PDA

Näytä tavallinen näkymä : Fox/Specialized Brain iskarin huolto

jason
11.11.2012, 11.38
Onko kokemuksia missä kannattaa Fox/Specialized Brain iskari huoltaa. Sellon fillarikoju oli eka paikka, josta kyselin huoltoa, mutta 190€ + postikulut kuulostaa aika isolta. Ainakin kun en tiedä huollon tasosta. Hermot ei kestä kuin kahteen kertaa tehtyä työtä.

miku80
11.11.2012, 11.44
R-Tech Suspension (http://rtechsuspension.fi/):sta kannattaa kysästä tai Fillariosa (http://www.fillariosa.fi/):sta...

ARJ
11.11.2012, 15.52
Onko kokemuksia missä kannattaa Fox/Specialized Brain iskari huoltaa. Sellon fillarikoju oli eka paikka, josta kyselin huoltoa, mutta 190€ + postikulut kuulostaa aika isolta. Ainakin kun en tiedä huollon tasosta. Hermot ei kestä kuin kahteen kertaa tehtyä työtä.

Ei taida onnistua huolto muuten kuin ottamalla yhteyttä lähimpään Specialized myyjään. Ainakin minulla Epicin takaiskarin huolto meni aikoinaan niin että entinen lähetettiin huollettavaksi Hollantiin (muistaakseni) ja paluukuormassa tuli huollettu, vaihtoiskari takaisin. Aikaa meni rapiat viikko.

Kyselin huoltoa Rtekistä, mutta huolto ei onnistunut, kun valmistaja ei takaiskariin toimita mitään osia ei edes tiivisteitä.

Kun tämän kuulin, möin koko keksinnön pois ja olen tästä lähtien suosinut sellaisia iskareita joihin saa osia ja huolto onnistuu Suomessa.

Kyselin vielä että voisin ostaa takaiskarin varoiksi hyllyyn kun eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu, mutta tämä projekti kaatui hintaan. Pyysivät taydellisestä Epicin takaiskarista vain nimellistä 1000€:n hintaa:eek:. Tämä oli se viimeinen "niitti" ja tulin toisiin aatoksiin:)

rjrm
11.11.2012, 15.58
Huh! Ei voi muuta sanoa.

CamoN
11.11.2012, 16.00
Ei taida onnistua huolto muuten kuin ottamalla yhteyttä lähimpään Specialized myyjään. Ainakin minulla Epicin takaiskarin huolto meni aikoinaan niin että entinen lähetettiin huollettavaksi Hollantiin (muistaakseni) ja paluukuormassa tuli huollettu, vaihtoiskari takaisin. Aikaa meni rapiat viikko.

Tuonhan voi tehdä myös niin että soittaa viikon tai kaksi etukäteen ja sopii päivän jolloin vie huoltoa vaativan iskarin jälleenmyyjälle. Ideaalitilanteessa sieltä saa huolletun tehtaalta tulleen iskarin suoraan vaihdossa kun vie vanhan pois. Eli parhaimmillaan menetyt ajokilometrit on tasan nolla, jos iskari ei ole rikkoutunut ajokelvottomaksi ja pyörä jää sen takia telakalle.

Tosiaan aika kova tuo 190€ + pk hinta jos kyseessä on pelkkä vuosihuolto. Olen ollut siinä käsityksessä että se on noin 100€. Alkukeväästä voisi omankin Epicin iskarin käydä vaihtamassa huollettuun.

sak
11.11.2012, 16.17
Fillariosan hintatarjous stumpjumperin iskarihuollolle oli n.100e. Mutta onnistuu vain "normaalinkokoiseen" Brain/fox systeemiin. Eli ei mini-brainiin joka on epiceissä.
No, takuun puitteissa turvaudun vielä siihen. Laatu hieman epäilyttää, kaksi kautta takana nyt poiki kolmannen:p kerran remonttia. Tälle kesälle toistamiseen, Takuu pelannut moitteetta:)
Pyörä tuntuu muuten hyvältä, löytäs vaan toisenlaisen iskarin,(ei ihan helppo homma) tuo braini kun on itselle ehkäpä tarpeeton. Vihjeitä otetaan vastaan:)

mjpk
11.11.2012, 20.04
Mulla kävi niinkin ikävästi että paluupostissa tuli täysin uusi iskari... sillä kertaa ei hintaa jaksanut harmitella.

Jamppe
12.11.2012, 00.07
Mulla kävi niinkin ikävästi että paluupostissa tuli täysin uusi iskari... sillä kertaa ei hintaa jaksanut harmitella.

Sama täällä, uusi tuli tilalle. Huolletulla iskarillahan on aina sitten vuoden takuu. Pyörähuollon kautta tilasin huolletun iskarin, kannattaa sieltäkin kysellä hintaa. Oli ainakin edullisempi kuin 190€.

Tiedustelin tänä syksynä myös Rtechiltä Brain iskarin huoltoa, sanoivat sen onnistuvan. Pienen hintaeron ja vuoden takuun vuoksi päädyin kuitenkin tilaamaan huollon Specialized jälleenmyyjän kautta. Tällöin iskari siis tulee ilmeisesti Hollannista.

Ilmeisesti "normaali" iskarin huolto maksaa myös vähintään sen 100€? Että ei se hinnan ero niin valtava ole. Mutta aika tyyristä tuntuu iskarien huolto olevan. Se on tietysti toinen juttu, jos perus iskarin pystyy itse huoltamaan.

sakuvaan
12.11.2012, 00.10
Sama täällä, uusi tuli tilalle. Huolletulla iskarillahan on aina sitten vuoden takuu. Pyörähuollon kautta tilasin huolletun iskarin, kannattaa sieltäkin kysellä hintaa. Oli ainakin edullisempi kuin 190€.

Tiedustelin tänä syksynä myös Rtechiltä Brain iskarin huoltoa, sanoivat sen onnistuvan. Pienen hintaeron ja vuoden takuun vuoksi päädyin kuitenkin tilaamaan huollon Specialized jälleenmyyjän kautta. Tällöin iskari siis tulee ilmeisesti Hollannista.

Ilmeisesti "normaali" iskarin huolto maksaa myös vähintään sen 100€? Että ei se hinnan ero niin valtava ole. Mutta aika tyyristä tuntuu iskarien huolto olevan. Se on tietysti toinen juttu, jos perus iskarin pystyy itse huoltamaan.

Jos pelkkää ilmakannun huollon tekee, vaikka itse niin se ei ole hirveän hintainen, sitten jos vaihdetaan kaikki öljyt niin on kalliimpaa.

thm
15.06.2014, 23.58
Jatketaanpas tähän topikkiin. Mulla lakkasi viime kesänä vm. -11 Stumpysta brain toimimasta ja laitoin sen Suomessa sijaitsevaan kehuttuun firmaan huollettavaksi. Huollon jälkeen brain toimi 50 h, mutta sitten lakkasi toimimasta. Yhteydenotto huoltofirmaan ja iskari takuuhuoltoon. Huollon jälkeen 52 h ajoa ja brain sanoi jälleen sopimuksen irti. Huoltofirma otti iskarin jälleen takuuhuoltoon, mutta epäili mun pyörässä olevan jotain vikaa joka rikkoisi iskarin. Epäili viaksi huonoja laakereita tai nivelien väljyyttä, mutta sellaisia en ole havainnut. Samalla arveli mun painavan yli 90 kg ja paineita olevan iskarissa yli 250 psi, mutta tuon verran en paina edes rinkka selässä. Kyselin Spessun liikkeestä, mikä voisi aiheuttaa brainin toimimattomuuden, mutta heidän mukaansa pyörässä ei voisi olla sellaista vikaa, joka hajottaisi iskarin tavallisessa ajossa. Tiedäppä sitten ketä uskoa...

Viimeisen takuuhuollon jälkeen elettiin jo loppusyksyä, joten huollon jälkeen ei tullut enää montaa ajotuntia. Tänä kesänä sitten 40 h ajoa ja Spessusta tuli kesken lenkin hyppykeppi. Lievästi harmitti, kun kyseinen lenkki oli Levi24:sen kisareittiin tutustuminen kisaa edeltävänä päivänä. Nyt sitten mietin, mitä tehdä. Laittaakko iskari jälleen huollot tehneeseen firmaan vai johonki S-liikkeeseen, josta vois saada uuden/huolletun nykyisen iskarin tilalle? Ihan ilmaista hommaahan tuo ei ole. Takuuhuollossa iskari on ollut aina toista viikkoa, joka tarkoittaa menetettyä arvokasta ajoaikaa, kun en omista toista maastovehjettä.

Millaisia kokemuksia muilla?
Ja millaisia hintoja Spessun liikkeet ovat pitäneet brainin huolloilla? Viime kesänä kyselin viimeksi hintoja ja pyörivät 180-190 € tietämillä.

Jamppe
16.06.2014, 07.47
Millaisia kokemuksia muilla?
Ja millaisia hintoja Spessun liikkeet ovat pitäneet brainin huolloilla? Viime kesänä kyselin viimeksi hintoja ja pyörivät 180-190 € tietämillä.

Pari kertaa olen huollattanut 2011 Epicin iskarin Specialized jälleenmyyjän kautta, ei ongelmia.

Viimeisin maksoi 160€.

Ju$$i
16.06.2014, 17.42
Hyvin pelas ainakin mulla tuo minibrainin "huolto". Ehdin rässiin uudesta Epikistä iskarin sököksi vissiin alle puolessa vuodessa. Signature tilas uuden iskarin ja iskari oli alle viikossa jo ajossa...huolto maksaisi muistaakseni n.150e luokkaa seuraavaksi ja iskari tilataan valmiiksi. Eli käyn vain hakemassa huolletun iskarin ja jätän vanhan vaihdossa. Ajoaikaa hukkaan tasan 0-päivää.

thm
17.06.2014, 17.52
Juu, täytyy laittaa kyselyä Spessun liikkeisiin hinnoista, kun paikkakunnalla ei ole merkkiliikettä. Enää en viitsi alkaa hinkumaan tuota iskari-brain yhdistelmää takuuhuoltoon, kun huollot tehnyt firma oli jo viimeksi melko happamana. Ehkä tuo mun yksilö on vaan niin susi, että huoltamalla ei saa kuntoon.

CamoN
17.06.2014, 19.08
Jännä juttu, että tuollainen "takuuhuolto" on edes onnistunut. Olen ymmärtänyt Spessun jälleenmyyjien kanssa huoltoasioista puhuessa, että aina kun brainin vie huoltoon, se lähtee aina Hollantiin ja saa aina tehdastason hoivaa. Vaikka joku Foxin valtuutettu huoltaja osaisikin hoitaa sen brain-sylinterin kuntoon, hänellä ei pitäisi olla siihen lisenssiä. Ja lähtökohtaisesti huollon tilaaja saa aina vanhan tilalle Hollanista tulevan, huolletun iskarin.

leecher
17.06.2014, 19.10
Jännä juttu, että tuollainen "takuuhuolto" on edes onnistunut. Olen ymmärtänyt Spessun jälleenmyyjien kanssa huoltoasioista puhuessa, että aina kun brainin vie huoltoon, se lähtee aina Hollantiin ja saa aina tehdastason hoivaa. Ja lähtökohtaisesti huollon tilaaja saa vanhan tilalle Hollanista tulevan, huolletun iskarin.
Sama. Näin minullekin kerrottiin kun uuden Epicin ostin. Käskettiin varaamaan huolto kaksi vkoa etukäteen, jotta on uusi iskari valmiina odottamassa ja pyörän saa nopeasti takaisin ajoon.

thm
17.06.2014, 21.43
Mä en ole koskaan jutustellut Specializedin jälleenmyyjän kanssa huoltohommista, koska ostin pyörän vähän käytettynä jälkimarkkinoilta ja itse tehnyt kaikki huollot (paitsi keula ja tuo iskari+brain). Eikä ollut tietoa noista lisenssiasioista tms. Ensimmäistä kertaa huollatin myös brainin, joten etsin vain edullisimman vaihtoehdon. Kyseistä iskareita huoltavaa firmaa on tällä foorumilla hehkutettu maasta taivaaseen, joten kaverin osaamiseen uskalsi luottaa. Edelleen firman sivuilla on Fox Float Brainin huolto 125 €. Kun olin firmaan yhteyksissä, niin siellä oli silloin useampia brainejä jonossa, joten ilmeisesti löytyi myös osaamista huoltaa se. Firma lupaa myös takuun huoltamilleen iskareille. Spessun liikkeistä, kun kysyin hinnoista, ei annettu ymmärtää, että iskari lähtisi kokonaan vaihtoon. Niissä hinnat olivat tosiaan sen 180-190 €, joten tuollainen säästö toki houkuttelee.

sakuvaan
18.06.2014, 09.26
Juu, täytyy laittaa kyselyä Spessun liikkeisiin hinnoista, kun paikkakunnalla ei ole merkkiliikettä. Enää en viitsi alkaa hinkumaan tuota iskari-brain yhdistelmää takuuhuoltoon, kun huollot tehnyt firma oli jo viimeksi melko happamana. Ehkä tuo mun yksilö on vaan niin susi, että huoltamalla ei saa kuntoon.

Juu ja on noita takakeppejä nähty jotka on vaan kuluneet väliksi kun linkut on olleet jumissa romuna olleiden laakereiden takia, oletkos muuten purkanut kaikki laakerit auki ja tarkistanut ne milloin?

Takahaarukkaa heiluttelemalla/pumppaamalla ei välttämättä löydä romuna olevia laakereita, kokemusta on..

thm
18.06.2014, 10.43
^Viime kesänä kaksi kertaa käyty linkuston laakerit läpi ja niissä ei havaittu silloin vikaa. Mut varmaan järkevää olis vaihtaa koko setti varmuuden vuoksi, kun niitä ei ole kertaakaan vielä vaihdettu.

sakuvaan
18.06.2014, 10.47
Mikä siinä muuten hajoaa? Kaasut ja öljyt sekaisin?

thm
18.06.2014, 11.22
En ole asiantuntija iskareiden suhteen, mutta iskari ei pysy lainkaan jäykkänä, kuten brainin toimiessa. Eli iskari notkuu koko ajan ajettaessa. Iskari ei ainakaan tällä hetkellä kurlaa tai pidä muutenkaan poikkeavaa ääntä. Viimeksi, kun brain lakkasi toimimasta, niin iskari kurlasi selvästi ja öljyä tuli normaalia enemmän alaputkeen ja venttiilistä ilmaa lisätessä/poistaessa. Nyt ei tule lainkaan öljyä venttiilistä.

Ja tosiaan, kun kyselin Specializedin edustajalta sähköpostilla, voisiko laakerit aiheuttaa iskarin ja brainin toimimattomuutta, niin sain vastaukseksi: "Brainin toimimattomuus ei voi johtua rikkinäisestä laakerista." Tästä huolimatta olen käynyt laakeriston läpi pari kertaa ja varmaan tulee taas piakkoin käytyä koko linkusto läpi, jos sattuisi havaitsemaan siellä jotain vikoja.

-mustikka-
18.06.2014, 12.34
Laakerit kuluvat ns portaille yhden ajokauden aikana, ainakin mulla.
Iskaria olen, siis Specialized-iskaria brainilla varustettuna, käyttänyt kahdesta eri pyörästä yhden kerran kotimaisella toimijalla ja muut kerrat jälleenmyyjän kautta uuteen vaihdettuna. Omien kokemuksieni mukaan jälkimmäinen oli monin kerroin parempi vaihtoehto. Ja nämäkokemukset perustuvat Epicin iskari- ja nivelistöratkaisuun.

Dude
18.06.2014, 13.07
Aika erilaisia kokemuksia ihmisillä. Ajoin Brainilla 2005-2013. 2005-2011 Enduro Brainilla ja 2011-2013 SJ FSR Brainilla. Mitään ongelmia ei noiden kanssa ollut. Enduron brain huollettiin Rtechissä muutamaan otteeseen (silloin ei kai tällaista vaihtosysteemiä ollutkaan?) Tosin eka kerta meni harjoittelun piikkiin, jostain syystä iskari "narisi" hillittömästi huollon jälkeen, vaikka toimita muuten oli moitteetonta.... No se saatiin kuntoon.

2011-2013 ajoin ilman huoltoja ja ongelmia. En ole myöskään vaihtanut koskaan mitään linkuston laakereita... Ajotunnit 100-200h vuodessa maastoa. Ja siis kertaakaan ei brain ole mennyt mulla "rikki" huoltoja tehty vain ajotuntien mukaan.

tomibert
18.06.2014, 17.40
Aika erilaisia kokemuksia ihmisillä.

Sanopa muuta. Itselläni hajosi '11 -mallisesta stumpjumperista Brainin letkun kuori kahteen kertaan, molemmilla kerroilla meni takuuseen, mutta toisella kerralla takuusta tuli iskari jossa oli jo valmiiksi öljyt ja ilmat sekaisin eikä vaimennusta laisinkaan.

Ajossa se Brain ei hajonnut koskaan, mutta oli joskus vähän stressaava kun sen toimintaa ei oppinut ennakoimaan ja niinpä esimerkiksi maavara kaarteissa pyörää kallistaessa saattoi joskus loppua todella yllättäen ja vauhdikkain seurauksin, kun Brain päätti avata venttiilin, iskari painui kasaan, keskiö alas ja poljin nappasi kiinni johonkin kantoon tai kiveen....

- Tomi

thm
18.06.2014, 18.37
Olis kyllä mukava, jos Specializedin edustajilla olisi nettisivuilla nuo Brainien huoltohinnastot näkyvillä. Muiden huoltojen hinnat yleensä löytyy. Jos paikkakunnalla olis Spessun liike, niin veisin iskarin sinne eikä hinnalla olisi niin suurta merkitystä. Mutta kun ei ole, niin joutuu aina kysymään joka paikasta erikseen hinnat. Mulle on ihan sama lähettää kapula Ouluun tai vaikka Helsinkiin, kun toimituksessa ei kuitenkaan ole kovin pitkiä aikaeroja. Soittelemaan en viitsi alkaa, joten olen nyt muutamiin paikkoihin laittanut viestiä, mutta vain yhden hinnan saanut: 200 €. Odotan vielä muita vastauksia, vaikka taitaa monessa paikassa juhannus painaa päälle.