PDA

Näytä tavallinen näkymä : Paras eväs tunnin työmatkalle?

rjrm
17.11.2012, 20.38
Mikä eväs olisi järkevin valinta tunnin talviselle työmatkalle iltapäivisin? Nappaan aina jotakin syötävää suuhuni ennen kotiinpolkaisua. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Lumimyräkän jälkeen reilustikin. Seuraavin kriteerein, eivät tärkeysjärjestyksessä. Kaikki yhtä tärkeitä :)

- sisältää runsaasti hiilihydraattia (ja muuta pyöräilijän tarvitsemaa paitsi vettä)
- helppo ja nopea annostella ja syödä työpaikan pukukopissa
- säilyvyys, ei tarvitse jääkaappia, kestää säilyttää viikkoja
- halpa hinta (ei siis jotain geelejä)

Risto Koivunen
17.11.2012, 20.47
Täällä päin jotkut hehkuttavat Flapjack-kaurapatukoiden perään. Niitä pitäisi saada edullisesti ainakin Punnitse & Säästä -ketjun myymälöistä (joita ei tosin taida löytyä Uleaborgin nurkilta).

Jake_Kona
17.11.2012, 20.50
Näkkileipä. Ja sellainen "pieni pyöreä" kun pysyy taskussa paremmin koossa kuin levymalliset.

Talisker
17.11.2012, 21.35
Jos on päivän mittaan syönyt normaalisti, ei tunnin ajelua varten tarvitse mitään tankata.
Pelkkä vesi riittää. Kotona sitten palautumiseen maitoa ja leipää tai hedelmiä/marjoja ja rahkaa.

rjrm
17.11.2012, 21.42
Täällä päin jotkut hehkuttavat Flapjack-kaurapatukoiden perään. Niitä pitäisi saada edullisesti ainakin Punnitse & Säästä -ketjun myymälöistä (joita ei tosin taida löytyä Uleaborgin nurkilta).

Täällä on "kuudes maku"-niminen putka, joka oli aikaisemmin tuo Punnitse ja säästä. Irrottautui vaan ketjusta.
Mutta noista fläpjackeista. Ne maistuu järkyttävälle ja eivät ole erityisen halpojakaan. Jos aamiaisen on syönyt kuudelta, lounaan 10.45, ja kotiin lähtee vaikka klo 15, niin kyllä siinä on aika lailla tarvel lisäenergialle.

Markku Silvenius
17.11.2012, 22.10
Jos on päivän mittaan syönyt normaalisti, ei tunnin ajelua varten tarvitse mitään tankata.
Pelkkä vesi riittää. Kotona sitten palautumiseen maitoa ja leipää tai hedelmiä/marjoja ja rahkaa.

+1

IncBuff
17.11.2012, 22.40
Juu, oma työmatka on tuon 35min, ajan yleensä takaisin mutkan kautta eli se tunti täyteen niin ei tarvetta tankkaukselle kun on syönyt kunnolla lounaalla.

rjrm
17.11.2012, 22.41
Ette ilmeisesti ole Oulun serviisin ruokailijoita :)

Polla
17.11.2012, 22.55
http://britishfood.about.com/od/eorecipes/r/flapjack.htm

Siitä leipomaan jos valmiit eivät maistu.

kuovipolku
17.11.2012, 23.06
Joku joskus jossain tiesi kertoa että jos ei ole tarvetta nopeaan palautumiseen seuraavaa harjoitusta varten, tuommoisesta tunnin-puolentoista kevyestä/ei niin rasittavasta treenistä saa tavallinen kuntoilija parhaan hyödyn tekemällä sen kohtuullisen tyhjällä vatsalla niin että nälkä kurnii vatsassa ja kotiin tultua tuntuu että voisi syödä vaikka hevosen muttei kuitenkaan syö. Liikunnan hyödyt rasva-aineenvaihdunnan ja terveyden kannalta ovat silloin optimaaliset. Edes palauttavaa välipalaa heti lenkin jälkeen ei välttämättä tarvita ja em. mielessä sen poisjättämistä on jopa suositeltu.

Kun en tunne kysyjän treeni- tai liikuntamääriä, tavoitteita, tarvetta pitää yllä lihasmassaa tms jotka voisivat vaikuttaa asiaan, en näe syytä olla eri mieltä niiden kanssa jotka eivät näe erityistä tarvetta minkäänlaiseen evääseen. Kylmästi vaan liikkelle nälkäisenä ja kotiin vaikka kontaten, seuraavan kerran se on jo helpompaa!

PS Flapjackit ovat tosiaan melko äiteliä eikä niitä hullukaan saa alas palaakaan ellei elimistö todella vaadi lisää energiaa - eli jos flapjackit eivät maistu, et vielä tarvitse hiilihydraattipitoista välipalaa!

kolistelija
17.11.2012, 23.20
Minäkin äänestän sen puolesta että noin lyhyen ajan ajaa varsin hyvin ilman eväitä. Parituntinenkin menee heti aamusta ilman että syö sitä ennen. Nälkähän sen jälkeen voi tulla, mutta voi ajaa vaikka VK vetoja ilman ongelmia.

Johan Moraal
18.11.2012, 00.04
No, onhan nuo syömiset ja juomiset eri ihmisille hyvin erilaiset. Toiset ajaa koko päivä vedellä ja toiset saattaa tosiaan jotain välipalaa tarvita. Jotkut väittää että jos haluaa poltaa rasvaa niin ei kannata just ennen ajoo mitään sokeria ottaa mutta tiedä näistä, voi olla niitä ikiviisauksia mitkä kaikki vaan toistaa. On hyvin ymmärrettävä että tunnin pyöräily ilman eväitä vähintään arvelluttaa. Kannattaa sitten ainakin jotain varaeväitä laittaa reppuun, esim rusinoita. Itse käytän pitkille lenkeille yksilöpakattuja elovena kauravälipalakeksejä, kuvittelen että ne ei laita verensokereita kovasti heittämään. Tunnin lenkiin itse en enää eväitä tarvitse, mutta on tosiaan vielä muistissa että puolen tunnin jälkeen alkoi heikottamaan, kun totuttamaton liikkumaan ja verensokerit herkät laskemaan, lieneekä ollut joskus jotain kakkosdiabetesesiasteita. On se kyllä mukava kun ei tarvii enää aina tankata, ehkä kannattaa sen takia oppia pärjäämään vähämmällä lisäenergialla kun läskiä yleensä riittää napan vieressä... Niin ja kun kyseessä työmatka, niin ehkä ei kannata tunnin ennen kotiinlähtöä kahvin kanssa mitään pullaa ottaa kun silloin saattaa just sokerit lähtee alas kun pitää noustaa satulaan..Ruisleipää poskeen vaan

Smo
18.11.2012, 01.11
Ite vetäsen usein banaanin jos alkaa olla liian tyhjä olo. Rusina-pähkinäsekoitus vois tietty olla en oo kokeillu.

Kiovan Dynamo
18.11.2012, 09.13
Mulla on kanssa tuollainen tunnin työmatka ja kyllähän sen ajaa ilman evästä. Tosimieshän hakkaa itseään vaikka polveen vasaralla ilmeenkään värähtämättä, tempun järkevyyttä se ei kuitenkaan takaa. Pari tuntia ennen kotiinlähtöä pari ruispalaa, purkki rahkaa ja pari kuppia kahvia tekee hommasta jo paljon miellyttävämpää... :)

apuajaja
18.11.2012, 09.48
Tunnin PK -ajo > vesi
Tunti VKta > veden lisäksi urheilujuoma joka sisältää nopeasti imeytyvää hiilihydraattia, esim maltodextriiniä. Jotkut käyttää myös proteiiniä urheilujuomassa (like me) jos intensiteettitaso kova.

Noin lyhyeen suoritukseen ei tarvitse syödä mitään.

Juha_H
18.11.2012, 10.32
Mulla on työpisteellä aina mysliä. Esimerkiksi runsaasti pähkinöitä sisältävä AXA Gold on ihan hyvää sellaisenaan. Kyllä tuo ~1h työmatkapyöräily menee yleensä ilman evästä, mutta jos kovin nälkäisenä joutuu kotiin lähtemään, niin energioiden hupenemisen kyllä huomaa ja loppupätkä on välillä aika tuskainenkin. Töistä tulee lähdettyä aika usein myös kiipeilemään ja tuolloin tulee välillä napattua isompi proteiinipatukka joka antaa mukavasti energiat parin tunnin boulderointiin.

nure
18.11.2012, 10.40
Taliskerin kanssa samoilla linjoilla, ei allaparin tunnin lenkillä evästä tarvi...

rjrm
18.11.2012, 10.52
En voi käsittää. Olen kai epänormaali :)

Tosissanneko olette, että monen tunnin päästä lounaan jälkeen ei tarvi mitään energiaa tunnin lumipyöräilyyn. Minä tarvin. Joku vinkkasi rusinoita. Taidan ostaa pari kiloa niitä. Helppo syödä, säilyy, imeytyy...

YT
18.11.2012, 11.06
Jatkuva napostelu on varmin keino hankkia kakkostyypin diabetes. Ihmisen esi-isä juoksi savannilla 10 tuntia gasellin perässä tyhjin vatsoin ja senkin jälkeen oli vielä energiaa juosta tarvittaessa pantteria karkuun.

J. Conrad
18.11.2012, 11.27
PS Flapjackit ovat tosiaan melko äiteliä...

Niistä FjapJackeistä ei kannata ottaa niitä "päällystettyjä" suklaa yms. Ja se FlapJack on niin tuhti välipala, että kannattaa ottaa 2-3 osassa. Mutta jos ei putoo, niin ei putoo.

Cycledrophis
18.11.2012, 11.28
^^Et kyllä tarvi. Ei se lenkin aikana syöty mitenkään ehdi lihasten käyttöön. Tunnin lenkille ei tarvitse edes nestettä, poikkeuksellista hellettä lukuunottamatta.
Jos tarkoitus on mennä reippaasti tai lujaa on kyllä hyvä että lihasten energiavarastot ovat täynnä, niin saa paremman reenin. Tämän voi taata parhaiten syömällä ennen
sitä lenkkiä sopivia hiilareita. Minusta tästä ravintopuolesta on parhaiten kirjoitettu tässä http://www.amazon.com/Sports-Nutrition-Endurance-Athletes-3rd/dp/1934030821
Siinä on kerrotu asiat kutakuinkin uskomusvapaasti perustuen tutkimuksiin. Hetimiten lenkin jälkeen palautumissyistä suositellaan yleensä vähän proteiineja, suoloja ja sen verran hiilareita kun kulutettiin.

Jari

Johan Moraal
18.11.2012, 11.42
En voi käsittää. Olen kai epänormaali :)

Tosissanneko olette, että monen tunnin päästä lounaan jälkeen ei tarvi mitään energiaa tunnin lumipyöräilyyn. Minä tarvin. Joku vinkkasi rusinoita. Taidan ostaa pari kiloa niitä. Helppo syödä, säilyy, imeytyy...

Ei kyse ole siitä. Jotkut vaan ajaneet jo vuositolkulla ja on ns energiatalous kunnossa. Luulen että keskivertotyöihminen ei selviä töiden jälkeen eikä muuten ennen töidenkään tunnin lumipyöräilystä vaikka olisi eväät repussa. Lisää ajoo vaan ja kyllä se roppa oppii pikkuhiljaa tulemaan toimeen ilman napostelua. Kannattaa kuitenkin kaiken varalta se patukka otaa reppuun, kun töiden jälkeen energatasot voi olla mitä sattuu

IncBuff
18.11.2012, 11.58
Kai se tietenkin riippuu siitäkin minkälaista työtä tekee :)

Konttorituolissa maatessa kun energiankulutus ei hirveän suuri ole niin jää paremmin paukkuja ajella kotiin kuin oikeita töitä tekevillä :D

Juha_H
18.11.2012, 12.09
Mulla tulee lounaasta kuluneeksi helposti 5-6h ennen kuin olen lähdössä töistä pyörällä kotiin ja kroppa ei ole vuosienkaan jälkeen tottunut siihen että ilman pientä lisätankkausta homma olisi enää kivaa siinä 6-7h lounaan jälkeen kun lähestyn kotia. Tosin kuntokin on nii /C:stä etten pysty mitenkään pitämään pk-sykkeitä lumessa polkiessa vaan ne heiluu väkisinkin huomattavasti korkeammalla.

rjrm
18.11.2012, 12.38
Luulen että keskivertotyöihminen ei selviä töiden jälkeen eikä muuten ennen töidenkään tunnin lumipyöräilystä vaikka olisi eväät repussa. Lisää ajoo vaan ja kyllä se roppa oppii pikkuhiljaa tulemaan toimeen ilman napostelua.

Olen minä tuota työmatkaa ajanut jo pidempään. Kuntoa ja motivaatiota kyllä riittää. Hämmästyin vain siitä, että niin joukolla kyseenalaistettiin mun energiantarve, kun kyselin mitä kannattaisi ottaa. Otan siis pukuhuoneessa vettä ja jotakin "evästä". Oli se sitten suklaata, rusinoita tai vaikka sushia :) Sen työmatkan aikana en tietenkään enää syö, vasta kotona sitten. En tee ruumiillista työtä, mutten ole toimistorottakaan. Liikun kuitenkin koko ajan.

Jake_Kona
18.11.2012, 12.42
Työpäivän aikana ei voi aina syödä ja jos odottaa pääsyä kotiin asti voi odotus olla joskus liikaa. Ymmärrän siis, että tarvitaan jotain mukaan nyt ja heti -syötävää. Itselläni se on kuivalihaa, mutta sitähän tässä ei kyselty.

Johan Moraal
18.11.2012, 16.38
Olen minä tuota työmatkaa ajanut jo pidempään. Kuntoa ja motivaatiota kyllä riittää. Hämmästyin vain siitä, että niin joukolla kyseenalaistettiin mun energiantarve, kun kyselin mitä kannattaisi ottaa. Otan siis pukuhuoneessa vettä ja jotakin "evästä". Oli se sitten suklaata, rusinoita tai vaikka sushia :) Sen työmatkan aikana en tietenkään enää syö, vasta kotona sitten. En tee ruumiillista työtä, mutten ole toimistorottakaan. Liikun kuitenkin koko ajan.

Ei minulla ainakaan ollut kyseenalaista sitä sun, päinvastoin. On se tunti työmatka lumihangessa ja töitten jälkeen kova juttu. Oikeasti, kokeile vaikka Elovena kauravälipalakeksejä, ei o kallis, olisiko jotain 30 c kpl ja säylyy hyvin pukukopin kaapissa:)

Risto Koivunen
18.11.2012, 17.11
Joku vinkkasi rusinoita. Taidan ostaa pari kiloa niitä. Helppo syödä, säilyy, imeytyy...

Rusinat ovat kyllä ihan käteviä, mutta voivat käydä yksitoikkoiseksi pidemmän päälle. Jos haluaa vaihtelua, niin sitten noiden rusinoiden lisäksi voisi hankkia muitakin kuivahedelmiä (omenaa, ananasta, kookosta, aprikoosia, luumuja, kivettömiä taateleita jne.) tuomaan vähän monipuolisuutta.

vema60
18.11.2012, 18.15
Joko marjapiirakat on sanottu.

rjrm
18.11.2012, 18.19
No nyt aletaan päästä asiaan. Kuivahedelmät on loistava ehdotus myös. Noita lidlin patukoita on tullut syötyä varmaan metrin korkuinen kasa jo, mutta niissä ärsyttää niistä syntyvä turha jäte ja siihen liittyen hinta.

Ski
18.11.2012, 21.58
Aamulla puuro tai myslilautanen, sitte tunti-tuntivartti ajoa, yleensä sitten töihin päästyä leipä ja maitokaffi. Lounas niin paljo ku jaksaa syyä. Kahen aikoihin jotain, ja viimenen kaffi ku muuten alkaa vanharako valluun kotimatkalla. Kyllä mää syön montakertaa päivässä, ei oo vielä diabetes tullu. Ei sen aina tarvi olla täynnä sokeria tai energiaa. Banaania, näinä aikoina mandariineja, rusinat, pähkinät ja perusruisleipä on eväänä niin pyssyy terveenä.
Mun mielestä varsinki näinä talaviaikoina tullee flunssa äkkiä jos koittaa veellä vaan laihuttaa... :)

tempokisu
19.11.2012, 00.45
Kai se tietenkin riippuu siitäkin minkälaista työtä tekee :)

Konttorituolissa maatessa kun energiankulutus ei hirveän suuri ole niin jää paremmin paukkuja ajella kotiin kuin oikeita töitä tekevillä :D

Jännä muuten kun on koko ajan vaikka jotain tekemistä ja menemistä - nälkä ei tule kun vasta sitten kun menemiset on ohi.
Mutta kun istuskelee ja ihmettelee - ON KOKO AJAN NÄLKÄ!

Tunnin lenkki vaadi lisätoimenpiteitä. Jos on jano juo ennen lähtöä ja kotona syö normaalisti. No tässä mä olen jäävi sanoon kun mun mielestä vasta 10 tunnin lenkki vaatii jotain muuta kun vettä, eli pers-tai masu-kohtaista tämäkin.

marmar
19.11.2012, 07.49

Tuossa on hyvin pitkälle kyse siitä, että mihin on elimistönsä totuttanut. Jos ei ole aikaisemmin ajanut pitkää matkaa (=tunteja paljon enemmän kuin 1), niin lisätankkaus lienee paikallaan. Toisaalta pari-kolme tuntia ennen rankempaa lenkkiä ei kannata syödä mitään isompaa. Mutta nyt ei ollutkaan kyse siitä, vaan kaiketi päivittäisestä rutiinisuorituksesta. Itse olen välillä ajellut kotimatkalla ilman lounaan jälkeistä välipalaa suht kivuttomasti 2 tunnin maastolenkkiä pelkällä 0,5 litran pullollisella vettä.

Jos haluaa ajaa tunnin kotimatkan ilman välitankkausta, niin elimistö pitää opettaa siihen, eli ajella treenimielessä vaikka tunnin lisälenkkiä kerran viikossa eli vähintään parituntista kotimatkaa normimatkaa kovemmalla teholla. Siitä onko tuo sitten hauskaa, hyödyllistä tai tarpeellista voi olla montaa mieltä eli en tuputa tätä vaihtoehtoa sen enempää, vaan mennään itse asiaan:

Jo mainittujen lisäksi sopivat myslit/murot, joissa sellainen rakenne, että voi popsia suoraan paketista. Vaihtoehtoja löytyy lukemattomia. (All-Bran Crunchy Bites, hunajarenkaita (http://www.topfood.fi/hunajarenkaita.asp) tai jotain vastaavaa). Pähkinöitä eri formaateissa, paahdettuja, hunajaisia ym voi popsia kaveriksi.

Voisko sitä välipalaa vetäistä hiukan aikaisemmin, kuin juuri ennen pyörän selkään hyppäämistä? Ehtisi imeytyä paremmin.

Ei sitä Diabetesta tule mistään yhdestä välipalasta, jos päälle vetäisee tunnin kotimatkan fillarilla lumihangessa. Diabeteksen kannalta se tunnin kotimatka on paljon oleellisenpi, kuin tuo välipala. Kumoaa välipalan ehkä negatiivisen vaikutuksen moneen kertaan. Taitaapi tuollainen välipala muutama tunti lounaan jälkeen olla jopa virallisissa ravintosuosituksissakin. Varmin tapa lihoa on epäsäännöllinen ateriarytmi. Itse olen testannut asiaa http://kalorilaskuri.fi/ sivuston avulla.

Alkuun vain pidin tarkkaa päiväkirjaa syömisistäni, sitten korjasin ateriarytmin suosituksen mukaiseksi ja paino lähti putoamaan tekemättä mitään muita muutoksia esim. liikunnan määrään, ravintosisltöön tai kokonaiskalorimääriin. Nyt taas on ateriarytmi lipsunut ja painon tippuminen pysähtynyt. Mun kohdalla tuo lipsuminen tarkoittaa sitä, että se lounaskin jää välistä. Illalla tulee helposti sitten sen verran isompi piikki, että päivän kokonaiskalomäärä on sama, mitä lounaan kanssa.

marmar
19.11.2012, 08.14
No tässä mä olen jäävi sanoon kun mun mielestä vasta 10 tunnin lenkki vaatii jotain muuta kun vettä, eli pers-tai masu-kohtaista tämäkin.

Todellakin olet jäävi. Aika harvassa taitaa olla ne jotka vetäisee kivuttomasti soolona yli 200 kilometriä pelkällä vedellä. Kyllä tuo multakin varmaan onnistuisi jos henki olisi siitä kiinni, mutta ekan satasen jälkeen alkaisi kyllä masu kyselemään jo jotain. Toi 10 tuntia merkkaisi mun kokoisella kaverilla että mentäisiin lopussa jo yli 10 000 kcal miinuksella. Helpompaa olisi olla vaikka 4 päivää putkeen syömättä.

bomba
19.11.2012, 08.15
Meikäläisellä työmatka on jonkun verran toistakymmentä kilometriä. Kesällä sen ajaa reilussa parissakymmenessä minuutissa, viime talvena ei joku päivä riittänyt tuntikaan. Työ on lähinnä jalkapartiointia, eli ei raskasta mutta kuitenkin fyysistä. Kyllä mä otan pienen välipalan ennen kotiin lähtöä, koska ilman voi ruveta ahdistamaan. Yleensä syön tuoreita hedelmiä: banaania, omenaa, appelsiinia tms. Joskus vaan palan leipää sellaisenaan. Yllämainitut Elovena-välipalakeksit on hyviä. Pähkinät ja rusinat toimii. Kuivahedelmät ei oikein uppoa, mutta se on toki vain minun ongelmani.

Voihan sinne työpaikalle hamstrata pari kerta-annospussia jotain hiilihydraatti-urheilujuomajauhettakin, pahan päivän varalle. Säilyy vuosia, liukenee veteen.

Forzza
19.11.2012, 15.16
http://poll.kampanjat.net/go/mehukatti
tollanen oli eilen testissä 2,5 h maastolenkillä, hyvää ol...

Polla
19.11.2012, 16.29

Hrrrr, mehukatti. Eroaako noi pikkupullot jotenkin niistä isoista kanistereista? Mulla on yleensä aina ollut pulloissa Ekströmin mansikkamehua ja paremman puutteessa sitten kerran pistin mehukattia, oli aika kauheaa. Yksi hyvä on sekoitus on kivennäisvettä ja (oikeaa) tuoremehua, tulee oikein kiva ja raikas lenkkijuoma. Mulla vatsa tilttaa geeleistä ja urkkajuomista jos pidempään käyttää, joten mehu + malto ja flapjack takataskussa on mun eväitä.

Risto Koivunen
19.11.2012, 16.59

Jaa että hedelmäsosetta? Sellaisia taitaa löytyä aika hyvä valikoima minkä tahansa ruokakaupan vauvanruokaosastolta, tuossa taitaa olla uutta lähinnä tuo suukappale, joka toimii pillinä? Pakkausjätettä taitaa noista tosin tulla jonkin verran.

Forzza
19.11.2012, 17.04
[QUOTE=Polla;1939565]Hrrrr, mehukatti. Eroaako noi pikkupullot jotenkin niistä isoista kanistereista? Mulla on yleensä aina ollut pulloissa Ekströmin mansikkamehua ja paremman puutteessa sitten kerran pistin mehukattia, oli aika kauheaa. Yksi hyvä on sekoitus on kivennäisvettä ja (oikeaa) tuoremehua, tulee oikein kiva ja raikas lenkkijuoma. Mulla vatsa tilttaa geeleistä ja urkkajuomista jos pidempään käyttää, joten mehu + malto ja flapjack takataskussa on mun eväitä.[/QUOTE

lue se teksti kokonaan, tuohan on hedeläsosetta, samallainen pakkaus kun isommat energiageelipussit, ei mee masu sekaisin kun on lapsille kehitetty

Forzza
19.11.2012, 17.08
Jaa että hedelmäsosetta? Sellaisia taitaa löytyä aika hyvä valikoima minkä tahansa ruokakaupan vauvanruokaosastolta, tuossa taitaa olla uutta lähinnä tuo suukappale, joka toimii pillinä? Pakkausjätettä taitaa noista tosin tulla jonkin verran.

samalla tavalla tulee noista geelipakkauksista jätettä..... siinä on korkki niinkuin isommissa geelipusseissa... joo saa ruokakaupasta...

Polla
19.11.2012, 18.06
lue se teksti kokonaan, tuohan on hedeläsosetta, samallainen pakkaus kun isommat energiageelipussit, ei mee masu sekaisin kun on lapsille kehitetty

Ohos :D Katoin vaan että mehukatti ja se riitti. Miltä maistui? Oikeasti hedelmäinen vai hedelmäisen esanssinen?

Risto Koivunen
19.11.2012, 18.46
Tuollaisessa hedelmäsoseessa hiilihydraattipitoisuus ei sitten ole kauhean korkealla - valmistajan sivujen mukaan esimerkiksi noissa Mehukatti-pusseissa vaikuttaisi olevan hiilihydraattia noin 11-13 grammaa per 90 ml pakkaus.

kolistelija
19.11.2012, 18.50
Tuollaisessa hedelmäsoseessa hiilihydraattipitoisuus ei sitten ole kauhean korkealla - valmistajan sivujen mukaan esimerkiksi noissa Mehukatti-pusseissa vaikuttaisi olevan hiilihydraattia noin 11-13 grammaa per 90 ml pakkaus.
Sopii siis varsin hyvin sellaiselle joka on tottunut pitkällä lenkillä syömään vähän enemmänkin. Yksi tuollainen kymmenen minuutin välein niin jaksaa. :)

ppikkupe
19.11.2012, 20.10
En voi käsittää. Olen kai epänormaali :) Tosissanneko olette, että monen tunnin päästä lounaan jälkeen ei tarvi mitään energiaa tunnin lumipyöräilyyn. Minä tarvin. Joku vinkkasi rusinoita. Taidan ostaa pari kiloa niitä. Helppo syödä, säilyy, imeytyy...

Ota Snickers-patukka. Enemmän energiaa tiiviimmässä paketissa, sisältää hiilareiden lisäksi myös rasvoja ja jonkin verran protskuakin.

Tottumiskysymys. Tällä palstalla aika moni tekee useamman tunnin lenkkejä, joten aineenvaihduntakin on todennäköisesti tehokkaampaa. Mutta ei tunnin treeni vielä sellainen ole, että edes aloittelevalle treenin aikana tankkaamisesta suurtakaan hyötyä olisi. Elimistö pystyy hyödyntämään hiilihydraatteja vain noin 60 grammaa tunnissa. Se on aika vähän.

Mutta vaikka suoranaista energiavajetta ei olisikaan, niin nälän tunne voi olla aika ikävä tekijä kun polkemaan lähtee. Itse suosin pientä välipalaa ennen lenkkiä kuin puputtamista lenkin aikana. Pari leipäpalaa vaikka. Fillaroidessa ei vatsakaan hölsky samaan tapaan kuin esim. juostessa, joten välipala voi olla ihan hyvin jotain kiinteää.

asb
19.11.2012, 21.28

Ei helveti sentään mitä saatanan tunareita täällä taas kommentoi. Jos kysyjä on sitä mieltä, että hänellä on nälkä, niin älkää te helvetin pellet tulko väittämään, että "ei sulla mikään nälkä voi olla kun söit jo päivällä." Aikuinen ihminen kyllä tietää, milloin vatsa kurnii ja milloin ei.

Sinä ja Silvenius olette typeryksiä, ettekä tiedä tästä asiasta mitään. Menkää muualle.

izmo
19.11.2012, 22.23
Jatkuva napostelu on varmin keino hankkia kakkostyypin diabetes. Ihmisen esi-isä juoksi savannilla 10 tuntia gasellin perässä tyhjin vatsoin ja senkin jälkeen oli vielä energiaa juosta tarvittaessa pantteria karkuun.

päivän aikana tulee naposteltua koko ajan ja illalla klo 21 vasta supernälkä tulee ja iltasyönti lihottaa niin maan per*eleesti:eek:

Polla
20.11.2012, 02.33

Kiva saada jotain muutakin kiinteää välillä kuin pelkkää fläpjackiä joten toi olisi oikein passeli

Risto Koivunen
20.11.2012, 13.15
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, miten muuten olisi paketillinen voileipäkeksejä sinne työpaikan kaapin nurkkaan? Melko halpoja, hyvin säilyviä ja runsaasti hiilihydraattia sisältäviä. Ei niitä varmaankaan joka päivä tee mieli puputtaa, mutta ei välttämättä tee mitään muutakaan. Lenkkievääksi en noita kokeilisi, kun saattavat murentua helposti taskussa.

Suolakeksejä sen sijaan en oikein suosittelisi, tuppaavat janottamaan ja sisältävät aika runsaasti rasvaa. Kesähelteillä voi tietysti tehdä mieli jotakin suolaista.

JackOja
20.11.2012, 13.26
Bullet Meal -sissimuonapatukka (http://www.varusteleka.fi/product/ruoka-ja-juoma/bullet-meal-500-sissimuonapatukka/_3L70U15LY).

VesaP
20.11.2012, 14.21
Bullet Meal -sissimuonapatukka (http://www.varusteleka.fi/product/ruoka-ja-juoma/bullet-meal-500-sissimuonapatukka/_3L70U15LY).

No mutta. Tuohan vaikuttaa varsin äijämäiseltä välipalapatukalta! :) Jos kerta saatu >500kcal noin pieneen määrään ahdettua! Mutta joo, tuommosta EN kiskaisisi kyllä just ennen (tunninkaan) kotimatkaa :D

Täytynee joskus uhrata postikulut ja tilata pari kolme maistiaisiksi! Chili versioita tietysti. Tosimiehet ei syö Currya.

Talisker
20.11.2012, 14.37
Kanuunat kokeili noita (varovasti) Tre-Yyteri-Tre reissulla (380km).
Kellekään ei tullut huono olo. Kukaan ei moittinut makua eikä suutuntumaa.
On kuulemma tulossa kolmaskin maku.
---
Uskoisin toimivan hyvin pyöräretkillä ja vaeltaessa.

villef
20.11.2012, 14.42
Minen ainakaan voi kuvitellakkaan tekeväni minkäänlaista lenkkiä ilman ruokaa töiden jälkeen.
Vajaa 30v nyt totutettu kroppaa ajamiseen, pitkiäkin matkoja.

Tee aamulla töihin lähtiessä ylimääränen leipä, esim. ruispala. Väliin makkaraa ja juustoa.
Juustoa vaikka hieman reippaammin, jollei kuiva ruispala muuten meinaa upota. Varsinkin, jos ei ole jääkaappia, niin jättäisin levitteet pois (ihan oma mielipide, ilman mitään kummempaa taustatutkimusta).
Tuollaisella saa jo mahaan jotain, mikä mulla ainakin vaikuttaa, ei suinkaan lihaksiin imeytyminen.. Ja pari tuntia ennen lähtöä myös joku leipä kahvin kanssa, pitäisi toimia..

VesaP
20.11.2012, 14.42

Just mietiskelin että tuommosen kun vetää brevetillä puolivälissä niin loppumatkan pääsee taattuun myötuuleen kun pieru lentää 10m/s vauhdilla kuitenkin... Vähä niinqu suihkumoottori mikä puhaltaa persuksesta.

Taatusti laatulihaa ym sörsseliä kun 2v kestää! :D Ei jumaliste!

Edit: Täytyy vain tehdä säämiskään reikä tuota poistoreikää varten ja ajaa "Cavendish loppukirissä" tyyliin eli perse pystyssä ja nenä stemmissä.

Edit2: Yritin etsiä tuota Eurosportin Watts pätkää juutubesta missä Cavendish kiihdyttää suihkumoottorin äänellä ohi muista loppukirissä, mutta en löytänyt. Mutta löysin lähes tunnin mittaisen Cavendish - Human missile dokkarin:

http://www.youtube.com/watch?v=mxRcaIVPkps&feature=related

Beetle Bailey
20.11.2012, 14.54
http://i.chzbgr.com/completestore/2012/2/7/91c03f35-dbf4-4a0c-a10f-3581fa2dd408.jpg

ppikkupe
20.11.2012, 16.13
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, miten muuten olisi paketillinen voileipäkeksejä sinne työpaikan kaapin nurkkaan? Melko halpoja, hyvin säilyviä ja runsaasti hiilihydraattia sisältäviä.

Mieluummin vaikka myslipatukoita kuin kuivia voilepäkeksejä. Voileipäkeksit on papukaijoille... Lisäksi myslipatukoiden säännöllisessä puputtamisessa on sellainenkin etu, että noin viikon kuluttua alkaa jo vakavissaan harkitsemaan, että onko se nälkä sittenkin vain korvien välissä vai ihan todellista.

Hupilisti
20.11.2012, 19.13
On kuulemma tulossa kolmaskin maku.
---
Uskoisin toimivan hyvin pyöräretkillä ja vaeltaessa.

Nielaisivatko " koehenkilöt" patukan yhtenä ateriana, vai jakoivatko osiin ? Lenkin vauhti oli varmaankin lähempänä pk-vauhtia ?

Talisker
20.11.2012, 20.47
Nielaisivatko " koehenkilöt" patukan yhtenä ateriana, vai jakoivatko osiin ? Lenkin vauhti oli varmaankin lähempänä pk-vauhtia ?
Kukaan ei tainnut syödä koko patukkaa kerralla.
Itse söin molempia reilun puolikkaan.
Maku jäi tuntumaan nielussa/suussa pitkäksi aikaa.
Ei ilmavaivoja eikä muita ikäviä seurauksia.
Tuhtiahan se on ja vaatii reilusti nestettä kaverikseen.
Joo, vauhti oli tasaista, toisilla PK:ta ja toisilla ala VK:ta. Keskari reilut 30km/h.
Meno: http://connect.garmin.com/activity/206609719
Paluu: http://connect.garmin.com/activity/206609685
(Menee kyllä aika kauas tunnin työmatkan eväskeskustelusta :D . Sorry.)

rjrm
20.11.2012, 21.06
Varustelekan tuotteista saa mun puolesta puhua kaikissa keskusteluissa paitsi tempokisun kuvaketjuissa :)

ppikkupe
20.11.2012, 23.29
Varustelekasta ja energiatankkauksesta puhuttaessa, onkos kukaan testaillut Scho-ka-kolaa? Tai on varmasti joku, mutta onkos kellaan palstalaisella niistä mitään kokemusta?

Risto Koivunen
20.11.2012, 23.40

Aika tukevalta kuullostavaa tavaraa, mutta ei kyllä kauhean halpaa - kymmenen kappaleen pakkauksissakin noille näyttäisi tulevan kilohinnaksi noin 20 euroa. Ja noissakin vaikuttaisi olevan vain puolet painosta hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvaa.

JackOja
21.11.2012, 10.16
Aika tukevalta kuullostavaa tavaraa, mutta ei kyllä kauhean halpaa....

Jaa verrattuna mihin? Johonkin markettien ja urheilukauppojen perus energia- & müslipatukoihinko? Tai johonkin mikroateriaan? Roiskeläppä"pitsaan"?

Onhan se tietysti euron kalliimpi kuin vaikkapa perseenpelastajan postitus Ruotista Suomeen ja se on joillekin jotain käsittämättömän kallista, että siinä mielessä olet kaiketi oikeassa :)

Meillä täällä työpaikan fazeramicassa subventoitu lounas maksaa 6,2€ ja niissä energiasisältö per euro on paaaaljon pienempi.

Mun mielestä... Varusteleka myy oivaa ja edullista tavaraa!
(jos mää saan tästä lausinnosta jotain alekuponkeja tjsp. niin ->PM)

ppikkupe
21.11.2012, 10.32
Jaa verrattuna mihin? Johonkin markettien ja urheilukauppojen perus energia- & müslipatukoihinko?

Mysli- ja energiapatukat onkin hyvä vertaus, sillä yksi 200 gramman bullet meal painaa takataskussa jo saman minkä kokonainen paketillinen myslipatukoita tai neljä kappaletta energiapatukoita. Hinnan puolesta samalla euromäärällä saisi kymmen suklaa-pähkinäpatukkaa, joissa toisaalta energiasisältö per sata grammaa olisi vähintäänkin kaksinkertainen bullet mealiin verrattuna.

tmile
21.11.2012, 10.53
Noita Bullet Mealeja myydään Tampereella ainakin Sportia Pekassa.

Punnitse & Säästä (http://www.punnitse.fi/) kaupassa on myös kaikenlaisia patukoita tusinaa laatua, muitakin kuin niitä kaura-flapjackeja. Parhaita ovat minusta ehkä kaikenlaiset pähkinä/kuivahedelmä/kaakao/kookos tms. tiiviit patukat. Jos niistä haluaa maksaa. Tai vain kuivahedelmät ja pähkinät.

Mutta jos rehellisiä ollaan niin en ymmärrä alkuperäistä kysymystä. Kolme viikkoa sitten meni 5 tuntia maastopyörällä puolikkaalla juomarepulla. Pari viikkoa sitten ajoin 6 tuntia maasturilla pelkällä 0.7l vesipullolla, kun ei viileällä tule edes jano. Reilun tunnin lenkeille en viitsi ottaa edes juomapulloa. Eihän esim. iltarasteillakaan kukaan juo mitään tunnin suorituksen aikana.

Evästä tarvii minusta vasta yli 5h vk-lenkeillä, tai jos haluaa pitää kovaa tehoa esim. kisoissa vielä 2h jälkeenkin niin jotain kannattaa napostella tasaisesti.

JackOja
21.11.2012, 11.11
...yksi ... paketillinen ... kymmen ....

Niin no. Jos henkilö mielummin ottaa reissuun mukaan yhden kappaleen kuin paketillisen tai kymmenen? :)

Itsellä juomarepussa tai taskussa 1-2 energiapatukkaa varalla jos lenkillä on mahdollisuus mennä paljon yli neljän tunnin. Normi 3-4h lenkeillä riittää vesi tai urheilujuoma, enkä sikäli henk. koht. ymmärrä juurikaan alkuperäistä kysymystä. Mutta kukin tavallaan.

Mä kommentoin tuota Ristoa kun se sanoi, että 20€/kg on "kallista". (En tosin ole seurannut mitä noi käyttämäni Gutzy- tai Maxim-patukat maksaa :o). Mutta ei hinnalla 20€/kg kaupasta saa tänä päivänä juuri mitään.

Koko päivän fillari- tai lumikenkälenkeillä tai vaelluksella jossain tundralla mielummin yksi Bullet Meal kuin "paketillinen" jotain muita tuotteita :)

Juha_H
21.11.2012, 11.34
Mutta jos rehellisiä ollaan niin en ymmärrä alkuperäistä kysymystä. Kolme viikkoa sitten meni 5 tuntia maastopyörällä puolikkaalla juomarepulla. Pari viikkoa sitten ajoin 6 tuntia maasturilla pelkällä 0.7l vesipullolla, kun ei viileällä tule edes jano. Reilun tunnin lenkeille en viitsi ottaa edes juomapulloa. Eihän esim. iltarasteillakaan kukaan juo mitään tunnin suorituksen aikana.
Asia nyt on käsitelty tässä ketjussa jo moneen otteeseen, mutta paastoas ensin 5-6 tuntia (aika lounaasta kotiinlähtöön) ja lähde sitten kuudeksi tunniksi maastolenkille. Hienoa toki jos Sinä et tarvitse ruokaa, mutta alkuperäinen kysyjä (kuten minäkin) välillä tarvitsee, ja keskustellaan mielummin siitä sopivasta ruoasta eikä foorumilaisten sankarillisesta kyvystä selvitä puolivuorokautta ilman ruokaa vaikka painaisi fillarilla puolimetrisessä hangessa kisasykkeillä Itä-Suomalaisessa metsässä..

tmile
21.11.2012, 11.44
keskustellaan mielummin siitä sopivasta ruoasta

Tuokin on ihan yhtä yksilöllinen asia kuin ravinnon tarve arkisin työmatkalle. Joka on taas vähän eri asia kuin 6h lumihankilenkki.

Sitä voi vaikka tuoda töihin hedelmäkulhon ja ostaa siihen välillä erilaisia hedelmiä. Tuoreita.
Itse en erityisesti pidä lisäaineilla kuorrutetuista ja prosessoiduista patukoista.

Itse korvaan välillä lounaan omenalla tai banaanilla.

ppikkupe
21.11.2012, 12.03
Itsellä juomarepussa tai taskussa 1-2 energiapatukkaa varalla jos lenkillä on mahdollisuus mennä paljon yli neljän tunnin. Normi 3-4h lenkeillä riittää vesi tai urheilujuoma, enkä sikäli henk. koht. ymmärrä juurikaan alkuperäistä kysymystä. Mutta kukin tavallaan.

Näin se on. Itsellä on usein suklaapatukka varalta mukana vajaan parin tunnin arkilenkeilläkin, mutta aika paljon sillekin patukalle ajokilometrejä kertyy ennen kuin se tulee lopulta syötyä. Miedolla urheilujuomalla tai laimealla mehulla pärjää aika pitkälle. Pidemmillä lenkeillä yritän puputtaa säännöllisesti jotain. Vaikka neljä tuntia maantiellä menisi ilman tankkausta, ja kovilla jätkillä ilman juomaakin, niin onko siitä jotain hyötyä? Ei tasan ole. Energia- ja nestehukkaa tulee kuitenkin.

Alkuperäisen kysymyksen ymmärrän siinä mielessä, että on aika tympeää tehdä tunninkaan treeni nälkäisenä. Ja jos ei vielä ole treenipohjaakaan kertynyt, niin sitä tympeämpää se on. Kokonaan eri asia on henkilöllä, joka on vuosikausia harrastanut kestävyyslajeja. Tuolaisella tyypillä rasva-aineenvaihduntakin hurahtaa käyntiin jo pelkästään siitä, että ajattelee lenkille lähtöä. Tehotkin vaikuttaa. Hyväkuntoisella liikkuminen on ylipäätään energiataloudellisempaa.

Mutta jos lounaasta on pitkä aika, niin parempi ottaa hyvä välipala vaikka tuntia-kahta ennen lenkille lähtöä. Tunnin treeni on niin lyhytkestoinsen, ettei sen aikana puputtamisesta juurikaan hyötyä ole - aloittelija tai ei.

Mutta ei hinnalla 20€/kg kaupasta saa tänä päivänä juuri mitään.

Saa vaikka mitä. Paremmat juustot, kotimainen järvikala ja naudan tietyt ruhonosat maksaa yli 20€/kg. Mikä muu?

ppikkupe
21.11.2012, 12.07
Itse korvaan välillä lounaan omenalla tai banaanilla.

Ihan kiva, mutta onhan tuollainen lounas urheilevalle miehelle (tai naiselle) sama kuin ilmaa haukkaisi. Ei siinä illan treeneissä sitten juuri tehoja irti saa. Kuvittelee ehkä saavansa, sitä en kiellä, mutta kyllähän se pelkäksi jalkojen heilutteluksi treenivaikutuksen puolesta menee.

HiMa
21.11.2012, 12.55
Iltapäivän ja illan jaksamiseen kyllä vaikuttaa koko päivän energiamäärä sekä nesteen (veden) nauttimisen määrä. Sekä elimistön totuttaminen ruokailurytmiin.

Kuten jo aiemmat vinkit, niin mieluummin välipalaa iltapäiväkahvin yhteydessä. Ehtii jotain imeytyäkin, jos tarvetta. Ja normaali ihminen pärjää 3-4 h ilman ruokaa.

Itse joudun rytmittämään viikolla muutamina päivinä ruokailua siten, että aamupala, lounas, iltapäiväkahvilla välipalaa, kotona neljän seutuun hedelmä/rahka tms. välipala ja sitten töihin jumppaa ohjaamaan. Jumpissa kuluu aikaa 2-3 h (josta ohjausta 1,5-2,5h) riippuen illasta. Vasta klo 19-20 tienoilla sitten päivällinen. Alussa tuntui oudolle, mutta kyllä se muutaman viikon harjoittelun jälkeen menee, kaikkeen tottuu. :)

miia
21.11.2012, 13.39
Monet on täällä ihmetelleet, miksi ennen töistä lähtöä pitää syödä jotain, ja välipalojen syönnistä tulee diabetes. Jos aterioiden väli on liian pitkä, nälkä kasvaa liian suureksi, ja tulee syötyä liian paljon kerralla ja useimmiten lisäksi epäterveellistä (rasvaa+sokeria, joita tekee eniten mieli, kun on oikein nälkä ja väsynyt). Mun mielestä on ihan fiksua syödä joku pieni välipala ennen töistä lähtöä, jos lounaasta on liian pitkä aika. Esim. hedelmä on hyvä eikä varmana aiheuta diabetesta/ylipainoa kenellekään. Mitään isoa ei tarvitse olla, kunhan ei ole kiljuva nälkä kun menee kotiin tai kotimatkalla kaupan kautta (tuhoon tuomittu juttu mennä nälkäisenä kauppaan). Mä suosittelisin hedelmää, marjoja, kuivattuinakin ok, tai sitten jonkun ehdottamaa näkkileipää.

marmar
21.11.2012, 14.27
Kuten jo aiemmat vinkit, niin mieluummin välipalaa iltapäiväkahvin yhteydessä. Ehtii jotain imeytyäkin, jos tarvetta. Ja normaali ihminen pärjää 3-4 h ilman ruokaa.

Juu pärjää, mutta alkuperäisen kysyjän pointti lienee, että onko tuon 3-4 tunnin jälkeen niin mukavaa lähteä päivittäin vääntämään tuntia mahdollisesti lumihangessa kotiinpäin, ettei välipaloja tarvita. Mun kotimatka on vain 7 km ja se ajaa vaikka nälkäisenä. Sillä matkalla ei vielä ehdi nälkä juurikaan kiusata, mutta jos kyseessä olisi tunnin matka, niin tilanne olisi luutavasti ihan eri. Jos mulla on jäänyt energiansaanti päivällä vähäiseksi, niin aika helposti nappaan nytkin banaanin suuhun ennen kotiinlähtöä, jos niitä sattuu olemaan. Ihan sen takia, että kotona on pienempi nälkä ja ei tule syötyä yhtä paljon. Saattaa tuo hiukan ehtiä vaikuttamaan matka-aikaankin. Banaania en tarjoillut, koska ne ei täytä kysyjän säilyvyysvaatimuksia.

Kysyjän tapauksessa kyse oli päivittäisestä liikkumisesta, ei treenistä sekin tuntuu aika monelta unohtuvan.

Vielä taitaa olla mainitsematta suolakeksit. Suolakeksit säilyy siinä missa voileipäkeksitkin, mutta hakkaa maussa 10-0 voileipäkeksit. Makuvaihtoehtojakin useita. Sitten vielä korput, sokerilla tai ilman. Valikoimaa niissäkin on runsaasti. Isoissa 20l säkeissä parhaimmillaan vain muutaman euron/kilo.

JackOja
21.11.2012, 14.38
Vielä taitaa olla mainitsematta suolakeksit.....

On mainittu.

Suolakeksejä sen sijaan en oikein suosittelisi, tuppaavat janottamaan ja sisältävät aika runsaasti rasvaa. Kesähelteillä voi tietysti tehdä mieli jotakin suolaista.

ppikkupe
21.11.2012, 14.57
Juu pärjää, mutta alkuperäisen kysyjän pointti lienee, että onko tuon 3-4 tunnin jälkeen niin mukavaa lähteä päivittäin vääntämään tuntia mahdollisesti lumihangessa kotiinpäin

Jos on syönyt ihan normaalin tukevan lounaan niin on. Eihän tuo 3-4 tuntia lounaasta vielä mikään paasto ole. Eri asia sitten, jos lounaan syönti on jonkun aiemman kirjoittajan omena-linjalla. Syökää ihmiset kunnon ateriat, varsinkin jos on tarkoitus harrastaa liikuntaa!

Vielä taitaa olla mainitsematta suolakeksit.

Kuiva varrasleipä ainakin on mainitsematta. Työpaikan kaapista löytyy sitä aina. Kilon pusseissa ei maksa juuri mitään.

Jos tuon lounaan kotoa, tai haen Knorrin valmiskeiton kaupasta, niin esim. siivutettu tomaatti tai (valkosipuli)suolakurkku toimii erittäin hyvin varrasleivän päällä. Jos ei niitä, niin levitteistä Ingmariini Merisuola.

villef
21.11.2012, 15.00
Sitten vielä korput.

Mikä on kova kun sen kastaa ja vetelä kun sen nostaa??

Sori OT..

villef
21.11.2012, 15.05
Jos on syönyt ihan normaalin tukevan lounaan niin on. Eihän tuo 3-4 tuntia lounaasta vielä mikään paasto ole. Eri asia sitten, jos lounaan syönti on jonkun aiemman kirjoittajan omena-linjalla. Syökää ihmiset kunnon ateriat, varsinkin jos on tarkoitus harrastaa liikuntaa!

Mulle ainakin on..
Jos syön esim. ennen kisaa kunnolla 3-4h ennen, niin tuntia ennen on pakko vetää joku mikropitsa tms.

Samaten lenkille lähdön kanssa. Itsellä olisi noin tunni matka (jos sen pääsisi joskus ajamaan), enkä voisi kyllä mitenkään kuvitella että lounaan jälkeen on vain yksi ruispala syötynä lounaan (klo 12) ja kotiinlähdön (neljältä) puolivälissä kahvin kanssa.
Joskus on lenkille lähteny ettei ole "kerinny" syömään alle, niin kyllä siinä mulla on harjoitusvaikutukset kaukana..

Joillekin sopii toinen paremmin kuin toiselle..

ppikkupe
21.11.2012, 15.22
Samaten lenkille lähdön kanssa. Itsellä olisi noin tunni matka (jos sen pääsisi joskus ajamaan), enkä voisi kyllä mitenkään kuvitella että lounaan jälkeen on vain yksi ruispala syötynä lounaan (klo 12) ja kotiinlähdön (neljältä) puolivälissä kahvin kanssa.

Jaa-a. Lounas ennättää suurin piirtein sulamaan siinä 3-4 tunnissa. Sen jälkeen vatsalaukku ei ole enää täynnä, mutta se on eri asia kuin nälkä - ellei sitten ole opettanut itseään siihen, että vatsalaukussa on jatkuvasti oltava jotain.

Juha_H
21.11.2012, 15.38
Otetaas vielä omakin syömisrytmi tähän. Päivällisen syön yleensä kohtuu myöhään eli noin seiskalta illalla. Sen jälkeen tulee syötyä yleensä korkeintaan hedelmiä. Aamupalaksi juon kupin kahvia ja ajelen 22km töihin. Duunissa sitten pari kuppia kahvia ja klo 11:00 alkaa olemaan jo aikamoinen nälkä. Syön tuohon aikoihin lounaan. Kotiin alan lähtemään noin 16:30 ja ehkä 17:00 olen fillarikamat päällä satulassa. Tässä vaiheessa on yleensä taas nälkä jos en ole syönyt mitään (edellisen 22 tunnin aikana on syöty siis se yksi lämmin ateria). Ja täällä nyt sit kilvan selostetaan kuinka mulla ei voi olla nälkä, ja kuinka energioiden pitäisi riittää heittämällä siihen 22km työmatkaan (talvella kelistä riippuen 1-1,5h, kehnolla kelillä helposti vk-sykkeillä). Ja jos kiskaisen ne myslit yms vatsaan ennen lähtöä, niin kehitän itselleni diabeteksen enkä ole ainakaan muuta kuin aloitteleva kuntoilia kun kyllä rasva-aineenvaihdunnan pitäisi normaali-ihmisella moiset pikkurypistykset hoitaa...hohhoijaaa...

Sen nyt ymmärrän että tosipyöräilyyn™ kuuluu oleellisena osana hampaat irvessä itsensä kiduttaminen, mutta työmatkapyöräily on mulle ensisijaisesti hyötyliikkumista, joten siitä voi tehdä itselleen mukavaa ja jos verensokerit kyykkää kesken matkaa niin hommasta on mukavuus kaukana..

ppikkupe
21.11.2012, 16.02
Ja jos kiskaisen ne myslit yms vatsaan ennen lähtöä, niin kehitän itselleni diabeteksen enkä ole ainakaan muuta kuin aloitteleva kuntoilia kun kyllä rasva-aineenvaihdunnan pitäisi normaali-ihmisella moiset pikkurypistykset hoitaa...hohhoijaaa...

Mitäs jos söisit paremman aamiaisen, jolloin ei ole huutava tarve lähteä lounaalle jo aamupäivästä. Voisit syödä lounaan vaikka yhdeltä. Kait se nyt nälkä tulee, jos lounaan ja päivällisen välille jää kahdeksan tuntia, ja siinä pitäisi hoitaa työmatkat ja muutkin kuntoilut.

Juha_H
21.11.2012, 16.08
Kuulun siihen ihmisryhmään jolle ei maistu aamulla aikaisin ruoka (aiheuttaa lähinnä huonovointisuutta), joten palataan edelleen ongelmaan helpostisäilytettävästä eväästä työpöydän ääressä syötynä.

ppikkupe
21.11.2012, 16.35
Tiedän tunteen. Turha minunkaan on aamiaisesta kenellekään mitään sanoa, koska itsekään en saa aamulla juuri paria jugurttia enempää uppoamaan. Mutta venytän kuitenkin lounaan reilusti iltapäivään.

Kysy keneltä tahansa, niin paras ratkaisu ongelmaan on tietenkin se mitä itse tekee. Aina ei lounaalle ehdi. Eli varrasleipää ja erilaisia levitteitä, jos duunissa vain on jääkaappi. Pirkka 500g varrasleipä on hyvää, Linkosuon nokkosvarrasleipä on hyvää. Muutkin varrasleivät on ihan hyviä. Tuorejuustot on hyviä, maksapasteijat on hyviä, Ingmariini merisuolat on hyviä, Lidlin lihapateet on hyviä... Varrasleipä säilyy kaapissa about ikuisesti, tuorejuustot avattuna jääkaapissa parisen viikkoa.

Jake_Kona
21.11.2012, 17.14
Kroppaa voi mielestäni helposti totuttaa pieneen paastoon, mutta se on hirveetä jos nestettä ei ole matkassa. Senkin olen nyt oppinut kantapään kautta, että reissu voi tyssätä aika äkkiä jos 10h paaston päätteeksi ajaa pitemmän lenkin.

Itse tykkään pähkinöistä. Julmasti energiaa pienessä paketissa. Vähän yksitoikkoista tämä minun makumaailmani. Iltapalaksi raakaa lanttua tai porkkanaa 1/2 kg ;)

rjrm
21.11.2012, 17.20
Pähkinöissä on proteiinia ja rasvaa paljon. Hiilaria vähän.

PELTONEN
21.11.2012, 17.31
Evästä tarvii minusta vasta yli 5h vk-lenkeillä, tai jos haluaa pitää kovaa tehoa esim. kisoissa vielä 2h jälkeenkin niin jotain kannattaa napostella tasaisesti.

http://www.getdigital.de/images/produkte/t2/t2_sticker-trollface.jpg

Jake_Kona
21.11.2012, 17.37
Pähkinöissä protskuja20%, rasvaa20% ja hiilareita20%. Ja kaikki nämä muuttuvat energiaksi tarvittaessa. Kai ravinolta voi edellyttää muutakin kuin pelkkää energiaa tunniksi. Syö sitten vaikka jotain erittäin sokeripitoista. Olisko makeiset mitään...hyviä ne on ainkis

Jake_Kona
21.11.2012, 17.40
Pähkinöissä protskuja20%, rasvaa20% ja hiilareita20%. Ja kaikki nämä muuttuvat energiaksi tarvittaessa. Kai ravinnolta voi edellyttää muutakin kuin pelkkää energiaa tunniksi. Syö sitten vaikka jotain erittäin sokeripitoista. Olisko makeiset mitään...hyviä ne on ainkis

Jupis
21.11.2012, 18.31
Ite olin just ehdottamassa pähkinöitä, hiilarit sitten vaikka banaanista tai muista hedelmistä. Vaihtelun vuoksi voi vaikka vetää energiapatukan, ite ostan noita laatikollisen aina tarjouksesta. Onko duunipaikalla vedenkeitintä? Täräyttää vaikka pikapuurot ennen duunista lähtöä. Ei tuo nyt niin vaikeaa voi olla.

ppikkupe
21.11.2012, 18.48
Pähkinöissä protskuja20%, rasvaa20% ja hiilareita20%

Noinkohan?

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=378&lang=fi
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=375&lang=fi
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11086&lang=fi

Terveellisiä pähkinät kyllä on, ei sillä.

rjrm
21.11.2012, 20.29
Pähkinöissä protskuja20%, rasvaa20% ja hiilareita20%.

Jopas on outo tilasto. Tiedän erään ihmisen, joka aloitti kasvissyönnin, koska halusi laihduttaa. Henkilö söi päivittäin kourakaupalla pähkinöitä, eikä sitten juuri muuta. Ei laihtunut :)

tmile
22.11.2012, 11.59
http://www.getdigital.de/images/produkte/t2/t2_sticker-trollface.jpg

- Mikä on paras jokapäiväinen pieni eväs kotimatkalle?
- Bullet Meal 500 sissimuonapatukka, Curry Chicken (http://www.varusteleka.fi/product/ruoka-ja-juoma/bullet-meal-curry-chicken-500/_3HK18USPF)

"Raskaaseen sotilaskäyttöön suunniteltu kermaisen curryn makuinen kana-ateria."
"Säilyy pari vuotta."

Pave
22.11.2012, 12.14
Yllämainitut Elovena-välipalakeksit on hyviä.Kaiken lisäksi niitä hyvin harvoja kotimaisia vaihtoehtoja.

JackOja
22.11.2012, 12.27
...joten palataan edelleen ongelmaan helpostisäilytettävästä eväästä työpöydän ääressä syötynä.

Kolossaalinen ~12kg nallekarkki (http://www.pulju.net/tuotteet/muonituskeskus/kolossaalinen-nallekarkki). 32000 kcal. Tuosta riittää joksikin aikaa pilkottavaksi sopivaan annoskokoon.

Sarpale
22.11.2012, 12.46
Mä meinasin juuri palata tähän alkuperäiseen aiheeseen, mutta valtava nallekarkki tuli ja vei show'n :D

Samaistun ketjun aloittajan tunnelmiin jossain määrin, joten heitän tässä heinänkorteni kasvavaan kekoon.
Itsellä ei ole töipaikalla mahdollisuutta saada edes vettä hanasta (ellei halua käsilämmintä vessasta), saati sitten jääkaappia tai ruokailumahdollisuutta, joten hyvin huoneenlämpöä kestävä eväs on tarpeen.

Aamupala ennen töihin lähtöä (10 km) koostuu noin puolesta litrasta vettä ja kupillisesta kahvia.
Töissä sitten ensimmäinen eväsleipä lähikahvilasta haetun teen kera. Ruisleipää perustäytteillä, skinkkaa und salaattia.
Janon poissapitäjänä on puolen litran pullo mehua, itsetehtyä millon mistäkin marjoista.
Suurinpiirtein pari tuntia ennen töistä lähtemistä syön toisen eväsleipäni, joka on toisto aikaisemmasta.
Kotona sitten odottaakin Pikku Nälkä (muistattehan hänet!), joka tekisi mieli hiljentää millon milläkin konstilla.
Usein käy niin, että kupponen kahveeta ja ruuanlaittoon, jolloin ehtii työmatkafiilis haihtua ja normalisoitua ja pystyy olemaan syömättä sitä hevosta.

Jokin pieni naposteluhomma työpäivän sisälle sopisi, ateriakorvikepatukoista tuli aivan kauhea jano (ei pysty) ja rusinameiningit tulee kaadettua kerralla naamariin :D
Jäinpähän tässä miettimään, kauanko tuo nallekarkki oikein kestäisi, jos oikein kovasti sinnittelisi?

Niin juu, kyllähän tuollaisen tunnin erikseen-lenkin (ei siis työpaikasta poispääsemiseksi) hoitaa näillä keleillä ilman juomaakin, joskin yleensä varulta otan mukaan tilkan.
Kotiinpääsemistä varten tahtoo kyllä pitää kropassa vähän polttoainetta, ei ole kiva hyytyä matkalle!

Risto Koivunen
22.11.2012, 16.03
Tuollainen jätti-nallekarkki lienee melko riittoisa lenkki-eväs pidemmällekin pyörälenkille!