PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mitä ottaa huomioon jos ajelee talvella?

Mertsi
07.10.2012, 18.49
Kestääkö pyörät sitä?

ppikkupe
07.10.2012, 18.59
Kestää.

Ehkä jos vuoden -99 ja 2000 tapaiset ennätyspakkaset (-50C) toistuu, niin silloin saattaa materiaalien kestävyyskin nousta kysymykseksi.

Zetta
07.10.2012, 19.16
Kyllähän ne pyörät kestää, mutta kestääkö kroppa sitä kylmyyttä? Minulla olisi tarkoitus ensimmäistä kertaa sitten teini-iän ajella talvellakin työmatkaa ja lähinnä tuo pukeutuminen mietityttää. Pyörässä lähinnä se, että kankeaksihan se menee polkea, mutta voisiko tätä jotenkin ehkäistä? Kannattaisiko se säilyttää sisällä? Täällä varmaan tosiharrastajat niin tekee, mutta itse olen vielä tuossa pihassa sitä kesäisi säilytellyt, kun ei ole tallia tms. mihin voisi sen laittaa ja hallitus ei tykkää ajatuksesta että kuskaisin pyörän asumistiloihin.

Iglumies
07.10.2012, 19.23
Kerrospukeutumista, järjenkäyttöä ja pyörän säilytys mieluummin sisätiloissa - näillä menty rapiat 20 vuotta säästä välittämättä.

maalinni
07.10.2012, 19.24
Ei kannata säilyttää sisällä, koska kondensiovesi jäätyy sitten ulkona. Säilytä kylmässä ulkovarastossa.

Pyöräilijää kannattaa toki säilyttää sisällä. Kovilla pakkasilla pärjää, kun hankkii kunnon kommandopipon ja laskettelulasit (kannattaa riisua mm. kaupassa ja pankissa).

Ei se talvipyöräily sen kummempaa ole kuin hiihtokaan.

Juha_H
07.10.2012, 19.31
Itse kyllä suosin lämpöisessä säilytystä - välttää paljon ongelmia kun pyörä saa kuivahtaa joka lenkin jälkeen. Kylmä pyörä kondensoi itseensä kosteutta kun se tuodaan sisään, mutta lämmettyään kosteus kuivaa ja lenkille lähtiessä alleen saa kuivan ja herkästi pelittävän pyörän. Omasta mielestä ehdottomasti pahinta on jos ulkolämpötilat sahaa nollan molemmin puolin ja fillaria ei saa lämpöiseen kuivamaan.

ppikkupe
07.10.2012, 19.45
Pyörä alkaa muuttumaan huomattavan kankeaksi vasta alle -20 asteen pakkasilla. Säilytys mieluiten ulkona. *) Pukeutumisesta saa vaikeaa, jos siitä haluaa tehdä vaikeaa.

Jossain vaiheessa alkutalvesta pyörä kannattaa ottaa sisälle, pestä mahdollisimman hyvin, antaa kuivua kunnolla ja laittaa hyvät öljyt. Sen jälkeen, jos kelit vain pysyy pakkasilla, seuraava huoltokerta onkin vasta joskus keväällä. Normaali pohjoinen kuiva pakkastalvi on pyörälle pelkästään hyväksi. Ei tartu lika eikä kura, eikä jäädy vaijerit taikka ketjut, jos pyörää ei vain välillä käytä lämpöisessä "sulamassa".

*) Edit: säilytys ulkona, jos kelit pysyttelevät pakkasella. Muuten samaa mieltä kuin Juha tuossa ylempänä.

IncBuff
07.10.2012, 19.49
Itselläni kun ei ole kuin noita lämpimiä varastointitiloja niini ei oo pystynyt kylmässä ulkovarastossa säilyttämään ja pihalle ei uskalla jättää. Toki se ehtii yleensä kuivua yön yli ja töissä sitä joutuu säilyttämään ulkona.

Siltikin hyvin nuo pyörät on toimineet talvella varsin vähillä huolloilla. Vasta tuolla -25:ssa alkaa pyörä olla huomattavan jäykkä, mutta niin on kuskikin.

Risto Koivunen
07.10.2012, 20.01
Itse kyllä suosin lämpöisessä säilytystä - välttää paljon ongelmia kun pyörä saa kuivahtaa joka lenkin jälkeen. Kylmä pyörä kondensoi itseensä kosteutta kun se tuodaan sisään, mutta lämmettyään kosteus kuivaa ja lenkille lähtiessä alleen saa kuivan ja herkästi pelittävän pyörän.

Tähän sellainen lisäys, että sisälle lämpimään tuodessa pyörää myös säilytettäisiin sisällä riittävän pitkään, että kaikki kosteus (ulkoa lumen mukana tuotu tai ilman kondensiovesi) ehtii kuivua. Märän pyörän vieminen ulos pakkaseen voi tuottaa yllättäviä sivuvaikutuksia, jos kosteutta on sopivissa kohdissa.

Kuiva pyörä sinänsä ei pakkasta pelkää.

maalinni
07.10.2012, 20.10
Harvassa kerrostalossa pystyy valitsemaan kylmän/lämpimän säilytystilan välillä. Minulla ollut ennen kylmä ulkovarasto, jonka kanssa ei suurempia ongelmia, nykyisin on lämmin ja ensimmäinen talvi vasta tulossa. Talveen olen varautunut voitelemalla vaijerit ja vaihtamalla talveksi ketjuöljyn notkeampaan. Jokaisen lenkin jälkeen olen myös autoharjalla putsannut enimmät lumet kriittisistä paikoista. Myös vaihtajia olen öljyillyt talvella useammin notkealla öljyllä (tiedä sitten onko hyöty lähinnä henkinen, mutta takavaihtajan jäätymisiltä olen välttynyt 95 prosenttisesti).

nure
08.10.2012, 16.31
Siis mitä täytyy ottaa huomioon? On usein kylmää ja liukasta joten saa käyttää järkeä pukeutumisessa ja ajotyylissä. Pyörät kestää, ei yksikään ole vielä hajonnut sään vuoksi viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana. Voitelu hieman ongelmallisempaa mutta nykyään kyllä löytyy myrkyt joka lähtöön.

Jake_Kona
08.10.2012, 16.38
Jään liukkaus, lumen määrä, tuulen suunta, lämpötila, vaatetus suhteessa kaikkeen edellä, ruokavalio, Kasvot, sormet, varpaat, Olkapää peppu polvet varpaat.... ;)

Smo
08.10.2012, 16.48
Joskus lähtenyt pihasta vauhdilla huomaten että jarrut on jäässä.. sisällä kun kuivataa kauan niin hyvä, muuten ulkona. Rannikon plusmiinus-kostea ilmasto vähän haittaa.

Vaatteena hengittävää softshelliä ettei tule liikaa hiki. Sormet ja varpaat jäätyy helposti.

Smo
08.10.2012, 23.41
Ai niin vähän vaatteita ni tottuu kylmään

M.L.
08.10.2012, 23.56
Mitä ottaa huomioon:
- On kylmä
- On liukasta

Vakavasti ottaen, mekaaniset osat tahtoo jäätyä kun lämmöt vaihtelee ja lunta tuiskuaa. 29er sinkula nestejarruilla on kiva, itse vaihdan normi hybriditalvinastat käyttöön. Alle -20C alkaa olla pirun kylmä, ja pööräkin yleensä jäykkenee huomattavasti...

Matsuma
09.10.2012, 00.45
Oletan, että tässä puhutaan nyt jokapäiväisestä ajamisesta, kelillä kuin kelillä? Talviajamiseen tarvitaan sisukkuutta, oikeaa asennetta ja rohkeutta lähteä yrittämään, vaikka näkymä makuuhuoneen ikkunasta olisi kuinka lohdutun. Lisäksi tarvitaan hyviä ajotaitoja ja hyvää kuntoa, mutta nämä ominaisuudet kyllä ehtivät kehittyä siinä talven aikana ;)

olliii
09.10.2012, 01.02
Lienee tarpeeks lähellä asiaa, niin kysäsenpä että mitenkä porukka on säilytelly pyöriään talvella jos ajelee esim. pari kertaa viikossa? Tykkääkö esim. keulan / iskarin öljyt pahaa jos säilyttää parvekkeella?

mutanaama
09.10.2012, 01.27
Ihan roikkuu lämpötilasta. Sae 15 on pakkasella kovin jäykkää, joten syyshuolto liikkeessä ennen pakkasajelua voi olla kohdillaan.

Ubiquity
09.10.2012, 14.23
Entäpä nyt kun mennään talvea kohden, koska olisi järkevää vaihtaa nastat alle? Ensimmäinen pyörätalvi tulossa ja renkaat vielä ostamatta. Minkälevyistä nastarengasta ois järkevä tollaseen hybridi-Trekiin hankkia? Pyöräreitit sijaitsee ristiinrastiin Kehä1:n sisällä.

JackOja
09.10.2012, 14.25
...koska olisi järkevää vaihtaa nastat alle?...

Sitten kun on liukasta.

Minkälevyistä nastarengasta ois järkevä tollaseen hybridi-Trekiin hankkia?

35-40 mm jos mahtuu pyörimään.

ppikkupe
09.10.2012, 16.11
Oletan, että tässä puhutaan nyt jokapäiväisestä ajamisesta, kelillä kuin kelillä? Talviajamiseen tarvitaan sisukkuutta, oikeaa asennetta ja rohkeutta lähteä yrittämään, vaikka näkymä makuuhuoneen ikkunasta olisi kuinka lohdutun. Lisäksi tarvitaan hyviä ajotaitoja ja hyvää kuntoa, mutta nämä ominaisuudet kyllä ehtivät kehittyä siinä talven aikana ;)

Eikä tarvita. Jos ketjun aloittaja asustelee näillä samoilla korkeuksilla kuin meikäläinen, niin sisukkuutta ja asennetta tarvitaan ainoastaan nyt tulevan marraskuun ajan. Se on sitä aikaa, kun näkymä makuuhuoneen ikkunasta on lohduton. Silloin on jo käytännössä kaamos, mutta vielä ei ole lunta eikä pakkasta. On vain pimeää, märkää ja synkkää.

Sittenhän se helpottaa, kun talvi tulee. Silloin ei tarvita muuta kuin huollettu pyörä ja sopivasti vaatetta. Talvella ei ole synkkää eikä märkää, koska talvella on lunta ja pakkasta. Päiväkin alkaa pian joulun jälkeen pitenemään ja elämä hymyilee kaikin puolin.

Jake_Kona
09.10.2012, 16.19
Kaupungissa on kiva pyöräillä talvella. On paljon reittejä lyhyellekkin lenkille ja pääsee lämmittelemään helposti tarpeen vaatiessa.
Maalla on yksi pitkä tie ja sinne mihin on menossa on pitkä matka ja takaisin pitempi. Kylmä tulee

Johan Moraal
09.10.2012, 17.25
Maalla on yksi pitkä tie ja sinne mihin on menossa on pitkä matka ja takaisin pitempi. Kylmä tulee

Talvella om maalla parempi pysyä poissa pitkiltä pikiteiltä. Mieluummin ajaa hiekkaset sivutiet ja metsätiet ym. Ja jos koiranukoiluttajan polkuja on paljon niin vielä paremmin tarkenee. Metsän suojassa ei tule niin kylmä ja on turvallisempaakin kun pysyy talvisin autoilijoiden törtöylyvyhökeestä pois, niin muuten kesälläkin:)

VeeVee
09.10.2012, 17.37
Tuolla on lisää kirjoituksia talvipyöräilystä. Löytyy myös haulla otsikolla talvipyöräily.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?40783-Talvipy%F6r%E4ily&highlight=talvipy%F6r%E4ily