PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mistä sisäkumit joissa oikeasti pysyy ilmat?

vee
17.10.2012, 14.36
Niin.
On se kumma kun nykyajan uusissa fillareissa ei ole kunnon sisäkumeja.
Viikon välein saa olla hinkkaamassa ilmaa lisää.
Saako enää mistään sellasia kunnollisia kuin ennen vanhaan, joita tarvi pumppailla vain kerran vuodessa?

Olisit erittäin kiitollinen tällaisista kumeista jos joku tietää mistä saa.

Voi pojat kun olis aikoinaan arvannut kun varastoja tyhjäiltiin. Siinä meni eräskin punainen ehjä sisäkumi.
Nyt ne olis kullanarvoista tavaraa.

rjrm
17.10.2012, 14.48
Vika ei välttämättä ole kumin värissä, vaan väärin valitussa venttiilissä. Oletko kokeillut prestaa tai schraderia?

vee
17.10.2012, 17.19
Mihin ihmeeseen mun vastaus hävis?
No sama uudestaan..

Ei tokikaan värillä väliä, mutta ne vanhanajan kumit vaan oli ykkösiä.
Pointti tässä nyt on se että on tuossa neljä uutta pyörää ja kaikista kumit tyhjenee. Kaupassa sanovat että, voi voi ne on nykyään sellasia.
Ei voi olla. Onhan se nyt kumma että perusjuttu pyörässä ei toimi.
Osassa pyöräventtiilit ja osassa autoventtiilit.
Noista muista venttiili merkeistä ole mitään hajua. Enkä usko niistä johtuvan. Voisko olla kaikki 8 venttiiliä juur samalla lailla rikki.

nure
17.10.2012, 18.52
Sulla vain paha karma. Itse jotakin parin kuukauden välein ilmaa lisäillyt, puolisen baria yleensä ko. ajassa laskenut...

vee
17.10.2012, 19.16
NO ei kai nyt sentään. Mä laitan 5 kiloa ja kohta ovat tussuna.

syklopaatti
17.10.2012, 19.40
Tuommosessa tuntu pysyvän ihan hyvin. Nokian Gazzaloidi DH. Voi olla vaan kuntoa kasvattava vaikutus tuolla.;)

http://gp1.pinkbike.org/p4pb8796823/p4pb8796823.jpg

timoe
17.10.2012, 20.27
lähimmästä marketista joka myy reilun paksuja sisureita presta venttiilillä

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT_3dAJmbrlUEqeWRFCUrACydabNCOD_ E_2eQp-jeQ8O1Os-A3T

ja sitten tuo ylempi mutteri on sopivan napakasti mutta ei väkivalloin kiristetty, alempi vain höyhenenkeveästi :->

A R:nen
17.10.2012, 22.21
Sontinentaalilla näkyy olevan uutuuksina hitaasti tyhjeneviksi väitettyjä Hermetic Plus -sisuskumeja lähemmäs 100 g normaaleita vastaavia painavampina n eri kokoa. Enemmän painoa = enemmän kumia = vähemmän huokoisuutta pinta-alayksikköä kohden = hitaammin tyhjenevät renkaat. Normaali 28–47 mm hybridin/vast sisuskumi on siellä skaalan yläpäässä oikeasti aika rimpula ja tyhjenee varmasti suht rivakasti, jossain suunnilleen maantierenkaassa vastaava pitää ilmat sisällään helposti kuukausitolkullakin.

via
18.10.2012, 07.11
ei mulla ole tietääkseni mitään erikoissisureita - ilmat on pysyneet läpi vuoden, pumppaamistarve on poikkeuksellista, saattaa olla sontinentaal

YT
18.10.2012, 08.09
Minä käytän lateksia ja joka päivä saa pumpata.

vee
18.10.2012, 08.38
Ikinä nähnykkään tuollasta Presta venttiiliä :/

vee
18.10.2012, 08.59
Sopiiko tuohon Prestaan tavallinen pumppu?

makkeli
18.10.2012, 09.15
Sopiiko tuohon Prestaan tavallinen pumppu?

Niin mikä on tavallinen? Mun pumput sopii prestaan ja autonventtiiliin. Mummonpyörä-dunlopit vaativat adapterin.

vee
18.10.2012, 09.36
No eiköhän tavallinen olis se tavallinen :D Perinteinen polkupyörän venttiili.
Eli.. Siis. Onko se jokin kolmas malli?
Mulla pumpussa toiminnot autonventtiilille ja se perinteinen. Vaatiiko siis kolmannen?

JanneR
18.10.2012, 09.45
No eiköhän tavallinen olis se tavallinen :D Perinteinen polkupyörän venttiili.
Eli.. Siis. Onko se jokin kolmas malli?
Mulla pumpussa toiminnot autonventtiilille ja se perinteinen. Vaatiiko siis kolmannen?

Selitys kuvien kera. (http://en.wikipedia.org/wiki/Valve_stem) Eli varmaan dunlop-venttiiliä tarkoitat. Presta on useimmalle harrastajalle se normaali venttiili.

vee
18.10.2012, 10.03
Ei tuossa vissiin kerrottu millainen pumpun suulake sopii Prestaan.
No enivei mä tilaan ne Hermetic Pussat.

lansive
18.10.2012, 10.10
Niin.
On se kumma kun nykyajan uusissa fillareissa ei ole kunnon sisäkumeja.

Continentaleita olen käyttänyt (Tour 28 All tai MTB 26). Ostopaikka on vaihdellut: pyöräkaupasta, Prismasta ja Motonetistä olen ostanut. Ei siis mitään erikoisen ohuita ja keveitä vaan ihan perusmallia. Löytyy autoventtiilillä ja prestalla.

Kyllä noissa ilma pysyy paremmin kuin missään wanhan ajan sisäkumeissa tai edes uusissa, jotka on varustettu hikiventtiilillä (Dunlop).

vee
18.10.2012, 10.25
Kiitos kaikille osanottajille !
Eiköhän näillä eväillä pumppaava liike säästy ihan muualle ja saa pyöräillä rauhassa :D
http://vee73.hi.fi/kuvat/RC-HARRASTUS/17-media.jpg?img=thumb280nocrop&hash=aa050)

Risto Koivunen
18.10.2012, 11.03
Ei tuossa vissiin kerrottu millainen pumpun suulake sopii Prestaan.

Prestaan sopii sama suukappale kuin tuohon "perinteiseen" Dunlop-venttiiliin.

Itse en kyllä mieltäni pahoittaisi, jos noista Dunlop-venttiileistä tulisi oikeasti katoavaa kansanperinnettä, sen verran kehnosti pitävät ilmaa sisällä prestaan tai schraderiin verrattuna.

jalkkis
18.10.2012, 12.23
Joo, continentalin slimmeillä ja prestalla mennään. Paineita n. 5bar ja n. 1kk välein pumppaillaan pari baaria lisää.

vee
18.10.2012, 12.36
Noo ehdin jo tilata Dunlopeilla kun en tienny että sama pumppuhässäkkä sopii :)

A.M.®
18.10.2012, 14.17
Itse en kyllä mieltäni pahoittaisi, jos noista Dunlop-venttiileistä tulisi oikeasti katoavaa kansanperinnettä, sen verran kehnosti pitävät ilmaa sisällä prestaan tai schraderiin verrattuna.

Ja tämän lisäksi ovat helppoja ilkivallan kohteita.

lansive
18.10.2012, 14.44
Ja tämän lisäksi ovat helppoja ilkivallan kohteita.

Tästä syystä junioreilla on koulumatkakulkineissa vain autoventtiileitä. Harva kulkee sielun irrottamiseen tarvittava työkalu taskussaan.

Presta on oikeastaan vielä Dunlopiakin herkempi ilkivallalle, koska sielua ei läheskään kaikissa pysty uusimaan, joten sisurin joutuu aina vaihtamaan jos mutteri on irrotettu ja sielu pudotettu kumiin sisälle.

Oatmeal Stout
18.10.2012, 15.31
Tästä syystä junioreilla on koulumatkakulkineissa vain autoventtiileitä. Harva kulkee sielun irrottamiseen tarvittava työkalu taskussaan.

Presta on oikeastaan vielä Dunlopiakin herkempi ilkivallalle, koska sielua ei läheskään kaikissa pysty uusimaan, joten sisurin joutuu aina vaihtamaan jos mutteri on irrotettu ja sielu pudotettu kumiin sisälle.
Meillä maalla aikoinaan oli lapsella prestat ala-asteen jälkeen, kun sivistys ei ollut levinnyt niin pitkälle, että olisivat osanneet avata prestaa vaikka sentään ventiilihatut osasivat ottaa irti.

nure
18.10.2012, 15.32
Presta on tavallinen venttiili...

Oatmeal Stout
18.10.2012, 15.58
Presta on tavallinen venttiili...
Vaimolle dunlop on tavallinen, kun hänellä ei muita ole ollut pyörässä.
Esikoiselle dunlop on tavallinen, kun hänellä ei muita ole ollut pyörässä.
Kuopus ei pohdi tavallisuutta, mutta hänellä onkin ollut molempia.
Minä sorruin prestaan 1970-luvun alkaessa tai 1960-luvun loppuessa enkä ole omissa pyörissä muita käyttänyt.
Tavallinen on tavallisesti meidän perheessä yleisesti tai tavallisesti käytetty.

Verska-Vesa
18.10.2012, 16.17
Kyllä autonventtiili (Schräder) on mukavin käyttää, ei tarvi löysätä mitään muttereita kun pumppaa, ei pahemmin vuoda, paineet voi tarkastaa millä tahansa normaalilla painemittarilla ja tarvittaessa kumit voi täyttää vaikka huoltsikalla. On vielä tukevampikin kuin Presta. Itse en Prestoja (enkä Dunloppeja) huoli pyöriini kuin hätätapauksessa.

ellmeri
18.10.2012, 16.26
Dunlop on vika-altis pallo venttiilinen tai venttiilinkuminen voi korkata venttiilistä niin tapahtui sunnuntaina yhellä hemmolla,ei ollu vaihto venttiiliä niin annoin sille oman sisurin että pääsi kotiin ja sillä raukalla ollu 5€uroo heittä sisurista niin menköön sitten ilmatteex.

hannupulkkinen
18.10.2012, 16.40
Aikoinaan oli näitä kumillisia Dunlopventtileitä, joissa pysyi paine koko vuoden. Vanttiili alkoi vuotaa vasta kun tuo venttiilikumi hapertui. Enpä ole vuosikymmeneen nähnyt näitä pyörissä.
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRBvMBmWcdJLETN-NqGUgYlEZSIwxpuVfKikCBTueEQsOFrm-gr

ellmeri
18.10.2012, 17.18
Aikoinaan oli näitä kumillisia Dunlopventtileitä, joissa pysyi paine koko vuoden. Vanttiili alkoi vuotaa vasta kun tuo venttiilikumi hapertui. Enpä ole vuosikymmeneen nähnyt näitä pyörissä.
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRBvMBmWcdJLETN-NqGUgYlEZSIwxpuVfKikCBTueEQsOFrm-gr

Just tollanen oli ja maasturi Wicini ja oikeet retrovärit pyörässä,aivan täydellinen:D jos vielä nään niin tekis mieli ostaa pois..

timoe
18.10.2012, 19.28
Niin noista prestoista se tärkeä asia että kun niihin pumpataa ilmaa niin ensin onm kierrettävä se ylempi pikku mutteri auki, ja pumppaamisen jälkeen taas kiinni.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT_3dAJmbrlUEqeWRFCUrACydabNCOD_ E_2eQp-jeQ8O1Os-A3T

Eräs akateemisesti erittäin pitkälle koulutettu mutta muuten käytännöllinen kaverini soitti kerran tuskissaan kun oli otanut nuo prestat eikä millään saanut ilmaa sissään.

Heti meni kun neuvoin ruuvaamaan ensin "korkin auki" :D

ellmeri
18.10.2012, 19.37
Niin noista prestoista se tärkeä asia että kun niihin pumpataa ilmaa niin ensin onm kierrettävä se ylempi pikku mutteri auki, ja pumppaamisen jälkeen taas kiinni.

Eräs akateemisesti erittäin pitkälle koulutettu mutta muuten käytännöllinen kaverini soitti kerran tuskissaan kun oli otanut nuo prestat eikä millään saanut ilmaa sissään.

Heti meni kun neuvoin ruuvaamaan ensin "korkin auki" :D

Ja sittenkö? toi ruuwi auki...:rolleyes:

Jake_Kona
18.10.2012, 20.28
Tämä on sitä ruohonjuuritason keskustelua. Jos olen ymmärtänyt termin oikein. Vielä kun saadaan pumppauksen tempo ja vetopituus käsittelyyn niin tästähän tulee tietopaketti vailla vertaa.

rjrm
18.10.2012, 21.21
Buahaha! Vetopituuden lisäksi pitää käsitellä eri pumppausasennot ja kätisyydet. Tämänkin hersyvän keskustelunaiheen tarjoaa fillarifoorumi jäsenineen :)

ellmeri
18.10.2012, 21.22
Tämä on sitä ruohonjuuritason keskustelua. Jos olen ymmärtänyt termin oikein. Vielä kun saadaan pumppauksen tempo ja vetopituus käsittelyyn niin tästähän tulee tietopaketti vailla vertaa.

Tähän voisi liittää ken osaa! hyvä pumppu topicci.

izmo
18.10.2012, 21.33
Ostin käytetyn noin 20 vuotta vanhan Tunturin keväällä ja Bilteman ulkokumi on ja sisäkumeista ei aavistusta.... ei kertaakaan pumpattu mutta nyt tuntuu rotvallin reunassa että tarvis tehdä jotain ja jarrupaloille myös ehkä vaihto

NHB
18.10.2012, 22.03
No kai nyt kannattaa ensimmäisenä testata se, mistä ilma oikein vuotaa. Enkä nyt suoralta kädeltä epäilisi kahdeksan venttiilin olleen viallisia. On se mahdollista, mutta turhapa tässä on arvailla kun veteen upottamalla vuoto paljastuu hetkessä.

JohannesP
07.11.2012, 13.45
Itseä hieman ihmetyttää muutaman päivän aikaset tapahtumat sisäkumin kanssa. Sunnuntaina huomasin kotona et takarengas oli tyhjentyny ja kävin kauttaaltaan läpi vannetta myöten ja missään ei vaikuttanut olevan vikaa. Ajattelin jonkun päästäneen ilmat ulos ja laitoin renkaan takas paikoilleen. Ma + ti ajoin normaalisti ja paineet pysy sisällä joten rupesi vahvistumaan tuo ilkivalta. Tänään sit pyöräilin kaupungissa ja jätin pyörän 2h parkkiin jonka aikana rengas oli taas tyhjentynyt. Äskön sit kävin uudestaan läpi ja reikää/aiheuttajaa en vielläkään löytänyt ja testasin viellä Schrader-venttiilin.

Jotakin vikaa tuossa venttiilissä on, mutta ihmetyttää kun muutaman päivän kesti hyvin ja välissä en tehnyt mitään. Voiko johtua et laitoin 4,5 bar?

elasto
07.11.2012, 23.27
Itseä hieman ihmetyttää muutaman päivän aikaset tapahtumat sisäkumin kanssa. Sunnuntaina huomasin kotona et takarengas oli tyhjentyny ja kävin kauttaaltaan läpi vannetta myöten ja missään ei vaikuttanut olevan vikaa. Ajattelin jonkun päästäneen ilmat ulos ja laitoin renkaan takas paikoilleen. Ma + ti ajoin normaalisti ja paineet pysy sisällä joten rupesi vahvistumaan tuo ilkivalta. Tänään sit pyöräilin kaupungissa ja jätin pyörän 2h parkkiin jonka aikana rengas oli taas tyhjentynyt. Äskön sit kävin uudestaan läpi ja reikää/aiheuttajaa en vielläkään löytänyt ja testasin viellä Schrader-venttiilin.

Jotakin vikaa tuossa venttiilissä on, mutta ihmetyttää kun muutaman päivän kesti hyvin ja välissä en tehnyt mitään. Voiko johtua et laitoin 4,5 bar?

Mulla ollu viimeaikoina samanlaisia ongelmia presta-venttiilisten Schwalben XX-Lightien kanssa. Saattoi olla myös jonkun Schwalben 130 grammaisen 26" maastosisurin kanssa. Joskus pitää paineet hyvin, mutta joskus saattaa yön aikana tai työpäivän aikana olla tyhjentynyt kokonaan, joskus paineet tippunut puolella jne. Joskus tyhjenee joka yö ja tai päivä ja joskus kestää useita päiviä samoilla paineilla. Sisureissa ei ole reikiä, kokeiltu veden alla. Eli venttiilit on jotenkin paskoja, kun päästelevät ilmoja pihalle sattumanvaraisesti?

Jake_Kona
07.11.2012, 23.41
Perinteisillä matskuilla mennään ja prestaventtiilit. Mitään ongelmaa ollut ikinäs. Nyt sinkulassa (28mm ulkokumi ja schwalbe sisurit) 5kk aikana takarenkaaseen lisätty ilmaa 1 kerran

Premnas
09.11.2012, 17.51
Enpä tiedä. Peräkärryssä on schrader-venttiilit ja tuntuu että renkaista lähtee ilmat aika äkkiä. Pyörässä taas presta-venttiilit ja hyvin pitää. Onhan ne vaivalloisemmat käyttää mutta olen ollut tyytyväinen kun ei tarvitse jatkuvasti pumppailla.

Akseli
14.11.2012, 17.35
Työmatkafillarissa on Prismasta ostetut Continentalit Presta-venttiileillä 5,95€ kpl. Kun syksyllä pumppaa viisi baria, niin keväällä on jäljellä 4,5 mikäli rengasrikkoja ei talven aikana satu. Dunlopeista ei ole kuin harmia, enkä koskaan oikein ole tottunut Schrädereitäkään käyttämään. Toki Prestan nuppien kanssa saa olla tarkkana, ainakin mikäli käyttää käsipumppua.

mpesu
14.11.2012, 22.21

Jumaleiste. Kaikki nämä vuodet olen ihmetellyt miksi paikkarasiassa on se pieni letkunpätkä. Tai siis joissain rasioissa on ollut. Joskus. Nyt tiedän. Tulen kertomaan tämän tiedon ylpeänä työkavereille ja lapsilleni.

Matti S.
14.11.2012, 22.51
Muistan kakarana miten noi venttiilinkumit hapertui ja tietenkin aina jossain noin 20 kilometrin päässä kotoa... Nokkelat miehenalut otti toisesta renkaasta koko pätkän, puri ehjän kahteen palaan ja sillä sai "venttiilin" ilman täyttöreiänt umpeen jotta pääsi kotiin. Pyörän pumppuhan oli vanhoissa fillareissa aina mukana.

Akseli
15.11.2012, 07.54
Nuo räkäventtiilit olivat koulupojan voimin todella tuskallisia pumpata, ilmaa ne kyllä pitivät kuulaventtiileitä paremmin. Nimi räkäventtiili tuli siitä, että pumppaamista helpotettiin ottamalla venttiili ja sen kumi ensin kokonaan irti ja nuolaisemalla ne märäksi. Tämän jälkeen pumppaaminenkin onnistui hieman paremmin.

timoe
15.11.2012, 09.25

Kannattaisiko kuitenkin vielä tarkistaa venttilin vuotamisen ja silmiin näkymättömän pikkureiän mahdollisuus,

eli lavuaariin vettä ja reipas paine joka selvästi jo pullistaa sisuria isommaksi, mutta ei sentään puhkaise,
ja sitten vain venttiili ja koko kumi kohta kohdallaan rauhassa upottaen, ja jos ilmakuplia ei missään vaiheessa tule kohtuu paineillakaan tn ei ole vehkeissä vika :)

painovoima
15.11.2012, 09.25
Alkusyksystä turhauduin muutamaan rengasrikkoon niin kovasti, että päätin turvautua ratkaisuun "vyö ja henkselit". Eli pistosuojattujen päällysrenkaiden alle presta-sisuskumit joihin tubeless-harrastajien käyttämä litku (Stan's). On pysynyt ilmat sisällä, mutta kyllä mä silti sunnuntaisin täydentelen ilmanpaineita jos ei muuta niin huvikseni. Vastoin oletuksia litkutetuista sisuskumeista ei siis tullut täysin ilmatiiviit.

Räkäventtiilit oli tosiaan ihan hyviä, kunhan sen ilman ensteks sai sinne kumiin!

Nappulakenka
15.11.2012, 10.24
Vastoin oletuksia litkutetuista sisuskumeista ei siis tullut täysin ilmatiiviit.

Hengittääkö tuo sisäkumin kumimateriaali kuitenkin sen verran, että litkuilla noista ei saa ilmatiivitä sitten millään. Tarkoitan lähinnä sitä, että tuolla litkulla on todella hankala ellei jopa mahdotonta saada 360 asteen suojaa. Enkä jaksa uskoa, että presta-venttiili vuotaa itsekseen kun mun litkutetut maastorenkaat pitää kuitenkin ilmat ongelmitta.

painovoima
15.11.2012, 10.46
Sisäkumit on Prismasta ostetut Continentalit, ja mulla on jotenkin sellainen tuntuma että ne piti paremmin ilmat sisällään kun niissä ei ollut litkuja... Täytyisi varmaan puhdistaa venttiilit ja tutkia, olisiko niissä kuitenkin joku minimalistinen vuoto sen litkun takia. Ainakin litku voitelee jengat niin, että pihdeillä kiristetty sielu on lähteä mukaan venttiilinhattua avatessa.

Enkä jaksa uskoa, että presta-venttiili vuotaa itsekseen kun mun litkutetut maastorenkaat pitää kuitenkin ilmat ongelmitta.

elasto
15.11.2012, 13.41
Mulla ollu viimeaikoina samanlaisia ongelmia presta-venttiilisten Schwalben XX-Lightien kanssa. Saattoi olla myös jonkun Schwalben 130 grammaisen 26" maastosisurin kanssa. Joskus pitää paineet hyvin, mutta joskus saattaa yön aikana tai työpäivän aikana olla tyhjentynyt kokonaan, joskus paineet tippunut puolella jne. Joskus tyhjenee joka yö ja tai päivä ja joskus kestää useita päiviä samoilla paineilla. Sisureissa ei ole reikiä, kokeiltu veden alla. Eli venttiilit on jotenkin paskoja, kun päästelevät ilmoja pihalle sattumanvaraisesti?

Sen verran olen lisää tutkinut tätä mysteeriä, että mulla siis nuo presta-venttiilien päätykorkit (mikälie oikea nimitys, kuitenkin se joka pitää avata, että pystyy pumppaamaan ilmaa renkaaseen) ruuvautuu itsestään auki. Mistähän johtuu ja voiko tuon takia kumista karkailla ilmaa itestään tai esim. ajossa, kun kumiin tulee kova isku? Voisikohan tuo aukeaminen johtua siitä, että se tappi siinä venttiilissä on myös hieman vääntynyt?

JohannesP
15.11.2012, 14.24
Kannattaisiko kuitenkin vielä tarkistaa venttilin vuotamisen ja silmiin näkymättömän pikkureiän mahdollisuus,

eli lavuaariin vettä ja reipas paine joka selvästi jo pullistaa sisuria isommaksi, mutta ei sentään puhkaise,
ja sitten vain venttiili ja koko kumi kohta kohdallaan rauhassa upottaen, ja jos ilmakuplia ei missään vaiheessa tule kohtuu paineillakaan tn ei ole vehkeissä vika :)
Tarkistin joka kerta n. 1 bar avulla lavuaarissa ja mistään ei tullut kuplia.Tyhjeni viellä kolmannen kerran tuon jälkeen ja sillon löysin pienen reijän joka tyhjensi renkaan muutamassa tunnissa. Paikkauksen jälkeen pysynyt taas normaalisti ilman sisällä, mutta vaikka siinä olisi ollut tämä reikä jo aikasempaakin niin jotakin ihmeellistä siinä on kuitenkin ollut kun pari päivää ja yön kesti ennen tyhjentymistä täysillä paineilla.

p-olkisin
15.11.2012, 15.34
Jumaleiste. Kaikki nämä vuodet olen ihmetellyt miksi paikkarasiassa on se pieni letkunpätkä. Tai siis joissain rasioissa on ollut. Joskus. Nyt tiedän. Tulen kertomaan tämän tiedon ylpeänä työkavereille ja lapsilleni.

Tää oli hyvä! Kiitos...

Oatmeal Stout
15.11.2012, 17.45
mutta vaikka siinä olisi ollut tämä reikä jo aikasempaakin niin jotakin ihmeellistä siinä on kuitenkin ollut kun pari päivää ja yön kesti ennen tyhjentymistä täysillä paineilla.
Minä olen kerran onnistunut kääntämään renkaaseen uponneen kiven siten, että ilmat pysyivät sisällä jopa niin hyvin, että seuraavana aamuna oli lähen 6 barin paineet ja kuitenkin reiästä vihelsi ilmaa, kun olin lenkillä.

elasto
21.11.2012, 01.31

Sen verran olen lisää tutkinut tätä mysteeriä, että mulla siis nuo presta-venttiilien päätykorkit (mikälie oikea nimitys, kuitenkin se joka pitää avata, että pystyy pumppaamaan ilmaa renkaaseen) ruuvautuu itsestään auki. Mistähän johtuu ja voiko tuon takia kumista karkailla ilmaa itestään tai esim. ajossa, kun kumiin tulee kova isku? Voisikohan tuo aukeaminen johtua siitä, että se tappi siinä venttiilissä on myös hieman vääntynyt?

Vastaan nyt itse itselleni, kun kukaan ei näistä näytä mitään tietävän. Vaihdoin toisista paikkausta odottavista sisureista ehjän näköiset sielut venttiileihin ja ongelmat tuntuisi kadonneen. Eli jos se presta-venttiilin tappi on vähänkään vääntynyt, niin päästelee paineita ulos satunnaisesti, koska se sielun tiivisterengas ei istu tasaisesti siellä venttiilissä.

ArtoR
08.01.2013, 10.43
Aiheesta sen verran, ettei pysy ilmat minunkaan uuden pyöräni toisessa renkaassa. Pöh.

ellmeri
08.01.2013, 11.29
Aiheesta sen verran, ettei pysy ilmat minunkaan uuden pyöräni toisessa renkaassa. Pöh.

Jos siellä on kesäilmaa koita pumpata raikasta talwi-ilmaa..:rolleyes: kyllä se siitä iloksi muuttuu.

Naapurilla ei pysynyt ilmat renkaassa,oli tutkinut että ei vuoda? no venttiilistä sai sielun irti ja laitoin 40ml litkua ja ei ole vuotanut sen tempun jälkeen,olisko ollu jotenkin huokosta sisuria materiaaliltaan?

ArtoR
08.01.2013, 12.03
Kyllä sen sisärenkaan olen kertaalleen tarkistanut ja täyttänyt joulun aikaan. Ei vaan pysy ilma sisällä.

JackOja
08.01.2013, 12.37

Kyllä sen sisärenkaan olen kertaalleen tarkistanut ja täyttänyt joulun aikaan. Ei vaan pysy ilma sisällä.

Jos ilma ei pysy renkaan sisällä se vuotaa jostain. Jos ei löydä paikattavaa reikää ja venttiilikin on ehjä niin uusi sisuri maksaa muutaman euron. Joskus on saanut sisureita jopa hintaan 0,10€ Herttoniemestä.

ArtoR
08.01.2013, 12.51
Joo ei ole taloudellisesti mikään issue, mutta onpahan ensimmäinen kerta, kun osuu minulle tuollainen.

sledgehammer
09.01.2013, 00.24
Vastaan nyt itse itselleni, kun kukaan ei näistä näytä mitään tietävän. Vaihdoin toisista paikkausta odottavista sisureista ehjän näköiset sielut venttiileihin ja ongelmat tuntuisi kadonneen. Eli jos se presta-venttiilin tappi on vähänkään vääntynyt, niin päästelee paineita ulos satunnaisesti, koska se sielun tiivisterengas ei istu tasaisesti siellä venttiilissä.

Ihan samaa murhetta täälläkin schwalben sisureiden kanssa. Joissain yksilöissä se ruuvi ei asetu suoraan venttiilin runkoon nähden, kun sen kääntää kiinni. Joissain yksilöissä oli ruuvi vinossa. Jotkut jopa ihan ehjiä. Cyclon Schwalbe sisurit vuotivat satunnaisesti. Joskus ilmat pysyi kuukauden, joskus puolet hävisi viikossa. En ehtinyt tutkimaan kun sora rikkoi ennen tutkimuksia. Mulla akaa mennä usko Schwalben tavaroihin. Maantierenkaista (lugano s) rungosta purkautuu semmoisia pitkiä lankoja vähän väliä. Kudosta kai. Sama vika ollut kaikissa omistamissani luganoissa. Myyjän mukaan näin kuuluukin käydä ja sitten vaan saksitaan niitä jouhia katki.

arctic biker
11.01.2013, 08.37
Olen ollut huomaavinani että kun on tää irrotettava sielu niin se voi pumppauksen yhteydessä vääntyä pikkasen auki ynnä Elaston Ja sledgehammerin huomiot. Vasta vaihdoin yhden tubelesventtiilin sielun. Matkassa kulkee varuilta sielun avain ja yksi sielu. Pitäs vielä selvittää onko mun tubelesventtiileissä ja Prestoissa samat sisuskalut.