PDA

Näytä tavallinen näkymä : Työmatkan pidennys, vinkkejä?

SakkeMO
13.10.2012, 17.14
Tässä kuun vaihteessa olisi tarkoitus muuttaa vähän etäämmälle ja sitä myöten myös työmatkan pituus 5km >>> 25km / siivu

Pyöränä minulla on käytössä jäykkäperäinen maasturi jota en olisi mielellään vaihtamassa maantiepyörään, onko tuollaisen matkan polkeminen päivittäin maasturilla hullua?

Muutaman kerran olen vetänyt reiluja 15 kilsan reissuja asvalttia pitkin eikä se pahalta tuntunut, mutta miten päivittäin?

Myös talvea vasten varustusta tulisi ottaa enemmän huomioon, sekä renkaita varmaan vähän kapeampiin.

Itse tie tulee koostumaan lyhyestä hiekkatiestä ja suurinosa kevyen liikenteen väylää/asvalttia.

Apua?

ellmeri
13.10.2012, 17.47
Mullaki oli 15km suuntaansa ja pitensin sitä aamusta ja välillä illasta että tuli noin 50km päivä.
Talvet meni kapeilla nastarenkailla ja täysjoustoilla ilman ongelmia.

Nyt 1,7km:ä suuntaansa*huokaus*:rolleyes: pitäiskö vaihtaa pitemmälle töihin?

kolistelija
13.10.2012, 18.00
Pyörää vaihtamalla säästää jopa minuutteja jos ajaa rauhallista tahtia, ei fillarin vaihto sen takia kannata. Renkaiksi voi hyvin laittaa jotkut hyvin rullaavat maastorenkaatkin jos mukavuutta haluaa. Ainahan sitä voi käyttää julkisia (ei lue missä asut, ehkei mahdollista...) tai jopa työkaverin kyytiä apunaan jos ei jaksa joka päivä ajaa filarilla.

Sellainen tunti suuntaansa on kyllä vähän liikaa jos ajaa aina täysillä...

MäkiHiiri
13.10.2012, 18.26
Aah, mikä sen mukavempaa kun jokapäiväiseen aikatauluun kiinteästi kuuluva pyöräily.
Omat työmatkapyöräilyt joskus menivät mummiksella naattien n.1h 15km sivu. Silloin ei voinut hiota.
Enemmän se on rankkaa istua se sama 1h /sivu autossa pitkänpäälle. Sitäkin on joutunut harrastamaan.

CamoN
13.10.2012, 19.00
Olen polkenut silloin tällöin 38km työmatkaa kahtena edellisenä kesänä ja ensi kesäksi olisi tarkoitus lisätä määrää maantiepyörällä huomattavasti. Reitti on 12km klv:ää ja loput maantien pientareella. Täysjoustolla keskinopeus on ollut 24km/h, hybridillä 27km/h ja maantiepyörällä olisi tarkoitus päästä 30km/h vauhtiin. Aikaa kuluu täysjoustolla 1:40h, hybridillä 1:25h ja maantiepyörällä tavoitteena 1:15h. Taktiikkana on sellaisen tasaisen vauhdin ylläpitäminen että perillä "tietää polkeneensa". Aina työt ei mahdollista pyöräilyä (työn rasittavuus vaihtelee) ja säävaraus on joka tapauksessa, sateen sattuessa istutaan peltilehmässä.

Vahvasti komppaan Kolistelijaa siinä mielessä että sellaisen pitkän siivun ajaminen "täysiä" päivittäin leipäännyttää äkkiä. Tasaiselle tarkoitettu pyörä etenee tasaisella paljon kevyemmin ja se tuo mielekkyyttä ajamiseen. Eikä tarvitse puristaa samaan keskinopeuteen (mikä se tavoite onkaan) niin paljon. Jos ajaisin tuollaista matkaa noilla pinnoitteilla päivittäin ostaisin cyclo-crossin tai hybridin, mikä ikinä parhaiten sopisi alle.

rantanr
13.10.2012, 19.25
Aiotko vetää läpi talven joka päivä? Huonolla kelillä tuohon menee 2 tuntia/suunta. Kova on jätkä tai mamma, joka talvella vetää 10 x 25 km.

Coasting
13.10.2012, 20.10
25 kilsaa maasturilla töihin on ihan OK.
Mulla 35 ja menen välillä täpärillä ja välillä katumankelilla. Maasturi hidastaa vähän ja varsinkin nastagummein.
25 ei ole paha lainkaan. Rengasvalinnalla voit vaikuttaa suuresti rullaavuuteen.

SakkeMO
13.10.2012, 22.09
Minulla on kyllä auto käytössä, mutta koska työtön ja "työ" on harjoittelua niin en mielestäni kannata tuhlata bensaa autolla, eli siis pyörällä menisin mieuluiten.

Lähinnä kiinnostaa talvi varustus kylmille keleille (aloitin maastopyöräilyn vasta hiljattain), pärjääkö perus intistä lipastetuille pitkät kalsarit + poolo vai onko tarvetta hankkia softshell takkeja yms... mitä tuntuu täällä olevan liikkeellä?

Olen myös huomannut että nykyississä maastoon tarkotetuissa renkaissa ei ole mikään herkullinen rullaus... Joten ainakin renkaat vaihtaisin kapeampiin, mutta koska talvi on tulossa niin olisiko leveämpi kuitenkin parempi, mutta entäs ne nastat?

Rakastan pyöräilyä, etenkin maastossa, siksi odotan innolla pitkiä työmatkoja matkoja, mutta kokemusta ei vielä ole tuollaisesta matkasta päivittäin.

PS: Minulla on lukkopolkimet + kengät käytössä, jos niistä on hyötyöä pitkällä matkalla, vinkkejä?

Vecculiko
13.10.2012, 22.13
Oma työmatkani on 31km/siivu ja en varmaan jaksaisi tuota jyystää maasturilla. Kesät on mennyt maantiepyörällä ja rospuuttoaika cyclolla. Ajot on talven tullesssa loppunut yleensä siihen kun ensimmäistä kertaa on joutunut kyntämään töistä takaisin kotiin 20cm umpihangessa. Pari viime talvea ovat olleet ihan mahdottomia, koska kelvit ovat olleet niin huonossa kunnossa.

Itsok
14.10.2012, 11.10
Maastorenkaita löytyy rullaaviakin malleja. Nastarengas pelkästään edessäkin auttaa. Riippuen jääkielien määrästä ilmankin pärjää.
Lukot on kyllä miellyttävät käyttää, mutta saattavat olla kylmät kovimmilla pakkasilla. Mun aikasemmalla 8 km työmatkalla meinasi varpaat jäätyä, vaikka oli villasukkaa, talvikenkää ja kengänsuojaa, pakkasta 29 ast.
Alaselkä ja perse kannattaa saada hyvin suojatuksi. Panostaisin mahdollisuuksien mukaan myös hyvään takkiin. Ja useisiin hyviin kerroksiin. Työmakatkalla kyllä voi aivan hyvin käyttää intin poolojakin, mutta yksistään ei varmasti riitä kaikille keleille.

Pahin keli on varmasti loska, ja jäätynyt loska, jonka päälle sataa lunta.

Matka on kyl sen verta pitkä, et suosittelisin pitämään ainakin yhden välipäivän viikossa. Ainakin alkuun.

Iglumies
14.10.2012, 11.29
Olen parikymmentä vuotta työmatkoja polkeneena huomannut, että kevyemmällä ja paremmin rullaavalla pyörällä tulee yleensä ajettua vieläkin lujempaa.
Sensijaan 6" joustavalla täpärillä ja 2,5" nappulakumeilla ei tarvi tempoilla, vaan voi keskittyä mukavaan matkantekoon.

-mustikka-
14.10.2012, 13.48
Aloita maltilla, mieluummin alkuun esim 3x viikossa työmatkat ja talvella kuivalla kelillä pikkupakkasella voi jo kokeilla kuinka sujuu 5x viikossa ajella työmatkaa. Jos heti aloitat 5x viikossa ajamaan nuo matkat niin poltat kynttilää molemmista päistä.
Ajovarustus on yhtä perskohtainen juttu kuin satula, jotkut painaa läpi talven kesäkengillä ja kunnon kengänsuojilla kun meikäläinen tarvitsee akkukäyttöiset lämpöpohjalliset ja talvikengät. Kerrospukeutuminen on pop. Kun pakkaskelit alkavat niin lopulta ei tarvitse paljoa kerroksia lisätä kuorikerroksen alle kun vaan pienentää paljaan ihon aluetta.
Pyörästä voimansiirto puhtaana ja kesäsliksit maastorenkaisiin tai nastoihin. Mä ajelin koko viime talven, ekan kerran, täysin ilman nastoja ja kerran tuli vedettyä lipat liukkaan kelin takia.
Ja kuten tuolla yllä on kirjoiteltu, niin olosuhteet saattavat olla huippuhienosta ajokelistä todelliseen pohjoiseen helvettiin.

SakkeMO
30.10.2012, 18.16
Nyt olen muutaman kerran aamulla töihin mennessä kiertänyt pidempää vaikkei vielä olisi tarvis, matkaan kestää minun rauhalisella tahdilla alle kaksi tuntia, pikku pakkasia tässä on kerennyt jo olemaan ja varustuksessa se jo huomattiinkin.

Pahin mikä on nyt tullut esille on varpaiden kylmettyminen, varsinkin kun pakkaset vielä kovenee, pitänee pistää jotkut suojat tilaukseen kenkien päälle ja koittaa uudemman kerran.
Toinen asia mikä tuli uutena, perse puutuu :D Mikähän siihen avuksi.
Mutta aika hyvin tuntuu starttaavan, pitänee varoa helppoja mokia >>> pistin ekalle reissulle intin prinsessahanskat käteen enkä niiden päälle mitään, kylmähän siinä tuli. Mutta nyt on coretexiä niin ei viima haittaa.

Muuten oli oikein mukava ajella rokkia kuunnellen aamuhämärissä, saa nähdä miten käy kun kelit paranee talvea kohden, omasta mielestäni näin ensilumilla oli mukavampi ajaa vähän viileämmässä, lämpimällä kelillä oli huomattavasti epämiellyttävämpi kokemus, olisiko ollut liikaa vaatetta päällä.

EDIT/KYSYMYS?

Kannattaako aamupala syödä ennen lähtöä vai perillä töissä?

Juha_H
30.10.2012, 18.35
Alkuperäiseen kysymykseen, mulla on suunnilleen samanmoinen matka ja kesäisin sen pystyy polkemaan neljänä päivänä viikossa, mutta lumikelillä tarvitsee kyllä mielellään sen pari huilipäivää per viikko. Mulle suurin motivaattori työmatkapyöräilyyn on että se virkistää ja siitä tulee hyvälle tuulelle. Jos noita välipäiviä ei pidä, niin ainakin mun keho väsyy ja sen jälkeen hommasta ei saa enää nautintoa. Kesällä käytössä on maantiepyörä ja talvet poljetaan Kona dew:llä. Koitan polkea mahdollisimman monipuolisesti, välillä rauhassa maisemista nauttien ja välillä huomattavasti reippaamin niin pysyy mielenkiinto yllä. Ennen välipäiviä tulee yleensä puristettua vähän tiukemmin. Ensikesäksi olisi tarkoitus hankkia sähköavusteinen tavarapyörä jolla voisi kulkea "välipäiviä" niin ei tarvitsisi kärsiä peltilehmässä aamuruuhkia.

Aamupalaksi vedän kotona kahvit ja töissä syön vasta lounaalla. Itse en tarvitse aamulla ruokaa, mutta kotiinlähtiessä on kyllä hyvä haukata jotain.

kp63
31.10.2012, 22.19
ei matka tapa vaan vauhti. Itellä 2x15km ja ajan sen päivittäin. Pääasiassa ajan sen ns palauttavana ja se vaatii pikkasen totuttelua eli nopeusmittari pois ja ajetaan niin kauan kuin kulloinkin menopeli ja sää sallii. mulla se tarkoittaa 30...70min. Jos on 20cm lunta, niin ok ja ajellaan sitten vähän pitenpään ja nautitaan pitenpään. eli pointtina päivittäiseen TM hommeliin: nauti äläkä tee siitä suorituskeskeistä. Tosin mulla kisaajana on kyllä tietyt ajot osana harjoittelua, mutta ne tiedän jo etukäteen.

Sauli Lumikko
02.11.2012, 02.19
Oleellinen tässä tais jo tulla: tahti rauhallisena ja alkuun ei ehkä joka päivä pyöräilyä. Fiiliksen mukaan siitä eteenpäin.

Talvivarustuksen tarve on yksilökohtaista. Kalliita niiden varusteiden ei kuitenkaan tarvii olla. Itelläni on nollakeleille asti verkkoaluspaita ja ohut tuulitakki, -5 asteeseen asti pärjään samalla yläkerrastolla kainaloiden vetoketjut sulkemalla, siitä alaspäin tarvii jo villapaidan välikerrastoksi. Kauluria käytän lähinnä estämään viimaa kauluksesta. Villasormikkaat kokoa tai paria liian isojen nahkahanskojen sisällä on OK kans tuonne -5 pakkasille asti. Siitä alaspäin käytän saksalaisia rukkasia, joissa on liipaisinsormi erikseen - tykkään käyttää jarrukahvoja yhdellä sormella. Jossain -20 asteessa joutuu välillä lämmittelemään etusormea muiden sormien puolella, alkumatkasta lähinnä. Kun veri alkaa kiertää, kädetkin pysyy lämpimänä.

Sitte semmonen juttu joka nuorempia poikia varmaan hymyilyttää, mutta sukukalleuksia kantsii tarkkailla pyöräillessä muutenkin (verenkiertosyyt) ja sitä isommin talvella, ettei kylmä pääse tekemään ikävyyksiään. Puutuneiden paikkojen kanssa kylmettymistä on vaikea huomata. Liiallinen määrä kalsareita käy herkästi kuumaksi ja hiertäväksi, mutta sukka munassa on toiminu itellä mainiosti. Ja ajohousut saa tän virityksen kanssa olla vähän löysät, jos ei halua liiaksi huomiota.

Aamupala kantsii syödä ainakin 30-60 minsaa ennen lähtöä, jos semmosen tarvii. Voi sitä polkea töihinkin aamiaisensa syömään. Kyllä sen huomaa sitten, mikä itselle sopii. Edellisen päivän ruokailut vaikuttaa asiaan myös, kun ihminen ei ole semmonen kone että kaadetaan löpöä tankkiin ja heti mennään.

ahmaniemi
02.11.2012, 22.08
Itsellä työmatka on suorinta reittiä 15 km, mutta silloin kun pyörällä lähtee niin monesti tulee aina mentyä kiertotietä. Useimmiten 20-25 km. Harmittavan harvoin nykyään ehtii menemään pyörällä. Mutta kun ehtii, niin kesällä maantiepyörällä muuten täpärillä. Oikeastaan se on ihan sama millä ajaa, jos on jotakin tavoitteellisuutta / suunnitelmallisuutta päivän vauhdissa. Suurin osa PK meininkiä, välillä reippaammin. Vauhdin voi valita ihan ite.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

SakkeMO
04.11.2012, 19.48
Juuri sopivasti saapui perjantaina postissa kengänsuojat, toivottavasti enää ei varpaita palele.

Aamulla olisi tarkoitus lähteä pyörällä töihin, saa nähdä miten miehen käy.

Sanna04
04.11.2012, 23.09
Luulin, että täällä kysellään vinkkejä miten voi pidentää työmatkaa (sinällään hölmöä, senkun vaan pyöräilee jonkun sakkolenkin). Itseäkin vähän harmittaa, kun työmatka on sen 1,5 km ja viitisen minuuttia pyörällä, joten ei sen suurempaa hyötyliikuntaa päivisin oikein saa. Pidentääkään ei oikein viitsi alkupäästä, kun työt alkaa 6.45. Loppupäästä periaatteessa voisi, muttei viitsi mitään arvokkaampaa pyörää jättää päiväksi pihalle kylän keskustaan. Ja miksi toisaalta edes kannattaisi, viisi minuuttia niin on kotona ja voi ihan kunnolla pukea fillarikamat päälle ja hakea mankelin lukkojen takaa autotallista ja lähteä lenkille.. :eek:

Kaitsu
05.11.2012, 01.00
Chris Carmichaelin The Time-Crunched Cyclist -kirjan uusimmassa painoksessa on harjoitusohjelmat työmatka-ajoon, siis harjoitteluun kaksi kertaa päivässä. Yhdentoista viikon nousujohteisessa harjoitusohjelmissa työmatka-ajoihin on haettu vaihtelua ja palautumista.

tempokisu
05.11.2012, 23.47
Anteeksi, mutta mä ajan kans nyt työmatkat 2 x 15km ( pidennetty reitti) ja mun mielestä tätä ei voi pitää "harjoitteluna" vaan ulkoiluna, vaikka on se mulle tällä kunnolla jo ihan "lenkki" mutta jos kysytään niin en sano että ajoin lenkin, vaan ajoin työmatkat. Jos vaan sää sallii, ei ole yhtään estettä etteikö sitä voisi joka päivä ajaa, mitään lepopäiviä tarvita ( jollei ole kipeenä tai jotain pakottavaa). Aika harvoin on niin huono keli ettei voi ajaa, jos on pääsääntöisesti varustautunut vuodenajan mukaan. Menee sitten autolla, tai vaikka bussilla.
Työmatkan pidennys on aika yksinkertaista, ajaa "mutkan kautta" jos ei ole mutkaa, niin joku pätkä useampaan otteeseen? Toiselle sopii ajelu ennen töitä, ja toiselle töitten jälkeen- varmaan riippuu työstä ja työajasta. Ite olen huomannut että vaikka miten suunnittelisi että ajaa töitten jälkeen pienen lenkin, siittä mitään tule.
Tarviiko työmatkalla "suorittaa"? Ei. Ajelee fiiliksen mukaan ja tarkkailee muuta liikennettä myös.

E.T.
05.11.2012, 23.59
Ite olen huomannut että vaikka miten suunnittelisi että ajaa töitten jälkeen pienen lenkin, siittä mitään tule.
Kyllä töitten jälkeen täytyy päästä päätä tuulettaan...ittellä toimii noin 4 kympin ja parin tunnin ulkoilu, nykyään ei joka päivä enää viikolla mutta pyrin pariin kolmeen kertaan. Työmatkat toki lähes aina...mutta mää pääsenkin töistä jo ajoissa ja päivää vielä jäljellä...:)

kharik
06.11.2012, 11.20
Kannattaako aamupala syödä ennen lähtöä vai perillä töissä?

Molempi parempi. Syöt ensin kotona ja töissä lisää, niin jaksaa lounaaseen asti. :p

Henk.koht. en pysty lähtemään liikkeelle ilman aamupalaa.