PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähkön hinnoista

juhazz
12.11.2012, 16.28
Olen muuttamassa kotoa tyttöystävän kanssa saman katon alle kaksioon. Olen yrittänyt ottaa näistä sähkösopimuksista tolkkua ja jotain olen jo tainnut sisäistää. Tämä on siis mulle selvää, että sähkön siirto joudutaan ostamaan tietyltä firmalta, mutta itse kulutettavan sähkön voi kilpailuttaa. Pari kysymystä on silti jäänyt. Sopimuksiahan on siis toistaiseksi voimassaolevia ja määräaikaisia. Mikäli ottaa tällaisen määräaikaisen, esim 12 tai 24kk, voiko sen siirtää uuteen asuntoon muuton yhteydessä ilman lisäkuluja? Miten sellaisissa tapauksissa menetellään, jos/kun muuttaessa sähkö kuuluisikin vuokraan ja näinollen sopimus jäisi turhaksi? Kaksi vuottakin on sen verran pitkä aika, että tässä opiskeluista välivuotta pidettäessä on vaikea nähdä edes vuotta pidemmälle. Määräaikainenhan taitaa olla siitä hyvä, että hinnat todennäköisesti eivät ole ainakaan laskemassa(?), jolloin hinta olisi ainakin sen vuoden tai kaksi sama.

Toisekseen, mikäli otan sähkön siirron ja itse sähkön eri firmoilta, pitääkö minun tehdä molempien kanssa oma sopimus? Tässä tapauksessa kun olen muuttamassa Jyväskylässä JE-Siirron (Jyväskylän Energia) alueelle, niin olen katsellut seuraavia yhdistelmiä:

JE-Yleissähkö: Siirto 7,67e/kk + sähkö 2,62e/kk = 10,29e/kk ja siihen päälle sähkön siirrosta 2,01snt/kWh ja itse sähköstä 7,13snt/kWh = 9,14snt/kWh.
JE-Yleissähkö 5: Siirto 3,94e/kk + sähkö 2,62e/kk = 6,56e/kk ja siihen päälle sähkö maksaa saman 9,14snt/kWh. Tämän ehtona on JE:n sivuilla mainittu seuraavaa:

Yleissähkö 5
Yleissähkö 5 on tarkoitettu kerros- ja rivitalojen asunnoille, joiden pääsulakekoko on 1x25A tai 3x25A. Tuotteen saamisen ehtona on, että samassa liittymässä on vähintään viisi käyttöpaikkaa, eli käytännössä huoneistoa. Jos liittymässä on alle viisi käyttöpaikkaa, sopiva tuote on yleissähkö 3x25A, jonka siirron perusmaksu on hieman korkeampi kuin yleissähkö 5:n perusmaksu.

Olen muuttamassa kerrostaloon, joten tämän ehdonhan pitäisi täyttyä?

Toisaalta netistä löysin Vaasan sähkön tarjoavan sähköliittymän 2,5e/kk + sähkö 6,5snt/kWh. Tarjous onkin varsin houkutteleva, ja jos otan heiltä sähkön, pitääköhän tässä tapauksessa maksaa JE-Siirrolle tuo Yleissähkön mukainen 10,29e/kk vai Yleissähkö-5:n mukainen 6,56e/kk? Riippuen kulutuksesta, laskujeni mukaan Vaasan Sähkö tulisi n. 40-60e vuodessa halvemmaksi vaikka menisikin tuon kalliimman kuukausittaisen siirtomaksun mukaan.

(kaikki hinnat 1.1.2013 lähtien ja toistaiseksi voimassaolevista sopimuksista kyse)

skiggeböy
12.11.2012, 17.10
Täytyipä ihan postata,kun kerrankin on osunu kysymys oikeelle foorumille,heh heh.........

via
12.11.2012, 17.49
Samoja pohdiskellut mutta eri näkökulmasta. -98 ostin Lumituulen osakkeita kannatusmielessä, silloin sähkö kuului vielä vuokraan eli en hyötynyt osingosta eli subventoidusta sähköstä. Muutaman vuoden jälkeen sille tuli käyttöä ja siirryin kainuulaisen Ekosähkön, tms asiakkaaksi. Viime viikolla surfasin sattuneesta syystä yhtiön sivuilla, huomasin EON:in ostaneen sen jossain vaiheessa.
No, onneksi EON oli siinä vaiheessa luopunut tukemasta ydinsähkön lisärakentamista, niin mun ei tarvinnut alkaa prosessoida Lumituulesta luopumista, josta sähköä tulee kahteen eri asuntoon.
Alkuperäisen sopimuksen olen tehnyt vain sähkön toimittajan kanssa, he ovat infonneet verkonhaltijaa, joka on sitten lähestynyt mua.

haedon
12.11.2012, 20.00
Mä olen kilpailuttanut viime vuodet (2005->....) sähkösopimuksen. Yleensä olen tehnyt kahden vuoden määräaikaisen sopimuksen ja säästö on ollut yleensä jotain 10-20 prossaa ja enemmänkin jos markkinahinnat ovat nousseet. Tuolla:https://www.kilpailuttaja.fi/

Grr
12.11.2012, 21.51
Toi kala on aina tiennyt halvimman myyjän vaikka on kuinka yrittäny kilpailuttaa: http://www.sahkonhinta.fi/

twentyniner
12.11.2012, 22.13
Fortumin edustaja tänään juuri antoi vinkiksi, ettei juuri nyt kannata sitoa itseään pitkiin sopimuksiin. Keväällä kuulemma sähkönhinta alkaa laskemaan radikaalisti. Yritti myydä puolen vuoden diiliä tuulisähköön, hinta reilusti muita pidempiä tarjouksia korkeampi.

Kyselin hiukan mistä radikaali lasku johtuisi? Koskaan ei ole sähkönhinta laskenut, oli sitä vettä liikaa tai liian vähän. Ei osannut perustella, mutta kuulemma yleinen mailmantilanne tähän on syynä. Ota noista selvää.

haedon
12.11.2012, 22.30
Eipä noista tiedä, tuskin mitään suurempaa muutosta tapahtuu mitä trendikäyriä vilkuillut. Keväällä pitäisi tehdä taas uusi sopimus, kun vanha tulee täyteen(tai jatkaa samalla toistaiseksi voimassa olevana). Nyt näytti laskuri että halvin tuottaja on noin 10% kalliimpi mitä puolitoista vuotta sitten kilpailutettu halvin hinta oli. ja taas tuo silloin halvin tuottaja on nyt yli 20 % kalliimpi kuin silloin. Ei ole hinnat siis ainakaan laskeneet vaikka kuinka taantumaa pukannut jo neljä vuotta;).

Velogi
12.11.2012, 22.42
Tuo Grr:n mainitsema sahkonhinta.fi on ainoa puolueeton vertailusivusto. Muilla on sponsoreita joiden joukosta ohjelma valikoi vastaukset. Mutta älkää silti langetko Market energiaan tai saman taustan omaavaan 220 energiaan: http://viestitin.blogspot.fi/2011/09/sahkomarkkinan-musta-lammas.html

Jopotuinen
15.09.2018, 20.59
Tein juuri uuden sähkösopimuksen.
Perusmaksu 10 €/kk + 0,00 snt/kWh = 120 €/v
Eli sähköä saa nyt polttaa niin paljon kuin ilikiää ja silti 90 €/v vähemmän kuin nykyinen. Ei paha.

Täytynee tsekata kylppärin lattialämmityksen ohjaimen asetukset uusiksi :)

marmar
15.09.2018, 23.24
Tein juuri uuden sähkösopimuksen.
Perusmaksu 10 €/kk + 0,00 snt/kWh = 120 €/v
Eli sähköä saa nyt polttaa niin paljon kuin ilikiää ja silti 90 €/v vähemmän kuin nykyinen. Ei paha.

Täytynee tsekata kylppärin lattialämmityksen ohjaimen asetukset uusiksi :)

Tänään ei ole aprillipäivä, joten mistä on kyse?

Smo
16.09.2018, 00.09
Tänään ei ole aprillipäivä, joten mistä on kyse?

Saadaan kohta lukea tuolta epäonnistunut hankinta-osiosta

Köfte
16.09.2018, 00.18
Hmm. Siirron hinnoittelu jäi vähän hämärän peittoon?
Jokin AliBaba-henkinen lopputulos löytyy varmasti taustalta.

Sähköllä (suora) lämmittäjänä olen kuitenkin kiinnostunut.

Pekka L
16.09.2018, 07.19
Ei tossa mitään ihmeellistä ole. Googlatkaa vaikka sähköpaketti tai pakettisähkö.
Mutta sitten kun Jopo kantapään kautta huomaa, että eihän sitä sähköä saakaan kuluttaa niin paljon kuin huvittaa, saadaan varmaan tosiaan lukea taas siitä epäonnistuneesta hankinnasta.

Jopotuinen
16.09.2018, 08.32
Joo, ilmaisia lounaita ei ole, mutta sähköä näköjään on.
Nyt kipin kapin kopin sähköautokauppaan :D
Naapuruston kanssa suunnitteilla jo oman roikkaverkoston rakentaminen :D :D

Mites muuten sähkövero, eikös semmonenkin ole, ei näy tuossa, mutta tulee päälle kulutuksen mukaan? Ei €- määräisesti paljon, mutta kumminkin.

Asian vakuudeksi,

https://pic.useful.fi/B1dTFPium.jpg

marmar
16.09.2018, 08.53
Joo, ilmaisia lounaita ei ole, mutta sähköä näköjään on.
Nyt kipin kapin kopin sähköautokauppaan :D
Naapuruston kanssa suunnitteilla jo oman roikkaverkoston rakentaminen :D :D

Mites muuten sähkövero, eikös semmonenkin ole, ei näy tuossa, mutta tulee päälle kulutuksen mukaan? Ei €- määräisesti paljon, mutta kumminkin.

Asian vakuudeksi,

https://pic.useful.fi/B1dTFPium.jpg

Verot tulee siirtolaskussa. Täälläpäin siirto+verot on enemmän kuin energia, joten tuollaisen sopimuksen säästö rajoittuu pelkästään energiaosuteen. Aika mielenkiintoinen silti. Tuon täytyy olla joku kampanja jota ei saa kuka tahansa. Ja jos kulutus nousee liikaa tulee ilmoitus hinnankorotuksesta...

Maalainen
16.09.2018, 09.12
Taitaa olla niin, että tuossa maksetaan 3000 kwh:n sähköt, käyttipä niitä tai ei. Arvatenkin arvion ylittävästä kulutuksesta kuukausimaksu nousee seuraavaan luokkaan. Ja tosiaan siirrot ja verot eivät kuulu tähän. Parasta tässä diilissä on mun arvion mukaan melko lyhyt irtisanomisaika.

callahan
16.09.2018, 09.26
Onneksi ei tarvitse kamalasti painiskella eikä pohtia, periaatteessa hällä väli mitä sähkö maksaa kun pieni asunto ja kulutus. Toki tuo siirtohinta harmittaa ja jatkuvasti sähkön hinta nousee nousee syy "yleinen kustannustaso" mikä lie samoin vakuutukset. Vakuutuksien nousulle sentään jokin järjellinen peruste onnettomuuksien lisääntyminen. Nuo on vaan sulatettava. (hitto et pyrin aina irtaantumaan aiheesta)

Jopotuinen
16.09.2018, 09.35
Ja just kun isolla rahalla joka tönöön pakkovaihdettiin uudet etäluettavat mittarit (jotka tullaan pian taas uusimaan jonkin direktiivin tähden), niiden lukeminen lopetettiin.
Artisti maksaa :D

Hailis
16.09.2018, 09.43
Tossa KSS iisi 9,99e sopimuksessa sähkönkulutus pitää olla alle 3000 kWh vuodessa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180916/75c14e0b6db24a7af19a5778414bbe0d.jpg

Lähetetty minun SM-G965F laitteesta Tapatalkilla

Jopotuinen
16.09.2018, 10.51
Ou nou, max 3000 kWh jäänyt huomaamatta!
Lukee kai sitten siinä sopparin pienellä kirjoitetussa kohdassa, jonka piti olla merkitykseltään jotain maallikolle käsittämätöntä ja toissijaista, mutta pakollista sopimusjargonia.

Mitähän sanktioita ylityksestä seuraa? Sähköt poikki tai 1,86 €/kWh, oman valinnan mukaan?

Jouko_T
16.09.2018, 11.34
Jokin AliBaba-henkinen lopputulos löytyy varmasti taustalta.

Tässäpä ratkaisu kalliiseen sähköön.
Kiinastahan nykyään saa kaiken halvemmalla. Sieltä ostamaan sähköä!

Jopotuinen
16.09.2018, 11.49
^ Kyllä, kyllä, matkalla on jo!
Yksi 12 V 20000 mAh litu-akkupaketti tulossa ja sehän on valmiiksi puolillaan sähköä :)

hsr
16.09.2018, 12.57
Tuo sähköhän on nykyhinnoilla halpaa, jos kuluttaa melko tarkasti tuon 3000 kWh/v, n. 4 senttiä/kWh. Jos kulutus on isompi, 5000 kWh/v saisi hintaan 14,99/kk, mikä on vielä halvempi, 3,6c/kWh. Mielenkiintoinen tarjous, mutta netistä en löydä tietoa, mitä maksaa jos ylittää tuon sovitun vuosikulutuksen.

Concorde
16.09.2018, 20.48
Mulla on tällä hetkellä 3.79c/kWh - soppari vielä puolitoista vuotta eteenpäin. Yhden sopimuskauden olen aikanani joutunut maksamaan yli 4c/kWh, muut on ollut alle. Tosin kulutustakin on...

HMK
16.09.2018, 21.08
Onneksi ei tarvitse kamalasti painiskella eikä pohtia, periaatteessa hällä väli mitä sähkö maksaa kun pieni asunto ja kulutus. Toki tuo siirtohinta harmittaa ja jatkuvasti sähkön hinta nousee nousee syy "yleinen kustannustaso" mikä lie samoin vakuutukset. Vakuutuksien nousulle sentään jokin järjellinen peruste onnettomuuksien lisääntyminen. Nuo on vaan sulatettava. (hitto et pyrin aina irtaantumaan aiheesta)

Aikalailla samoilla linjoilla mennään. Kai tämä kulutuksen suuruudesta kirjoittaminen on täällä vähän aiheen sivusta, mutta vaikuttaahan se kuitenkin laskun loppusummaan sekin. Itsellä kerrostalokaksiossa kulutus on pudonnut jo alle 400 kWh / vuosi lukemiin. Tuntuu kyllä aika ihmeelliseltä, kun en edes erityisemmin ajattele säästäväni sähköä. Mitään ei jää tekemättä siksi, että siihen kuluu sähköä. Viimeisin 3kk lasku näkyy olleen reilu 34 euroa, eli ei kai mitään halpaa käyttöön nähden, mutta eipä taida maksaa vaivaa alkaa sen kanssa puljaamaan ja maksamaan erillisiä siirtolaskuja.

Jääkaappi-pakastin tuosta suurimman osan vienee. Sekin on uusi ja A++ luokkaa, mutta kai se jotain 200-300 kWh välillä haukkaa. Keittiösähkön tarvetta vähentää töissä syöty lounas arkisin. Viikonloppuisin jotain voin laitella kotonakin, jos ei sitten tule syötyä kylmiä eväitä. Leivänpaahdin on kovassa käytössä myös. Pyykinpesu pari kertaa viikossa, siivoukset, kannettava tietokone, tarpeellinen määrä (enimmäkseen led) valoja. Televisiosta en edes muista, milloin olen viimeksi avannut. Saunakin löytyy asunnosta, sitä olen viimeisen vuoden sisään käyttänyt kai kolme kertaa. Uimahallin vuosikortti käytössä, ja sehän tulee sitä halvemmaksi mitä useammin käy. Halli kun on tuossa kävelymatkan päässä, niin kätevämpi siellä on käväistä vaikka pelkästään saunassa, kuin odotella oman kiukaan lämpenemistä. Muistan kyllä, että joskus 2000-luvun alulla kulutus oli noin 1000kWh vuodessa saunattomassa asunnossa. Kyllä noilla uusilla kodinkoneilla, kannettavalla tietokoneella ja led-valoilla näkyy merkitystä olevan. Käyttötottumukset ei ole noin paljon muuttuneet. Televisiota nykyisin vähemmän, mutta tietokonetta vastaavasti enemmänkin. Tuollainen luku näkyi sähköyhtiön kulutuksen tarkkailu-sivulla:

http://but.fi/i/7rf