PDA

Näytä tavallinen näkymä : kammen irrotus nelikantista

Merckx
16.10.2012, 14.17
Elikkäs tapahtui tapaturma: olin irottamassa rataspuolen kampea nelikanttikeskiöstä kammen ulosvetäjällä kiristääkseni keskiön. Epähuomiossa olin kiristänyt ulosvetäjän kampeen todella löysälle, ja niinhän minä sitten vedin kierteet siitä kammen päästä, ei siis akselista.

Onko tuota kampea mahdollisuus saada keskiöstä irti muutoin kuin sahaamalla se rautasahalla halki keskiöakselin ympäriltä? :seko:

EsaJ
16.10.2012, 14.25
Mitä meinasit tehdä, kun olit irrottamassa ja mitä meinaat tehdä niillä osilla tästä eteenpäin?

Jos oot vaihtamassa osia kokonaan, voi ns. demolition keinoja käyttää surutta. Uskoisin, että vois lähtee vasaroimalla, Kitkallahan se siellä on kiinni. Joku tanko kammen taakse, joku pitää tankoa kiinni kammessa ja sinä lyöt sitten päähän, tangon, ei sen pitäjän.

HMK
16.10.2012, 14.32
Olen joskus irrottanut ihan tavallisella ulosvetäjällä. Riippuu varmaankin kammen mallista ja keskiöakselin pituudesta, onnistuuko ja jääkö kampeen jälkiä. Jos ulosvetäjän koukut ei mahdu kammen ja keskiön väliin, niin sitten ei onnistu.

Kare_Eskola
16.10.2012, 14.52
Kuulostaa legendaariselta Bilteman ulosvetäjältä. Sillä saa tuollaista jälkeä ilman käyttäjän virheitäkin.

Yksi konsti voisi olla poistaa kampi keskiöineen. Vasemmalta puolelta kampi ja kuppi irti, varovaista taivuttelua että oikea kuppi ei ole jumahtanut ja sitten oikeaa kuppia avaamaan esmes tuurnalla ja vasaralla tai muulla väärällä voimatyökalulla.

nure
16.10.2012, 19.03
Bilteman ulosvetäjä toimii aivan samanlailla kun merkki-sellaisetkin kunhan vaan viitsii käyttää oikein, suurin osa virheistä johtuu kyllä huolimattomuudesta ja taitamattomuudesta.

A.M.®
16.10.2012, 23.33
Epähuomiossa olin kiristänyt ulosvetäjän kampeen todella löysälle, ja niinhän minä sitten vedin kierteet siitä kammen päästä,

Menikö kammen kierteet ihan pohjia myöten? Sinne saattoi jäädä vielä ehjää, jos vetäjä jäi löysälle. Koita kiertää se työkalu sinne pakolla tai edes väkisin niin syvään kuin menee.

Merckx
17.10.2012, 06.05
Menikö kammen kierteet ihan pohjia myöten? Sinne saattoi jäädä vielä ehjää, jos vetäjä jäi löysälle. Koita kiertää se työkalu sinne pakolla tai edes väkisin niin syvään kuin menee.

Ei ne ihan pohjia myöten menneet - täytyy yrittää saada se työkalu niihin kierteen jämiin kiinni. Ensiyrittämällä en kyllä saanut sitä työkalua menemään suosiolla kierteiden alkuun enkä sitten viitsinyt väkisin yrittää ja pilata loppuakin.

Kiitos vastauksista! Näin sitä voi käydä vaikka olen kymmenet kerrat kampia irrotellut. Täytyy nyt ajaa kampisatsi loppuun ja toivoa, ettei tuo keskiöpatruuna ole liian löysällä (sitä olin aikeissa kiristää)! :)

Kartturi
17.10.2012, 07.35
Minulla kävi octalink-kampien kanssa samalla tavalla: toinen lähti ja toisen kanssa hosuin enkä kiristänyt vetäjää kunnolla kiinni ja niinhän se jäi jenka vetävän käteen. Eihän se sitten enää tarttunut kiinni kun muutama päällimmäinen kierros oli korkannut. Vein Pyörätohtorille Espooseen, tohtori pyöräytti jengat puhtaaksi kierretapilla ja otti ulosvetäjällä irti, maksoi muistaakseni kympin (plus matkat ja aika tietysti) ja samaan rahaan tohtori myös pyöräytti keskiön irti.

Fjälle
17.10.2012, 08.44
Pultti irti ja lenkille...kampi irtoaa aikanaan.
Suosittelen ajelemaan kotitienoilla ;)
Oma kampi irtosi 5 km kotoa. Ei hyvä.

Harryupp
17.10.2012, 09.32
Fjällen neuvo on nerokas yksinkertaisuudessaan. Mutta aina jumittuneet kammet eivät irtoa noin vikkelästi.
Tällaisella http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Ulosvedin-191124/
on joskus tullut poistettua risakierteistä kampea. Mutta niitä on hankalaa saada sopimaan esim. viisisakaraisiin keskiöihin.
Kammen poistaminen sahaamalla tai rälläkällä on yllättävän työlästä olen voinut todeta muutaman kerran.
Lievä lämmitys kuumailmapistoolilla ja ohutta öljyä tai WD40 spraytä sinne niin että se saattaa imeytyä sinne nelikanttikiinnitykseen kun osat jäähtyy ja kiinnityspulttia ei tarvii kokonaan poistaa vaan jättää löysälle ettei ihan polkaise tyhjää kun kampi sitten luiskahtaa irti.

J. Conrad
17.10.2012, 10.21
...Mutta niitä on hankalaa saada sopimaan esim. viisisakaraisiin keskiöihin...

http://www.virtasenkauppa.fi/img/kuvat_suuret/63731.jpg

Ei sitten tuota Bilteman ulosvetäjää, vaan tällainen.

Ja homma etenee näin: Ei vetopuolella ulosvetä kiristetään paikalleen puupuristimella (muuten leviää) Tuohon työntötapin päähän laitetaan se ulosvetäjän osa joka työntyy akselia vasten (Se ulosvetäjän tappi on liian paksu, kantaa jo kammessa)

Vetopuoli muuten sama mutta johtuen viidestä sakarasta, sakaroiden taakse laitetaan esim kaksi kpl näitä
http://www.parktool.com/uploads/thumbnails/uploads/products/4d1d55ae915a57cd8a094c8b693283a1d3113992_800x700.j pg jotta veto saadaan keskelle. Eli vetäjän kynnet lattarautojen takapuolelle.

Itse olen irrottanut useita kampia näin, ei omia kuin yhden, mutta muiden tumpuloiden jotka syyttää sitä Bilteman ulosvetäjää, joka on ihan hyvä kun sitä käyttää oikein. Ainakin se 10v vanha malli, joka mulla on, ja muutama muu, mutta tykkään käyttää aina sitä Biltsun.

Mutta jos tämä menee samoin kuin muutama vuosi sitten sama ohje, niin totta, lähtee se lekallakin.

Mr.Auer
17.10.2012, 12.57
Parasta on jos lyö vähän ohi, jalkaan tai runkoon jne.
Sitten vasta onki voittajafiilis.