PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilijän eväät.

hassuali
11.09.2012, 08.41
Hei,

Olen osallistumassa lauantaina 3 tunnin cycling maratonille.
Minkälaisia eväitä (juomat, patukat, geelit) pitää/ kannattaa ottaa tunnille mukaan.
Ja kuinka paljon? Kaloreita palaa varmaan sellaiset 2300.

Ei viittis tilata pitsaakaan sinne tunnille.

VesaP
11.09.2012, 08.49
3 tuntia? No, kaksi 0.75L pulloa vettä tai jos haluat elvistellä niin urheilujuomaa.

Vaikeeta? :D

JackOja
11.09.2012, 08.51
2300 kcal? No, muutama hampurilainen ja viineri nyt ainakin. Lisäksi irtokarkkia.

hassuali
11.09.2012, 08.57
Jaa, eikö muilla pala kalorit kun ajaa pitkän lenkin.
Ilmeisesti olen huonossa kunnossa..

VesaP
11.09.2012, 08.59
Jaa, eikö muilla pala kalorit kun ajaa pitkän lenkin.
Ilmeisesti olen huonossa kunnossa..

Toki palaa. Mutta 3h on sen mittainen siivu että riittää ennakkotankkaus normiruualla vaikka 2-3h ennen tuota ja sit ajon jälkeen vaikka mäccärille. Juotavaa toki on syytä ottaa myös tuon 3h aikana, vartin - 20 minuutin välein aina noin desi vaikkapa. Jos siltä tuntuu niin toki voit ottaa energiageeliä vaikka 1h ja 2h kohdalla. Mikään kiinteä ruoka (kuten energiapatukka) ei pahemmin kerkeä imeytyä vielä tuossa ajassa joten niitä on (lähes) turha syödä. Toki vaikka viimeisen tunnin aikana nautittu energiapatukka auttaa sitten lenkin jälkeiseen palautumiseen, joskin siinäkin on parempi sitten vaikka joku palautusjuomahässäkkä.

hassuali
11.09.2012, 09.09
Toki palaa. Mutta 3h on sen mittainen siivu että riittää ennakkotankkaus normiruualla vaikka 2-3h ennen tuota ja sit ajon jälkeen vaikka mäccärille. Juotavaa toki on syytä ottaa myös tuon 3h aikana, vartin - 20 minuutin välein aina noin desi vaikkapa. Jos siltä tuntuu niin toki voit ottaa energiageeliä vaikka 1h ja 2h kohdalla. Mikään kiinteä ruoka (kuten energiapatukka) ei pahemmin kerkeä imeytyä vielä tuossa ajassa joten niitä on (lähes) turha syödä. Toki vaikka viimeisen tunnin aikana nautittu energiapatukka auttaa sitten lenkin jälkeiseen palautumiseen, joskin siinäkin on parempi sitten vaikka joku palautusjuomahässäkkä.

Kiitos.

Tämä oli juuri sitä tietoa mitä kaipasin.
Vetäsin tammikuussa extreme runin 16 kilsan pätkän
ja oli vähän huono olo sen jälkeen. Ja sitä fiilistä tässä
pyritään välttämään :)

jannevaro
11.09.2012, 09.10
Näistä asioista voisi tapella loputtomiin, totuuksia on niin monta. Pari pulloa vettä/urheilujuomaa, yksi patukka ja geeli. Puolessa välissä patukka ja lopussa geeli. Itellä tuntuu ainakin mukavalta saada jotain kiinteää vatsaan. Lenkin jälkeen iso pasta. Kyllä kolmessa tunnissa alkaa hiilarivarastot tyhjenemään joten loppupuolella pieni piristys on paikallaan ihan turvallisuudenkin takia. Palautumisen kannalta on tärkeää saada hiilarivarastot taas täyteen mahdollisimman nopeasti. Protskujakin että kehitys kehittyy.

VesaP
11.09.2012, 09.27
Kiitos.

Tämä oli juuri sitä tietoa mitä kaipasin.
Vetäsin tammikuussa extreme runin 16 kilsan pätkän
ja oli vähän huono olo sen jälkeen. Ja sitä fiilistä tässä
pyritään välttämään :)

Hyvä tankkaus normiruualla muutama tunti ennen suoritusta, vessassa tyhjennys vähän ennen suoritusta, suorituksen aikana juomaa säännöllisesti, ja se pari kolme energiageeliä tasaisin väliajoin ja sit lenkin jälkeen joku palautusjuoma. Niin hyvin tosiaan menee! Väsynyt toki varmasti on urakan jälkeen, mutta sehän kuuluu asiaan. Tietää tehneensä jotain. Ei muuta kuin "ketjut" kireälle!!

substitute
11.09.2012, 09.27
Kantsii myös pitää mielessä, että vaikka lenkin jälkeen olisikin heikko happi ja ruoka maistuisi, niin se ei oikeuta vetämään kaikkea mahdollista p***aruokaa napaan koko loppuiltaa ;) Terveellistä kotiruokaa siis riittävästi, eikä mitään övereitä sipsi-karkki-limu akselilla.

Btw, olen yllättyneenä lukenut ulkomaisilta foorumeilta, että aika suurella osalla siellä tuntuu lenkillä olevan välipalana karkkia, esim suklaata. Luulisi että jotain järkevämpääkin syötävää löytyisi energian tankkaamiseen.

Kolmen tunnin lenkille otan kyllä itse vähän jotain energiaa mukaan, vähintäänkin varmuuden vuoksi. Lenkin intensiteetistä suhteessa ajajan kuntoon riippuu sitten syödäänkö eväitä vai ei. Kiinteä ravinto ei ole niin hyvä kuin geeli tai juoma VesaP:n mainitsemasta syystä.

Kolnaako
11.09.2012, 09.29
3 tuntia - laimeaa urheilujuomaa tai laimeaa mehua. Ei tossa terve ihminen mitään kemikaalivarastoa tarvitse. Nykyään ollaan niiiiin näiden urheiluravinnekauppiaiden vietävissä.

J T K
11.09.2012, 09.30
Kyllä mä en ottais nopeita sokereita niin paljoa, mieluummin pitkäkestosempaa ensin ja viimeiselle kolmelle vartille se geeli. Juomaa nyt tietenkin kuten on jo vinkattukin.

kervelo
11.09.2012, 09.33
Aika oleellinen tekijä tuohon suorituksen aikaiseen syömiseen liittyen on liikkuvan henkilön koon lisäksi se, minkälaisella rasitustasolla liikutaan. Matalilla tehoilla ei energiaa kulu samalla tavalla kuin kovemmilla sykkeillä mentäessä, joten evästäkään ei tarvita yhtä paljon. Toinen juttu on sitten se, että noita geelejä ja patukoita on aika eri kokoisia eli noita nyrkkisääntöjä on niiden osalta hankala antaa (esim.powerbarin patukka noin 220 kcal, lidlin myslipatukka 90-100 kcal).

Powerbarin saksalaisilta sivuilta löytyvä opas antaa jonkinlaisia vinkkejä tankkaukseen. Tuollakin tosin tuntia kohti nautittavan hiilihydraatin määrä esitetään niinkin laajalla skaalalla kuin 30-90g per tunti.
http://www.powerbar.de/download/pdf/nutrition_coaches/Nutrition_Coach_Cycling_German_Online.pdf

VesaP
11.09.2012, 09.34
Btw, olen yllättyneenä lukenut ulkomaisilta foorumeilta, että aika suurella osalla siellä tuntuu lenkillä olevan välipalana karkkia, esim suklaata. Luulisi että jotain järkevämpääkin syötävää löytyisi energian tankkaamiseen.

Tuossa kun noita pitkiä brevettejä ajanut, niin vaikka olen pakannut taskuihin ja tankolaukkuun parikymmentä Powerbarin geeliä ja patukkaa niin kummasti sitä huomaa kun kotia pääsee 15 tunnin tms jälkeen, että suurinosa geeleistä ja patukoista on vielä jäljellä mutta laukku pullottaa tyhjiä Snickers patukkakääreitä... Sitä vain tuntuu että haluaa jotain muuta kuin geeliä ja patukkaa jo jossain vaiheessa, ja kunnon Snickers patukka sokerisen Coca Colan kanssa nautittuna antaa taas tunnin pari potkua lisää ja sataset paukkuu matkamittarissa.

Edit:

Miksei pysty lisäämään kuvaa viestiin enää? Aukeaa se boksi mihin laitetaan kuvan url muttei OK namiskan painaminen tee mitään? Bugi softassa, vai bugi koneessani?

No, anyway, yritin laittaa tämän:

http://www.busybeeblogger.com/wp-content/uploads/fp_1872004_armstrong_lance_fp_020409.jpg

Lance mussuttaa Snickersiä ja Cokista joten kyllä sitä käytetään paremmissakin piireissä tätä samaa settiä. :)

jjyrki
11.09.2012, 10.02
Soso, suklaa on eri asia kuin pelkkää sokeria, väriaineita, liivatteita, arabikumia ja mitälie Exxx-lisäaineita sisältävät karki!

Suklaatahan (varsinkin tummaa sulkaata) pidetään nykyään suorastaan terveellisenä (flavonoidit), ainakin normaalipainoisille ja sillä edellytyksellä että sillä ei korvata normaaliaterioita. Pähkinäsulkaa on erityisen terveellistä. Vaikka pähkinöiden rasva on kovaa rasvaa, ei pähkinöiden syömisellä ole yhteyttä sairauksiin. Ja rusina-pähkinäsuklaa, se vasta...

FRE_A_K
11.09.2012, 10.17
Lance mussuttaa Snickersiä ja Cokista joten kyllä sitä käytetään paremmissakin piireissä tätä samaa settiä. :)

Länsen kertoi takavuosien kirjassaan ennen triathlonia ottaneensa pullaa ja kokista. Ei muistaakseni oikein juoksuosuus kulkenut... :rolleyes:

hassuali
11.09.2012, 10.19
Itse ajattelin pysyä luomussamahdollisimman paljon.
Eli juomaksi pari litraa vettä. Jotenkin tuntuu, että noissa urheilujuomissa on kaikkee
lisäainetta ja turhaa sokeria tai makeutusaineita. En ole kyllä niihin paljoa perehtynyt.

Ennen suoritusta normi monipuolinen aamiainen. Ehkä vähän hiilaripitoisempi kuin normaalisti.
Reeni alkaa klo 1030. Nii aamiainen klo 8.

20min Ennen reeniä joku protsku juoma kreatiinilla. Täyttää vähän massuu ja saa energiaa.

Reenin aikana en tiiä mutta kokeillaan jotain geeliä ja patukkaa.

Treenin jälkeen pikku palautusjuoma.

1h-1,5 yrittää väkisin vetää jotain hyvää kotiruokaa.

Illalla: kännit (joka maksimoi seuraavan päivän jäykistyneet jalat ja kropan :)

Kyseessä on siis spinning nii vähän helpottaa tuota juoman ja ruuan roudausta.

hassuali
11.09.2012, 10.21
Soso, suklaa on eri asia kuin pelkkää sokeria, väriaineita, liivatteita, arabikumia ja mitälie Exxx-lisäaineita sisältävät karki!

Suklaatahan (varsinkin tummaa sulkaata) pidetään nykyään suorastaan terveellisenä (flavonoidit), ainakin normaalipainoisille ja sillä edellytyksellä että sillä ei korvata normaaliaterioita. Pähkinäsulkaa on erityisen terveellistä. Vaikka pähkinöiden rasva on kovaa rasvaa, ei pähkinöiden syömisellä ole yhteyttä sairauksiin. Ja rusina-pähkinäsuklaa, se vasta...

Tumma suklaa vois muuten olla aika jees vaihtoehto.

JackOja
11.09.2012, 10.24
...Jotenkin tuntuu, että noissa urheilujuomissa on kaikkee
lisäainetta ja turhaa sokeria tai makeutusaineita....

Sehän niistä tekee urheilujuomia ja siksi ne toimii urheilujuomana paremmin kuin mummon mustaherukkamehu...

Mummonkin on tehnyt sen mehunsa alumiinimehumaijalla eikä sekään loppukäyttäjän kannalta mikään hyvä juttu ole :(

/OT

hannupulkkinen
11.09.2012, 10.28
Tunnissa keho voi ottaa vastaan korkeintaan 60 grammaa hiilareita, eli parin geelin verran korkeintaan. Loppu voi jäädä vatsaan ja aiheuttaa ongelmia. Totutella pitää kaikkeen ennen pitkää suoritusta, että ei tule noita imeytymisongelmia tai ripulointia.

J.F
11.09.2012, 10.46
Hiilari eri muodoissaan, nopeassa ja hitaassa on ainakin minulla toiminut hyvin. Tankkausvaiheessa hitaassa muodossa ja suorituksen aikana pääpaino nopeassa. 3 tuntia ei ole kuitenkaan niin pitkä aika että tuskin siinä mitään sen kummempaa tarvitsee syödä. Onko sitten suorituksen aikana kyse vedestä + geelistä/patukasta/keksistä/muusta vastaavasta tai urheilujuomasta niin varmaan lähinnä makuasia.

sykeli
11.09.2012, 10.54

En nyt pitäisi pähkinöitä pahoina. Hasselpähkinät, joita näkee suklaissa, sisältävät pehmeää rasvaa. http://www.fineli.fi/food.php?foodid=375&lang=fi Jos ei puhuta kookospähkinöistä, pähkinät ja maapähkinät ovat pääasiassa terveellisiä. Esimerkiksi saksanpähkinän on todettu alentavan pahan LDL -kolesterolin määrää. Hyvää rasvaa saksanpähkinöissä on todettu olevan puolet, joten, jos katsoo kolikon toista puolta, eikai niitäkään määrättömästi kannata syödä.

Tämä on sitten mutua: Tavallisen maitosuklaan kova rasva tulee yleensä kermasta. Kun se yhdistetään sokeriin, ei erityisesti voida puhua terveyspommista.

Pyöräilyä alottaessani keväällä mukana oli melkein aina patukka tai kaksi. Olen huomannut, että sitä pärjää yleensä yllättävän vähällä. Mehukatti on meikän suosikki, koska se antaa energiaa tasaisesti ajon aikana.

ppikkupe
11.09.2012, 11.02
Minkälaisia eväitä (juomat, patukat, geelit) pitää/ kannattaa ottaa tunnille mukaan.

Ei niillä kaloreilla niin väliä. Miinukselle se suorituksen aikana menee kuitenkin. Hannu tuossa jo mainitsikin, että keho pystyy imemään vain noin 60 grammaa hiilareita tunnissa, joten kolmessa tunnissa saisit tankkauksen avulla maksimissaan vain noin 700 kcaloria.

Hyvin treenannut vetää tuollaisen kolme tuntia kevyesti vedellä tai miedolla urheilujuomalla. Mutta hyvin treenanneella rasva-aineenvaihduntakin toimii sen verran tehokkaammin, että jos itse olet vielä aloittelevalla tasolla, niin ei kannata aktiivien tankkaustapoja itse matkia. Voi tulla stoppi alkuunsa. Kannattaa siis puputtaa heti alusta lähtien tasaisin väliajoin (esim. puoli tuntia) jotain, jotta veren sokerit ei tipahda aivan pohjille.

Mutta kun muistat tuon maks. 60 grammaa hiilareita tunnissa, niin tosiaankaan kovin paljon ei kannata sitä syötävää varata. Jos nautit myös urheilujuomaa, niin se olisi noin yksi energiageeli tunnissa.

Itse otan pidemmille lenkeille ehkä 1-2 Mars-patukkaa (tai Lidlin vastaava), jotka joko syön tai sitten en. Geelit sopii paremmin juoksulenkeille henkiseksi tueksi, jos tulee matkan aikana heikko hetki. Mars-patukalla on suurin piirtein sama koostumus kuin oikeilla energiapatukoillakin, ja verrattuna vaikkapa Snickerseihin pehmeä Mars on helpompi syödä myös ajon aikana. Snickersiä saa pureksia ja jäystää, ja jos on vielä hiukan hengästynytkin, siinä pitää tehdä kunnolla töitä, että saa pähkinät nieltyä.

Urheilujuomana minulla on Maratonic. Sitä saa ainakin Prismasta. Sopivan mietoa. Maratonicin puutteessa jotain laimeaa sekamehua. Pelkkä haalea vesi on tympeintä mitä voi olla...

Kolnaako
11.09.2012, 11.13
Mä kun vastustan kaikea tuollaista "urheiluravinne" paskaa. Yleensä suoritus kaatuu siihen, että tulee vatsavaivoja kun masu ei tykkää niistä sörsseleistä. Mieto mummon mehu on yllättävän toimiva. Cocis varmaan ok, jos ravistaa hiilihapot pois. Puhutaan siis edelleen n. 3 tunnin suorituksesta jollain "kuntoajotapahtuma" tehoilla. Ne snickersit toimii varmaan hyvin erityisesti sellaisina pieninä fiiliksen ja moraalin kohottajina. Mulla jäis kyllä salitreenit, jos pitäis ravita itsensä yhtä tieteeliosesti kuin joku tossa edellä spinningiin.

J.F
11.09.2012, 11.32
Red Bull / Battery ja lakua. Vakioeväs jos duunin jälkeen menossa lenkille. Syön ja juon autossa ja kun pääsee himaan niin kamat päälle ja menoksi! Toimii! :D

substitute
11.09.2012, 14.46

Monet suklaapatukat sisältävät aimo kasan kaikkea muuta kuin kuin ns. puhdasta tummaa suklaata. ... Noh, ehkä olen ideologisesti makeis-natsi mutta mun mielestä karamellit ja suklaapatukat on mahdollista korvata jollain luonnollisemmalla ravinnolla, kuten rusinoilla, banaanilla tai ravintosisällöltään järkevämmillä patukoilla. Urheiluravinteetkin ovat mielestäni mukavamman tuntuinen vaihtoehto, koska niiden ravintosisältö on sentään nimenomaan suunniteltu pitkäkestoisen urheilun tueksi. Ehkä tää on pitkälti ideologinen juttu, mutta oman pääni sisällä karkinsyönti ja urheilu eivät mahdu saman alaotsikon alle :)

Risto Koivunen
11.09.2012, 17.08
Reenin aikana en tiiä mutta kokeillaan jotain geeliä ja patukkaa.

Valittuja eväitä saattaisi olla hyvä kevyesti kokeilla ennakolta, että miten ne sopivat omaan makuun ja omalle vatsalle. Ettei tule ikäviä yllätyksiä itse suorituksen aikana.

Millaisilla sykkeillä/tehoilla olisi tarkoituksena nuo kolme tuntia spinnailla?

Saintnoaim
11.09.2012, 18.09
Mä itse laitan kaurapuuroa keskimmäiseen takataskuun. (siis kuumaa). Oikeaan takataskuun hilloa tai voita(kumpaa sattuu olemaan). Lasimaitoa vasempaan takataskuun.

Tosi kätevää ja ravitsevaa. ;)

YT
11.09.2012, 18.12
Minulla mahtuu ohutsuoleen riittävästi evästä pitempääkin lenkkiä varten.

Itsok
11.09.2012, 18.55
Syö hyvin edeltävänä iltana ja reilu aamupala. Matkaan vaikka pari banaania ja/tai pullo urheilujuomaa ja toiseen vettä. Jos meno ei ole rankkaa niin vähempikin riittää. Mukana on hyvä kuitenkin olla edes yksi elävienkirjoihin palauttaja, jos meinaa tulla todellinen sippi. Esim pieni paketti rusinoita.

eeppi
12.09.2012, 09.49
Aikamoisia intohimoja tuntuu tämäkin aihe esiin nostavan:) Itse kohtuullisen intohimottomasti linjaan asiaa niin, että toisaalta ihmisen ruoansulatusjärjestelmä on rakentunut sulattamaan mitä tahansa (elintarvikkeeksi kelpaavaa) elimistön poltto- ja rakennusaineeksi eikä siksi pitäisi olla niin kauheasti väliä minkälaisesta patukasta tai lenkkimakkarasta sitä energiaa haukkaa. Toisaalta sitten kuitenkin on niin, että esimerkiksi urheilussa on aikalailla kätevää käyttää siihen tarkoitukseen suunniteltuja tuotteita tilanteeseen sopivan mittaisten sokereiden ja myös ihan pelkästään pakkauksen ym. käytettävyyden kannalta. Päivän kaikki muut ateriat sisältävät sitä kotiruokaa ihan tarpeeksi (suotavaa ja toivottavaa ainakin), joten miksi ihmeessä en käyttäisi urheilujuomia urheillessa ja patukoita palautellessa?

Annetaan toki poikkeusvapaus niille joiden vatsa ei oikeasti kestä muuta kuin sinistä lenkkiä ja mustikkakeittoa. Epäilen kuitenkin, että taustalla ei välttämättä ole kovin kattavaa testausta eri tuotemerkkien ja tuotetyyppien välillä vaan sopassa voi olla vähän periaatteitakin mukana. Eikä siinä toki mitään, saa ihmisellä niitäkin olla.

Tuosta lisäainejännityksestä vielä sen verran, että naureskelin eräänä päivänä kun kuuntelin kadulla kahden kohtuullisen laitapuolenkulkijan näköisen ja hajuisen umpihipin kovaäänistä keskustelua: "siis siinä on jotain vidun aivosyöpämakeutusaineita ja sitä ja tätä e-koodia, et en ikinä vetäis sitä paskaa.." ..Joo-o, ei niillä terveillä elintavoilla muuten mitään väliä, kunhan ei vahingossa makeutusainetta hörppää. Kummallakaan ei ollut edes kunnon hampaita suussa;)

ps.Itsokin tiivistelmä on minusta aika loistava tuohon alkuperäiseen kysymykseen.

eeppi
12.09.2012, 09.51
Red Bull / Battery ja lakua. Vakioeväs jos duunin jälkeen menossa lenkille. Syön ja juon autossa ja kun pääsee himaan niin kamat päälle ja menoksi! Toimii! :D

+1 (paksu pepe, tulee hyvälle tuulelle jo pelkästä nimestä)

VeeVee
12.09.2012, 10.58
Kreatiinin käyttöä tällaisessa käyttätarkoituksessa ihmettelen hieman ja piti ihan käydä kattomassa mitä interwebbi siitä sanoo kun mun mielestä sitä käytetään yleensä vähän muissa hommissa. Tällaisen lauseen löysin.
"Kreatiinilla ei ole myöskään suoranaista vaikutusta pitkäkestoiseen aerobiseen harjoitukseen, eikä kreatiinin taipumus kerätä vettä elimistöön ole suotuisa eteenkään kestävyysurheilijoille".

Itsellä on pitemmillä lenkeillä mukana rusinoita tai sekoitus suolapähkinöitä ja rusinoita. 2-3 tunnin lenkillä on toisessa pullossa vettä ja toisessa Noonia (elektrolyyttejä) ja niillä on pärjänny paitsi, jos on lähteny matkaan valmiiksi nälkäsenä ja silloin saatan pysähtyä jonnekin syömään.

Monihan juoksee ultramaratooneja ilman hiilihydraattitankkausta kun elimistön voi totuttaa siihen, että aika pienellä hiilarimäärällä pääsee pitkälle. Käyttävät maca-jauhoja yms. joilla korvaavat hiilihydraatit. No, sama kai se on mistä energian saa.
Väsyminen, tankkaus ja piristyminen on paljon oman pääkopan tuotoksia. Lyhyelläkin lenkillä saattaa väsyttää ja kun syö suklaata niin johan pyörä kulkee, vaikka sen suklaan syönnistä on kulunu 15 sekuntia. Voi olla, että 100 km:n jälkeen on täysin poikki ja sit huomaa, että kotiin on vain 10 km ja pyörä lentää.
Totta kai elimistö tarvitsee polttoainetta jne. mutta fysiologisesti ihmnen taitaa pärjätä aika pienellä kun vaan ei tule henkistä väsymistä.

Kai nuo eri uskomukset ja eri aineiden vaikutukset tulevat osittain siitä, että uskomme tietyn suklaapatukan tuovan sen energian, mutta kilpailevan firman vähän erilainen tuote ei sitten toimikaan.

onhan lumelääkkeidenkin teho todistettu.

niin Battery/Red Bull ja muuta energiajuomat urheilujuomana. Niitä en kyllä suosittele, sillä eivät ole mitään urheilujuomia. Niissä on mm. kofeiinia joka lisää nestehukkaa eikä suinkaan korvaa sitä. Pitää juoda muuta nestettä entistä enemmän. Elintarviketurvallisuusvirasto suosittelee, että urheilusuorituksen ja enegiajuoman nauttimisen väliin jätetään vähintään kaksi tuntia. Energiajuomat voivat pahimmillaan olla jopa vaarallisia urheilusuorituksen aikana nautittuna.
Kannattaa mieluummin ottaa mukaan urheilujuomaa kuin batterya.

jjyrki
12.09.2012, 11.11
Coca-Cola on lyömätön taukojuoma, enkä puhu mistään zero-litkusta.
Kyllähän tuo nimikin jo kertoo mistä on kyse ja jos ei olekaan niin älkää ainakaan mulle kertoko ettei mene hyvä plasebo hukkaan.

J.F
12.09.2012, 11.21
Kofeiini lisää nestehukkaa, lähinnä sillä tavalla että kusettaa enemmän mutta on samalla oiva piriste joka nimenomaan parantaa sitä henkistä kestävyyttä. Kofeiinihan oli ennen kiellettyjen aineitten listalla suorituskykyä nostavana aineena mutta nykyään sallittu. Itse en juo kahvia joten pitkällä lenkillä saatan käyttää muita koffeiinituotteita. Ja kuten aikaisemmin kirjoitin mikään ei voita energiajuomaa + lakua ennen lenkkiä. :)

Smo
12.09.2012, 11.39
Pari banaania ja kymmenen lasia viiniä .. niillä eilen meni pari tuntia .. verikokeissa kun piti käydä aamulla syömättä juomatta niin sen jälkeen paluueväät

thunder
12.09.2012, 11.40
Pitkillä lenkillä on tapana ostaa colaa ja lantrata sitä juomapulloon. 50-50 suhteella on hyvä hiilarin lähde. Olen itsekin huomannut tuon rasva-aineen vaihdunnan merkityksen. Paljon kun ajelee noita pitkiä lenkkejä, niin kummasti sitä vaan jaksaa ilman evästä. Olen kyllä kokenut useita kertoja myös sen, että kun hiilarit loppuu kropasta, niin loppuu menokin. Siinä ei auta mitkään henget ja jumalat.
Kovat ja pitkät suoritukset ovat niitä, jotka vaativat ravinnon mietimistä. Ylikovaa vauhti tuntitolkulla munkkiravinnolla ei toimi. Kokeiltu on. Geelit ja juomat on parempia. Pk-lenkeillä on sitten ihan sama vaikka vetää ankanrintaa punaviinin kanssa ja päälle pari pitkää.

ppikkupe
12.09.2012, 11.48
Monihan juoksee ultramaratooneja ilman hiilihydraattitankkausta kun elimistön voi totuttaa siihen, että aika pienellä hiilarimäärällä pääsee pitkälle. [clip] Väsyminen, tankkaus ja piristyminen on paljon oman pääkopan tuotoksia. Lyhyelläkin lenkillä saattaa väsyttää ja kun syö suklaata niin johan pyörä kulkee, vaikka sen suklaan syönnistä on kulunu 15 sekuntia.

Henkistä tottumista mutta myöskin monen vuoden kestävyysharjoittelua, jonka johdosta (rasva)aineenvaihdunta toimii huomattavasti tehokkaammin kuin tavallisella lenkkeilijällä. Oikeat kestävyysurheilijathan vetää kohtalaisen pitkän lämmittelyn ennen suoritustaan juuri sen takia, että saavat aineenvaihdunnan toimimaan oikealla tasolla. Kehon käyntiin niin sanotusti. Ei tule sitten sukellusta heti puolen tunnin jälkeen.

...

Mutta muistuu mieleen BBC:n dokumentti, jossa tarkkailtiin tankauksen vaikutusta koehenkilöiden työtehoon. En muista tarkkaan mitä viidakkoraivausta koehenkilöt tekivät, mutta porukka oli jaettu kolmeen osaan, joista yksi nautti työn aikana pelkkää vettä, toinen sokeroitua vettä ja kolmas sokeroitua vettä, jonka he sylkäisivät heti pois ja suorittivat varsinaisen tankkauksen tavallisella vedellä.

Kokeessa selvisi, että pelkkä sokerin (hiilihydraatin) maistaminen parantaa työtehoa samalla tavalla kuin sokeroidun juoman juominen. Ilmeisesti aivot lähettävät jo makuaistimuksesta keholle signaalin, että valmistaudu, kohta tarttis taas tehdä töitä... (Nyt kun muistui, niin täytyypäs illalla kaivella aiheesta vähän lisää...)

...

Cola-juomat tai muutkaan hiilihappoa sisältävät eivät ole hyviä suorituksen aikana ainakaan minun vatsalle. Ei imeydy kovin hyvin ja sitten jää kupla pallean alle.

Matti H
12.09.2012, 11.50
Esimerkkinä omasta kulutuksesta vaikkapa kahdeksan tunnin maastolenkki kohtuullisessa kelissä:

Ei tarvita ihmeellisempää tankkausta, kunhan ei ole nälkä edellisenä iltana kaikki on hyvin. Reppuun vettä, juomapulloon 0,5 l urheilujuomaa. Kiinteäksi evääksi voileipä, muutama myslipatukka, ehkä joku suklaapatukka ja pussi Panttereita. Jos liikutaan sellaisessa ympäristössä, missä on kauppoja tai huoltoasemia, puolessa välissä matkaa hakee sitten pullon kokista, jäätelön tai jos oikein reipas meininki on päällä yhden kaljan. Piristää ankeaa runttaamista. Munkkikahvitkaan ei tee kesken reissun ollenkaan pahaa. Lenkin päälle sitten jotain kebabia, makkaraperunaa tai kotitekoista kolesterolipommia ja pari kaljaa päälle. Röyh!

Eli tuttuja juttuja koneeseen, kokeilut johtaa tositoimissa ongelmiin.

eeppi
12.09.2012, 12.23
Eli koeteltuja juttuja koneeseen, kokeilut johtaa ongelmiin.

Tuo lause sisältää pienen dilemman:)

Kolnaako
12.09.2012, 12.52
Tuo kreatiinijuoma pisti kanssa vähän silmään. Kreatiinia nautitaan yleensä pitkä kuuri, jossa otetaan aluksi vaikka viikon ajan päivittäin vähän isompi annos ja sitten sitten kun tankki on täynnä otetaan ylläpitoannosta päivittäin. Tuskin pullo kreatiinijuomaa ennen suoritusta mitään vaikuttaa paitsi kukkaroon.

Matti H
12.09.2012, 12.58
Tuo lause sisältää pienen dilemman:)

Heh, näinpäs. Ehkä ajatus kuitenkin välittyi.

JohannaKN
12.09.2012, 21.19
Coca-Cola on lyömätön taukojuoma, enkä puhu mistään zero-litkusta.
Kyllähän tuo nimikin jo kertoo mistä on kyse ja jos ei olekaan niin älkää ainakaan mulle kertoko ettei mene hyvä plasebo hukkaan.

Just niin! Pepsikin käy. Dr Pepperiä löytää harvoin.
makeutusaineet maistuvat...syvältä.

marmar
14.09.2012, 17.32
Hei,

Ei viittis tilata pitsaakaan sinne tunnille.

Itse lähtisin tuollaiselle 3h pikaspurtille sillä että 3-tuntia ennen suoritusta ruisleipää, vihanneksia ja joku banaani myös. Joku ylimääräinen ruisnäkkäri edellisenä iltanakaan ei tee pahaa.

Itse suorituksen ajalle pullo urheilujuomaa ja riittävästi vettä.

Mulla 3 tuntia menee kohtuu kevyesti pullolla urheilujuomaa ja repullisella vettä, jos etukäteistankkaus vähänkään kunnossa.

Jos jaksaminen pelottaisi, niin osan vedestä korvaisin tuhdilla mustikkamehulla.

Välittömästi suorituksen jälkeen sitten palautusjuomaa, banaania, normiruokaa.