PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörä projekti.

jeps
20.12.2012, 03.55
Moi! Sain tässä joku aika sitten kuningasidean, että rakennan vaimolle maantiepyörä syntymäpäivä lahjaksi. Aikaa on vielä reilu vuodenpäivät, eli ei mahdotonta Kiirusta. Pikkuinen ongelma on vaan siinä, että minulla ei ole kokemusta pyörän rakentelusta juuri ollenkaan. Toki niistä jotain ymmärrän, kun itsekin maantiefillarilla sotken jonkinverran. Onko tälläinen projeti sitä luokkaa, että voi unohtaa heti? Hintakin köyhää hirvittää, tarkoitus olisi saada aikaan kohtalainen harjoituspyörä.

Elikkäs, olisiko arvon ammattilaisilla antaa vinkkejä aloittamiseen tai ehkäpä jopa siihen lopettamiseen:D?
Mistä kannattaa tilata osat, aloitan tyhjästä rakentamaan?

Nufan
20.12.2012, 07.52
Fillareiden kanssa taitaa olla halvempaa ostaa kokonainen pyörä, kuin kasata osista. Alennusmyyntejä kyttäämällä voi saada edullisemmin. Joitain erikoistyökaluhankintojakin täytyy tehdä.

Unohtaa ei projektia tietenkään kannata. Kasaamalla itse pyörän, tulet perehtyneeksi lähes jokaiseen tarvittavaan osa-alueeseen ja jatkossa huollotkin on hallinnassa. Ajattelee sitä ylimääräistä työkaluihin panostamista sijoituksena tulevaisuuteen. Jossain vaiheessa niitä kuitenkin tarvii.

Park Toolin kirjallisuuteen kannattaa perehtyä myös.

jamesgmh
20.12.2012, 08.43
Juuri tuli itseasiassa rakennettua tiepyörä uudesta kiinasta tilatusta hiilikuiturungosta, eBaysta hankituista komponenteista ja muista osista.

Tiepyörän rakentaminen sinäänsä ei ole kauhean monimutkainen homma. Siinä voi mennä paljon vähemmän väärin kuin esim maastopyörän rakentamisessa, koska tiepyörissä on tavallaan universaalimmat standardit. Itse rakentamalleni pyörälle tuli hintaa noin 1000$. Vastaavan hinta olisi valmiina ollut ainakin 2000$. Joka tapauksessa, kalliimman pyörän saa itse rakentamalla kasaan suunnilleen 70-60% vastaavan valmiiksi kasatun hinnalla ja siinä pääsee itse spekkaamaan niin kuin haluaa. Toisaalta perus pyöriä näkee joskus niin rankoissa alennuksissa että hinta saattaa lopulta liikkua samoissa.
Iso kysymys on että missä budjetissa liikutaan? Säästön kannalta asia on vähän niin (omasta kokemuksesta) että mitä "kalliimpaa" pyörää on rakentamassa sitä enemmän siinä säästää että rakentaa itse vastaavan (sekä prosentuaalisesti että tietysti ihan vaan rahana). Jos rakentaa halpaa pyörää voi olla hyvin vaikea pitää hintaa alle sen mitä vähittäismyyjä haluaa vastaavasta, mutta jos rakentaa yläpään pyörää, niin ero vähittäishintaa tulee olemaan paljon suurempi. Kalliiden pyörien vähittäishinnoissa on enemmän ilmaa.

Hiilikuituisen rungon saa tilattua Kiinasta alkaen noin 350-400€. Myyjiä löytyy eBaysta ja DHGatesta. Jos haluaa kunnon vähittäismyyjän tarjoaman takuun rungolleen niin silloin kannattaa katsoa lähempää kotoa. Esim Dolan englannissa myy omilla logoillaan maalattuja kiinalaisia runkoja kohtuu hinnoilla, sekä alumiinia että hiilikuitua. Isonimisten valmistajien hienompia runkoja ei kannata ostaa uusina. Ne on hirmu kalliita ja ne on suurimmaksi osaksi ihan samoja kiinalaisia ja taiwanilaisia runkoja kuin kaikkien muidenkin valmistajien rungot.

Kallein yksittäinen investointi on komponentti setti, ainakin jos ei osta käytettyjä. Se kannattaa kuitenkin yleensä ostaa kerralla pakettina, kuin metsästää yksittäisiä paloja. Käytetyillä voi kyllä säästää, mutta niitä joutuu vähän etsimään. keski- /hyvälaatuisista osista (Campy Veloce, Shimano 105, SRAM Rival) joutuu uutena maksamaan 600€+ kokonaisesta group setistä, mutta siinä on sitten kaikki paitsi runko, pyörät, renkaat, stemmi, ohjaustanko, istuintanko ja satula. Edeltävän sukupolven setit, jos niitä löytää, ovat myös hyvä vaihtoehto. Ne ovat yleensä halvahakoja mutta edelleen laadukkaita. Oma mielipide on se että alta "keskiluokan" osia (siis esim alta 105) ei kannata hommata. Sora ja Tiagra osat ovat vaan niin huonolaatuisia että niiden kanssa palaa hermot ja lopulta haluaa vaihtaa ne kuitenkin. Hirveästi yli keskitasoisia osia ei taas kannata hommata koska ne muuttuvat järkyttävät kalliiksi ja ovat yleensä funktionaalisesti samoja, mutta vain hiukan kevyempiä. Itse en ole koskaan huomannut havaittavaa eroa esim Ultegran ja DuraAcen väliltä. Microshift nimiset taiwanilaiset osat ovat muuten halpoja, ja ovat Shimano yhteensopivia, mutta muuten minulla ei ole kokemusta niistä enkä osaa sanoa sen enempää.

Kuten sanoin, tiepyörä on suhteellisen helppo rakentaa itse, varsinkin nykyään kun helposti asentuvat ulkoiset-BB:t ovat standardi.
Onko olemassa jo minkälaiset työkalut?? Erikoisemmat työkalut mitä pitäisi olla omasta takaa ovat:
- Ulkoisen BB:n asennus avain
- Ketjunkatkaisutyökalu
- Vääntömomenttiavain (suunnilleen väliltä 5-150 Nm)
Jos nuo on, niin sitten ainoa missä tarvitsee varmaan hetkellisesti pyöräliikkeen apua on haarukan crown racen (***** kun ei muista suomenkielisiä sanoja näille) asentaminen paikalleen, mutta sekin on aika simppeli homma.
Kun haarukan ja head-setin on saanut paikalleen ja kun BB ja kammet on asennettua loppu homma ei ole kauhean mysteeristä kenellekään joka on tottunut omaa tiepyöräänsä huoltamaan ja ymmärtää jotain sen toiminnasta. Netistä löytyy aika hyvin ohjeita ja videoita jos tulee vastaan jotain itselle uutta. Varsinkin jos on hyvin aikaa askarrella tämän kanssa niin se onnistuu kyllä. Hintakaan ei tunnu niin pahalta kun ostaa pikkuhiljaa niitä osia :)

Toinen vaihtoehto on että ostaa alennuksesta tai käytettynä pyörän mitä rupeaa itse päivittämään. Jos löytää mieleisensä kohteen oikealla hinnalla niin sekään ei ole välttämättä huono vaihtoehto.

Missä budjettiluokassa liikutaan niin voin ehkä ohjata tätä oikeaan suuntaan?? Vaihtoehtoisesti, minkä tasoista pyörää tässä halutaan?? Hiilikuita vai alumiini? jne jne...

Giusto
20.12.2012, 11.46
Käytetty hiilarirunko on ihan hyvä lähtökohta projektille. Omalla kohdallani osasarjaksi valikoitui Campyn Centaur ja hiluiksi 3T:tä/fizikkiä. Jotenkin vaikeeta syttyä pyörälle jossa on kiinni Rapalan osasarjaa. Metsäpyörät sitten erikseen, niiden ei olekaan tarkoitus näyttää hyvältä.

Jumo
20.12.2012, 13.07
. Metsäpyörät sitten erikseen, niiden ei olekaan tarkoitus näyttää hyvältä.

Ja maantiepyöränkö siis on ?

Juha_H
20.12.2012, 13.18
Ja maantiepyöränkö siis on ?
Tottakai?! Eikös tuo nyt ole ollu ihan peruslähtökohta maantiepyörälle. Italialaiset on kautta aikain ymmärtäneet estetiikan päälle. Vai tehtiinkös niitä maantiepyöriä jossain muuallakin..

Olen ollut huomaavinani että tietynlainen sirous miellyttää naisten silmää, joten katselisin myös teräksisiä vaihtoehtoja rungoksi. Varsinainen kasaaminen on helppoa mutta noita erikoistyökaluja tarvitsee jonkunverran ja kokeneesta kaverista (työkaluineen) voi olla paljon iloa.

JackOja
20.12.2012, 13.44
Vääntömomenttiavain (suunnilleen väliltä 5-150 Nm)
...

Yksi työkalu tuolle momenttialuelle? Minkä komponentin kanssa tarvitaan 150 Nm? Itse en muista tarvinneeni yli 40 Nm fillarihommissa :seko:

jeps
20.12.2012, 15.13
Juuri tuli itseasiassa rakennettua tiepyörä uudesta kiinasta tilatusta hiilikuiturungosta, eBaysta hankituista komponenteista ja muista osista.

Tiepyörän rakentaminen sinäänsä ei ole kauhean monimutkainen homma. Siinä voi mennä paljon vähemmän väärin kuin esim maastopyörän rakentamisessa, koska tiepyörissä on tavallaan universaalimmat standardit. Itse rakentamalleni pyörälle tuli hintaa noin 1000$. Vastaavan hinta olisi valmiina ollut ainakin 2000$. Joka tapauksessa, kalliimman pyörän saa itse rakentamalla kasaan suunnilleen 70-60% vastaavan valmiiksi kasatun hinnalla ja siinä pääsee itse spekkaamaan niin kuin haluaa. Toisaalta perus pyöriä näkee joskus niin rankoissa alennuksissa että hinta saattaa lopulta liikkua samoissa.
Iso kysymys on että missä budjetissa liikutaan? Säästön kannalta asia on vähän niin (omasta kokemuksesta) että mitä "kalliimpaa" pyörää on rakentamassa sitä enemmän siinä säästää että rakentaa itse vastaavan (sekä prosentuaalisesti että tietysti ihan vaan rahana). Jos rakentaa halpaa pyörää voi olla hyvin vaikea pitää hintaa alle sen mitä vähittäismyyjä haluaa vastaavasta, mutta jos rakentaa yläpään pyörää, niin ero vähittäishintaa tulee olemaan paljon suurempi. Kalliiden pyörien vähittäishinnoissa on enemmän ilmaa.

Hiilikuituisen rungon saa tilattua Kiinasta alkaen noin 350-400€. Myyjiä löytyy eBaysta ja DHGatesta. Jos haluaa kunnon vähittäismyyjän tarjoaman takuun rungolleen niin silloin kannattaa katsoa lähempää kotoa. Esim Dolan englannissa myy omilla logoillaan maalattuja kiinalaisia runkoja kohtuu hinnoilla, sekä alumiinia että hiilikuitua. Isonimisten valmistajien hienompia runkoja ei kannata ostaa uusina. Ne on hirmu kalliita ja ne on suurimmaksi osaksi ihan samoja kiinalaisia ja taiwanilaisia runkoja kuin kaikkien muidenkin valmistajien rungot.

Kallein yksittäinen investointi on komponentti setti, ainakin jos ei osta käytettyjä. Se kannattaa kuitenkin yleensä ostaa kerralla pakettina, kuin metsästää yksittäisiä paloja. Käytetyillä voi kyllä säästää, mutta niitä joutuu vähän etsimään. keski- /hyvälaatuisista osista (Campy Veloce, Shimano 105, SRAM Rival) joutuu uutena maksamaan 600€+ kokonaisesta group setistä, mutta siinä on sitten kaikki paitsi runko, pyörät, renkaat, stemmi, ohjaustanko, istuintanko ja satula. Edeltävän sukupolven setit, jos niitä löytää, ovat myös hyvä vaihtoehto. Ne ovat yleensä halvahakoja mutta edelleen laadukkaita. Oma mielipide on se että alta "keskiluokan" osia (siis esim alta 105) ei kannata hommata. Sora ja Tiagra osat ovat vaan niin huonolaatuisia että niiden kanssa palaa hermot ja lopulta haluaa vaihtaa ne kuitenkin. Hirveästi yli keskitasoisia osia ei taas kannata hommata koska ne muuttuvat järkyttävät kalliiksi ja ovat yleensä funktionaalisesti samoja, mutta vain hiukan kevyempiä. Itse en ole koskaan huomannut havaittavaa eroa esim Ultegran ja DuraAcen väliltä. Microshift nimiset taiwanilaiset osat ovat muuten halpoja, ja ovat Shimano yhteensopivia, mutta muuten minulla ei ole kokemusta niistä enkä osaa sanoa sen enempää.

Kuten sanoin, tiepyörä on suhteellisen helppo rakentaa itse, varsinkin nykyään kun helposti asentuvat ulkoiset-BB:t ovat standardi.
Onko olemassa jo minkälaiset työkalut?? Erikoisemmat työkalut mitä pitäisi olla omasta takaa ovat:
- Ulkoisen BB:n asennus avain
- Ketjunkatkaisutyökalu
- Vääntömomenttiavain (suunnilleen väliltä 5-150 Nm)
Jos nuo on, niin sitten ainoa missä tarvitsee varmaan hetkellisesti pyöräliikkeen apua on haarukan crown racen (***** kun ei muista suomenkielisiä sanoja näille) asentaminen paikalleen, mutta sekin on aika simppeli homma.
Kun haarukan ja head-setin on saanut paikalleen ja kun BB ja kammet on asennettua loppu homma ei ole kauhean mysteeristä kenellekään joka on tottunut omaa tiepyöräänsä huoltamaan ja ymmärtää jotain sen toiminnasta. Netistä löytyy aika hyvin ohjeita ja videoita jos tulee vastaan jotain itselle uutta. Varsinkin jos on hyvin aikaa askarrella tämän kanssa niin se onnistuu kyllä. Hintakaan ei tunnu niin pahalta kun ostaa pikkuhiljaa niitä osia :)

Toinen vaihtoehto on että ostaa alennuksesta tai käytettynä pyörän mitä rupeaa itse päivittämään. Jos löytää mieleisensä kohteen oikealla hinnalla niin sekään ei ole välttämättä huono vaihtoehto.

Missä budjettiluokassa liikutaan niin voin ehkä ohjata tätä oikeaan suuntaan?? Vaihtoehtoisesti, minkä tasoista pyörää tässä halutaan?? Hiilikuita vai alumiini? jne jne...

Budjetti pyörii jossain 1000 euron paikkeilla. Pyörän tasoa kun miettii, rouvan tämän hetkinen pyörä on kohta 10v täyttävä bianchi sora osilla. Että jos sais jonkinverran laadukkaamman pyörän kasattua. Kaikki vinkit edullisiin ostopaikkoihin on plussaa. Kiina on visiin aika edullinen maa?

JackOja
20.12.2012, 15.36
Budjetti pyörii jossain 1000 euron paikkeilla....

Tuolla budjetilla kannattaa ostaa valmis pyörä alennusmyynnistä tai käytetty johon päivittää jotakin.

Mitäs jos lahjaksi päivität siihen vaimos pyörään tonnilla uudet kiekot ja komponentit?

...Kiina on visiin aika edullinen maa?

Muun muassa Kiinasta, Indonesiasta ja Malesiasta saa edullisesti komponetteja. Tai ainakin niiden nettikauppojen listalla hinnat tooosi hyvät :)

Kyllä ne komponentit kannattaa ostaa ihan EU-alueelta.

Harryupp
21.12.2012, 00.29
Sanoisin kyllä saman kuin moni muu on jo todennut että irto-osista et saa tonnilla koottua pyörää järkevään hintaan. Esim Hergarden myy Drössiger maantiepyörää Shimano 105 palikoilla hintaan 999€.

jamesgmh
21.12.2012, 04.06
Yksi työkalu tuolle momenttialuelle? Minkä komponentin kanssa tarvitaan 150 Nm? Itse en muista tarvinneeni yli 40 Nm fillarihommissa :seko:

No en kyllä muista että hirveästi olis tota yläpäätä koskaan tarvinnut. Hommasin mekaanisen avaimen joka hoitaa koko tuon välin ja se on riittänyt kaikkeen mitä on tullut vastaan, vaikka on tullut etsittyä kaikista osista "kehotetut" lukemat.

jamesgmh
21.12.2012, 04.42
Budjetti pyörii jossain 1000 euron paikkeilla. Pyörän tasoa kun miettii, rouvan tämän hetkinen pyörä on kohta 10v täyttävä bianchi sora osilla. Että jos sais jonkinverran laadukkaamman pyörän kasattua. Kaikki vinkit edullisiin ostopaikkoihin on plussaa. Kiina on visiin aika edullinen maa?

No ihan ensiksi tulee mieleen että (mitä tässä nyt on jo ehdotettukin) että mitä jos päivittäisi olemassa olevaa pyörää, tai ostaisi uuden. Tuossa hintaluokassa voi olla vaikea rakentaa itse sellaista mitä ei saisi ostettua jostain alennuksesta.
Jos kyseessä on vanha Bianchi niin kuinka tyytyväisiä siellä ollaan tuohon runkoon? Jos rungon pitää samana ja päivittää loppua pyörää niin tuolla budjetilla voi saada paljonkin aikaiseksi. Jos vaihtaa vaikka Sorat 105:een tai Veloceen tms, ja uudet kiekot, niin ero vanhaan voi olla isokin.

Tonnilla (tai vähän päälle) saisi varmaan jo uuden hiilikuidun ok-tasoisilla komponenteilla, jos etsiskelee vähän. Itse olen asunut niin kauan ulkomailla että ei ole ihan hanskassa noi Suomen vähittäismyyntihinnat, mutta Euroopassa ainakin Dolan Bikes:illä ja Planet X:llä tuntuu olevan aika kohtuulliset hinnat.

Kiinasta tilaaminen on omalla kohdalla ainakin osoittautunut hyväksi liikkeeksi. Järjettömän halpaa, ja kaikki mitä itse on sieltä tilannut on osoittautunut hyväksi. En ole kauheasti törmännyt keneenkään jolla olisi ollut hirvittävän huonoja kokemuksia Kiinalaisten myyjien kanssa. Myyjiä joista omalla kohdalla on hyviä kokemuksia ovat eBayssa a_baygoods, xiyanggyang87 ja carbon-goods, mutta näitä on myös monia, monia muita. eBayssa on se hyvä puoli että se on turvallinen, kun näkee palautteesta että kenen kanssa on tekemisissä. Näistä saa siis lähinnä hiilikuitua, paljon matalammilla hinnoilla kuin länsimaisilta vähittäismyyjiltä. Eivät välttämättä sovellu siihen mitä tässä ollaan nyt tekemässä, mutta heitän nämä nyt vain tähän.

Komponentti settejä sieltä ei varsinaisesti saa, pelkästään runko osia. Poikkeuksena tosiaan noi taiwanilaiset Microshiftit jotka on kyllä halpoja, ja olen kuullut ihmisten sanovan että "ovat ok", mutta en tiedä niistä sitten sen enempää. Ensisijaisesti kannattaa varmaan katsella tuttuja ja turvallisia komponentti valmistajia.

JohnFr
21.12.2012, 11.49
Poikkeuksena tosiaan noi taiwanilaiset Microshiftit jotka on kyllä halpoja, ja olen kuullut ihmisten sanovan että "ovat ok", mutta en tiedä niistä sitten sen enempää. Ensisijaisesti kannattaa varmaan katsella tuttuja ja turvallisia komponentti valmistajia.

Microshifeihin ei kannata sortua. Kokemusta on muutaman sadan kilometrin verran, sen verran mitä ne kestivät.