PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kevyet ja kestävät cyclocross vanteet

timoe
21.10.2012, 21.20
Ongelma:
Stans 29er vanteille kasattu XT etukiekko ja Alfine 11 takakiekko; ulkorenkaan päälle saaminen sisurin vaihtamisen jälkeen on lähes mahdotonta.

29er kiekot on 24mm leveät, ja niissä on niin korkea reunus/profiili, että taitettavia vittoria xn pro ei saa päälle suosiolla, marathon racer 32 mm? ei saa päälle suosiolla ja Marathon winter 35mm? ei saa päälle suosiolla.

Olen vääntänyt 25 cm alumiini levereillä jo useamman sisurin rikki ja vanteet naamuille...varsinkoin noiden reunavaijerillisten marathonien kanssa. Tienpäällä pienillä työkaluilla en vain saanut kumia päälle.

Kotona on pantu ensin päällyskumi aivan vanteen keskelle jossa sen kehä on pienin, ja sitten 3 renrasraudalla + saippualla + sähköteipillä saatu juuri ja juuri kumit vaihdettua.

Johtopäätös:
29er vanteet on tarkoitettu huomattavasti löysemmille parituumaisille ulkorenkaille ja ovat liian tiukat!!
(mulla menee etuhaarukkaan max 42mm rengas)

Kysymys1:
Mitkä olisi kestävät mutta kevyet 23-24 mm levyiset cc vanteet, jossa olisi sen verta matalampi reunus/profiili, että renkaanvaihto onnistuisi ilman älytöntä tuskaa?

Kysymys2:
Missä olisi pk seudulla paikka, johon voisi viedä käsintehdyn Luxe Wheelworksin jenkeissä kasaaman kiekkosettinsä purettavaksi ja järkevämmille vanteille uudelleen kasattavaksi??

Jo etukäteen avusta kiittäen!

Tctic
22.10.2012, 06.28
Vastaavia kiekkoja kaivattaisiin täälläkin ja vaihtoehdot ovat vähissä kun levyjarrut pitäisi saada kiinni. Tunturissa (f600) on alla xero marcot jotka painavat aivan hitosti. Etukiekko renkaan (schwalbe marathon racer 35mm), jarrulevyn ja pikalinkun kanssa painaa tasan 2000g, takakiekko renkaan, pakan, jarrulevyn ja pikalinkun kanssa 2420g -> pelkät kiekot pikalinkkuineen noin 1300g ja 1450g. Kevyttä... Tuohon kelpaisi joku noin 15mm sisäleveydellä oleva kiekkopari, mutta eipä sellaista ole vielä löytynyt. 1700g olisi ok kiekkoparin paino, silloinkin säästäisi kilon kiekossa.

rjrm
22.10.2012, 06.54
1700g, jarrulevyineen. Kova vaatimus.

Tctic
22.10.2012, 06.57
1700g, jarrulevyineen. Kova vaatimus.

Minun kohdalla siis pelkät kiekot ilman jarrulevyjä mielellään ~1700g, threadin aloittaneen kaiman painovaatimuksia en tiedä.

timoe
22.10.2012, 07.41
Minun kohdalla siis pelkät kiekot ilman jarrulevyjä mielellään ~1700g, threadin aloittaneen kaiman painovaatimuksia en tiedä.

Se alfinen takanapa mötikkä painaa sen verran että pelkät vanteen kehät vaihtamalla ei juuri paino tipu:->

Mutta periatteessa mielummin kevyt kuin painava...kevyt ja kestävä tarkoittaa ettei ole mitään gramma hifistelyä

Kartturi
22.10.2012, 08.47
Itsekkin olen kevyitä mutta leveitä XC/CX kehiä huhuillut, ja mielellään vielä vannejarruille. Ei ole kukaan tullut vastaan ratkaisun kanssa.) Esim DT:n vannejarrukehät ovat 19mm leveitä. Velocityllä on useita 23mm leveitä vanteita. Esim. Synergy on perinteinen holkitettu boksivanne joka on kuitenkin 23mm leveä ja painaa jonkun vajaa 500g muistaakseni. Saatavuus suomesta surkea, mutta siinä on potentiaalia retkikäyttöön ja yleispiestäväksi.

Mitä painoon tulee, niin alfine painaa, mutta sen takan tökkiminen eteenpäin suoraviivaista rataa vie suhteessa paljon vähemmän watteja kuin painavan kehän kiihdyttely. Eli kevyihin kehiin kannattaa silti panostaa.

Lohdutuksena vielä että Stanin Archeille ei ole helppo vääntää edes schwalben tubeless ready RaRa 2,35" -kumia. Tulkitisin että tubelesoitumisen helpottamiseksi rengaspedin halkaisija on varmaan suurenmpi kuin ERTROn määräämä 622nn ja se hylly on luultavasti leveämpi kuin monissa muissa vanteissa. Lisäksi se koukku joka tarttuu reunanauhaan on terävämpireunainen, jotta se tarraa hyvin renkaaseen. Eli yhtäkaikki samalla kun on varmistettu että rengas pitää tubelessina, on sen laitto päälle tehty samalla mahdollisimman vaikeaksi.

stenu
22.10.2012, 12.06
Mulla ainakin toimii Mavicin Open Prot oikein mainiosti. Ei tosin toiminut Stans-tubeless virityksenä, kun renkaat istuu niillä siihen hommaan turhan löysästi. Mutta sisureiden vaihto onnistuu suurimpaan osaan taittuvia renkaita ilman työkalujakin. Kun vanne on vähän kapeampi, tulee renkaan profiilista korkeampi ja voi käyttää nimellismitaltaan leveämpiäkin kumeja, niin että ne pysyvät vielä UCI-leveyksissä. Lisäbonuksena Mavicin Maxtal-vanteet sekä toimii että kestää vanejarrukäytössä monia muita aluvanteita paremmin. Stanin Alpha 340:ssä vanteen sivut ainakin näyttää silmämäärin niin ohuilta, että ne on jarruteltu puhki alta aika yksikön. Kokemusta ei tosin ole, pitääkö ennuste paikkansa.

nuubiainen
22.10.2012, 12.24
1700g olisi ok kiekkoparin paino, silloinkin säästäisi kilon kiekossa.

Tähtää kahteen kiloon, niin selviät vielä järkevällä hinnalla. Parinsadan gramman kevennys siitä alaspäin merkitsee lähinnä turhaa rahanmenoa, etenkin hybridissä.

timoe
22.10.2012, 13.43
Taidan vastata itselleni...Mulla ilmeisesti on stanin crest 29 vanteet (pyysin että ilman tarroja niin ei tullut selväksi oliko juuri ne, mutta kovasti siltä näyttää) ja tosiaan kun alfine navan massa on lähellä pyörimisen keskipistettä ja nuo vanteet + maraton racer 30 mm renkaat, levyjrrut siis, niin mäennousu noin työmatka-sadekeli kruisailu testaillen on yllättävän kevyttä, eli pyörimiskehällä oleva massa on pieni.

mutta stanilta on tullut iron cross vanne tänä vuonna ja se on 100-150 gr montaa muuta kevyempi:

http://www.notubes.com/ZTR-Iron-Cross-32-Hole-Black-P1066C127.aspx

valmiissa kiekkosetissä näyttäisi olevan hinta-painosuhde kohdillaan??

http://www.notubes.com/Iron-Cross-Wheelset-P1067C58.aspx

Samuli-1
22.10.2012, 16.03
Itse ajellut VPCX:t, lähimetsiköt, satunnaisia hyppyjä ja maantietä Eastonin EA90 SL:llä. Reilu 1,5 kg muistaakseni paino noilla omilla kolmisen vuotta vanhoilla. Snakebitejä olen täräytellyt niillä useita ja nyt menevät vaihtoon jarrupintojen puhkikulumisen takia. Rihdata ei ole tarvinut kertaakaa!

Miinuspuolena laakereiden kiristysnupikoiden löystyminen kun ajaa ränttätänttää, jolloin kiekkoon tulee pieni klappi, maantiellä pysyvät paremmin kiinni. Kierrelukite auttanee.

Olosuhteiden takia jarrupinnat kuluneet ajettuihin kilometreihin nähden nopeasti, mutta kestävyyden, painon ja hinnan suhteen itse ollut varsin tyytyväinen.

Edit. Olisivat toki voineet olla halvemmatkin, mutta koen saaneeni rahoilleni vastinetta.

Kartturi
22.10.2012, 17.42
Joo, nuo valmiit kiekot, Easton EA90, Mavic Ksyriumit ja varmaan mylös Simpan RS80/WH-7900 on hyviä kiekkoja, muta jos haluaa leveempää isoille renkaille niin sitten loppuuki ehdokkaat. Tavallaan tavoite olis vähän niinkuin päinvastainen kuin yllä mainittu, että kun pistää kapeelle vanteelle niin söäilyy USI:n mitoissa, kun ei ole tarkoitus ajaa kisaa tai muutenkaan niin että toimitsija mittailisu mitään osia pyörästä.)

Yllä tuli puheeksi tuo Velocity, niillähän on tosiaan sitten erinäisiä muitakin 23mm leveitä malleja. Ilmeisesti myös ainakin Bike Quartelyn juttuihin on luottamista niin tekevät alikokoista petiä, mihin on siis kiva livauttaa renkaat päälle.

Kartturi
22.10.2012, 20.45
mutta stanilta on tullut iron cross vanne tänä vuonna ja se on 100-150 gr montaa muuta kevyempi:

http://www.notubes.com/ZTR-Iron-Cross-32-Hole-Black-P1066C127.aspx

Onneksi olkoon, sulla on valmiiksi jo sitten tiettävästi yksi parhaista alumiinivanteista jo valmiiksi.) Muuten IronCross on varmaan hyvä vanne, mutta eikös tuossakin ole Bead Socket Technology (TM)? Tahtoo sanoa että kumien repiminen tuolle vanteelle on varmaankin about yhtä sulostuttavaa kuin Crestille.

Kartturi
22.10.2012, 20.58
Kysymys2:
Missä olisi pk seudulla paikka, johon voisi viedä käsintehdyn Luxe Wheelworksin jenkeissä kasaaman kiekkosettinsä purettavaksi ja järkevämmille vanteille uudelleen kasattavaksi??

Niin tää jäi vastaamata. Herttoniemesä sijaitsevia Hi5Bikesia ja Itä-Helsingin pyörähuoltoa on monet kehuneet tuolla huoltomestaketjussa. Itse olen käyttönyt pyörähuolto.comin palveluita sijainnin vuoksi. Adrian Curry siellä tuntuu olevan pätevä veikko.

Juha74
29.03.2014, 21.01
Tsau!

Osaako joku sanoa miten leveän renkaan saan mahtumaan coclocrossini vanteisiin? Toi luku on mulle vähän hepreaa :-) Näin keväällä tiet ovat täynnä terävää sepeliä ja haluan ajaa hiekkateillä vähän robustimmalla kumilla.

https://lh3.googleusercontent.com/-q6lUCXqNfjY/UzU4zoj_MsI/AAAAAAAABYg/T9s3ngxJbAA/w412-h549-no/20140328_104703_1.jpg

Mahtuisiko 37 kokoinen ulkonakki noin kapeaan vanteeseen?
https://lh3.googleusercontent.com/-eI3L60fbKho/Uzblo3RqE-I/AAAAAAAABZE/cmNbIwx6yqs/w732-h549-no/20140329_172003_1.jpg
Tänks.

Halloo halloo
29.03.2014, 23.14
http://candmwanderings.files.wordpress.com/2011/10/rimsizes20072.jpg (http://candmwanderings.files.wordpress.com/2011/10/rimsizes20072.jpg)

Jos oikein tulkitsen, niin 13c = 18-25mm. Moni on suosituksen ylittänyt, muttei varmaan 37mm asti, 28mm mennee hyvillä mielin ja sen levyisenä saa nappularenkaita. Minulla on omassa pyörässäni 28mm Schwalben CX Pro-renkaat, "uhrattavissa" olevat, nappuloiden väliin ei vielä (kop, kop) ole tappajasepeli yltänyt.
Tietävämmät jatkakoot arpomista.