketjut on kuitenkin hyviä (omassa käytössä). Ketjujen hinnoissa on usein isoja alennuksia ja silloin voi tietysti ostaa, mitä sattuu saamaan. Niin tai näin, itsellä ei ole vielä tullut huonoa KMC:n ketjua vastaan. Loppupeleissä sitä toki saa, mistä maksaa. Halpisketjut menee hyvin, kun jaksaa seurata kulumista.

mhelander
17.01.2013, 14.07
Eikös tämä ole sitten SRAMilta ihan ok?

Eiköhän ole.

Itselläni on 971 -ketjut kahdessa nojakissa. Takavetosessa ketju on siirtyny "isältä pojalle" eli lowracerista MetaPhysic:iin vähän lyhennettynä. Ajoja tosiaan joitan päälle kymppitonnin ja hyvin toimii. Eka talvi meni WD-40 voitelulla jonka jälkeen pesin bensalla aka Sheldon ja sen jälkeen on menty Finish Line Teflon tippa per rulla voitelulla.

Toinen samanlainen on omavalmiste etuvetosessa, 114-linkkinen + pari lisälinkkiä. Lowracerissa on nyt 1091 onttotappinen ja 2x10 vaihteisto.

Kaikki pelaa hyvin ja on hiljasia. Toi melu voi olla ainoa ero 951 ja 971 -ketjujen välillä.

sunny
17.01.2013, 14.15
Joo osa vannoo KMC:n nimeen. Mulla oli yhden kesän joku re-branded KMC-ketju... halvinta laatua. Ei kyllä pärjää myöhemmin verkko-ostetuille SRAM:n ketjuille, ei laadussa eikä hinnassa.

Mutta kääntämällä ketju ? Eihän se juurikaan kulu päätylevyjen reunoista ja/tai rullista. Sehän kuluu tapeista ja niiden ympärillä olevista sisemmistä linkeistä (="venyy").

Tämä on totta. Kääntäminen oli epätäsmällinen ilmaus, eikä kuvannut koko prosessia :). Tarkoitin että ketju oli ensin minulla kisakäytössä ja meni sitten putsauksen jälkeen puolisolle arkikäyttöön, kun vaihdoin 9sp settiin.

Jos lukee CRC:n asiakaskommentteja, niin ei sellaista ketjua ole, mistä ei olisi hyviä ja huonoja kokemuksia. Loppupeleissä voi ostaa sitä merkkiä, minkä kanssa kokee olevansa tyytyväinen. Halvimmat ketjut voi olla ihan hyviä, jos rattaissa on jo kulumaa, tai on muutenkin jo vaihtamassa esim. 9 sp. settiin.

Finish Linen ketjuöljyjä itsekin kehun. Saatavuus ei ole täällä niin hyvä, joten olen tilaillut nettikaupoista.

sunny
17.01.2013, 14.22
Oisko?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25423

Tuossa nyt yksi asiakaskommentti tuolta:
I'd never used KMC chains before, I usually bought Sram or Shimano chains but these chains rock. I replaced chains on both my fixies, one with a KMC and the other with Sram, I noticed a lot less chain stretch with the KMC so when it came to a new chain for the mtb I was happy to pick up another KMC. Chain joining duties are handled by a split link which makes it easy to fit. In use the chain runs well, changes gear well and seems plenty strong. Good performance and value for money.

Fiksikaverit kehui myös KMC:n ketjuja viime kesän Euroopan reissulla. Omassa talvipyörässä on myös tuollainen 9 sp KMC, ollut viime kesän reissusta saakka, eikä ole venynyt juurikaan, vaikka alkaa ollakin kilsoja. Maantiepyörässä on nyt toista vuotta 8 sp KMC ensiasennusketju ja sillä on ajettu käytännössä kaikki vapaa-aika.

mhelander
17.01.2013, 18.02
Kannattaa muistaa että ketjun kulumiseen vaikuttaa moni muukin seikka. Kuten miten se on (tehtaallakin) voideltu, kuinka puhtaana/likaisena sitä käytetään, kuinka hyvin on vaihteet kohdallaan jne jne.

Itse kuvaisin juuri samalla tavalla eroa KMC:n 8-vaihteisesta ketjusta siirtymistä SRAM:n 971:een.

Suoraan sanottuna kaikki ei-halpis-merkkiset ketjut lienee hyviä, katsoo niistä vaikkapa premium-luokkaiset mistä on hyviä tarjouksia ja ostaa pois. Melkein hommasin Wipperman:n 10-vaihteiset ketjut kun ne on eri lailla edullisemmat kuin SRAM:n ja silti hyvinä pidetään.

sunny
17.01.2013, 22.26
Näin se menee. Esim. KMC:llä on hyvä taulukko, mistä voi katsoa, mihin Shitmanon tuotteeseen mikäkin ketju vertautuu. Hinnat alkaen mallit on käyttökelpoisia kaikilla kolmella suurella, mutta minusta näissä halvoissa on suurin hajonta laadussa. Hinnan noustessa ominaisuudetkin tasoittuu. Toinen KMC:n etu on tosiaan siinä, että tehdasrasva toimii jo voiteluaineena, eikä sitä tarvitse välttämättä pestä pois. Kolmas etu, että KMC:llä löytyy kohtuuhintaisia ruostumattomia ketjuja. Kun lähtee niille eeppisille pyörävaelluksille, missä ollaan osa isompaa porukkaa ja on ohjatut iltatoimet :) ei aina ole mahdollista huoltaa ketjua, vaikka mieli tekisi. Sram onkin näissä viikon vesisademutavaelluksissa palkinnut pintaruosteella maastopyöräilijän. Sramin edut on halpismallienkin pikalinkku ja tietty perusvarmuus - ei ole levinneet maastossa koskaan. Näistä kolmesta suuresta vain Shimano on se, jonka hankinta jää väliin omalla rahalla. Vielä Tiagra-tason ketjuakin on haukuttu helposti venyväksi. Siitä ylöspäin alkaa Shimanonkin laatu olla kohdallaan.

Huonoin ketju, mikä minulla on ollut oli Robbarista kokeeksi ostettu kiinalainen ketju. Hintaa oli nelisen euroa nykyrahassa. Näkyi niitä siellä vieläkin olevan, vaikka oma hankinta oli 90-luvulla. Yu jotakin? Se ketju venyi jo ensi lenkillä melkoisesti, mutta kuten muutkin on todenneet hidastui se venyminen sitten ja sai tuosta n. 700 kilsaa irti. Ketju oli äänekäs ja huusi huonoa laatua. Kun ajattelee, että 8 eurolla sai tuollaisen KMC:n ketjun, jolla nyt paukutettu menemään 8 vuotta, niin on siinä melkoinen ero.

sunny
17.01.2013, 22.34
Itse aiheeseen palaten tuolla foorumin myyntipalstalla oli vielä 8 sp Xtr-takapakka ja ketju. Kannattaa ehkä ostaa jemmaan, jos on tarvetta. Minulla on Sunn Revoltissa vielä 8 sp Xtr-takapakka ja vaihtaja ja Xt-etuvaihtaja ja vaihdevivut. Tuo on kiva kombo ja on tosiaan harmillista, että noita vaihteita tuupataan väkisin lisää joka vuosi :). Kaksi eturatasta kyllä riittää tälläkin setillä. Kauhulla odotan 11 sp settejä ja etenkin sitä narun ohutta ketjua.

Jos on voimansiirron hankinta jo vähän haasteellista ja voi joutua käymään kivijalkakaupoissa nettiluetteloiden sijaan, niin vielä huonompi on tilanne jarrupuolella. Hyvät v-jarrut alkaa olla kiven takana. Shimanon viimeiseksi jääneet xt-v-jarrut oli melkoisia huononnuksia ja xtr-settejä ei enää ole nettikaupoissa. Viimeiset Avidin setit taas on todella muovisen ja ruman oloisia. Poissa on kaikki bling bling ja luova hulluus. Koitin jonkin aikaa jäljittää Avidin Arch-sarjan settiä, mutta ne on trial-kuskeilla kaikki ja nettihuudoissa hinnat menee ihan poskettomiksi. Samoin hiilari-jarrubuusterit on kiven takana. Päädyin ostamaan tektron alumiiniset buusterit, niissä luukki on sentään oikea retropyöriin.

Tuo on hyvä video katsella, kun virittäytyy tunnelmiin näiden vanhusten kanssa: http://www.youtube.com/watch?v=eHiLKgD6IoY

Pojilla on Trekit alla, mutta kuka osaa sanoa mallin tarkemmin? 850? 870?

Ilkka989
18.01.2013, 10.12
Tuo on hyvä video katsella, kun virittäytyy tunnelmiin näiden vanhusten kanssa: http://www.youtube.com/watch?v=eHiLKgD6IoY

Pojilla on Trekit alla, mutta kuka osaa sanoa mallin tarkemmin? 850? 870?

:D Vetää sanattomaksi. Onneksi on tarina taustalla.

A.M.®
18.01.2013, 11.04
1992 oli lopputeksteissä. Melko vintagea :)

Ilkka989
18.01.2013, 21.23
Heh, pakkaa hämmennetään edelleen.

Kävin Lahden polkupyörähuollossa näyttämässä pyörää ja tuumin ääneen takapakan (8sp) ja kampisarjan (9sp) uusimista. Kaveri siellä sanoi, että osta ehdottomasti 8sp ketjut, 9sp ketjut ovat hänen mukaansa sisämitaltaan liian kapeat 8sp takapakan lehdille.

Mitä mieltä te olette?

A.M.®
18.01.2013, 21.55
Heh, pakkaa hämmennetään edelleen.

Kaveri siellä sanoi, että osta ehdottomasti 8sp ketjut, 9sp ketjut ovat hänen mukaansa sisämitaltaan liian kapeat 8sp takapakan lehdille.

No juuri näin. 8-ketju menee 7 ja 8 pakalle. 9-ketju vain 9 pakalle

mhelander
18.01.2013, 22.01
No juuri näin. 8-ketju menee 7 ja 8 pakalle. 9-ketju vain 9 pakalle

Höpö höpö. Mulla on SRAM 971 möykkärissä jossa on SRAM:n 731 7-lehtinen pakka ja edessä $haissen Deore 3-lehtinen. Hyvin toimii, kohta tonni ajettuna.

10-ketju voi olla jo tiukempi...

Ilkka989
18.01.2013, 22.04
Ohmigod, nyt on polla sekaisin, en ole ikinä rohjennut sekoittaa pakkoja ja ketjuja eri vaihdeluvuilla. Mutta jos olette sitä mieltä, että molemmat toimivat niin onko syytä vaihtaa juuri ostettu 8sp ketju 9sp ketjuun, jos eteen tulee 9sp LX kampisarja ja taakse Shimanon 8sp pakka? Vaihtaja on 8sp XTR.

V-P.V
19.01.2013, 08.03
Mites tälläinen. 8speed kammet (Alivio) ja niissä kulunut keskiratas. Voinko heittää 9speed rattaan tilalle? Nuita varsinaisia 8speed eturattaita kun ei näytä liiemmin olevan tarjolla. Kokonaisia kampisatsia saisi tosin hyvinkin edullisesti mutta jos vaan pelkällä rattaan vaihdolla selviää niin.. ja tietysti ketju sekä takapakka menee samalla vaihtoon.

Two-Shoes
19.01.2013, 08.40
Ohmigod, nyt on polla sekaisin, en ole ikinä rohjennut sekoittaa pakkoja ja ketjuja eri vaihdeluvuilla. Mutta jos olette sitä mieltä, että molemmat toimivat niin onko syytä vaihtaa juuri ostettu 8sp ketju 9sp ketjuun, jos eteen tulee 9sp LX kampisarja ja taakse Shimanon 8sp pakka? Vaihtaja on 8sp XTR.

Ei tarvitse. Käytä vaan sitä 8sp ketjua..

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2

Two-Shoes
19.01.2013, 08.45
Mites tälläinen. 8speed kammet (Alivio) ja niissä kulunut keskiratas. Voinko heittää 9speed rattaan tilalle? Nuita varsinaisia 8speed eturattaita kun ei näytä liiemmin olevan tarjolla. Kokonaisia kampisatsia saisi tosin hyvinkin edullisesti mutta jos vaan pelkällä rattaan vaihdolla selviää niin.. ja tietysti ketju sekä takapakka menee samalla vaihtoon.

Voi laittaa, mutta saattaa olla halvempaa pistää koko kampisetti uusiksi. Aliviot kun on ihan puoli ilmaisia nettikaupoissa.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2

V-P.V
19.01.2013, 09.27
Voi laittaa, mutta saattaa olla halvempaa pistää koko kampisetti uusiksi. Aliviot kun on ihan puoli ilmaisia nettikaupoissa.

Kiitos tiedosta. Katsoin samoin että pelkästään yhtä eturatasta(saati kahta) ei alivion tasoiseen kampisarjaan kannattaisi edes vaihtaa. Mutta kun pitäisi tilata muutakin sälää ja just miun hovitoimittajalla B-D:llä tuo kampisatsi on harmittavasti lähes 10€ euroa kalliimpi kuin halvimmillaan muualla esim. Rosella, josta taas ei muuta tarvittavaa löydy + kalliimmat rahdit. Nuuka mikä nuuka :)

skela
19.01.2013, 20.26
Ostin noin 40 eurolla Shimanon kammet (28/38/48), ja keskiratas kesti vain puolisentoista vuotta. Varaosa maksoi viime keväänä 9 tai 10 euroa Rose-Versandilla. Samalla tilasin toki paljon muutakin.

sunny
22.01.2013, 09.21
CRC:ltä tuli nyt 70 euron Deoren kampisarja. On jämäkän oloinen, mikä on tärkein kriteeri täysjoustoa kivikkoon suitsiessa. Otin myös sellaisen 30 euron LX-kampisarjan, siinä on kyllä hinta/laatu kohdillaan. Tavoite on vain vaihtaa rattaat sitten aikanaan. Ostin myös Alivio 8 sp pikkurissat, jotka vaikuttaa sopivan myös 9 sp LX-takavaihtajaan.

Tuli myös todettua, että uudet LX-vaihdevivut kestää pakkasta ihan yhtä huonosti, kun vanhatkin. Heti on rasvat kohmeessa. En nyt jaksa alkaa uuteen savottaan, yksi optio olisi laittaa vanhat jo korjatut takaisin, mutta olkoon.

Vanhat 8 sp Xt-vivut on kyllä hyvät. Niissä ei ole vaihteen osoitinta, mutta olen ottanut tavaksi katsoa, millä takarattaalla ketju on. Työmatkapyörässä tuo temppu tosin ei onnistu, kun lukko blokkaa näkökentän.

Ilkka989
24.01.2013, 23.16
Tilasin myös sen LX-kampisarjan ja samalla takapakan. Olis varmaan pitänyt uusia rissatkin, mutta en tiennyt mikä mahdollisesti korvaa XTR:n rissat, alkuperäiset jotain 44e, eikä viitsi nyt repiä selkänahasta... jos jollakulla on tietoa mitkä halvemmat "do the trick", kertokaa toki.

Tilasin myös korvakkeen Ranskan ebaysta, toivottavasti on sopiva.

STX:n takavaihdevipu oli ostaessa rempulana auki, kasasin sen kokoon, mutta jälkikäteen tuli mieleen, että olisiko vivun jännittävää jousta tullut paikalleen asennettaessa pyöräyttää yhden pykälän verran, niin että jousi olisi jännittynyt vielä hitusen enemmän, vai meneekö se liian tiukalle sillä tavalla. Asensin sen siis suoraan kiinni kääntämättä sitä jousen virittävää kiekkoa, eli jännittämättä jousta. Ei tästä mitn selvää varmaan saa, mutta tulipa kirjoitettua. :)

sunny
25.01.2013, 22.45
Tacx:in rissat voisi olla yksi optio. Tai esim. ebaysta kohde 130834468078.