PDA

Näytä tavallinen näkymä : Keulan päivitys

kari kalastaja
29.12.2012, 23.33
Terse!

Tässä alkaa olemaan keulan päivitys ajankohtainen ja vaihtoehtojahan löytyy!! Pyörä on tommonen alottelijatason GF Wahoo ja kaverin recon silver tk:ta kokeiltuani päätin että itsekin tarvin oikean keulan. Hintahaarukka meikällä on max. 300€ ja nyt näyttäisi alennusmyynneistä tämän hintaisia haarukoita löytyvän.

Tälläset ehdokkaat nousivat omalle listalle:

http://www.bike-discount.de/shop/k1024/a88172/durin-x-dlo-remote-100-disc-only-white-w-o-pump-special-edition.html
http://www.probikeshop.com/rockshox-reba-rlt-fork-dual-air-100mm-poploc-black-2012/76566.html
http://www.probikeshop.com/rockshox-reba-rl-fork-solo-air-100mm-poploc-black-2013/84437.html

Noissa on ihan hyvät alet eli varmaan tässä ennen kevättä päätös kantsis tehä. Mutta mitä eroa esim. noissa rock shoxeissa on? Toinen oli dual air, mutta onko se hyvä vai huono? Jossain foorumilta luin että sitä olisi vaikea säätää.. Entäs toi magura? Onko kokemuksia? Onko jotain muita hyviä keuloja tohon hintaan?

Olen siis aika amatööri, mutta eikös noi edellä mainitut ainaki pitäis sopia mun pyörään?

tässä specksejä: http://www.bikepedia.com/Quickbike/BikeSpecs.aspx?Year=2009&Brand=Gary+Fisher&Model=Wahoo+Disc&Type=bike#.UN9fRRxLGL9

Nii ainaki noi kaikki sopii 26" ja niissä on toi 1 1/8" putki, jarrutki taitaa sopia (neki kaipaa päivitystä pian). Käsitin että perus nyrkkisääntönä ostetaan aina samalla spring travelillä (en osannu suomentaa.. kevät matkustaja?) nii mulla se ois 100mm. Olisko se tyhmää ostaa 120millinen ja mitä se tois lisää ja mitä toisaalta veis pois?

Niin ja tarviinko nyt jonku headsetin että saan haarukan kiinni?

Kiitti kommenteista!

nure
30.12.2012, 08.17
Henkilökohtaisesti tuohon Maguraan panostaisin... Yhdellä olen ajanut ja melko upea oli...Jos nykyisessä sata millinen niin ei 120milliä kummasti muuta kulmia...

Roces
30.12.2012, 09.16
Maguran hinta näyttäis olevan kohdallaan. Ei kannata liikaa miettii näiden asioiden kanssa ;). Spring travel on karkeesti suomennettuna joustomatka.

CamoN
30.12.2012, 10.56
Henkilökohtaisesti ottaisin varmaan tuon Solo Air Reban. Hinnat on samat ja näemmä siinäkin on mukana lukituksen kaukosäätö, vaikkei kaukosäädintä kuvissa näy. Tällä hetkellä maasturissani on kiinni Dual Air Reba eikä ole juuri ollut valittamista, tosin Dual Air vaatii vähän töitä että löytyy hyvät säädöt. Solo Airin pitäisi olla helpompi säädettävä. Magurassa minua epäilyttää huolto ja varaosat. Ainakin aikaisemmin ne ovat olleet valtamerkkien (Fox & Rock Shox) keuloja hankalampia huoltaa (siis ei niinkään rakenteellisesti, vaan sen takia ettei yhtä hyviä ohjeita, varaosia tai ammattimiestä ole välttämättä saatavilla), mutta en osaa sanoa onko tilanne muuttunut viimeisen 1-2 vuoden aikana.

Minä pysyisin saman joustomatkan keulassa enkä lähtisi pidentämään 120 milliin paitsi jos tietäisin sille olevan tarvetta. Käytännössä ohjaustankohan siinä nousee sen 20mm jos sitä ei kompensoi esimerkiksi stemmin kulmaa vaihtamalla. Toisaalta voihan 120 millistä ajaa hieman reilummalla sägillä (painuma) muiden ominaisuuksien liikaa kärsimättä, jolloin ajoasento säilyy samanlaisena mutta keulan keventyessä keula joustaa ulospäin enemmän.

Niin ja tarviinko nyt jonku headsetin että saan haarukan kiinni?

Et tarvitse uutta headsettiä (ohjainlaakeria) mutta vanhasta keulasta täytyy irrottaa crown race (laakerin aluslevy) joka lähtee levyn rakenteesta riippuen joko helpolla tai väkivalloin. Esimerkiksi omassa FSA:n laakerissa aluslevy ei mene ympäri asti vaan siinä on millin rako yhdessä kohdassa, jolloin sen saa kohtuullisen vähällä vaivalla irti keulan kaulaputkesta. Jossain tapauksissa sovitus on niin tiukka että kaulaputkea täytyy kylmentää tai aluslevyä kuumentaa jos ei halua käyttää reilusti voimaa.

Tarvitset lisäksi uuden star nutin (käpy). Vanha on siellä vanhan keulan kaulaputken sisällä ja sen saa sieltä ulos joko naputtelemalla sen koko kaulaputken läpi alas asti (mikäli putki on alas asti avoin) tai sitten katkaisemalla putken. Jos vanha keula jää kuitenkin varaosaksi hyllylle, kannattaa se käpykin jättää paikoilleen. Uusi käpy maksaa tuolla Probikeshopissa vitosen.

Räjäytyskuva kierteettömästä (threadless) ohjainlaakerista Wikipediasta (http://en.wikipedia.org/wiki/Headset_(bicycle_part)). Lähtökohtaisesti pyöräsi ohjainlaakerin rakenne vastaa tätä.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Bicycle_headset_%28threadless%29_exploded_view-en.png

nure
30.12.2012, 17.44
Minkä ikäinen ohjauslaakeri on? Ei ole kallis investointi jos vaihtaa samalla uuden kun keulakin vaihtuu...

nure
31.12.2012, 08.55
Ja yhä Maguran kannalla! Sama maahantuoja kuin ko. merkin jarruillakin joten miksei huoltokin pelaisi ja kyllä ammattimies huoltaa keulan kuin keulankin. Enkä tosiaan huolissa tosiaan tuosta 20 millin joustomatkan kasvusta, ajavathan porukka säädettävilläkin keuloilla jousto välillä 100-140mm.

kauris
31.12.2012, 08.58
Kyllä siitä jonkin verran toki tulee hintaa, koska ohjainlaakerin vaihto täytyy teetättää yleensä liikkeessä (maksaa noin 30 € laakerin lisäksi).

Jooseppi
31.12.2012, 11.07
Keula vaihtoon vaan. Itse tein samanlaisen projektin pari vuotta sitten. Vaihdoin Rokkarin Dartista muutamaakin pykälää ylemmäksi dual air Rebaan. Täytyy sanoa että kyllä kannatti, pyörän koko potentiaalia pystyi metsässä hyödyntämään paremmin. Huono keula kuitenkin menoa ja vauhtia rajoittaa, joskaan ei estä kokonaan ajamisesta nauttimista. Sinällään tuota rebaa voin suositella, toki tuo Magura on myös äärimmäisen mielenkiintoinen vaihtoehto.

Pyörä muuttui kertarysäyksellä kelpopeliksi-kevyemmäksi ja paremmin jousitetuksi. :)

Human Traffic
31.12.2012, 14.46
Mulla kanssa monta vuotta dual air reba ollut käytössä. Ei mitään ongelmaa, varmasti hintansa väärti. En usko, että tulet pettymään. Mutta noista vaihtoehdoista mua kiinnostaisi eniten Magura. Ainoat kokemukset maguran tuotteista on louise jarrut, jotka ovat olleet tosi huiput. Eli ei noista maguran hyppykepeistä kokemusta ole, mutta varmasti jollain on.

FatAlbert
03.01.2013, 09.34
Tervehdys,
olisin kysynyt asiantuntijoilta opastusta keulan vaihtoon eli mitä korvaavaa suosittelette? Nykyinen pyöräni on Specialized Stumpjumper 2008, jossa Fox Float 120 RL. Hinnan suhteen kipupiste liikkuupi jossain 500-600€ kieppeillä.

lansive
03.01.2013, 10.11
Tervehdys,
olisin kysynyt asiantuntijoilta opastusta keulan vaihtoon eli mitä korvaavaa suosittelette? Nykyinen pyöräni on Specialized Stumpjumper 2008, jossa Fox Float 120 RL. Hinnan suhteen kipupiste liikkuupi jossain 500-600€ kieppeillä.

Onko keula niin pahasti kulunut ja parantumattomasti hajalla ettei korjaus enää kannata? Jos on, niin olen kiinnostunut ostamaan sen varaosiksi - YV:llä tavoittaa.

Muussa tapauksessa älä vaihda mihinkään, vaan huollatat (ja mahdollisesti simmität) kuntoon Fillariosassa.

marco1
03.01.2013, 10.12
^^ Mitäs sen uuden keulan pitäisi tehdä vanhaa paremmin? Jäykempi, etälukituksia, kestävämpi, säädettävämpi tms. toiveet esiin niin voi arvailla uusia vaihtoehtoja.

FatAlbert
03.01.2013, 10.45
^^ Mitäs sen uuden keulan pitäisi tehdä vanhaa paremmin? Jäykempi, etälukituksia, kestävämpi, säädettävämpi tms. toiveet esiin niin voi arvailla uusia vaihtoehtoja.
Lähinnä ajattelin että uusi haarukka olisi ominaisuuksiltaan nykyistä Fox Float 120 RL:ää vastaava (mutta ehjä ... heh heh), jos kestävämpi sitä parempi. Pyörällä ajetaan lähinnä kivikkoisia ja juurakkoisia polkuja pitkin pääkaupunkiseudun metsiä. Keulan Säädettävyydeltä toivon, että en joudu niitä hirveästi "hinkkaamaan". Muihin yksityiskohtiin otan mielelläni asioista enemmän tietäviltä ehdotuksia vastaan.

Onko keula niin pahasti kulunut ja parantumattomasti hajalla ettei korjaus enää kannata? Jos on, niin olen kiinnostunut ostamaan sen varaosiksi - YV:llä tavoittaa.
Muussa tapauksessa älä vaihda mihinkään, vaan huollatat (ja mahdollisesti simmität) kuntoon Fillariosassa.
Huollatin keulan toissa kesän alussa fillariosan kautta järvenpäässä, jonka yhteydessä huoltomies totesi liukuputkien olevan tosi kuluneet. Tämän kesän aikana keula on muuttunut väljäksi ja kolisevaksi. Muistaakseni tuon parin vuoden takaisen huollon yhteydessä todettiin, että korjaus olisi vastaavan uuden keulan hintaan verrattuna turhan arvokas.

marco1
03.01.2013, 11.01
Akseli ja kaulaputki unohtui mainita, useimmat uudet keulat ovat läpiakselilla joka voi tarkoittaa myös etukiekon päivittämistä samassa yhteydessä ja oliskos tuossa entisessä sitten suora 1 1/8" paksuinen kaulaputki? Joustomatka on monissa keuloissa säädettävä (purkamalla) joten voit katsella myös 140/150mm joustavia.

Eri malleja on paljonkin mutta oliskos ne kohtuuhintaiset vaihtoehdot lähinnä Rock Shoxin Revelationin versiot - uudet Foxit näkyy maksavan lähes tonnin (tarjousmalleja 500-700€ tienoilla joissain kaupoissa) joka olisi ehkä vähän liikaa niistä. Muista merkeistä on vähän vähemmän tarjontaa (ja huoltoa).
Vaihdoin itse kesällä Foxista X-Fusionin Velvetiin ja sekin on hyvä vaihtoehto jos F-osasta löytyy.

FatAlbert
03.01.2013, 12.50
Kiitokset kommenteista,
nykyisessä etukiekossa on shimanon xt m475 napa 10mm akselilla. Foxi on 1 1/8" suoralla putkella. Olisiko yksi järkevä vaihtoehto Rock Shox Revelation XX Dual Air http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67905 ... teknisesti ja henkisesti? Ilmeisesti huollossa saisi tuon 150mm jousto rajoitettua 120mm:iin jos tarvetta? Mitenköhän tuo 30 mm ero joustossa vaikuttaa ajettavuuteen ...

Akseli ja kaulaputki unohtui mainita, useimmat uudet keulat ovat läpiakselilla joka voi tarkoittaa myös etukiekon päivittämistä samassa yhteydessä ja oliskos tuossa entisessä sitten suora 1 1/8" paksuinen kaulaputki? Joustomatka on monissa keuloissa säädettävä (purkamalla) joten voit katsella myös 140/150mm joustavia.

Eri malleja on paljonkin mutta oliskos ne kohtuuhintaiset vaihtoehdot lähinnä Rock Shoxin Revelationin versiot - uudet Foxit näkyy maksavan lähes tonnin (tarjousmalleja 500-700€ tienoilla joissain kaupoissa) joka olisi ehkä vähän liikaa niistä. Muista merkeistä on vähän vähemmän tarjontaa (ja huoltoa).
Vaihdoin itse kesällä Foxista X-Fusionin Velvetiin ja sekin on hyvä vaihtoehto jos F-osasta löytyy.

marco1
03.01.2013, 14.00
....Rock Shox Revelation XX Dual Air http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67905 ... teknisesti ja henkisesti? Ilmeisesti huollossa saisi tuon 150mm jousto rajoitettua 120mm:iin jos tarvetta? Mitenköhän tuo 30 mm ero joustossa vaikuttaa ajettavuuteen ...
Hyvältä vaikuttaa. Jouston rajoitus onnistuu useimmissa keuloissa kotimekaanikoltakin (10-30min homma) mutta tuossa XX:sssä on näköjään tuommoinen Dual Position Air jolla voi pudottaa joustomatkan esim. ylämäissä. En tunne tuota mallia mutta RS -keulat ilman Dual airia saa tuunattua mille tahansa joustomatkalle.
Pidemmän joustomatkan sopivuus selviää parhaiten kokeilemalla, pyörä voi muuttua parempaankin suuntaan pidemmällä joustolla ja jos ei muutu niin sitten lyhennetään.

Jooseppi
03.01.2013, 14.00
Kelpo keula. Mutta sinähän pystyt Revelationissa säätämään joustovaran lennossa. Eli pidät vaan sen 120 millisenä. Itseasiassa revelation on vahvin ehdokas meikäläisen seuraavaksi keulaksi.

Tuli mieleen, jos kerta et enempää jyystöä kaipaa, niin miten ois Rokkarin Reba tavallista parempana versiona? Saattaisi olla tuota revelationia hiukan kevyempikin.

Edit: Olin hidas.

lansive
03.01.2013, 14.11
Rock Shox SIDiä ainakin saa pikalinkkuakselilla 120 millisenä. Siinä pitäisi paremmissa versiossa olla jo säätöjäkin paremmin kuin Revelationeissa ja pitäisi senkin vielä sopia budjettiin.

miku80
03.01.2013, 14.23
jos vertaa SID RCT3 vs. Revelation RCT3 niin SID:ssä säästää painoa about 400g.. Äkkiseltään muuten näyttää säädöt ja ominaisuudet samalta, solo-air jousella ja samat platform-säädöt ja dual flow-rebound..

Jooseppi
03.01.2013, 14.45
No mutta sidi ja revelation on jo tehty aikalailla erilaiseen ajoon. Mimmoseen ajeluun uusi keula muuten tulee? SIDI tuskin tuota foxia kestävämpi on..

FatAlbert
03.01.2013, 14.48
Ok,
kiitokset avuista! Täytyypi käydä ehdokkaiden verkkotarjouksia läpi ...

FatAlbert
03.01.2013, 15.05
... lähinnä kivikkoisia ja juurakkoisia polkuja pitkin pääkaupunkiseudun metsiä. Tämä voi olla tyhmä kysymys muttah, revelation on siis hitusen painavampi mutta myös rymyämistä paremmin kestävä ...?

No mutta sidi ja revelation on jo tehty aikalailla erilaiseen ajoon. Mimmoseen ajeluun uusi keula muuten tulee? SIDI tuskin tuota foxia kestävämpi on..

Jooseppi
03.01.2013, 16.35
... lähinnä kivikkoisia ja juurakkoisia polkuja pitkin pääkaupunkiseudun metsiä. Tämä voi olla tyhmä kysymys muttah, relevation on siis hitusen painavampi mutta myös rymyämistä paremmin kestävä ...?

Kyllä. Itse olen mieltänyt näin että SID-->Reba--->Revelation jos mennään ajatellusta käyttötarkoituksesta eli XC:stä kohti enduroa. Itse olen ajatellut osallistuvani pivot-cuppiin ensi kesänä, keulana siis reba, joka sekin on sidiä raskaammin rakennettu. Revelationilla taitaa pärjätä jo enska-jutuissakin tiettyyn rajaan asti.

kari kalastaja
04.01.2013, 19.37
Kiitos kommenteista! Laitoin Maguran tilaukseen, mutta jätin ohjainlaakerin ostamatta. Pyörä vuoden vanha ja mitään hirveetä ränkimistä en oo vielä harrastanu..

Laitan tänne kokemuksia kunhan keula saapuu.

f64
05.01.2013, 15.05

Miten kipeästi kaipaat varaosia? Olen just viemässä foxin 120 roskiin. Ei taida olla RL, tai siis lukitus on toisen putken yläpäässä. 15mm akseli. Huollettu muistaakseni vuosi sitten mutta liukuputket naarmuuntuneet. Saat ilmaiseksi espoosta, vai vienkö kuitenkin roskiin.. :)

lansive
05.01.2013, 22.50
Miten kipeästi kaipaat varaosia? Olen just viemässä foxin 120 roskiin. Ei taida olla RL, tai siis lukitus on toisen putken yläpäässä. 15mm akseli. Huollettu muistaakseni vuosi sitten mutta liukuputket naarmuuntuneet. Saat ilmaiseksi espoosta, vai vienkö kuitenkin roskiin.. :)

Älä vie roskiin. Käyn töissä Espoossa joten voin tulla noutamaan. Laitan yv:tä.

f64
06.01.2013, 03.59
Älä vie roskiin. Käyn töissä Espoossa joten voin tulla noutamaan. Laitan yv:tä.
Jep. Keula löysi uuden omistajan. Yv.

Tmh
06.01.2013, 18.22
Kyllä. Itse olen mieltänyt näin että SID-->Reba--->Revelation jos mennään ajatellusta käyttötarkoituksesta eli XC:stä kohti enduroa. Itse olen ajatellut osallistuvani pivot-cuppiin ensi kesänä, keulana siis reba, joka sekin on sidiä raskaammin rakennettu. Revelationilla taitaa pärjätä jo enska-jutuissakin tiettyyn rajaan asti.

Vanhemmat Rebat eroavat SIDeistä enemmän mutta nämä nykyiset (2011-->) eroavat vain vaimentimien osalta. SIDeissä on vakiona paremmat sisuskalut.

Jooseppi
09.01.2013, 10.49
Vanhemmat Rebat eroavat SIDeistä enemmän mutta nämä nykyiset (2011-->) eroavat vain vaimentimien osalta. SIDeissä on vakiona paremmat sisuskalut.

Jaaaa. Mulla onkin vanhempi rebbana käytössä. Silloin oli painoissakin jonkin verran eroa sidin hyväksi, kun itse keulaa katselin. Hyvin on tuo vanhempi reba pelannut vähän raskaammassakin ajossa. Tuo revelation on tehnyt vaikutuksen, sen verran olen päässyt sivusta seuraamaan paria kuskia jolla keula on käytössä.

Jopoman
19.01.2013, 10.51
Mitenkä on vaihtokeuluja tarjolla Trekin G2-geometrialla? Suunnitelmissa 29 maasturin hankinta pohjalta hyvä runko peruspalikoilla ja päivitystä ajan mittaan. Cannerin leftyt jää heti sivuun kun en halua sitoa itseeni kovin kapeaan sortimenttiin vaihto-osia. Onko G2:n kanssa vähän sama juttu, tarpeeksi laadukasta heti lähtöön ettei tarvii katua?

Edit: Ei taida olla tarjolla. Siihen käsitykseen jäin erinäisiä palstoja kahlattuani, että ne tehdään lisenssillä kompliitti pyöriin, irtosena ei oo eikä tuu.

kooki
06.02.2013, 15.26
Lainaillaan sopivaa lankaa tähänkin.

Jäykkistä pidemmällä joustolla rakennellaan vaihteeksi kuitenkin sopivammalla budjetilla. Etsinnässä siis 140 tai 150 mm jousteleva keula AM-tyyppiseen jäykkäperään (Commencal Ramones). Akselilla ei niin väliä, navoissa adaptoitavissa mutta 15 tai 20 siis saa olla. Ohjainlaakeri on kivikautinen 1 1/8" ei kartiomainen.

Olin funtsinut laittaa Rokkarin Sektor coilin tuohon ja se varmaan olisikin aivan hyvä vaihtoehto. Alaspäin vievään ajoon kiehtoisi kokeilla jousikeulaa vaihteeksi. Toisena olin kuitenkin antanut tilaa Marzocchin 44 RL switcille ja miksipä ei 55 CR:lle (joskin hinta pompsahtaa). Oisko raadilla kokemuksia tai äärettömän vahvaa mutua taustalle.

Oletan tuon rungon kyllä toimivan varsin hyvin 120-140 mm keulallakin ja siinäpä tuon 44 RL:n vaihtoehdot 120 ja 150 hieman kiehtoisivat. Onko siis less is more ja rokkari it is vai kuinka? (Ynkkahan kylläkin todisti tuon sanonnan vääräksi...)

Korppu
07.02.2013, 14.10
Itsellä olisi päivityslistalla täpäristä Sektor TK (140mm). Olen hieman pohtinut Revelation RCT3 Dual Air tapered 15mm (150mm), joka osuisi sopivasti hintahaarukkaan 400-600€. Onko mielipiteitä muista vaihtoehdoista? Ajona siis trail/AM.

miku80
07.02.2013, 14.40
Tuo revelation on ihan hyvä keula kyllä mutta tuosta rct3 vaimentimesta ei itellä ole kokemusta.. Noissa Revelationeissa on dual flow-rebound kaikissa mikä on hyvä parannus verrattuna tuohon sektoriin ja muutenkin herkempi ja tarkempi tuo revelation ja varaosat helposti saatavissa.. Jossain netti kaupoissa nähnyt viime vuotisia hyvillä alennuksilla kun itekkin uutta keulaa etsin, mutta löysin Fox:n rlc fit-keulan puoleen hintaan niin ostin sellasen sitten..

Korppu
08.02.2013, 10.19
Tuo revelation on ihan hyvä keula... Kiitos vastauksesta! Näin itsekin olen tuumaillut! Nythän tammikuussa olisi saanut esim CRC:ltä melko hyvään hintaan FOXia ja rokkaria, mutta ei löytynyt likviditeettiä.

+10mm traveli voisi olla myös ihan tervetullut lisä liian jyrkkään ohjauskulmaan (69) ja vaikka hieman offariksi meneekin, kannattaisikohan tuohon lyödä vielä cane creekin anglesetti.

miku80
08.02.2013, 10.30
ite pistin 20mm pitemmän keulan eli loiveni about asteella 68 -> 67 ja kyllähän se kaikinpuolin paremmalta nyt tuntuu.. jos haluut halvemmalla loiventaa niin offset redut takaiskariin (http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/Offset/SubProducts/Offset-19x8) on edullinen päivitys..

AK-87
08.02.2013, 10.50
Komps miku80:n reduesitykselle. Redut myös tipauttaa keskiötä sen millin tai pari, mikä useassa fillarissa on ihan hyvä muutos. Aluksi pitää tietysti tarkistaa linkusto, eli onko linkustossa tilaa "siirtää" joustoa. Iskari tyhjäksi siis, painat jouston kasaan ja tutkailet paljonko jää väliä takahaarukan/linkuston ja satulaputken seuduille. Mikä konkeli sulla on?

Korppu
08.02.2013, 11.00
Komps miku80:n reduesitykselle. Redut myös tipauttaa keskiötä sen millin tai pari, mikä useassa fillarissa on ihan hyvä muutos. Aluksi pitää tietysti tarkistaa linkusto, eli onko linkustossa tilaa "siirtää" joustoa. Iskari tyhjäksi siis, painat jouston kasaan ja tutkailet paljonko jää väliä takahaarukan/linkuston ja satulaputken seuduille. Mikä konkeli sulla on? Tuohan kuulostaa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, jos vaan toimii. Pyöränä Focus Thunder 3.0. Geometria löytyy täältä (http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2012/category/mtb-fullsuspension-5/subcategory/all-mountain-2/model/thunder-30-1.html).

miku80
08.02.2013, 11.58
aikast veemäisen ahtaan näkönen tuo focus:n knucklebox tuosta kuvakulmasta...

http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2009/11/02/1257157895950-1k4hbz9j7hhth-800-75.jpg

iskarin alapäähän vois mahdollisesti saadakkin, mutta tuossa yläpäässä ei kauheesti näytä olevan pelivaraa.. katso pyörääsi onko sen iskarin varaa nousta muutama milli ylemmäs..

miikavsa
15.02.2013, 14.44
Terve, Innostuin pitkästä aikaa pyöräilystä ja kaivoin maastopyöräni tallista. pyörä kaipaisi uutta keulaa täysin raiskaantuneen Manitou blackin tilalle (90-120). kaveri on tilaamassa jarruja crc:ltä ja tsekkailin vähän keuloja sieltä.
runkona mulla on vanha tunturi f22, ja ymmärtääkseni siihen menee vain 1 1/8" kaulaputkella olevat keulat, joten vaihtoehdoiksi jäivät seuraavat:

http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=70170

http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=57827

kummastakin siis 130mm joustolla. Onko ilma vai jousi parempi jos haluan mahdollisimman huoltovapaan ja toimintavarman keulan?
Onko muita ehdotuksia, suosituksia, kommentteja? (joustoa min 120 ja hintaa maks 400, 1 1/8 putkella ja 9mm akselilla)
Luultavasti tarvitsen myös uuden ohjainlaakerin, koska aikoinaan kun blackki on asennettu, on unohdettu ottaa vanhasta keulasta se laakerin aluslevy pois ja tuo keula klappaa, joten en usko että nykyinen ohjainlaakeri (FSA pigDH) on kovinkaan hyvässä kunnossa.
Eli onko suosituksia hyvästä ja halvasta ohjainlaakerista, ja mistä saisin uuden crown racen?

Amfinaut
15.02.2013, 15.14
Terve, Innostuin pitkästä aikaa pyöräilystä ja kaivoin maastopyöräni tallista. pyörä kaipaisi uutta keulaa täysin raiskaantuneen Manitou blackin tilalle (90-120). kaveri on tilaamassa jarruja crc:ltä ja tsekkailin vähän keuloja sieltä.
runkona mulla on vanha tunturi f22, ja ymmärtääkseni siihen menee vain 1 1/8" kaulaputkella olevat keulat, joten vaihtoehdoiksi jäivät seuraavat:

Linkit taisi porsia. Tuossapa valmiiksi:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=70170
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57827

kooki
18.02.2013, 10.48

kummastakin siis 130mm joustolla. Onko ilma vai jousi parempi jos haluan mahdollisimman huoltovapaan ja toimintavarman keulan?
Onko muita ehdotuksia, suosituksia, kommentteja? (joustoa min 120 ja hintaa maks 400, 1 1/8 putkella ja 9mm akselilla)
Luultavasti tarvitsen myös uuden ohjainlaakerin, koska aikoinaan kun blackki on asennettu, on unohdettu ottaa vanhasta keulasta se laakerin aluslevy pois ja tuo keula klappaa, joten en usko että nykyinen ohjainlaakeri (FSA pigDH) on kovinkaan hyvässä kunnossa.
Eli onko suosituksia hyvästä ja halvasta ohjainlaakerista, ja mistä saisin uuden crown racen?

Crown race tulee uuden ohjainlaakerin mukana, joten no worries sen suhteen. Laita vaikka saman firman the Pig (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=1066) ketjureaktiokaupasta. Halpa, sopivan ruma, eikä mulla ainakaan ole porsinut (heheh) mihinkään. Minute ainakin on ihan ok toimiva keula. Lähinnä varmaan miettisin, kuinka paljon laittaisin keulaan fyffeä F22-rungon kanssa. Sitten tietty käyttötarkoitus vähän ratkaisee. Ajattelitko ajella ihan maastoajoa vai tuleeko vain yleiseen kikkailuun jne. Joustomatkan lisääminen sentillä muuttaa kulmia ja lisää sitten rasitusta runkoon, joten funtsi sitten tuotakin puolta.

vuohi
18.02.2013, 20.40
Täälläkin alkaa vähän keulan päivitys olemaan ajankohtaista. 2009 vuoden mondraker foxy r:n keula alkaa olemaan melko tahmean oloinen ja jos ei itse huolla on huollolla hintaa ilmeisesti se 100€--> chain reaction cyclestä taas saisi 300-400 hintaan uuden keulan ja himottaisi laittaa tuota 140mm keulaa vähän pidempi, jotta saisi vähän loivemman keulakulman ja samalla sitä notkuakin lisää.

Koitin netistä penkasta, että minkä kokoinen ohjainlaakeri tuossa on mutta eihän noin vanhoista pyöristä enään mitään tietoa löydä. Noi tuuma lukemat ovat siis ilmeisesti tuon kaulaputken halkaisijoita laakerin kohdalta? pitääkö tuosta ottaa keula irti ja mitata vai näkeekö sen noista keulaputken ulkohalkasijoista jotenkin tarpeeksi suurella varmuudella?

AK-87
18.02.2013, 21.28
Koitin netistä penkasta, että minkä kokoinen ohjainlaakeri tuossa on mutta eihän noin vanhoista pyöristä enään mitään tietoa löydä. Noi tuuma lukemat ovat siis ilmeisesti tuon kaulaputken halkaisijoita laakerin kohdalta? pitääkö tuosta ottaa keula irti ja mitata vai näkeekö sen noista keulaputken ulkohalkasijoista jotenkin tarpeeksi suurella varmuudella?

Keulaputket ja kaulaputket, mitä näitä nyt olikaan! :) Jos nyt tarkoitit sitä, että minkä kokoinen kaulaputki pitäisi olla uudessa keulassa, niin se selviää kyllä mittaamalla vanha. Se on hyvin suurella todennäköisyydellä 1,25".

Vertti83
18.02.2013, 22.07
...Se on hyvin suurella todennäköisyydellä 1,25".

Mahtanet kuitenkin tarkoittaa 1.125", eli 1 1/8"... tuo 1.25", eli 1 1/4" taisi olla vaan joku Giantin "mullistava" keksielmä joka ei luojankiitos ole sen kummemmin yleistynyt, ihan kun näitä "standardeja" ei olisi muutenkin jo riittävästi...

AK-87
19.02.2013, 07.31
Mahtanet kuitenkin tarkoittaa 1.125", eli 1 1/8"...

No hep, tietenkin juuri näin! Dramaattinen virhe :P

mehukatti
19.02.2013, 10.03
Täälläkin alkaa vähän keulan päivitys olemaan ajankohtaista. 2009 vuoden mondraker foxy r:n keula alkaa olemaan melko tahmean oloinen ja jos ei itse huolla on huollolla hintaa ilmeisesti se 100€--> chain reaction cyclestä taas saisi 300-400 hintaan uuden keulan ja himottaisi laittaa tuota 140mm keulaa vähän pidempi, jotta saisi vähän loivemman keulakulman ja samalla sitä notkuakin lisää.

Toi on mun mielestä vähän outoo, että ei huolleta jousituksia vuosiin lainkaan, vaan ajetaan huonosti toimivalla niin pitkään, kunnes v-käyrä nousee tappiin ja tekee mieli uutta. Fillariosassa on Foxin keulojen huolto muistaakseni 90e ja toihan kannattais tehdä ainakin kerran vuodessa.

Falconi
19.02.2013, 10.17
Onko tuo kerran vuodessa joku hihasta ravistettu arvio? Kauanko silloin keskimäärin on ajotunteja keulalle tullut?

Pitäisi itsekkin huollattaa keula, mutta ajattelin ihan järjellä kerran se toimii niin en viitsi näin kesää vasten sitä huollattaa (Eli hoksasin liian myöhään). Ensi talvena pitäisi laittaa huoltoon tai sitten tehdä itse huolto. Itse tehtäessä voisi sitten kuvia ottaa miltä 2 vuotta huoltamaton keula sekä öljyt näyttää, sitten vuoden päästä siitä huoltaa ja tehdä sama juttu.

Fillarimies
19.02.2013, 10.20
Lisäksi tuolta http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?26433-Joustokeulojen-ohjeet-ja-linkit löytyy ohjeita omatoimiseen huoltoon. Foxin keulat on aika helppoja huoltaa itse. Kyllä se kerta vuoteen ois hyvä vaihtaa ainakin öljyt jos ei täyshuoltoa halua tehdä :)

JackOja
19.02.2013, 10.24
Onko tuo kerran vuodessa joku hihasta ravistettu arvio? Kauanko silloin keskimäärin on ajotunteja keulalle tullut?

"Kerran vuodessa" huolto tarkoittaa enemmän ajavilla oikeasti sellaista "edes kerran vuodessa". Suositellut huoltovälit löytyy valmistajien manuaaleista & nettisivuilta. Aika yleisesti on sellaiset 100 tuntia.

Itse tulee laiminlyötyä nuo tunnit ja huollatan kerran vuodessa. Enkä ole saanut aikaiseksi opetella itse muuta kuin takaiskarin (kevyen) ilmakannun huollon.

Fillarimies
19.02.2013, 10.34
Takaiskarit on vähän hankalia öljypuolen huollon kanssa, mutta nekin onnistuu kotona jos öljypuolen paineistus on hoidettu schader-venttiilillä. Itellä tulee aika paljon purettua ja huollettua noita vaimennuspuolen vermeitä :)

vuohi
19.02.2013, 14.07
Toi on mun mielestä vähän outoo, että ei huolleta jousituksia vuosiin lainkaan, vaan ajetaan huonosti toimivalla niin pitkään, kunnes v-käyrä nousee tappiin ja tekee mieli uutta. Fillariosassa on Foxin keulojen huolto muistaakseni 90e ja toihan kannattais tehdä ainakin kerran vuodessa.

Ei toi nyt sentään 09 vuodesta ole mennyt avaamatta, itse ostin pyörän reilu vuosi sitten käytettynä ja sen takia en ole itse huoltanut vielä tuota keulaa kertaakaan. Tohon "ainakin kerran vuodessa" ideaan voisin todeta, että siinä alkaa olemaan huollettavaa jos pari kertaa vuodessa huoltaa kaikki iskarit kun taloudesta löytyy 2 jäykkäperäistä maasturia, 2 täpäriä ja moottoripyörä. Vieteri keulat ja moottoripyörän olen huoltanut itse mutta nyt pitäisi varmaan opetella noiden ilmakeulojen kanssa ropailu ei vaan oikeen kiinnostais kun pitäs tässä keväällä tehdä moottoripyöräänkin koneremontti ja ties mitä. Alkaa olemaan varmaan liikaa leluja ja liian vähän aikaa :D

Vielä kun oman kokemuksen mukaan noi vähän jämähtäneet keulat ovat kumminkin tulevat aina maagisesti kuntoon kun vaihtaa öljyt tiivisteet ja putsaa kunnolla niin en tiedä mitä siinä tälläinen perus harrastaja voittaa, että pistää hirveän määrän rahaa tai aikaa iskareiden availuun? Ymmärrän kyllä, että joku tekee ihan ohjeiden tuntien mukaan mutta en usko, että itsellä paljoa vauhti paranisi vaikka kuinka usein noita aukoisi.

kooki
19.02.2013, 14.53
Ei toi nyt sentään 09 vuodesta ole mennyt avaamatta, itse ostin pyörän reilu vuosi sitten käytettynä ja sen takia en ole itse huoltanut vielä tuota keulaa kertaakaan. Tohon "ainakin kerran vuodessa" ideaan voisin todeta, että siinä alkaa olemaan huollettavaa jos pari kertaa vuodessa huoltaa kaikki iskarit kun taloudesta löytyy 2 jäykkäperäistä maasturia, 2 täpäriä ja moottoripyörä. Vieteri keulat ja moottoripyörän olen huoltanut itse mutta nyt pitäisi varmaan opetella noiden ilmakeulojen kanssa ropailu ei vaan oikeen kiinnostais kun pitäs tässä keväällä tehdä moottoripyöräänkin koneremontti ja ties mitä. Alkaa olemaan varmaan liikaa leluja ja liian vähän aikaa :D

Vielä kun oman kokemuksen mukaan noi vähän jämähtäneet keulat ovat kumminkin tulevat aina maagisesti kuntoon kun vaihtaa öljyt tiivisteet ja putsaa kunnolla niin en tiedä mitä siinä tälläinen perus harrastaja voittaa, että pistää hirveän määrän rahaa tai aikaa iskareiden availuun? Ymmärrän kyllä, että joku tekee ihan ohjeiden tuntien mukaan mutta en usko, että itsellä paljoa vauhti paranisi vaikka kuinka usein noita aukoisi.

Heh, vähän sama meininki keulamäärän suhteen ilman noita motorisoituja tosin. Maastureiden keulat on tullu huolletua tai vähintään öljyt vaihdettua ehkä puolentoista vuoden frekvenssillä poislukien hurvittelu-/käyttöpyörän Marzocchi MX comp vuosimallia 2003, jolle en ole tehnyt yhtään mitään. Still going strong :D Ei tosin alunperinkään mikään huippumekaniikan taidonnäyte mutta kattellaan kauanko tiivisteet vielä kestää...

TimoF
19.02.2013, 16.29
mutta ajattelin ihan järjellä kerran se toimii niin en viitsi näin kesää vasten sitä huollattaa

Järjellä ajateltuna on jo myöhäistä kun se ei enää toimi :rolleyes:

Ja kesää vastenhan se on paras huollattaa, on kauden alkaessa sit täydessä iskussa.

sakuvaan
19.02.2013, 16.40

No se on oikeestaan viimeinen paikka alkaa huoltaa jos keula alkaa narisemaan (vettä öljyssä) tai muuttuu tahmeaksi (osumia öljyssä), hyvällä tsägällä siellä saattaa vielä olla liukuputket ehjät mutta laakerit kandee ainakin tarkistaa..

Fillarimies
19.02.2013, 16.55
Laakerit = Liukuholkit, ettei kellekkään tule vääriä mielikuvia :)
Sehän on vähän sama kuin autoilussa, että jos jättää huoltamatta niin kyllä sillä ajaa, mutta jossainvaiheessa porsii joku vähän isommin.

Falconi
19.02.2013, 19.50
Järjellä ajateltuna on jo myöhäistä kun se ei enää toimi :rolleyes:

Ja kesää vastenhan se on paras huollattaa, on kauden alkaessa sit täydessä iskussa.

Kausi on jo alkanut :) Mutta ajomäärät eivät niin hirveitä ole ja varmasti valmistajan tunneissa on varovaisuutta mukana. Epäilen hieman, että toi keula räjähtää kun öljyjen vaihto menee muutaman kuukauden pitkäksi.

Fillarimies
19.02.2013, 23.22
Mun kokemuksia mukaan enemmän se öljy menee huonoksi kierrejousikeuloissa kuin ilmakeuloissa. Juurin sen vuoksi, että ainakin vanhemmista keuloissa se kierrejousi pääsi vähän hinkkaamaan aina johonkin ja irrottamaan pienen pieniä partikkeleita öljyn sekaan. Sen huomasi siitä kun alajalkojen pohjalla oli epämääräistä mömmöä.
Itse ajelen kesää talvea pyörällä ja se vuosi on mun mun käytöllä riittäny huoltoväliksi. Kesäisin parhaimmillaan 3000km maastoa kesässä + talviajot päälle.

tune
20.02.2013, 00.20
Mun kokemuksia mukaan enemmän se öljy menee huonoksi kierrejousikeuloissa kuin ilmakeuloissa. Juurin sen vuoksi, että ainakin vanhemmista keuloissa se kierrejousi pääsi vähän hinkkaamaan aina johonkin ja irrottamaan pienen pieniä partikkeleita öljyn sekaan. Sen huomasi siitä kun alajalkojen pohjalla oli epämääräistä mömmöä.

Ainakin yksi asia mikä etenkin kierrejousikeuloissa saa usein aikaan epämääräiset mömmöt alajalkaan jousipuolelle on se asennusrasva mitä toiset käyttää kierrejousessa (ja tietty myös ilmajousen tiivisteissa, mutta luonnollisesti huomattavasti pienemmissä määrissä). Mitäköhän tolkkua siinä on vetää paksut rasvat kierrejouseen (tätä myös ainakin toiset huoltoohjeetkin suosittelee) ja sitten se sekoittuu alajalkojen voiteluöljyjen kanssa epämääräiseksi mömmöksi.

Itse voitelen jousen ja tiivisteet samalla öljyllä mitä laitan muutenkin alajalkoihin voiteluöljyksi. Kierrejousellisessa keulassa huomaa muuten aika suuren eron herkkyydessä, kun tuolla tavalla voideltua keulaa vertaa esim. tehtaalta tulleeseen keulaan. On aika paksut mömmöt liukuholkeissa jousipuolella jos ne sinne kunnolla ylipäätään valuu. Jousen päiden terävät reunat kannattaa muuten myös huollon yhteydessä pyöristää jos sellaisia löytyy. Ainakin välillä törmää aika teräväreunaisiin jousiin, jotka kyllä hiovat myös epäpuhtauksia öljyn sekaan.

mhelander
20.02.2013, 09.26
Itse voitelen jousen ja tiivisteet samalla öljyllä mitä laitan muutenkin alajalkoihin voiteluöljyksi. Kierrejousellisessa keulassa huomaa muuten aika suuren eron herkkyydessä, kun tuolla tavalla voideltua keulaa vertaa esim. tehtaalta tulleeseen keulaan. On aika paksut mömmöt liukuholkeissa jousipuolella jos ne sinne kunnolla ylipäätään valuu. Jousen päiden terävät reunat kannattaa muuten myös huollon yhteydessä pyöristää jos sellaisia löytyy. Ainakin välillä törmää aika teräväreunaisiin jousiin, jotka kyllä hiovat myös epäpuhtauksia öljyn sekaan.

Näin minäkin tekisin, tai siis tein, kun Fox Vanilla R -keulani huolsin. En yrittänytkään pestä kaikkia sisukaluja vaan valutin huolella vanhat mömmöt veks, rätillä putsasin liukuputket ja alaputkien sisukset ja takasin läjään.

Vaahtotiivisteet liuotin siinä öljyssä jonka pohjan pultin reijistä valutin sitten sisään.

Muutenkin epäilen että ne mömmöt joita alas valutetaan on monasti öljyn ja veden emulsiota. Ainakin mun keulassa oli näin koska tiivisteet kun nappasin veks löyty uristaan ihan vettä.

Siksi seuraavan kerran viimeistään vaihdan öljyt ensi syksynä kun kelit on pysyvästi pakkasen puolella. Saa herkän keulan sekä talveksi että seuraavaksi kesäksi.

Korppu
22.02.2013, 13.35
Itsellä olisi päivityslistalla täpäristä Sektor TK (140mm). Olen hieman pohtinut Revelation RCT3 Dual Air tapered 15mm (150mm), joka osuisi sopivasti hintahaarukkaan 400-600€. Onko mielipiteitä muista vaihtoehdoista? Ajona siis trail/AM.Osaisko joku sanoa eroja Fox Suspension 32 Float FIT RLC (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=94614) ja Revelation RCT3 Dual Airin (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67903) välillä? Kumpaa suosittelisitte? Aika hyvällä hinnalla irtoaisi molemmat.

JackOja
22.02.2013, 13.56
^ Noissa on ainakin se tärkeä ero, että Foxi on kartio kaulaputkella ja Rokkarissa suora. Mutta jos sun runko syö kumpaakin niin sithän se on sama.

Korppu
22.02.2013, 14.02
^ Noissa on ainakin se tärkeä ero, että Foxi on kartio kaulaputkella ja Rokkarissa suora. Mutta jos sun runko syö kumpaakin niin sithän se on sama.No perhana. Enhän huomannut tuota kun nopeasti rokkarin linkin lisäsin. Eli mielellään kartiota.